"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, March 01, 2010

Kelantan Tiada Peluang Pekerjaan..?

Reactions: 
Utusan Lapor -
Kelantan tidak harus menjadi negeri yang berterusan 'mengeksport' rakyatnya ke negeri-negeri lain untuk mencari pekerjaan dalam pelbagai sektor.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin (gambar) berkata, ekonomi negeri perlu dijanakan dengan pelbagai sumber yang boleh dimanfaatkan untuk membuka peluang pekerjaan.
Kisah pendek dan ringkas...

Kisah 1 (Aku@Topeng Perak Unmasked)

Aku lahir di Kota Bharu, Kelantan hampir 35 tahun lepas, umur setahun, ikut Pak aku merantau ke Kolumpo. sekolah di Serdang, Selangor sampai tingkatan 3 lepas tu masuk Vokasional Tanah Merah, Kelantan (form 4 sampai form 5).

Pendek kata, aku tak pernah duduk Kelantan sebelum ni kecuali masa aku sekolah Vokasional.

Habis sekolah, kerja merata tempat di Malaysia dari Utara sampai Selatan. tahun lepas aku balik semula ke Kota Bharu, Kelantan (akhir bulan 11) dan mula kerja dekat Kelantan sampai sekarang. sape cakap Kelantan tak de peluang pekerjaan..?

Kisah 2 (Aduka Taruna)

Aku tak tau mamat ni lahir tahun berapa. yang aku tau, dari kecik sampai besar panjang, mamat ni duduk dengan Mak dengan Pak dia sampai besar panjang, sampai dah menikah - Negeri Sembilan la...

Awal tahun hari tu mamat ni buat hal, kecoh 1Malaysia... (malas nak cerita panjang), tamat bab 1 hal kecoh 1malaysia, mamat Aduka Taruna ni ambik keputusan - pindah kampung bini dia di Pengkalan Chepa, Kelantan.

Aduka Taruna tinggalkan Kampung Laman dia (Negeri Sembilan), tinggalkan bisnes kecik-kecilan dia dekat Negeri Sembilan.

Tak sampai seminggu Aduka Taruna pindah ke Kelantan, dah dapat kerja pun dekat sini. bini dia pun sama jugak. dah dapat kerja padahal tak sampai pun seminggu duduk Kelantan.

Sape cakap tak de peluang pekerjaan dekat Kelantan..?

UMNO..? UMNO tu BANGANG... sape percaya... lagiiiiiiiii la BANGANG... orang UMNO dah la pemalas nak cari kerja, nak kerja pulak memilih, BANGANG pulak tu..!

22 comments:

Anak Bugis said...

org kelantan suka kerja sendiri, berniaga .. etc..bukan nak kaya meroyan dgn wang rasuah mcm org umno.. tp cukup utk menyara keluarga, dorang tak beli brg keperluan kat tesco, giant ke , tp beli dari golongan peniaga mcm dorang jugak.. jadi mereka sesama membantu meningkatkan ekonomi mereka..

Anonymous said...

uik,,,ye keyang aku dok tengok penuh je tesco,econsve,jusco kat kelate tu..takkan org kl kol dtg shopping kat kelate.....lagi satu peluang pekerjaan tu bukan untuk sorang dua je beb...kalu kecek pelue kijo tu intuk beratus ribu org...kalu stakt 2,3 org memg la ado...tgok sektor gapo pulok..nok kecek pun bia la logik

Sape BN/Pakatan Rakyat yang nak besar dan panjangkan zakar? said...

najib hebatt

Anonymous said...

Salam,

Saya org johor, kerja kat johor.... bagi saya org kelantan pandai mengambil peluang......

contoh: ada satu kaw di Bakar Batu, Johor Bahru.... dulu paya bakau.... setinggan dudok.... org UMNO + kerajaan negeri ambil tanah tuh.... Ingatkan anak sykt @ sykt anak johor yg akan majukan...... selesai ambil tanah, jual kat Tebrau Teguh.... sapa punyer... Bisnesman dari kelantan punya... Dato Nik kamarulzaman....... jadik org johor terutama dr UMNO jgn marah..... yg rompak dari rakyat Johor adalah org UMNO...... lepas tuh jual projek ke Org Kelantan....

Anonymous said...

org kelate sk berhijrah.. tu aje.. bkn sbb tkde keja kt kelate. Klu nk ckp org kelate dok pi keja kt negeri org, org negeri lain tkde ke dok pi keja luar? Rsnya time raya, highway PLUS tu jem sm teruk dgn highway Karak.

