"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, April 19, 2010

Saidina Umar Dahulunya Peminum Arak yang Tegar

NOTA EDITOR: Kisah Saidina Umar dan Saidina Hamzah meminum arak adalah legenda. Sebelum mereka masuk Islam, mereka terkenal sebagai peminum arak yang berat. Malahan, Saidina Hamzah kekal meminum araksehingga beliau syahid di Uhud. Ini kerana pengharaman arak secara total berlaku selepas Perang Uhud. Dan Saidina Hamzah masih dikira sebagai syahid kerana pada waktu itu arak tidak diharamkan lagi.

Pokoknya, mereka telah bertaubat. Dan mereka dianggap oleh Allah SWT sebagai manusia yang terbaik dalam umat Nabi Muhammad SAW.

Adapun Zaid Ibrahim bukanlah para sahabat Nabi SAW. Namun,beliau telah mengakui secara terbuka yang beliau telah bertaubat. Jadi, kenapa kita hendak menjadikannya sebagai isu? Kalau nak kira minum arak, Saidina Umar dan Saidina Hamzah dulu kuat minum arak. Namun, mereka telah bertaubat dan mereka telah menjadi manusia yang beribu-ribu kali ganda lebih baik dari kita.

Beri peluang kepada Zaid Ibrahim membuktikan kata-kata beliau bahawa beliau telah bertaubat. Beliau telah pun mengerjakan haji dan telah bertaubat dari dosa-dosa besar.

Juga, kalau didapati beliau tidak istiqamah dalam taubat beliau, kita ada dua tahun lagi untuk menolak beliau dalam pilihanraya yang akan datang. Apa nak takut?

Di bawah adalah artikel dari Masrum Dayat/Harakahdaily yang menjawab tohmahan kononnya Zaid ada "minibar" di rumah beliau.

Satunya, minibar ni maksudnya tempat diletak makanan dan minuman yang bersifat tidak berkhasiat. Tiada kena mengena dengan arak. Biasanya minibar akan diletakkan di peti sejuk yang kecil di dalam bilik dan bukan di dapur. Kalau betul rumah Zaid Ibrahim ada minibar, apa salahnya? Apa salahnya letak Coca Cola, cokelat, kacang, Sprite etc? Nak fitnah Zaid pun tak reti guna perkataan yang betul, puak-puak UMNO ni.

Pakatan Rakyat kena berhenti layan cerita ni. Kesah UMNO bersekongkol dengan YAHUDI adalah DOSA YANG LEBIH besar dari minum arak. Isu ini lebih penting untuk dilayan dari isu Zaid ini.

Ezam sendiri terima duit dari Yahudi Soros. Takda orang nak komen ke?

Juga, takda pulak orang nak komen pasal Hishamuddin ye?

Sekian
Apa? Di rumah Zaid ada bar?

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain.

"Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang." (49:12)

“Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula.

"Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat." (HR Bukhari)

Saya hairan bagaimana ada yang tergamak bertanyakan Tuan Guru Hj Hadi Awang, Presiden PAS, dan beberapa pemimpin PAS yang lain, mengenai tohmahan yang dilemparkan terhadap Zaid dalam laman web atau blog.

Zaid ditohmah sebagai pewain atau peminum arak tegar dulu kini dan selamanya. Bukan itu sahaja laman web dan blog tersebut turut mempamerkan gambar-gambar “super-imposed” (gambar yang telah ditokok tambah supaya kelihatan real).

Itu kerja-kerja jahat yang keterlaluan!

Zaid dan keluarganya juga ditohmah apabila dikatakan di rumah beliau sendiri terdapat bar (ruang khusus di mana arak di sediakan).

Tidak cukup dengan tohmahan tersebut, arak dikatakan menjadi hidangan sarapan pagi, tengah hari dan makan malam.

Arak ibarat air jus mangga yang dihirup senaknya, tohmah laman web dan blog berkenaan.

Saya sering berpeluang ke rumah Zaid di Tropicana Golf & Country Resort. Orang putih kata seeing is believing.

Setahu saya di rumah beliau juga sering diadakan sidang akhbar yang dihadiri oleh pemberita dari pelbagai akhbar termasuklah Selangorkini, Harakah dsb. Tidak kelihatan bar atau minuman keras di rumah beliau.

Sedangkan menghisap rokok di rumahnya pun isteri Zaid, Datin Suliana, tidak benarkan, apatah lagi menghidangkan arak siap dengan barnya sekali!

Tentulah tohmahan semacam itu merupakan serangan yang biadab dan amat keterlaluan.

Setahu saya Allahyarham ayah Zaid merupakan seorang pendukung kuat PAS Kota Baharu semasa hayatnya. Zaid sendiri merupakan anak lelaki yang sering mengiringi Almarhum ayahnya ke ceramah-ceramah PAS.

