"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, May 19, 2010

Kita Bayar Tol Untuk Selamatkan PWTC Dari Di Lelong Bank Bumiputra

Tulang Besi bercadang mendedahkan bagaimana Dr. Mahathir serta UMNO hampir membankrapkan Malaysia. Dalam keadaan Malaysia sebuah negara yang kaya dengan hasil bumi serta tinggi bilangan tenaga mahir, rakyat Malaysia majoriti masih hidup dalam kesempitan dan kesakitan. Kos hidup semakin tinggi dan tahap pendapatan rakyat Malaysia masih di takuk lama.

Gaji Siswazah baru keluar universiti secara purata RM1200 atau mengikut kajian yang lain, tidak mencecah RM2000. Padahal, kos hidup naik setiap tahun. Sepatutnya, gaji siswazah baru tamat pengajian berada di julat RM3500-4000.

Ini bererti bagi setiap siswazah, yang juga terpaksa membayar hutang SPN, mereka akan hidup di bawah kos hidup sepanjang hayat pekerjaan mereka. Kemungkinan besar mereka akan pencen dalam keadaan menanggung hutang ataupun wang EPF mereka terpaksa digunakan membayar hutang-hutang mereka. Hasilnya mereka terpaksa bekerja lagi apabila mereka bersara.

Dengan kata lain, nasib pekerja-pekerja di Malaysia adalah mereka terpaksa bekerja sampailah ke lubang kubur.

Artikel di bawah ini adalah cebisan kisah kenapa perkara ini berlaku.

BERMULA

Di dalam kebijaksanaan Dr Mahathir dan Daim Zainuddin menjaga dan mentadbir kewangan UMNO, tiba-tiba UMNO telah berhutang dengan banyak sekali. Sehingga PWTC hampir dilelong kerana pinjaman yang diambil UMNO tidak dibayar.

Pada tahun 1988, hutang UMNO kepada bank bagi projek PWTC adalah hampir RM300 juta (Bank Bumiputra) dan RM86 juta (bank lain). Bunga pinjaman sahaja berjumlah RM60k sehari.

Maka, kerajaan pada masa itu yang dipimpin Mahathir telah mengeluarkan tender Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Tender tersebut telah diberikan kepada sebuah syarikat yang hampir bankrap dan telahpun dibuang dari Bursa Saham Singapura. Syarikat tersebut bernama “United Engineers Malaysia (UEM)”.

Rupanya, apabila Samy Vellu ditekan dalam Parlimen, maka Samy telah mendedahkan siapa yang memegang saham dalam UEM. Samy mendedahkan bahawa UEM sebenarnya dipunyai oleh sebuah syarikat bernama “Hatibudi Sdn Bhd”. (Raphael Pura and Stephen Duthie, “Malaysian Court Allows Highway Award: Government Can Give Rich Project to Firm Owned by Ruling Party”, AWSJ, 18 January 1988)

Samy Tol juga memberi pengesahan bahawa Pemegang Amanah dalam Hatibudi ini adalah Mahathir Mohamad, Ghaffar Baba, Daim Zainuddin and Sanusi Junid. Kesemuanya pada masa itu duduk dalam kabinet sebagai Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Pertanian.

Keempat-empat pemegang amanah syarikat UMNO ini adalah juga Ahli Kabinet Malaysia pada masa itu. Dan kabinet yang sama telah membuat keputusan memberi konsesi lebuhraya Utara Selatan kepada UEM yang dipunyai UMNO.

Maka, secara otomatik, rakyat Malaysia keseluruhannya terpaksa membayar tol yang semakin lama semakin tinggi kerana mahu menyelamatkan PWTC dari dilelong.

Tak heranlah apabila Najib Tun Razak sendiri telah mengakui:
"In the case of the North South Highway project, it is a means of UMNO solving it’s problems by repaying loans taken for the new UMNO Headquarters building"(Star 29 August 1987)

TERJEMAHAN BEBAS: Di dalam kes Lebuhraya Utara Selatan, ia adalah cara UMNO menyelesaikan masaalah membayar balik hutang yang ditanggung UMNO untuk membina bangunan Ibu Pejabat UMNO
JUMLAH KONSESSI PROJEK LEBUH RAYA UTARA SELATAN

Harus diingat bahawa konsessi yang telah diberi pada UEM ini dirancangkan supaya memberi keuntungan kepada UEM di dalam jumlah RM17 billion mengikut UEM. Tapi mengikut beberapa tokoh pembangkang jumlah konsessi untuk 30 tahun ini mencecah RM54 billion. Ini tidak termasuk pinjaman bebas bunga yang diberikan kepada UEM berjumlah RM1.65 billion dari Kerajaan Malaysia sewaktu konsessi ini mula-mula diberikan kepada UEM/UMNO.

Bayangkan, bukan sahaja UMNO dapat membayar hutang mereka kepada Bank Bumiputra untuk menebus bangunan mereka, mereka juga dapat membuat wang yang begitu banyak untuk kegunaan mereka.

