Setelah Tok Guru Nik Aziz membuat permintaan rasmi mahu kan Muktamar Khas diadakan bagi membincangkan "kemelut" yang sedang melanda PAS, tiba2 muncul lah Nasaruddin mat Isa dengan berkata bahawa perkara ini mesti dirujuk kepada Majlis Syura PAS Pusat.
Saya hairan bagaimana seorang Timbalan Presiden PAS Pusat begitu tidak mengerti peruntukan perlembagaan PAS Pusat. Nasa dilaporkan berkata :
"Syura council to decide on EGM proposal
By : Adib Zalkapli
Kalau kita melihat peruntukan Perlembagaan PAS Pusat pula :
"FASAL 16. Muktamar PAS
(1) Muktamar PAS itu terbahagi kepada :
(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.
(c) Notis bagi mengadakan Muktamar Tahunan dan Khas hendaklah dihantar kepada para perwakilan dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat hendak diadakan. Notis Muktamar Tahunan hendaklah disertakan dengan agenda, salinan laporan dan penyata kewangan tahun lalu yang telah diodit oleh pemeriksa kira-kira."
Ini bererti bahawa untuk mengadakan Muktamar Khas TIDAK MEMERLUKAN RUJUKAN KEPADA MAJLIS SYURA.
Kalau perlu dirujuk kepada Majlis Syura, nescaya PENGERUSI MAJLIS SYURA, Tok Guru Nik Aziz sendiri, akan menyatakan demikian dalam artikel beliau.
Fraksi UMNO Berlindung Di Sebalik Majlis Syura Ulama
Puak-puak Fraksi UMNO sentiasa berfikir bahawa Majlis Syura Ulama berada di belakang mereka.
Ini kerana dalam mesyuarat Majlis Syura tersebut terdapat ahli2 Majlis Syura yang selama ini menjadi penyokong kuat usaha menghubungkan PAS dengan UMNO. Dan mereka2 ini juga lantang menyuarakan usaha mereka.
Oleh sebab itulah Nasaruddin giat sangat merujuk kepada Majlis Syura walaupun pada hakikatnya Majlis Syura TIDAK ADA KENA MENGENA dalam isu mengadakan Muktamar Khas.
Nasaruddin hanya menampakkan kejahilan beliau dalam isu ini dan saya berharap Nasaruddin merujuk kepada pihak yang betul, yakni pihak AJK PAS Pusat.
Tulang Besi.
"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)
Saturday, October 24, 2009
Muktamar Khas Mengikut Perlembagaan PAS Pusat (Nasaruddin Tidak Faham Perlembagaan PAS)
Labels:
MalaysiaWaves
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
78 comments:
Bila timbul isu EGM PAS cadangan TGNA, aku jadi malu sendiri kerana gagal menjadi ahli PAS yang memahami sepenuhnya perlembagaan PAS.. Aku menjadi keliru sejauh mana kuasa Majlis Syura PAS jika dibandingkan dengan kuasa muktamar..
Perlu diingat bahawa PAS bukan sebuah pertubuhan demokratik semata-mata.., PAS adalah sebuah jemaah Islam yang menjadi mata rantai jemaah Nabi dan para Sahabat.. Oleh yang sedemikian, PAS tidak memerlukan undi majoriti perwakilan untuk menentukan isu2 yang amat kritikal, amat sensitif dan amat strategik.. Ini adalah kerana sampai bila2 pun golongan yang bangang lebih ramai dari yang cerdik., yang fasik lebih ramai dari yang soleh., petugas pilihanraya PAS yang malas ibadat terlalu ramai dari yang abid & tawakkal..
Maka., cadangan "memperjudikan" halatuju dan kepimpinan utama PAS kepada suara majoriti pada pendapatn aku (yang jahil dan tiada pangkat ini) adalah tidak syar`ei.
Khulafa' ar-Rasyidin - tiada sorang pun yang dilantik secara demokrasi.. Yang melantik mereka adalah beberapa kerat sahabat yang paling soleh dan dijamin syurga oleh RasuluLLAH..
Aku harap teguran/kritikan/pandangan aku ini boleh diperhalusi oleh TGNA.. Sebagaimana yang TGNA sebut., TGNA juga manusia seperti juga TGHA, Timbalan beliau dan semua pimpinan PAS - yang tidak maksum dari membuat kesilapan.. Aku lagi la bertambun dosa dan kesilapan., hehehe..
Aku harap biarlah krisis kepimpinan tertinggi PAS dan dilema UG/PR di putuskan oleh Majlis Syura PAS yang mulia.. Dan lebih molek lagi kalau turut diundang beberapa orang tokoh ulama` siasah dari luar PAS yang siqah, fakeh, dan terasa aura keberkatan mereka untuk sama-sama berbincang, berijtihad dan membuat keputusan.. Kecerdikan dan pengalaman politik itu penting., tetapi keberkatan orang2 soleh dan "pembukaan" oleh ALLAH itu adalah terlebih penting dan mengatasi kelemahan makhluq..
- Azeezi @ Sunan Hayat -
Azeezi @ Sunan Hayat said...
..Aku harap biarlah krisis kepimpinan tertinggi PAS dan dilema UG/PR di putuskan oleh Majlis Syura PAS yang mulia..
Apa Majlis Syura Pas yg mulia?? Majlis untuk fraksi UMNO melindung.. mulia..
Majlis yg berkhalwat dgn UMNO.. mulia..
dan bla-bla...bla..
Maka., cadangan "memperjudikan" halatuju dan kepimpinan utama PAS kepada suara majoriti pada pendapatn aku (yang jahil dan tiada pangkat ini) adalah tidak syar`ei.
Khulafa' ar-Rasyidin - tiada sorang pun yang dilantik secara demokrasi.. Yang melantik mereka adalah beberapa kerat sahabat yang paling soleh dan dijamin syurga oleh RasuluLLAH..
.
Dalam Islam, bentuk Syura tidak pernah dinyatakan. Ianya adalah bergantung kepada masa dan tempat etc
Dalam konteks PAS, syura adalah Muktamar PAS itu sendiri.
Majlis Syura ulama cuma berfungsi sebagai memastikan perjalanan parti selaras dengan Shariah.
Tidak ada Fraksi UMNO dalam PAS, yang ada hanya Fraksi ANWAR IBRAHIM. Orang inilah yang sedang memporak-perandakan PAS sebenarnya dan saya amat hairan kenapa tiada antara kita yang BERANI BERDIRI menyuarakan kebenaran ini.
