"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 30, 2009

Surat terbuka gua kepada Nik Aziz..

Reactions: 
Oleh : AdukaTaruna

Salam Tuan Guru..

Gua dah kekok nak tulis ala2 bahasa biasa dalam surat macam gua belajar time UPSR dulu. Gua hentam jer la cara yang gua dah terbiasa nih. Nak gua tulis ala2 sastera kang segan plak gua kat Anual Bakhri. Nama die jer dah sastera dah tu. Mau dia gelak baca bahasa sastera gua plak nantih.

Salam Tuan Guru..

Gua sentiasa percaya dengan fakta yang telah lu tunjukkan bertahun-tahun bahawa lu jenis yang terbuka. Jenis smol metter punya pemimpin. So, gua harap surat gua ni sesat sampai ke pancaindera lu.

Salam Tuan Guru..

Gua sangat setuju bahawa penaklukan institusi keluarga ke atas pemerintahan rakyat perlu disekat. Ini last punya kaedah la nih. Yakni meminta lu sekat atau pun kurangkan. Sebelum ni gua minta pada keluarga lu sendiri untuk tidak menakluk pemerintahan negeri. Kali ni, last punya usaha, gua minta lu sendiri la sekat.

Salam Tuan Guru..

Gua tak kisah langsung Arifahmi itu dilantik as CEO kalau dia dilantik ikut prosedur yang betul, ikut kelayakan yang betul. Tapi bila dah jadi isu yang memburukkan persepsi, yang mengundang fitnah; maka, memang wajarlah Arifahmi meletak jawatan. Dia pun bukan jenis cikai untuk tidak bergantung kepada kerja-kerja kerajaan negeri.

Itu pasal gua dah berpuas hati dah dengan pelan pengundurannnya. Dan menentang golongan yang tak sabar-sabar nak tarik rambut dalam bancuhan tepung likat. Tamat 1 bab.

Salam Tuan Guru..

Bab anak perempuan lu plak yang tiba-tiba buat kelakar berminat dengan dunia blog. Buat blog hal-hal resepi dah la... tak payahlah menggangu fokus parti dengan mengarut secara emosi perihal parti. Gua dah minta dia supaya berhenti, malah lain-lain pemimpin PAS pun dah minta dia berhenti.

Ni last punya usaha, gua minta lu sekat lah. Gua tak tahu nak buat caner lagi dah. Sebagai ayah yang bukan sahaja dimiliki oleh keluarga lu, tapi juga dimiliki oleh 22 juta rakyat Malaysia, minta lah anak prempuan lu berhenti dari menggangu kerja-kerja orang dalam keahlian.

Lu celakakan blog yang menimbulkan spekulasi Husam letak jawatan. Memang wartawan merujuk kepada Penarik Beca, dan memang reaksi lu menunjukkan betapa pentingnya Husam pada parti. Tapi takdirnya, anak lu sendiri yang berblog meminta satu exco yang dipercayai Husam meletak jawatan jauh lebih dulu dari Penarik Beca sehingga ditegur oleh beberapa pemimpin PAS lain.

Gua harap Tuan Guru baca surat gua nih. Kejayaan satu individu lelaki ada wanita dibelakangnya. Satu individu. Tetapi kemusnahan satu empayar ada wanita dibelakangnya. Satu empayar. Tamat satu bab lagi.

Salam Tuan Guru..

Bab 2 pegawai yang tidak disambung khidmat mereka. Pun gua takda hal punya. Kalau lu nak ambil jalan tengah atau sebarang taktikal politik lain, gua sokong. Jangan Anual jadi bangsat ala kickthefella dah. Bila ditarik khidmat, bertukar jadi niamakahai. Falsafah sesat. Majikan mengupah khidmat, dan majikan boleh menamatkan upah khidmat. Lainlah kalau rakyat yang pilih dan letak dia di situ, barulah rakyat juga yang boleh menamatkannya di situ.

Tapi, dapatkanlah penganti yang bukan PENAKLUKAN KELUARGA dan BUKAN PENAKLUKAN HUSAM. Ambillah orang yang layak dan berkecuali. Jika tidak, gua terpaksa bantah. Bantah secara kebebasan bersuara lah.

Biarlah Nik Aziz sendiri yang pilih, bukan Husam dan bukan Nik Abduh atau Arifahmi. Settle 1 bab lagi.

Last kopek.

Gua terbukakan surat gua ni kerana model Islamic State itu terletak di Kelantan. Dan Kelantan itu terletak atas kepala lu. Dan skang ramai pihak turut nak naik atas kepala lu. So, kedudukan model Islamic State sudah goyang seh..

