"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, December 25, 2009

DEB Gagal Sebab UMNO, Bukan Sebab Orang Cina

Reactions: 
Faktor utama kegagalan DEB diterangkan sendiri oleh Dr Mahathir bin Muhammad Iskandar Kutty DK dalam salah satu kenyataan beliau :
  • “The NEP, it must be iterated, was not concerned with making all the bumiputeras earn equally, or share equally, the wealth distributed amongst them. …The intention of the NEP was to create in the bumiputera community the same division of labour and rewards as was found in the non-bumiputera communities, particularly the Chinese. … The equitableness was not to be between individuals, but between communities” (Mahathir Mohamad, 1998, The Way Forward, London: Weidenfeld & Nicolson.pp. 33-34).
Terjemahan :
  • DEB, dan ini mesti ditekankan, tidak pernah mengambil kesah untuk memastikan kesemua Bumiputera mendapat pendapatan yang setara antara sesame Bumiputera ataupun kekayaan yang dibahagikan dengan adil di kalangan mereka.
  • Tujuan sebenar DEB adalah untuk mencipta “division of labor and rewards” seperti mana yang terdapat dalam bangsa-bangsa bukan Bumiputra di Malaysia terutamanya berbanding dengan kaum Cina.
  • Kesaksamaan dari segi pembahagian kekayaan di kalangan orang Melayu bukan jadi tujuan utama DEB tapi, lebih kepada kesaksamaan pembahagian kekayan antara kaum..
Secara mudahnya, Dr Mahathir mengaku dengan ikhlas bahawa DEB bukan program untuk me ngkayakan Melayu tetapi untuk mengkayakan ELIT MELAYU.

Itulah sebabnya selepas 30 tahun, DEB telah menemui kegagalan yang amat nyata. Segala wang kerajaan yang sepatutnya dibelanjakan untuk menaikkan taraf ekonomi serta pegangan ekuiti orang Melayu hanya berlegar di kalangan UMNOPUTRA dan elit Melayu semata-mata.

Sepatutnya UMNO dihukum atas kegagalan DEB bukannya diberikan lagi kuasa pemerintahan di atas kegagalan mereka. Tapi, nak buat macamana, orang Melayu ni pemaaf tak bertempat.

PENGALAMAN BERBORAK DENGAN DRIVER TEKSI PULAU PINANG

Beberapa bulan yang lepas saya menghadziri perkahwinan adik saya di Pulau Pinang. Dari bandara, saya mengambil teksi ke hotel tempat rombongan lelaki menginap.

Dalam perjalanan saya berborak dengan driver teksi yang kebetulan anak jati Pulau Pinang. Saya bertanyakan berkenaan program tender terbuka untuk kontrak-kontrak kelas F di Pulau Pinang. Kesemua kontrak untuk Kelas F adalah untuk Bumiputra dan di bawah pemerintahan Lim Guan Eng, arahan dikeluarkan untuk semua tender Kelas F dilakukan secara tender terbuka.

Terkejut saya apabila driver teksi itu memberitahu bahawa semenjak polisi baru ini, kawan-kawan driver teksi beliau pertama kali dalam sejarah mendapat kontrak Kelas F dari kerajaan negeri Pulau Pinang. Beliau tambah lagi, bahawa kalau dulu, kontrak-kontrak ini akan disapu bersih oleh kroni-kroni UMNO (atau lebih dikenali sebagai kontraktor2 OKU).

Tapi, sekarang ini orang seperti beliau berpeluang untuk mendapat pendapat lebih sekitar RM3k-4k sebulan dengan kontrak-kontrak Kelas F yang terbuka kepada umum.

Bagi saya, inilah dia DEB sebenar dan kita melihat DEB sedang berjalan dengan baik di bawah DAP. Jelas kepada kita, selagi UMNO memerintah, DEB akan terus gagal kerana DEB pada kita tidak serupa dengan DEB yang difahami UMNO

DEFINASI DEB YANG KITA FAHAM BERLAINAN DENGAN DEFINASI DEB YANG DIFAHAMI UMNO

Bagi UMNO, DEB bererti program mengkayakan UMNO Putra dan elit Melayu. Orang kebanyakan di kalangan Melayu sebenarnya tidak berapa layak untuk mendapat DEB.
Bagi orang Melayu biasa, DEB dianggap sebagai program membantu orang Melayu. Namun, tujuan asal dan murni itu sudah tidak wujud lagi. DEB sudah menjadi alat UMNO untuk mengkayakan kepimpinan dan elit-elit mereka.