Dan siapa yang sakit? Rakyat Malaysia yang sakit. Jadilah kita semua rakyat Malaysia hamba kepada UMNO dan alat mengkayakan beberapa suku sakat pimpinan UMNO

JASA KIT SIANG DAN KARPAL

Kit Siang dan Karpal telah membawa kes ini ke mahkamah. Mereka telah cuba menghalang pemberian konsesi Lebuhraya ini kepada UEM kerana jelas ianya satu bentuk korupsi. Malangnya, Mahkamah telah menolak permohonan mereka berdua.

Mahazalim, dengan marah, telah memberi beberapa respon:
a. Menangkap Karpal dan Kit Siang di bawah ISA sewaktu Operasi Lalang
b. Meluluskan Akta Rahsia Rasmi menjadikan semua dokumentasi urusniaga penswastaan Rahsia Rasmi dan memberi sepenuh kebebasan kepada UMNO untuk merompak negara
c. Mempercepatkan pemecatan Tun Salleh Abas dan hakim2 lain yang dilihat oleh Mahazalim sebagai penghalang kepada ketamakan UMNO dan Barisan Nasional
d. Menghancurkan Institusi Kehakiman di Malaysia
e. Membiak budaya korupsi dan politik wang.
Perkara a. sehingga e. adalah jasa Mahazalim dan Daim yang sebenar kepada rakyat Malaysia. Selain dari menjadikan rakyat Malaysia hamba kepada ketamakan Daim dan kroni2 UMNO, kita juga terpaksa menanggung kos korupsi dan gaji yang tidak naik.

Pada waktu yang sama, banyak kepentingan rakyat dihentikan i.e. biasiswa dsbnya. Orang kaya dilindung, orang miskin ditindas di Malaysia.

Apabila wang minyak nanti habis, terpaksa lah perempuan2 di Malaysia melacur semata-mata mahu membeli makanan untuk keluarga mereka, seperti di Indonesia. Nauzubillah min Zalik.

Tulang Besi

54 comments:

Anonymous said...

hmmmmm...menarik jugak cerita ni. utk penjelasan, boleh tak TB menghuraikan secara terperinci mekanisma2 mcmana hutang UMNO dibayar melalui deal antara PLUS dgn UEM. Ada bukti transaksi2? Satu lagi Operasi Lalang berlaku pada tahun 1987 dan LKS & KS bawak kes ke mahkamah pada tahun 1988...mcmana ni? Mahazalim telah menzalimi LKS & KS terlebih dahulu sblum kes ke mahkamah...aiiks!!

Tolong jelaskan...susah kalau tak jelaskan...nanti lu ada kes ngan Mahazalim!!!

merbok said...

ishh!!.. dua-dua makhluk yg dok melingkup malaysia tu orang kedah!! ... hampeh! barua sungguh

Tulang Besi said...

Kes dibicara 1988, di fail sebelum itu

Anonymous said...

Kami orang2 kampung tak tahu hal ni, terok betul depa ni, hanya dgn doa2 orang2 kampong yg dizalimi sahaja lah dapat kami bertahan dan diselamatkan Allah... lnsyaAllah.

matkambing said...

dedah jangan tak dedah, supaya rakyat marhean tahu apa yang menyebabkan mereka merempat dinegeri sendiri!

FaridShah said...

patut la warga Malaysia dah lepas umur pencen pun masih perlu bekerja.
Masa yg sepatutnya diluangkan utk keluarga/anak-cucu atau berkebun di kampung halaman, sebaliknya tenaga dikerah utk 'makan gaji' lagi.
Warga2 emas ini menjadi guard, cleaner, dll..

Sungguh zalim & kejam puak2 UMCO ni

Tulang Besi said...

Di Sweden, Norway, Finland, Iceland etc, masa pencen adalah syurga di dunia.

Tak payah kerja, dan boleh pilih nak duduk di negara mana.

Dan kerajaan akan bayar pencen kepada kita di mana-mana negara kita tinggal di dunia.

Kawan saya punya bapak pernah duduk di Sepanyol untuk 6 bulan di kawasan mengadap Maghribi.

Duduk sahaja tak buat apa. Duit tiap2 bulan masuk.

Anonymous said...

http://www.facebook.com/pages/Anwar-Ibrahim/16194831839#!/group.php?gid=122849934408438&v=wall

Anonymous said...

Kejahatan Mahathir dan kroninya sudah terbongkar. Patutlah negara tak ada wang bila dia letak jawatan. Inilah kezaliman kepada rakyat. Kita sudah tertipu dan dianiayai.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 19 Mei — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mencadangkan negara-negara Islam mewujudkan model baru ekonomi yang dibangunkan untuk memenuhi kehendak khusus dunia Islam.
ye ye ye ye
dengan meluluskan lesen judi..

Anonymous said...

Banyak orang gila judi
banyak orang gila judi
hai judi merosak diri
merosak diri
banyak yang setengah mati
akibat judi

Kalau sedang main pakau
banyak orang naik angau
mereka selalu risau
selalu risau
sama-sama jadi sasau
hai jadi sasau

Satu ringgit
dua ringgit
tiga ringgit
empat ringgit
limaaaaaaa ringgit

Satu ringgit
dua ringgit
tiga ringgit
empat ringgit
lima ringgit
haaaaaangusssss....

