"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, February 19, 2010

Keluhan Dr Abu Hassan Hasbullah: Filem Islamik Di Pinggirkan Di Malaysia?

Reactions: 
1. Adakah benar rungutan dan tohmahan bahawa apa sahaja yang berhubungan dengan Islam seperti seni, sastera, budaya termasuk filem mendapat kesusahan yang teramat sangat untuk mendapat ruang di negara ini lantaran hujah-hujah yang mengaitkan "...apa sahaja yang Islami itu maka ia adalah gerakan tersurat dan tersirat menyokong PAS"?

2. Pandangan dan pertanyaan ini diterbitkan setelah dikhabarkan sekian banyak pertanyaan juga tentang filem Ketika Cinta Bertasbih (Chaerul Umam, 2009) dari teks Habiburrahman er-Shirazi dikatakan tidak beroleh izin tayang atas alasan kandungan Islami sebagai naskahnya.

Jika ya atau benar keadaan ini terjadi, maka ia kemalangan yang amat besar buat umat Islam di negara ini khususnya dalam asa untuk memajukan pemikiran, filsafat, dan pengetahuan Islam secara konstruktif.

Seni, sastera, budaya dan media Islami adalah prakarsa terbaik dalam mengadilulung peradaban bangsa agar segala kepunahan sekarang yang terjadi, dengan segala macam tunasosial dan tunamoral di kalangan ahli masyarakat, setidaknya dapat dipulihkan dengan kemujaraban Islam sebagai ad-deen.

3. Sebab itu ramai yang bertanya, betulkah semua drama di RTM dan TV3, termasuk di media lain sama sekali tidak boleh memakai KUPIAH, SERBAN, atau JUBAH..? yang dibenarkan cuma songkok dan baju Melayu sahaja?

Apakah masyarakat di Malaysia yang memakai kupiah atau serban semuanya PAS?

Sesiapa yang mempunyai data tentang hal ehwal ini sila berikan di sini atau terus ke FB Zentrum kerana rasanya perlu ada satu gerakan untuk menyelesaikan krisis tamadun ini.

4. Saya dikhabarkan sendiri oleh Akhi Habiburrahman er-Shirazi, pengarang Ketika Cinta Bertasbih, selaku pendokong malah turut berlakon dalam filem KETIKA CINTA BERTASBIH yang permohonan untuk tayangan telah dibuat secara serentak dengan jadual di Indonesia, Brunei, Australia, Thailand, termasuk beberapa negara di Eropah, dan satu sahaja yang tidak mendapat izin iaitu Malaysia.

Wah apakah yang sebenarnya telah terjadi?

Adakah juga nanti semua imej atau visual, atau "shot" masjid juga akan diharamkan secara surat arahan sekira drama atau filem tempatan mahu mendapat izin tayang di TV atau Pawagam?

Rakyat berhak untuk mendapat penjelasan kerana kenapa semua bising bila Pulau Pinang membatalkan perarakan maulud, dan kenapa pula semua tidak bising bila "kupiah", "serban", dan lain-lain imej Islami tidak dibenarkan dalam drama-drama TV dan filem kita?

19 comments:

JEBAT MENGKUDA said...

Tepi bendang amanlah damai
Pergi meracun di sungai dalam
Bayi dibuang semakin ramai
Cerita bercium siang dan malam

Sayang Cek Wel bawa pelita
Berok berjalan terkena rejam
Mana tak sewel rakyat jelata
Tengok iklan gila berjam jam

Xenan said...

hahaha,

lu sebut pasal film, gua teringat drama raja bersiung dlm tv skang nih.

Berdasarkan precedent case, wa cadangkan dakwa pengarah n penerbit die gak..

wakakaka

carlzeguetik said...

ye ke xleh tayang? setahu sy lmbt sket kot smpai m'sia, mcm citer ayat2 cinta..da 2 tahun tgk bru masuk tv. 2 pon asik dok ulang citer tuh jer. apa2 pon KCB mmg bes! rugi xtgk!

matbendaharikelabkamera said...

boleh tengok dari dvd cetak rompak!