Selagi kita meletakkan kesalahan kepada UMNO, selagi itulah UMNO akan kelihatan kuat dan kita semakin hanyut dalam DENIAL SYNDROME ciptaan kita sendiri.
October 24, 2009 6:52 PM
Delete
Anonymous ahlipasbachok said...
Tidak ada Fraksi UMNO dalam PAS, yang ada hanya Fraksi ANWAR IBRAHIM. Orang inilah yang sedang memporak-perandakan PAS sebenarnya dan saya amat hairan kenapa tiada antara kita yang BERANI BERDIRI menyuarakan kebenaran ini. .
Iye ke? Fraksi Anwar sebab tak setuju PAS di bawa kepada UMNO?
Siapa yang bohong kepada AJK dulu? Bukan fraksi UMNO ke?
Kenapa Ustaz Ahmad Awang cakap mcm ni:
“Kita tidak sepatutnya berfikir nak berpakat dengan UMNO. Sebaliknya kita perlu berusaha memperkasakan Pakatan Rakyat.
Ada pihak perwakilan yang kata mana ada di antara kita yang nak pergi berunding atau bersama dengan UMNO. Saya nak beritahu bahawa ketika kami di Perak dah buat keputusan sungguh tegas untuk tidak bersama UMNO dan dah putus untuk bersama DAP dan PKR, kami dihubungi oleh pimpinan tertinggi, ”Tak bolehkah kita kaji keputusan untuk bersama dengan UMNO?”.
Ada saudara-saudara! Jangan cakap tak ada. Cuma saya tak nak sebut namanya. Tapi saya nak katakan ada. Sebab itu janganlah saudara-saudara terus buat keputusan seolah-olah semua orang dalam PAS tak ada yang berfikir begitu (yakni untuk bersama dengan UMNO). Ada! Tapi saya tak layan.”
Kau nak nafi lagi ke?
http://tehranifaisal.blogspot.com
Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar dan semakin tua. Kewibawaan beliau juga semakin pudar. Kebijaksanaan mencerna masalah sudah semakin terhakis. Beliau hanya mendengar'acuman' satu pihak seakan-akan PAS hanya ada satu jalur. Beliau gagal menjadi bapa yang adil untuk semua anak-anaknya. Orang yang tidak patut dibela contohnya beria-ia dipertahankan (usaha menyingkirkan beliau pernah saya tulis di blog ini: lihat sini). Sebagai 'orang PAS' apabila Presiden yang dipilih secara demokratik mahu disingkirkan semata-mata kerana ingin mempertahankan parasit dari luar maka saya rasa itu sudah melampau.
Merujuk perlembagaan PAS, Fasal 7: Hukum, Kekuasaan dan 'Majlis Syura Ulama' pada bahagian 4 kurungan (d) adalah ditegaskan mesyuarat majlis syura ulama berhak melantik Mursyidul Am dan Timbalannya dalam kalangan ahli majlis tersebut. Jawatan Mursyidul Am ada had masanya iaitu 3 tahun (ulangan:3 tahun); dengan syarat ia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan dua pertiga daripada ahli-ahli Majlis Syura Ulama dan boleh pula diperbaharui setelah tamattempoh (sekarang rasanya ada keperluan untuk tidak memperbaharui kedudukan beliau di situ). Dari segi lama memerintah beliau sudah hampir menyamai lamanya rekod Mahathir, Isa Samad dan mungkin juga mendiang Deng Xiao Ping. Kalau alasannya untuk terus memerintah kerana dapat buat pahala, maka tidakkah itu semacam menutup peluang orang lain untuk buat pahala juga?
Kecenderungan Mursyidul Am sekarang mencurahkan kasih sayang tidak berbelah bahagi kepada kumpulan moderat-liberal dalam parti Islam tersebut memualkan. Bukan sahajabeliau galak menyokong tokoh-tokoh berpalit mungkar, beliau ikut turun padang melancarkan buku aktivis Islam Liberal yang menurut sesetengah ahli PAS begitu menjolok mata. Usah bicara lagi tentang taghut dan kejahatan zionis.
Cerita-cerita tentang ketidakberdayaan beliau untuk mengawal tokoh tertentu di Kelantan semakin riuh kedengaran. Insya-Allah senjata akan makan tuan. Silakan panggil muktamar khas. Bincangkan dengan terbuka. Presiden boleh menjelaskan secara terang-terang mengapa beliau kian ragu dengan 'orang itu'. Banyak yang boleh dijejerkan. Pujian 'orang itu' buat Salman Rushdie (pencaci NabiMuhammad saw) sebagai profound sudah memadai untuk menggetarkan serta meremuk redamkan hati kita yang benar-benar ikhlas dengan Rasulullah saw.
Sayaingin bertanya, adakah keperluan menyingkir Haji Abdul Hadi Awang?Apakah manfaat yang akan didapati? Apakah mudarat yang mungkin kita tempuhi? Adakah hasrat beliau memanggil muktamar khas itu keranamendengar 'hasutan' parasit luar? Tidakkah boleh dia bertenang dari melenting melatah menulis dalam blog sehingga ditertawakan oleh musuh?
Jika dengan memanggil muktamar khas tersebut, Presiden akan tersingkir, dimana pengaruh 'orang itu' dan segala macam kebatilannya akan terus dipertahankan, maka silalah lakukan. Itu akan mempercepatkan kehancuransebuah gerakan Islam.
Maka hati siapakah yang akan puas dan menang dengan kepunahan tersebut?
Saya dah lama jadi ahli PAS. Saya tak tahu nak setuju atau tidak setuju dengan mukhtamar khas ini.
Banyak orang itu kata ini tak betul orang itu tak betul. Aku bingung tak tahu mana satu yang betul.
Kenapa tak didetail kesalahan yang berlaku. Sebut orangnya dan bila. Lepas itu senanglah aku buat keputusan.
Aku diajak menyokong satu kumpulan. Tapi macam mana aku nak decide.
Petang tadi aku berjumpa dengan setiausaha kawasan. Maka beliau mencerita akan kumpulan yang disokongnya. Lepas ini aku kena cari kumpulan yang bertentangan pulak untuk dapat cerita dari versi lain.
Kesimpulanya aku sayang kepada dua-dua tuanguru. Aku rasa sedih kalau diantara satunya dihina.
Tak habih2 lagi kau Tulang Besi menyesatkan ahli2 parti PAS...
Siapa dikepala kau sekarang nak ganti Presiden dan Timbalan...
Tolong nyatakan dengan jelas biar semua pelayar blog nie tahu ..tak payah nak fraksi sana fraksi sini..