Kalau sudah gila judi
kalau sudah gila judi
dia lupa anak isteri
hai anak isteri
dia lupa anak isteri
hai anak isteri

Kalau kecanduan judi
kalau kecanduan judi
akhirnya setengah mati
setengah mati
akibat judi

Tolak habuk
jalan kaki
gigit jari
kalah judi..

Lirik Gila Judi- M. Daud Kilau

Anonymous said...

1.Kickdefella bila menulis!siap dengan bukti!kalau mengenbai kontrak!siap dengan salinan kontrak!!kalau mengenai harga kek!siap dengan invois kek!
2.Hang TB!mana bukti tentang kontrak tersebut!selalu ayat hang!dengar dari kawan!orang itu kata!yang ini!dari tokoh pembangkang!orang sekarang menilai dari fakta!
3.Kalau hang ada fakta!ada bukti yang nyata!teringin juga nak sokong kenyataan hang ni!!
4.hang bela la!karpal!kit siang!guan eng!budak beringus hang boleh tipulah!orang yang mengikuti sejarah perkembangan dap!susahlah nak terima pemujaan hang terhadap tokoh dap tu!!!
5.Patutla hang merempat merata tempat!Hidup hang penuh dengan fitnah dan tipu daya!!hatta puak pas sendiri tak teringin nak angkat hang sebagai pemimpin pas!wakil rakyat pas!!last sekali jadi talibarut dap a.k.a koumunnis jee hang nii!!itulah taraf hang yang telah ditakdirkan oleh Allah pada hang!!
6.Ish!ish!ish!siaaaaannn kat hang!!apa jadi aduan hang tempohari!senyap jee!ambiqla karpal untuk jadi peguam hang yang baru! dah kata dulu!hang dalam pas!adapun, sapapun tak tahu!!takdak pun!lagilah orang tak tahuuuu!!

PR Penyebar fitnah said...

BIASALA ORG2 PR NI..BILE TULIS ARTIKEL MESTI XDE BUKTI..MAIN TUDUH DLU..PASTU RAKYT AKN PERCY N HEBOH2..N BILE MINTAK BUKTI SENYP JE..CM KES AZMIN BAPUK KATE UMNO BKR GEREJA..BILE MINTK BUKTI SENYP JE..HAHAHA..KAITAN APCO YAHUDI..BILE MINTAK BUKTI KT NUAR JUBURI PON SENYP JE..XDPT NK JELASKN KT PARLIMEN KAITAN DIE..TP DLM BLOG PR BKN MAIN LG TULIS ARTIKEL FITNAH MCM NI..SUDAH2 LA SEBAR FITNAH TU..DH LA ASYIK KNE TPU DGN RAJA PETRA JE PUAK2 BODO DLM PR NI..
DLU TIME PRK HS, RAJA PETRA KATE DIE TEL UNIVERSITY AUSTRALIA UTK CEK P.KAMAL BLAJA KT SN...BDK2 BODO NI PERCY..RPK KATE DIE TEL UTK CEK P.KAMAL DTG KULIAH KE X..BUDAK2 BODO PR PERCY..RAJA PETRA NGAKU TEMURAMAH TUNKU PON BDK2 BODO DLM PR PERCY..HAHAHAHA..MMG BODO NK MAMPOS BDK PR NI..SNG KNE TPU..
TP YG PALING BDK2 PR NI PERCY..ANWAR KNE FITNAH KES LIWAT..HAHAHA..KELENTONG CMTU PON BDK2 BDO PR NI PERCY..KESIAN..OTAK MASING2 KNE LIWAT DGN NUAR JUBURI.HAHAHA.

Awang Dogol said...

Memang TAIK betol pemimpin2 UMNONgok ni....
Merata2 buat TAIK...
Tak dapat MELEPAS TAIK kat sana.....kat sini pun dia buat jugak...

Memang busuk TAIK UmnoNgok ni.....
Sampai ke cucu orang akan ingat...

Anonymous said...

1.Propaganda komunis a.k.a dap untuk pecahbelakan umat islam!
2.Menanamkan semangat bencikan pemimpin!dah berjalan sekarang!!
3.Mengagong-agongkan puak komunis!seperti diatads!bukan main puji lagi kit siang!!
4.Sapa talibarutnya!!!sapa lagi!!!
5.Anak cucu pak kaduklah!!

Anonymous said...

salam semua,
maaf lari sikit dari isu. PRK sibu memberi gambaran bahawa orang cina nampaknya bertekad untuk untuk merubah kepimpinan negara. selain dari keputusan yg berpihak kpd DAP kenyataan presiden MCA bahawa kerajaan BN tidak membantu orang cina walau pun hakikat sebaliknya. ini menampakkan DAP,MCA, Gerakan sama saja mengambil peluang atas persengketaan sesama melayu. mereka menghasut orang cina melalui akhbar berbahasa cina, klan2 perniagaan cina (yg kaya kerana dasar kerajaan) yang menyebabkan 70% orang cina benci BN. Ditambah pula mereka amat tahu dan yakin bahawa selagi TGNA, DSAI dan sebilangan pemimpin pas dan pkr memimpin pembangkang melayu ada, selagi itu melayu berpecah. mereka mengambil kesempatan sepenuhnya apa saja yg boleh meretakkan melayu bahkan sanggup membiayai pertubuhan islam yg diketahui menentang kerajaan. ini bukan mereka sayang pas atau pkr atau agama islam yg adil tapi mereka tak suka kerajaan membantu melayu. mereka tidak sukakan MARA, FELCRA, felda, risda, proton, sime darby, uitm, petronas dan juga jabatan2 kerajaan yg pro melayu. malah peruntukan bina mesjid pun ditegur oleh mereka. mereka amat berharap 30% sokongan melayu dalam pas dan pkr (yg naif dan mengikut apa saja)bagi merealisasikan cita2 mereka memerintah negara ini. contohnya lihat sajalah bilangan kursi parlimen pembangkang sekarang ini DAP dah melebihi pkr dan pas. apa kata kalau MCA, gerakan join mereka?.