Hubungan dan aroma PAS sudah tersemat dalam jiwanya semenjak beliau kecil lagi.

Zaid dan isterinya juga telah beberapa kali mengerjakan umrah sebelum berpeluang mengerjakan ibadah haji pada tahun lepas (2009).

Pada saya, tidak mungkin Zaid sanggup berbelanja ribuan ringgit untuk mengerjakan ibadah umrah dan haji kalau di dalam hati sanubarinya sarat dengan “penentangan terhadap hukum-hukum Allah” dan tiada sifat mahu mengabdikan diri kepada Allah.

Apakah menunaikan fardu haji dan berbuat kebajikan kepada lebih 5000 orang kurang upaya yang berdaftar dengan Yayasan beliau di Kelantan itu bukan manifestasi ketaatan kepada Allah Rabul Jalil?

51 comments:

matkambing said...

salam, kebanyakan penyokong umno-apco hati mereka telah tertutup kepada kebenaran!

Anonymous said...

NASIB BAIK TAK AMBIK MAMAT NIE..

Dr Halili keluar PKR masuk Umno
MALAYSIAKINI

Apr 19, 10 11:19AM

Bendahari PKR Hulu Selangor, Dr Halili Rahmat mengumumkan keluar parti dan menyertai Umno.

Anonymous said...

alangkah jijik dan memalukan apabila dikaitkan dengan minum arak.

Seorang Muslim yang benar-benar sejati, dan pemimpin yang benar-benar berprinsip, tidak mungkin akan dikaitkan dengan benda haram seperti arak.

yang penting sekarang ialah, bertaubat dan untuk itu, hanya Allah yang tahu.

Anonymous said...

Salam. Heboh cerita Zaid minum arak tidak kira samada dari pihak UMNO/BN atau dari PR sendiri. Ada yang menyokong dan ada yang tidak. Bermacam-macam ulasan dan alasan diberikan tetapi hanyak rakyat sahaja yang berhak menilai samada boleh terima atau tidak pemimpin yang minum arak.

Contoh yang diberikan seperti saidina umar dan hamzah adalah peminum arak tegar tidak sesuai untuk dijadikan contoh pada masa sekarang kerana saidina umar dan hamzah minum arak semasa al-quran belum menurunkan bahawa arak itu haram dan juga pada masa itu mereka berdua ini belum lagi memeluk Islam. Masalahnya Zaid adalah menganut Islam dari bapanya sejak kecil lagi dan pengharaman arak telah dikeluarkan oleh al-quran sejak dari dulu lagi. Mana boleh disamakan. Kalau menyokong sangat Zaid pun jangan la menyokong secara membuta tuli. Selidik dulu apa yang perlu sebelum keluar artikel. Nampak sangat sokong macam orang kampung main sokong je tidak kira samada betul atau salah.

joostspring said...

kebodohan tule babi yg sememangnya bodoh sombong semakin terserlah...dek kerana nak membela si zahid hbs amik kaitkan dgn zaman rasul...

Anonymous said...

Inilah harga yang perlu dibayar oleh seorang lelaki atau wanita yang bergelar pemimpin atau ahli politik.

Apabila kita sudah menjadi seorang pemimpin, sahsiah diri menjadi pengukur kepada keikhlasan dan kemampuan seseorang.

Kerana itulah mak selalu cakap, jgn buat perkara-perkara yang tak elok, apatah lagi mendekati benda2 yang haram.

matkambing said...

politik malaysia berada pada tahap yang rendah apabila perangai buruk zaman silam yang boleh dimaafkan menjadi bahan politik menjatuhkan pemimpin. kesalahan yang dilakukan tidak membabit pihak lain. dimana letaknya kemanusian pada rakyat semua? apakah rakyat malaysia sudah tidak boleh berfikir dengan waras? nampaknya pengaruh wang ringgit telah mempengaruhi tindakan yang akan diambil.

joostspring said...

tule babi...

DR. Halili lak yg keluar dr pkr skrg ni...

lu nak bg alasan apa lak kali ni???

mesti kau xbajet yg dr halili akn keluar pkr..agak2nya bila postmorten pasal dr halili tu leh keluar..kl ni apasal lak tule babi....

joehan said...

sian bdk2 pr ni..wei tulang babi..bg cth saidina umar plak dah..klaka la ko ni..die minum sblm tegahan minum arak sec kesuluruhannya...tp pemimpin yg ko suruh org islam hulu selngr pangkah tu org yg minum sesudah Allah larang secara keseluruhannya..bgla cth yg logik skit..ko nk putar belit cm nuar al juburi gak ke..tu br isu arak..blum isu judi lumba kuda lg..jwb psl isu lumba kuda plak wei..

