"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 30, 2009

Why 1Malaysia Need Passport To Sabah & Sarawak..? - malaysiakini

Reactions: 
Aku tak nak cerita panjang-panjang, cuma nak bangkitkan 1 persoalan...

Bila sebut pasal 1Malaysia, kenapa penduduk Semenanjung perlukan Passport kalau nak pergi ke Sabah atau Sarawak?

1Malaysia kejadahnya tu? lebih 50 tahun tak leh setel-setel lagi ke masalah tu?

Aku tambah lagi sikit...

1Malaysia - Penduduk Semenanjung yang nak ke Sabah atau Sarawak perlukan passport... tak de Passport, no way... you're not invited to Sabah & Sarawak, walaupun Kad Pengenalan sama warna & samaa warganegara.

1Malaysia - Penduduk luar negara, Myanmar, Filipina, Indonesia, Thailand, India, China, Uzbekistan, Afrika dan mana-mana penduduk luar negara luar masih boleh memasuki 1Malaysia (termasuk Sabah & Sarawak) walaupun tiada passpot dan jugak Kad Pengenalan warganegara 1Malaysia. hebat kan?

Kalau betul-betul, aku ulang betul-betul dikumpul semua penduduk luar negara yang aku sebut tadi (yang tiada passport dan juga kad penegnalan warganegara 1Malaysia) kemungkinan besar boleh memenuhi seluruh negeri Johor.

1malaysia betul-betul hebat..!

Damn Bastard..!

40 comments:

iam_khufu said...

bukat takat tu je, ni isu Malaysia bayar lebih kurang USD1800 (lebih kurang) pada Sultan Sulu pun tak setel lagi. Patutla Filipina tak abih2 nak tuntut Malaysia

m3t4ph0R said...

bule masuk sabah/swak..tapi gune pass je. kene return balik time nak balik ke semenanjung. kalau ilang kene wat report polis.

still, masih menyusahkan.

Anonymous said...

Samn Stupid...! bonggok, bahlol

nak join gak said...

samn stupid...

damn it!!

kah8...

mi kennot spik inglish like ameno..

samn!!!

nak join gak said...

“Seseorang muslim wajib mendengar dan taat, sama ada suka atau pun tidak. Melainkan apabila dia diperintah untuk melakukan maksiat. Bila dia diperintahkan untuk melakukan maksiat, tidak ada lagi istilah mendengar dan taat (dalam urusan maksiat tersebut.)” [Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 2955]

Dari Auf bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu cintai dan mereka mencintai kamu, kamu mendoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Sejahat-jahat pemimpin kamu adalah yang kamu benci dan mereka membenci kamu, yang kamu menyumpahinya dan mereka menyumpahi kamu.” Kami bertanya: “Wahai Rasulullah, adakah ketika itu kami boleh memerangi mereka dengan pedang?” Beliau menjawab: “Tidak, selama mereka masih menunaikan solat bersama-sama kamu. Ingatlah, sesiapa yang melihat pemimpinnya melakukan kemasiatan, hendaklah dia membenci kemaksiatannya itu, namun janganlah dia berlepas diri dari mentaatinya”.” [Hadis Riwayat Muslim, no. 1855]

“Sesiapa yang ingin menasihati pemimpin dalam sesuatu perkara, maka janganlah disebarkan (didedahkan) secara terang-terangan, akan tetapi peganglah tangannya dan ajaklah dia berbincang dengan diam-diam. Jika dia menerima, maka itulah yang diharapkan, jika tidak, maka sesungguhnya dia telah menunaikan kewajipannya”. [Riwayat Ibn Abi ‘Asim, al-Sunnah. Sanadnya sahih, sebagaimana dinyatakan oleh Syaikh al-Albani ketika mentahqiq kitab as-sunnah, m/s. 507]

madkri said...

Nak pegang tangan pemimpin nasihat macam mana.Dah putuskan kat kabinet gadai maruah agama Islam(Kes bapa menganut Islam).
Wahai penyokong UMNO yang boleh faham Al Quran dan Hadis kamulah yang perlu pergi tarik tangan pemimpin kamu sebelum dia menarik tangan kamu di padang Mahsyar.
Kami telahpun berlepas tangan dari pemimpin kamu.

