"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, March 07, 2010

Woi Baca Ni...!!!

Reactions: 
Aku siar balik tanpa edit...

Sumber - Iryu

Hi guy, aku ni brasal dari sabah.. ni nak share sum ting dgn korang...

Perna kah kamu myaksikan BN suap rakyat msa pilihan raya? x pernah kan...

Cuba kamu pergi sabah, BN adakan kempen undi dan sesiapa yg mgundi akan dibayar Rm50-Rm100. then, Bn menang majority di sabah sebab duit...

BUT PLZ IM SURE "kamu orang semenanjung x pcaya kata2 ni"

1) orang indonesia dan filipina yang masuk secara haram ke sabah akan dapat IC atau kad pgenalan taraf "bumiputera" skiranya mereka undi BN dan setia UMNO.

2) pduduk asli orang sabah ialah suku kaum kadazandusun sahaja, mereka tidak mengundi, tapi orang2 indon and filipin yang undi sbb mrk telah diberi keistimewaan (Kad pengenalan bumiputera) dan duit (mgundi)i... Sbaliknya orang indon dan filipin ni benci BN, tp psal IC dan duit punya psal, mrk buat apa ja.

3) jangan salah paham thadap pduduk sabah, nak salahkan "salahkan BN or UMNO" sbb mrk telah mggunakan teknik licik mereka msaukkan pendatang asing"

kata2 ni adalah benar bknnya rekaan... Mgkn kamu ingatkan BN di sabah layan rakyat dgn adil sbb tu BN slalu menang majority, TAPI itu tipu belaka geng, masa pilihan raya ja turun padang.
klau mo tau lah, stakat edar payung bn, topi bn, baju bn, bagi coke atau bagi kayu dan atap pada penduduk kampung. mereka terus mengundi BN... apa tak menang sbb ini lah kgemaran orang indon dan filipin

rakyat tak berfikiran ni adalah penduduk atau orang asal dari indonesia dan filipin (alien) BKNNYA PENDUDUK TEMPATAN.

pernah dengar PBS tak? Parti Bersatu Sabah.. Ini badan adalah yang tebaik di sabah yang berusaha memisahkan sabah dari Malaysia sbb:

1) kerajaan persekutuan telah mgambil sumber duit dan hasil dari Sabah utk pbangunan di semenanjung bknnya duit tu pergi ke tmpt yang sewajarnya.

2) PBS berusaha utk memajukan dan memisahkan sabah sebab nak mjadi negara yang independent seperti singapura. Tapi yg jelasnya, Sabah boleh mjadi lebih kaya dari segi ekonomi jika dibandingkan dengan semenanjung dan singapore.

3) Sabah sahaja tak termasuk Sarawak telah myumbang sbanyak 56% kepada sumber ekonomi Malaysia.

4) pjuang PBS "Pairin" telah ditahan ISA sbb dikhuatir oleh kerajaan Mlaysia akan hilang punca Ekonomi Malaysia. saki baki ahli PBS tlah dibeli dgn harga berjuta2 untuk masuk BN.. Then terbubarlah PBS.

5) Datuk Musaman "Menteri sabah" pandai, dia mpunyai duit bjuta-juta di bank switzerland".
anak2 lelaki beliau slalu bgadu antara 1 sama lain sbb "money$$$$". Duit rakyat dan pelan untuk rakyat lesap masuk dlm poket.. "BAGUS DIA MAMPUS"

PKR adalah badan yang betul2 ingin menolong rakyat. Dimana masyarakat malay, cina dan india bersatu dlm parti ni... ini baru dikatakan 1 malaysia.

Golongan Ahli dlm PKR ni adalah orang2 yg terdiri drpd orang yang berpendidikan tinggi, bpgalaman n pgetahuan tinggi. Yg PENTING "THEY ALWAYS THINK THE FACT"

GOVERNMENT ALWAYS COME OUT WITH STUPID AND NONSENSE STATEMENT AT TV3 OR NEWSPAPER ONCE THEIR SETBACK OR CARELESS ACTION SPREAD AMONG ALL OF US.... this thing cannot denied.... come on!!!! wake up

negara ni masih tak maju2 atas rasuah dan moral orang atas yang memerintah masih lembap, pikir keuntungan dan buat hal masing2. "berkerja untuk rakyat" hanyalah propaganda untuk mracuni pemikiran rakyat yang bodoh.

