"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, February 07, 2009

Mufti: Tidak taat kepada raja adalah derhaka - malaysiakini

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka.

Katanya, di dalam al-Quran jelas menyuruh umat Islam supaya sentiasa taat kepada Allah, rasul dan pemerintah iaitu raja.

''Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asalkan tidak bertentangan dengan syariat, wajib dihormati.

''Oleh itu, kita wajib menghormatinya selama mana raja itu memerintah di sesebuah negeri itu," kata beliau ketika dihubungi hari ini.
  • "Raja Adil, Raja Disembah. Raja Zalim Raja Disanggah"

68 comments:

Anonymous said...

mufti perak tukang hidap pelir raja.

mufti pun tak takut tuhan
jangan cakap banyak la

dah isap pelir raja dah ka hari ini.

inilah mufti yang bersekongkong
dengan kezaliman Bn dan gembira serta redha
hudud tidak dijalankan di malaysia.

Anonymous said...

mufti perak tukang hisap pelir raja.

mufti pun tak takut tuhan
jangan cakap banyak la

dah isap pelir raja dah ka hari ini.

inilah mufti yang bersekongkong
dengan kezaliman Bn dan gembira serta redha
hudud tidak dijalankan di malaysia.

Anonymous said...

nak tambah hujung ayat "Pemerintah" tu... WAJIB TAAT KEPADA PEMERINTAH "YANG ADIL" itu maksud ayat Al-Quran yang penuh!

Jangan ambil separuh-separuh! yang mentafsir separuh-separuh adalah orang2 yang menzalimi diri dia sendiri... sebabkan kepentingan dunia yang sedikit, dia jual kepentingan akhirat.

"Pembantu2" Pemerintah yang zalim, akan dijadikan Anjing dalam Neraka.

Subhanallah, Astarqfirullah.

Pengasas said...

Salam PerisikRakyat,
Ahli politik banyak yg dah ditelanjangi, sultan pun mula ditibai dek rakyat. Apa, kita nak telanjangkan mufti pulak? Mufti mana yg nak ditelanjangi dulu?
Kalau bukan umno, mana boleh jadi mufti, broder?

perunding said...

saya taat kepada pemerintah rakyat yang sah yakni kerajaan Pakatan Rakyat.

Anonymous said...

salam...mintak tolong semua blogger tgk kesahihan cerita ni
kalau betul...aii...

http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10922#297983

Ada orang post di tranungkite.net

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 4:10 am Post subject: Sudut baru yang perlu dilihat......Semua ini angkara DAP ? Reply with quote
Teman (org Perak ckp Teman = saya) dok follow ler isu dan situasi yang melanda negeri teman yang tercinta. Follow pun dari jauh jer... tapi bila sampai Tuanku tak perkenankan pembubaran dewan, tergerak rasanya teman nak balik ke Ipoh. Lebih lebih lagi bila dengar update tentang apa yang terjadi kat Kuala Kangsar... Ari Jumaat, lepas kerja terus cargasss... sepanjang jalan perasaan tu bercampur campur... sedih, marah , geram.. semua ada.. Teman rasa Datuk Seri Ir Nizar adalah MB terbaik rakyat Perak pernah dapat. Teman cakap terus terang, Teman memang tolak kerajaan BN.. Bukan kerana parti itu, tapi oleh kerana mereka yang kini menerajuinya...
Pendekkan cerita, sampai di Ipoh, sempat juga teman ajak kawan2 di ipoh pekena teh tarik. Salah seorangnya kawan sekolah dulu. Dia ni Cina, bapanya bekas MP yang pernah bertanding atas tiket DAP. Tetapi kini hanya sekadar menjadi ahli sahaja.
Si anak mengatakan dia menyokong penuh kepada pentadbiran PR. Namun, dia berkata tumbangnya PR di Perak adalah kerana perbezaan jumlah kerusi antara parti yang sangat ketara dan sikap Exco2 yang berlagak dan sombong. Si anak ini seperti ayahnya, merupakan penyokong tetap DAP, namun apa yang terjadi memang sudah dijangka jika dilihat akan keadaan dalaman peneraju negeri ini.
Si anak bercerita lagi, isu ini sudah dapat dihidu oleh kebanyakkan penyokong DAP yang rapat dengan Exco2 negeri. Setiap kali mesyuarat Exco, kata-kata seperti :
- Kita ada 18 kerusi... takkan 6 kerusi jadi bos kita ?
- U apa tau ?U belajar tinggi mana ? baik jadik posmen saja. (2 saudara tu Lawyer)
Dsb....
- Kita takkan ikut arahan dari kerusi sikit, kita ada 18 kerusi...
- U better learn how to walk first ?
Setiap keputusan MB dipertikai. “Kita ada 18 kerusi” di ulang –ulang kepada semua exco dan MB sendiri. Setiap keputusan yang bakal dibuat oleh MB, disyaratkan oleh mereka supaya ianya direview dahulu oleh mereka. Kalau raja dahulu kala memberi dikri (mcm tanda serah kuasa), si dia ini dikatakan sering membawa bulu burung (burung hapa ntah la) di mesyuarat exco dan mengatakan bulu burung ini simbolik kepada kuasa yang diberi oleh rakyat dikawasannya. Angkuh sungguh mereka ini. Bukan kata ada exco yang terasa, orang DAP sendiri pun dah mula menyampah. Ada satu exco ni, dari DAP dah menang 2 term, diorang kasik la jadik exco. Tapi 2 bersaudara ini kata apa kat dia; U better stay at home la (kebetulan dia mmg dah agak berumur) anything when we need u, we will call u.... Dia merungut, kalau ini mcm buat apa jadik exco... kulu kilir naik Camry dari umah ke ipoh jadi seperti passanger jer... driver yang tentukan nak pegi mana...
Si anak bercerita lagi, dia sedih kerana MB sebenarnya tidak dapat mengawal 2 bersaudara ini. Apakan tidak, kalau dibantah, hey... kitorang ada 18 kerusi tau... Betapa angkuhnya mereka, sujurus selepas menakluki Perak, seorang dr mereka membuat remark yang mengatakan kakitangan kerajaan negeri Perak lembab, tidak efisien dan sebagainya. Lalu ditegur MB, kata MB.... “These people now is working for us, they are our staff, don’t simply scold them before we try to change whatever need to be change....”
Si anak ini juga mengatakan bahawa, didalam exco, geng dari behrang dgn changkat jering tu la yang selalu diperlekehkan oleh 2 saudara ini.... setiap kali mesyuarat, suara mereka yang kerusi sikit ini, seperti tiada nilai. Walaupun begitu MB sentiasa cuba untuk mencapai keputusan yang paling baik untuk rakyat. Jenuh jugak la dia bertikam lidah dgn 2 saudara ini untuk capai sesuatu keputusan.
Sememangnya pentadbiran Perak didominasi oleh DAP yang dikontrol 2 saudara ini, tetapi mcm mana nak halang mereka ini dari terus menjahanamkan Perak ?? Jadi, oleh disebabkan sukar bekerjasama dan sifat keangkuhan mereka serta asyik diperlekehkan, 2 geng dr behrang dan changkat jering ni tinggalkan PKR. Dari aku terus diperlekehkan dan dihina, ini jer cara untuk mengajar mereka-mereka yang tak sedar diri ini. 2 saudara ini tak sedar, mereka berkuasa disebabkan Pakatan Rakyat. Jadi setiap kerusi adalah penting. Rata-rata Cina di Ipoh merasakan PRU13 PKR akan kurang mendapat sambutan. PAS mungkin dapat mengambil kesempatan keatas keadaan ini.
Lim Kit Siang dan anaknya tahu keadaan ini tetapi bertindak berdiam diri atau hanya menyatakan ini hal kerajaan negeri Perak, jadi tak perlu campur tangan mereka. Teman terpikir, kalau betul apa yg diceritakan, ADUN Behrang dan ADUN Changkat Jering tinggalkan PKR demi menghalang Perak dr dijahanamkan oleh 2 saudara ini. Itu jer cara yg ada kalau nak halang. ADUN Changkat Jering tu ex-army, asyik kene lekeh jer oleh Cina.. sure naik darah.. ADUN Behrang kalau tak silap, dia yang buka cawangan PKR di Behrang... dgr crita byk gak yang dia dah buat, tapi bila jadik Exco, kene ikut telunjuk 2 mangkuk ayun ni...
Banyak persoalan timbul.... anda nilaikan sendiri, Teman cuma nyampaikan saja... Walla’ Hu’Allam
Esok Teman nak pegi umah uncle teman (dia ni org UMNO)... katanya ada cerita tentang kenapa ADUN Bota buat lawak lompat sana sini...... nanti teman ceritakan kalau ada yang nak tahu....
P/S: dgr cerita ketua bahagian DAP Malim Nawar melayu... hmmmm... boleh ler DAP jadik MB plak lpas ni... itu pun kalau menang lagik laa...