Kenapa? Kerana DEB adalah sebenarnya hasil dari Kongress Ekonomi Bumiputra 1 dan 2 yang telah diadakan pada tahun 1968. Di dalam Kongress tersebut telah dihadiri oleh melayu dari UMNO, PAS, PSRM, NGO, Akademik, kumpulan agama, kumpulan sekular Melayu dan melayu yang tidak berparti.

DEB bukan projek, dan bukan program yang berasal dari UMNO. UMNO tidak membuahkan idea-idea dan program-program yang terkandung dalam DEB. DEB berasal dari Kongress Ekonomi Bumiputra 1 dan 2 yang diwakili oleh semua orang Melayu.

Dan, sekiranya tidak berlaku penolakan kepada UMNO pada tahun 1969, nescaya UMNO tidak akan mengimplementasi program DEB pun. Sebelum 1969, UMNO telah pun selesa dengan keadaan mereka yang meneruskan dasar ekonomi penjajah.

UMNO melaksanakan DEB demi survival politik mereka sahaja dan bukan bertujuan untuk menyelamatkan orang Melayu dan orang Islam di Malaysia.

Sebab itu kita lihat banyak program2 DEB telah dihapuskan UMNO i.e. biasiswa, Bank Bumiputra dsbnya. Yang tinggal hanyalah program pemilikan ekutiti dan projek kerajaan yang mana program-program ini akan diratah oleh UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu meninggalkan ramai orang Melayu kesusahan.

UMNO PARTI FEUDAL BUKAN PARTI MELAYU

Jadi tak heranlah DEB gagal. Ia bukan program UMNO. Ia adalah program yang dipaksa ke atas UMNO semata-mata.

Kerana UMNO terpaksa melaksanakan DEB, maka DEB diubah kepada program mengkayakan UMNOPUTRA dan elit-elit Melayu selaras dengan ideologi feudal UMNO.

Sememangnya UMNO tidak kesah untuk memastikan kekayaan di kalangan orang Melayu dibahagikan dengan setara. Oleh kerana UMNO parti Feudal, maka tujuan asal DEB telah di “feudal” kan.

BAGI UMNO, KORUPSI ITULAH DEB

DEB adalah program yang mulia dan berasal dari pemikiran orang Melayu secara keseluruhan tidak kita fahaman politik dan keturunan.

Ia ikhlas bertujuan membantu orang Melayu untuk menjadi bangsa yang dihormati di tanah sendiri. Maka nya, perlaksanaan DEB mesti dilakukan dengan amanah dan cermat kerana kita harus ingat, bangsa lain juga berkorban untuk DEB ini.

Malangnya, DEB dilaksanakan oleh parti yang berfahaman feudal seperti UMNO yang menganggap tuan-tuan dalam masyarakat Melayu adalah seperti raja dan rakyat jelata Melayu keseluruhannya adalah hamba mereka.

Maka, jadilah program-program DEB dijadikan alat kepada mereka untuk menjadi kaya dan terlampau kaya. Majoriti orang Melayu hanya mendapat sisa-sisa yang dilontar oleh puak2 elit melayu ini.

Oleh sebab itu, walaupun sudah lebih 40 tahun DEB berjalan, majoriti Melayu di Malaysia akan keluar negara sekiranya diberi peluang. Perkara yang biasanya berlaku pada orang Cina dan India, sekarang ini menular kepada orang-orang Melayu.

UMNO masih seperti dulu. Menunggang DEB untuk mengkayakan kroni dan elit UMNO. Mereka berjaya meng “hijack” DEB dan memberikan DEB imej yang sangat buruk dan jijik.
Sedangkan DEB adalah program yang mulia lagi terpuji.

Demi untuk membersihkan nama DEB, maka orang Melayu WAAJIBBB menghumban UMNO dalam Laut CIna Selatan.

Tulang Besi

27 comments:

Anonymous said...

kau ustaz idris kata tak jujur.tuhan tahu. kau buat tanggunglah. tak caya kau mati dulu lepas tu mintak ngan tuhan jumpe aku cite betapa teruknya kau kena bakar!!!!!!!

mankeldai said...

anon 3.27pm, apa yang kau merapu ni? memang benar deb telah disalah guna oleh umno untuk kepentingan mereka! mana ada basiswa untuk anak melayu melanjutkan pelajaran diperingkat tinggi? yang ada hanya ptptn, suasahlah nak bersaing kalau begini!

Anonymous said...

mankeldai!Hang memang keldaila!Yang pi oversea tiap-tiap tahun tu apa!!Opps lupa pula,hang bukan sraight A dalam SPM,mana hang tau!!!!maafno!!!!!!

shonzu said...

