"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 13, 2009

RON97 Naik RM0.20 Mulai 1hb. September - malaysiakini

  • Minyak petrol RON97 yang digunakan oleh sebahagian besar pemilik kenderaan di negara ini akan dijadikan produk premium dengan harganya dinaikkan kepada RM2 seliter berbanding RM1.80 seliter sekarang.
  • Langkah itu berkuat kuasa 1 September ini serentak dengan pelancaran minyak baru RON95 berharga RM1.75 seliter di seluruh negara.
  • Ia bagi menggantikan RON92 (RM1.70 seliter) yang akan ditarik sepenuhnya daripada pasaran selepas tarikh berkenaan.
Pandai betul KERAjaan "Diamkan" berita macam ni dengan "Membisingkan" isu krisis perlembagaan Perak...

19 comments:

Anonymous said...

khakkkkkk ptuiiiiiiiiiii

Anonymous said...

wehhh aku tak pham...tolong jelas...maksudya...harga minyak untuk kereta persendirian bakal naik la kan???? gile betul ar..bukan ke harge myk dunia dah turun...tengkorak betul ar be end nihh...nak bagi mampus..suma harga brg dahnaik... -shafa-

Master Yoda said...

Kah kah kah

Sume kene lebong....

Anonymous said...

revert to tok uban!!

kasi dia explen balik dia punya plan dulu...

ptuiih... tinggalkan taik utk menteri baru jawab.
pak lah jgn cuba lari dgn jin yer.

Anonymous said...

Bagus punya tindakan kerajaan BN dalam menyusahkan rakyat ketika rakyat sedang bergelut dengan krisis ekonomi...baguslah...Teruskanlah usaha BN...sokonglah...cis pooodah...!!!

Anonymous said...

Babi Bnatang B end nie....haram jaddah..dah ler keja pun dah teruk...OT ak dak ..pi naik kan minyak...harga brg dah tak terkampui nak beli ngan gaji la nie...naik pulak harga brg mampuihlah woi.....B end babi babi...aku sumpah b end 7 keturunan aku x kan undi B end nie...x puah hati woi.....
Dean Kalte

madkrie said...

Kenaikan harga minyak ini sebenarnya untuk meyediakan kos guaman kepada MBH Zamry,PRK dan kos adun lompat parti.Tambah satu lagi untuk Adnan MB Pahang kos 63 Juta...

Anonymous said...

Ada bagus juge minyak naik...sbb nanti akan ramai org naik minyak..bile ramai org naik minyak....terserlah lah kejambulan kepala hotak pakar-2 yg menyarankan minyak naik tu...he he

*teringat kate2 seorang mak cik di tv satu masa dulu masa minyak naik " Bagus le minyak naik, lagipun dah lama minyak tak naik! he he he...."...Naik minyak aku dibuatnya!

Anonymous said...

bro kete 3tahun boleh pakai ron95 ke?...jimat le 5 sen..dulu pakai ron97...apa2 pun bangkai punya org!

i'm no king

Anonymous said...

Assalamua'laikum

Nanti Najib akan kata "Rakyat kena ubah cara hidup, kalau perlu naik basikal untuk exercise. Kerajaan perlukan duit untuk cover perbelanjaan pembangunan (termasuk projek mee segera jika ada PRK). Utamakan prestasi".

Tak tahu laaaa....

"UNDILAH Be eN"

iam_khufu said...

Mahkamah ni pun satu hal la. Macam mana boleh benarkan stay of execution dan benarkan Zambry dikekalkan sbg MB. Sekarang ni ada deadlock, mahkamah tak boleh benarkan salah seorang dikekalkan jadi MB macam tu aje. Kalau nak kekalkan salah seorang jadi MB kena ada perintah sampingan yang bagi pada kuasa pada MB untuk jalankan kuasa executive sementara. Tapi sepanjang pengetahuan aku tak ada Prerogative writ macam tu.

Aku bagi situasi.

Pada 12/5/2009 Mahkamah Rayuan keluarkan perintah untuk stay execution yang bermaksud Zambery kekal jadi MB(sementara). Zambery pulak yang buta Undang2 ni buat polisi macam2 dan buat keputusan dalam bidangkuasa dia sebagai MB. Alih2 pada 30/7/2009 Mahkamah Rayuan buat keputusan DS Nizar adalah MB yang sah. Cuba bayangkan dari tarikh 13/5/2009 sampai 29/7/2009 semua keputusan dan polisi (jika ada) yang dibuat Zambery tu semua batal dan void ab initio.

Contoh paling dekat dengan kita sekarang ni kes Kereta toyota camry yang dilelong. Kalau ditakdirkan DS Nizar kekal jadi MB lelongan oleh Zambery tu jadi tak sah sebab keputusan lelongan tu dibuat oleh orang yang tak der kuasa. Ini contoh sahaja. Aku tak tahu samada lelongan perlukan kuasa Menteri Besar atau tak, tapi bab kelulusan tanah memang kuasa executif MB dan Exco. Maknanya kalau ada kelulusan tanah dari MB Zambery, kelulusan itu batal apabila Mahkamah Rayuan dan/atau Mahkamah Persekutuan(kalau dirayu sampai ke Mahkamah Persekutuan) bagi penghakiman pada Nizar.

