"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 02, 2010

Petra Dedah Najib Beli ADUN & Ahli Parlimen

Reactions: 
Zulkifli Sulong

KUALA LUMPUR, 2 Mac: Blogger kontroversi, Raja Petra Kamarudin mendakwa, Umno sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk membeli wakil rakyat Pakatan bagi membolehkan mereka kembali dengan kuasa dua pertiga.

Kuasa dua pertiga ini diperlukan untuk meluluskan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang bakal digunakan untuk menumpaskan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang.

Persempadanan semula kawasan pilihan raya ini pula dibuat dengan cara gerrymandering.

(Gerrymandering adalah kaedah persempadanan kawasan pilihan raya yang dibuat sedemikian rupa untuk menyusun para pengundi untuk kepentingan pihak tertentu yang menghasilkan bentuk yang luar dari biasa)

Menurut perlembagaan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhak membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya pada setiap lapan tahun sekali.

Kali terakhir ia dibuat adalah pada tahun 2003 iaitu sebelum pilihan raya 2004 berlangsung. Hasilnya, BN menang besar dalam pilihan raya itu.

Pencapaian Barisan Nasional (BN) akan sentiasa bertambah baik dalam pilihan raya yang diadakan selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya melalui gerrymandering ini.

Ia berlaku menjelang pilihan raya 1986, 1995 dan 2004. Dalam kesemua pilihan raya tersebut, pencapaian BN sentiasa lebih baik dari pilihan raya sebelumnya.

Menurut Raja Petra dalam tulisannya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah dipisahkan dari Selangor untuk memecahkan kuasa politik Cina di Selangor dengan mengumpulkan mereka di Kuala Lumpur sahaja.

Ia dibuat ekoran kejatuhan Selangor ke tangan pembangkang pada pilihan raya 1969.

Pengalaman PAS

Sementara itu, mengikut pengalaman PAS pula, dua tokoh penting PAS telah hilang kerusi Parlimen mereka akibat dari persempadanan semula kawasan pilihan raya ini iaitu Haji Mohamad Sabu di Kuala Kedah dan Datuk Mahfuz Omar di Pokok Sena.

Kedua-duanya telah menang di kawasan tersebut dalam pilihan raya 1999. Ia ekoran sokongan kuat Melayu kepada PAS dalam pilihan raya tersebut.

Bagi memecahkan pengundi Melayu, beberapa kawasan Cina di Alor Setar telah dimasukkan ke kawasan parlimen Kuala Kedah dan Pokok Sena dalam persempadanan semula kawasan pilihan rayan 2003.

Terbukti ia berjaya dan kedua-duanya kalah dalam pilihan raya 2004. Namun Mahfuz yang terus bertanding di Pokok Sena dalam pilihan raya 2008 menang selepas pengundi Cina pula lari kepada pembangkang dalam pilihan raya itu. Mohamad Sabu kalah dalam pilihan raya itu kerana dia bertanding di Kuala Terengganu dan bukannya di Kuala Kedah.

Menjelang PRU 13

Kini, menjelang pilihan raya umum ke 13, Umno dan pakar-pakarnya sedang menyusun semula strategi untuk persempadanan semula kawasan pilihan raya . Tanpa kuasa dua pertiga Parlimen, ia tidak akan berjaya. Maka datanglah usaha ini, membeli seramai mungkin wakil rakyat Pakatan Rakyat.

Menurut Raja Petra, "Orang di belakang 'shoping spree' membeli anggota Parlimen Pakatan Rakyat ini adalah Hamdan, sepupu Najib, yang telah diberikan Kudat IPP sebagai 'cash cow' untuk membiayai 'shoping spree' ini."

Menurut Raja Petra, Hamdan bekerja rapat dengan Special Branch (Cawangan Khas) dan Military Intelligence (Penyiasat Tentera).

"Orang hubungan beliau di Bukit Aman adalah Akril Sani manakala dalam Military Intelligence adalah Datuk Salleh," tulis Raja Petra.

"Nombor telefon Hamdan adalah +6012-279-5945," tulis Petra lagi.

Menurutnya, Hee Yit Fong, Adun DAP Perak yang meninggalkan partinya dibayar RM25 juta kerana peranan beliau untuk menjatuhkan kerajaan negeri Perak.

Namun, katanya, Tan Tee Beng, anggota Parlimen PKR dari Pulau Pinang yang baru sahaja keluar dari PKR dibayar hanya RM2 juta sahaja.

