"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 02, 2010

Kisah Kenapa Salehuddin Hashim Marah Sangat Pada PKR…..

Reactions: 
Dia adalah bekas SU Agung PKR. Namun, sekarang ini dia telah belot dan menentang PKR semula. Baru-baru ini dia bersama Tan Tee Beng apabila Tan Tee Beng mengisytiharkan diri keluar PKR dan jadi bebas.

Baru-baru ni juga, Salehuddin Hashim membuat kenyataan ada 10 lagi MP PKR yang akan keluar parti. Kenyataan beliau boleh dibaca di sini.

Namun ada sesiapa tak yang persoal kenapa si Salehuddin Hashim ni letak jawatan dan lari dari PKR. Di sini, Tulang Besi ingin membawa perhatian Tuan/Puan sekelian terhadap satu artikel yang Tulang Besi tulis lama dahulu, sebelum si Salehuddin ni lari.

Cumanya, silap Anwar bila dia percaya kat si Salehuddin ni. Kalau bapak dia boleh berjoget di Parlimen dan kena pecat oleh PAS, apa yang nak diharap dengan anaknya. Bapak tak tau jaga disiplin parti, anak ikutlah rentak bapak. (Maaf saya kasar sedikit).

Iye, bapa Salehuddin Hashim adalah Hashim Gera, Ahli Parlimen PAS bagi Parlimen PArit pada tahun 1969. Bapa beliau telah dipecat dari PAS kerana telah melanggar disiplin parti dengan berjoget dalam satu majlis di Parlimen.

Cumanya, anaknya tak mewarisi “skill” bapanya yang “terror” berpantun. Haji Hashim Gera ni kalau berceramah, dia akan berpantun. KAlau satu jam ceramah, satu jam dia boleh berpantun. Hebat Haji Hashim Gera ni. Sayang, PAS terpaksa pecat dia.

Anyways, di bawah adalah artikel yang Tulang Besi pernah tulis walaupun masa ityu si Salehuddin ni masih SU Agung PKR.

Selamat membaca.

Tulang Besi
Motif Sebenar Salehuddin Hashim Menyerang MB Selangor dalam Isu Talam Corp.

Baru-baru ini terdedah dalam media email yang dihantar oleh Salehuddin Hashim kepada ADUN2 dan MP2 KeAdilan dari Selangor. Email tersebut memprotes tindakan kerajaan negeri Selangor membeli hutang-hutang milik Talam Corp.

Salehuddin menyatakan ini adalah “trick” biasa para ahli korporat di dalam membuat keuntungan atas angin.

Saya membuat beberapa pengkajian. Satunya, tindakan kerajaan Negeri Selangor itu diperbincang secara terbuka dalam siding DUN Selangor. Hakikatnya, para ahli pembangkang dari UMNO dan MCA juga tidak dapat mencari salah dari tindakan kerajaan negeri Selangor ini.

Ini kerana tujuan pembelian hutang ini adalah supaya Kerajaan Negeri Selangor dapat mengutip semula hutang-hutang tersebut dan seterusnya menyelamatkan duit rakyat.

Penerangan yang cukup bagus berkaitan dengan pembelian hutang Talam Corporation boleh dibaca di sini dan ia diberikan oleh Ronnie Liu.

Motif Sebenar Salehuddin Hashim

Yang sebenarnya, Salehuddin ni “bengang” dengan Tan Sri Khalid kerana menghalang Perangsang dari mengambil beliau bekerja.

Beberapa minggu sebelum siding DUN Selangor, Salehuddin telah pergi menghadiri temuduga kerja dengan Perangsang milik Kerajaan Negeri Selangor. Khabarnya, Perangsang sudah pun mahu menawarkan kerja tersebut kepada Salehuddin Hashim
Khabarnya, gaji dan “benefits” yang Salehuddin akan dapat adalah sangat lumayan.

Kalau kita ingat, beberapa minggu lepas terdapat khabar-khabar angin bahawa Salehuddin akan meletakkan jawatan beliau sebagai SU Agung Parti KeAdilan Rakyat (PKR). (
http://www.malaysiakini.com/news/116017)

Apa yang berlaku adalah MB Selangor dengan tegas telah menolak perlantikan tersebut. MB Selangor tidak mahu ahli-ahli dan aktivis-aktivis parti menjadi terhutang budi dengan mana-mana anak syarikat milik kerajaan negeri Selangor atau mana-mana badan atau agensi milik negeri Selangor.

