"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 10, 2009

Hikayat Mahkamah Sarkis Di 1Malaysia - Siri Bercakap Dengan Puaka

Reactions: 
Keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak menyingkirkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tronoh dari DAP, V Sivakumar, sebagai Speaker DUN adalah muktamad dan tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah.

Perkara itu diputuskan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Azahar Mohamed, selepas membatalkan saman Sivakumar terhadap Speaker DUN, Datuk R Ganesan, di sini semalam.

Azahar berkata, mahkamah tidak boleh mencampuri keputusan yang dibuat pada sidang DUN Perak, 7 Mei lalu kerana ia diputuskan secara betul mengikut Perkara 72, Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan urusan persidangan DUN dijalankan secara sah dan tidak boleh dipersoal dalam mana-mana mahkamah.

Sivakumar juga memohon untuk mendapat perintah injuksi terhadap Ganesan daripada menghalang beliau menjalankan tugas sebagai Speaker.

Azahar berkata, tindakan Sivakumar mempersoalkan keesahan berhubung penyingkiran dan pelantikan sama seperti mempersoalkan keesahan Perlembagaan, sekali gus bercanggah dengan Perkara 72.

Sehubungan itu, katanya, mahkamah tidak mempunyai pilihan melainkan membatalkan saman Sivakumar dengan kos.

Di luar mahkamah, peguam Ganesan, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, berkata keputusan mahkamah itu selaras dengan hujah pihaknya berhubung hak keistimewaan DUN dan semua urusan persidangan itu tidak boleh dibawa ke mahkamah.

Katanya, Sivakumar tidak mempunyai asas untuk menyaman Ganesan daripada menjalankan tugasnya sebagai Speaker yang sah.

"Semua dakwaan yang dibawa oleh Sivakumar terhadap Ganesan adalah remeh dan mahkamah tidak mahu campur tangan terhadap fungsi dan kawalan atau Sidang DUN.

"Apa yang penting, kerajaan sedia ada terus menjalankan tugasnya. Saya harap ini akan menghentikan keadaan tidak menentu di negeri ini dan pelbagai saman terhadap Speaker sekarang. Perjalanan sidang DUN terkandung dalam hak keistimewaan DUN dan tidak boleh dibicarakan atau dibawa ke mahkamah.

"Oleh itu, penyingkiran Sivakumar sebagai Speaker dilakukan secara teratur dan sah," katanya.

Peguam Sivakumar, Chan Kok Keong, pula berkata beliau akan meneliti keputusan hakim dan berbincang dengan anak guamnya sama ada untuk merayu atau sebaliknya.

Selain Firoz Hussein, Ganesan diwakili Datuk Mohd Hafarizam Harun, Chang Mai, Syed Faizal Syed Abdullah, Abu Bakar As-Sidiq, Badrul Hishah Wahap dan Faizul Hilmi Ahmad Zamri.

Sumber - Berita Hairan Online

TPU - Aku komen pakai gambar kat bawah ni je la...

32 comments:

Sape PR/BN yg nk besarkan zakar? said...

hahahahaha...

Anonymous said...

tu muka hakim tu ke? kah kah kah.. ding dong punye hakim.. kena tang BN, bleh lak kata mahkamah takde kuasa nak campur..masa mula2 siva gantung MB Halam and the geng, diorg bawak ke mahkamah, bleh plak mahkamah masuk campur..kata penggantungan tak sah la, apa la..guna artikel 72 tu jugak! mmg spesis beruk mat yeh.. - Neo

Anonymous said...

NIE BUKAN LAGI SPECIES BERUK MAT YEH...NIE SPECIES JOKUT...

Anonymous said...

ZAMBRY! TEH TARIK SATU.

Anonymous said...

INDIA TODAY-JUTAAN PENDUDUK MUMBAI BERPESTA MERAIKAN KEPUTUSAN YANG DIBUAT OLEH HAKIM MAHKAMAH TINGGI IPOH.

Anonymous said...

Marilah kita raikan keputusan ini di Restoran Vanggey.. bleh kot orang Ipoh..

melayu asli said...

pastinya si zambry yg muka ala-ala mamak yg tak dibuat-buatnya itu sedang senyum lebar sampai ke telinga sekarang ni.

pisangmalaysia said...

Alif Min Nun Wau = SARKIS daaaaaa...

matstimketum said...

kebanyakan hakim malaysia adalah dari spesis seperti digambar tu!