Vesu said...

KAWAN2 , TAK BAIK CAKAP MUFTI MACAM ITU. KITA HORMAT JAWATAN MUFTI ITU SAMA SEPERTI KITA HORMAT TUANKU KERANA KEDUDUKANNYA. MAKA ORANG BERKEDUDUKAN INI MESTI BERTINDAK ADIL. KITA BOLEH MENENTANG SESIAPA SAJA DI BUMI NYATA INI KECUALI TITAH TUHAN YANG MAHA KUASA. MAKA ARAHAN MUFTI JANGAN ENGGKAR TITAH TUANKU PERLU DI TELITI. PEMERINTAH RAK BOLEH BERTINDAK BERAT SEBELAH ATAU BELAKANGKAN RAKYAT. KERANA RAKYATLAH ADA RAJA .

Anonymous said...

http://datoseri.blog.friendster.com/2007/11/menarik-istiadat-tabal-jin-dalam-istiadat-pertabalan-paduka-seri-sultan-perak/

nak tanya mufti perak apa komen dia, adakah ini ajaran Islam?????

Menarik : Istiadat Tabal Jin dalam istiadat pertabalan Paduka Seri Sultan Perak

TABAL JIN adalah merupakan suatu istiadat turun temurun bagi Salahsilah Kesultanan Perak. Cuma di Negeri Perak ini sahaja yang masih menjalani upacara TABAL JIN didalam Tanah Melayu ini. Negeri Perak merupakan salah satu negeri melayu yang paling tertua dirantau ini. Sultan yang memerintah Negeri Perak biasa nya didampingi oleh Jin-Jin Islam. Disinilah kita dapat melihat akan kedaulatan seseorang Raja itu dimana ia akan di nobatkan dahulu sewaktu hari pertabalan baginda.

Istiadat TABAL JIN dimulakan dengan paluan NOBAT pada sabelah senja sehari selepas TABAL ADAT disempurnakan. Istiadat ini dilakukan pada sebelah waktu malam.

JIN adalah makhluk Alam Rohani (bertubuh halus). Kita percaya demikian kerana Al-Quran yang benar telah menghabarkannya. Apa lagi hal-hal itu tidak berlawanan dengan akal kita. Bahkan berapa banyak lagi makhluk Allah s.w.t. yang belum diketahui oleh manusia. JIN itu saperti manusia jua, yakni ada yang beriman dan ada yang kafir. JIN dijadikan daripada Api dan bersifat halus. JIN-JIN tidak dapat naik kelangit saperti Syaitan, kerana dihalangi oleh Malaikat-Malaikat yang menjaga dan dilempar oleh tahi-tahi bintang.

Dalam ayat 6 didalam Surah Jin, telah disebutkan, bahawa ada manusia yang minta berlindung pada JIN dan bukan daripada Allah s.w.t. JIN-JIN itu menyangka sebagaimana persangkaan sesetengah manusia, bahawa Allah tiada akan membangkitkan makhluknya (kecuali JIN-JIN yang beriman). Oleh itu manusia yang minta berlindung kepada JIN itu adalah musyrik.

Kesimpulannya, JIN-JIN, saperti manusia juga, bermacam-macam jenis. Ada yang solih dan ada yang tidak. Ada yang Islam dan ada yang kafir.

Didalam ISTIADAT TABAL JIN didalam Negeri Perak ini, seseorang itu hendaklah betul-betul memahami akan kesimpulan adat pertabalan tersebut. Jangan kita salah tafsirkan dan membuat andaian yang bertentangan. Ada pun seseorang Sultan yang memerintah Negeri Perak ini sentiasa ‘didampingi’ oleh JIN Islam yang menjaganya. Disini terletaknya kedaulatan seseorang Sultan itu dan seluruh kemakmuran Negeri tersebut adalah terletak pada kedaulatan baginda. Ada pun dinamakan TABAL JIN tersebut kerana semua makhluk halus didalam Negeri Perak ini berajakannya. Oleh itu, seseorang Raja yang berdaulat hendaklah benar-benar arif didalam hukum-hukum syarak dan ilmu akhirat dalam agama. Tanpa ilmu agama yang mendalam mungkin akan dapat menyesatkan fikiran seseorang itu. Tidak ada perkara yang mustahil sekiranya dikehendaki oleh Allah s.w.t. menjadikannya.

Untuk memahami lebih mendalam akan alam rohani ini, seseorang itu hendaklah terlebih dahulu mempelajari dan memahami akan ilmu-ilmu akhirat saperti tasawuf, usuluddin dan sebagainya. Mengenali kejadian diri sendiri dan alam semesa ini dan segala ciptaan Allah s.w.t.
Sekarang terdapat ramai golongan-golongan manusia yang menjadikan agama itu sebagai satu isu untuk menegakkan kebenaran masing-masing. Tetapi kebanyakannya hanya lah berdasar kepada ilmu yang masih belum cukup didada. Apakah kita telah benar-benar arif didalam konteks ISLAMIAH yang sebenar-benarnya? Kerana perkara begini menjadikan umat Islam berpecah belah dan bergolong-golongan. Pada hal umat ISLAM pada dasarnya adalah yang mengikut hukum dan nash Al-QURAN.

