"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 20, 2010

Pemotongan Bajet Hospital-Hospital

Reactions: 
Salam...

Setelah kita dikejutkan oleh tindakan kerajaan menaikkan harga gula, akan menyusul pulak beberapa lagi kenaikan & pemotongan yang akan dilakukan oleh kerajaan seperti minyak, tol & tarif letrik. Kerajaan juga sedang berkira-kira untuk memotong elaun kakitangan awam. Semua ini di lakukan atas alasan sebagai langkah berjimat-cermat.

Namun, umum tidak mengetahui, kerajaan secara senyap-senyap telah pun bertindak mengambil hak rakyat. Yang saya maksudkan adalah peruntukan kewangan kepada hospital-hospital kerajaan. Pada tahun ini, di fahamkan yang kerajaan telah pun memotong bajet hospital kepada hampir separuh daripada jumlah bajet pada tahun sebelum ini. Sebagai contohnya, jika sesebuah hospital itu menerima RM40 juta pada tahun lepas, tahun ini hanya RM20 juta sahaja diberikan.

Apakah implikasi pengurangan bajet ini? Terlalu banyak untuk disebut. Seperti yang mana kita sedia maklum, hospital-hospital kerajaan menjadi tempat rakyat-rakyat yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan rawatan. Dengan kos yang minima, rakyat boleh menikmati rawatan yang sewajarnya. Namun, oleh kerana pengurangan bajet ini, pihak hospital terpaksa mengambil langkah-langkah yang drastik supaya bajet yang sedikit ini dapat menampung perbelanjaan pengurusan.

Sebagai contohnya, pihak hospital sekarang tidak lagi dapat menyediakan ubat-ubatan yang diperlukan. Malah, ini telah menyukarkan para doktor untuk merawat pesakit kerana tiadanya bekalan ubat yang sepatutnya. Ada pesakit yang marah kepada doktor bila tidak mendapat ubat yang biasa mereka dapat. Dipihak doktor, tiada apa yang boleh kami lakukan kerana bekalan yang tiada ini amat menyusahkan kami..

Selain daripada itu, terdapat hospital juga telah pun menghadkan ujian-ujian yang boleh di lakukan oleh doktor demi untuk menjaga bajet yang sedikit ini. Ini menyukarkan lagi pihak doktor untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pesakit. Jika semuanya di hadkan, siapakah yang akan menanggung derita ini jika bukan RAKYAT??? Pemimpin-pemimpin besar tidak merasai kesusahan rakyat, ini kerana mereka mempunyai kemampuan mendapatkan rawatan daripada hospital swasta yang terbaik.

Malah ada sesetangah hospital terpaksa melakukan tindakan yang tidak masuk akal seperti tindakan cuba mengurangkan bil-bil utiliti dengan menghadkan pengunaan letrik & air. Yang saya dengar, ada hospital terpaksa menghadkan pengunaan lif. Mengarut bukan?

Di kesempatan ini, saya menyeru kepada pemimpin-pemimpin PR supaya dapat perjuangkan soal bajet kesihatan ini. Saya tak yakin yang pemimpin UMNO dapat membantu kerana BOS mereka sendiri yang buat dasar ini. Jangan biarkan rakyat menanggung derita hanya kerana kerajaan tidak pandai mencari sumber ekonomi yang lain.

Yang saya nampak sekarang, kerajaan cuba mensasarkan rakyat sebagai punca pendapatan baru. Kepada pemimpin-pemimpin PR, inilah masanya anda perjuangkn nasib rakyat. Berhentilah sejenak daripada bermain politik murahan. Terlalu banyak kerosakan yang telah di lakukan oleh kerajaan. Di harap anda dapat melakukan perubahan..

Sekian

Sihat Sepanjang Hayat

Sumber - Doktor Rakyat

24 comments:

Anonymous said...