Anonymous said...

alahai..
1.puak yang alim!tenguk wayangka!tenguk tv ka!!
2.Depa bagi ka!anak depa tenguk wayang!!
3.Buat filem untuk apa!kalau rugi memanjanggg nak buat apa!!!!!hangpa tanya la tukar tiub!!mana filem dia!!
4.filem negara mana yang loqlaq memanjangg!!separuh bogel memanjangg!!tak lalu oghang nak tengukkk!bukan indonesia ka!!!
5.Tok ghuru dulu kata!sapa tenguk wayang!masuk panggung wayang!!jahilll betuiii!!
6.kalau nak dakwah!nak tolong puak jahilll!!pi dakwah directla!pi jumpa depa la!yang dok teori memanjang termasuk Dr abu hassan dan si akhi habiburrahman tu!dah biasaka pi dakwah orang macam pernah dilakukan oleh jemaah al-arqam duluu!!dah biasa ka pi tablight kat taman-taman!biasaka pi usrah kat mat-mat rempit!!
7.Atau dia nak glamour juga!!ala macam sibahyah atau masyitah dalam dalam tv !!pakai mengalahkan artis oiii!!!sapa nak dengaqqq!!!
8.Ada ka! nak dakwah kat bukan golongan sasaran!kalau buat cerita tentang moral dan islamaik!!puak mat rempit!puak yang dok berzina!puak minum arak!!pi tengukka!!
9.Macam tok imam jumaat pula!!cakap macam-macam kat oghang tak mai sembahyang jumaat dalam khutbah!depa tak dengaqla oii!depa tak mai jumaat!!
10.Dahwah paling berkesan!!jumpa secara direct la!
11.Tupun kena ajaqqqq ka!!!

mankeldai said...

anon 7.36am, hang pun sama baghal!

Anonymous said...

alahai..
1.baghal tak pa!sedaq diri!!
2.Jangan bodoh sombongg sudah!!
3.Dahla bodohhh!!sombonggg la pulak!!!tak guna lansunggg!!
4.guna pada puak kapiaq harbi saja!senang !boleh cucuk idunggg!!
5.Tak sakit ka!tak putuih idung ka!!
6.Tak sedaq ka!!

Anonymous said...

orang PAS saja nak tengok cerita Islamik. Nanti Pakatan Rakyat perintah, semua cerita TV semua mesti pakai tudung termasuk bukan Islam. Tutup semua panggung wayang, kelab malam dan lain2. Boleh mulakan sekarang di negeri jajahan Pakatan Rakyat seperti Selangor dan Pulau Pinang. Kita uji rakan2 DAP samada mereka setuju atau tidak. Kalau tidak PAS keluar dari Pakatan Rakyat , kerana tak de beza pernana PAS seprti UMNO bersama MCA,MIC dalm BN.

Anak Lenggong said...

Kah kah kah...bila takde benda nak tulis pasal filem pun jadi lahh..sudah lah ko...pandai pulak bercakap tentang filem berunsurkan islam..rupanya pak lobai pun minat jugak tengok filem eks..tapi tak heran pak lobai pun suka jugak dengan konsert kat tengah padang..punya laa seronok pak lobai tu nak nonton konsert rock sampai penyanyi tunjuk bontot pun mereka turut bergelak sakan...

Mana leh tengok wayang bang...berselawat ketas nabi sambil berarak maulidur rasul pun diharamkan dan dikata bidaan tapi tengok wayang boleh pulak eks..

Cakap je dan membangkang pandai la..tapi bila dah dok keatas..ingatkan nak mempertingkatkan syiar islam dalam pemerintahan tapi..menambah kalut lagi ada laa..

- Dulu ngutuk kerajaan suruh tutup kilang rak - tapi bila memerintah pulak bukan nak tutup kilang arak tapi membenarkan arak dijual dikawasan melayu.
- Dulu heboh berkenaan dengan pusat hiburan tapi bila dah memerintah bukan nak tutup tapi lanjutkan tempoh perniagaan dan juga makin banyak pusat hiburan yang tumbuh sampai kata tak boleh nak tutup sebab ramai orang lelaki nak urut batin.
- Dulu heboh pasal hudud tetapi sekarang hudud draf hudud dan disimpan didalam laci sebab dah jadi PAS4ALL...hudud hanya disebut bila ada pilihanraya je itu pun bila buat ceramah dikawasan melayu je..
- Dulu mengutuk umno dok berdamping dengan kapiaq tapi dia sekarang ni pun sama jugak tapi yang lebih hebat sampai membolehkan kapiaq mengutuk agama..kapiaq buat ceramah dalam masjid..kapiaq boleh baca surah alquran untuk berceramah kepada melayu serta dah jadi melayu islam yang tak faham adanya qada dan qadar..