Why the two-thirds is crucial
Raja Petra Kamarudin

Soon after the 8 March 2008 general election, Umno held a seminar at the Holiday Villa in Subang. I invited a few non-Malay friends to join me in this seminar. Initially, they did not see any point in attending an Umno do. However, I managed to convince them to go so that they can get a good idea on what Umno is thinking. There were other seminars held in Petaling Jaya, Johor Bharu, and so on -- some which I also attended with my non-Malay friends in tow and some which I sent ‘agents’.

In the Holiday Villa seminar, amongst those who spoke were Fahmi Ibrahim, one-time political secretary to Selangor Menteri Besar Datuk Harun Idris, and Mazlan Harun, Datuk Harun’s son. Datuk Harun is of course synonymous with May 13, the tragic race riots of 1969 that erupted two days after the 11 May 1969 general election.

We all know what happened on 13 May 1969, and why it happened, so we need not deliberate on that matter. What I want to talk about is the seminar in the Holiday Villa, which I have in fact already written about before.

“The reason we lost Selangor in 1969 was because of the non-Malay votes. So we decided to take Kuala Lumpur out of Selangor and turn it into Federal Territory to reduce the non-Malay voters in the state. Then we created a new Malay city called Shah Alam so that we can flood Selangor will more Malays and dilute the remaining non-Malay voters in Selangor.”

That was what Fahmi explained -- the reason why Selangor was split into two with the creation of the Federal Territory and the reason why Shah Alam was created as the new State Capital cum Malay city.

“It worked for awhile as long as the Malays vote Umno and the non-Malays vote opposition. But when the Malays also vote opposition then this strategy no longer works. So we need to think of a new strategy.”

The ‘new’ strategy Umno is talking about is not actually new but is an ongoing strategy. This strategy is called gerrymandering and it was invented by the Americans.

This is what Wikipedia has to say about the matter:
Gerrymandering is a form of boundary delimitation (redistricting) in which electoral district or constituency boundaries are deliberately modified for electoral purposes, thereby producing a contorted or unusual shape. The resulting district is known as a gerrymander; however, that noun can also refer to the process.

Gerrymandering may be used to achieve desired electoral results for a particular party, or may be used to help or hinder a particular group of constituents, such as a political, racial, linguistic, religious, or class group.

When used to allege that a given party is gaining a disproportionate power, the term gerrymandering has negative connotations. However, a gerrymander may also be used for purposes that some perceive as positive, notably in US federal voting district boundaries which produce a proportion of constituencies with an African-American or other minority in the majority (these are thus called "minority-majority districts").
You can read more about it here: http://en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering.

Malaysia has turned gerrymandering into an art. For example, when they wanted to topple Ustaz Abdul Hadi Awang, the PAS President, they carved up his Marang constituency in such a manner that areas from across the state, like along the Kuala Berang road, were added to Marang. Hadi, in spite of his stature, lost the election.

The same was done for Lembah Pantai, which was another opposition stronghold. They added Sungai Pencala near Taman Tun Dr Ismail, Kampong Pasir along the Old Kelang Road, and Segambut Dalam near Jalan Ipoh, to Bangsar, and the opposition got wiped out -- until recently when Nurul Izzah won the seat.

The above are just two examples of many. It is no coincidence that ‘Malay’ seats like Putrajaya (97%-98% Malay voters) have as low of 5,000 voters while ‘Chinese’ seats like Selayang have more than 120,000 voters.

In a gerrymandering exercise you lump all the opposition voters into one huge constituency and you spread out the government supporters into many seats. So, the opposition can garner 100,000 votes but it will be only one seat while the 100,000 votes that the ruling party wins will be in three or four seats.

And that was why even though the ruling party garnered only 45% of the popular votes in 1969 it still managed to form the federal government, although without a two-thirds majority in parliament. The 55% of the popular votes that the opposition won was not enough for it to form the federal government. The opposition would have needed to win 60% of the popular votes to form the federal government, which was impossible for the opposition to achieve.

Of course, before 2008 it was easier. You just needed to isolate the non-Malay voters into one large seat and spread out the Malay voters into many seats. But in 2008 this changed. In 2008 the Malays too voted for the non-Malay candidates whereas in the past the opposition Malays meant only PAS -- which was in the rural Malay heartland and not in the cities.

The game has changed. So the rules of the game also need to change. And gerrymandering is not that simple any more. You can no longer redraw the constituency boundaries according to race. Malays too will now vote for Chinese and Indian candidates from non-Malay parties such as DAP and PKR.