Harap awan hitam berlalu. Harap lu dapat kembalikan Kelantan yang kami sayangi seperti dulu. Tanpa campur tangan keterlaluan dari keluarga, tanpa cengkaman dari satu exco secara perseorangan, dan tidak seimbang. Meletak orang2 aneh dengan kontrak kerja aneh seperti kickdefella bukan sahaja di PMBK tetapi di agensi kerajaan negeri yang lain.

Hentikanlah semua ini.

plis... plis... plis..... kamu jangan nakal.

32 comments:

Anonymous said...

saya terkejut dengan bahasa dan adab penggunaan bahasa diri.
kenapa nak pakai LU dan GUA bilamana berbahasa untuk orang yang beriman.
saya sangat kesal, serasa tak mau lagi baca blog tulisan ini.
pasal pulut santan binasa, pasal mulut badan binasa. seruan,,sesungguhnya siksaan Allah sangatlah keras.

Anonymous said...

Aduka Taruna,
Aku biasa kutuk Topeng Perak!Aku biasa kutuk hang!Biasala tak sependapat dalam beberapa konsep dan isu!!!Tapi haghi ni aku tabik kat hang!!!!!Pada prinsip hang!!Mudah-mudahan isu ini sampai kat Nik Aziz-Insya-Allah.Isu ni jeela!!!Yang lain tak tau lagi no!!!Ikhlas kenyataan aku tak dipengaruhi oleh mana-mana puak samaada pas atau umno!Bagi aku pejuang islam tetap bercakap benar!Benar tetap becar!Salah tetap salah!

JEBAT MENGKUDA said...

Kalau ULAMAK itu bersifat Fatonah..bukan lurus bendul untuk ditipu orang DAN tidak pulak MENIPU orang..MAKA ulamak itu dengan penuh AKHLAQ mulia..merendahkan diri..bukan menghinakan diri jadi PAK ANGGUK2 ..berbicara setaraf dengan AKAL mad'uunya..yakni ADUKA berDARA ..

Kalau ULAR MAK..saya tak tau..tanya sama dia..

tulang ikan said...

aku suke yg part last sekali..

plis....plis....plis....kamu jangan nakal.....hahhahaha

Anonymous said...

TP...

ko giler cakap Tok Bulu kucing eh... tok guru ko mcm tu. Ko tak takut ker ko kena doa pecah ulu hempedu ko nanti. Orang tua tu jgn main2... doa terus jadi. Dulu doa terus ada mati kena hempap kereta. Pas tu doa lagi terus hilang 2 orang kuat MB... jgn ko plak hilang pas nie. Dia ada geng ngan DAP... Ah Long manyak maaa.... lu tau takut jadi mcm kes India kat Penang... mau potong kaki maaa.... seram aku... meremang bulu idung aku.

baik ko minta ampun cepat2.. pintu syurga nak tutup dah tu...

Anonymous said...

Aduka truna mu memang anak jante, bukan puak anguk-anguk geling-geling... yang tak betul kena tegur... apo yang mu buak loni akan dikene oleh ore-ore PAS.

Reezl said...

ini bahasa orang cerdik???
g mati la...

Anonymous said...

Mampus gi la aduka pun orang pas, hentam pun orang pas jugak yang digelar ulamak, tok guru..punah dah pas lani... jangan dok kata buruk orang la buat malu je

Anonymous said...

Melayu mudah sial!!
Melayu mudah murtad!!
Melayu mudah busuk!!

Sebab tu melayu yang moden dan maju ubah budaya ala2 barat.

Anonymous said...

aduka teruna ni orang apa ya ?? saya ingat bukan melayu lah kot sebab kalau melayu penuh kesopanan lagilah kalau org tu beragama islam

Anonymous said...

bila sampai tahap melampau saya akan dedahkan profil aduka teruna ni.. jgn lari beb..

Anonymous said...

PUKIMAK LU!!!

Anonymous said...

Lu ni (Aduka TAruna) memang kurang ajar......wa pun tarak respek sama lu. boleh chaw la.

Anonymous said...

PUKIMAK LU BULU LEBAT ADUKA TERUNA...LU ADA BERANI JUMPA GUA KA??MAI THAILAND...GUA BEDIL KEPALA OTAK BINGAI LU TU...CHECK ID GUA KALAU LU NAK TAU GUA DARI MANA..

Anonymous said...