Aku tengok pengkomen2 di blog nie pun ramai yang telah berada di persimpangan antara percaya kau punya artikel atau menyokong kepimpinan PAS sekarang...
Gantilah seberapa banyak Presiden pun masalah nie tak akan selesai selagi Batu Api sentiasa dalam jemaah.
PAS menang sekarang pun adalah disebabkan perpecahan dalam UMNO bukannya ahli PAS tulen.Sekarang kau hendak menjauhkan pula ahli2 PAS dalam jemaah dengan label2 yang tertentu.
Hentikanlah ulasan kau yang sememangnya telah menjauhkan penyokong UMNO dari mendekati PR.
Lebih baik kau ulas isu bolasepak negara sekarang untuk menggantikan dengan Presiden FAM yang baru...
TAHUN 78 PAS PECAH BILA DATO MAT NASIR M.B.KELANTAN BUAT HAL KELUAR DARI PAS DAN TUBUHKAN PARTI BERJASA,KEMUDIAN TAHUN 83 DATO ASRI PULAK KELUAR DARI PAS TUBUHKAN PARTI HAMIM DAN BUBARKAN HAMIM KEMUDIAN DATO ASRI MASOK UMNO,WALAU PELBAGAI KEKECOHAN BERLAKU PAS TETAP KUAT DAN BERTAMBAH KUAT...DGN PERGI NYA ORG2 YG TIDAK IKHLAS INI DARI PAS MAKA PAS JADI LAGI KUAT....KALAU2 HJ HADI ATAU NASARUDIN DI SINGKIRKAN DARI PIMPINAN PAS APA KAH MERTEKA JUGA AKAN MEMILIH JLN SEPERTI DATO MAT NASIR DAN DATO ASRI...APAKAH HJ,HADI LUPA AKAN AMANAT NYA YG SANGAT2 POPULAR SAMPAI DI CETAK DAN DAN RAMAI YG MENGANTUNGKAN DI DINDING RUMAH DAN DI BACA2 DAN DI BELIK2 SELALU DAN SERNTIASA DI JADIKAN SATU PRINSIP UNTUK ,MENERUSKAN PERJUANGAN RAMAI DAN KEBANYAKAN AHLI PAS....TAPI HAIRAN KENAPA PULAK AKHIR2 INI HJ HADI SEOLAH2 MENGENDENG2 KAT UMNO KONON2 DEMI PERPADUAN MELAYU ISLAM MAKA KERAJAAN PERPADUAN ADA LAH JALAN PENYELESAIAN NYA...APA KAH UMNO DAH BERUBAH...ATAU AMANAT HJ HADI TU DAH TAK RELEVAN LAGI....PENING JUGA DI BUAT NYA....TOK GURU HJ HADI BUKAN SEMBARANGAN ORG...BELIAU ORG ALIM YG PUNYA ILMU MELAUT....BELIAU DAH SEMEMANG NYA FAHAM SANGAT2 AKAN RENTAK DAN TARIAN POLITIK...SIAPA LAH KITA NI KALAU NAK DI BANDINGKAN TOK GURU HJ,HADI....TAPI BELIAU HENDAK LAH MEMBERITAHU AHLI2 PAS YG SELAMA INI MEMANG TERUS BERPEGANG TEGUH DGN AMANAT NYA DULU....AMANAT TU MASIH RELEVAN LAGI KE ATAU TIDAK...ATAU BELIAU NAK BUAT SATU AMANAT BARU TENTANG KERAJAAN PERPADUAN....MAAF LAH TOK GURU SAYA SAYANG PAS DAN SAYA SANGAT SAYANG TOK GURU,MASA TOKGURU DATANG BEBERAPA KALI DI MELAKA DLM TAHUN 80an,saya berada didepan tempat tok guru berceramah,berkali2 saya melaungkan takbir....dan saya sentiasa mencari peluang untuk mencium tangan tok guru...dan pernah berkunjung ke rumah tok guru di rusila pada tahun 84,tok guru telah memberi beberapa kata2 semangat pada saya dan saya masih berpegang pada nasihat2 tok guru yg saya jadi kan pegangan saya dalam perjuangan pas dari dulu sampai sekarang....pada saya tok guru di jatuhkan dari jawatan pimpinan sekarang saya sangat2 berharap agar tok guru tidak akan sama sekalui mengikut jejak langkah sahabat tok guru HJ.NAKHAEI.....salam tok guru dan maaf dipinta dgn ribuan ampun krn mungkin kata2 saya tadi terlalu biadap dan tak sepatutnya saya berkata sedemikian pada seorang yg telah banyak berjasa pada perjuangan islam....semoga ALLAH memberi petunjuk pada kita semua....semasa saya menaip komen saya menitiskan air mata dan sebak betul rasanya tapi demi rasa sayang dan kecintaan saya pas dan tok guru mari lah kita renung2kan lah ......BERFIKIR SESAAT ITU LEBIH BAIK DARI SEMBAHYANG SUNAT SERIBU RAKAAT....WASSALAM
Jantung berbunyi:
DUG-DAG-DUG-DAG
Walaucamanapun, kita perlu istiqomah dalam perjuangan. Allah bagi kita tangkal pendiding paling kuat --- Akal Fikiran dan Iman. InsyaAllah kita tidak akan masuk dalam golongan yang dimurkai Allah. InsyaAllah.
Anom 8.14...
http://tehranifaisal.blogspot.com
itu saluran UMNGOK tu...
Walau apa pun aku berharap, mereka2 yg sombong bongkak untuk mendapat kedudukan "dunia" ni dinyahkan dari PAS... dan rasa meluat masa aku tengok sorang tu terhegeh2 di pagi mengundi N031 kat SekP5Adnan dulu... TGNA sendiri 2 hari kat situ tapi mamat ni pagi baru datang tunjuk muka... apa punya TP daaa...
Ya Allah Ya Tuhanku,lindungilah parti PAS yang memperjuangkan agama Mu ini dari perpecahan yang diaturkan oleh musuh,sama ada musuh yang nyata mahupun musuh didalam selimut.Gagalkan lah segala usaha jahat mereka.Jadikanlah apa yang mereka usahakan itu berbalik kepada diri mereka dan organisasi mereka.Amin Ya Rabbal 'Alamin...