Dalam proses rayuan ni kalau letakkan diri aku berkecuali dua2 MB ni tak boleh dapat jawatan MB. Tapi isu yang timbul bermula hari 13/5/2009 sampai keputusan dikeluarkan sama ada Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Persekutuan, siapa yang akan jadi Menteri Besar yang akan Jalankan kuasa Executif atau pentadbiran. Di tambah pulak isu mahkamah ada kuasa ke nak buat keputusan macam tu. Setahu aku tak der. Bila dah jadi macam ni Mahkamah pun tak der bidangkuasa nak isytiharkan Perak tak der Menteri Besar buat sementara waktu atas. Aku nampak dan yakin 90%(melalui ilmu perundangan yang aku ada) Mahkamah Rayuan dan keatas akan memberi penghakiman pada Zambery. Sebab apa aku cakap macam tu pasal memang dah tak der jalan lain. Alasan penghakiman mudah je, Yang Amat Arif dan Yang Arif Hakim2 akan kata perlantikan MB dan pemecatan MB adalah kuasa Sultan. Keadaan akan jadi lain kalau kalau Peguamcara DS Nizar berjaya ketepikan perintah stay of execution dan keadaan akan jadi lebih menarik pada penghujungnya Nizar adalah MB yang sah. Yang menjadi menariknya disini bukan sebab Aku sokong PR tapi kalau akhirnya nizar dipilih sebagai Menteri Besar, kes ini akan menjadi rujukan pada semua negara komanwel terutamanya United Kingdom sebab belum ada satu kes pun dalam dunia ni yang serumit keadaan yang berlaku dalam pentadbiran dan Undang2 di Perak.

Dibawah ni adalah isu yang mungkin berbangkit dan mungkin tak berbangkit terpulang pada keputusan mahkamah.

1) tentang kuasa seorang Raja(ruler) dalam hal budi bicara termasuk isu convention;

2) status pentadbiran dan keputusan kuasa Eksekutif berkenaan dengan 2 MB tersebut, Kalau MB adalah Nizar macam mana status keputusan yang di buat oleh MB Zambery yang telah dilaksanakan dan vice versa;

3) Isu berkenaan dengan "stay of execution" adakah dalam tempoh perbicaraan di Mahkamah rayuan MB yang sah adalah Zambery. Isu ini tak relevan kalau Rayuan dibuat pada mahkamah Persekutuan. Wlaubagaimanapun tertakhluk kepada keadaan kes.

Isu2 di atas bukan setakat itu sahaja, kalau digabungkan dengan Kes Siva(speaker) maka banyak isu lain yang akan muncul dan semuanya akan jadi Kes rujukan negara luar. Dan aku pasti sekurang2 nya ada negara lain yang akan mengambil idea dalam kes ni jadi sebagai undang2.

Aku memang harap kes ni sampai ke mahkamah persekutuan (kalau dulu boleh pergi jauh ke Privy Council)sebab pertamanya bila nizar menang bermakna kuasa budibicara sultan dah dikecilkan dan seterusnya akan kurangkan pengaruh sultan dalam pentadbiran. Sebab apa aku akan bagi tahu lain kali( pasal panjang sangat aku tulis ni). Tapi kalau Nizar nak menang tak crah lebih baik bubarkan DUN je.

Ini baru dikatakan MALAYSIA BOLEH.

Master Yoda said...

Kah kah kah

1 Malaysia, Rakyat Didahulukan???

Kah kah kah

ke " 1 Malaysia, Pemimpin Didahulukan, Rakyat Mampuih Jahanam la pergi ke Longkang....

Kah kah kah

amar said...

dari dulu lagi orang sume dah tau perangai sial bee end nih kasi turun pastu naik macam bangsat nape la diorg ni masih undi bee end buta betul la.

Unknown said...

boleh percaye ke minyak akan naik bulan september...Dulu pun kate macm tu jugak...tngok2 tak sampai seminggu dah naik 78sen..blum boleh lupa lagi...

Master Yoda said...

Btul btul btul..

Aku setuju ngan ko wan...

Kah kah kah

aZRoy said...

lahanat apa bila kata ron95 lagi baek dari ron97.. lepas tu dikatanya pula harga ron95 lagi murah, idak le baek bebenor gamak yer tur..

cit poodah, kejo kan minyak murah, enjin jazz aku yg runtuh nnti, mau ke BN ganti balik.. ptuih laaa kalau dapat..

tapi kalau runtuh juga, boleh aku saman, naek court, almaklum la, mahkamah sekarang kat efisyen, 1 ari leh decide decision..

hahahaha

Bikir Perak said...

TAHNIAH, TAHNIAH, TAHNIAH...BUDI/JASA YANG DI TABUR hooiiiiiiiiiiii. Naik..naik...naik.. Minyak dah naik, PLUS bila pulak..??

Rakyat jelata TERUTAMA DI PERAK memang duk tengah panas membara tunggu nak meletup sahaja.. PRU 13 terasa lambat sangat wehhhhhhh oiiiiiii..!!!

TUNGGU BUBAR DUN tak nampak bayang, harapan jangan mimpi sekalipun. Kecut T*#~& betul!!..

Mohon restu rakyat..OH NAJIS hang tunggu ler nanti !!

Chef Engineer said...

Diorg ni ingat rakyat bodo. Tak tau kira - kira ke? Sapa punya cadangan la. Ayah Zippi ker (ismail sabri) yang punya angkara?. Dia ingat rakyat hidup kaya raya macam diorang. Tindakan BODO kerajaan BN!!

Anonymous said...

dulu mentri rmbut putih tu janji nk turn harga bila minyak dgredkn smula!! lani mentri baru naik, naikkan lagi... apa nih???
skarng ni pun kita dok bayar lebih dari harga sebenar.. nak naikkan lagi.harga skarang RM1.80 kalau minyak dunia USD80 lebih setong.. tapi sarang minyak sekitar USD50 setong sahaja. dmana resionalnya???

kerajaan prehatin... curi duit rakyat kemudian bagi kat org susah... lepas tu kata "inilah sumbangan kerajaan BN"

pirah mabok!!!