"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, May 17, 2010

PRK Sibu: Keputusan Rasmi...

Reactions: 
Pakatan Rakyat menerusi DAP berjaya mencipta sejarah dengan merampas semula kerusi Sibu yang menjadi kubu kuat Barisan Nasional (BN) sejak 28 tahun yang lalu.

Calon DAP, Wong Ho Leng menewaskan Robert Lau Hui Yew dari BN dan calon Bebas Narawi Haron.

Wong menerima 18,845 undi, Robert Lau menerima 18,447 undi manakala Narawi pula 232 undi. Calon Bebas hilang deposit. Jumlah undi rosak pula sebanyak 395.

Apabila 110 daripada 111 saluran selesai dikira, DAP mencatatkan majoriti 2,651 dengan menerima 18,775 undi manakala BN pula 16,124 undi dan calon Bebas 196.

Bagaimanapun majoriti besar DAP itu merosot kepada sekitar 398 undi selepas undi pos dikira.

Daripada 2,827 kertas undi pos dikeluarkan, BN memperoleh 2,323 undi manakala DAP 70 dan Bebas 36. Sebanyak 208 kertas undi ditolak dan 190 tidak dipulangkan.

Undi pos, yang lazimnya diumumkan awal iaitu sebagai saluran pertama, hanya selesai dikira sekitar pukul 10 malam dan terakhir sekali diketahui.

Ini merupakan pilihan raya kecil yang ke-11 selepas 8 Mac 2008 dan pilihan raya kecil yang pertama bagi DAP.

Kejayaan DAP ini, yang bertanding mewakili Pakatan Rakyat, dilihat signifikan bagi mereka selepas BN merampas kerusi Hulu Selangor daripada PKR tiga minggu lalu.

Ia juga dilihat akan memberi sokongan moral kepada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum negeri Sarawak dalam waktu terdekat ini.

Wong yang juga ADUN Bukit Assek dan Pengerusi DAP Sarawak, tiba di pusat penjumlahan undi bersama Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang awalnya dijadual mengadakan sidang media di sebuah hotel di sini telah membatalkan pertemuan dengan wartawan itu.

Pengumuman keputusan pilihan raya kecil ini yang agak dramatik juga menyaksikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak permintaan BN supaya kertas undi dikira semula.

Proses penjumlahan undi bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu ini berlangsung di Dewan Suarah di sini dan berlarutan sehingga 11 malam tadi - lewat dua jam daripada yang dijangkakan SPR sebelum ini.

Seorang penyokong parti menghubungi rakannya memaklumkan kedudukan undi dari pusat perjumlahan di Sibu malam tadi. Keadaan di pusat penjumlahan undi adalah tenang dengan penyokong parti berkumpul sekitar dewan walaupun hujan sejak dua jam lepas.

Terdahulu keputusan tidak rasmi mendapati wakil DAP itu berada di depan selepas lebih 30 peratus saluran selesai dikira. Sebelum itu calon BN pula mendahului DAP.

Pada satu ketika DAP mendahului BN dengan majoriti lebih 3,000 undi tetapi kedudukan itu berubah selepas undi pos mula dikira.

DAP mencatatkan kemenangan ini ketika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan peratusan keluar mengundi yang rendah 59.86% berbanding 67.8% dua tahun lalu.

Dua tahun lalu, BN mengekalkan kerusi itu dengan kelebihan 3,235 undi dalam persaingan tiga penjuru membabitkan DAP dan PKR.

Sejumlah 52,158 pemilih berdaftar mula keluar mengundi sejak pukul 8 pagi tadi untuk memilih wakil rakyat mereka yang baru dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Sibu selepas tamat tempoh berkempen selama seminggu.

Sementara itu, 2,537 pengundi pos, terdiri daripada 1,910 anggota tentera dan 627 anggota polis, mengundi pada Khamis dan Jumaat lalu di kem tentera di Rascom dan Oya dan Ibu Pejabat Polis Daerah di sini.

Sebanyak 45 pusat pengundian, dengan 110 saluran dibuka di 39 buah sekolah, dua tadika dan sebuah pusat latihan, sebuah rumah panjang, sebuah perpustakaan awam dan sebuah pusat rekreasi awam untuk memastikan proses pengundian berjalan lancar.

10 pusat pengundian ditutup pada jam 1 tengah hari, lima lagi sejam kemudian, enam pada jam 3 petang, dua pukul 4 petang dan baki 22 pada pukul 5 petang.