Aku tak caya apa yang kau tulis.PEGI JAHANAM LA!!!Hakh tuih!!!
gaduh lagi...
bubarkan jer pas tu...entah menda
punya parti...
buat malu orang islam jer...
zali penjilat umno dah datang....
makan duit haram.....
upah lebih ke zali?
lagi banyak komen bangang ko lebih tinggi upah umno
bangsat!
berani kerana benar dan takut kerana salah...kenapa mesti takut pada egm...kalau pimpinan pas tak bersalah...ahli pas dah matang...jgn jadikan ahli pas mcm ahli umno yg dah memelekat dgn sindrom bisu...salahkah kalau kita menegur pemimpin....SAIDINA ALI BERPERANG DGN MUAWIYAH...SAIDATINA AISHAH PUN DGN BALA TENTERANYA BANGKIT MENENTANG ALI....BERIBU2 SAHABAT NABI TERBUNUH DALAM PEPERANGAN TERSEBUT....apakah mereka tak sayang pada islam....siapa kah mereka2 ini.....kenapa sampai boleh berlaku pertumpahan darah sesama islam.....kita cuma nak memperbetulkan kiranya ada yg tak betul....itu saja...kenapa takut kalau memang takde sapa2 yg bersalah...kenapa mesti takut pada kebenaran....kalau mursidul am pas sendiri dah menyatakan pendirian nya ....kenapa kita takut lagi...apakah tok guru tu berniat jahat terhadap pas..sampai sanggup nak hancurkan pas....apakah kita dah menaruh rasa curiga pada murshidul am pas ....beliau mencadangkan sesuatu yg baik untuk penyelesaian...kalau presidin dan timbalan nya betul takkan perwakilan mesyuarat egm tu nak buang presidin yg tak bersalah...pemimpin mesti berani...berani kerana benar dan takut kerana salah....ALLAH bersama2 dgn org yg benar....
jgn layan kan org mcm zali tu...org yg tak de baca punya org lah,dulu suruh pegi sekolah kau poii jago kobau,ni dah tuo benggong dan berong le...cisss...tadak baca punya olang lu zali....pirahhhhh
ZALI, HANG PI MAIN GULI JAUH2. LUAHA PERASAAN/PENDAPAT X BERILMIAH KO X DITERIMA DISINI..SHOOOH!!!!
KAH!KAH!KAH! Zali Kapiaq tu bukan happa!! Dia otek-otek jer tu. Bagi komen sket pastu belah. Esok mai sini lagi, otek-otek .... bagi komen sket pastu belas .... dan seterusnya. Dia saja nak bagi korang layan dia. Ni trik zaman jepun ni. UMNOBN ni bodo. Masih guna trik basi neh. KAH!KAH!KAH! Jangan Layan! KAH!KAH!KAH!
TGNA dah confirm dia tak kisah kalau PAS berpecah belah. Sungguh mengecewakan.
Adakah anda masih ingat semasa zaman Reformasi beribu pengikut dan penyokong Anwar melakukan Demonstrasi jalanan yang mengakibatkan banyak kerosakkan harta benda rakyat dan ketenteraman awam tergugat. Namun mungkin anda lupa selepas reformasi itu kemana para pengikut dan penyokongnya yang lain???
http://www.papagomo.com/2009/10/beribu-puak-edrogan-dalam-pas-selepas.html
KAH!KAH!KAH! Punya laaa bodo Mat Gomo ni. Kemana lagii? Dorang semua tengah makan ubat vitamen laaaa ... kasi kuat badan balik sebab lepas ni nak buat demo lagi dan nak kasik Mat Monggol tu tak senang duduk. KAH!KAH!KAH! Bingai semacam la ko ni. Satu lagi yang kasi rosak harta benda tu bukan orang yang berdemo ... Ngok!! Tu keje FRU dengan siput2 babi!! Tu laaa orang suruh join demo tak nak, asyik duduk rumah GOMOL bantal peluk jer. KAH!KAH!KAH! Otak kayu betul laa ko ni. Stupid!! Dah laa ... malas aku nak layan ko ... baik aku gi tido. Gud Nite!!
saya cakap dah tulang besi ni
agen umno...korang tak caya.
hari tu dia belasah hassan ali
sampai melingkup pas kat bagan
pinang.
kini dia belasah nasaruddin
pulak...apa motifnya korang ingat?
nak bagi pas bubar...pas
melingkup dan tinggal sejarah la
tu...
tapi kalau tulang besi tak buat
macam ni pun pas memang dah nak
melingkup dah...krisis dalaman
yang memalukan muslim...
Ustaz Nasa mungkin seorang 'ulama' tetapi dalam politik beliau masih jauh. Dan yang jelas sekiranya presiden tiada beliau sudah tentu bukan berkewibawaan untuk mengisi tempat tersebut. Saya kenal beliau semasa beliau mewakili parlimen Jerai. Tempat yang diduduki sekarang adalah sudah tertinggi bagi beliau.
Kalau beliau kasihkan PAS, eloklah berundur.
ala kalau takat pengkomen2 dari umno tu lebih baik kau pi masok blog parpu kari yg telah di rasuk setan gondol tu,jgn buat komen2 bodoh kau tu kat blog ni sbb lagi kau lagi komen lagi terserlahlah kebodohan kau yg ibarat jahil murakap,kat sana sesuai untuk org2 bodoh mcm kau....,lebih baik kau layankan si parpu musibat tua,cakap mcm burung kakak tua,tau cakap tapi tak tahu apa makna yg dia cakapkan....ni gomo ni dan zali punya pemikiran betul2 low class......pirahhhhhh
GOMO said...
Adakah anda masih ingat semasa zaman Reformasi beribu pengikut dan penyokong Anwar melakukan Demonstrasi jalanan yang mengakibatkan banyak kerosakkan harta benda rakyat dan ketenteraman awam tergugat. Namun mungkin anda lupa selepas reformasi itu kemana para pengikut dan penyokongnya yang lain???
Me Said,,
........Demonstrasi jalanan?..aha..bgusla..kau ikut la apa lidah media tahik kau lapor tu..kebebasan utk berhimpun@bersuara ada dalam perlembagaan la ngok..sepatutnya polis kena bg kerjasama bukan main hentam aje!!Bila la kita nak maju??Tgk negara2 maju mcm US,UK,EU dsbg...berdemonstrasi tidak salah..kalau terdapat sesuatu isu yg mereka rasa perlu dibangkitkan...mereka akan bangkit berdemo..selalunya..pihak Polis dsna sentiasa memberi kerjasama YG BAIK..spt mengawal lalu lintas dan sebagainya.. kita DSNI laen pula...dsini kita BANTAI sembur air KIMIA,sembur gas pemedih mata,provok,menyepak terajaNG,MENANGKAP,,memberi amaran BODOH dsbgnya...btol2 xde tamadun la polis kita nie... berdemo adalah sebahagian dari amalan demoKRASI!!bTOL KE Malaysia nie negara demokrasi??Malaysia nie DEMOKRASI SIAL!!