Anonymous said...

apa2 ntah yahudi melayu dlm ni. TB reka crita ker ape ke pi le mampos. yg pnting isi dlm tu...korang tanya diri korang blik betul ke x betul isi cerita ni....xyah nk spin sana sini, mcm bngang je aku baca....

utk anon 6.54pm..so ape kata ko joint PAS yg pastinya umat islam sbgai pemimpin..bukannya melayu..cina...india sahaja yg boleh jd PM bak kata TGNA. xkan ko nk sngkongkol dgn mereka (pmimpin melayu bersatu) yg trang2 lnggar prntah Allah SWT mcm kes judi dan arak skrg...

ingat...bukan kaum yg menjadi tiket utk ke syurga....

anti-dajjal

orang melayu mamak said...

syabas dan tahniah pada hampa semua keran telah berjaya memalukan sesama kita orang melayu.teruskanlah usaha memalukan kita orang melayu.semoga tercapai impian hampa yang terus memalukan orang melayu.maka orang kan terus dimalukan oleh orang melayu sendiri.inilah kejayaan cerdik pandai melayu hari ini kerana begitu hebat sekali memalukan melayu.padan muka hampa semua nanti.,

Anonymous said...

melayu mmg dh dimalukan sejak umno wujud lagi......... pejuang kemerdekaan sejati spt Dr Burhanuddin dan beberapa org lagi tokoh pejuang sejati dijadikan umpan dan dihumban ke penjara hanya utk umno berkuasa dan bermaharajalela.... sejarah tanah melayu telah diputarbelit supaya menampakkan umno shj yg betul... melayu dah lama dilagakan oleh umno melayu dah lama dimalukan oleh umno dari dulu sampai sekarang. kaji la balik sejarah betul2 jgn harap percaya shj apa yg tertulis dlm buku sejarah ciptaan umno tu

Anonymous said...

Ulasan Anon 6.54 wajar diambil perhatian. Ia juga wajar dijadikan sbg ingatan kpd orang2 islam dinegara ini yg majoritinya keturunan melayu. Hati-hatilah dan berwaspadalah sblum terlambat. Beringatlah dan kembalilah ke penyatuan ummah sebelum dihanyut jauh oleh anasir2 dan dakyah2 yg ingin menghancurkan umat islam majoriti melayu dinegara ini..jangan menyesal apabila semuanya sudah musnah nanti..

Tinta Hitam said...

Podah.Yg perlu kita tkaut adalah UMNO.parti ni la yg menipu melayu ,merompak melayu,menjual melayu..Nasib baik melayu dedulu tu agak sedikit kurang bijak utk menilai.Skg ni jgn harap la

Anonymous said...

Lagi banyak BN cakap pasal Islam, judi bertambah
Posted by RAKYAT MARHAEN Rabu, 2010 Mei 19

PERMATANG PAUH, 19 Mei: "Lagi banyak Kerajaan Barisan Nasional (BN) membicarakan pasal Islam, lagi banyak perjudian tumbuh. Contoh terbaru 'judi bola' yang bakal mewarnai masyarakat ketika perlawanan bola sepak Piala Dunia bulan depan," kata Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Bercakap pada majlis penyampaian sumbangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) tahun 2010 di Madrasah Al-Aminiah, Permatang Nibung pagi tadi, beliau menambah, judi bola akan menjadi trend terkini apabila kerajaan memberi lesen kononnya menghindarkan perjudian haram terutamanya kaki bola ketika perlawanan itu nanti.
Menurutnya, memberi lesen bukan jalan penamat untuk membanteras perjudian di negara ini sebaliknya menambah kemelut sosial yang telah kusut sejak bertahun lamanya.
Katanya, generasi muda terutamanya akan hanyut dilanda arus perjudian setelah kerajaan sendiri memberi kebenaran.
Tambahnya, tokoh agama dalam Umno khususnya kenapa mendiamkan diri sedangkan jika membabitkan pembangkang bukan main lagi mereka ke hadapan.
Sepatutnya, kata beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, mereka bersuara kerana judi merupakan perosak masyarakat yang nyata dan harus dibanteras bukan digalakkan.
"Mana dia tokoh agama yang sanggup bercanggah pendapat dengan tokoh politik pembangkang jika timbul isu agama. Kenapa mereka diam membisu. Sepatutnya mereka malu dengan status Malaysia sebagai Negara Islam tersohor di dunia, " ujarnya.
Beliau berkata, rakyat Negeri Pulau Pinang harus berterima kasih kerana mempunyai seorang Ketua Menteri yang begitu prihatin terhadap Islam dan perkembangan sekolah agama yang berada di bawah penguasaannya.
Katanya, Ketua Menteri banyak membantu dengan memperuntukkan kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) dan terbaru kepada SAR semata-mata mahu melihat perkembangan Islam walaupun beliau bukan individu Islam berbanding Ketua Menteri atau Menteri Besar Kerajaan BN.
"Mereka tidak langsung memikirkan bagaimana untuk memartabatkan Islam termasuk SAR yang masih berada di tahap rendah berbanding sekolah agama lain di Malaysia," katanya yang juga Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia.