Anonymous said...

BERAPA BANYAK AGAKNYA KO DIBAYAR UNTUK ARTIKEL NI

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 2:50 PM - Amik no akaun aku ni ha - 112026869679 (Maybank).

Wat mase ni dlm akaun tu ade la x sampai sratos.

Kalau kau nak bayar dekat aku untuk artikel ni, boleh la bankin kan berape yang kau mampu.

aku tak kisah.

angus said...

takde masalah untuk ke sabah sarawak..hanya perlukan pass saje.tak perlu pasport..

Anonymous said...

mangkuklah mamat yang tulis ni... tak pernah sabah sarawak ke, kan ada pilihan untuk bagai IC je....

Anonymous said...

tu bukan passport ker? pass jer lepas tu sambung dgn port jadila passport...bodo betulla korang nie...

Anonymous said...

mmg sah TP org fasik spt ayat al-hujurat di atas

ludah ke langit kena muka sndiri

bulan lepas saja 3 kali aku ke sabah

sejak pasport aku expired th 2005, aku xpenah ada pasport

bodo sombong,..pthuuii

Anonymous said...

woi jan hinah sabah/sarawak!!!! passport kena!!! sELAMA-LAMANYA!! DAM U ORG SEMENANJUNG!!!!

Nik Aziz Nik Mat said...

salam...
bodoh mcm anjing Topeng Perak nie..
ko sorang je kot kena passport..mana kena passport...

Hj Hadi Awang said...

Topeng Perak otak mcm babi..
tak pernah ke sabah sarawak ckp la..mana kena passport pn gi sana..!!!

iam_khufu said...

Sabah dan Sarwak tu jadi wilayah autonomi dalam Malaysia nih. Dah dekat 50 tahun tak kan peraturan tu tak boleh dibatalkan. Kenapa ada peraturan yang bukan2 pada rakyat sendiri contoh kalau nak kerja kat Sabah kena ada surat kebenaran kerja lepas tu pulak kalau ko bergaduh dengan orang besar kat sabah dan sarawak mereka tu ada kuasa budibicara nak arahkan kau keluar dari borneo.

Anonymous said...

NANM,
lu org bodoh saya pernah jumpa!!!!! ko tak perbah pi sabah sarawak?????? ke????? punya........main...........ketingalan ko tu....... dari zaman tunku abdul rahman dah kena pakai passport !!!! bangang la ko tu!!!!!!

Anonymous said...

HHA,
lu org bodoh saya pernah jumpa!!!!! ko tak perbah pi sabah sarawak?????? ke????? punya........main...........ketingalan ko tu....... dari zaman tunku abdul rahman dah kena pakai passport !!!! bangang la ko tu!!!!!!

solonti said...

Boleh saja kita hapus kan kes passport itu. Pergi Sabah hanya perlu isis borang saja lah bukan guna passport.

Kalau you all nak masuk tanpa passport, no problem.

Pergi tanya kerajaan persekutuan 'to honour the 20 Point Agreement first then we talk about abolishing the passport problem'.

Anda yg tak tahu sejarah nya jangan hentam saja.

Neo Media said...

maknanya PM 1malaysia kena la setelkan isu ni..mudahkan rakyat msia nak bergerak bebas dlm negara sendiri... nasib baik takde pos imigresen kat tiap2 sempadan negeri kat semenanjung..sekali masuk sempadan, kena tunjuk ic/pasport..naya camtu..mau jem atas hiway..

Anonymous said...

xperlula kite mengadu domba dan bercakap buruk tentang org lain...berdosa..

Anonymous said...

aku baru pulang dari Miri hari Isnin lepas. Cuma guna IC. Kalau hilang pas lawatan nanya akuuuu.....

faridshah said...

Masih perlu gunakan pas lawatan !!
1malaysia??! hampeh..
kenapa masih ada rakyat Malaysia yang memiliki mykad dari semenanjung dihalang memasuki negeri Serawak ??

Ada jawapan tak ??

Lu pikirlah sendiri..!