So it is back to the drawing board for the election commission (SPR). Next year, they need to sit down and come out with a new formula. Barisan Nasional needs to ensure that it can still form the federal government even if it wins just 40% of the popular votes. And it also needs to ensure it can regain its two-thirds majority in Parliament with a mere 50% of the votes. That is the new game plan.

But to do this they need to first get back their two-thirds majority in parliament. And they need to get back this two-thirds this year so that next year the new constituency boundaries can be settled. Then, when they dissolve parliament and call for new general elections, say mid-2011 or early 2012, the new boundaries would apply.

Some say it is not crucial for Barisan Nasional to have a two-thirds majority in parliament to be able to run this country. If it is only about running this country then that may be true. But it is not true if they need to embark on a new gerrymandering exercise. To do this they need two-thirds of parliament.

And this is why Umno is very keen to buy at least ten or so opposition Members of Parliament. This will give them back their two-thirds majority in parliament.

This was that The Straits Times of Singapore said:
The BN needs 148 seats for a two-thirds majority. With support of the three independents, it will get there with just another eight defectors. A two-thirds majority is not just a psychological booster, but is also necessary for smooth passage of the next redrawing of electoral constituencies that will begin next year.
When Anwar Ibrahim said that Prime Minister Najib Tun Razak and his wife Rosmah Mansor are behind the latest wave of crossovers he was actually not wrong. The man behind this ‘shopping spree’ to buy the opposition Members of Parliament is Hamdan, Najib’s cousin, who was given the Kudat IPP as the ‘cash cow’ to finance the shopping spree.

Of course, the Kudat IPP comes with a ‘commission’ of RM50 million. And this RM50 million is to be used to pay off the opposition Members of Parliament as an inducement to cross over. Hamdan works very closely with the Special Branch and Military Intelligence. His contact in Bukit Aman is Akril Sani while in the Military Intelligence it is Datuk Salleh.

Hamdan’s mobile phone number is +6012-279-5945 and he made the mistake of contacting his key men in the Special Branch and Military Intelligence using this mobile phone so of course we managed to track what he was doing all this while.

The other person in this ring is Zahari Ismail, the man who arranged the meeting between Najib and Hadi Awang. Zahari is one of the directors of Malaysia’s F1 racing team so he has access to a large reserve of funds allocated to ‘research and development’, which he can also use to finance the shopping spree.

So it is actually the taxpayers’ money that is financing all these crossovers.

Another person involved with the ring is the husband of Mumtaz Jaafar. Mumtaz works for Rosmah and also has links with Saiful, the young man who accused Anwar of sodomising him.

If you can remember, Hee of Perak was paid RM25 million. Her price was high because they needed her to topple the Pakatan Rakyat Perak government. So RM25 million can be considered a fair price. Anyhow, Vincent Tan picked up the tab from his ‘special draw’ so it was quite affordable since the Malaysian gamblers were paying for it.

Tan from Penang was paid only RM2 million. It is not much but he has gambling debts up to his eyeballs and the loan sharks or along are camped outside his house so he has no choice but to accept this figure. The along can be very brutal if you don’t pay what they demand so when you are in that situation you are in no position to negotiate for more.

Wee Choo Keong’s problem is more complicating. It involves two mistresses and one who has just given birth and Umno has threatened to expose this scandal. He also has this RM35 million legal problem with Ambank and if this can be settled ‘out of court’ then Wee will certainly become another ‘independent’ Member of Parliament.

Nike’s rallying call is ‘Just Do It’. Umno’s rallying call is ‘Just Duit’. All it takes is money (duit) and Barisan Nasional will get back its two-thirds majority in Parliament whereby the next gerrymandering exercise can be launched. Then it does not matter whether the opposition will win 60% of the popular votes come the next election. Barisan Nasional will still be in power and with a two-thirds majority on top of that.

Now you know what is going on? Yes, that is the real reason these people are crossing over, not all those crap excuses they are giving such as lost confidence, dictator, and whatnot. It is JUST DUIT.

Oh, and before I sign off, keep a close watch on Naza, the Car Czar and AP King of Malaysia. Something interesting is about to happen. And remember, you read it here first.

19 comments:

Anonymous said...

Percayalah, mat monggol takkan berjaya dengan perancangan jahat dan samseng beliau melawan kuasa rakyat. Dia kena ambil ikhtibar dari kejatuhan Marcos dan Suharto, kerana sejarah telah membuktikan kuasa jahat dipimpin syaitan takkan berjaya menundukkan kuasa rakyat yang memperjuangkan hak.