Anonymous said...

kalau melayu telah ditipu, dirompak, dan dijual selama lebih 50 tahun, kenapa bangsa melayu masih lagi kekal berada dinegara ini? nasib baik juga orang melayu dulu kurang bijak utk menilai kerapuhan jati diri dan semangat juang yg cukup tinggi tanpa memikir kepentingan diri. Oleh kerana kurang bijak utk memikirkan tentang kepentingan diri maka terbentuklah manusia rakus walaupun cerdik pandai spt "tinta emas".

Anonymous said...

wahai pencacai2 UMNO... sudah terlambat alasan2 korang tu. pecah belah la, bersyukur la... emak bapak aku dah kena dengan tipu daya UMNO, mampos aku nak percaya dgn UMNO. Akan ku turunkan ke anak cucu cicit ku,apa yang UMNO dah buat terhadap orang2 melayu, tanah melayu, islam dll. insyallah. Oh ye... UMNO adalah pencacai penjajah British, sejak dari penubuhannya sampai sekarang... dont forget that!!

Anonymous said...

aku kesian siot ngn warga2 umno keling paria ni...kita komen blog dia...bagi komen membina..kata kita meroyan..sekali deme datang blog pro PR...dia pun bising..tak sedar pula mereka ni meroyan.. ahahahahahaha

apa2 pun..bab kes ni...tol perlu turun.. ehehhee..ada tol pun kerajaan masih banyak hutang..

Unknown said...

Anoy 4.38pm;

Kan TB dah cakap semua urusan penswastaan telah diklaskan sebagai Rahsia Resmi, mana boleh dedah2. Kicko lainlah, dia 'ceo' PMBK, bolehlah dia suruh ofisboy fotostat semua surat/invois yg bukan Rahsia Resmi.

Anonymous said...

orang PAS baik.. baik tak menipu tak merompak tak amik rasuah dan sebgainya

Depa amik derma dan sumbangan untuk parti.. lepas tu lesap masuk poket sendiri he he .. halal kot

TGNA macam tu jugak.. zuhud rumah simple tapi hampir nak ambik pergi haji RM65K, banyak tu

I help you, you help me wakakaka... said...

wakakaka...anonikimak 12:20

TGNA yang RM65k yang ko sibuk.

En3 ni, umah bangsat toyol, iklan barua rosmah, enjin jet ilang, PKFZ, 15 tahun peneroka tunggu pampasan, 500juta komisen dan macam-macam lagi ko tak sibuk...barua punya melayu yahudi.

Anonymous said...

WarkahDaily - Bagaimana pula dengan penyokong yang memberi kemenangan kepada BN, menolong BN memerintah (mengundi BN, tolong BN rampas kuasa dll), apakah mereka ini juga tergolong dalam kumpulan yang melakukan perkara syubahat?

Sebab dengan kuasa yang diberi pengundi ketika pilihanraya itu merupakan titik tolak berlakunya pemberian lesen judi itu. Dengan kuasa yang diberikan itu, BN telah meluluskan lesen judi.

Janganlah pula kita nanti termasuk dalam golongan yang menyesal apabila dicampak bersama-sama dengan ketua masing-masing dalam neraka yang mereka ikut ketika atas dunia.

Setelah mereka dicampak ke dalam neraka jahannam, mereka menyalahkan orang lain. Terutama kepada orang yang telah diberikan ketaatan, yakni kepada pemimpin-pemimpin yang menyesatkan mereka dari jalan Allah. Mereka berbantah-bantah di dalam api neraka, sebagaimana yang dijelaskan dalam Al-Quran,

“ Dan (ingatlah), ketika mereka berbantah-bantah dalam neraka, Maka orang-orang yang lemah Berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: "Sesungguhnya kami adalah pengikut-pengikutmu, Maka dapatkah kamu menghindarkan dari kami sebahagian azab api neraka?" (Surah Al-Ghafir ayat 47)

Tidak ada apa-apa yang boleh dibuat oleh golongan mustakbirin (pemimpin-pemimpin yang zalim) yang telah menyesatkan mereka kerana mereka juga sama-sama diseksa dalam api neraka. Jawab golongan mustakbirin ini,

“ Orang-orang yang menyombongkan diri menjawab: "Sesungguhnya kita semua sama-sama dalam neraka Karena Sesungguhnya Allah Telah menetapkan Keputusan antara hamba-hamba-Nya". (Surah Al-Ghafir ayat 48)

Anonymous said...