Ini akan menyulitkan lagi gerak kerja MB untuk membuat perubahan dalam parti. Walaupun Salehuddin Hashim menawarkan diri untuk meletak jawatan namun fakta yang jelas adalah Salehuddin Hashim mempunyai “kabel” yang kuat dengan Dato Seri Anwar Ibrahim.

MB tidak mahu anak-anak syarikat Kerajaan Negeri ini nanti menggunakan “kabel” kuat Salehuddin Hashim untuk mengacau pentadbiran kerajaan negeri. Apa sebab Perangsang mahu menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan kepada Salehuddin Hashim melainkan kerana “kabel” yang kuat milik Salehuddin Hashim kepada penasihat PKR.

Jadi, penolakan MB Selangor ini adalah penolakan bersifat professional. Reaksi dari Salehuddin Hashim pula adalah reaksi kebudak-budakan. Kita tahu lah dia marah, tapi jangan lah sampai kemarahannya menjatuhkan imej serta prestasi Pakatan Rakyat di Selangor.

Lebih-lebih lagi komplen Salehuddin Hashim tersebut tidak mempunyai apa-apa asas yang menunjukkan berlakunya korupsi. Hanya spekulasi semata-mata.

Saya tak faham la kenapa seseorang itu mahu menguntungkan UMNO dengan berbuat seperti yang dilakukan ini.

Tulang Besi

EXCO Liu: I shall attend Selcat hearing if hauled up.
Hazlan Zakaria
Nov 24, 09
5:49pm


Pandamaran assemblyperson Ronnie Liu has no qualms about appearing before the Selangor Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat), if required to do so.

Unofficial reports have been circulating that the Selangor exco member is among those who will be called up by Selcat.

Liu confirmed today that he had heard of this via word of mouth, but that he has not received any official notification.

Asked if he knows why he is being called up, he disclaimed knowledge of the reason.

While conceding this could damage his image, he said: “I shall try to make this into something that will come out positive for myself.”

On a separate matter, Liu defended the Selangor government's RM392 million debt-purchase exercise (
http://www.malaysiakini.com/news/118247) to recover the money owed by Talam Group Corporation to state-owned companies and subsidiaries.

He told a press conference at the Selangor secretariat that he needs to clear the air after being “bombarded with questions (
http://www.malaysiakini.com/news/117879) from the public and from politicians from other states”.

Liu claimed that “a lot of people” were jealous of the Selangor government's plan. Those people included “a former Selangor menteri besar who make all sorts of speculation” on his blog.

He reiterated that no consultant had been hired for the move, and that Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim (left) was the only consultant.

He also refuted claims that the state will pay high interest to CIMB in borrowing RM392 million.

Liu said that, in a 'round-tripping' exercise, the money never leaves the bank. The government will not have to pay interest, except perhaps for the two days the money is made available for accounting purposes.

'Assets can be appropriated'

On speculation that Talam will not be able to repay the state government, Liu said the property developer does not have cash, but does have substantial real estate assets.

“Talam has a very substantial land bank. We will recover the RM392 million by appropriating its real estate assets.”

Liu also said the Selangor government is only recovering the money owed to the state agencies, not buying Talam's debts or acquiring the company.

He explained that the exercise was not announced earlier was because its success depended on secrecy, as is common with corporate financial transactions.

“There is no hanky-panky involved, everything is transparent,” he added.

26 comments:

Sape BN/Pakatan Rakyat yang nak besar dan panjangkan zakar? said...

takbirrr

chop said...

Kalau dah dasar besi besi juga, mai besi berani (magnet) depa terlekat.Kita tengok sapa itu emas sapa itu perak tulin yang tidak dimakan besi berani....dan tidak berkarat..........jom kita tengok....

Anonymous said...