IPTA kena potong budget diorang 20%.. macamana la budak2 nak belajar, pensyarah nak mengajar..duit pun dah tak cukup

mr edz said...

ooo.. patutla akak ipar aku nak suntik anak dia yang umur 3 bulan kat klinik kesihatan ampang tak jadi suntik.. katanya ubat suntik dah habis.. takder stok.. pelik camna boleh habis yer?

Anonymous said...

erm..mula2 sektor pendidikan kena potong bajet..skrg sektor kesihatan pulak.. takkan gomen menyahut iklan POTONG..POTONG kot... nampaknya makin teruk keadaan kita nih.. undi la BN lagi.. - Neo

azreen said...

sumber tu biarlah realistik sikit..

utk pengetahuan, bajet untuk semua sektor awam/kerajaan dikurangkan bagi tahun 2010..

pandai angkat tangan x setuju dgn pembentangan bajet..tapi tak tau apa isi kandugan bajet tu..

Anonymous said...

budget dikurangkan takpe la..
tp sampai nak ambik ubat pun doktor kate ubat dh abis???

anak kat sekolah asrama disuruh balik sb hari minggu pihak asrama dah xleh kasi makan???

ape semua ni???

rakyat M'sia dah bijak..jgn nak perbodohkan kami lagi..

sepatutnye dgn duit Petronas tu kami rakyat M'sia dah dpt rawatan perubatan percuma..tak perlu pun ade kad insurans la ape la...

Ini tidak..anak nak buat pembedahan pun kene dedahkan dalam suratkhabar minta simpati org ramai..apa semua ni???

Anonymous said...

kpda azreen, anda la yg perlu realistik.. bila bajet di kurangkn, ade chain effect.. Tkknla bajet krg, tp tkde terjejas ape2. Isu kt cni adlh, kenapa kerajaan cb ambil hak rakyat?

Kaki Merayap said...

kerajaan da takde duit sgt la!

nk promote 1malaysia kat satu dunia ingat murah ke?? berbillion2 beb!

korang kena paham..haha! btol x najib????

Mengkudu said...

IMAYLAYSIA 'Rakyat didahulukan + Pencapaian di Utamakan"

Rakyat didahulukan maksudnya:
1)Budget utk rakyat akan dipotong dahulu
2) Rakyat kena bekorban dan susah dahulu bila budget dikurangkan
3)Semua kesan kenaikan harga barang rakyat mesti tanggung dahulu
4)Rakyat kena mampos dulu baru pemerintah

Pencapaian diutamakan maksudnya:
1)Rakyat tak boleh bantah apa yg pemimpin mahu
2)Pemimpin mesti kenyang dulu dpd rakyat
3)Pemimpin mesti segak bergaya dan ada style manakala rakyat melaratpun tak apa
4)Pemimpin mesti terus hidup manakala rakyat matipun tak kisah

pisangmalaysia said...

Teman dah rase kesannye...minggu lepaaih teman pi spital nk dapatkan ubat diabetes..biasanya dapat ubat yg doktor pakar bagi tp dah kena potong, dr pakar kata bajet kena potong..ape nk kata? Rakyat DiuTAMAKan???Yaaa Betuuulllll...

Anonymous said...

hidup umno
hidup umno
hidup umno

mampus melayu
janji duit petronas masuk poket aku.

undi jangan tak undi

saya pusing lagi....
Wang Besar,wang besar,wang besar.....

sampai bila lah melayu kena tipu lagi ???

-juara Rakyat-

Anonymous said...

KUALA SELANGOR 20 Jan. – Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Kuala Selangor yang diketuai Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini diumum dibubarkan setelah 13 ahli jawatan kuasanya (AJK) meletak jawatan.

Perletakan jawatan kerana hilang kepercayaan kepada Abdul Khalid yang turut melibatkan Ketua Angkatan Muda dan Ketua Wanita itu bermula November lalu hingga kelmarin.