"KAMI BKN BODOH ADALAH KATA2 RAKYAT MALAYSIA YANG BEROTAK", "HIDUP UMNO IALAH ORANG YANG NAK MENEMPAH NAMA , TAK SEDAR DIRI DAN BEKERJA UNTUK KERAJAAN (DPT MANFAAT DARI SEGI CUTI LEBIH, BELI KERETA N RUMAH MURAH DAN LAIN) ". –NAJISSSSSS POLITIK-

Persoalannya, di manakah Bdn Pcegah Rasuah? bdn ni spatutnya berada dibawah PKR bkn bdn kerajaan sbb ADAT KERAJAAN ialah tolong-mnolong antara ahli2 nya dan jabatan2 nya..

38 comments:

Manjung Mari said...

Soalan bodo: Dimana Badan Pencegah Rasuah?
Patut la depa dok gelak kat kita sokmo,sebab ada penulisan yg tak cerdek macam ni la.Tapi aku baca ada banyak point dlm artikel ni yg boleh kita pakai nak hentam depa tu,tapi kena adjust dulu.
BTW,memang la 'BPR' tu dah takda la ni,dia pakai nama baru 'SPRM'! mangkok sungguh!

Mata Sepet said...

SPRM kerja dia tidor ja...
Ada gaji ada kerja...tarak gaji...bolayan laaaa....tidor lagi baik.


STANDARD BADAN PENCEGAH RASUAH MALAYSIA

Anonymous said...

saya faham apa yg cuba cuba disampaikan oleh anonymous1 tu... tak dinafikan mereka adalah satu bangsa dengan kita.. disebabkan penjajah kita terpisah.. tapi tak bermakna mereka boleh mengundi di negara kita... orang cina & india yg sememangnye bukan dari nusantara tp mereka adalah rakyat malaysia malah mereka ada hak untuk mengundi.... berpijak dibumi nyatalah..malaysia terdiri dari pelbagai kaum (tidak termasuk indonesia n filipina yg menjadi rakyat malaysia semata2 kerana pilihanraya...)

Anonymous said...

KENAPA BANYAK GAMBAR TEBALIK KAT SINI?

BUAT PA NAK SEBUT2 SPRM LAGI KAT SINI..

LAMBANG DIA PUN DAH DTEBALIKAN.

Anonymous said...

Aku dengar Bung Mokhtar tu kaya raya. Dia ni di gelar MP Bocor. Dari parti mana dia datang? Sudah tentu dari umno, parti durjana dan celaka tu. He ,,he.. sedarlah pencacai umno, pemimpinnya kaya-raya tetapi pencacainya hidup papa kedana.

matkambing said...

tulisan cacamerba. patut ler rakyat sabah pun berfikiran begitu, tak tahu nak terajang perosak negeri!

Anonymous said...

bro..jgn marah kat kawan kita yang dari sabah tu..sekurangnya kita tau ada jugak org Sabah yang sudi berkongsi pengalaman/info.. ada la peluru utk bekal menyerang BN/umngok.. mmg la ayat dia camtu, tp maksud yang nak disampaikan tu kita kena fahami.. apapun mmg BN/umngok bangang nak mampus...

Media Cyber said...

budak sabah ni hanya bencikan UMNO/BN atas sebab permintaan dia tidak dimakbulkan oleh kerajaan Negeri. Hahaha :) very funny for me cause u use this kind of arse article to influence other people mind? ahaakkkkkkkzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!

Anonymous said...

TP@Poji dah takde sumber dan idea utk kerja-kerja fitnahnya. Tangkap muat ambil yg ini pun kira jadilah. Pada musuh UMNO mcm kaki ganja si Poji artikel/cerita/berita ini memang benar dan sahih baginya. Dia tak tahu siapa-siapa pun boleh tulis macam ni. Ini semua mat-mat gian seangkatan dgn Poji yg duduk melepak dekat Pasar Filipino atau kawasan-kawasan sekitar Karamunsing yg kotor jijik tu...Kah Kah Kah..Poji ko kena kencing dek budak Karamunsing...

Anonymous said...

Cerita tak karan lansung.. Cerita lama bah. Isu sudah basi mau kasi hidup balik ka? Cari lain cerita la.

Orang Sabah memang macam tu. Apa pun mesti duit. Mau sokong BN ka, mau sokong pembangkang ka, mesti kena pakai duit. Itu poltik Sabah. Kalau tak ada duit tak boleh masuk politik Sabah. Zaman Datu Mustapa lagi sudah macam tu.

Berapa karong duit Anwar bawa mau kasi tumbang Pairin dan PBS dulu? Siapa tukang bawa duit, itu tokey kentucky juga yang bawa duit. Kawan Anwar la siapa lagi. juta-juta lagi.

Anonymous said...