dlu korang sibuk2 jaja cite najib n atlantuya..lps zul nordin n wee choo keong kate pkr wt fitnah psl atlantuya tu trus korang xjaja dh cite tu..ckup2 la skong org yg ske wt fitnah tu wahai budak2 PR..
ezam trima duit yahudi time die dgn pkr aritu..so ko akui la ye nuar kwn yahudi...apela tulang babi n topeng berak ni..
skrang korang pon percy ckp nuar al juburi psl apco sebagaimn korang percy ckp die psl najib n atlantuya aritu..korang ni xreti pkir ke...
brita terbaru..dr halili kuar pkr..hahahaha..klaka la parti kencing rakyat ni..tp korang yg bodo n bebal je skong nuar al juburi lg..korang sume xbaligh lg psl politik ni..sibuk2 skong membabi buta..cine xkn skong pkr sbb korang xnk bina uitm dlu..dieorg nk bisnes je..so undi cine kompem pkr xpdt..india pon..korang harap melayu jela..tp dgn isu moral zaid ni..bungkus la korang kt hs..hahahahahaha..korang skong pkr lg ke??hahaha..ats asas ape ek..keadilan?perjuangan?ape yg xadilnye..ape yg korang perjuangkn??islam??mcm xjer..hahaha

Anonymous said...

"Dr Halili pula merupakan seorang pakar bedah saraf dan dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan keluarga Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim"

lagi satu kenalan rapat anwar yg meninggalkan NUAR. fuhh! KENALAN RAPAT lg..

anti-firaun..

p/s: betul kata EZAM..

joostspring said...

tule babi...

cepat la keluarkan artikel pasal keburukkan DR halili ni...

kangen banget gue nak th sbb aper dia keluar pkr ni...

faktor2 utama aku dah th...nak th lak kot ada faktor2 yg xpernah didgr sblm2 ni..

hohhohohoo

Anonymous said...

jika terdesak sgt pun anda tidak patut membandingkan Zaid dgn saidina umar & hamzah dlm hal ini....

Anonymous said...

..lepas pilihanraya ni ramai blogger merengkok dalam penjara. Knapa Mahathir dan Pembesar UMNO tak mengata terus pada zaid ni ? knapa blogger2 je ? sbb pembesar2 tahu siapa zaid tu .. bukti blogger dah ada, tunggu je lah masanya. Yg atas lepas, yg bawah merengkok ha ha ha. sapa pedulik ? ibrahim .. ? haha

Anonymous said...

siapa kah yang selalu mainkan politik maki fitnah membuka aib orang dari dulu2 lagi.ini lah padah nya apa yg allah larang kita halalkan.kini termakan diri sendiri.terima lah allah itu satu

Anonymous said...

ni ler yg dinamakan puak-puak PiRahhhh ni ketandusan idea.diorg ni sanggup jaja citer ntah hape-hape,untuk raih sokongan org ramai.Penulis blog ni iaitu saudara Topeng Perang yang bertopengkan syaitan iblis laknatullah pun dah terdesak nak tulis cerita fitnah pasal kerajaan,BN& UMNO,sampai nak disamakan zaman saidina umar dengan si KAKI MABUK ARAK ZAID.APE KEJADAH NYE KO NI TOPENG BERAK BERTERABUR!!!!!!

PS: SEKARANG NI SAPE YG BODOH+TOLOL+BANGANG+BAHLOL SEBENARNYA????ADAKAH PUAK2 BN,UMNO&KERAJAAN @ PUAK2 PiRahhh????BUKAK LAPTOP& PC TANYE SELERA LER YE INCIK TOPENG IBLIS

anak lawin papulut said...

joostsring....mu baalik kelate la.....tengok puak umno lanyak bangsa sendiri...hidup apco ...hidup umno...hidupm joostspring haram jadah....

anak lenggong mana....tengah main ke...

tuan komrad said...

"eh..kitaorang bersih per???dosa tak pernah buat tau....sejak dari perut mak kitaorang,takde langsung dosa yang kita buat sampailah hari ni"

mungkin ini isi hati dan pengakuan orang2 umngok dan bn kot...maksum..

tapi,arak minum jugak..raba punkoq pon buat...amik duit under table memang selalu...