Kena batang idung sendiri mulalah spekulasi la, konspirasi lah, rumor lahh. Kalau kena kat oghang lain itu mesti punya. Apa punya Pakatan "Pembelit" Rakyat. Nyampah @ meluat dah oi ........cukup2 lah nak politik. PRU13 nanti taulah rakyat nak ajau PR.

Anonymous said...

mcm lim guan eng plak ko ni..asal ade MP PR kuar jd bebas je, mula la kata pasal diorg tak dapat contract la, tak puas ati tak dapt job itu la, jawatan ini la etc..

agaknye mase diorg masuk PKR dulu diorg enjoy menda2 ni kew? then reason diorg kuar sbb da hilang "keistimewaan" yg mereka dapat sblm PKR menang dulu?

jgn jadi bodoh la TB..kau ni asik ngan imaginasi tinggi ko jer..asik nak wat speculative statement..tang anwar punye sample air mani as bukti taknak la plak ko speculate..

mase diorg dalam PR taik diorg suma manis2 belaka kat ko ekk, bila da kuar PR dah lain mcm rase dia ker?


Anti-firaun..

Anonymous said...

hutang talam 392juta bole plak kerajaan Selangor tanggung dan ambil balik. Kaya btol Selangor nih...

Tp yg herannya YBK hutang kerajaan Selangor 5juta, bekire plak. Aku igt da xpandang da setakat 5juta tuh. Melaka nak tolong byrkan pun xboleh berkira le plak..hehe pelik aku org nak byr hutang pun xkesahle plak duit sape2 pun.

Apepun yg rugi anak negeri Selangor jgk. Pdnla muke korang elok2 nak bina UITM utk anakanak Melayu terutamanya di Selangor maju tak dapat plak disebabkan 'bongkaknya siKhalid Gagap tuh.

Huhu tanggungla hutang talam tu, biar smp bankrap negeri. Ntah mampu ke x nak byr hutang talam tuh..setakat keuntungan pelaburan jual pasir 2-5juta jer setahun. Lame2 gondol selangor nih ilang pasir kuikui

bolos501 said...

.......si salehhuddin sepatutnya kena bertindak secara professional..jgn lah terlampau emosi sampai mahu meletakkan jawatan dalam parti.......

Anak Bugis said...

Makin ramai yg keluar lagi bagus, lagi pun dah dekat PRU 13 ni.. biar takde musang dlm selimut, lepas ni sapa yg jadi calon PR terutama dari PKR tahu apa itu maruah dan intergrity

Anonymous said...

bila seseorng MP tu decide kuar dari parti (mungkin utk join opposition), mereka telah letak kedudukan diri at risk, sbb for sure diorg takkan dijadikan wakil parti yg baru disertai pada PRU akan dtg, memandangkan sentimen integriti yakni kes lompat2..

adkah mereka telah fikir semasak2nye sblm buat keputusan kuar parti..adakah dasar pertahankan prinsip mengatasi kepentingan diri or sebaliknya..adakah kerana tidak berjaya mendapat sesuatu jawatan atau kontrak, mereka sanggup "integrity" mereka diragui dan dipersoalkan..

adakah mereka2 yg masih berpegang kpd parti sanggup meng"iya"kan apa sahaja hatta prinsip parti telah diliwat, seliwat2nya, kerana ingin menjaga periuk nasi sbg seorg berstatuskan ahli parlimen?

jika anda berada dikedudukan mereka, ape yg anda lakukan? byk keburukan dari kebaikan bila decide nak kuar parti, kerana integrity menjadi pertaruhan..

adakah mereka merasakan adakalanya pengorbanan perlu dilakukan demi mempertahankan prinsip dan memperjuangkan matlamat sebenar atau menyedarkan rakyat tentang salah laku bekas parti..

anti-firaun..

joehan said...

hahaha..xbest langsung blog org Pakatan Rosak ni..udah2 la menipu rkyat org pkr wehh..muke anwar makin lm makin ade gaye2 penipu besar..korng tau ke sape yg kuar pkr tu..sme bekas kwn2 anwar yg berthun2 knal anwar..yg tinggal skrng sume bdk2 mntah yg br knal anwar sethn due..sdh la pkr..time mp/adun pkr kuar parti je bg alasan mcm2..slh plh calon la,kne pncing dgn bn la,rasuah la,xdpt projek la..muak aku dgr alasn sm..rkyt pon dh muak dh dgn parti kelentong rakyat ni..pasti anak branak..korng ckp xserupa bkin..aku x sbr tnggu pru13 ni..kompem pkr bungkus..skrng pkr sbuk kmpul org utk hadr bicara anwar..kali ni msti import gak penykong..msti import dr austrlia..hahaha..