Anonymous said...

umno & hakim bangsattttttttttttttttttttttttttttttttttt

jepah said...

hakim ni kadang2 bangang jgk walaupun mengaji tinggi. azahar tu da betul. yang herann bin ajaibnya, hakim2 sblum ni apsal x cerdik mcm azahar ni?

Umngoooooooooooooooook

Anonymous said...

ex el-azhar student elzagaziqi

Assalamualaikum kepada semua.. teman tertarik bebeno dengan isu tentang hakim ni..memang kalau dipikiokan dari otak yang waras dan iman yang kuat maka kita akan dapati keputusan yang dikeluarkan itu memanmg berat sebelah.Kenapa manusia ni tak pernah takut pada azab Allah apabila tidak berlaku adil?

Sabda Nabi saw:

رُوِيَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ : { أَشَدُّ النَّاسِ عَذَابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنْ أَشْرَكَهُ اللَّهُ فِي سُلْطَانِهِ فَجَارَ فِي حُكْمِهِ }

Manusia yang paling teruk azabnya di akhirat ialah manusia yang mensyirikkan Allah dengan menyalahgunakan kuasanya maka dia berlaku tidak adil..!!

Nabi saw menegaskan sebagaimana yang diterang oleh ulamak di dalam kitab "Adabudunya waddin" bahawa manusia yang paling dibenci oleh Allah dan wajib ditimpakan azab yang pedih ialah apabila seseorang itu dilantik memegang amanah rakyat menyalahgunakan amanah "kuasa" itu untuk kepentingan peribadinya...balasannya amat pedih iaitu neraka...hanya orang yang tidak beriman sahaja dan yang mati hatinya tidak akan percaya dengan hadis ini...subhanallahh!! Wahai hakim-hakim yang terlibat bertaubatlah kamu....dunia ni tak lama...mewah di dunia ni sekejap aje...

sabda nabi saw lagi:

وَقَدْ رَوَى عُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { أَلَا أُنْبِئُكُمْ بِشِرَارِ النَّاسِ ؟ قَالُوا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : مَنْ أَكَلَ وَحْدَهُ وَمَنَعَ رِفْدَهُ وَجَلَدَ عَبْدَهُ ثُمَّ قَالَ : أَلَا أُنْبِئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكَ ؟ قَالُوا : بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ : مَنْ يُبْغِضُ النَّاسَ وَيُبْغِضُونَهُ } .

Ertinya:

Mahukah kamu sekiranya aku beritahu tentang manusia yang paling jahat?Jawab sahabat: Ya wahai Rasullulah..!Sabda nabi:Manusia yang paling jahat ialah mereka yang makan seorang diri tidak memperdulikan yang lapar dan tidak mahu menolong orang yang lemah dan dizalimi dan suka memukul hambanya(orang yang dibawah kekuasaannya).Lalu Nabi saw bertanya lagi..tahukah kamu siapa dia orang yang lebih jahat daripada itu? Jawab sahabat:Siapa wahai rasulullah?Sabda baginda saw:
Iaitulah mereka yang bertindak melampau batas kepada manusia yang lain dan manusia yang lain juga membalas di atas perbuatan jahatnya itu.

Kepada seluruh hakim-hakim yang kalau terbaca tulisan ini insafilah diri...tidakkah anada beriman dengan hadis ini???tidakkah ada walau sekelumit iman di hati kalian...apakah kalian sudah buta hanya kerana takut kehilangan jawatan dan gelaran yang bakal memewahkan kalian...ingat di akhirat nanti segala yang ada dari kemewahan dunia dan pangkat tidak dapat menyelamatkan kita dari azab Allah keran ketika itu barulah kita sedar yang kita telah termasuk dar golongan penzalim yang hanya layak tinggal di neraka..!!

lempentalam said...

Ini Hakem, bukan Hakim.Hakim di negeri Perak banyak pandai.

Anonymous said...

Ini undeng2 amno yang punya ha hah ha..ingat tuh!...amno yang punya...

iam_khufu said...

Apa masalah hakim ni sampai tak tahu beza mana satu prosedur dan mana satu pemisahan kuasa mahkamah dan perundangan. Masalah ADUN Perak berkaitan dengan prosedur dalam DUN sama ada perlantikan speaker kedua sah atau tak dan bukan pasal kuasa DUN gubal undang2. Dari U mana la dia graduate nih? benda mudah macam ni pun tak boleh nak buat.