GUA CABAR LU NI....LU ADA BERANI KA???LU JAWAP KATA BERANI GUA BAGITAU TEMPAT,NO HP,EMAIL dan SEMUA DETAIL TENTANG GUA..TAPI LU MAU INGAT...LU MAU TURUN THAILAND..KALAU LU BERANI ..LU TULIS LA LU CABAR GUA TURUN CARI LU..KALAU LU BERANI CABAR GUA TURUN CARI LU..MAKNANYA LU KASI GREEN LIGHT UTK GUA TURUN CARI LU..GUA BUKAN GERTAK,GUA CABAR LU DAN GUA BETUL2 AKAN CARI LU KALAU LU BERANI CABAR GUA..JAWAP..

Anonymous said...

PUKIMAK LU...

Anonymous said...

KALAU GUA ORE GEDEBE, ACU TRY TURUN RANTA PANJANG GAK..NIH HOK GILO NOK JUPO NIH. KECEK BANYOK TOK LESAI. KAWE CABAR DEMO SORE SORE. KITO SELESAI CARO ANOK JATE.

Anonymous said...

Elokla pas-sama pas bertetak!Esok aku nak baca dalam harakah!ada orang mati bertetak kat rantau panjang!!Macam peragai keling!!!

Anonymous said...

PUKIMAK HANG RANTAU PANJANG..BESAR SANGAT KO???LANGKAH KAKI SIKIT MASUK SEMPADAN...NAK TENGOK JATE TINO MU...JGN DUK BERANI TULIS JER....

Anonymous said...

jatesini@yahoo.com

TRY TENGOK NAK TAHU MU TU JATE TINO....JGN DUK BERANI TULIS JER BARUA...TAKAT TULIH CAMtu ORE TINO SERUPO DENGE MU TU RANTAU PANJANG...Mu TRY KAWE TENGOK..JGN TAK BUAT ALASAN TAK MAHU JUMPA PULAK...KO MU NI ADUKA HARAM JADAH TU KO GUNA ANON PULAK PASAL KECUT TELOR..

Anonymous said...

EMAIL AKU ADA ATAS TU..TULIS MARI NO TALIPON HANG...JGN BERANI TULIS JER...MU SERUPO ORE TINO TU ADUKO TERUNO..TELOQ TAKDA...POTONG JER KOTE MU TU KASI ANJING...KALAU BERANI TU EMAIL AKU DIATAS..TULIS MARI NO FON HANG...

Anonymous said...

Rantau Panjang perangai mcm keling mabuk..paria betoi...buat malu jaa...chettt...pwuihhhh...yenada...pundek...

Anonymous said...

1 MALAYSIA....1 MALAYSIA...1MALAYSIA...1 MALAYSIA...PAS BUKANNYA BERJUANG UTK AGAMA...BERJUANG UTK KEPENTINGAN POLITIK JER...JGN KELIRUKAN RAKYAT MALAYSIA DGN PERKATAAN ISLAM DALAM PARTI POLITIK PAS..AGAMA LAIN...KORANG MAIN POLITIK GUNA AGAMA...SAMPAI MCM NI PUNYA SIAL MANUSIA..GUNA AGAMA UTK KEPENTINGAN POLITIK..

kolonikof said...

Aduka Taruna pendapat kamu bagus tetapi bahasa kamu tak bagus.

Anonymous said...

Apa bagusnya pendapat si Aduka taruna ni....macam cilako.!!!!

Anonymous said...

Aduko Teruno mcm pantat mak dia jer...BUSUK..hehe..

Anonymous said...

Aduko Teruno mcm pantat mak dia jer...BUSUK..hehe..

Anonymous said...

JATESINI aku bagi no aku suruh hang call jer ..hang hantar sapa 2 org berlegar legar depan rumah aku hah??hang jgn main gila dgn aku..

Anonymous said...

ekele AT, masih ingat diri sendiri dewa bahasa...
cam pantat ayam aku tgk ko ni...
membebel takhapa-hape...
ptuiihh

Anonymous said...

Caya lu A.T. kengkadang bahasa lembut ni orng tak paham

Fred

malaysiabaru said...

syabas ADUKA,

inilah jenis blogger yang rakyat malaysia cari...


bahasa yg mudah di fahami semua lapisan masyarakat

komen yg jelas dan jitu hingga ke usus.


jangan biarkan mangkuk-mangkuk ketayap menyelewangkan minda kita..

pis pis pis PAS jangan nakal

Anonymous said...

dari abe nago rantau panjang

jatesini??

JATE PALO OTOK MU. KECEK JAH BESAR, TAPI NAKUT HANGIT!! GEDEBE SGT ACU TUNJUK MUKO TEH..SENE NOK TOHOK SUNGAI. TURUN RANTAI PANJE LA BUDOK. KALU BERASO TETOK TOK LUT GAK. KAWE WI KE BUDOK2 KAWE JAH..SETARO DEMO BUKE LAWE KAWE.