Anonymous said...

langkah mayat saya dulu kalu nak abolish "Perjanjian Perkara 20"!!!

paloi bin mulau said...

memang dulu teman pun heran pasal passport ni. masu tu teman mula nak kerja di 1borneo hehehehe. tapi masalah benda2 sejarah penting gini tak pernah diajar dlm sejarah sekolah kita. suka tak suka itu hal lain.

ada 20 perkara dipersetujui bila sabah sarawak malaya spore setuju bentuk malaysia. hehehehe ramai tak tahu kot ketua polis sabah sarawak jauh lebih besar pangkatnya banding ketua polis negeri2 malaya.

kalau dulu2 kita ada hakim besar malaya dan hakim besar borneo. cuba fikir sbb apa? taraf negeri sabah dan sarawak adalah setaraf dgn malaya itu sendiri. suka tak suka itu le sejarah dan kenyataannya.

Anonymous said...

palui bin mulau bin muhao,
gua sokong lu.....
aramaiti!!!!

from,
bahabak bin balabak.

Papa Chang said...

tak gune pasport.. tapi ada pas lawatan lagi kan? ada kes aku alami sendiri.. anak buah aku kene tanye macam2 sbb die serahkan mykid anak die kat imegresen, imegresen pi mintak surat beranak plak sbb hubby die tak ikut same.. dalam erti kata lain, mykid tak laku okeh kalo nak masuk Sarawak.. dlm mykid punye data takleh dipercayai ke pun????

aku pi balik kl ipoh takde plak kene declare mende2 nie kat sempadan... ekekekeekke

CUPING MERAH said...

apa itu passport?
apa itu pass...?
apa itu kad pengenalan?
apa itu permit..?

tolong jawab sebelom aku bagi jawapan

Sniper said...

Sebenarnya Sabah dan Sarawak tidak boleh disamakan dengan mana-mana negeri di Persekutuan Tanah Melayu. Sabah , Sarawak dan P.T Melayu telah membentuk Malaysia. Singapura kejap je ikut lepas tu UMNO berikan kepada Lee Kuan Yew sebab UMNO memang terkenal dengan toleransinya. Memang tak perlu passport kalau nak ke Sabah atau Sarawak sebagai pelancong tetapi jika nak kerja kat sana orang malaya perlu dapatkan pas pengajian sepertimana bangladesh dan vietnam dapatkan untuk kerja kat malaya. Pass pengajian ni kena renew setiap tahun kalau tak mahu dihalau keluar oleh Imigresen kat sana. Gagasan SATU MALAYSIA adalah satu istilah dan bukan satu realiti.

Anonymous said...

masuk sabah sarawak guna mykad pon boleh cuma akan di berikan pass/permit masuk dan tgl selama 3 bulan. klu nak lama kena la pegi jab imigresen berdekatan utk keterangan lanjut. pass/permit tu kena simpan sehingga waktu keluar utk bagi balik imigresen.
pasal guna mykid tapi masih kena tunjuk sijil lahir tu senang jer..
dlm mykid hanya ada nama budak dan bapa...x der nama ibu dlm mykid jadi logik la imigresen mintak sijil lahir. sekaligus mengelakkan kes budak di culik atau di bawa lari.
sebagai orang sabah saya bersetuju klu hak tu di samakan sekiranya ia benar2 sama...harga beras dan petrol x penah pon sama dgn semenanjung dari dulu sampai sekarang...sendiri mo ingat.

Anonymous said...

stupid you...!!! learn history first..
we sabahans & sarawakians don't want our land to be crowded by malays people..!! got it..!!!

we were the richest in terms of natural resources but guess what SM people took it all...
if you still want to be in malaysia,juz accept it...if not,lets separate...we can build our own land far more better...!!!

and one more thing, dont ever you equalize sabah state and sarawak state with your states in peninsular because when we joined malaysia at 1963 with "tanah melayu" NOT your states individually...put that in your empty brain...!!!!

Anonymous said...

bodoh..!!! bangang!!!! biul.!!!! bengong.!!! sial korang... bodoh nak mapus... 20 perkara dan 18 perkara...kamu semua ingat tu semua... kalau nak hapus kedua-dua perkara tu, langkah mayat aku dulu...!!!! Bullshit.!!!!