Anonymous said...

org UMNO negeri perak makin melampau!!!kami terlalu byk bersabar.kalau kami xde pegangan agama dah lama undang-undang kami engkar.

Anonymous said...

patut la TP selama ni pakai topeng..rupenye die spesis MONYET PARTI ANGGUK SAJA....Monyet....oh ohhh topeng monyet banyak x cite tipu ko buat hari ni?

Anonymous said...

Ntahlah...aku dah naik seram la pulak...kenapa ada golongan bersungguh mengejar dunia tapi lupa tujuan asal kita kat duniani. Makin lama makin teruk...macam tak takut mati je...terutama kepada mereka yang mengaku beragama Islam..tak percaya kepada Rukun Iman & Rukun Islam ke? Kenapa pemikiran singkat sangat? Macam2 dah aku rasa gembira, marah,malu, hairan, pening, penat dll memikirkan kejadian2 selepas PRU12...macam manala PRU13 nanti...sebagai Anak Perak Jati...aku memohon Moga Allah S.W.T membantu golongan yang Benar dan memberi petunjuk kepada golongan yang Terpesong. Moga kita semua selamat di dunia dan akhirat...Amin!!!..

bodik said...

hakim2 ni x kena lg balasan dr Allah SWT. bila2 masa aje hakim2 ni akan di balas dan dilaknat oleh Allah. semua rakyat dlm msia ni menadah tangan mohon hancurkan puak2 umno yahudi yg x takut pd seksa Allah.

BONGEK said...

takpalah rakyat tengok semua yg terjadi,kita tunggulah pru 13

Anonymous said...

Dalam kemelut politik negeri Perak, sebenarnya hakim hanya tunggul kayu reput saja. Orang yang menentukan undang-undang dalam mahkamah berpihak pada UMNO-baru(ah) adalah Peguan Negara.

Sama juga dalam semua kes berprofil tinggi seperti Kapal selam, PKFZ, SPRM bunuh Teoh, Anuar liwat, Ketua Polis gengster Negara dan banyak lagi... semua itu diurus oleh Peguan Negara.

Selagi Barisan Nasional memerintah orang ini amat kebal, tiada siapa yang boleh sentuh dirinya. Dikatakan bahawa Peguam Negara ini juga mempunyai rumah yang cantik diluar negara bagi persiapan untuk melarikan diri apabila Barisan Nasional kalah dalam pilihanraya Umum akan datang.

Mungkin kita tidak ketahui bahawa Peguam Negara ini juga bersubahat dalam mencuri harta rakyat seperti pemimpin kerajaan BN...?

Tetapi apabila Barisan Nasional kalah dan jadi pembangkang dimana mereka tidak boleh lagi menggunakan kuasa polis atau mahkamah seperti hari ini... ketika itu kita jangan terkejut bila siasatan dilakukan bahawa Peguam Negara adalah salah seorang peguam paling kaya didunia hasil dari subahatnya dalam melakukan berbagai penipuan dan menyelamatkan orang tertentu dari dituduh bersalah.

Oleh kerana itu kita mesti bersatu menumbangkan kerajaan BN demi menyelamatkan rakyat dari terus ditindas dan dizalami.

Anonymous said...

Hakim-hakim Malaysia kebanyakannya Kanggaro. menjatuhkan hukuman yang di ibaratkan umapama meludah kelangit kena muka sendiri.

Tak hairanlah nabi s.a.w pernah bersabda dalam hadisnya bahawa 2/3hakim adalah penghuni neraka dan mereka kekal di dalamnya.

Anonymous said...

