"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 20, 2010

Berita Baik Untuk 1Malaysia..! - RM3.70 (Ron95), RM3.90 (Ron97)...???

Reactions: 
PUTRAJAYA, Jan 8 - The mechanism for fuel pricing in Malaysia has finally been finalized and controlled under one mechanism, which also takes the high and lower income group people into consideration, according to "Finance Trade Minister Tan Sri Anuar Ali..???".

"From May 1, the fuel will be pegged at RM3.90 per litre for RON97, while RON95 will increase to RM3.70 per litre. However, the prices of national-made vehicles will be lowered by at least 40%. For example, a full-spec family sedan Proton Persona 1.6litre engine will cost around RM23k excluding road tax and insurance. Import tax and excise duty will be revised to only 30%, from the current 200%. Imported vehicles such as the new Toyota Camry 2.4litre engine will cost around RM65k", he said.

The mechanics has been said to be undertaken by a team of experts from Australia and Canada who were earlier briefed on the issue of subsidy in this country, whereas after consideration by the transport minister, they have signed the constitution that the system will be made on May 1, the day it goes into effect.

Under the new system, there will be a major effect on the existing consumers who have already purchased a vehicle and to those who are in the midst of repaying the loan of their vehicle to their financial institutions.

Ahmad Tajuddin said the government might also re-introduce a cash return annually to Malaysians who own a 1,500cc and below vehicle. The amount have yet to be decided but he assured that the amount will compensate the price of fuel by at least half to eligible Malaysians based on bumi quota.

Sumber - sini.

TPU - Betul ke nih...???

46 comments:

FaridShah said...

TP..

Dari sumber mana nie?

Anonymous said...

kalau betul, konform Putrajaya milik kita,,, alhamdulillah

Anonymous said...

hahaha... agak2 la... lingkup la proton ngan produa... tak masuk akal

Mengkudu said...

Tahun 1-Malaysia....Tahun Barang Naik Harga....

Masih boleh senyum lagi ka ini macam..????

bukan nama sebenar said...

wohhh~~!!! mahal gila minyakkkk!!!

naik moto hari2 pegi kelas pun bleh bengkrap camnihhh~~!!!

Anonymous said...

poji oh poji...

mcm ni rupa2nya perangai kau eh...

mu ni mmg jenis kaki bodek dan suka dibodek r..hahahahaha

nak tanya saudara2 sekelian..

Finance Trade Minister Tan Sri Anuar Ali ni siapa eh????

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 12:55 AM - sumber - mykemut... kah kah kah kah kah... kau tanya la bebudak mykemut kau tu... hahaha...

Anonymous said...

kalu org suruh mu makn taik,mu mkn r poji kan?

Topeng Perak® Unmasked said...

Kalu taik minyak aku makan... kalau taik lain, aku blanje mu je lah... nampak macam mu lapa jerk... hehehe...

Nak yang panas ke yang sejuk..? hahaha

FaridShah said...

tumpang ketawa..

kah..kah..kah

kah..kah..kah

Anonymous said...

matiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii looooooooooooooooooooooo UMNooooooooooooooooo Putraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa GILAAAAAAAAAAAAAAAAA minyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk PEK 3.9000000000000000000 PEKkkkkkkkkk USssssssss DOLARRRRRRRRRRR meyyyyyyyyyyyyyy 3.900000000000000 banganggggggggggggggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!

dulukini said...

tahniah BN. ini satu lagi projek kerajaan barisan jahanam laknat. bangsat punya parti BN tak abis2 menyusahkan rakyat.

Anonymous said...

Memang betul rakyat kena dera ni...PM kita ni memang nk balun abis2san duit rakyat sebelum UMNO pupus dari muka bumi MALAYSIA ni.MAKLUMLAH XLAMA LAGI NAJIB,ROSMAH,MUSA,PATAIL kan nk kena jailed!!!!