KAH!KAH!KAH! Zali Kapiaq and the geng suka otek2 ... tulis satu komen pastu belah .. esok mai lagi tulis satu komen pastu belah. Jgn layan. Dia wat camtu sbb boss besau suruh. KAH!KAH!KAH!
Sekiranya perubahan akan menjadikan kita lebih baik aku sokong penuh perubahan itu.
Kita PR kena ingat bahawa cara pemerintahan kita bukan macam BN parti bangsat tu.
Tidak ada maknanya orang yang berkata Fraksi Anwar atau orang lain, yang menjadi masalah sekarang adalah BN itu sendiri.
Contoh yang terbaik bangsat adalah budak bangsat Zali itu. Keje dia masuk blog nie buat kacau bilau. Cuba korang pikir duit haram yang dia dapat bagi makan anak bini berkat ke???
Lagipun spesis seperti Zali hidup dia kacau bilau sebab dia tak ade kawan yang baik kerana semua kawan dia kaki rasuah.
Sekiranya anda semua baca laporan audit negara, kita Negeri PR menang besar dari segi cara pemerintahan. Telus adil dan saksama.
Negeri yang disokong mamat bangsat Zali.... jangan cakaplah hutang berbillion.
diharap ahli pas setuju untuk menyingkirkan mustafa ali, hasan ali dan nasharuddin isa dari pimpinan pas untuk mengembalikan kredibliti pas di hati pengundi malaysia.
Dalam situasi ini kita perlu akui ada dua golongan dalam PAS. Satu golongan yang tak setuju PAS masuk BN dan satu golongan yang setuju PAS masuk BN dengan alasan perpaduan Melayu.
Persoalannya, adakah kalau PAS masuk BN, mampu merubah BN menjadi lebih "rakyat" berbanding sekarang, lebih Islamik berbanding sekarang, lebih telus berbanding sekarang ? Ataukah jika PAS menyertai BN, beberapa pemimpin akan mendapat pangkat dalam kerajaan/kabinet dan selebihnya perjuangan PAS akan menjadi lebih melukut di tepi gantang dalam BN ?
Yang mana lebih baik ? Perpecahan yang nyata untuk kebaikan atau perpecahan dalaman yang akan berterusan yang pasti akan mendatagnkan keburukan kepada semua.
WanZ
Perpecahan tak sesuai utk digunakan dan yang lebih sesuai digunakan adalah Perubahan.
Aku sokong perubahan untuk kebaikan dan menolak tiada perubahan dalaman yang akan menjadi lebih kronik bila PRU13 nanti.
Bagi aku TGNA sudah pikir kehadapan bahawa isu macam ini akan menjadi lebih panas apabila PRU13 nanti sebab itu dia suarakan hasratnya.
TGNA sayangkan parti sebab itu dia suarakan pandangannya. Sekurang-kurangnya TGNA tidak hipokrit, ikhlas dan lebih suka berterus terang dan tidak seperti sesetengah2 pemimpin PAS, yang sekejap nampak mcm tolak BN dan sekejap mahu BN. Kalau beginilah percayalah ramai orang akan menyampah.
Percayalah PR lebih baik dari BN yang bangsat tu.
oii nadim...
dah habis ke web porno awak
surf...apa nak susah payah jihad
kat sini...sana lagi syok.
tuu...apa saja la yang awak down
load nadim...tak kan itu pun nak
download...di jumpa dek bini awak
tu karang...naya.
Ribut dalam cawan nampak menimbulkan sedikit gelora biarpun tak sebesar tsunami namun ianya tak boleh dipandang enteng.
Eloklah kita semua bersabar dan jika boleh jangan mengemukakan komen yang kurang adab dan sopan kerana musuh sebenar pakatan rakyat adalah umno dan BN.
Sedikit buah fikiran untuk dikongsi bersama,tiada masalah diadakan EGM seperti disarankan TG Nik Aziz atau diadakan majlis permukiman pimpinan tertinggi PAS seperti di Langkawi dulu untuk menjernihkan suasana.
Ramai yang tidak sedar kita berdepan dengan kemungkinan kehilangan 10 MP dan 2 Adun kerana menyertai demonstrasi haram.Jika semua menghadapi hukuman seperti Tian Chua,MP Batu,BN akan memperolehi semula majoriti 2 pertiganya di parlimen.
Ada penganalisis politik berpendapat ini adalah agenda najib untuk mengukuhkan dan memperkuatkan kerajaan BN.
apa pula tindakan Pakatan Rakyat.Eloklah diadukan kepada SUHAKAM,parlimen kesatuan eropah dan ke PBB untuk menunjukkan tindak-tanduk najib yang menjolok mata terutamanya krisis di Perak.jadikan perjuangan menegakkan keadilan di Perak ke peringkat global.bukan satu malaysia je tahu tapi satu dunia akan melihat betapa jijiknya speaker perak diheret keluar dewan dan dikurung dalam stor selama beberapa jam.tidak lupa juga ada yang membawa pistol ke dalam dewan...nasib baik tak ada yang kena tembak.
komenlah apa sahaja tapi biarlah beradab...kita bukan pencacai umno yang kini tengah bertepuk tangan menunggu pakatan rakyat rebah ke bumi
dulu kini kata : 'Perpecahan tak
sesuai utk digunakan dan yang
lebih sesuai digunakan adalah
Perubahan'
perpecahan ker perubahan ker sama
jer...yang pasti pas akan
mengalami zaman merudumnya
kini...maklum la parti tua dan
tak larat nak maju dah...
jalan pemulihan jauh sekali
kerana ahlinya bangsat belaka
semua tunjuk pandai,tunjuk
lagak...macam bagus.
pas cuma perlu pembubaran...itu
saja.
haa nampak...tok kandar pun setuju
dengan saya...
tulang besi memang barua umno!
Zali..BN kot yg perlu pembubaran kerana budget PM ko hanya Budget Panadol.
Hasil negeri PR meningkat, manakala hasil negeri BN menurun, macam inikah cara memerintah??? Alamat jahanamlah kalau bagi parti Zali BN memerintah lagi.
hehehe...Zali masih gembira dan benak dengan kemungkaran yang dilakukan oleh parti dia (BN).
Manusia macam nie campak ke lautpun jaws tak makan sebab hati busuk bangat.
bila masa aku setuju dengan kau zali...pegi balik tukar lampin.dah bocor tu....
ulasan tentang bajet 2010.bajet gula-gula atau bajet kopi o.