Pengumuman dibuat oleh Timbalan Ketua Bahagian PKR Kuala Selangor, Arshad Abu Bakar

Anonymous said...

bagus la tu..tiap tahun ade bajet, bangkang la lagi. mcm mana hospital nak maju..seb baik ade klinik 1m'sia..pembangkang ape ade? air lior basi jek kah kah kah

Mata Merah said...

Kerana nakkan nama 1-Malaysia maka semua dibubuh satu Malaysia.

Apa.....selama ni klinik desa yg ada bukan satu Malaysia ka???? Apasal tak naikkan taraf aje klinik desa tu?

Semua ni betol2 kerja orang bodoh aje. Kemudahan yg sedia ada dah ada nak buat yg lain pulak. Upgradekan la aje...apa susuahnya.

Ni, nak buat klinik yg baru nak pakai duit lagi. Nak buat promosi habis duit jugak. Dah la kerjaan yg ada makin sengkek - potong sana, potong sini budget negara. Masih nak membazir.

Bengong betoi la pemimpin UmnoNgok ni..!!!!

Anonymous said...

Padan muka korang yg bergantung hidup pada subsidi kerajaan. berusaha lebih sikit dan berdikari malas. asyik mengharapkan bantuan kerajaan. bila bajet kurang marah tapi hentam dan maki hamun kerajaan. semua kerajaan buat tak betul. bagi bantuan kata nak membodek rakyat, bila kurangkan bantuan dan subsidi kata kerajaan zalim, kata itu kata ini. bila ditegur kerana tidak bersyukur dgn bantuan kerajaan, maka jawabnya itu adalah tanggung jawab. bila takde bantuan lansung terus maki hamun..apa jenis melayu kamu semua ni..mengaku ugama islam tapi perangai dan sikap mengalahkan kafir...inilah dia produk dari anwar ibrahim jubur, nik aziz sesat, inilah contoh produk lahabau dua ekor penjahanam negara..

aZRoy said...

"KASIH sayang isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor terhadap kanak-kanak terserlah biarpun ketika berada di luar negara.

Ia terbukti apabila beliau yang juga Penaung Program Asuhan dan Didikan Kanak-Kanak (Permata) negara meluangkan masa melawat Yayasan Pembangunan Keluarga Emiriyah Arab Bersatu (UAE) ketika berada di negara itu, Ahad lalu.

Rosmah ke negara itu mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang melakukan lawatan kerja di sana.

Turut serta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil."

kah kah kah, rakyat didahulukan, pencapaian diuTAMAKkan, kah kah kah kah kah.

Anonymous said...

SEBENARNYA BUDJET TU ADALAH UNTUK RAKYAT YANG MENYOKONG KERAJAAN SAHAJA..YANG MEMBANGKANG MMG TAKDE BUDJET..BAB SUBSIDI TAHU CARI KERAJAAN..BAB LAIN BANGKANG KERAJAAN..LAGIPUN KORANG NAK MEMBANGKANG SGT..G LAH CARI SWASTA..APASAL LAK NAK CARI KERAJAAN..MANGKUK BIN HAIYUN BETUL JENIS KORANG NIH..PANDAI PULAK HANTAR ANAK G SEKOLAH KERAJAAN..G LAH HANTAR ANAK SEKOLAH SWASTA..PANDAI PULAK NAK G SPITAL KERAJAAN..G LAH KLINIK SWASTA..SEBENARNYA ORG MALAYSIA NI DAH NAIK LEMAK DAN BANYAK LEMAKNYE..JGN PANDAI NAK HENTAM KERAJAAN JE..BILA DAH TERSEPIT MCM NI SEMUA SALAH KERAJAAN..

Anonymous said...

Ya tak ye jugak... ko tak paham ke duit tak de...menangis air mata pun tak dapat duit. Dah tak dek nak oiiii.

Nak pinjam ngan orang lain pun tak dek duit jugak.. depa pun tengah teruk... jadi sabar je lah dulu.. tunggu PRU 13.. kalu nak tukar kerajaan. Cakap saje tak guna...