Yg dok pi ckp kelate tkde keja tu cm yg bengong aje.

Anonymous said...

sebenarnya yang tak ada kerja di kelantan ialah BERMAKSUD TAK ADA PROJEK TUK KRONI UMNO

Anonymous said...

tak dok kije kt kelate tu maksud dia, SUSAH nak BERASUAH2 ssesuka hati cm kt tmpt puak2 umno duk melukut tuh!!

Kalu ada pung kecil kecilang...besar besarang jarang2 buleh dapat!

Anonymous said...

acu mu oyt aduka dgn bini dia tu keja gapo??

jual buah limau wakaf che yeh ko??

Hang Tak Pikiaq ka? said...

Salam. Bumi Allah ni luas, bukan milik khusus sesiapa pun. Allah sebut bertebaranlah di muka bumi, bukan mesti hanya duduk di Kelantan atau Selangor. Selagi pekerjaan yang dilakukan sah dari aspek syariat Allah dan undang2 wadh'i manusia, apa salahnya kita berhijrah? Duduklah mana sekalipun asalkan halal dan mengikut peraturan... Orang yang berfikiran sempit dan pendokong taksub jahiliy saja suka kepada fragmentasi ini. Siapa lagi?... Fikir2kanlah.

AzamDean said...

hahahah bodoh punye menteri..nak kondem PAS kutuk orang negeri..tak bersyukur ke ada rakyat yang menyumbang ke arah ekonomi..sungguh la bukan kat kelantan..

Anonymous said...

Teman ni asalnya orang Perak. Duduk Kelantan sudah 30 tahun. Walaupun ramai lagi saudara-
mara dan adik beradik yg tinggak di Perak saya tidak bercadang untuk balik. Rasa selesa dan
aman dengan suasana disini. Jika saya bandingkan masyarakt Melayu Perak dgn Melayu Kelantan

amat berbeza dari segi daya kerja, initiatif, kreativiti, mengambil peluang, ketekunan mereka dalam banyak segi kehidupan. Dari segi bisnes construction, consultant, perniagaan, pendidikan-kelas tahfiz, sekolah SRI,(YIK hantar 40 pelajar buat medic tahun 2009), mereka lebih atas lagi. Melayu Perak hanya boleh hidup selesa kalau kerja dgn kerajaan, atau jadi kroni umno. Minda mereka pun tertutup hanya umno lah yg boleh memberi rezeki dan kehidupan

anak-anak mereka di masa hadapan. Tidak dgn orang Kelantan, lebih cerdik dan berdikari.
Buying power mereka di tesco, bilal, KB Mall, Nirwana, Mydin, entah ada 4-5 lagi yg sayapun tak pernah pergi amat tinggi sekali. Ini menunjukkan mereka berusaha gigih dan banyak duit, walaupun perlu di ubah minda semua orang Melayu supaya jangan membeli semuanya dipasaraya non-muslim.
Bukalah minda, jangan dok ikut fikiran yg masih menggunakan modal lama. Rakyat kelantan telah lama sampai di merata dunia, bekerja di Amerika, Australia, UK, Saudi dan sebagainya.

Berapa pula banyaknya anak2 Melayu negeri lain, juga merantau setakat Selangor?
Merantau dan berniaga mencari rezeki tiada sempadan. Bangsa Quarish dan Nabi saw sendiri pun merantau mencari rezeki baginda. Jangan di sempitkan minda anda. Negeri lain, umpamanya Ipoh itu hidup atau maju buka disebabkan rakyat Melayu, orang lain yg buat Ipoh nampak hebat.

Berapa % le melayu yg berada sangat? Cuba lihat dan bandingkan rumah bangalow Melayu di KB ni. Pemimpin umno sana tau lah ambil komisen sana sini. Duit haram tu, besok akan membakar diri.

Anonymous said...

Melayu kelantan lah yang paling berjaya dalam perniagaan, pelajaran termasuk pelajaran ugama.
Mereka yang paling banyak masuk universiti ditahun 70han. Sebab itu lah mereka ramai pegang jawatan tinggi dlm kerajaan , swasta pembinaan.
Yang nampak ada masalah ni sebab majoriti rakyat memilih PAS yang memerintah tu sebab segala yang tak efisyen adalah kerajaan kelantan dan sekarang berjangkit ke Selangor dan P. Pinang pulak. seolah2 tak ada apa yang baik dari kerajaan ini. Tu pun media yang cakap kita orang generasi baru tidak berpandangan seperti itu. Kita tahu mereka pemimpin yang mengumpul kekayaan dari politik dan jawatan dengan mereka yang jujur seperti Nik Aziz dan lain2. Oleh itu jangan gundah gulana
kawan2 semua biarkan mereka bercakap dan menulis. Kita kuatkan pendirian kita memberikan sokongan kepada pemimpin yang jujur dan amanah

Harris said...