Anonymous said...

jenaka hapa nih weh?? dulu masa crude oil naik 130 setong... rege minyak 3 inggit, subsidi tiga posen jadik 2.7...

ni pehal taim minyak mentah sekitar 77 setong nak jual sampai 3.7?? macam babi je bodohnya...

dah la nama menteri tah hapa-hapa...

ngok ngek la cybertololper derang nih... kehkehkeh...

berapa banyak sebenarnya subsidi yang kononnya derang bagi tuh???

taim harga minyak hampir sekali ganda sekarang... derang bagi subsidi 30, jual 2.70... kira lam 3inggit... sekarang harga minyak lam 77 dolar setong... 1.80 di pam...

makna dia... patutnya harga minyak sekarang memang tanpa subsidi lah.... dah tu... penaik kepala butuh hapa lagi??? subsidi kepala bana apa lagi???

Anonymous said...

Najib nak jadi TAKSIN no.2 ... kepala butuh bapak ang la najib ... ni bukan PM kita ni.ni cibaikia tun razak namanya ... PM dgn kroni2 apadahal minyak depa semua free nk kisah apa ... memang babi UMNO ni

Anonymous said...

Aku hairan juga dengan oghang melayu ni,macam-macam TP peghah otak!buat fitnah sana-buat fitnah sini!!!Umno ngok sana,umno nggok sini!!
Last sekali :
1.Majoriti Oghang melayu perak dan tak sokong Pas-Nizar!!
2.PKR kuala Selangor-takdak lagi!!!
3.Pengikut ceramah Anuar Ibrahim dah boleh bilang dengan jari jeee!Tak payah buka kasut lagi untuk bilang!!!!!

Pening aku ni dok pikiaq!!!Awat jadi lagu niiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Silap besar la bro...ingat nizar dah kering undi ker??? ang ingat rakyat suka UMNO??? kim salam la dekat tok nenek ang.... aku rasa ang sorang ja yg sokong UMNO kat perak la ni......kesian mat UMNO sesat ni.UMNO dah xlaku la bro.org tgk skang pn dah menyampah..UMNO melayu rasisct!!!!xlaku ang nk jaja dah, org semmmmua dah ludah UMNO.

Anonymous said...

kt selangor aku rasa pencacai UMNO yg takdak... harap bykkan rujukkan lagi.jgn la mintak simpati kt sni.kami xmakan duit rakyat mcm pencacai UMNO....

Anonymous said...

Aku tok nenek ang ja yg bilang pkai jari.... sekarang zaman dah xkira pkai jari.tu la dok bawah barisan gagal najib mmg sampai bila2 pn xkan update kepala otak ang.... sedihnya aku tgk pencacai UMNO yg xpenah cukup umur ni.antaq la yg power skit...

Anonymous said...

Aku jalan2 dan Aku Terjumpa GAMBAR REAL Parpu Kari : Wajah pejuang sejati Melayu.

http://adukataruna.blogspot.com/2010/01/parpu-kari-wajah-pejuang-sejati-melayu.html

HAHAHAHAHAHAHA..MCM GAMBAR PEROGOL GENG MAMAK!!!!!
HAHAHAHAHAHAHAHHa

Anonymous said...

Sudah terlewat PM 1Malaysia Mat Monggol. Tunggu saja PRU13, kamu akan di halau keluar dari Putrajaya. Insyallah.

Anonymous said...

mende ni dah tersebar dalam email b4 terbit kat sini.. cuma yg konpius tu, sapae lak TRADE FINANCE MINISTER? sbb tu TP buat pertanyaan kat bawah tu, BETUL KE NI? sape2 yg tuduh TP perah otak la, reka cerita la.. mmg bangang sbb tak paham or tak baca abih... kalau mende ni betul terjadi.. padan la muka korang...undi la BN lagi.. muahahahahahahahahahahahahahahaha - Neo

Anonymous said...