1.Tak kiralah!rasuah sekupang atau sejuta!namanya tetap RASUAH!!
2.Hangpa tak payah bohong oranglah!!kalau pakai serban memanjang- bukan rasuah!derma!kalau tak pakai serban!-rasuah!
3.Rasanya puak agama yang makan rasuah!pembalasan Allah lebih berat!!Tau tentang hukum hakam!!tapi buat dosa jugak!!
4.hangpa tak ngaji agamaka dulu!!

Anonymous said...

Bro,

Sudah ler tu, TGNA pun tak jadi pegi, so apa masalahnya? Kalau betul rasuah SPRM pegilah tangkap TGNA, satu lagi jangan hina serban, sunnah Rasulullah. Kadang-kadang kita ni dalam tak sedar menghina Rasulullah, walaupun kita tak maksudkannya.

Anonymous said...

1.Tak sahlah hangpa dok samakan puak politik pas dengan para sahabat dan nabi Muhammad S.A.W!bagai langit dan bumi bezanya!!
2.Memang sah!puak hangpa ni guna agama untuk menghalalkan cara!!guna serban dan jubah untuk menutup sifat "musang" yang ada dalam diri hangpa!!
3.Sekarang sudah mula terdedah musang yang berbulu ayam!!Itulah pengajaran Allah beri bila Pas dapat perintah kelantan dan Kedah!!Pakat-pakat dapat menilai setakat mana berpegang pada tali Allah puak-puak Pas ni!
4.Nilai sekupang pun!puak hangpa sapU!!!

Anonymous said...

aku respect ko anon 1.57am. semoga islam akan menyinari bumi malaysia dan memacu negara ni dgn hebatnya...

anti-dajjal

Anonymous said...

aku tak nampak pun apa jasa umno selama ni.. yg aku nampak umno melingkupkan negara kita adalah.

PR PAKAR SEBAR FITNAH said...

erm..so kalo pilih pemimpin dap dieorg akn bantah judi la..cmtu??..dieorg akn xskong penjualan arak la..cmtu ke wahai puak2 taksub nuar juburi sume..

alaa..cth dh ade pon..ronnie liu pon blh suh arak yg telh diramps dipulangkn blk kt tokei2 cine yg rata2 kwn die kt selangor aritu..so korang suh kiteorg pilih PR ke jd pemimpin..kesimpulannya sm je..BN n PR..BN lbh baik dr PR yg konon2 nk laksana islam..tp stakt ckp je yg dieorg mampu..kalo skrng ni konon2 kepimpinan bkn islam PR bantah judi n arak tu sume demi sebuah undi politik je..setakat ckp mmg sng wahai penykong2 nuar juburi sume..tp pelaksanaan tu ssh..cm manifesto PR kt slngor tu..byk lg yg xditunaikn..stakat ckp berapi2 time ceramah mmg sng..tp pelaksanaan hampeh!!

aku yakin la..kalo ditakdirkn PR memerintah nnti..byk tokei2 cine akn tuntut habuan dieorg dr segi kontrak,peluang berniaga,peruntukan,pinjaman n sbgnya..sbg balasan dh tlg PR memerintah dgn mengundi calon2 PR..org melayu n india dh semakin menjauhi PR..

satu demi satu penyelewengn puak2 PR ni didedahkn oleh bekas org2 kanan dieorg.bkn umno yg dedahkn..kes terbaru..bekas peg khalid berahim kt ijok pon dh buat laporn polis psl kes pasir..die bekas penyelaras pkr ijok..die lg tau dr korang ape yg terjd..n aku lg cy ckp dieorg dr cite2 rekaan rpk,nuar juburi,tp/tb..

ade sorng mamat 'anti-dajjal
May 19, 2010 7:02 PM' ni plak siap ckp lg xkisah cite rekaan asalkn matlamat die utk kutuk bn tercapai..ape punye umat la ko ni..kn dh terbukti cmni rupenye mentaliti puak2 taksub nuar juburi..matlamt xmenghalalkn cr wahai puak2 taksub nuar juburi sume..majoriti aku yakin melayu n india xakn undi korang lg..g mampos la korng dgn undi2 cine.

PR penyebar fitnah said...

hahaha..xnmpk jasa umno ke..ko ni msk University ke x..kalo xmsk pttla otak ko sng kne tpu dgn nuar juburi..kalo msk plak tu la slh satu js umno..ape kaitan die..meh cni aku bgto..kuota bumi kt ipta diwujudkn oleh kerajaan..kerajaan BN diketuai oleh UMNO..so kepale otak org umno yg wujudkn kuota ni..kuota pinjmn,mara n sbgnya utk sngkn ko blaja..

sumbngn lain..keamanan hasil tindkn bijk umno berkongsi kuasa dgn kaum2 lain tlh memberikn keamanan pd malaysia..dgn keamanan ni plak kite blh beljr dgn sng..beljr agama dgn mudah..kalo kt iraq,afganistan n lain2 tmpt byk berlku huru hara..dieorg xleh nk blaja dgn aman.