LanaBulu said...

Yg terasa menyampah dan menilai diri tu macam sampah..nak keluaq pun tak paa..biaq pi lah..
Dari dok dalam spt menanggung biawak hidup tu buat apanya...?
Menghabiskan boreh jo...
Ada lah hikmahnya tu...

Anonymous said...

Nii nak bagi tau kpd semua... PADANNN MUKAAAA .... Yang lari dari parti sebenarnya bukan pembelot tapi ...PEJUANG TULEN ...
Yg masih setia hanyalah PECACAI2 DAP.

SAY NO TO PKR - PARTI KELENTONG RAKYAT

SAY NO TO PR - PAKATAN REPUT

Anak Bugis said...

Yang dalam Umno lagi teruk..jangan mimpi nak tawan selangor balik.. ni sume pasal sahabat baik umno ...Ibrahim Ali.. hehehe.. nasib baik ada mamat mcm tu.. bolehlah menang undi melayu tp kalah undi cina dan india.. boleh menang ke Bn terutama umno di selangor.. fikir-fikirlah sendiri..

Awang Dogol said...

Wei...bangang2,

Dia orang nak lompat ka....nak menari ka....itu dia orang punya pasai la.....apa yang kau orang sibok sangat tu? Depa tau la kerja depa.....hampa tak perlu sibok lah.

Apa....hampa ingat depa tak ada otak ka? Apa.....hampa pikiaq pemimpin2 tu tak boleh pikiaq ka?

Weiiii bangang.....depa tu dah lama berkecimpung dalam politik la. Depa boleh menilai yg mana intan....yang mana kaca la.

Lagipun Malaysia ni kan mengamalkan domokrasi berpolitik...jadi, kalau depa tu nak lompat parti mana...itu hak depa. Hak hampa cuma memilih dan mengundi depa. Kalau hampa salah pilih dan undi...itu salah hampa la....hampa yang calonkan dia.

Itupun nak kena ajaq ka kat hampa2 ni????

Haiiiiiii....+bangang...+bangang

Anonymous said...

Awang Dogol bangang....,

Aku setuju ayat kau seperti...Dia orang nak lompat ka....nak menari ka....itu dia orang punya pasai la.....

Ayat seperti itu orang bangang pun tahu....

Tapi masaalahnya... Weiiii Awang Dogol bangang..!

....depa tu walau pun dah lama berkecimpung dalam politik tapi bergantung hidup dengan sokongan ahli.. Tanpa sokongan ahli depa jadi pencacai tak bertuan macam hang...

Itu pasallah kebanyakan ahli marah bila dapat tahu ahli politik yang depa sokong tak ubah gunting dalam lipatan.

Bila hang kata ...Lagipun Malaysia ni kan mengamalkan domokrasi berpolitik...jadi, kalau depa tu nak lompat parti mana...itu hak depa....

Sejak bila ahli parti dan pengundi bagi hak kepada ahli politik lompat parti ikut suka hati depa...?

Bukan itu menunjukkan bahawa hanpa ni memang bangang...!

Itupun nak kena ajaq ka ????

Haiiiiiii....+bangang...+bangang

Anonymous said...

anon diatas..

so, sape yg lebih bangang, MP yg kuar parti or ahli yg telah sokong MP yg dapat tau MP dia kuar party or kau yg bangang?

"PR bangang, bangang..PR bangang, bangang, oh PR yg bangang..."

sila nyanyi chorus diatas versi halimah jongang..haha

anti-firaun..

Anonymous said...

1.tak dapat bayangkan kalau YB umno pula keluaq parti umno!
2.Apa komen pencacai PR dalam blogni agaknya!
3.Satu komen hangpa ialah!dia dah insaf!

Anonymous said...