"percayalah..kami semua baik..orang selain daripa puak2 kami jee yang jahat kat dunia nih"kata para pemimpin umno...

didikan daripada yahudi..syurga neraka tolak tepi...diri sendiri jee yang mulia..anggap orang lain macam sampah...

joostspring said...

isu skrg pasal prk,pkr n zaid...gua xnk ulas pasal kelate...

tule babi dan poji pun xbrani nak kutuk kick...mu berani deh..lawn tokey r lu ni..hohohoho


tule babi..

wat lu dlm minibar org ltk sprite,coke,kacang,snack dan sespesis dgn nya...

nak backup pun agak2 r bai...

joostspring said...

komrad...

ape susah kl org BN buat dosa...

msk je PR n buat statement "saya dah insaf dan bertaubat" hhehehehhe

settle citer...

suci aper beb kl joint PR ni...diibaratkan seperti bayi yg br dilahirkan...

anti firaun,joehan and lain2,baik lu org joint pr cepat2, diorang tgh buat promosi menghapuskan dosa tu..

dun26bangi said...

BN BERPECAH DAN MASIH ENGGAN BERUBAH

Natijah dari pencalunan PRK P94 Hulu Selangor ialah perpecahan dalam Barisan Nasional. Parti-parti besar dalam komponen BN sebenarnya sedang meretak. Jika MIC mencalunkan P.Kamalnathan sebagai calun rasmi muncul pula V.S. Nathan bekas naib pengerusi MIC Hulu Selangor menawarkan diri bertanding. Tidak termasuk Anuradh yang mendakwa anak kepada pengasas MIC Hulu Selangor yang tidak sempat mendaftarkan pencalunan kerana terlambat.

Sebelum ini calun yang disebut bakal bertanding ialah Timbalan Presiden MIC Dato’ Palanivel. Menyedari orang UMNO tidak suka pada Palanivel maka dicalunkan P. Kamalanatahn yang kalah dalam perebutan jawatan Ketua Putera MIC Selayang tetapi dilantik sebagai Pengerusi Penerangan MIC Pusat kerana dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan Presiden MIC, Dato’ Seri Samy Vellu. Dato’ Seri Presiden ini rupanya masa mudanya dulu merupakan seorang pelakun drama Tamil mempunyai hubungan baik dengan ibu Kamalnathan yang juga seorang pelakun drama.

Turut mencalunkan diri bertanding ialah calun dari UMNO iaitu Exco Pemuda UMNO Shah Alam, Johan Mohd Diah. Ternyata UMNO sendiri masih memprotes pencalunan MIC di Hulu Selangor. UMNO Shah Alam yang terlibat dalam kontrovesi ’isu kepala lembu’ akan terus menggunakan ketuanan melayu untuk berkempen.

Kita jangan lupa calun PKR, Dato’ Zaid Ibrahim adalah bekas majlis Tertinggi UMNO. Kerana ingin memperjuangkan keadilan rakyat terutama sekali dalam kes Mansuhkan ISA beliau sanggup meletak jawatan sebagai menteri.

Apa yang berlaku sebenarnya membayangkan perpecahan dalam BN. Antara calun yang inginkan perubahan dalam BN dengan calun yang masih setia membabi buta terhadap BN. Ternyata pemimpin BN masih tidak menghormati’ aspirasi rakyat semasa PRU 12 yang jelas inginkan perubahan.

Dato’ Zaid yang mempunyai sisi yang negatif ketika didalam UMNO cuba memperbaiki dirinya Namun perubahan itu tidak disenangi oleh rakan-rakannya di UMNO yang seolah masih mahukan beliau seperti dahulu. Apakah itu yang rakyat Hulu Selangor mahukan?

dino.yp@gmail.com said...

aku pun nak tunggang todi lepas ni, esok alu taubat.....kalau ikut fatwa TB =(FRAKSI pkr DALAM pas), BOLEH....bodoh punya argument.

Anak Lenggong said...

Tu dia kaki pengampu dan bodek dah buat perbandingan diantara sahabat rasullah dengan Zaid...orang tau laa Zaid tu banyak duit so tak payah laa nak bodek lebih2 pulak...

Terima lah kenyataan bahawa Pemimpin, bloggers dan penyokong PAS hanya sebagai tunggul hanyut saje..mereka ni hanya sebuah parti sampah yang dipergunakan oleh nuar sewaktu berkempen tetapi hakikat sebenarnya:-

Pas mana boleh dipercayai lagi sekarang ni...dulu betul la konon nya perjuangkan islam sekarang dah turut mengamalkan konsep liberal...

Demi tamakkan kuasa dan memenuhkan kocek pemimpin PAS dan menjadi saorang yang hipokrit..mereka merelakan diri dipijak dan dijadikan barua oleh nuar serta kit siang anak beranak..

Penyokong PAS pulak disebabkan terlalu taksub dengan pemimpin sudah ilang daya pemikiran..mereka ni rela diperbodohkan oleh pemimpin mereka..pemimpin dan penyokong PAS sedang menjilat semula ludah yang telah mereka luahkan terhadap Zaid dan dengan mudah dapat melupakan apa yang dilakukan oleh Zaid terhadap mereka...