Mari kita berikan duit hasil penat lelah kita bekerja siang dan malam pada rosmah mansur.... boleh perempuan puaka tu shopping sana sini.bagus bagus!!!!!

Duit perabih buat belanja joli rosmah and the penjilat je.naik lagi, naik....
esok luse benda lain pulak yg naik.apa yg kita dapat "correct correct"

Mengkudu said...

Negara pokai....menteri boleh lagi joli keluar negara. Urusan kerajaan...binipun ikut sama apasal pulak ni....bila bini dah ikut...kos urusan akan lebih meningkat.

Apasal menteri2 UBN tak boleh fikir hahhhhhh.....Suruh rakyat berjimat cermat....tapi dia org pergi luar negeri urusan kerajaan bawak bini sana-sini. Dalam keadaan macam ni, takkan tak boleh tinggal bini kot?

Apa......SPRM tak nak investigate ka???....urusan kerajaan, tapi bawak bini tumpang sekali. Ini penyelewengan dana rakyat namanya ni. Rakyat mesti protest ni.

Note; aku tengok si "Ayam Ketek" tu asyik mengekor si "Bapak Ayam" tu aje kemana2.

pisangmalaysia said...

Buat pencacai2 ameno yg karat dan benak...rajin2 lah semak fakta tu betul ke tidak..nampak sangat otak dan minda korang masih kena JAJAH dengan AMENO yang KARAT tu..Ade ke TP suruh hangpa percaya dgn berita tu?Duk manyalak kat blog PR buat ape..pi menyalak kt hangpa punya sekutu punya blog la..opsss lupe lak...blog2 hangpa nama jer satu Mlayao tp bile komen kena edit, tapis, sekat dan sewaktu dengannya...jadi TERPAKSA la menyalak di blog2 PR ..ha ha ha...Ingat no.ni wahai pencacai ameno..13 or 1 + 3 = 4..apa makna no.4 bg ameno? cari la jawapnya sendiri...gua nak layan GK jap...adiosss...(ehem..bau mcm ada org lum basuh tangan daaaa...ha ha ha...)

Tinta Hitam said...

Kalau betul cerita ni saya naik bas dan jalan kakilah.mmg tak mampu.Itu baru petrol.Mcmana pulak dgn barangan keperluan harian? Dah tentu melambung naik punya.Nampak gaya slogan BN betullah

RAKYAT DIDAHULUKAN.Di dahulukan untuk menjadi korban UMNO

zali said...

memang tepat tindakan kerajaan untuk menaikkan harga minyak dan beri subsidi pada keta 1.5 cc ke bawah tu.

minyak naik dah tentu dapat menyedarkan rakyat yang ada keta betapa susah nya orang miskin naik bas,naik moto,naik basikal pegi kerja...baru adil.

tak sabar nak nengok nik ajis pegi keja naik basikal atau unta...

Anonymous said...

zali oii,
kau jangan nak susahkan org tua itu..
gaji dia pun tak habis laa makan sebulan..setakat duit minyak tu no hal la..yg aku bimbang skg ni..kau
kau dah la susah, bini tak kerja,anak 4,rumah sewa,kereta utang..jangan2 kau yg kena naik basikal kok..kekeke..nak komen org konon..sendiri pun tak lepas

i'm no king

perompak harta rakyat said...

Alhamdulillah.... naik lagi rege minyak....

Mudah-mudahan pakcik mackik kita yang selama ni kat kampung yang anggap BN ni penyelamat Umat Melayu akan mula kenal isi perut Pemimpin United Malay National Organisation ni sapa sebenarnya....

Bila petrol naik sampai RM 3.70.... InsyaAllah barang lain dijamin naik....

Pemimpin UMNO gaji RM 20,000 sebulan memang takde rasa apa-apa dengan kenaikkan ni.... tapi macam mana pakcik kita yang keja sebagai penoreh getah atau nelayan.... hasil tak seberapa ditambah sekarang Penjajah BN nak naikkan lagi harga minyak....