TABAL JIN adalah merupakan suatu istiadat turun temurun bagi Salahsilah Kesultanan Perak.
Cuma di Negeri Perak ini sahaja yang ada istiadat TABAL JIN didalam Tanah Melayu ini. Negeri Perak merupakan salah satu negeri yang tertua dirantau ini dan Sultan yang memerintah biasa
nya didampingi oleh JIN-JIN Islam. Disini lah kita akan melihat kedaulatan seseorang Sultan itu dimana baginda akan di NOBATKAN dahulu sewaktu hari pertabalan baginda. Istiadat Tabal Jin ini biasanya dilakukan pada sebelah senja/malam dan diterangi hanya oleh dian (lilin) sahaja.

Istiadat TABAL JIN dimulakan dengan paluan NOBAT DIRAJA pada sabelah senja sehari selepas Istiadat TABAL ADAT disempurnakan. Istiadat ini dilakukan pada waktu malam.

Selepas Jejawat Berlembing dan Jejawat Berpayung Ubur serta Jejawat Perempuan, memegang kaki dian dan Bentara Perempuan membawa Perkakas Istiadat Merenjis mengambil tempat masing-masing didalam Balairong Seri didahului oleh Panglima Dalam dan diapit oleh Panglima Perang Kanan dan Panglima Perang Kiri, dan dibelakang nya Pawang DiRaja menatang akan PEDANG CURA SIMANJA KINI, bersama Toh Seri Nara DiRaja menatang PONTOH BERNAGA dan PONTOH ULAR LIDI diatas talam berlapikkan kain kuning dan diikuti olih Sida-Sida. Biduanda-Biduanda menatang PERKAKAS KERAJAN masuk ke Balairong Seri dan diletakkan kesemua diatas meja yang disediakan di iringi dengan paluan NOBAT.

Selepas itu Pawang DiRaja dengan menatang PEDANG CURA SIMANJA KINI dan Toh Seri Nara DiRaja menatang PONTOH BERNAGA dan PONTOH ULAR LIDI keluar dari Balairong Seri didahului oleh Panglima-Panglima masuk ke Kamar Persenangan lalu mempersembahkan kepada Kebawah Duli Paduka Seri Sultan. Baginda kemudian diiringi berangkat ke Balairong Seri dengan iringan paluan NOBAT ‘Raja Berangkat’.

Apabila sampai di Singgahsana, Baginda Sultan akan bersemayam diatas ‘Chior Keemasan’ yang disediakan dihadapan Singgahsana. Kemudian Pawang DiRaja mengadap dan mempersembahkan PEDANG CURA SIMANJA KINI kepada Baginda Sultan yang akan meriba Pedang tersebut. Selepas itu PERKAKAS KERAJAN dibawa mengadap oleh Sida-Sida dan Biduanda-Biduanda kehadapan Baginda Sultan. Kemudian dikuti pula oleh Bentara Toh Ratna Senari dan Bentara Toh Ratna Wati masuk mengadap membawa PERKAKAS ISTIADAT MERENJIS dan dikuti pula oleh Toh Setia Guna (Ketua Nobat) bersama Ahli-Ahli Nobat DiRaja masuk ke Balairong Seri memohon limpah perkenan Baginda untuk meletak PERKAKAS NOBAT DIRAJA ditempat yang telah disediakan. Kemudian ‘Istiadat Memulih’ PERKAKAS KERAJAN dan PERKAKAS NOBAT DIRAJA dijalankan dan juga ‘Merenjis Tepung Tawar’. Satelah selesai bacaan Doa Selamat disempurnakan oleh Sahibul Mufti Kerajaan Negeri Perak.

Satelah selesai upacara ‘Memulih Perkakas Kerajan dan Merenjis Tepung Tawar’, diikuti pula dengan ‘Istiadat Bersiram Tabal’ (Mandi Sampat) dimulakan di PANCA PERSADA. Baginda Sultan dan isteri akan berangkat dari Pintu Besar Istana. Pawang DiRaja memulakan ‘Istiadat Mengelilingi Balai Panca Persada’ sebanyak tujuh kali dan dibantu oleh Bomoh dan Pawang Tempatan dan Bentara-Bentara yang membawa ‘Perkakas Merenjis’. Sepanjang keberangkatan Baginda NOBAT dipalu sehingga Baginda bersemayam diatas ‘Perterakna Seri Panca Persada’.
Semua Putera dan Puteri baginda akan mengambil tempat di belakang Perterakna serta diringi oleh Y.Bhg.Orang Kaya-Kaya Panglima Kinta Seri Amar DiRaja, Y.Bhg. Orang Kaya-Kaya Panglima Bukit Gantang Seri Amar DiRaja dan Y.Bhg.Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan. Istiadat ‘Merenjis Tepung Tawar’ disempurnakan diikuti dengan bacaan Doa Selamat oleh Sahibul Samahan Mufti Kerajaan Negeri Perak.

Selepas itu ‘Upacara Bersiram Tabal’ (Mandi Sampat) pula dimulakan oleh Pawang DiRaja sendiri dari awal hingga akhir keatas Perkakas Istiadat Bersiram Tabal. Kain putih direntangkan dan daun nyiur muda bentuk jari lipan ditaruhkan keatas kain putih yang diregang dan dipegang oleh Toh-Toh Puan ditiap-tiap penjuru. Istiadat Bersiram Tabal dimulakan dengan mengambil sebatil GELUK berisi Air Datu dan dicurahkan keatas kain putih sehingga habis Enam Belas Batil GELUK yang berisi air. NOBAT dipalukan sepanjang Istiadat Bersiram Tabal. Satelah selesai Istiadat Bersiram Tabal, Baginda berdua akan menyalin pakaian dan berangkat turun dari Seri Panca Persada berselimut dengan ‘Kain Benang Emas Kekuningan’, dan diarak balik ke ISTANA.