lurus said...

biasala malaysia. dah KERAjaan pakai penasihat yahudi (APCO). nak heran ape. tp bab berhibur tu setahu aku x de masalah dlm islam selagi ianya mengikut lunas2 islam..tu rasulullah saw yg ckp bukan aku. aku cuma ulang ckp je...itu pun kalu puak2 anon bullet point percaya dgn islam la. kalu x prcaya dngar je le nasihat dari yahudi laknatullah tu...memang tahp ahli umno belajar islam secara tradisi bukan uk memahami apa itu islam...jgn pula bila akhir zaman nanti org sibuk ikut imam mahadi tp korang sibuk ikut dajjal dah ler ye...ini pun dah kira akhir zaman dah..kat seluruh dunia termasuk malaysia dah ada satu gerakan yg akan mengembalikan zaman khalifah islam. petanda2 akhir zaman pun dah banyak Allah SWT keluarkan so tepuk dada tanya hati dan akal jgn tanya nafsu...

Anonymous said...

alahai..
1.Apa sebab masalah sosial sekarang makin berleluasa!!
2.Tak dak sapa yang ambik berat!!
3.Puak agama!sibuk berpolitik!sibuk pecahbelahkan sesama islam!!sibuh bidaah sesama islam!!
4.Kalau ada pun!berceramah dalam TV!berceramah dalam kempen politik!!berceramah dalam jomm hebuh!!
5.nah lihat hasilllnyaaaa!!!lihat sendiri!!
6.Ada pendakwah yang pi kat golongan sasaran!!
7.Kirim salam sajala koTT!!sebab tak dak upah kot!!!
8.pakat-pakat pikiaq sendiri no!!semua oghang ada saham!kalau Allah turunkan bala nanti!!

Anonymous said...

assalamualaikum en anon 11.31am
1.Apa sebab masalah sosial sekarang makin berleluasa!!
jwpn: org islam semakin jauh dgn ajaran islam.
2.Tak dak sapa yang ambik berat!!
jwpn: ada. masa sambut tahun baru Unit Amal(Tentera Merah) masuk disko edar risalah islam utk org islam dalam disko.
3.Puak agama!sibuk berpolitik!sibuk pecahbelahkan sesama islam!!sibuh bidaah sesama islam!!
jwpn: bukan pecah belahkan tp mengajak umat islam masuk balik track yg betul. masalahnyer ada org islam yg x senang dgn gerakan ahli politik ni dgn menimbulkan isu2 remeh yg bukan teras.
4.Kalau ada pun!berceramah dalam TV!berceramah dalam kempen politik!!berceramah dalam jomm hebuh!!
jwpn: salah satu cara yg baik sbb 99% rumah org islam ada tv dan ramai yg g jomheboh. terpulang kat mak bapak nak tngok ceramah ke nak tngok AF atau yg sealiran dgnnya.
5.nah lihat hasilllnyaaaa!!!lihat sendiri!!
6.Ada pendakwah yang pi kat golongan sasaran!!
jwpn: sama mcm soklan nbr 2 dan kalu ko duduk kat selangor ko akan nampak tentera merah menjalankan aktiviti dakwah mereka di taman2 bunga tmpat org2 islam yg sesat maelakukan maksiat.
7.Kirim salam sajala koTT!!sebab tak dak upah kot!!!
jwpn: bg org islam yg dah sedar upah dunia xkan dpt menandingi upah yg akan diterima dlm syurga....

ko punya point semua baik dan harap2 ko dpt memanjangkannya pada pemimpin2 islam kat malaysia ni. semoga akan lahirlah seorang lg saidina abu bakar dan para sahabat yg lain. Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar....

Penang negeri lindungan BULAN said...