1.yang paling lucu dan nak tergelak sakan!bila adun umno di perak!keluaq parti hari tu!!masuk PKR!bagai nak rak!pemimpin PKR!termasuk anuar!dia kata adun tu dah insaf!
2.MB perak waktu tu!Nizar!kata tak payah adakan pilihanraya kecik!
3.Tup-tup!adun tu masuk umno balik!adun Pr pulak masuk bebas!!
4.Bedegung puak pemimpin dan pencacai PR kata kat depa!macam hangpa dok kata diatas la oii!!
4.Allah bayak cashla!perbuatan hangpa!last sekali kena pada batang idung sendiri!!

Awang Dogol said...

tuhan pun bayak cash kat kerajaan sebab banyak benda hilang kan..

aku pun nak bayak cash gak sbb puas jubo aku kena lancap dengan GOMO SAIFUL DAN C2...

kulatlapok said...

satu lagi, sebenarnya Salehudin marah kerana tidak dapat KONTRAK KOREK TAHI YG BERNILAI RMJUTAAANNN. KHBARNYA TAHI TUPUN DAH KERING, TAK BOLEH KOREK LAGI, TU YG DIA MARAH SANGAT TU...

C2 said...

Anon 8:17 adalah awang Dogol palsu

Anak Lenggong said...

Kah kah kah...dulu bila dok dalam PKR semua benda dirahsiakan..tak pula nak dedahkan sebarang keburukan meraka ni..tapi bila dah meloncat keluar parti..ada je keburukan yang didedahkan..ngape..ini bermakna pas dan pkr pun kong kali kong juga..menyimpan segala keburukan pemimpin mereka..kalau mahfuz ataupun mat sabu keluar daripada pas aku ingat lagi berbakul la keburukan mereka ni didedahkan..kah kah kah..hipokrik betul ..

Tapi yang hairan nya ngape nuar tu senyap je..dia gunakan orang lain untuk membuat tomahan ..hal ini disebabkan mereka yang keluar tu merupakan rakan rapat kepada anuar..contoh nya dato salehuddin tu merupakan rakan anuar sejak daripada MCKK lagi..so kalau anuar yang buat tomahan makan akan terbongkar lah segala rahsia yang selama ini maseh lagi disimpan..so kita tunggu lah lakonan selanjutnya daripada anuar..

Anonymous said...

apa bezanya ngan dua ekor katak perak tue
sblum sokong bn kotor dgn rasuah dan main betina
lepas sokong bn dah jadik bersih berseri
anti umngok

Anonymous said...

Pencacai umno bangang ni kalo komen suka benar dia tunjuk kebangangannya.
Kalo bagi komen tu berila komen yang jelas akan keburukan PR ni siap dengan fakta-fakta sekali. Jangan main komen general jeh.

Kalo dengan geng-geng umno bangang ko bole la cakap cara general sebab bila dah bangang x yah pikir main angguk jeh.

Ramai orang yg anta komen dalam blog ni pon bukannya ahli tegar PR.
Kebanyakannya rakyat yang bersifat amek berat soal negara demi masa depan anak-anak. Memilih yang terbaik dikalangan yang baik.

Jadi kepada yang bangang-bangang sekelian terutama proUmno. Komen yang berfakta adalah lebih melambangkan Umno masih boleh diharapkan kalo tidak memang la pemimpin dalam umno ni bangang-bangang belaka.

Awang Dogol Bangang + Anak Lenggong Bingai = Penjilat Pemimpin Baghal.

Anak Lenggong said...

Kah kah kah...sorang lagi MP PKR dari Bagan Serai telah cabut keluar..so nak tunggu pulak apa keburukan adun ni yang disimpan oleh si Rahman ni..dedah kan jangan tak dedah....

atas pagar said...

lompat si katak lompat
lompat tinggi-tinggi
dlm PR apa aku dapat
dalam beend @ umeno mcm2 diorang bagi.

Anonymous said...

Ahli PKR Bagan Serai tu datuk Anak Lenggong Buluh Betong. Muka dia pun macam Puk* mak. Pakai kopiah tapi cemar imej islam. Pakai kopiah tapi sedang mengkhiati rakyat.Akai ada ka?