brader kamu ni semua tak layak bagi komen kamu ingat kamu semua dah pandai dah tahu menyelami perasaan orang lain cuba kamu berada di tempat hakim tu nescaya kamu akan merasa yang di rasainya jangan menilai sesuatu kerana kebencian tidak adil namaya itulah namanya melayu mudah lupa, kerana dah jadi penyokong satu pihak yang betul disalahkan yang salah di betulkan, saya baca semua akhbar harakah, keadilan, berita harian utusan dan hampr kesemua blog pembangkang dan kerajaan tapi saya tak akan memburukkan sesiapa kerana memburuk sesiapa itu akan menonjolkan keburukan diri kita sendiri, saya tidak takut dengan mana-mana pihak yang paling saya takut adalah mereka-mereka yang mengambil kesempatan di atas perpecahan kita sedarlah takguna kita bercakaran sesama sendiri jadilah orang yang pandai memberi komen bukannya mengutuk orang lebih-lebih lagi sekarang ni bulan puasa, yang paling saya tidak suka bila di kata semua apa tindakan kerajaan di perlecehkan, saya menyokong semua langkah kerajaan sekarang kerana kesemua adalah menjurus kepada kebaikan rakyat malaysia, kalau kamu tak sokong itu pandangan masing-masing, dan saya juga peminat setia tok guru dan pemimpin pas yang lain saya juga peminat dengan perdana menteri kita dan pemimpin yang lain tapi saya tidak sekali-kali mengutuk orang belajarlah mengawal diri, kalau kita tidak dapat mengawal diri itu menunjukkan kelemahan kita, berperasangkalah kepada sesiapa pun kerana kita adalah satu malaysia

Anonymous said...

Jawablah di sana nanti apabila semua anggota badan menjadi saksi.

Liza said...

Anom 10.06 PM...

yang Hak(betul) kena kata betul, yang batil(salah) kena kata salah... kita tak boleh ambil sekerat2 dari Al-Quran. Rasa kena atas batang hidung ...tolak. rasa sesuai dengan perangai...ambik.

kita jangan jadi MUNAFIK, tak reti nak bezakan mana betul & mana salah! orang Munafik lebih teruk azabnya...

Dalam solat terang2 orang Islam dididik...kalau Imam salah baca, makmum akan tegur dan Imam perbetulkan semula, sama juga dengan pemerintahan sekali pun... ada ke boleh Imam salah masa solat, makmum buat tak reti saja? sah kah solat anda?

Anonymous said...

pada aku Dato Azahar membuat keputusan tepat. Bukan aku menyokong ubn, tp undang2 dh kata gitu. Yg tak betulnya adalah hakim2 yg terdahulu yg kata mahkamahk boleh masuk campur urusan DUN. Kalau hakim2 sebelum ni x betol, x semestinya Azahar kena ikut. So, harap2 lepas ni siva appeal dan higher court akan setuju dgn azahar dan lepas ni, kita tengok federal ct nk ckp apa plak.

Anonymous said...

Malaysia ni kan amalkan undang2 rimba. Kalau dah hakimnya beruk maka keputusanya macam beruk la juga. Tang UMNO/Bn buat salah mahkamah kata tindakan depa betul tapi tang PR buat yang betul mahkamah akan kata tindakan PR salah. Kalau dah Umno/Bn memerintah sampai kiamat tak akan berubah.kesianya hakim2 la belajar tinggi2 last2 jadi bodoh mcm BERUK..kah..kah....

sumy vollo said...

ayoyo maca.kita worang masih ada ingat.itu kj ada cakap semua pr punya demostrater macam ini gambar. ada betul ka.kalau umno bee een punya demonstrater ada macam itu lembu ka.

Anonymous said...

DEPA TIPU AKU......

THIS YEAR HAKIM AZHAR SURA PAKAI P2 & DAPAT ANUGERAH CEMERLANG

//RAKYAT DITIPUx KAN
MASHYUKK DI DAHULUKAN//

melor45 said...

Dimaklumkan sebentar tapi sebuah treler yang tertera lambang Fair and Lovely baru melepasi pintu pagar kediaman rasmi Menteri Besar Perak selepas menghantar pesanan pencerah kulit untuk MB perak yang sentiasa tersenggih dan menampakan giginya yang besinar-sinar tu .Hidup Kerabat Tujuh lapan enam (786 )susah nak jadi ahli 3 line ni sebab bukan melayu.

Anonymous said...

AKU TENGOK SEBIJIK MACAM MUKA KO LER TOPENG......HAHAHAHA!!!!! AKU TENGOK SEBIJIK MACAM MUKA KO LER TOPENG......HAHAHAHA!!!!! AKU TENGOK SEBIJIK MACAM MUKA KO LER TOPENG......HAHAHAHA!!!!!TAK KU SANGKA ORANG PEMBANGKANG BEGINI HODOH RUPA DAN PERANGAINYA.....HAHAHAHA!!!!

Anonymous said...

Perak darul kartun...kartun.kartun...apala malang dok kat perak.