Kah.. kah.. kah.. nak tunggu lahirnye lagi saidina abu bakar??? Kah.. kah.. kah... 'Khalifah Umar' dah ade dh kat Penang tu, tp pelik nape dia x minat wat hukum HUDUD kat sane lak??? x dpt ilham lagi kot. Kah.. kah.. kah...

Anonymous said...

alahai..
1.kalau ada yang dah turun padang!direct pada golongan sasaran!alhamdullillah.
2.Pada puak awang dogoiii!!bila pulak nak berdakwah!!
3.Sama-sama ikhlas!!semoga anak-anak muda lepas ni!sama anak-anak muda islam dulu:
3.1.takut dengaq perkataan bunuh diri-takut masuk neraka!
3.2.jijik degaq perkataan babi dan araq!-apatah lagi nak makan atau minum!lalu depan kedai juai babi dan araq pun nak termuntah!!
3.3.Takut dengaq perkataan zina!
4.Hebat no!tarbiah tok guru kampong dulu!tak dak ijazah!tak dak Phd!anak murid beribu dan berjuta!!
5.Tok guru la!!:
5.1.sibuk dok banding sapa lebih alim!sapa lebih takwa!!
5.2.sibuk dok tayang!sapa punya ijazah lebih tinggi!!
6.ish!ish!ish!ada ka!taraf ketakwaan!taraf keimanan boleh diukuq dengan ketinggian sijil!!jahil betui puak macam tu!!

Anonymous said...

ha... kerajaan pusat pakai apcokah?? betoikah? kalau ituler penasihatnya tdk hairanlah islam bertelagah skrg. kalau itulah penasihatnya. WOiii KEKAWAN MARILAH KITA BERSATU HATI MENJATUHKAN KERAJAAN BN PD PRU13 NANTI. Percayalah yg islam itu sendiri xkan harmoni selagi kerajaan bn tagihkan khidmat nasihatnya. x payahlah cerita perihal film islam x payahlah cerita islam agama resmi jika apco si yahudi itulah sebagai penasihat.

Anonymous said...

alahai..
1.nak undi pas macam mana!!
2.proposal perlembagaan sebuah negara islam pun tak dak lagii!!
3.nak suruh oghang pangkah pun!kena tunjuk dulu perlembagaan sebuah negara islam jika PR perintah nanti!!
4.Takut middle malaysia pulak yang ganti sebuah negara islam!!
5.Puak pro!puak yang keluaq dua tiga U!susah sikit nak tackle depa!!kena tunjuk fakta bukan persepsi!kena tunjuk praktikal bukan tunjuk teori!!tambahan pula yang pas bidang sains dan teknologi!!
6.Aku tak pa la!!motong getah jee!!tu pun!takutla pulak!lepas PR nanti!puak pas kena cucuk idungg dengan puak kapiaq harbi nanti!!
7.ada jaminan ka!!tak jadi macam perak !selangoq dan penang!
8.kelantan dan kedah!biaqpi la!!oghang melayu dan islam perintah!!tapi!!ada gelong sikittt!!

Siapa Michael Danby??? said...

Kawan baik ANUaww dari Australia seorang berbangsa Yahudi dan pejuang utama golongan GAY dan LESBIAN??? Ya, Allah.....Biar btul.....


http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Danby


http://www.danbymp.com/documents/summer04.pdf

Siapa Michael Danby??? said...

Danby was the only Jewish member of the Australian Parliament until 2007, when Mark Dreyfus was elected. He has frequently spoken in support of Israel and in opposition to antisemitism and other forms of racism. In 2005 he was critical of a book by a Sydney Jewish atheist journalist, Antony Loewenstein, about the Australian Jewish community and its attitudes to the Israeli-Palestinian conflict which he regarded as anti Israeli propaganda. In a letter to the Australian Jewish News, Danby called on the book's publisher, Melbourne University Press, to "drop this whole disgusting project." He also called on the Jewish community to boycott the book. "I urge the Australian Jewish community, and particularly the Australian Jewish News, to treat it with dignified silence," he said.

Siapa Michael Danby??? said...

Since his election to federal Parliament in 1998, Michael Danby has become a leading advocate of changes to Australian laws which discriminate against gay men and lesbians, and against same-sex couples. He has concentrated particularly on discrimination against same-sex couples in superannuation and veterans’ affairs