Mohd said...

Selalunya aku lebih suker berbahas menggunakan intelektual dan berdebat secara terbuka.

Tapi kali nie maaflah.. kali ni mmg tak bule tahan.

Penulis kau ni mangkok bengap bingai ke ape? tulis artikel yg hanya nak membenci menghasut permainan politik pembangkang saling benci membenci.

Sabah serawak masuk kene pakai pasport? sian aku dengan mak bapa kau. dapat anak bingai mcm kau nih.

Kalau taktau tak salah bertanya, tapi kalau dah buat cerita tipu TIN KOSONG mcm nih pun takde gunanya gak.

menyesal aku baca.. kalau sahih takpe.. kita bule ketengahkan isu itu. Tapi nih baca pun buang masa aku.

kalau aku nak marah kerajaan pun japgi kerajaan marah aku balik.. PASPORT APE?

sudah lah rentikan lah. kau bawak la bertaubat

Anonymous said...

KAMU NI BITCH TAU ?? SRWAK DAN SABAH ADA HAK TERSNDIRI TIDAK TAU KAH ?? BONGOK MACAM INI . ITU PERJANJIAN LAMA DULU ... PERGI BELAJARLAH SEJARAH. I MALAYSIA TIDAK ADA MENGENAI PASAL IMIGRASI .. IA LEBIH MENGENAI BUMI NON BUMI .. APA BUMI NON BUMI INI MACAM GILA PUNYA ... 1 MALAYSIA HARUSLAH SEMUA BUMI L.. LAHIR SINI LAH SEMUA BUMI .. BONGOKNYA .. INILAH ISU SEPATUTNYA DIBANGKITKAN

Anonymous said...

masuk sabah sarawak kena pakai passport???....errmmm....first time aku dgr.....fakta tlg btulkan bro....

beribu-ribu org semenanjung yg keja kat sabah sarawak...x pernah pun ada prob...yg kawin ngan awek sabah pun ramai....cun2 tuu awek kinabalu...

setakat 2-3 kes tpencil....xkan nak bakar kelambu brooo....

Anonymous said...

sila baca balik perjanjian cobbalt. sabah dan sarawak berhak untuk membuat peraturan sendiri. org semenanjung kene ada ic n permit,sbb dlm perjanjian british nak jage hak org bumiputera sarawak dan sabah. org yg dtg keje dkt sarawak n sabah kene ade permit dr company yg korang keje. so kalau dtg bkn ats sbb kerja,korang hanya d benarkan duduk d sarawak dan sabah selama sebulan.

Az Za said...

Assalamualaikum tuan punya blog..

Minta maaf pada awalnya. Anda sekarang saya agak berumur lingkungan 18-28 tahun rasanya. Disaat negara telah selesa n aman dalam kekayaan. Mungkin anda bersemangat nk perjuangkan hak2 rakyat dan sebagainya. mungkin anda pemimpim pelajar atau pemimpin kepada pelajar yg belum cukup belajar lagi..

1. Sejarah Pembentukan MALAYSIA, saya ulang, PEMBENTUKAN MALAYSIA x wujud pada sebelum tarikh keramat kemerdekaan TANAH MALAYA 31 Ogos pada 1957. Sabah n Sarawak pada masa itu, (di kenali sebagai NEGARA SABAH & NEGARA SARAWAK) saya ulang NEGARA OK!!.. pada masa itu, adalah masih tanah jajahan British(setelah British menghalang RAJA Putih Keluarga Brooke untuk teruskan pemerintahan Monarki d Swk). Atas faktor keselamatan pengaruh Komunis dan sebagainya, Tunku Abd Rahman mengemukan cadangan menjemput, di ulang MENJEMPUT menyertai Malaysia. Bukan Sabah n Sarawak terhegeh2 nk pun. Atas pelawaan tadi, maka Sabah telah buat SYARAT & Sarawak BUAT SYARAT. salah satu Syaratnye warga Tanah Melayu(semenanjung) mesti kemukakan pass kemasukan. SEBABNYER - menjaga kepentingan Negara Sarawak & Sabah masa tu.. Mcm awak jugak, RAKAN awak ada rumah sewa. untuk kurangkan kos sewa, anda DI AJAK rakan untuk sewa bilik lain di dalam rumah sama, TIDAK AKAN anda benarkan rakan sewa serumah tadi MASUK, di ulang..MASUK bilik anda sebarangan..Betul x? mesti dgn izin..WAIMA asal tuan rumah td di yg sewa mula2. so, begitulah jugak kes Sabah n Sarawak..tapi kes rumah sewa.