Kita rasa la pulak PR perintah elok ke tak.. kalu tak satu penggal jek.. balik kepada bapak kandung kita jugak akhirnya

daripada bapak kandung engko

Anonymous said...

kerajaan tanpa mengira apa pun parti harus menyediakan pendidikan dan kesihatan yg secukupnya untuk rakyat mereka. BN sebenarnya tiada duit.mereka cuma dilantik melalui pilihan raya untuk mengurus dana rakyat/negara utk memberikan kemudahan kepada rakyat jelata tanpa mengira agama dan bangsa ataupun ideologi politik.jadi soal subsidi pemberian kerajaan BN adalah tidak tepat.tp ianya lebih kepada duit rakyat di dikembalikan kepada rakyat.

perdana menteri dan menteri menteri dari BN ataupun PR hanya makan gaji yang diberikan oleh boss mereka yaitu rakyat MALAYSIA.jadi parti mana pun yang akan mendirikan kerajaan harus sedar yang mereka itu hanya pekerja semata mata.tidak lebih dari itu.kami harapkan pemimpin MALAYSIA lebih mengambil berat keadaan rakyat yang semakin lama makin terhimpit dengan pelbagai beban.bukan kami hendak kesemuanya percuma.tp sekurangnya2 ringankanlah sedikit bebanan yang ditanggung kini semakin berat.kerana itu tangunggjawab anda seperti mana terdapat dalam manifesto semasa pilihanraya dahulu.

Anonymous said...

duit duit.. org kg nampak klcc nganga. nampak F1 nganga....mamak ngaku melayu pun org melayu umno tak perasan sebab dok sedap nganga. terpekik terlolong nak bela org melyu konon. tapi batu putih bagi saja kat kuan yew. dah korang umno takde batu...berani gi la wat demo kat tambak johor, negeri lahirnya umno. ada air jual kat kuan yew pastu beli balik. he he he...korang nak tau...air yg korang minum kat johor tu air kencing kuan yew sebenasrnya...he he he...kena kencing.bodohkan melayu umno ni. aku nak bagitau korang la wahai melyu umno....dlm tempoh 5 tahun lagi, oksigen yg korang sedut hari2 setiap detik tu, juga akan di kenakan caj. he he he...makan dah tax. jalan raya dah kena tax....mcm lagi la...so antara yg paling senang nak buat duit adalah jual oksigen...he he he...bil akan di hantar ke rumah tiap2 bulan dan akan di letakkan di bawah kementerian alam sekitar. he he he... (time tu mesti best wat cpr...sekali service rm 1000. he he he..kalau awek cun, separuh harga.

Anonymous said...

azreen tu mesti lulusan harvard. aku setuju ngan azreen. semua jabatan kerajaan di potong peruntukan. bukan hospital je. semua kecuali F1. ha ha ha...Imej kena jaga beb!. biar papa asal bergaya. biar rakyat merempat janji gah di mata dunia. azreen, agak2 ko la, mana lebeh penting nyawa manusia atau enjin kereta F1. saje tanya, sbb ko dah katam bugjet 2010. nak tanya ko la azreen, nama ko ni banyak sgt ee tu...ko keturunan tu gak ke...ha ha ha..atau ko terbalik, malu nak ngaku melayu...ha ha ha...

Anonymous said...

anom 8.06
johor jangan main beb nanti marah si jeffry-DEMENSI-
mane pergi si jeff ni?? lama x nampak nie.
kau sakit ke bro???

Anonymous said...

Negara ni sudah setaraf dengan Zimbababwe Afrika. Sebab dapat PM yang teramat bodoh lagi bodoh macam kaldai si Mat Monggol celaka tu.

TAIPINGMALI (TM) said...

Is wajar di potong sebab yang sakit dan mendapat rawatan ialah orang Pas...hehehehe

Anonymous said...

yeke org2 pas? org umno x sakit ke? opss..lupa.org umno semua kaya dgn projek.mana nak layan hospital kerajaan.kahkahkah