Dimana Badan Pencegah Rasuah? woi... ko idup zaman bila nie..???? Bodo!!! SPRM la mangkuk..... Taraf ko sama la ngan tuan punya sesawang nie.... iaitu seorang fasik yang membawa berita. Ko ingat 1 Malaysia nak terima bulat2 cerita ko nie. Ramai yang dah sedar laaa..... ko dan setaraf ko sama macam YB Zul kata...
"FIRAUN KECIL"......
Bapak firaun tengah CIFUT, tengah agih tiket ka syorga, tengah siap-siap nak buat solat hajat 7H7M, tengah bersusah payah menjahanamkan Islam, tengah asah kuku besi, tengah siap kertas kerja nak bawa kes royalti minyak ke mahkamah, tengah meroyan menghitung masa bile agaknya PR negeri perak dan yang paling besar, ada bapak firaun tengah gelabah nak tunggu sapa MP @ADUN Perosak Rakyat yang akan keluar....

Anonymous said...

kadazandusun pun bukan asalnya penduduk sabah...

kalau nak kira penduduk asal sabah, orang asli, kemudian orang bajau...baru kadazan dan dusun...

kalau mau kira asal atau tidak, orang filipino dan indonesia adalah lebih asal untuk kepulauan borneo berbanding kadazan dan dusun.

kadazandusun lebih ramai dari filipino dan indon yg mengundi, tetapi kenapa masih lagi BN menang? kadazandusun ini pun sama mengundi BN. lagi tak mau mengaku!

Anonymous said...

ini blog sampah...tulisan mcm ni zaman 80an dulu oklah...sekang ni zaman NANO technology lah bro...nak muntah baca tulisan sampah mcm ni....uweekkkss...

AzamDean said...

aku nak percaya seratus peratus pun tak..nak percaya seratus peratus pun tak.. wahahahaha...

tapi aku rasa..bende ni betul..aku pernah borak ngn orang UMNO ni..dia kata tak kisah ramai pendatang indon ke hape..sbb bertambah la Melayu kat Malaysia.. aku pun tak leh komen apa dia cakap..tengok konflik buluh runcing je la kan?? hahaha

indraputra80 said...

Pada pendapat sya.cra penulisan itu tidak penting, asal maksud yang nak sampaikan itu ada(sampai).

Ada kala nya penulisan yang indah berbunga bunga, tetapi isi nya ngak ada .,so....

Apa kata kita terima dgn berlapang dada.,dan kita cuba fahami maksud yg.nak di sampaikan dgn fikiran terbuka.

Walahuaklam.

Jgn Maree!!!!!

Anonymous said...

Isu lama nih... Zmn aku kecik2 dah tau dah.. Zaman Pak Sheikh dlm BN pun dah ada cerita nih..

Anonymous said...

hahahah kalau korang nak tau zaman PBS dulu yang dikatakan penulis sbgai satu wadah utk memerdekakan sabah,haah PBS tu parti cap kerbau pendek baa,mcm kadazan dusun jugak baa, kalau ko mau tau jaman PBS muslim ditindas, dilanyak, dipaloi2kan oleh kadazandusun, diaorang ingat diaorang bijak dan pandai, pemimpin depa yang jahat dan zalim, jual SFI seluas 5 kali ganda labuan, nak carik duit jual aset negeri, keje depa jual jual jual, pemimpin byk corup, sbb tu bila umno datang..(dah tak der parti yg kununnya nak bela org ISLAM di sabah) depa duk pakat sokong umno yang nyata sama aja pelahapnya. Satu lagi penduduk asal org sabah, woi bahlul penulis, bukan kadazandusun (orang bukit aka orang asli) jer penduduk asal saba baa, ko jgn nak putar belitkan fakta, mmg dasar paloi

Anonymous said...

Mana lebih zalim. Halang orang Indon dan Filipina mendapat kemudahan di Malaysia supaya mereka menikmati kehidupan semulajadiu seprti moyang mereka senbelum penjajah. Atau adakah lebih zalim jika DEB tidak diberi kepada Cina dan India yang kebanyakan datang ke Malaysia abad ke 20, lepas itu diberi kuas memerintah memalui MCA, MIC, DAP, Cina dan India PKR.

Jangan tipu agama. allah Maha Melihat. Ingatah kata2 hikmat ustaz2 zaman dahulu." Pulangkanlah yang haq kepada yang empunya haq".
Berlakulah adil!