Bertaubatlah mat monggol, duit tidak akan menjamin cita2 jahat kau tapi semangat jihad rakyat untuk menghapuskan umno dari bumi Malaysia akan dipimpim oleh hati suci rakyat yang mahukan perubahan.

Membeli MP PR satu tindakan bodoh kerana itu semua sudah terlambat. Persempadan tidak menjamin kemenangan kerana tekad rakyat sudah bersatu. Umno mesti di hapuskan walau bagaimana sekali pun kerana kuasa keramat itu ada pada rakyat yang boleh menundukkan umno pimpinan syaitan itu.

Nostalgia abkk said...

Sampai bila UMNO nak memerintah negara dengan tipu daya?
Apa 52 tahun tak cukup lagi.....negara dah hampir bankrap tak sedar lagi.Insyaallah ia tak akan berjaya.

Che Man said...

artikel kat atas macam fitnah ja.. Dosa besar betul rasanya nie... aku pun heran macamana ada yang boleh percaya.. sebagai RAKYAT, rasanya dah tau mana yang betul mana salah yang macam palat... Allahuakbar.. Tunjukkanlah aku jalan yang LURUS...

Anak Bugis said...

Bagi aku artikel RPK adalah pandangan rakyat yg faham politik, nak percaya atau tidak itu terpulang pada tahap kemampuan pemikiran masing-masing.. setidaknya artikel sebegini seronok dibaca dari berita yg terang-terang menipu rakyat di media arus perdana..

Anonymous said...

kalu ape yg keluar dari raja petra, maka itu suma pembohongan belaka..
pesal la TB nak siarkan menda2 yg kuar dari Raja PEtra penipu besar ni..

sokongan kepada penipu besar, maka TB juga digolongkan sbg penipu..sila lihat posting2 saudara..sejauh mana kebenarannya..adakah TB benar2 mendapat fakta yg sahih..or yg sahih bg TB hanya bila mana fakta tu adalah segala mala yg buruk kepda kerajaan, walaupun ianya tiada bukti kesahihannya..

bagaimana perkara yg baik yg telah kerajaan lakukan? adakah suma itu tipu belaka?

jgn jd penipu ya TB?

anti-firaun..

Anonymous said...

1.hangpun TP!ambik la pandangan atau persepsi dari oghang lain!belambak lagi!
2.Yang pi ambik penulisan raja petra buat apa!tak dak kredibiliti baik dari segi pribadi,keluarga dan hasil penulisan!
3.Budak-budak macam azam dean!anak bugis!nostalgia!percayala!puak mengaji pandai sikit!kirim salamla nak percaya!
4.Dia tak pernah jadi YB pembangkang!sumber berita dari percakapan orang je!lainlah kalau dari pengalaman dia sendiri!!
5.YB pas tu!yang cuba dibeli!pasai apa tak keluarkan kenyataan bersama bukti-bukti sekali!!
6.Tak kan penakot kot!atau cerita ni mohong belaka!!

Sape BN/Pakatan Rakyat yang nak besar dan panjangkan zakar? said...

(it_output-trfgb, it_output-trfgr

Anonymous said...

Samaada penulisan RPK itu betul atau salah sudah menjadi kewajipan kita menilai dengan baik sekiranya kita ingin menjerumus diri kita dalam suasana politik.

Apakah penulisan RPK tidak boleh dijadikan rujukan untuk penulisan yang lain dari segi salah atau betulnya.

Sebab itu melayu fikirannya terlalu mundur hingga BN boleh gula-gulakan rakyat kerana rakyat sibuk hendak disogok dengan berita atau maklumat yang betul.

oleh kerana sikap inilah, kebanyakan komen balas dari proBN tidak mempunyai fakta dan suka menyerlahkan kedangkalan mereka.

