"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, February 27, 2010

Ku Li Membenarkan Kenyataan Tulang Besi

Beberapa minggu lepas, Tulang Besi telah menulis sebuah artikel bertajuk "Orang Melayu Pun Dah Tak Larat Nak Duduk Dalam Malaysia".

Antara kandungan artikel Tulang Besi tersebut adalah:
"Tak heranlah, orang-orang Melayu pun dah “fed-up” dengan UMNO dan meninggalkan Malaysia dengan banyaknya. Selagi ada peluang mereka akan tinggalkan Malaysia. Percayalah.

Itu yang kita boleh jumpa orang Melayu bekerja sehingga ke Jamaica. Padahal kalau zaman 1980’as bila disebut Jamaica, yang kita tahu hanyalah negara asal Bob Marley. Itu sahaja".
Tulang Besi telah nampak bilangan orang-orang Melayu yang dilindungi DEB sudah semakin menyampah dengan UMNO sehingga makin lama makin ramai meninggalkan Malaysia untuk mencari nafkah. Mereka tidak tahan lagi duduk di Malaysia dalam keadaan peluang perniagaan yang semakin menguncup, peluang ekonomi terhad pada UMNOPUTRA, kuasa membeli semakin mengecil, pendapatan yang tidak naik, peluang pekerjaan yang semakin kecil dsbnya.

Rupa-rupanya, Tengku Razaleigh Hamzah pun nampak fenomena ini. Dalam kenyataan terbaru beliau pada The Malaysian Insider, beliau dilaporkan berkata:
"Something must be wrong in this so-called Malay Land (Tanah Melayu) when they (Malays) are leaving".
Ertinya, pemerhatian Tulang Besi juga dilihat oleh bekas Menteri Kewangan ini. Tulang Besi ingin mengucapkan terima kasih pada Tengku Razaleigh Hamzah di atas sokongan beliau terhadap artikel Tulang Besi tersebut.

APA NAK JADI NI????

Sampai bila orang Melayu akan merempat di bumi sendiri ni? Sudahlah DEB sudah tiada kecuali bahagian DEB khas untuk kroni dan UMNOPUTRA, hidup orang Melayu pun makin susah dan merempat. Kalau orang Melayu tidak mahu bangkit dan menentang UMNO, nanti anak2 kita akan hidup dalam negara seperti Indonesia sekarang ini. Mereka terpaksa melacur semata-mata untuk mencari sesuap nasik (nauzubillah min zalik).

Tulang Besi

p/s - Kenyataan Ku Li diberikan di bawah atas ehsan The Malaysian Insider.
Ku Li: Even Malays leaving Tanah Melayu
By Neville Spykerman

KUALA LUMPUR, Feb 26 — Tengku Razaleigh Hamzah is concerned that even Malays are getting disillusioned with the state of the nation and leaving the country.

“Something must be wrong in this so-called Malay Land (Tanah Melayu) when they (Malays) are leaving.” said the Kelantan prince during an interview with The Malaysian Insider.

The Umno veteran and Gua Musang MP said people, especially the young, are feeling uneasy over developments in the country and didn’t mince his words when he pointed out that there are signs of decline everywhere.

“There are many Malays in London who are professionals, making good money, who will not return because the environment is not right in Malaysia.”

He added that the negative publicity generated by the caning of three Muslim women and controversy surrounding the use of the word “Allah” is not helping the country.

While the caning may have been in accordance to Syariah laws, Razaleigh said it still negatively impacts the country when it makes headlines around the world for the wrong reasons.

“Investors and tourists are wondering what’s happening in Malaysia, at a time when we need investments, capital and jobs for our young who are also increasingly finding it difficult...”

He said even the non-Muslims are being hauled up for holding hands and cited a case where Islamic authorities barged into a room where a foreign couple was staying.

Razaleigh also decried that race relations are getting increasingly strained because of divisive policies.

He said the government can stage as many open houses as they like but there’s no warmth.

“Of course people will come if there’s free food but it’s not genuine.”

He pointed out that despite the recent assurances on the crime rate coming down, people are still insecure about their safety.

“Even my wife is afraid to go out. Why should we be afraid in our own country?”

He lamented the corruption in the country and how Air Force jet engines that weigh a ton can go “missing” or how the nation’s first submarine, which cost billions, could not initially dive.

“Now that it can dive, we’re not sure if it can come up again.” he said, adding that it may sound comical but it is alarming.

On the streets, he said, corruption have allowed drugs to flow in.

“Malaysia is only a small market compared to New York, but because people are corrupt they allow drugs to flow in.” he said, adding that young minds and lives are lost because of it.

“These are signs of decline which were never here before,” he concluded.

1 comment:

Anonymous said...

Betul TB! Sejak ekonomi Mahataik merudum pada 1997 ekonomi malaysia tidak pulih sehingga ke hari ini. Petunjuk data ekonomi untuk menyedapkan rakyat tidak mengambarkan keadaan sebenarnya. Orang yang berniaga mendapati berniaga di Malaysia tidak lagi bermaya kecuali berniaga atas angin yang diamalkan kroni2 umno. Bila kuasa membeli menurun akibat ekonomi yang tenat, ini sangat berbahaya. Sebenarnya kuasa membeli adalah petunjuk sebenar samada ekonomi Malaysia pulih atau tidak.

Bila tiada kuasa membeli itu menunjukkan rakyatnya kurang pekerjaan dan upah gaji yang tak meningkat. Tak hairanlah banyak pelajar luar merantau dan tak pulang lagi ke Malaysia. Yang ada disini pun tunggu peluang saja nak belah. Sebab itu baru2 ini kerajaan UK mengenakan Visa yang ketat ke atas warga Malaysia. Sebabnya banyak warga malaysia merempat cari kerja secara haram. Kalau dahulu sekitar akhir 80an, rakyat malaysia bukan saja ditawar visa 3 bulan malah boleh dilanjutkan tanpa banyak cerita sehingga ke 6 bulan.

Tapi sekarang keadaan bertambah tenat sebab pemimpin negara ini tidak merasai kesusahan rakyat, sehingga ada yang kaya raya yang dah tua bangka sempat pula kahwin bini muda. Mana duit dia orang dapat? Setakat jadi ahli politik jadi kaya itu menunjukkan dia menyalahguna kuasa dan tidak amanah.