Memang betul la tu, "menunggang DEB untuk mengkayakan kroni dan elit UMNO". Salah seorang yang telah berjaya menunggang DEB untuk mengkayakan kroni adalah ANWAR IBRAHIM. Komen la pasal AlJuburi tu juga.... (meminjam gelaran yang diberikan oleh Mat Sabu Normah)

orang hamPAS said...

Ha.. btul3x, bang Nuar Jijah pun kaki songlap juga. Abe Mat Sabun pun songlap tabung tsunami wat kenduri kawin ngan normah.

Melli Klimax. hehe :)

matstimketum said...

pok jib tak akan menjadi pm mulai april 2010 mengikut ramalam pengundi cina, gua cayelah!

Anak Bugis said...

Pemimpin Umno yang mengagalkan DEB, samada dorang mengaku ke tak, itu 1 hal, tp kerosakan yang telah dilakukan memerlukan generasi untuk pulih..

orang hamPAS said...

mankeldai percaya pd ramalan org cina pula ke? cina mane? Dapig ye... Hebat btul la org hamPAS skrng, dh x percaya Allah, lebih percaya ramalan cina Dapig lak... Hoho... Melli Klimax... cayunk abe mankeldai juga.

orang hamPAS said...

Ek, silap plak.. mankeldai & manstimketum org yg sama ye. x stim bontot ke? Bontot Eli bogel kan ke comel. Hoho..

cucu mamak kutty, said...

org cina jadi kaya sebab org umno yg bangsat ni le yg jadi pengkhianat bangsa,sokong umno,keje kuat ampu umno,kemudian dapat projek tapi takde ilmu dan pengalaman buak keje2 tu...maka alibaba kan le kat cina2....cuma makan komisen aje le baruah2 umno tu....yg kaya cina le...yg melayu yg betul2 mampu dan punya pengalaman buat keje projek tak dapat,sbb bukan kroni dan bukan penjilat....tak dapat ...tapi penjilat2 umno sial tu yg dapat...tapi ali baba kan...yg kaya cina le ..yg melayu umno laknatullah tu jadi baruah aje makan komisen aje....

orang hamPAS said...

Ala, cucu mamak ketiak, jgn cite pasal umno je. cite la psl ANUwar skali. Dulu pung dia gune DEB untuk kayakan kroni dia gak. Skrang dia dh insaf skit atau dh insaf byk?
Azmin Eli pung dulu mkn komisen gak, kalu x cmner blh beli saham ribu2an, xkan dia pung jual enjun jet bolh jadi kaye cmtu. hehe..

cucu mamak kutty, said...

klu dah umno tu same le tu...tapi anuar dah dapat petunjuk sebab tu dia menentang mahadet tu....tu le dia 6 tahun dalam penjara...dia dah insaf...ALLAH SWT dah beri dia petunjuk,dia pun dah terima musibahnya kerana masuk umno parti sial yg melingkup kan org melayu,sbb tu org melayu jadi merempat di negara sendiri....semuanya keje2 kotor org2 umno yg jadikan org melayu melingkup di negara sendiri....

orang hamPAS said...

lawak sungguh la cucu mamak ketiak, ANUwar dh dpt petunjuk? Dia masuk penjara pung pasal salahguna kuasa & kes liwat. peliwat tu menentang Mahathir pung bile cite2 dia nk jd PM x t'capai.

Kroni2 dia mcm Azmin Eli dan Kamarudin Jakpo pung ikut insaf skali ke? x masuk penjara pung blh insaf ye? Bodoh punye alasan.

JEBAT MENGKUDA said...

1. ANWAR boleh belajar di UM dan Melayu lain sampai luar negara..bukan guna duit UMNO..bangang

2. Umno memang PEWARIS British..golongan ISTANA yang jadi BOSS parti Umno..

3. Kalau Umno berjasa sangat..SEKARANG per kapita Malaysia...bangsa Melayu paling BANGSAT..lebih rendah dari per kapita India..bangang..itulah JASA TERBESAR Umno kepada Melayu lepas 52 tahun merdeka..

orang hamPAS said...

Jebat main dgn kuda, ANUwar blajar di UM mungkin pakai duit sendri, tpi bila dh jadi Men3 Kewangan dia pun mula le menunggang DEB pula. Btul ke dia xde kroni masa dalam UMNO. Dia tu malaikat sungguh la ye.

Ramai org kata UMNO yg pergunakan istana, maknanye UMNO adalah boss bg istana, tp ko pula kata istana jadi boss parti UMNO. Terbalik pula.. brape byk versi org hamPAS ni ada ye?