Anonymous said...

sapela yg pandai2 kaitkan zaid ngan saidina umar...korang ni ape nk jdlh...bleh plak kaitkn org biasa dgn pemimpin islam yg lg agung plak tu....ish2...ape nk jd skrang ni.
saidina umar mnum arak tu sbelum die peluk islam.lpas pluk islam mane ade die mnum arak 2 dh.
yg korang nk bela sngt zaid tu watpe.zaid tu pn bknnye bantu melayu sgt.die bkn ksah melayu ni.cblh tgk harta die.ada die bg ke kt org biasa ni.

biasalah klu dh m'yokong tu, yg salah pn jd btul.main buta tuli menyokong je.SIAN TGK ORG PR NI.NTAH TAU KE X MASALAH DALAMAN PARTI.HAHAHA

Anak Lenggong said...

Anak Felda pepulut lawin..pegi balik laa motong..tu kerajaan dah bagi kat mak bapak ko 10 ekar..kalau tak tu mungkin orang tak tau kat mana felda pepulut tu ...nanti orang ingatkan ko anak orang asli puak jakun lak...

Ni lah orang tak sedar diri..dah laa tanah pun dikasi free untuk diusahakan makan kat sekolah pun dibiaya atas program makanan anak miskin..dah besar pandai pulak bersuara...kah kah kah..geno hee nak buat komen pun tak reti..asyik nak ngutuk orang jee..belajar dulu laa...

tuan komrad said...

mr a: aku memang minum todi,tapi aku dah insaf...

mr b:aku memang minum samsu,tapi aku tetap minum sorok2..ape susah,kilang samsu aku punya...

agak2,sape yang lebih baik???

hahahahahahah..lu orang pikir sendiri maaa...kpala otak jangan simpan bawah ketiak...nanti jadi cam yahudi...

joehan said...

weii..korang xnk komen ke nape dr halili kuar pkr,amk s.alam n kawn2 die kuar pkr n 200 kt png kuar pkr..
kalo org tu melompat dr pr mule la korang kate sbb duit,kemewahan,harta,pangkat..cr la alasan lain..alasan basi la..ape ssh..korang cr la idea bg kt pemimpin korang tu..reka satu alasan yg x basi..hahaha..
byk btul duit bn ye..abs sume ahli2,mp2,adun2 pr kne bli la ye..hahaha..
nape korang xpkir yg PKR ni dah xbtul sbb nuar al juburi tu..nape korang xpnh pkir camtu..plik btul aku..korang pkir yg nuar al juburi tu baik sgt la ek..hahahaha.

wei tuan komrad..mmgla ade pemimpin umno slh..minum arak,judi,rasuah,men pomp n lain2.tp ade jgk yg slalu jemaah kt masjd,xmkn rasuah,xminum arak,xberjudi n lain2.
Sm jgk dgn org2 PR.manusia xlari dr dose.sbb tu la dlu umno ade ajk pas duk skali bincang sm2 psl perpaduan islam.bile dh bincang2 n jd baik blhla tego dr dlm,doa supaya org2 yg wt dose tu bertaubat.
bknnye dgn pandang umno tu jijik,hina,byk dose n pandang pr tu mulia,baik n sbgainya.
org umno xpnh pon nk berkempen buruk2kn org lain.org pr je yg start wt camtu..so korang trima la padahnya bile budaya camtu pon dh termsk dlm umno hasil bawaan bekas2 pkr dlu.padan muke korang.hahahaah.
lg satu..korang xnk plak cite psl keburukn individu calon kali ni ek..sbb xde modal ke.hahaah..lgpon calun bn org india..mmg cr pasal la kn kalo korang burukkn org india..nnti nmpk sgt korang perkauman..hahahah..padan muke..kunun2 xperkauman la tu..tp amek calun melayu utk dpt undi melayu..usah hiprokrit la wei wahai org2 pr.

bolos501 said...

to anon 11.44 dan pencacai babi laknat umngok sekaliannya..

korang ingat manusia nie sempurna ke??..korang nie dah bertaubat ke dari dosa..melancap..tgk ..minum arak..tidak sembahyang blue..tgk vcd blue ,zina korang dgn awek korang tu(kalau ada) dan mcm2 lg??..walaupun zaid nie pernah minum arak pada masa mudanya tetapi sekarang dia telah insaf dan sedar..kalau tidak masakan dia pergi mengerjakan haji dan umrah kalau tidak kerana DEK hatinya YG sudah insaf dARI dosa2 lalu..manusia tidak terlepas dari membuat dosa..selagi nyawa di kandung badan selagi tu ruang taubat masih terbuka..zaid ibrahim ternyata sejuta kali lebih baik dari pencacai umngok berserta para pemimpinnya bongoknya.. nampak sangat kerajaan BABI NEGARA sudah tiada isu...isu nie boleh menjadi senjata makan tuan..pemimpin 1malaysia kita,tok jib....macam mana..??..hishamuddin..??..dan ramai lg pemimpin bodoh tolol umngok...jgn jadi munafik pencacai umngok!!..insaflah contohilah zaid ibrahim yg telah berubah!!