Satelah menukar kepada Pakaian Kebesaran DiRaja, DYMM Paduka Seri Sultan Perak akan berangkat masuk ke BALAIRONG SERI (NOBAT dipalu) dan bersemayam diatas PETERAKNA SINGGAHSANA. Pawang DiRaja melulakan ‘Istiadat Merenjis Air Panca Bicara’ keatas PERKAKAS KERAJAN yang sedia ada terletak diatas meja dihadapan Singgahsana, ‘Merenjis Tepung Tawar’ ketasa Baginda Sultan dan diikuti dengan meletakkan ‘BUNGA PENCAWA PENCARA’ ditelinga Baginda

Pada waktu istiadat ini NOBAT DIRAJA akan memainkan lagu diantara empat hingga sembilan lagu. Toh Setia Guna (Ketua Nobat) akan memerhatikan gerak geri Paduka Seri Sultan ketika paluan NOBAT dipalukan. Dari sini, kedaulatan seseorang Sultan itu akan dapat diketahui. Mengikut adat, sekiranya Baginda dapat bertahan lama diatas Singgahsana (iaitu dapat bertahan sehingga tujuh lagu keatas dipalukan oleh NOBAT) ini menunjukkan pertabalan Baginda telah direstui oleh JIN-JIN KERAJAN dan Baginda akan memerintah Negeri Perak ini lama atau pun panjang umur. Akan tetapi sekiranya Baginda hanya dapat bertahan empat atau lima lagu sahaja…petandanya umur Baginda mungkin pendek. Toh Setia Guna akan memberi isyarat kepada Ahli Nobat supaya memberhentikan paluan NOBAT apabila melihat Baginda Sultan dalam keadaan ‘resah gelisah’ diatas Peterakna Singgahsana.

Sewaktu NOBAT dipalukan, PEDANG CURA SIMANJA KINI akan ‘bergerak-gerak’ dengan sendirinya (dimana seakan-akan hendak keluar dari sarungnya). Ini menunjukkan JIN KERAJAN berserta dalam ISTIADAT TABAL JIN ini dan merestui pertabalan Baginda. Istiadat TABAL JIN selamat disempurnakan selepas upacara ‘SANTAPAN NASI BERASTANOKA’ dijalankan dengan bacaan doa selamat.

Anonymous said...

Saya nak tanya ini Mufti Perak,"Berapa BN bayar lu punya gaji?.Kalau AZlan itu tak adil dan memihak sebelah pihak, siapa nak hormat sama dia?.Sultan ini mencatat rekod dan sejarah pertama di Malaysia menjadi Sultan-BN.Orang bukan sembah SultanLah, orang sembah Tuhan sahaja.Jangan sebar fakta sesat kepada orang.Mufti main buntut.

Anonymous said...

Tu lah sikap orang melayu. Suka sangat cucuk mencucuk.
Kalau si Yahudi kat Israel pandailah orang kite nak bidas.
Tapi kalau sendiri yang buat hal....hah apa macam?
Tak teruk dari perangai Yahudi nama dia tu...?
Siapa yg memulakan angkara lompat melompat, lobi melobi di Perak ni dulu?
Kan kah si bahlol Ali Rustam tuuuu! Yang sendiri kena pecat kerna gagal melaksanakan perintah dan titah si Najib tu!
Last-last si Najib sendiri turun padang. Apa tidaknya!
Dah dua kali si Najis tu kalah dalam pilihanraya kecil di dua negeri di semenanjung Malaysia.
Hatta, murka lah dia tu....
He he he by all means kali ni must win in Perak at all costs lah brother.
Tak reti lagi kah?
Jadi salah kah kalau PR buat perkara yg sama? Siapa yg kacau status kuo kat Perak lepas pilihanraya ke 12 dulu?
Lepas kalah aje si puak2 dlm UMPUNO ni tak puas2 lagi. Maklum lah, tak biasa jadi pembangkang!
Jadi apa lah si mufti tu dan Sultan puak2 dan juak2 UMPUNO yg hipokrit tu?
Kan kah derhaka nama nya tu! Derhaka tu lagi dashyat!
Derhaka kepada suara rakyat yg keramat dan takdir Tuhan yg meletakkan suara rakyat di pesada politik tanah air yg kite cinta ni.
Berlaku adil dan saksama kepada rakyat lebih ampuh dan tinggi lagi darjatnya daripada taat kepada seorang Raja yg zalim dan tak tahu nak bea yg mana hak dan yg mana bathil!
Renung2 kan lah.

Anonymous said...

mufti perak..YOU BETTER STEP DOWN. apa dah jadi dgn isu murtad? Diam saja. Telor dah kena ramaske?

Anonymous said...

selama ini aku hormat kat sultan perak dan tabik dgn mufti perak. Sekarang ni mufi perak dah setaraf dgn astora jabat. ambil ayat quran sekerat-kerat. putar belit. Apa nak jadi ni mufti. Bercakap benarla walaupun pahit. Hormat aku pada kedua2nya telah dilemparkan ke dalam tong taik..

abdrahim kassim said...

Perisik Rakyat,
Lepas aku post comment aku aku baca balik tulisan ini. Aku tarik balik tulisan aku yang pertama tadi.

Dalam tulisan ini Datuk Harulsani tidak sebut pun Sultan itu Sultan Perak atau Sultan Azlan Shah.

Jadi betullah kenyataannya itu.

Kita hanya perlu taat kepada Allah, Rasul dan pemimpin atau pun raja.

Raja dan pemimpin yang dimaksudjan itu ialah pemimpin dan raja yang taat kepada Allah dan rasul. Kalau jelas ianya tidak taat kepada Allah dan rasul tidak ada arahan supaya kita patuh kepada pemimpin dan raja tersebut.Malahan adalah tangung jawab rakyat untuk membetulkan raja dan pemimpin yang zalim.

"Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asal tidak bertentangan dengan syariat,wajib dihormati".

Apa yang dilakukan oleh Sultan Perak menyokong kerajaan BN dan meruntuhkan kerajaan PR, apakah kita boleh meletakkan raja itu "bijaksana".

Datuk Harulsani memberikan soalan yang perlu kita jawab.

Kita pun tahu takkan nak suruh dia jawab untuk katakan tindakan raja itu tidak bijaksana. Kesianlah kat dia.

Saya tarik balik tulisan saya yang pertama.

Anonymous said...

mufti perak perlu letak jawatan.... kaki ampu bodek jee....kami nak mufti yang ada pendirian tegas...

Anonymous said...

apasal harussani tak cakap terang2. TAKUT KE..??? takut sultan ke takut Tuhan? Dalam keadaan sekarang tentulah staementnya ditujukan kepada sultan dan rakyat perak. Takkan nak tuju pada sultan dan rakyat pahang pulak..?

Anonymous said...

mufti perak hang jng smp kn kutuk selama nie aku hormat hang...jng jd balaci sultan...kami akan hormat sultan kalu sultan jln kan kerja dgn jujur....orng x kan marah sultan tanpa sebab...sendiri bt sendiri tanggung laaaaaa....

Anonymous said...

mufti perak tak ambik ayat sekerat-kerat..tapi bila keluar RTM n TV3..jadilah sekerat-kerat

Anonymous said...

Dato Seri Mufti sepatutnya melihat perkara ini secara adil dan bukan bercakap mcm budak darjah satu..

jangan lah nanti Datuk seri pulak yg dibaling dgn kasut pula.Jagalah jawatan mufti ini agar dihormati olah orang..

Anonymous said...

KETAATAN RAKYAT ADALAH PADA RAJA YANG ADIL.