Pilihan raya kecil ini diadakan berikutan kematian Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau Hoi Chew yang merupakan Ahli Parlimen Sibu selama lima penggal pada 9 April.

Kisah Menarik Untuk Direnungi

A successful business man was growing old and knew it was time to choose a successor to take over the business.

Instead of choosing one of his directors or his children, he decided to do something different.

He called all the young executives in his company together.

"It is time for me to step down and choose the next CEO," he said.

''I have decided to choose one of you."

The young executives were shocked, but the boss continued.

''I am going to give each one of you a seed today - a very special seed.. I want you to plant the seed, water it, and come back here one year from today with what you have grown from the seed I have given you. I will then judge the plants that you bring, and the one I choose will be the next CEO."

One man, named Jim, was there that day and he, like the others, received a seed.

He went home and excitedly, told his wife the story. She helped him get a pot, soil and compost and he planted the seed.

Every day, he would water it and watch to see if it had grown. After about three weeks, some of the other executives began to talk about their seeds and the plants that were beginning to grow. Jim kept checking his seed, but nothing ever grew.

Three weeks, four weeks, five weeks went by, still nothing. By now, others were talking about their plants, but Jim didn't have a plant and he felt like a failure..

Six months went by - still nothing in Jim's pot. He just knew he had killed his seed.

Everyone else had trees and tall plants, but he had nothing. Jim didn't say anything to his colleagues, however. He just kept watering and fertilizing the soil - he so wanted the seed to grow.

A year finally went by and all the young executives of the company brought their plants to the CEO for inspection. Jim told his wife that he wasn't going to take an empty pot. But she asked him to be honest about what happened.

Jim felt sick at his stomach. It was going to be the most embarrassing moment of his life, but he knew his wife was right.

He took his empty pot to the board room. When Jim arrived, he was amazed at the variety of plants grown by the other executives. They were beautiful - in all shapes and sizes.

Jim put his empty pot on the floor and many of his colleagues laughed. A few felt sorry for him!

When the CEO arrived, he surveyed the room and greeted his young executives.

Jim just tried to hide in the back.

"My, what great plants, trees, and flowers you have grown," said the CEO.

"Today one of you will be appointed the next CEO!"

All of a sudden, the CEO spotted Jim at the back of the room with his Empty pot, he ordered the financial director to bring him to the front.

Jim was terrified. He thought, "The CEO knows I'm a failure! Maybe he will have me fired!"

When Jim got to the front, the CEO asked him what had happened to his seed.

Jim told him the story.

The CEO asked everyone to sit down except Jim. He looked at Jim, and then announced to the young executives, "Here is your next Chief Executive! His name is Jim!"

Jim couldn't believe it. Jim couldn't even grow his seed. How could he be the new CEO the others said?

Then the CEO said, "One year ago today, I gave everyone in this room a seed.

I told you to take the seed, plant it, water it, and bring it back to me today. But I gave you all boiled seeds; they were dead - it was not possible for them to grow.

All of you, except Jim, have brought me trees and plants and flowers.

"When you found that the seed would not grow, you substituted another seed for the one I gave you. Jim was the only one with the courage and honesty to bring me a pot with my seed in it. Therefore, he is the one who will be the new Chief Executive!"

Moral:

If we plant honesty, we will reap trust.

If we plant goodness, we will reap friends.

If we plant humility, we will reap greatness.

If we plant perseverance, we will reap contentment.

If we plant consideration, we will reap perspective.

If we plant hard work, we will reap success.

If we plant forgiveness, we will reap reconciliation.

So, we have to be careful of what we plant now; it will determine what we will reap later.

"TRUTH ALWAYS WINS"

29 comments:

Anonymous said...