1malaysia=1israel!!

joostspring said...

dei bolos501...

lu bgth ape sapa yg plg jahat dan haramjadah dlm uMNO n BN ni???

tuan komrad said...

wei jootstspring..

lu mana mari??bangladesh mari kaa??
mata letak bawah punggung ka???


hahahahahaha..yahudi sungguh...

Anonymous said...

terer TB ..... amik contoh Saidina Umar pasal nak buat perbandingan dgn Zaid ..... hahahaha..... cuma contoh perbandingan tu sgt2 la menunjukkan kebodohan dan kedangkalan akal dia .... awat tak amik contoh lepas saidina umar dah tak minum arak yg mana life dia didedikasikan kepada islam? zaid ada buat mcm tu? wakakakaka..... sudah la TB
TB= Terlalu Bangang
TB= Terlalu Bodoh
wakakakaka.........

tuan komrad said...

ade sape pemimpin umngok berani mengaku minum todi??

ada?? kj??tajuddin??jarjis???

sila..sila.....

jangan malu2 maaaa....

bolos501 said...

...TO JOEHAN:

dr halili keluar sebab dia tidak berpuas hati sebab tidak terpilih menjadi calon d'huluu selangok..,itulah sebab utamanya..

berbalik kpda zaid pulak,
Zaid telah dituduh tanpa bukti..punyalah jahat media massa dan kerajaan YAHUDI BN nie..habis segala taktik kotor di gunakan untuk menjatuhkan zaid..DIA INGAT PENGUNDI NIE SENANG KE MAU TIPU??XDE modal dah ke>>

JGN JADI BODOHLAH!
KALAU PUN DIA MINUM ARAK ITU PUN masa zaman dia muda2 dulu..kira lifestyle maklumlah dia kan pernah belajar kat united kingdom.. dan iman pun kurang time tu..maklumlah darah muda..tetapi sekarang DIA sudah insaf..dan beralih kepada PKR!

tuan komrad said...

laaaa..takkan nak banding zaid dengan kj kot???

compare dengan tajuddin pasir salak??

hahahahahahahahah..dioarang ada insaf minum todi ke???


hahahahahahaha

BOLOS501 said...

bg aku semua pemimpin umngok bongok BN semuanya haram jadah!!.Najis kotor!!start dari kepala dia(tok jib)sampailah ke penyokong2nya..semuanya buta hati susah mahu terima kebenaran..perlu di ingatkan zaid ibrahimtu pun dulu dalm org umno!!..segala kekotaran dan najis yg merajai umno telah mempengaruhi minda dan jiwa dia..itu sebab dia minum arak dan saman hukum hudud ..sebabnya dia org umno!!Umno hampir2 menyesatkan zaid ibrahim!!umno kan anti islam so paham2 ajelah..org umno nie satu aje benda haram yg aku nmpak setakat nie diorang tidak pernah buat...yg lain semua dah ada dah..spt minukarak..berjudi@menghalalkan judi,berzina,rasuah dan mcm2 lg..nak tahu apa tu


......MAKAN BABI!!!

JGN UNDI BN!

joostspring said...

bolos..

apa susah...najib dah nak pencen esk2 dia masuk r PR...nak best lg msk pas..gerenti suci seperti bayi beb..hahhahahaha..org2 PR yg lain pun bleh buat mcm tu jgk maa

woooo...umno menyesatkan zaid la ni..kakakakkakakka...zaid minum arak salah umno..zaid liberal salah umno,zaid penyokong murtad salah umno..zaid berak salah umno...

bro...ZAID KAYA LAK SALAH SAPA???


bongok + banggang jgk kau ni bolos ye..kl la org buat fitnah,xdenya si zaid mengaku sendri siap cakap dah insaf n bertaubat...sendri mau ingat la bro....

betul2 pencacai PR tahap cipan r kau ni bolos...masih nak menegakkan tu yg zaid ni bkn kaki minum...hahahahhaha

tuan punya badan dan ngaku...tp lu sibuk lagi duk kata org buat fitnah...betul2 superb r lu jilat bontot zaid...hahahahhaa

joehan said...