APA SALAHNYA KALAU KITA DERHAKA PADA RAJA YANG TAK ADIL.LAGI PUN KITA BUKAN HIDUP DI ZAMAN KESULTANAN MELAKA DAN HANG TUAH.

RAJA RAJA SEKARANG TIDAK PENTINGKAN RAKYAT,RAJA RAJA HANYA PENTINGKAN KEPENTINGAN BUSSINES DIA ORANG YANG DI BERI OLIH KERAJAAN UMNO.

KALAU SATU SULTAN YANG SUATU MASA DAHULU DI SANJUNG DULU KERANA KEPAKARAN DALAM BIDANG UNDANG UNDANG DI CERCA BEGINI OLIH RAKYAT KENAPA?

APABILA KEPENTINGAN DIRI DAN KELUARGA MENGATASI SEGALA,KEADILAN DAN KEPENTINGAN RAKYAT DI TOLAK TEPI.
SEORANG ANAK RAJA DAN BAPANYA BERSAMA IMAMNYA YANG PRO UMNO BERSUBAHAT BERSAMA NAJIB,AHMAD ZAIDI MENJATUKAN KERAJAAN RAKYAT.

WAHAI ORANG PAKATAN-BERLUDAH LAH KAMU TERHADAP AHMAD ZAIDI(THE MASTERMIND)NAJIB DAN TIGA ORANG AHLI BEKAS PKR DAN ADUN BOTAK APABILA JUMPA DI MANMANA SAJE DI NEGERI PERAK!

Anonymous said...

BILA NAK BUAT DEMOSTRASI SATU PERAK NI....TOLONG BG TAHU AWAL2 YE...

Anonymous said...

Harussani ka HarusMoney..wa sudah tukar ka?

hahahhaa Sultan akan mati masuk dalam tanah juga, Mufti akan mati semua kan mati, tiada yang kekal di dunia.

Derhaka kepada Allah bila tak laksanakan perintahNya
konsep derhaka dan daulat Raja membuat melayu jumud. Konsep 'kedaltulah' yng digalurkan dari Demang lebar Daun adalah MISTOS untuk mengagungkan Raja..

Kalau Raja melaksanan Hukum Allah, WAJIB ditaati. banyak Raja terhapus di mukabumi atas kesalahan mereka sendiri...

Mufti macam Dato' Nikah Kahwin Musang Berjanggut saja, mana isu murtad dah senyap ka Yeob bang?

Anonymous said...

Perisik Rakyat, aku minta tolong kat hang,utk sahkan apa yang ditulis oleh "PEMINAT" tentang perangai dua org ADUN DAP kalau tak silap aku NGAH & NGEH...hang kata kita kena telus, jadi tuntut ketelusan hang untuk mengesahkan komen 'PEMINAT"...pengesahan ini penting supaya kita sebagai org ISLAM tidak tersilap buat pertimbangan...sehingga kita boleh DERHAKA pada sultan...sebenarnya ini bukan kali pertama aku dapat tahu tentang 2 ADUN DAP ini...kalau merekala yang sebenarnya menjadi punca sehingga sultan menganggap YAB MB kita gagal untuk mengawal kerajaan, maka perlu la bagi pihak PR untuk buat sesuatu...nampaknya PR kena muhasabah diri jugak la gamaknya...kalau betul la begitu sikap org2 DAP ada lah lebih baik PR singkirkan aje DAP dari PR, biarla PKR & PAS aje...aku raser dengan gabungan PKR & PAS pun, PR akan kuat & kukuh dan lebih mudah untuk mentadbir....lagi sekali aku minta hang utk sahkan komen si "PEMINAT" tu....

Anonymous said...

peminat said 10.29am...

sapa-sapa pon buleh post macam2 cerita. Itu propaganda yang lama dah digunakan Amno bagi menjauhkan Melayu daripada DAP. Takkan la sebodoh itu peimpin DAP nak bertegang leher sesama exconya. Hakikat yang perlu diakui, Malaysia berpelembagaan Melayu adalah pemimpin utama. Cerita cenggini aku dah dengar dan hadam sejak 80-an lg la...sama dan tak berubah2. Bila sampai tang p/s maka mengesahkan posting tu datang drpd puak/juak amno. Apa nak heran...?

Anonymous said...

Institusi Raja bukanlah Tuhan. Mereka pun manusia, buat salah pun biasa.

Anonymous said...

Pengguasa atau raja yang sebagaimana yang diterangkan dalam Al-Quran wahai sang Mufti? Janganlah ambil sekerat-sekerat, ingat kerana ada juga hadis soheh yang menyatakan
PILIHLAH ANTARA KAMU ULAMA DIDALAM PAGAR ATAU
ULAMA DILUAR PAGAR,

dan HARAM BAGI SEORANG PEMIMPIN/PENGUASA YANG MENYELEWENG UMAT YANG DIPIMPIN MENCIUM BAU SYURGA

dan 11 pekara yang mendatangkan murka ALLAH dan didatangkan azab...yang pertama PEMIMPIN yang mengagihkan harta kekayaan negara dikalangan mereka sahaja.

Aku belajar ugama tak tinggi... tapi tiap ilmu yang aku perolehi aku akan taati sebab aku lebih takut DERHAKA PADA ALLAH

Unknown said...

Mufti Perak ini pun satu punya orang yg jahat & tidak bertg'jawab. Masih ingatkah saudara Mufti jahat ni mengapikan perkauman di Perak dengan menipu orang bahawa ada orang Islam nak masuk Kristian. Tapi sebaliknya pulak.

Hampir2 kecoh di depan gereja. FRU pun duduk diam shj apabila orang baling batu + firewoks ke dalam gereja. Mufti itu pun bertindak macam penakut, menganiaya seorang pompuan. Iilah Mufti Perak yg dilantik oleh Sultan yg kononnya bijak & baik.

Dulu tempat suci Hindu di Batu Caves pun kena tembak tear gas & air. Sekarang masjid Islam pulak kena serang. Memang bacul punya BN/UMNO.

Anonymous said...

Alahai Sultan Perak.. Begini la jdnya jika cb menyebelahi sebelah pihak aje.. Tuanku patut booleh elak suma ni, tp tuanku pilih jln sukar.

Anonymous said...

Raja bukan ALLAH dia ada sama rata dng rayak darah nya bukan lebeh merah dari rayak. THIS DATUK IS FROM BANJARMASIN KALIMANTAN SELANTAN INDONESIA. HE IS AN INDONESIAN AND NEED TO SEE HOW HE BECAME A MALAYSIAN
HE IS NOT VALUED AS A KH IN BANJAR AND TRY HIS LUCK IN MALAYSIA.

Anonymous said...

Sultan Perak mungkin akn tercatat dlm sjrh sbgai sultan yg di tentang oleh rkyt pd alaf baru..

Anonymous said...