Anonymous said...

fikiran melayu mundur sbb percaya artikel kaki penipu ni cam RPK sbg rujukan utama..

yg bertambah parah apabila penyokong PR yg taksub dan jumud percaya bulat2 ape yg RPK tulih..

sbb tu melayu mundur mcm PAS..harap anwar, royalti, rasuah, tindas..itu je bahan politik PR..pendek akal

oleh kerana sikap inilah, kebanyakan komen balas dari PR tidak mempunyai fakta dan suka menyerlahkan kedangkalan mereka.

anti-firaun

Anonymous said...

sbb tu melayu mundur mcm PAS..harap anwar, royalti, rasuah, tindas..itu je bahan politik PR..pendek akal

nie menunjukkan org rasuah perkara kecik jer bagik bn mcm anon di atas

Anonymous said...

kenyataan RPK ini lebih kepada serangan kepada PM secara peribadi. kalo dilihat setiap artikel yang keluar dalam blog RPK Malaysia Today mesti keluar cerita pasal PM terutama kes Altantunya ditambah lagi dengan sokongan PI Bala yang kononnya tau banyak sgt tentang PM ada hubungan dgn gadis mongolia itu. tapi yang hairannya bila SPRM nak ambil keterangan Bala tak nak pulak macam-macam alasan yang diberi. RPK pulak menyorok kat London tapi kata banyak bukti menunjukkan PM terlibat bila panggil bagi keterangan lari lintang pukang. jadi setiap artikel yang dilapor sebenarnya bersifat serangan peribadi. rasa-rasa orang malaysia skrg lebih terbuka dan rata-rata lebih mahukan politik cara matang dan bijaksana yang lebih mementingkan fakta daripada andaian semata-mata. jadi pikir-pikirkan lah. bye.

Anonymous said...

anon diatas..

bukan artikel bersifat peribadi je, tp tipu belaka asik nak wat citer sensasi, pastu lari dan nyorok bila nak tanye sikit mano dapek bukti..hahah..

utk anon yg lagi di atas tu 11.32am

ape yg aku cuba sampaikan bila ckp pasal rasuah tu bukan nak bg impression benda tu kecik..even UMNO/Kerajaan sendiri dalam setiap perhimpunan mereka mengatakan betapa bahayanye rasuah..to address people perception, Suruhanjaya Rasuah ditubuhkan, bukan ditubuhkan UMNO or PAS, but Government itself..(modal politik PR kata SPRM pun tak bebas, tp kalu perkara yg menyebelahi PR, senyap plak)

kau takkan tak perasan perbezaan di antara modal politik dgn realiti sebenar?..adekah takde rasuah dikalangan ahli PR?, aku bukan kata PR, tp aku ckp ahli PR.. bukan UMNo yg rasuah, but ade certain ahli UMno yg mengamalkan rasuah..same spt org islam yg melakukan jenayah, islam salah or individu yg salah?

tak boring ke asik modal yg same je setiap kali ceramah? kalu PAS menyumbang kepada pembangunan negara or etc takpe la gak..ni asik lagu tu je..ckp mcm pandai, bila da dok tgk, satu hampas pun tak leh gerak...yg gerak cuma politik aje..

jgn sempit kan pemikiran saudara..

anti-firaun..

Anonymous said...

mmmmmm..buat la ape pun UMNO/BN..x kan menang pun kamu...melenting sb taktik dah bocor..sudah2 la..

mad said...

taktik buduh umno lagi. sebab masih tak puas rompak duit rakyat selama 5o tahun. nak sambung 50 tahun lagi kalau boleh. pegi jahanam lah umno

atas pagar said...

babi punya be end @ umno...

Anonymous said...

lompat si katak lompat
lompat tinggi-tinggi
dlm PR apa aku dapat
dalam beend @ umeno mcm2 diorang bagi.

Anonymous said...

untuk anti firaun..ko nasihatkan TB jgn menipu tapi sampai bila ko nak kena tipu dgn pemimpin yg x amanah kat atas tu.....

Anonymous said...

fuuhh...kalu baca anti firaun punya statement mcm bagus jerrr..tapi syg ianya banyak condong ke parti yg busuk smpai ke usus...xpe la anti firaun..ko ikut le parti ko tu..cuma nak ingat kat ko sebilangan besar yg keluar pr dan sokong bn adalah AP yg sedang disiasat rasuah mcm katak yg pertama dulu yb jamaludin. masa kantol ngaku ambik rasuah seks tapi skarang kata rasuah tu PKR yg setup. ade betul ker...jgn kena kencing katak sudah ler anti firauuuunnnn....

Anonymous said...

Soalan cepu mas! Antara RPK dan Toyo Disneyland yang mana anda percaya?

Antara Najibmonggol dan Bodohlah yang mana anda suka dan benci?

Ranking aku. Atas ke bawah,dari terbaik ke terburuk sekali.

1. RPK-terbaik
2. Bodohlah
3. Toyol Disneyland
4. Najibmongol-terburuk