to bolo ehh bolos501..lu mmg btul2 bolo punye olang..hahahaha
ni komen ko "Zaid telah dituduh tanpa bukti..punyalah jahat media massa dan kerajaan YAHUDI BN nie..habis segala taktik kotor di gunakan untuk menjatuhkan zaid..DIA INGAT PENGUNDI NIE SENANG KE MAU TIPU??XDE modal dah ke"
anak sape ni wehhh..g isap susu tu..mk ko dah buatkn susu..xbc paper,blog,media2 lain ke..zaid tu dh ngaku n die kate dh insaf..erm..insaf ke..hahaha..

satu lg komen ko"walaupun zaid nie pernah minum arak pada masa mudanya tetapi sekarang dia telah insaf dan sedar..KALAU TIDAK masakan dia pergi mengerjakan haji dan umrah kalau tidak kerana DEK hatinya YG sudah insaf dARI dosa2 lalu"..bgsla die g haji..tp kite mn blh judge org yg g hji tu sume baik2..ade artis yg jd hajah lpas blk haji pon pkai seksi maut..hehehe..

marah btul ko dgn babi ek..tp lg baik ko g marah dkt org yg nk modenkn n majukn industri babi kt selngor tu..hehehe..xpe..pasni rakyt slngor leh mkn hasil cukai babi byk skit..hahahaha..cakap xserupa bikin..ko tau ke klate pon berlambak ladang babi..hehe..ko panas ke..msti ko angin kn..hahaha..
ko xpayh la ckp jgn undi bn..hehehe..sbb org hs sbnrnya xkn undi zaid tu..
ni lg satu komen ko "dr halili keluar sebab dia tidak berpuas hati sebab tidak terpilih menjadi calon d'huluu selangok..,itulah sebab utamanya.."
hahahaha..tau xpe..zaid bkn calon yg pemimpin2 pkr suke..sume menyampah kt die..tp nuar kn diktator..die blh wt keputusan ikt suke ati die..hehe..korang yg stakat melalak n jd ahli biasa ni je suke..ketua amk s.alam n kwn2 die dh pon kuar pkr..akn ade lg yg kuar pasni..tungggguuuu..

joostspring said...

komrad...

gua tanya ada tujuan beb...

KJ tu smpi bila2 xkan insaf...maklumla cita2 pun dah sma...PM in waiting...nak wait sampai bila tu tak th la pulak..kui,kui,kui

kl KJ masuk PR nanti agak2 kau dia wat statement "saya sudah insaf dan bertaubat" jgk ke???heheheheheh

time tu nanti bolos pun akn ikut jilat bontot KJ and ckp BN yg rosakkan KJ...

HERKKK....KHAK TUIIII

tuan komrad said...

wei jootspring..

katakan ko minum todi..

kedian ko betul2 insaf..tak nak minum lagi...

apa perasaan ko bila aku cakap,dia ni mana insaf lagik???biasak la,orang umngok..

ko marah ke tak??

hahahahahahaha..pikir beb..pikir

bab2 taubat dan insaf,aku serah pada Allah SWT mengadili..kalo zaid nak menipu,biar dia tanggung dosa kat tuhan dan para pengundi..

joehan said...

kesimpulan dr komen tuan komrad aku blh buat kt cni...jgn undi zaid..hahaha..sbb kemungkinan die menipu tu ade..ntah insaf ntah tidak..lgpon pkr ni racist..nk undi melayu je..sbb tau cine n india xkn undi pkr dah..hahaha.

undi pkr = undi zionis kwn2 anwar
hahaaha.

joostspring said...

lor....

bkn aper tu pandangan lu n the geng kpd org2 umno...

selagi dlm umno or BN selagi tu kotor...n kl kluar je BN msk pr sesuci bayi yg br dilahirkan...

org2 pr yg keluar lak dr sesuci bayi trus serta merta menjadi dajal...

lu fikir la sendri komrad....

bab mengata mmg geng2 lu hebat..tp kenyataannya hampeh...zero...tgk manifesto kerajaan negeri selangor dah la...xpyh g jauh..

lepat said...

simple jer dia peminum arak masa dlm umno. Knapa umno tak bising? sebab ramai pemimpim umno pon minum arak or orang minum arak dlm umno ni ramai kot? Peminum arak sampai dipilih jadi ketua bahagian dan juga menteri.. oleh paklah lagi tu. Umno senyap. Now dia cakap dia dah insaf, umno bising. bagi aku senang if u want to talk about islam sangat tak payah duk mengundi BN, sebab dia letak non-muslim.. pilih si calon bebas tu pon kalo dia tak minum jugakla..

tuan komrad said...

biar kalah kat prk asalkan calon dapat mengaku kesalahan....aku no prob tentang menda nih..kalo kalah time nih,belum tentu kalah masa pru akan datang...

sejauh mana la kuasa kat dunia kita boleh pegang??...sampai mati ke joehan??

ada tgk pencacai umgnok superimpose gambar zaid pegang botol wiski??