GILE BODO MUFTI NI, AKU YANG X BELAJAR BIDANG AGAMA N X AMBIL JAWATAN MUFTI PUN TAU TAAT TU DALAM RUANG LINGKUP MANA, APA UNDANG2 ISLAM SUDAH TERTEGAK? MANA BAIAT? KHALIFAH SUDAH TERTEGAK KE? APA PUNYA TURRRRRR...... BAIK AKU JE JADI MUFTI,,,,,,, ALAHAI.....

Unknown said...

Alahai, ini mufti sudah ketinggalan 500 tahun. Saidina Abu Bakar itu rajakah atau pemimpin?Umar AlQatab itu rajakah atau pemimpin?

Anonymous said...

kepada mufti,tepuk dada tanya iman,kalau rasa kena letak jawatan,letak la...kalau memang tv yang siarkan sekerat2,apa yang mufti katakan,patutnya mufti kena letak jawatan,sebab dia dah jadi satu fitnah

Anonymous said...

Yang dikatakan ulamak dalam Islam sejak zaman kegemilangan Islam ialah cerdik pandai Islam yang memiliki ilmu ukharawi atau agama dan duniawi atau moden sekali gus,di samping kemampuan dan kesanggunpannya melakukan ijtihad atau memberikan pendapat tentang perkara-perkara dan masalah -masalah baru secara persaorangan yang dianggap paling afdal.

Adakah Dato'Harussani, mufti Perak seorang ulamak berdasarkan tafsiran di atas? Pastinya tidak! Mengapa?

Jawapannya,beliau hanya mempunyai ilmu ukhrawi secara formal dan sedikit-sedikit ilmu duniawi secara tidak formal dan itupun ilmu kemanusiaan,di mana orang yang sebegini dalam konteks ilmu Barat dianggap ilmuan sekular.

Saya tak mahu komen kemampuan dan kesanggupan beliau melakukan ijtihad perseorangan. Kerana saya nak tanya terus soalan di bawah kepada beliau dalam blog ini mengenai ijtihad beliau tentang perkara -perkara dan masalah-masalah baru melibatkan umat Islam,khasnya yang berlaku di depan matanya.

Apakah hukum empat Adun Perak yang melompat parti itu yang mungkin tujuan asalnya baik tetapi kini telah membawa banyak kemudaratan dan kerosakan kepada rakyat dan negeri Perak serta agama Islam.

Rakyat dan negeri Perak- menyebabkan keadaan rakyat dan negeri menjadi tidak tenteram sekarang, rajanya sedang teruk dihina oleh orang Melayu sendiri, keadaan tidak menentu- pakar-pakar undang-undang bercanggah pendapat mengenai kesahihan pemecatan MB Nizar?

Agama Islam - Masjid Ubaidullah ditembak dengan peluru gas oleh FRU!

tok iskandar said...

Mufti Perak elok buat je kerja tertunggak dia termasuklah kes tarikat salah,Tarikat Naqsyabandiah syeikh nazm Al Haqqani yang dinaungi raja Kecil Tengah Perak,Raja Ashman bin Sultan Azlan Shah.Majlis Fatwa Kebangsaan dah putuskan tarikat ini salah.
Apa kerja mufti Perak,sibuk cakap pasal isu murtad tapi ajaran salah dalam negeri sendiripun tak berani nak settle

Anonymous said...

nak tanya mufti perak, bangsa dan agama mana yang nombor satu?apa masa solat , saf paling depan sekali ada booking untuk bangsa tertentu aja ker? sedih lah teman.senang sekali kata rakyat derhaka.apa rakyat semua ni umpama m lembu ker? dikurniakan dengan akal fikiran tap disuruh ikut yang tak betul kita nak ikut juga ker.

tok iskandar said...

Ada 3 cara digunapakai UMNO untuk menumbangkan Pakatan Rakyat di Perak.
1. Gunakan Sultan.Dah berjaya kaedah ini.
2.Laga-lagakan komponen dalam Pakatan Rakyat.
DAP salahkan PAS.PKR salahkan DAP.PAS salahkan PKR.Sedang berlaku.Faktor meletakkan kesalahan kepada DAP dengan mengkambinghitamkan Nga dan Ngeh.PKR pula dengan menyalahkan 2 Exconya yang melompat,Faktor PAS dengan menuduh Nizar boneka DAP.
3.Derhaka kepada Sultan.
Kalau 50 tahun dulu,taktik ini mungkin menjadi tapi zaman dah berubah.Sekarang Jebat Express pun dah ada.Ketika ini walaupun semalam Pakatan Rakyat mengadakan demo membantah keputusan Sultan Perak yang enggan merestui pembubaran DUN Perak dan memecat Nizar sebagai MB Perak,rakyat masih memihak kepada Nizar.

Apa yang perlu dilakukan oleh bloggers ketika ini ialah bersatu dan berganding bahu mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat di kelima-lima negeri.Di samping itu,mencari sebanyak mana yang boleh kesalahan kerajaan haram BN yang baru untuk menjatuhkannya.

Tok ada dengar cerita,ada ADUN BN nak lompat parti pasal tak setuju Zamri jad MB.Ada juga ADUN senior di kalangan UMNO yang tak puas hati jika ketiga-tiga ADUN Bebas ditawarkan kerusi Exco.Tok juga ada mendengar percubaan UMNO mencuri ADUN PKR atau DAP yang berbangsa India kerana ketika ini BN tiada wakil berbangsa India.

Anonymous said...

Tok Iskandar,

Minta tolong tok utk sahkan komen yang dibuat oleh blogger "PEMINAT" di atas....minta tolong ye tok....

pemanduteksi said...

salam... mungkin sahibul samahah mufti terlupa bahawa yang memerintah negeri adalah MB bukannya raja/sultan. Sultan hanya duduk makan komisen jer. Maka kita taatlah lah kepada MB Nizar yang adil kerana MB Nizar yg jadi pemerintah di Perak.

Anonymous said...

Mengapa Mufti Perak berkata demikian ???
Jawapannya senang aje. Kata Iman Ghazali terdapat dua jenis ulama dalam dunia ini. Satu ulama baik dan satu ulama jahat. Mengapa ujud ulama jahat?? Jawapnya Allah nak bagi pahala perjuangan kepada ulama baik. Kalau semua ulama baik para ulama kurang dapat pahala.
Jadi dengan kenyataan Mufti itu, ulama baik akan menerangkan maksud taat kepada pemerentah dan pengunjung blog pun baca. Maka pengunjung blog akan bertambah ilmu.
Itulah rahmatnya kejadi tersebut sama seperti kejadian sumpah laknat saifool --- ramai pengunjung blog dan masyarat memahami konsepe sumpah sebenar dalam Islam.
Dalam kes ini saya mintalah ulama baik dan jahat memberikan hujah mereka dalam blog, supaya pengunjung blog dapat memahami erti ketaatan kepada pemerentah (raja, sultan, khalifah, batin atau sebagainya)

Anonymous said...

http://perakbangkit.blogspot.com

TokBatin X said...

