"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 16, 2009

1Malaysia: Sabah - Tulis Fakta Bukan Merapu..!

Reactions: 
SOAL PTI : Masih ingat seorang rakyat Filifina yang tinggal di Likas kerajaan jadikan budak suruhan untuk mengurus pelarian mendapatkan IC untuk menjadi pengundi? Formula beribu/malah berjuta tak guna/kalau kerajaan main belakang/pembangkang hanya menyatakan kepada rakyat perbuatan khianat. Budak suruhan itu pura-pura ditangkap masuk penjara/tahanan dan keluar dari tahanan/dia dikasih hadiah projek sekitar 500 Juta/apa kita buta? dan masih menyalahkan pembangkang juga yang tidak punya kuasa untuk melaksana?

2. SABAH kaya/Negeri terkaya sejak zaman USNO/BERJAYA/PBS, tetapi zaman BN kita menjadi Negeri termiskin/Kita malu sekali Negeri kaya menjadi negeri termiskin/lagi miskin dibanding Kelantan di bawah pimpinan PAS. Ke mana wang rakyat? kita tak marah melayu kaya membina rumah 17 juta sekelip mata/tetapi biarlah yang halal/Apa pembangkang juga yang salahkah?

3. Sabah memang miskin/Belia/pengangguran kian bertambah/Ramai belia kita lari ke Selangor, Johor, Singapura kerja di Kilang dengan gaji sedikit kena sewa rumah/beli tiket kapal terbang/makan minum dan susah/akhirnya ada jadi pelacur di Singapura/Kena bunuh, Pembangkang bersuara berbicara apa yang benar/apa pembangkang juga di Salahkah? Pembangkang ada kuasakah untuk guna wang membina kilang di Sabah untuk menampung pekerjaan agar belia-belia tak cari kerja di semananjung Malaysia? Salah pembangkangkah atau Anwar juga disalahkan?

4. BACA perjanjian 20 perkara dan 18 perkara di Sarawak. Fahami betul-betul/hayati betul dan masih ada 17 perkara belum selesai. Apakah kita harus berdiam diri dan melupakan perjanjian yang diperkatakan itu? Apakah pembangkang harus berdiam diri dan rakyat tidak perlu tahu?

Nah, cuba fikir orang berbini dua/bini pertama ada 10 anak dan bini kedua 1 anak/lalu apakah berbelanjaan makan harus 50-50 cara pembahagiannya? dan cuba kaitkan dengan perjanjian 1963 dan rujuk Untuk keluasan Sabah/Sarawak banding Semananjung Malaysia dan rujuk keluasan Negeri Perlis yang sama luasnya dengan daerah Semporna. Faham maksud saya? Baca lagi!

5. PROJEK : Di kampung saya sebuah dewan harga 250ribu. Orang UMNO dapat/Lalu disubkon kepada taukeh/Taukeh pula suruh oranbg lain buat/makna tiga orang kontraktor. Yang tadi bernilai 250k menjadi 40k sahaja. lalu bagaimana bentuk nilai dewan dengan 40k itu. Akhirnya menjadi seperti gudang padi dan 4 tahun kemudian diroboh/Salah siapa? Rakyat yang bersalah atau Anwar Ibrahim.

PROJEK BERSIH PARIT : Rata-rata kos RM5,000. lalu yang dapat hanya mengupah seorang dua/siap 5 hari dengan belanja RM500. Untung RM4,500( kasih komisen tuan punya lesen 5%, tiga abdul lagi dan itu ini lagi), maka kasianlah wang rakyat dibagi-bagi/Parit pula selepa 6 bulan/minta baiki lagi/Berulang/begitulah.

* yang di atas berlaku di depan mata/yang di luar mata ada berjuta lagi/kalau begini/KL lontar 20 bilionpun tak bermakna kerana masuk kantung jawabannya/yang susah rakyatlah melihat dengan putih mata. Salah Anwar jugakah?

6. BAKAR MASJID: Orang bakar masjid/dikata arahan Amerika. Tuduhan gila dan liar/kalau di Iraq barangkali sebab Amerika biayai pembangkang/Bakar mesjid di Sembulan misalnya ada kaitan dengan Amerikakah? lalu Anwar juga disalahkan? Ini kata-kata budak nakal yang jengkel pemikiran.

7. SIAPA MEMERINTAH SAMA SAJA: Hati tiada siapa tahu/itu andaian. Kita tak kata 100% betul macam malaikat/tetapi kalau dapat yang baik sikit sudah cukup bagus. Kalau ada pemimpin kurangkan kemiskinan bawah 23% itu cukup bagus. Kalau ada pemimpin yang rumahnya macam Nik Aziz kita bersyukur kerana tidak menipu. Kalau ada pemimpin macam Nik Aziz serahkan hampir separuh gajinya kita bersyukur. Adakah? Kalau kita rujuk siapa perintah sama saja/Baik suruh tutup SPR jangan adakan pilihanraya/serah saja BN memerintah sampai kiamat agar taklah membazir duit rakyat bikin belanja pilihanraya. Kan mudah namanya macam negara komunislah.

PERHATIAN : MARI KITA DEBAT PERKARA DI ATAS SECARA INTELEK SIKIT TANPA KAIT HAL DUNIA BARAT YANG TAK ADA KAITAN LANGSUNG.

ISMAILY BUNGSU
UMS-SABAH
ismailybungsu@yahoo.com
kimanis2020@yahoo.com
bangmaily@yahoo.com
019-8400005/016-8222262
014-5555175

3 comments:

Bekas Pengundi Dacing said...

Orang BN Umngok mana boleh jawab dengan FAKTA..seba sekarang yang tinggal dalam BN Umngok..PMR pun tak lulus tah tidak..

Kepandaian orang BN Umngok..kencing gambar pijak kepala lembu TUNJUK BONTOT isyarat lucah dengan tangan..tak layak dah nak memerentah dalam zaman IT siber ni..

panglimasdk said...

bro ismaily...

nda payah sudah debat2...itu zaman jipun lagi punya cara..inda guna mau didebat...nda jg umno mengaku salah...

kita buat sj kerja menyakinkan rakyat...sedarkan rakyat walau terpaksa buat mcm org tabliq..dari pintu ke pintu

panglimasdk

Anonymous said...

Ngam tu panglima kita buat lah apa yg terdaya..ismaily teruskn menulis