cth terdekt neg thailnd la..seb baik kite ade isa..singpore ade isa,indon ade,usa ade..majoriti neg2 maju ade isa..tp mangkuk2 PR nk buang konon2 hak2 demokrasi diabaikn..korng nk ke jd cm thai..abs lumpuh pusat bndr sbb demontrasi rkyt diambl mudah oleh pemimpn thai..isa adlh lngkh awal utk bendung kegiatan subversf,sabotj n sbgnya..

info terbr..negara kite dlm kedudukn ke 10 plng berdy saing kt dunia dr tngga ke 18 thn lps..kite punye kdnk 10.1% suku pertm..neg kite plg cpt kuar dr kemelesntn ekonomi dlm suku terakhr thn lps..sape kate sush dhp kt malysia ni..org pemals je ckp cmtu..aku rilek je..siang kje..mlm2 kje g ngaja kt tusyen..pastu wt insuran gak..so sng ckp org pemals je merungut duk malysia ni ssh..org indon dtg cni pon leh jd kaya..kire taraf org2 yg merungt ssh hdp ni lg teruk dr org2 indon..apela punye mentaliti laa..merungut je tau..usaha mls..
lupe aku nk ckp..sume2 kejayaan negra kite ni adlh ats pertolongn Allah..tu yg penting.so xpyh la asyik nk cr slh org len.kite tgk n cek dlu slh kite.btul x nuar juburi..ko asyik dok cr slh org je kn nuar juburi..ko la manusia plng bodo pnh aku jmpe.

Anonymous said...

Weih TB..

ko citer pasal kat Sweden, Norway, Finland, Iceland, spain dapat duit pencen free heaven tak payah keje..

cuba ko citer plak kat afrika nun..wei nak breakfast hari2 pun tak tentu weih..nak compare, biarlah apple to apple..

kena paham, Malaysia ni baru 53 tahun develop slepas dijajah..tak mcm negara penjajah yg ko cakap tu..kalu nak compare, apple to apple la bro..hang punye mentaliti pun still mcm third world minded, hang nak free pencen suma..chittt..patut ko tanye nicky ajis nape kelantan tak maju2 mcm negeri2 lain..

itu pun Malaysia ditangga yg ke 9 di dunia negara yg berdaya saing:

http://theflyingkick.blogspot.com/2010/05/ini-yang-anwar-ibrahim-makin-sakit-hati.html


anti-firaun..

Anonymous said...

kat brunei xder pon umno..tp still melayu kat sana masuk u...agak2nya nape wang hadiah persaraan kakitgn krajaan x leh dibagi sekaligus..mgkin krajaan x der duit kot...duit tu ke mana? dah habis buat belanja kroni...buat projek mega utk kroni...kalau btul TGNA nak amik rasuah pegi haji 65k tu...buat apa dia umum...

Anonymous said...

wei...dahtu naper kalau rege minyak x compare apple to apple...hehehe...

Anonymous said...

berdaya saing judi ka...mula2 bg lesen judi sbb x mau bg judi haram..maybe masa depan bg lesen melacur pulak..nak wat camner kan..x bg lesen pon org melacur jugak..kalu bg lesen bolehla kutip cukai....

Anonymous said...

malaysia dah merdeka 53 tahun...hmm..x phm aku nape brunei yg baru merdeka dah masuk kategori negara maju..klau x slh brunei merdeka sekitar lg lambat dr malaysia...patutnya ko tny pm nape kita masih x jd negara maju...heheh.kelantan mcm mama nak maju kalau dah kena sanction....sabah n sarawk knaper x maju...nik aziz jugakker yg jd menteri besar?????

joehan said...

hahaah..bodonye hujah2 puak2 pr psl negara brunei ni..woi bodo..tgk la rakyat brunei bape juta..pastu dieorg kaye dgn hasil minyk..rkyt dieorg xpyh kje pon xpe..gov dieorg leh support dgn hasil mnyk..bodo2 la puak2 pr ni..ptt sng kne kelentong dgn RPK..nk jd neg maju kne la usaha lebh..bkn cm org pr..duk merungut je 24jam..xde duit la..ssh hdp laa..usaha malas..mmg dasr pemals korng ni wahai org2 PR..
hasil kebijaksanaan najib tadbir ekonomi malaysia ni hasil die

"Malaysia has taken the 10th spot on the Switzerland-based IMD's World Competitive Yearbook for 2010, a result that will make it more attractive to foreign investors
Malaysia has broken into the top 10 list of the world's most competitive countries, a result that will make it more attractive to foreign investors and proof that the government's transformation efforts are bearing fruit."-sumber business times (NSTP 20/5/2010)

aku dh siap bg bukti..bkn mcm puak2 pr..bg hujah main ikut sedap je taip..g la blaja blk wei..pkir blk nape byk pndedahan dr bekas2 kwn2 baik nuar juburi psl nuar,rmai ahli2 biasa tngglkn PKR,pengasas n pemimpin2 kanan tngglkn PKR,pendedahn penyelewengn pemimpin2 pas n byk lg.

joehan said...

hahaah..bodonye hujah2 puak2 pr psl negara brunei ni..woi bodo..tgk la rakyat brunei bape juta..pastu dieorg kaye dgn hasil minyk..rkyt dieorg xpyh kje pon xpe..gov dieorg leh support dgn hasil mnyk..bodo2 la puak2 pr ni..ptt sng kne kelentong dgn RPK..nk jd neg maju kne la usaha lebh..bkn cm org pr..duk merungut je 24jam..xde duit la..ssh hdp laa..usaha malas..mmg dasr pemals korng ni wahai org2 PR..
hasil kebijaksanaan najib tadbir ekonomi malaysia ni hasil die