Anonymous said...

emmm saper.. pelopornya pada tahun 1994 bermulanya pengundi pelbagai status termasuk pelacur bangsa jawa dari indon pun disumbat naik bas disuru mengundi BN pada masa tu..

rasuah ic palsu dan berbagai2 lagi kerja kotor siape dalangnya tentu orang sabah masih ingat ??? siape TPM MenKew pada masa tu.. Dsai lah! jika nak tahu orang2 semanjung datanglah ke sabah buat study wang 80juta hanya satu misi nak amik kerjaan negeri dari parti pbs

jika nak tahu pejuang kotor!.. tu adalah Dato Seri Anwar Bin Dato Ibrahim@UMNO/BN pada masa tu Timbalan Presiden UMNO dan Pengarah Pilihanraya Umum Negeri Sabah Tahun 1994 tak percaya tanya dier ~jika tak ngaku Allah musnahkan kehidupannya dunia akhirat

Anonymous said...

sprm(suka peram rahsia menteri) ka bpr(biar pakat rebah) ka sama saja la bengap tol la puak al umno ni..... dtg dari benih yg sama (umno) maka tak heran lah tukar nama apa sekali pun.... sama saja... bodo piang sungguh puak umnooooo

muraisenja said...

ada 2 3 org member aku dr sarawak pun cerita benda yg sama, jadi betul lah yer

Anonymous said...

muraisenja semuae keje kotor2 nie datang dari tanah besar semannjung,ogang semananjung semuanya same jer.. otak penjajahh!...

Anonymous said...

Dah lama dah org smanjung tahu masalah Sabah,tapi bila dibawah PBS dahulu Parin lawan, tanya sama Parin tapi dia dah takut.Yang tinggal berani skarang ialah Negeri Sarawak Umno tidak boleh masuk & dan org Smanjung kena guna Passport masok negeri sendiri.pelik tapi benar.Imigration "Blacklist seperti yg buat buku polilik terkenal SH.Altas tidak dibenar ke Swak dan banyak lagi yg lain.Sebab sebab Mastermind keseluruhan Malaysia ialah Tun Rahman Yakub. (bekas ketua menteri swak.)siapa saja orang atasan semua under by his comand. PM & geng & DSAI,Nikaziz pun dia control. Org PKR & PAS semua dah dirancang utk tanding lawan BN.Semua dah dibeli oleh Tun Sarawak.Selamatlah harta pusaka dan tender dan terbesar sekarang ialah wang ehsan (royalti minyak Swak dah ditangan mereka bertahun2.Siapa berani...? Swak nak serah kpd siapa? nak blacklist.YB YB semua,buah pilihan pehin.siapa berani. Org terkaya Swak di Sibu lagi takut.siapa berani.Insyaallah yang berani mati sahaja berani.SiApa? tunggu dia dua tu..mati!!!

Anonymous said...

haha, ade yg tanye mane SPRM..

ini soalan standard pembangkang nih..diorg ni masih membayangi SPRM adalah "suruhan" kerajaan..tp stail politik2 camni da ketinggalan zaman la..citer lame..da takde isu baru ke?

senang je nak tuduh2, buat kenyataan2 sensasi..mcm RPK..

but kena la phm SPRM buat keje atas dasar report dan bukti..ade report korg buat tak? kalu ade bukti antor la kat SPRM..insyaALLAH diorg gi siasat..

takyah bising2 kat sini.,

anti-firaun..

Anonymous said...

Sengal, bingai, baghal n bangang...ayat yang paling sesuai kot untuk kaki komen dalam ni.

Ada yang sibuk pasal BPR, SPRM, Kadazandusun n memacam lagi. Sebab tu BN bole mempergunakan n memperbodohkan orang ramai sebab pemikiran macam ni la. Pertikai benda yang remeh.

Aku pernah berkerja di Labuan jangan cakap orang Sabah, mat salleh, filipin, Indon, mamak orang asli dah aku jumpa malah macam-macam cerita aku dengar juga.

Aku tak nafi penulis cuba memberikan berkongsi pengalamannya dengan ikhlas kerana, bila seorang pelayan hotel yang tamat darjah enam menceritakan pada aku tentang keperitan hidup dan boleh menilai keburukan BN apatah lagi kita yang dikurniakan Allah kehidupan yang baik dan pendidikan yang sempurna teraba-raba mencari identiti pemerintah kita?

Anon 7:40...nampaknya TPM lebih berkuasa dari PM ya? Kesian Mahathir..

anti-firaun...boleh ke SPRM siasat? Kes PKFZ, Toyol Jawa n mamecam lagi dah siasat ke? Ada report lagi.

Anonymous said...

but kena la phm SPRM buat keje atas dasar report dan bukti..ade report korg buat tak? kalu ade bukti antor la kat SPRM..insyaALLAH diorg gi siasat..

takyah bising2 kat sini.,

anti-firaun..
-----------------------------------

alooo...ko ingat org buta, pekak dan bangang mcm ko ke??? mana hasil siasatan rumah banglo khir toyo aka tauke penyapu??? bagus promosi sprm nampak...ade jalan ka???