1.kemudahan untuk tentera tak disebut dalam bajet.Benarkan Lembaga tabung angkatan tentera kini memiliki saham di dalam syarikat minyak BHP?mengapa tiada peruntukan atau insentif untuk tentera di dalam bajet 2010.nak kata mereka semua sokong pembangkang tak logik.buktinya dalam PRK Bagan Pinang tempohari.
2.Golongan miskin sepatutnya diberikan peruntukan tambahan elaun bulanan oleh kerajaan BN tapi mereka juga tidak diberikan penekanan oleh kerajaan BN.apakah mereka semua ini menyokong pembangkang sampai dianaktirikan oleh kerajaan.
3.Minyak dunia dah cecah usd79 setong.apakah jaminan kerajaan harga minyak tidak akan dinaikkan pada masa depan.
4.kelakarnya dalam bajet 2010,kerajaan nak beri insentif termasuk lesen kepada individu yang nak bina tadika di pedalaman.insentif termasuklah nak latih guru-guru tadika dan beri pinjaman kepada mereka untuk mendirikan tadika swasta.inilah namanya anak dirumah mati kelaparan,kera dihutan disusukan.ramai yang tidak tahu prasekolah di pedalaman serba daif dan kurang kemudahan.mungkin kerajaan tak peduli kerana rakyat di sini senang ditipu dan digula-gulakan.sepatutnya kerajaan beri perhatian dengan meningkatkan prasarana kepada prasekolah ini.kerajaan sebenarnya nak tolong prasekolah kerajaan atau swasta?di tempat yang tak ada prasekolah,boleh didirikan prasekolah.penganalisis politik berpendapat sebenarnya kerajaan ingin membentu tadika KEMAS yang selama ini banyak membantu kerajaan mengukuhkan kedudukannya terutama di kawasan pedalaman seperti tanah rancangan FELDA.
5.Felda,Risda disatukan di bawah 1 konsortium.semua tahu felda mempunyai banyak dana.apakah sekarang kerajaan BN cuba memonopoli Petronas dan Felda.MP Pakatan Rakyat wajar bersuara di parlimen berhubung perkara ini.
hancur malaysia jika dibenarkan ubn memerintah. tak amanah langsung, ingat harta dimalaysia ini ubn punyakah? tak ingat pada rakyat langsung!
Nik Aziz crafts an ultimatum for PAS
KUALA LUMPUR, Oct 25 — Even in a season where reform has become the most hackneyed word in the politician’s lexicon, Datuk Nik Aziz Nik Mat’s gambit in calling for an extraordinary general meeting for PAS has perhaps gone the furthest in defining the Malaysian political spectrum.
By proposing an EGM the PAS spiritual leader is effectively calling for fresh polls to weed out “problematic leaders”, his euphemism for the conservative spine of the party whom he feels are not totally committed to the Pakatan Rakyat (PR) coalition.
http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/41347-nik-aziz-crafts-an-ultimatum-for-pas
Comments
written by jaz, October 25, 2009
Yes,..its a very visionary move by Tok Guru and its in the right direction.After the die is cast the coalition partners too will get a good idea , indeed everyone will know where PAS stands ....it will decide whether to be a narrow appeal party concentrated in kelantan with small pockets of support here and there a lot of hot air and rhetoric of no interest to a large part of the population, or move ahead to a wider deeper reach appeal to followers and lay claim to a real and serious political leadership of the country.People like me who are 'a- releigeous' ( when we vote we dont care much about the religeous affiliation of the leader..what we look for is a cross dimensional ability to lead and represent all and sundry) ...we will be able to easily decide after PAS has had an EGM on its direction, whether it can and is ready to lead and represent all malaysians or only some.
written by Vince, October 25, 2009
Say what you like about PAS, Nik Aziz is a really forward looking politician.
Those who talk about toadying up to UMNO will ultimately ended up being their slaves.
Not only that, future generations will also be enslaved.
And we all know what UMNO is all about.
written by Pratamad, October 25, 2009
Take the bull by the horns. Kudos to Nik Aziz, and PAS will eternally owe it to Tok Guru for bringing the party to another level not seen in Malaysian politics.
renung2lah
sya setuju dilakukan EGM ni.
tukar saja pemimpin yg bermasalah,
tukar je Nik Ajis tu,dia suda terlalu lama.
cybertroopers umno kat sini macam zali jugak.eloklah balik rumah tukar lampin.bacin dah baunya
bosan dengan kerajaan perpaduan(Melayu bersatu).
ahli-ahli di bawah acapkali melayu bersatu,melayu bersatu,
aku bosan,aku cakap dekat pak cik2 nih nak melayu bersatu masuk parti kebangsaan melayu bersatu,
PAS bukan untuk satukan melayu tapi satukan umat manusia.
TGNA mmg lama tapi aku tak nampak sebab dia kena tukar.
pencacai umno jangan dok menyemak kat blog bloggers united. blog hangpa dah takdak sambutankah? sekarang elaun ikut berapa komen hangpa letak kat blog penyokong pr ka?
Dia faham,Cuma saja saja buat tak faham.Takut kena tendang dari PAS
daripada bloger perunding
Saturday, October 24, 2009
Misteri Budget 2010
1.CAGT diperkenalkan semula 5%.
5%!!!!???
Tak.
30% tax atas jualan rumah berumur setahun,...20%...10%.. then last sekali semua rumah dijual selepas 5 tahun dicukai 5%.
Lagi teruk dari zaman sebelum Paklah, dulu rumah dijual selepas 5 tahun 0% cukai.
La ni rumah nenek aku beli masa remaja,kemudian jual sekarang,pun kena 5% tax.
2.cukai pendapatan dikurang dari 27% kepada 26%.
Hanya orang bergaji >rm100,000.00 setahun sahaja merasa penurunan 1% tuh!!!!.
3.Pelepasan diri cukai rm1000.
ni semua merasa.
tapi bukan hang dapat extra rm1000.
setiap seribu pertama tu cukainya mungkin 5% tu 15% je.
maknanya anda cuma jimat dari kena cukai sebanyak rm50 ke rm150 setahun je.
4.sedangkan cukai rm50 keatas kad kredit setahun.
ada 4 kad dah rm200 melayang setahun.