"Malaysia has taken the 10th spot on the Switzerland-based IMD's World Competitive Yearbook for 2010, a result that will make it more attractive to foreign investors
Malaysia has broken into the top 10 list of the world's most competitive countries, a result that will make it more attractive to foreign investors and proof that the government's transformation efforts are bearing fruit."-sumber business times (NSTP 20/5/2010)

aku dh siap bg bukti..bkn mcm puak2 pr..bg hujah main ikut sedap je taip..g la blaja blk wei..pkir blk nape byk pndedahan dr bekas2 kwn2 baik nuar juburi psl nuar,rmai ahli2 biasa tngglkn PKR,pengasas n pemimpin2 kanan tngglkn PKR,pendedahn penyelewengn pemimpin2 pas n byk lg.

Anonymous said...

apa punya bodoh la joehan. ko x yah kluarkan mcm2. ari tu obama ckp malaysia negara islam contoh...ha...ha...ha...org yg x tahu pasal islam puji islam...statement yg ko linkkan tu ko ingat dia buat kajian dpan ko ke...skrg ni sape2 yg sokong yahudi akan dinaikkan namanya bodoh....stakat pendedahan katak2 tu sape nk prcaya terutama zul motor..kenapa katak2 ni diam masa lesen judi bola diluluskan...rkyt x cukup bodoh mcm ko la bro...

Anonymous said...

wakakakakakkakakakakkakak....

jibon cakap negara islam kena wat model ekonomi baru...baru lah maju.


wakakakakakkaakak..aduyai nak tergeliat urat kentut gua....

wakakakakakakakaka..ekonomi judi halal masuk sekali ke??

wakakakakakakkakakakakakkakak..jibon wak lawak ala2 juden..

wakakakakakakkakaka

Tulang Besi said...

Malaysia naik dalam ranking competitiveness, tapi gaji rakyat Malaysia masih rendah.

Apasal ye?

Anonymous said...

pasal umno laknatullah

Anonymous said...

ya betul umno laknatullah...aku sokong 100000000%...

cencalok said...

haha...tau nak mengutuk je..ko pasti ke bila pembangkang perintah semua rakyat Malaysia akan idup senang ah...

ingat!!!!! sekarang melayu dah berpecah tiga (UMNO,PAS,PKR...JANGAN HARAPALA Cina dan India nak tlg melyu la..

korang tak PK ke jangka masa panjang,, umat akhir zaman, pemimpinnya memag tak adil...jangan Fikir tok lebai yg alim tu tak makan rasuah...

Wahai Melayu,

Walaupun zalim, kite tak di tindas, aku tak nampak pun Melayu skrg ditindas..

Sebenarnya Melayu pemalas, Nak benda senang je,, Tak dapat Mengamuk, Tuntut itu ini..

Sedarlah wahai Melayu!!!!

mamak baik punya said...

dey ..melayu sudah pecah sampai 4 la..pundek...UMNO PAS PKR dan KIMMA..

wakakaka mamak pun melayu kan??? wakakakakkaa

cencalok said...

mamak baik punya- otak lu letak dalam lubang jubur ka...haha

mamak suka makan cencalok juga apa said...

ayoyo cencaluk sudah mara..kalau mamak bukan melayu juga apa macam sama pak det??? ayoyo tambi..umno juga cakap srupa keling la pundek..

wakakakakkakaa

Awang Dogol said...

PEMIMPIN PENYAMUN MACAM TU LA....
DUIT RAKYAT BUAT MACAM DUIT MAK BAPAK DEPA JA...

YG TERBARU SI NAJIS TU.....
BOLEH BUAT DEAL DGN PENGUNDI DI SIBU....."KALAU PILIH PEMIMPIN BN...BESOK DIA AKAN SIGN CHECK RM 5 JUTA UTK PENGUNDI SIBU"....

RM 5 JUTA DUIT MAK BAPAK DIA PUNYA KA..?????

BANGANG PUNYA PEMIMPIN PENYAMUN

Anonymous said...

komoditi terbaru kerajaan...naikkan jumlah saman traffic...hehehehe...
habis semua bisnes buat lingkup...beban kan rakyat plak... harap rakyat malaysia pehni bawak kete cam malaikat..jangan buat salah sedikit pon...kalau pembantu am rendah yg gaji 700 sebulan kene saman maksimum 300 nak kene settle dlm 30 hari, pehni g jual la kete g keje nek basikal jek...

kerajaan bukan umno, bukan bn...kerajaan berkacuali..yg mencorakkan kerajaan tu parti yg dipilih rakyat...kalau parti bangsat yg dipilih, mmg rakyat semua akan jadik bangsat dinegara sendiri...halalkan judi bermakna kita negara islam pertama istihar judi itu boleh semata2 nak menghalalkan matlamat nak elakkan judi haram...kekekekeke...

dalam umno judi halal...
kuar uamno judi haram...

hampeh...