Kalu hamPAS berjasa sgt, xde la org Kelate dok keje kat luar Kalte tu abe kuda ooiii... kangsung x berjasa la namanye. Hehe..

orang hamPAS said...

untk cucu mamak ketiak pula, kalau btul ANUwar dh insaf & dapt petunjuk, nape dia blh b'bohong pada rakyat marhaen yg dia akan jadi PM 16 sept 2008? sampai skrang org2 hamPAS x brani persoalkan pasal tu. Bukan tu je, kata nk umumkan kabinet bayangan jika dpt memerinth, sampai ke sudah bohong tu disimpan dalam anu nye. Dpt 'petunjuk' sungguh ANUwar tu ye.

JEBAT MENGKUDA said...

Yang ko mengutuk orang Kelante..kenapa HAMPAS kelapa BODOH..orang Kelante tu.. bukan Melayu Islam ke..BONGOK..kata UMNO pejuang Melayu..

Ko kutuk orang MELAYU..inilah SEBODOH BODOH MELAYU Umno dalam Blog ni..

orang hamPAS said...

Jebat suka main kuda, org Kelate sebenarnye x bersalah, yg salah org yg mengajar org Kelate begitu. Hanya taksub dgn kaum sendri. Siape lagi kalu bukan Nik Ajis tu, lepas ni pun wakil rkyt hanya mahu org Kelatr je. Org luar Kelate, x layk jd wakil rkyt kat sane ke? Mane punye undg2 Nik ajis dpt tu?

nape x bolh kutuk Melayu, ko rasis sgt ke jebat main kuda? Hehe..

Anonymous said...

Balasan org yg suka mengadu domba akan terima siksaan Allah di atas muka bumi ini juga.
tak payah tungguh nak mati.
Harap bersedialah TB & sahabat2nya.
Amin

Anonymous said...

Nak suruh PAS bergabung dengan UMNO?
Rasanya Allah SWT akan turun bala kalau PAS yang gabung dengan UMNO.

Kenapa? Kerana PAS terpaksa menghalalkan judi dan arak macam UMNO.

Anonymous said...

main tulis je... bantai je la ye, ape ko nak cakap pun, puak2 pembangkang ni lagi kuat fitnah tu lagi depa percaya.

cuma satu je yang aku percaya:

ANWAR MEMANG KAKI JUBUR

Bomoh Cek Bontot said...

Hampas Kelapa BUSUK..kalau JUBUR kau dah TERKOYAK..segeralah ke MAHKAMAH menjadi SESUMPAH..macam SI Fool tu..nanti kau dapat RM RM RM amalan rasuah UMNO..untuk beli KOYOK..kesian..kesian..kesian.

orang hamPAS said...

bomoh main bontot, yg suka main bontot & juga sesumpah tu ANWAR IBRAHIM. Memg kene la dengan ko punye komen, suruh Juburi sesumpah tu pi mahkamah cpt2, jgn tangguh2 perbicaraan, nk suruh bersumpah pun takut. ha ha...

orang hamPAS said...

Jebat main kuda kata per kapita bangsa Melayu paling BANGSAT di bawah umno, tp Husam kata lain pulak, mane satu yg btul ni?

2-2 penipu ke? ha ha...

Kata Husam Musa disiarkan oleh berita Astro Awani hari dan malam ini, "di India orang India merupakan pakar-pakar ICT dan ini menyumbang kepada kemajuan ekonomi di India, di Malaysia orang-orang India duduk di ladang-ladang dan di estet-estet."

ha ha, jebat kuda.. india duduk estet pun blh dpt per kapita lagi tinggi dr melayu ke?

konpius btul la pencacai hamPAS ni.

JEBAT MENGKUDA said...

Hampas hampas..apa yang ko merapu ni syaiton..kata Ahmad Nisfu..aku cakap pasal per kapita di Malaysia..ko cakap ICT orang kat India pulak..kih kuh kah..

Aku tak nak layan dah..orang lulus darjah DUA dari SEKOLAH UMNO..SELAMAT ketinggalan ZAMAN wahai hampas..bye bye..

orang hamPAS said...

Jebat, jebat, memg ko layak main belakang kuda pun. Dulu blajar kat tadika PASTI x abis, cabut lari main tongkeng kuda je. Cube le baca ayat tu lama2 sket, x nmpk ke perkataan 'di Malaysia' tu?

ko ngan husam memg kene le, sorg suke kuda, sorg lagi suke kmbing. 2-2 syaiton merapu.. hehe..

pegi blajar mengeja blk ye, jebat main kude.

Anonymous said...

nama yg paling x senonoh dan mengaibkan diri sendiri. korang nak tahu sape? dia ialah 'orang hamPAS'. mak bapak bagi nama baik2 suka2 je dia kata dia hampas. memang bebal lah mamat ni. dia punye statement pun hampas mcm nama dia jugak...umno memang ramai hampas. ialah busuk sampai ke usus la katakan....