Nampaknya Malaysia akan kena sama macam Indonesia... Asalnya negara ada banyak minyak.... tapi apabila hasil minyak dirompak oleh 2 -3 kerat kroni... kekayaan yang sepatutnya disalur pada rakyat 'hilang' kat tengah jalan.....

bila minyak dah kering negara mula jatuh muflis... Perompak akan membawa lari hasil mahsul negara yang sepatutnya kepunyaan rakyat tadi melabur di negara lain.....
Akhirnya anak-anak gadis terpaksa menjadi pelacur untuk mendapatkan sesuap nasi...


Jadi 1 peringatan pada Anwar Ibrahim yang bakal dinobatkan oleh rakat menjadi PM Malaysia pada pasca PRU 13 nanti (dengan izin Allah) agar MERAMPAS kembali semua harta2 negara yang diRompak oleh lanun-lanun berlesen ini...

Mahligai Khir Toyo... rampas...

Duit Balkis yang Zaharah Kecik Rompak... rampas...

Kereta Rolls Royce Taib Mahmud .... rampas...

beg tangan Louis Vouitton 1 kontena yang Bik Mama Joli Katak shopping kat Paris... rampas...

Dan hasil2 ghanimah@ rampasan perang ini dikembalikan semula kepada rakyat....

Anonymous said...

nampaknye aku kena jd minah rempit la pasni..kete aku tggl umah je..aku bg landing dlm garage baik punyer..siap aku tutup dgn kain lg..syg nak bazir duit lebih2 byr myk..padahal myk tu dari tanah tumpah darah tercinta aku jgk..skang umor aku br je masuk 25 thn..tp..aku xpenah dpt rase duit myk msia..sian aku..n generasi mude mudi ku yg lain..merangkap kwn2 ku..adik2 ku...(ngs sendiri C",)

leh la aku pertaruhkan nyawa aku pg n ptg ari2 semate2 g keje naik moto..save cket budget..nak bantu mak ayah lg..gaji da r ciput..

cibaii btol kalo rumours nii btoll..mmg mampos la umnongok ni..

Anonymous said...

tu cuma sumber forum net aje jgn la gambra...

takkan lah umno ssebodoh macam tu kot?

apa2 pun aku takkan lupa kenyataan menteri bahawa harga minyak sekarang adalah berdasarkan harga semasa minyak mentah sekitar USD80 dollar setong, kalau harga menngkat lebih dari itu baru lah kerajaan akan mengkaji sebarang kemungkinan kenaikkan harga baru...

itu kata & janji menteri umno....

Anonymous said...

Bab Minyak naik harga tu aku boleh percaya la bro, tapi bab proton nak turun harga tu, memang tak percaya la. Kalau Proton turun harga tentu kereta import murah dan AP pun takde. Yang dapat banyak AP nie puak GEROMBOLAN masakan diaorang nak masukkan pasir dalam periuk nasi depa?

bukan nama sebenar said...

menurut google map...jika saya berjalan kaki ke kelas ketika harga minyak naik sebab nak save bajet, saya perlukan 5 jam 12 minit untuk sampai ke kelas. +/- lahh... hmm...kalau kelas saya pukul 8.30 pagi, pukul 3 pagi la saya dah kene start jalan kaki.

wah! mesti saya boleh dapat anugerah pelajar cemerlang nanti kan?

plus saya akan jadi ramping dan kurus. mesti ramai orang suka. =)

Alham said...

Fail la sum of u PR supporters. Cannot diferentiate between joke, slander n reality no more.

Where goes the sense of humor n logic in us. Can't think for ourself aledi?, any bad / negative news about the gomen must be true n got to pakat2 condemn to kingdomcome even the story is ridiculous tahap gaban.

Remember, Hate is Blinding ... chill out a bit

Anonymous said...

hapuskan elaun minyak terlebih dahulu kpda menteri2 n pegawai kanan kerajaan sblm naikkn rega myk!!!