Mufti tempoyak.. macam lalang ditiup angin... kalau ada neraka campakkan jer dia dulu kedalam nya.

Kejap pakai kitab kuning, kejap kitap hijau, kejap merah, kejap unggu. Ikut suka dia jer.. Ulama'(ular dalam semak)

Anonymous said...

LANCARKAN BOIKOT 100% JGN BOIKOT BARANG YAHUDI JE....KITA BOIKOT JUGA PENIAGA2 YANG BERFAHAMAN UMNO DAN BARISAN NASIONAL.

Dang Anum said...

Kerajaan 'Lanun' haram di Perak tidak akan lama........
Memang dasar lanun sehingga sultan n mufti pulak dikudakan untuk kepentingan sendiri....
Mereka akan di 'telan' oleh Tsunami Keadilan paling dahsyat yang akan berlaku...SOON!!

Kapten Najis Gagak n krew-krew kapal 'The Black Armno' will be gone forever in the Black Hole of their own sins!!!!!

sumandak bayu said...

Sedih bila melihat sesama KITA bermusuh hanya disebabkan ideologi politik yeng berbeza... perlukah kita mengaibkan MUFTI dengan perkataan2 mencarut... nikah yang agama kita ajar (tak kiralah agama apa pun)....

Kenapa perbuatan yang BENAR perlu kita hina, caci, cemuh, maki dan sewaktu dengannya.... Perangai seperti SYAITAN... (Pengkhianat BANGSA, AGAMA dan NEGARA) kita sanjung....

Nilah yang berlaku kepada KITA... dah lari dari sikap PERPADUAN dan BUDAYA MELAYU.... kaum lain dok tengok je KITA sering bertelaga... sudah2 lah tu... bawa BERSABAR...

Tanya kat ANWAR dia izin ke ahlinya mencarut... tanya kat Dato' Nik perlukah kita hina sesama KITA....

Ape pun terima lah hakikat perubahan kat PERAK...kepada bloggers yang tak berani nak tunjukkan diri tapi berani berkata baik simpan je semangat tu sebab semangat tu hanya digunakan kepada PONDAN (2 alam....

Anonymous said...

SEKARANG DAP,PAS,KEADILAN SEPATUTNYA MENGAMBIL PENGAJARAN APA YANG TERJADI SEKARANG.... KERUSI EXCO2 SEPATUTNYA DI BAHAGI SAMA RATA...BUKAN BG KEPADA YANG MENANG BYK SAJA... PAKATAN RAKYAT HARUS MENGIKUT KEHENDAK RAKYAT,,,,DAN MENYEJUK KAN HATI PIHAK YANG KALAH....

tok iskandar said...

ADUN Pangkor dilantik Najib menjadi MB x original.Yelah kerajaan yang dibentukpun secara haram melalui rampasan kuasa.

Sekali lagi Pangkor ke persada politik negara,bukan sebagai destinasi pelancongan tetapi percaturan politik najib untuk melantik MB x original.

Suatu ketika dulu ada perjanjian pangkor yang mengundang kemasukan penjajah Inggeris ke Tanah Melayu

Rampasan kuasa ini bolehlah disifatkan sebagai Perjanjian Pangkor 2 yang mengundang penjajahan UMNO ke negeri Perak serta segala jajahan takluknya.

Rakyat Perak yang telah menolak kerajaan BN di dalam PRU12 Mac 2008,dipaksa menerima kembali BN melalui politik mafia yang dimanipulasikannya berbekalkan talian hayat Sultan Perak dan sokongan moral 3 DUN Bebas yang kini mesra BN.

Selama mana penjajahan UMNO BN ke atas Perak tidaklah diketahui.Ketika ini seantero dunia telah tahu bakal PM Malaysia,Najib rupa-rupanya setaraf dengan Mugabe.

UMNO apa peduli..janji menang.
UMNO parti kuno yang barbaric hampir pupus tak lama lagi.

Anonymous said...

TopengPerak & Tok Iskandar,

Saya jugak seperti Kaizer yg ingin maklumat dan penjelasan lanjut isu yang dikomen oleh peminat 10.29... mohon dapat respon segera.

Peminat.... saya quote balik komen hang... "ada cerita tentang kenapa ADUN Bota buat lawak lompat sana sini...... nanti teman ceritakan kalau ada yang nak tahu...." - bila nak dapat, dah tak sabo nak dengo ni.... takut nanti dekat nak sasaudengo!!!!!

Panglima Perang Cyber said...

Berani betul korang hina raja dan mufti demi politik korang yer...

kutuklah sepuas hati.

Ada ubi ada batas
Ada hari Tuhan akan balas..


Dulu Mufti ni jugak korang angkat.
Sekarang mufti pulak korang pijak2


Yer...

Al Maklum yang maksum Hj Hadi dan Nik Aziz sahaja...

Pirahhhhhhhhhhhhhhhhh..

Pantang anak Melayu dan Islam derhaka pada Raja dan Ulamanya.

Inilah kerja DAP PKR ajar puak3 PAS hingga sudah liberal dan pro komunis yang tolak sistem beraja...

Jangan sesekali hina orang atau Raja atau ulama kerana isu politik korang.

Nanti Tuhan turun bala...

Anonymous said...

kepada penyokong PKR alias parti kencing rakyat bersama pakatan tumbang......

kau orang yang bodoh bebal...

apa anwar penjubor tu adil ke...

jubor kau la org pkr.. celaka laknat...

dah kalah tak nak ngaku

nie matematik mudah

28 + 4 sokong BN = BN majoriti=BN menang

kenapa masa aljubori tu melobi org BN kau tak sibuk pasal undang2 pasal demokrasi

celaka kau org pkr.. taksub sangat kat penjubor tu... apa korang hari hari pun menjubor jugak ke...

kenapa tak pilih Hadi Awang... Ulama lagi...


ptuiiii pkr... juborrrr

AnakWatan said...

rakyat pilih nizar sebagai adun woiii org pkr....

menteri besar dipilih oleh Sultan wooiii...

bodohhh kau org pkr nie sebab asyik menjubor aje....

alluqman said...

PAS gila talak.....

UMNO ada 28 kerusi DUN
PAS ada 6 Kerusi DUN

Betulah Gila Talak + Gila Babi

Anonymous said...

Umno menang dengan 27 kerusi kat perak dulu.apa yang lemahnya.pas sepuluh kerusi pun x sampai.keadiln pun sama.piiirahhh!!!macam sial je anuar jubuq ni menghasut.Kalau orang lain lompat parti dia takpa.tapi kalau lompat parti lain xbleh.apara.lidah biawak btul.