5.skim pencen untk self-employed macam drebar teksi,nelayan dll.
skim pencen!!!???? mak oiii
kerajaan bagi rm5 setiap rm100 caruman.
wowwwwwwww..
tunggu.
depa tak pernah carum, la ni kena carum (sukarela).
maknanya simpan duit sendiri lah...apa ke maknanya skim pencen.
simpan/carum duit sendiri rm100 sebulan selama 25 tahun.
terkumpul RM50,000 disimpan dalam EPF selama 25 tahun.
bahagian kerajaan hanya rm5x12x5tahun=rm300 sahaja.
tapi duit anda tersimpan dalam epf selama 25tahun.
kalau 100,000 rakyat menabung begini, epf akan collect rm50,000,000,000.00 (rm50 billion) dan disimpan dalam poket kerajaan.
kerajaan boleh seluk poket anytime nak pakai duit dalam saku kerajaan bernama epf ni.!!!
apa lagi...
bomb yg paling besar.
GST dan penghapusan 'subsidi' minyak.
kenapa tak umum detail??????
setakat kata akan dilaksanakan awal tahun depan.
awal tahun depan bermakna 2 bulan lagi.
bila dilaksanakan nanti, anda tau apa ke benda dua perkara tu.
1.minyak harga rm2.50 kat pam petrol.
orang yg dapat merasa'subsidi' hanya yg dapat tandatangan sokongan JKKK.
2.anda beli barang rm10 pada price tag...bila sampai kat kaunter bayaran...cashier kata rm10 barang 7.5% good tax atau service tax.
contoh mudah macam anda belanja kat KFC....harga tulis kat dinding rm9.90 tapi anda kena tambah 5% bila bayar sebagai service tax (government tax).
lepas ni anda beli apa sahaja...akan kena GST.
ada faham!!!????
ada lagi....
dah lah.
Ahad Oktober 25, 2009
dipetik daripada laman web the star hari ni.
Rosmah gembira dengan peruntukan Bajet 2010 untuk program Permata
DUBAI:
Datin Seri Rosmah Mansor menyifatkan peruntukan RM100 juta untuk program Permata dalam Bajet 2010 merupakan satu pengiktirafan terhadap kepentingan pendidikan dan penjagaan kanak-kanak di peringkat awal di Malaysia.
kita juga tahu bajet 2010 cadangkan nurseri didirikan disetiap kementerian.berapa pulak bajet buat nurseri ni tok tak pasti.nurseri dan program permata ni lebih kurang sama pasal melibatkan ramai kanak-kanak bawah 5 tahun.
patutlah prasekolah tak dapat apa-apa peruntukan kali ni sampai kerajaan cadangkan buka prasekolah swasta.mampu pulak tu nak bagi pinjaman kat pengusaha tadika dan pelbagai insentif yang lain termasuk melatih guru-gurunya.
boleh percaya ke bini najib pegang sampai rm100 juta.nanti jadi macam kes balkis di selangor.
inilah namanya bajet kroni...atau bajet bini.mana lebih penting nurseri atau bini
KAH!KAH!KAH! Menarik sungguh apa yang diringkaskan oleh Tok Iskandar dalam komen 3:13 PM. Bagi ler lagi ... aku rasa ramai puak2 barua UMNOBN yang tak reti matematik simple camtu. Tok ... tok ringkaskan lagi macam tu pastu post komen kat sini lagi. Aku tunggu ni ... boleh buat modal nak perlekeh penyokong bengong UMNOBN kat opis aku.
Zali Kapiaq punya statement:
dah habis ke web porno awak
surf...apa nak susah payah jihad
kat sini...sana lagi syok.
tuu...apa saja la yang awak down
load nadim...tak kan itu pun nak
download...di jumpa dek bini awak
tu karang...naya.
KAH!KAH!KAH! Memang sah mamat neh kaki porno. KAH!KAH!KAH! Dari pagi batang stim tapi tak pancut2 .. KAH!KAH!KAH! Satu spesis dengan Mat Monggol! KAH!KAH!KAH!
Melihat kepada ape yg Tok Iskandar simpulkan mmg mengerikan juga Budget Najib. Bagi aku Budget Najib nie memperbodohkan rakyat jelata termasuk Zali yang telah lama diperbodoh bangangkan. kekeke.
Zali nape PM ko bangang sangat???? menyusahkan aku sekeluarga.
perpecahan ker perubahan ker sama
jer...yang pasti pas akan
mengalami zaman merudumnya
kini...maklum la parti tua dan
tak larat nak maju dah...
KAH!KAH!KAH! Statement gampang dari Zali Kapiaq Mat Porno KAH!KAH!KAH! Parti Tua? KAH!KAH!KAH! Tak larat nak maju? KAH!KAH!KAH! Bab parti tua ni ko kena rujuk dengan Mat Kutty laa ... dia semua tau! KAH!KAH!KAH! Bab tak larat nak maju lak ko kena tanya sama Mat Ngantuk .... dia semua tau! KAH!KAH!KAH! Bab perabih harta negara untuk beli ubat kurus badan .. ko kena tanya Mat Monggol ... bini dia laaaaaaaaaaagi tau! KAH!KAH!KAH!
Zali, haji hadi pernah mengatakan umno tu parti kafir. sanggupkah umno menerima manusia macam tu jadi kawan? haji hadi ni dah tak layak jadi presiden Pas, begitu juga ulama mentah mentaliti sabiyyah Pas Nasha dan Hassan batangkali.
Pas tak perlu orang macam Hadi sebab dia sudah sesat dengan ajaran ugama umno asabiyyah laknatullah.
Masa dia kata umno sesat, aku rasa nasha pun masih budak2 dan hassan ali barangkali berusia dalam lingkungan 30an dan masih berpemikiran asabiyyah umno.
Jadi tak usahlah umno nak membela Hadi, kerana dialah manusia berjubah tapi berperangai syaitan. Dia menuduh umno kafir sekarang dia pula nak tidur sekatil dengan kafir umno. tak caya tanya Mahataik kerana Mahataik ketika itu baru jadi PM Malaysia.
hangnadzalim 'gabungan nama HangNadim dan Zali'
kamu sama jer..sama2 menerima upah,takyah sibuk2 nak komen megomen dah! kompom pas akan menuju kehancuran dan berpecahan seperti kaca terhempas dik batu Tian Chua, mersaidul umum PAS nikudis kater pecah-pecahlah gi pecah..dua pecahan hahahhahaahaa
umno sudah menyediakan banyak
borang keahlian umno pada mereka
-mereka yang dah fed up dengan pas
dan tak mau lagi terlibat dengan
kekusutan parti itu.
mari beramai-ramai kita masuk umno
dan bersama memerintah negara satu
malaysia...
KAH!KAH!KAH! Kelakar Mat Porno neh! Macam nak kempen budak sekolah!
mari beramai-ramai kita masuk umno
dan bersama memerintah negara satu
malaysia...
KAH!KAH!KAH! KAH!KAH!KAH! KAH!KAH!KAH!