PAKATAN - Road to Putrajaya
Apa persediaan kita setelah mendapat kuasa Politik
Pakatan mestilah menjadi parti bakal memerintah perlulah berfikiran lebih jauh dpd hanya "mengutuk", "komen" atau "melihat kesalahan" dan kegagalan pemerintah sedia ada..
Jgn setakat pandai berkata-kata
Cadangan
Pakatan terutama PAS perlu sudah bersedia dengan pelbagai "blue print' yang akan diketengahkan dalam pemerintah kelak dan untuk disajikan kepada penduduk malaysia (rakyat) termasuk Ahli UMNO/MCA yg akan diperintah kelak.
Antaranya dokumen/ blue print menggenai dasar dan perlaksanaan bagi
PENDIDIKAN RENDAH dan TINGGI, AGENDA EKONOMI, IKLIM PERNIAGAAN PELABURAN, PERBANKAN, KONTRAK, PENGANGKUTAN, KEHAKIMAN, PERTANIAN, PEMBERIAN SUBSIDI/SCHOLARSHIP, Alam sekitar, PERTANIAN, TENAGA, PERUMAHAN, PERKHIDMATAN, PERPADUAN, SISTEM KEHAKIMAN, CUKAI, SISTEM KESALAMATAN, IMIGRESYEN DAN PEKERJA/BURUH , ISLAM dan lain-lain lagi
SIARAN PENYIARAN TV, dan lain-lain.. harus mesti nampak satu pembentukan bangsa Malaysia
Blue print ini perlu komprehensif daripada aspek matalamat, visi, misi serta cara perlaksanaanya kelak.
Nanti sudah berjaya ke PUTRAJAYA baru kelang kabut.
Semua identiti di bawah BN/UMNO harus dipinda dirombak, diberi nama lain.
Siaran dan kandungan TV mesti diubah supaya lebih nampak Kemalaysian..
kalau boleh hanya sekolah satu aliran diwujudkan dgn bahasa-bahasa lain diajar sebagai satu bahsa... supaya ciri-ciri satu bangsa malaysia spt negara-negara jiran dpt dilihat..
Supaya Malaysia Malaysian (DAP)dan Dasar Islam(PAS)with 1Allah dapat diterap dan diamalkan.
Jangan kelam kabut bila dah samapi di Putra Jaya.. w/pun banyak sistem-sistem yg sedia ada dan institusi –institusi utama telah dibuat UMNO/BN. Hanya perlu diubahsuai dan diperbaiki lagi. Yang mana tak perlu dipinda atau ditiada dan juga overhaul
PAKATAN rakyat mesti duduk semeja dpd sekarang dalam merancang perkara ini bukan setak retorik pula
Bahaya , takut org akan hilang kepercayaan . Persetujuan perlu dicapai bukan hanya sekadar DASAR UMUM, tetapi intipati bagaimana akan dilaksanakan. Jangan smapi mengatakan nanti dulu, dah berkuasa baru kita fikirkan
EKONOMI perlu lebih maju/berdaya saing... kewangan yg kukuh penting bagi mewujudkan peluang pekerjaan, Pelaburan mesti ditingkat lagi …. Yakinkan masyrakat non-muslim judi, pelacuran dan lain-lain sewaktu dgnya mesti dihapuskan.
Pendidikan perlu dintergrasikan -- satu aliran dgn bahasa-bahasa lain boleh diamalkan/diajar… bertujuan meningkatkan perpaduan sejak dikecil lagi supaya tidak ada perasaan berpuak-puak dan utk saling lebih menggenali sejak didpd sekolah rendah.
Ia perlu bukan sekadar mahu meraih sokongan untuk mendapat undi.. tetapi sesuatu yg praktikal.
INI PENTING SUPAYA RAKYAT LEBIH FAHAM … TAKUT_TAKUT JADI RETORIK
Atau
Sekadar LEPAS GERAM
CABARAN KPD PAKATAN - KERAJAAN ALTERNATIF LEBIH BAIK DPD SEMUA ASPEK DPD SEGI PERANCANGAN DAN PERLAKSANAAN.
ADIOS

si_dolmat said...

agak2nya apa akan diperkatakan oleh YB-YB BN yek dengan kekalahan ini???

Jawapan yg biasa aku dengar, "Kita akan buat post-motern".. tp, hasilnya tak pernah didedahkan pun.. malahan, tak pernah nak belajar pun..

hahahah.. Tahniah PKR!!!

Anonymous said...

tahniah DAP

Anonymous said...

PENGUMUMAN PENTING!!
ATAS KEMENANGAN PR SIBU:
1.hONG LEOOOO OOOO!TELAH MEMELUK ISLAM!TERHARU DENGAN NIK AZIZ!
2.KAPAL SINGH TELAH MNINTA MAAF PADA UMAT ISLAM!TAK AKAN HALANG LAGI SEBUAH NEGARA ISLAM BILA PR PERINTAH KELAK!
3.KIT SIANG TELAH MENGAKUI BAHAWA HUDUD BOLEH DILAKSANAKAN DIMALAYSIA BILA PR MEMERINTAH KELAK!
4.NAJIB DAN ROSMAH TELAH MASUK SEKOLAH PONDOK!MENGAJI BAB AGAMA BALIK!
5.SUKU SAKAT PAK KADUK MODEN!TERJAGA DARI MIMLPI!!!!