Anonymous said...

alo anti firaun. aku rasa ko baru balik dari planet marikh la bai...jauh sangat ko dah kena tinggal dgn peristiwa2 yg menarik kat malaysia ni...kesian2. yg kelakar tu ade hati nak bagi nasihat kat orang lak tu...ha...ha...ha...lawak..lawak..

Anonymous said...

pejuang melayu dan islam dari umno dan gpms bacul??? betul ke??? memang betul la..kalo x caya mlm td debat perdana kat Penang sekor pun x dtg....ha...ha...ha...aku rasa lepas diaorang siapkan fakta last2 sekali baru diorang sedar yg melayu ketinggalan kat penang sbb depa sendiri...ha...ha...ha...ahli umno memang baculll...ha...ha...ha...ckp xde fakta mcm pencacai diaorang dlm ni...ha...ha..ha...ahli umno memang bebal...

Anonymous said...

kalu ade bukti baru, report la..ape susah sgt nak paham konsep ni..

awal2 da buat speculative SPRM tak amik tindakan la, ikut telunjuk Govt la..prejudice sungguh..

da wat report baru dgn bukti baru, meh scan masuk blog ni, same2 kite monitor tindakan SPRM..

ape yg susah sgt..

Anonymous said...

Anon 11:42 aaa...

woit...lu mana skolah. Tatak baca sulatkabar ka kawan.

Lu mau apa bukti? Lalam sulatkabar sula tunjuk leport polis. Lalam parlimen sula tunjuk sulat jugak.

Lu ada baca ka talak baca sulatkabar kawan? Lagi mau balu punya bukti kaa...molo punya olang.
Gila punya olang. Lu cakap selupa talak otak punya olang...tiu nia maa

Anonymous said...

aku ingat kalu nak scan bagi ko tengok dari dulu sampai skrang punya report, confrm keneneng kepala ko. sudah la tu budak ingusan. ko baru balik marikh aku rasa...ni kat malaysia bukan kat planet marikh. jgn jadi mcm anti firaun yg ckp xde fakta pastu bukakan lagi pekong umnongok luas2. malang umno dpt pemimpin dan ahli yang bacul dan bebal...kesian2

ah peng said...

kehkehkeh keh keh kehkeh keh keh
melayu bodoh keh keh keh

angkat guan eng jadi pm lebih bagus keh keh keh keh

Subra said...

ayoo apeng..Melayu memang bodo la..kita india sama cina juga pandai..dapat PM bukan bagsa kita juga tapi kita kaya raya.. kehkehkehekeh

Anonymous said...

haiya..tatak baik cakap itu macam maa...olang melayu tatak bolo olang melayu ala pandei.

Lulu time olang melayu luluk liam-liam bukan bolo maa...olang luluk liam-liam sebab olang melayu manyak setia tatak suka lawan-lawan. Tapi sikalang aaa...olang melayu tatak muleh tahan silalu kina pijak. Ini BN manyak busuk punya kaki kasi tipu olang itu pasat melayu kasi lawan loo.

En thamby...lu ingat olang melayu sama-sama lawan macam kita lu boleh angkat dia punya negeli sinang-sinang kaa...Ini melayu lu jangan kacau manyak-manyak satu kali dia malah haaa...susah wooo..Kita sama-sama makan maa balu ati ada syiokkkk...

Kawan aaa... lu mana sikulah. Tinggi punya sikulah kaa..?

ah peng said...

apa susah susah angkat guan eng la kasi dia jadi pm..ayoo..

subra said...

betul la ah peng...guan eng ka..karpal singh ka..mereka juga boleh pakai tau.. ayoyo..itu samy vellu juga boleh apa..

joehan said...

hahaahah..klaka la en3 ni...ank sedare aku pon blh taip cerita cmni..malah lbh hebat lg..apela..nk wt en3 cr la fakta..cam badut la TP/TB ni..pastu sme bdk2 PR percy bulat2 plak tu..sia2 korang letak ayt surah al hujurat kt ats tu..gune la otak wei wahai puak2 PR..otak msing2 dh kne liwat dgn nuar al juburi ke..haha
'anwar harus bertaubat-kapal sink'

Anonymous said...

Yang cerdik makanan sang gelioga, sang bodoh makanan sang hayun...

Betul ke adnan ? Rabiah nak makan kau he he he

Orang Melayu berbalah sesama sendiri..orang main politik yang untung ha ha ha...

Nak bela melayu konon, nak bela agama konon semua sandiwara politik