Anonymous said...

minyak naik!! biasa leh broo..
tapi... kenapa myk naik yer?
ups!! subsidi dah x der.
kenapa subsidi d tarik ek??
0oo... kerajaan dad tiada duit...
kenapa kerajaan tiada duit??
mak oi.. reserve negara dan teruk bahaya nei..
kenapa berlaku??
emm... patutler rasuah sana, rasuah sini, membazir sana membazir sini, kroni sana kroni sini, mahkamah pun dah mcm sekolah pondok2 jer mcm maner investor nak msk. sprm,spm,polis semua dah mcm lembu. Undilah kerajaan BN wahai pencacai UMNO agar nenek,atuk,mak bapak,abang,kakak,adik paklong,pakngah,pakcik,paklang,dan byk lagi yg bersangkutan dgn korang dapat hidup melarat dan sentiasa dalam kesusahan. HIDUP UMNO.
Bagi pejuang2 pr yg d kasihi sekelian marilah kita berganding bahu, bersatu hati bagi mendapatkan kepastian yg UMNO BN tumbang pada PRU 13 nanti.

Anonymous said...

TAKBIR!!!

Anonymous said...

pakcik nei dah tua, nak undi pun entah sekali dua penggal yg tinggal.
Tapi yg penting pakcik dah sedarkan anak2 pakcik, menantu2 pakcik, cucu2 pakcik betapa BUSUKNYA UMNO BN nei dan alhamdulillah mereka semua dah faham dan celik apa yg berlaku sekarang.
KAMU SEMUA MACAM MANER??

Anonymous said...

sumber UMNgOk..... kena sisasat dulu... nak bikin isu la tu...... huhu...

kalo la betoi proton turun rege.... pergh!!!! baru minggu lepas sain agreement exora..

Anonymous said...

tadi pi lawat blog idola hangpa,anuar ibrahim!Tenguk entry 19.1.10,hanya ada 10 komen je!Tak payah guna jari pun dok bilang!!!!!!pi mana habih pengikut dia!!!!
Lepas tu pi melawat blog che det pulak!musuh anuaq berahim!Beratus komen!semua dok puji che det!Hangpa kata umno lani oghang dok ludah!!!Awat adi macam ni!!!!!

SATU JARI said...

http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2010/01/bubar-dun-10-ribu-pemuda-pas-perak.html

Satu Himpunan 10 ribu Pemuda PAS Perak (HEMPAP) akan diadakan pada 31 Januari ini sebagai persiapan dewan itu menggerakkan jentera mereka berdepan pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak pada bila-bila masa.

UMNgOk BoNgok said...

nak buat mcm thailand lah ni...
harga keta murah....
harga minyak mahal...
esok ramai yg pakai keta 4x4 (diesel) mcm org thailand...
aku dok thailand seminggu pakai keta kia carens duit habis kt minyak jer... esok tukar isuzu d-max lah...
senang skit aku lenyek atas perut Najib

Anonymous said...

blogger pakatan tidak bermutu,habis modal lah tuu..

Anonymous said...

kira blogger PR ni bnyak info jgak la,xmcm blog ameno yg bnyak fitnah,caci maki,gambar2 yg diedit yg amat teruk n jijik,...contoh yg pling truk,parpukari,abgtuah,anwardotcom yg hnya bnyak maki2 n fitnah aja...
baghal tol Blogger Pencacai Najib(BPN)

Anonymous said...

memang kalau betul ,rakyat le kena tanggung,menteri umno tu sumer penipu sejak dalam perut lagi,tengok muka najib al hantuya memang muka penipu tahap tegar,

Anonymous said...

Jangan gaduh2...tunggu jer Mei ni..klu minyak naik..x yah tunggu PRU ke 13 utk turunkan BN..masa tu juga paksa dia turun..klu x nak turun cantas mcm tandan pisang...