Anonymous said...

aku setuju dengan kiasan itu.yang penting kejujuran dan amanah.

matkambing said...

tahniah kepada pengundi sibu yang telah menolak rasuah dan pepmerintah yang zalim!

Local Fighter said...

Tahniah pada DAP yang dah menang. BN akur dengan kehendak majoriti rakyat Sibu.

BN terima kekalahan dengan seadanya. Itulah lumrah politik demokrasi ini.

Tapi jika DAP yang kalah, pasti hari ni keluarlah sebab-sebab kekalahan mereka seperti undi hantu, peti undi jatuh dalam sungai..hehe..

Bila BN kalah, relaks je..muhasabah diri. Ini namanya terima qada' dan qadar. Bukan macam pembangkang, bila kalah tuduh yang bukan-bukan..!

Sekali lagi Tahniah pada DAP. Juga kepada PKR dan Pas yang berjaya menjual Islam untuk politik!!

Bila lagi Khalid Samad nak pergi program 'Evening With Pakatan's Christian Leader'? hehe...

Anonymous said...

local fighter , nko sememangya berpolitik dengan fikiran yang sempit! dasar pencacai umno-apco.

anti-firaun..

p/s: atok aku kena tipu di hulu selangor.

Anonymous said...

Syabas... Orang Sibu lebih cerdik dari orang semenanjung.

tuan komrad said...

ini sebab jibon tak bagi ratus juta nyer sogok,sebab tu kalah....

lagi satu pengundi hantu tak datang mai..nak import dari semenanjung jauh sangat...

amik dari kalimantan ngan filipino,takut kantoi plak nanti...

wakakakakakakakakakakakak..rasa tak masyuk menang sebab wat kat sarawak....

Anonymous said...

Tahniah diucapkan kepada PR terutama DAP kerana dapat menewaskan BN-apco walaupun dengan majoriti kecil (seperti yg dijangka undi pos akan memihak kepada BN-apco)bersama-sama kita menolak BN-apco dalam pilihan raya akan datang....

acap said...

bohong la kalu BN kalah redo jer..
nnti ayat yg femes akan kluar...
rakyat teperdaya oleh dakyah pembangkang...

haha.. TV ngan paper smua UMCO pegang.. camner dakyah PR nk tersebar plak.. blog? hahaha.. rumah panjang ad wireless ke?..

Awang Dogol said...

Kan semua orang dah kata berkali2.....UNDI POS tu adalah hanya talian hanyat UMNOBN aja dalam PRK/PRU.

Tak dak UNDI POS...dah lama terguling BN ni...sbb tu jugak la mereka2 ni UMNOBN mempertahankan UNDI POS bermati-matian.

madey aljuburi. said...

walaupun bn-umno cuba menipu dengan bantuan spr.. tapi tetap terguling.

TAHNIAH DAP. DAN PR.

pr is dap!!..jgn harap melyu n india akn skong PR! said...

hahaha..pr mng sbb cine skong dap..jgn harap la mel n india skong korang..korang harapkn dap je la PRu 13 ni wahai puak2 pr sume..lg satu bn gentlemn je trime kekalahan..xde plak berkokok kate spr tipu..pengundi hantu n sbgnya...xmcm pr yg sibuk berkokok n menyalak cam anjing kurap kalo kalh..hahaha..kiteorg trime je dgn ati terbkk sbb korng mng ats undi cine..muahahaha..sudah2la dgn agenda politik sempit korng tu..
mp kapar yg nk dedahkn kebenaran kne ugut..cmni ke nk teraju malaysia..amalkn politik samseng..korng ingt hebat sgt ke PR tu..hahaha..
pkr ipoh barat dh dibubarkn..cm aku ckp td..korng harap cine je la pru 13 ni..hahahah..

Anonymous said...

aku suka kata-kata anon yang pertama. selepas nie aku nak tengok hala tuju PR dalam negara. Perlaksanaan janji-dalam kempen. Harap dihebahkan perlaksanaan janji-janji tersebut biar semua rakyat dapat melihat. mungkin di dalam blog nie kot. TQ

Awang Dogol said...

Yang aku nak ketawa tu bila tiap kali PRU ka...PRK ka....ada saja saja Peruntukan berJUTA2 RINGGIT di tabur untuk menawan hati rakyat.