Anonymous said...

x sedaq lagi ke.BN kalah sebab yang kalah teruk dulu bukan umno tapi parti komponen yang lain.sebab apa jadi camtu sebab bangsa lain depa bersatu.masa kat penang habis semua kerusi DAP sapu apa pasal.ni orang melayu bepecah sampai tiga parti PR,pas dengan Umno.Kat perak nama Je MB nizar tapi jadi macam boneka ja kat DAP ni.x sedaq lagi ke!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Tak perlu cerita pasal boneka DAP kalau tanah kat lekir 300,000 ekar diberi pada cina MCA. sekolah agama Islam, orang melayu, difitnah, ditutup dan disekat bantuan, Rakyat terengganu no. 2 paling miskin walaupun terengganu pengeluar minyak dinafikan royalti. Ini bukan angkara PAS atau DAP. Ini semua angkara UMNO yg bertopengkan syaitan yahudi kononnya memperjuangkan orang melayu. itupun masih tak nampak ke lagi BANGANG !!!!

Anonymous said...

Tuan2.....

Harap bersabar, janganlah kutuk dan hentam dato Mufti sebarang aje.... Kita kena ingat ulama pun ada dua golongan :1. Ulama dunia
2. Ulama akhirat

Harapnya Dato Mufti sedar agar tak tergolong no.1 tu...

iam_khufu said...

Tak boleh komen mufti apa hal tak boleh plak. Tengah suasana hangat pasal sultan tiba2 keluar kenyataan macam tu. Saja nak cari pasal

Anonymous said...

Memang jelas kita disuruh begitu.. dan tetapi bukan hanya dengan merujuk hanya sepotong di dalam al-Quran sahaja.....

Diharap jangan terkeliru dengan kenyataan begitu...

Anonymous said...

Mufti perak itu siapa..? Kerja nya apa...? Kenapa dia kata rakyat tidak boleh derhaka pada sultan..? Kalau sultan tidak adil pada rakyat nak kata apa pada sultan..?

Apakah rakyat menentang sultan dipanggil rakyat derhaka
Bagaimana pula kalau sultan tidak berlaku adil pada rakyat boleh dipanggil sultan celaka...?

Kepada perak bangkit, kau jangan nak berlagak macam mufti perak pulak, membebel tanpa fakta!

Kalau pemimpin UMNO itu jantan bukan bacul, kau suruh Najib buat pilihanraya DUN di Perak! serahkan pada rakyat buat pilihan siapa yang layak jadi pemimpin mereka, jangan berlindung belakang sultan. Itu jantan pengecut namanya.

"UMNO BACUL"

Anonymous said...

hi,kawan2 smua.aku nk bagi pendapat skit.bagi aku xsalah klu kita ni berbeza pendapat,cuma janganlah nak caci/maki org xkira la org tu mufti ke ulama ke sultan ke DSAI ke...klu xsetuju,kemukakan hujah,bahas dengan profesional..jangan la nak maki2,control perasaan marah tu skit,jangan emosional, be profesional..macam yg aku cakap td,klu xsetuju ngan pendapat orang,kuarkan hujah dan bahas,baru la pemikiran rakyat malaysia ni leh maju.jangan biarkan emosi menguasai diri anda.ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!!

Mata Hati Jiwa said...

hairan sungguh patik pada rakyat jelata yang ingin menderhaka kerana Tuanku Sultan dikatakan tidak betul atau berat sebelah, kerana patik yang belajar tidaklah sepandai mana pun dapat memahami dengan mudah yang perak dulunya diperintah oleh DAP lahanat..yang peliknya sekarang mangkuk2 pas yang kunun2ya alim plak yang sokong untuk kerajaan PR(penipu rakyat)utk terus berkuasa..tidak sedarkah mereka yang sebenarya nizar tu balaci NGa&ngeh sahaja...
tidak ketinggalan sekarang penyebar fahaman sesat TOK BATIN SENOI pun dah bersekongkol dengan PAS...
sepatutnya kita orang melayu Islam bersyukur kita dapat kembali berkuasa bukan DAP...semoga ALLAH memberi kesedaran pada golongan yang kurang cerdik ini(PAS&PKR) Amin....

Hamba Miskin said...

Zaman Rasulullah memerintah dahulu pun,baginda s.a.w ada beri tanah pada yahudi. Bacalah sejarah Islam balik oii!!!

Anonymous said...

AnakWatan ...alluqman ...

kepada kedua barua umNO nie...
cukup lah tu kau ber2 memBARUA KAN diri kau tu...dapaT rasuah sikit nak jadi BODOH....nak jadi HAMBA kepada penyamun tarbus dalam umNO tu...
kau tau ke anuar tu seperti apa yang kau katakan....atau kau pon dah pernah rasa ker kena jubor?
BODOH...dah dasar mak bapak mentedarah rasuah akan lahir lah ank-anak yang celaka cam kau ber2 nie...dasar umNO kaki pembunuh,meletup kan orang,menculik orang,rasuah tu yang perut membusung tu....banyk makan benda haram.....bangga konon ada pemimpin yang kaki pembunu,kaki rasuah,kaki betina dan kaki mangkok hayun

TP celaka sial said...

TP,.kenapa diam,.

Lihat lah akibat fitnah,.

Org mlayu DURHAKA pd Sultan,..

Org melayu hina alim ulamak,.

Demi pertahan kuasa DAP,.

Ko mmg celaka tp,.

Mr Joker said...

Derhaka pada sultan?

kenapa tak takut nak derhaka pada ibu tapi takut nak derhaka pada sultan yang bersekongkol dengan kezaliman?

syurga bawah tapak kaki sultan atau bawah tapak kaki ibu?

Kau dok fitnah pembangkang x pe?

Kau orang hina alim ulamak x pe?

Ini bukan pertahan kuasa DAP, ini pertahan mandat yang diberi oleh RAKYAT..!

PAHAM???

dah 50 tahun masih bodoh lagi?

abdills said...

Bini sultan tak tutup aurat WOII!!!
Pegi bagi nasihat laa!!
takut ka??

AnakWatan said...

pptuiiii penyokong pakatan rebah....

woiii muka tak malu dah kalah kat perak tu buat la cara kalah.. jgn la tak terima...

dasar org pkr nie akai takdak... otak aje ada...

weii anjing kapal sink tu pun ada otak... malau lah kat anjing kapal tu...

takat otak buat apa weiii... menyodol macam babi bukan tau pun apa ada kat depan...

kesian kat pencacai pkr nie...

hari hari mengencing... weii hancing woooo...

lalat sebatu dari aku dah mampus cium bau hancing kau tu

AnakWatan said...

mesyuarat pun bawh pokok... cehhh... mcm budak tabika...

apa kau org pkr nie geng nobita ke... hahahah... baik main pondok2 sekali kat bawah pokok tu

guab0tak_ said...

perhatian :

pemilik bl0g akan ditangkap sedikit masa lagi..

begitu juga dgn an0n c0mment..
n0 IP anda sudah dikesan..

harap bersabar..

sekian terima kasih.