nak pekena beragak agak la..masuk kelas photoshop dulu maaa..

tu la,orang suruh gi sekolah dulu,,maleh,,pegi berkubang kat longkang..dah tua bangka jadi bengong...aparaaaa..

joehan..anak lenggong...jootspring..ade komen??

hehehehehehehehehe..

malu la jadi yahudi,nak wat superimpose pon kantoi...

anwar gigit jari said...

kalau yg profesional pon dah belah..korang yg cerdiknya satu persen pun tak ada..baik lah blah sementara UMNO masih sudi terima korang..tapi kalau masih nak tegok arak kelua PKR masuk PAS..lepas tu bertobat..nescaya putih bersih la korang..silap2 nanti akan ada fatwa..nabi pun pernah minum arak

Lan Pon said...

dulu keji sekarang puji
dulu arak sekarang diarak
dulu zaid sekarang haji zaid
dulu disepak maki sekarang dilambung tinggi
dulu masih dihormati..dua tiga hari lagi terkubur mati..last2..ke rumah umno dia kembali

tuan komrad said...

yeiii...nak jadi baik..masuk umno cepat2....

bleh tonggang arak,tapi kena cover line..

nak insaf??tak yah..dunia ni aku yang punya hiks..hikss...

perkataan insaf tu hanya mainan je....syurga neraka tak wujud...

orang lain nak insaf??mana leh percaya...jap lagi wat jahat balik.....

dalam dunia ni,hanya geng2 gerombolan je yang maksum...puak2 lain macam sampah..

metaliti ikut yahudi......orang lain pegi matiiiiiiiiiiii..

"prinsip hidup orang2 umngok"

Anonymous said...

org2 PR ni, kalau PM israel masuk parti diorg pun diaorg akan kata PM israel tu dah insaf .....pastu secara membabi buta, konfem diorg akan bagi sokongan maut ..... biar mati, biar putus sedara, janji politik kena tegakkan ...... tapi yg bawah2 ni duk susah mcm tu jugak la, yg blogger2 duk mcm tu jgk la..... yg duk kaya raya pemimpin2 depa......
wakakakaka...... 1 PR = 1 Otak = Bangang...... hahahaha!!!!

Anonymous said...

Saksikan blogger2 superimpose di lanyak oleh zaid & co di mahkamah nanti.. ko boleh buat persediaan awal2 bro .. kena pusing ke azmin je terus keluar bukti palsu .. pelandok sudah masuk jerat.. zaid menang atau kalah ko tetap diheret ke mahkamah. Itu zaid bro .. sesal dulu pendapatan sesal kemudian dihumban ke penjara .. zaid, jangan spare dia orang, kasi tunjuk langit tinggi atau rendah

bolos501 said...

to joehan

kau mulut aje besau..tpi isi mcm najis!!negara kita dah nak tergadai kau masih lg dgn semangat ketololan membela parti maksiat no.1 negara..si zaid tu memang pun dia dah mengaku pernah sentuh arak pada masa muda2 dulu..dan sekarang beliau telah bertaubat..dan inilah pemimpin yg kita cari..mengaku akan kesilapan..kalau nak harap pada pemimpin umngok..heh hanya ada satu tempat aje yg aku rasa akan membuatkan mereka mengaku akan kesalahan dan dosa mereka semasa mereka masih hidup..tempat itu xlain dan xbukan iaitu di padang mahsyar..nak harap mengaku kat dunia nie?....HEH,TOKSAH HARAPLAH!1Mampuih deme nak mengaku..Zaid ternyata berpuluh2 kali ganda lobih bagoih dari pemimpin tolol umngok..dia telah mengaku dan dia telah bertaubat..lgipun zaman dia minum arak dulu dia masih lg jahil...sekarang dia telah berubah..daripada buruk kepada yg baik....

noya:
Yg paling lucu sekali,,, oleh kerana xde gambar asli zaid minum arak masa zaman dia muda2 dulu,,gerombolan najis umngok tolol pencacai BN..SANGGUP MENGGUNAKAN TAKTIK kotor iaitu dgn mengedit gambar zaid..hahha...dah terdesak sngat dah ke??

yg pastinya najib mengambil alkohol semasa lawatannya berjumpa abhisit..hahha..mcm mana pencacai najis kotor umngok??..ada komen??

I help you, you help me wakakaka... said...

Pencacai ni tak sodar diri gak eh. Lagi banyak korang kutuk zaid lagi banyak cito busuk umno akan kluar.

Anonymous said...

tak hairan dgn parti yang memperalatkan agama demi politiknya...

I help you, you help me wakakaka... said...

Maksud anonok ni sebenarnya...aku tak kisah parti aku bersekongkol dengan yahudi...wakakakaka