Duit berJUTA2 RINGGIT tu duit BN ka....atau duit rakyat??????

Ada orang kata...nak harapkan duit BN.....ptuihhhhhhh....haprakpun tarak.!!!!! Bergaya dengan duit rakyat aja.

Itupun masih nak manipu....mangaku duit tu duit BN...tak payah laaaaaa nak eksyennnnn.....berlagak tak kena gaya....bermegah tak kena tempat.
Duit rakyat buat macam duti parti BN sendiri.

DAri situ pun orang boleh nilai siapa BN ni.....DUIT RAKYAT...JADI DUIT MAK BAPAK DEPA.

Anonymous said...

belum pun sempat 12 jam si sembab mengatakan yg pr kian runtuh bn tumbang d sibu.
woit…. SEMBAB INI GATAL MULUT…. kah kah kah…

woit… PASAL APA SIDANG AKHBAR DI SIBU DI BATALKAN… kah kah kah..

kah kah kah… PASAL ORANG SIBU NAK BALING KASUT…. kah kah kah…

kah kah kah… PADAN MUKA… MULUT TAK BASUH…. kah kah kah..

kah kah kah... TAHU TAKUT... MENIKUS LARI... kah kah kah..

woit… DENGAR KHHABAR MAT MONGOL…. NAK ALAIH SEMBAB INI DALAM KABINET… kah kah kah…

kah kah kah…. PADAN MUKA… kah kah kah

Anonymous said...

gelak la kau,....

lantak la kau nak menang ke apa ke di sibu, tu bukan kawasan umno.

janji di ulu selangor PKR trgolek dog.

Anonymous said...

semalam aku lihat berita NAJIBUR dgn muka x malu mengistiharkan wang sbyk 10 juta utk majlis gabungan belia malaysia. katanya bergini.
"Adalah dgn ini saya memperuntukan wang sebanyak 10j utk mgbm, saya beri" sambil menepuk dada.
loya aku bila mendengar berita ini mcm nak muntah bila dia ingat duit itu bapak dia yg punya. senang2 jer istihar juta sana juta sini dah tu mengaku pulak "saya beri" bertepuklah tangan seluruh dewan dan mejeritlah si balaci2 umco "bravo pm","hidup pm" yg nyatanya aku kalau x bayar tax spi lubang cacing d kejarnya.

Anonymous said...

DAP dah belanja tok2 batin dengan arak dan org2 cina sibu belanja babi dan arak. memang la menang. duit tokey balak sibu 7 keturunan tak habis.

Anonymous said...

ok la tu beri duit pada rakyat. daripada PAS beri pada blogger. kakaka....

Anonymous said...

spi hr ini pun bloger tu x berani nyatakan siapa lima org yg berikan duit tu. senyap sepi, sprm pun senyap sepi. cabar dah d cabar, cuma si penyahut cabar x berani senyap sepi. Mengapa yer? 12:01.

Anonymous said...

ko sekolah darjah brp 11:59?

pr parti badut. said...

hahaaha...PR parti badut..korng cube btulkn parti yg tunggang langgng tu dlu..satu demi satu cabang,ranting pkr dibubarkn..ade ati nk jd kerajaan..hahaha..dlm mimpi blh la wei..geli usus aku dgn pr ni...bg aku xde hebatnya pkr / pr tu kalo ahli sndri pon xleh nk jg.anwar juburi is badut.

tuan komrad said...

wakakakakakakakakakakakak...bn dah kaloh.....

wakakakakakakakakakakakakak..ngira undi pos pon nak ngelat...

wakakakakakakakakkakakaka..cuba nak cari lagi kertas undi pos kat celah buntut jibon dan mat sembab tapi tak jumpa......

mat sembab lari lintang pukang sebab muka dah melondeh....

wakakakakakakakakakaka..maka kekalahan bn menngakibatkan penjuden dan mat pakau halal kat sini takut nak guna nickname,semua guna ano je .......malu...

wakakakakakakakakakakakakakakaka

ofekenofee said...

wakaka...
mana jutspring, kak jem, abg joehan, lenggong...
ni kalau jadi MP ni sure jadi katak...

Anonymous said...

Ranting yang patah (PKR)akan berganti.
Pokok yang dah tua (BN) tunggu masa jer tumbang.

Anonymous said...

tahniah orang sibu.pecacai ngok tak payah komen buat sakit hati hampa aje.ngok menang sebab duit pr menang kerana semangat juang