Aikkk! Ada nama gabungan baru laaa! hangnadzalim KAH!KAH!KAH! Dah ada klon laaa pulak!!
Zali!!! Ni mesti ko punya member ni!! Oooo! Dah ada pakatan baru ehhh!!
TGNA berhasrat murni bila mencadangkan Muktamar Khas di adakan untuk menyelesaikan kekalutan dalam parti sejak akhir2 ini yang agak berserabut...walau bagaimanapun TGNA tidak memaksa ianya dilaksanakan seperti kenyataan TGNA hari ini: Tak terima tak apa... saya tidak memaksa,saya tak kecewa kalau orang tak terima... dalam dunia ini kalau nak kecewa selama-lamanya kecewa
Teladanilah keperibadian, kesedarhanaan dan kesedaran TGNA dalam tindakannya untuk kita muhsabah diri janganlah buang masa nak bergaduh
nak merge kepala hotak HangNadim+Zali lahir kloon 'hangnadzalim',nampak cerdik tapi salahguna kecerdikan tuuu hahahahaha
KAH!KAH!KAH! Bengong!! Mana aku kata merge? Aku cakap klon laa bodo!! KAH!KAH!KAH! Nak jadik cerdik konon .. tapi bodo!! KAH!KAH!KAH! Klon? KAH!KAH!KAH! Baik ko tuka nama ko jadik hangnadzalimonggolngok!! KAH!KAH!KAH! Tu baru power!! Gabungan nko punya bodo dengan bapak penipu - Najib Monggol!! KAH!KAH!KAH! Tak cerdik langsung! KAH!KAH!KAH! Stupid!
egm mca menjadi sumber inspirasi.. manalah tahu kalau2 boleh buat undi tak percaya.. hik..hik.. mms
ini semua ikut telunjuk ronnie liu kat selangor, ikut nga n ngeh kat perak...PAS jadi bacul dgn DAP. Lebih sygkan perpaduan dgn DAP dari perpaduan sesama melayu islam.
Baik perpaduan dgn DAP dari pada berpaduan dengan UMNOBN ... suka tikam belakang. Dah nak roboh sibuk nak perpaduan bila dah kuat -- tikam belakang. Sejarah perpaduan UMNOBN tak boleh pakai. Parti penipu. Jangan sokong parti pengkhianat macam UMNOBN. Parti yang ada record jual negara, bangsa dan yang paling celaka ... JUAL AGAMA.
ako kate nak merge! nick enkau dengan Zali ler yang kejer menerima upah komen dalam blog ni lah! enkau lebih bengong,nama yang enkau cadang tuu taknak lah panjang sangat bengong!!! kalau enkau setuju ako tuakr HangNadimNgok! hahahahahahaahaahaa
Saudara2 seislam ku semua bawa-bawa bersabar ini dugaan org kafir yang cuba menjatuhkan kita...ditambah pulak org munafiq islam yg juga hendak memecahbelahkan kita yang penting kita jangan taksub dan terlalu percaya dengan pemimpin2 yang boleh menyesatkan kita...Malaysia ini negara islam yang maju sama2 kita bangunkan. Mungkin yahudi turut mengintai memainkan peranan merosakan umat islam di sini.Kalau kita tgk sejarah perang dunia kedua knp hithler/fuhrer menghancurkan yahudi dibantu oleh bosnia dan chehnya dan kini kedua-dua negara dimusnahkan oleh yahudi dgn perang...Jiran negara kita menjadi mata dan telinga yahudi membantu yahudi mengawal nusantara ini..fikirkan la...lebih baik kita bersatu,,buang yang keruh ambil yang jernih. bersatu la umat islam..takbirr...allahuakbar
KAH!KAH!KAH! Ooooo! Baru aku faham. Nko nak merge dengan kepala hotak Zali. KAH!KAH!KAH! Tak per laa. Nko merge laa. Aku setuju. Kalau nama yg aku cadang tu panjang sangat ... aku cadangkan nama baru utk nko ... HangNgok ... amacam? Setuju? KAH!KAH!KAH!
Nadim TQ ler suggestion enkau,tapi ako takpakai nama tuu.. ako bagi tambahan ilmu tentang Ngok nie pada enkau masa lawatan ako ke sabah rombongan ako terdengar perkatan Ngok ako pikir ia dari singatan bongngok bila tanya orang sana Ngok nie bermaksud pig hahahahahahahahahahahahahahaahaahaa
Ni la akibat kalau berkawan dgn peliwat...hancur lebur...
hoi tulang besi lahanat pemecah belah umat..jika dibandingkan kau dgn ust nasa dr segi pengetahuan agama islam diibaratkan kerak bumi dgn petala langit ketujuh bezanya...
dasat kaum khawarij pemecah belah umat islam mu ni TULANG BABI YAHUDI PKR
pas @ penghancur agama semalaysia ?
pkr @ pakar kencing rakan ???
dap @ duit ako punya ?????
hahahahahahahahahahahahahahaahaahaa
KAH!KAH!KAH! Betul laa tuuu! HangNgok tu memang sesuai dengan nko -- HangBabi ... aku setuju!! KAH!KAH!KAH!
Majlis Syura tetap dirujuk kerana cara islam kena ada syura. Samaada perlembagaan ada ke tidak, sama dengan solat istiharoh. Kalau buang tu PAS tak jadi Islam.
Refer juga fasal 7 (2)
Muktamar juga tertakluk kps majlis syura ulama
ako tahu bezakan manusia dengan binatan..so ako taknak samakan HangNadim dengan apa jua jenis minatang termasuk BABI itu bukan citarase ako,sebab Tuhan pun tak pernah samakan manusia dengan binatang manusia adalah manusia yang diciptakanya bermula dari 'NABI ADAM' binatang adalah binatang yang berekor panjang atau ekor kontot..seperti iblis dan syaitan!
namun persepi ako pada Mamat Rempit HangNadim nie,die lebih buruk dan teruk dari binatang sebab die tak boleh berfikir seperti binatang apa tak lagi berfikir dan berakal seperti manusia..
hahahahahahahahahahahahahahahaahaahaa
Nasha kalau ada maruah diri,letak jawatan..kalau betul berjuang ikhlas demi islam,letak jawatan.Tapi kalau tak nak juga,memang sah hang pembohong dalam memperjuangkan islam,tapi pada hakikatnya hang nak kejar jawatan dan kedudukan.Porah...
Satu lagi kena jaga barua ni: http://tehranifaisal.blogspot.com
syiah celaka yg cuba meresap masuk dalam PAS dan cuba menghancur dan memecahbelahkan org islam
Post a Comment