Harap paham ok..Cikgu Az

Az Za said...

Bagus anda cari berita atau cerita ttg KEBERSIHAN TIDAK DIJAGA SEHINGGA WABAK DENGGI MENULAR, isu Remaja Hilang Pedoman Kerana Liberalisasi, Siapa Salah, Remaja?Ibu Bpa?Guru?Penulis salah tulis? atau Sikap nk memberontak x tentu pasal?...buat isu semasa lah bro, x yah buat isu merepek ttg NEGARA mcm ni..you mcm mempersendakan kewujudan NEGARA yg you duduk sekarang..kecuali lah you warga asing yg x perlu risau bila Malaysia ni perang porak poranda, sbb you bole balik negara Asal you..bila aman you dtng dan delare tuntut itu ini, itu ini n nyatakan ada hak itu ini..nonsense..I Love My Swk, jgn sesekali pertikaikan apa PERJANJIAN PEMBENTUKAN MALAYSIA dan metrai..kita ikut shaja..kalo u nak ubah, i Cabar you UBAH la Perjanjian KEMERDEKAAN MALAYA..ubah jadikan masih lg tanah jajahan British. ADA BERANI KE? dan saya bersyukur Swk dapat bersahabat dgn Sabah bersahabat dgn Semanjung membentuk Malaysia..yg akan saling bantu membantu, melengkapkan yg kurang dan menambah yg lebih..yg aman makmur tu la maksdunya 1 Malaysia ko tu..di buat agar kita x kira kaum saling anggap sama sebagai bangsa Malaysia n bertangjawab jaga Malaysia..bukan anggap ikut kaum masing. Sama2 Jaga Malaysia=1Malysia. x da la jd peristiwa sadis, 13 Mei lagi.So Isu Perjanjian Perlembagaan Negeri (Negara) Sabah n Sarawak jgn sesekali you perbodohkan diri dgn timbulkan isu berkenaan..Aman makmur Malaysia, Selamat Malaysia..

Pantun Nasihat,

Buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
kalau rasa anda masih lagi budak yang x khatam lg belajar hal sejarah dan isu kenegaraan,,
sila dok diam je, jgn tulis susuatu yg memalukan diri dan rakan2..(^,^)

Az Za said...

Maaf Artikel PERTAMA atas td, Bukan 'Menyertai Malaysia'-(Tunku Abd Rahman mengemukan cadangan menjemput, di ulang MENJEMPUT menyertai Malaysia. Bukan Sabah n Sarawak terhegeh2 nk pun)-...Tunku menjemput untuk "MEMBENTUK" Malaysia...BUKAN MENYERTAI Malaysia ok....Sbb Malaysia TAK WUJUD lagi masa tu..yg merdeka hanya Tanah Melayu pada 1957..sabah swk singapura brunei masih lagi tanah jajahan British..SAIN PERJANJIAN BARU WUJUD MALAYSIA..OK

Az Za said...

lagi satu, PM or sesiapa yg jd pemerintah Malaysia (persekutuan) sekarang atau masa akan datang, TIDAK akan dapat menyetel hal passpot atau pass masuk ni..sehingga kiamat..sbb termaktub sebagai syarat pembentukan Malaysia ok .kecuali Malaysia di jajah org lain maybe perjanjian tu x terpakai..so, ko masih nak menyelesaikan isu passpot x perlu lagi ke? jawapannya you nak Malaysia ni jd hamba negara lain yg jajah malaysia nnti..Insaf2 lah..hal politik ko boleh putar belit kasi campoq itu ini, aku x kesah..tp hal negara, ko nk langgar/khianat perjanjian, ko langkah jasad aku dulu sebelum ko dtg Srawak..baru ko boleh ambik Swk nihh..huhh..