Anon 2:57-GUA SOKONG KENYATAAN LU!!!Minda puak ameno ni dbwh tempurung!Jumud!

cencalok said...

Mr AzamDean, janganla nak dok mengutuk orang, fitrah manusia akan menjadi lebih tamak bila berkuasa dan bertambah kaya..

Hang kalo jadi menteri lagi huru hara kot Malaysia ni,hahaha...Baru tengok parti sendiri kene bambu, dah melenting,sumpah seranah..

Ini ke parti Islam Se-Melaya yang ko agung2 kan tu...bla la woi, cakap tak serupe bikin..Kenapa ko tak tegakkan biau umat islam exspecially melayu kat Malaysia ni bersatu,, lagi bagus....

AzamDean said...

beo calok..aku kutuk die sbb pandangan die..bukan kerja die calok..

boleh lak nak kata cam tu..kan bagus rakyat Malaysia..tak kire la kelantan ke hape..nak bekerja...nak kondem Kelantan buat apa...sbb PAS ke calok?? tengok kat sarawak tu banyak sangat ke peluang kerja wei..

ko pun jgn nak hina aku..mana ko tau aku jadi menteri huru hara wei,. hahaha ko ni betul calok la.. wahahaha

Anonymous said...

tak tahu nak kata la, cawangan kedai jam rolex (ORI) utk asia tenggara dok kat kelantan rasanya bukan kat KL.
kalu kat Kementerian dalam negeri(KDN) sampai orang sebut Kelantan Darul Naim coz ramai sangat org kelantan.

Anonymous said...

keja cikgu, ramai org klate, pembantu perubatan, rmai org klate, nurse pn rmai org klate, polis & tentera pn sm gak.. Ni suma kja2 yg memerlukan penghijrahan. Nk berckp biar pkai minda yg waras. Jgn tuduh melulu & ckp kelantan tkde pekerjaan.

Anonymous said...

sape yg ckp kelantan tkde keja tu? owh, awang adek rp2nya. Tk heranla klu mamat ni asyik dok burukkan kelantan sbb dia merupakan pengkhianat rkyt Klate.

Anonymous said...

aku rase kau ni kalu aku cakap kau bodoh, nanti kau marah..

tp dgn contoh yg kau bagi tu, jelas menunjukkan posting kau ni ikut sedap ati kau je..ape yg kau nampak, kau rase, pastu otak kau proses sendiri, then thats it, conclusion yg sgt lemah..

kalu nak wat comparison kelantan ade ke takde peluang pekerjaan, kau jgn la wat conclusion berdasarkan cntoh camni..adoi..

kau selidik data, dari sudut jenis2 pekerjaan, comparison income per jenis pekerjaan, jumlah dan jenis peluang pekerjaan ditawarkan vis-a-vis permintaan pekerjaan, buat perbandingan antara negeri2, bandar2 di Malaysia ni..byk lagi perkara yg penting utk dijadikan ukuran sblm buat kenyataan bangang camni..

mmg posting kau ni agaknye suma jenis lemah, ikut kepala otak ko yo..

adoi..mmg posting kau suma agaknye lemah2 camni gak..

Anonymous said...

hahahah awang kontot... agak2 ar,... xbley blah btol aku ngan mamat sorang ni... hahhaha okey la, nanti la aku try hasut 2 3 orang membe aku, undi kau pru-13, biar naik jd mb... mana la tau bila ko jadi mb, IBU NEGARA MALAYSIA pindah ke kelantan... hahahhahahah kesian, sangap nk jadi mb....

amigos said...

awat bg contoh 2 saja. Mana lagi 80 ~ 100K org yg melambak2 kerja kilang kat penang ni? Kat kilang aku dah jd puak2 dah, satu puak kedah & satu lagi puak kelante yg rasanya semangat kenegerian yg kuat dan kureng ajau plak tu. Takat 2 org saja tu cukup ke nak cover yg 80K kat penang ni?

Anonymous said...

Memang tiada (99%)..

Penulis blog, berpijaklah di bumi nyata.