"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, September 05, 2010

Pahang Negeri Kelahiran PM...

Seorang ibu tunggal yang mempunyai anak kurang upaya (OKU) merayu bantuan mana-mana pihak bagi membolehkan mereka menyambut lebaran bakal menjelang dengan lebih ceria berikutan tidak mempunyai pendapatan tetap malah hidup dalam kedaifan.

Siti Zawiyah Ali, 40, yang tidak bekerja berkata, dia menjadi ibu tunggal sejak tiga tahun lalu selepas diceraikan suaminya dan terpaksa menanggung tiga anaknya yang masih bersekolah termasuk seorang OKU.

Beliau berkata, dia dan anak-anaknya tidak mampu membeli pakaian raya kerana tiada wang malah kehidupannya kini hanya mengharapkan sumbangan orang ramai selain menerima bantuan beras daripada pihak masjid.

“Saya sebelum ini menolong kakak berniaga nasi lemak di Masjid India dengan pendapatan RM19 sehari tetapi terpaksa berhenti berniaga buat sementara berikutan kedatangan Ramadan. Ada kalanya saya anak beranak terpaksa mengikat perut kerana tiada wang untuk membeli makanan sebagai juadah berbuka puasa,” katanya ketika ditemui.

Zawiyah yang berasal dari Pahang terpaksa memberikan perhatian kepada anak OKUnya yang tidak dapat menguruskan diri sendiri menyebabkan masanya terbatas untuk mencari pekerjaan.

Dia yang tinggal di rumah setinggan di Gombak berharap ada pihak sudi membantunya untuk membelikan baju raya buat anak-anaknya.

Individu atau syarikat yang ingin membantu Zawiyah bolehlah menghubunginya di talian 019-2182516 atau ke alamat No 847, Batu 4 3/4, Jalan Gombak, 53100, Selayang.

Sumber - myMetro

TPU - Bangganya aku jadi anak jati Kelantan Negeri yang miskin tapi jadi mangsa rompakan KERAjaan Pusat...

Selama aku merantau dulu, selalu aku jumpa anak-anak jati Kelantan yang ikut merantau mencari rezeki di Negeri lain, tapi tak pernah pulak aku jumpa anak jati Kelantan yang merantau hidupnya merempat macam kisah anak jati Pahang Negeri Kelahiran PM Malaysia ni...

Anak Jati Kelantan merantau, setahun sekali pulang bawak macam-macam kemewahan untuk keluarga di Kelantan, anak jati negeri lain..?

13 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum, saudara jangan kata mcm tu walaupun kita memang merantau dan bawa pulang macam-macam ke kelantan, Jangan lah perlekeh orang lain..

Apa yang kita ada pun bukan kekal, kalau kita rasa kita bangsa yang hebat sangat pun perlu bersandarkan "Allah yang membuat aku begini". apa yang penting jangan takbur dan berasa diri hebat.. kerana Allah berkuasa untuk menarik balik nikmatnya bila-bila masa. selamat hari raya aidil fitri...

maisara said...

Betoi tu TPU. Aku pun bangga menjadi anak PERAK yang merantau. Razeki hidup aku bukan di Perak tapi di negeri orang lain. Itu ketentuan Allah. Sapapun tak boleh nafikan.
Yang suka menafikan ialah beruk2 UMNO aja. Beruk2 nipun merantau jugak tapi tak mahu ngaku....kunun dah kerja kat negeri yg mereka rantau tu dan beli rumah kat sana...kunun ngaku orang asal sana.....Ptuihhhhh. Muka tak malu.....Lepas tu ajek dan ngata kat orang Kelantan merantau kat tempat dan negeri oraang cari rezeki macam tu la beruk2 ni bagi alasan dengan mengatakan negeri Kelantan miskin tak ada kerja. Itu la jenis beruk yang tak faham ketentuan Allah bahawa rezeki tu allah yang tentukan. Tak kira lah dimana dia bekerja yg penting hidup dia tak melarat sebab tak kerja.

Bila beruk2 tak dak otak macam tu la depa nak kata...sedap hati aja. Cuba kita tanya beruk2 tu balik...psai apa depa kerja kat negeri lain??????

Bodoh biul punya beruk......

Anonymous said...

1.Tak kisahlah!hangpa merantau kat mana!kemudian kaya!boleh tolong mak bapak hangpa yang miskin tu!!tu dah rezeki hangpa!!
2.Yang jadi masalah ialah terdapat puak merantau yang menepati pribahasa "melepas anjing tersepit"!!!!!
3.Tak dak kot puak macam tu!!mungkin puak afrika yang tak mengajila koooTTTTTT!!!!!!

Maisara said...

Woiiii Anon 6:11

Ini bumi Allah la.....Ini bumi bukan Beruk UMNO yg punya. Sapa pun boleh cari rezeki kat mana2. Tak dak istilah "melepaskan anjing yg tersepit". Yang aku tau yg mengANJINGkan suatu badan keselamatan yg sepatutnya bebas adalah beruk2 UMNO. Beruk2 UMNO nilah yg telah mengANJINGkan badan tersebut. Manakala yang TERSEPITnya adalah beruk2 UMNO nilah. Mereka dah tau nak buat apa disebabkan kesalahan mereka...disebabkan nak jaga kuasa mereka...disebabkan nak jaga kunun nama baik mereka, maka mereka sanggup mengtANJINGkan badan tersebut.

Itulah dia beruk2 UMNO. Tapi jenis muka tak tahu malu, maka, beruk2 ni buat bodo aja.

jit_tontoya said...

haluuuuuuuuuuuu.....

anak jati kelantan bawa pulang mcm-mcm rezeki Allah kepada keluarga bila merantau. tp anak jati negeri lain pakat g buat maksiat kat negeri pahang...kartika sari..oh kartikasari......

khaktuih!!!!

Anonymous said...

haha..kan da sound awl2 dosa phala tgung sndiri lau nk mengata..haha

pape pun ak sokong first comment..
slah sket bese la..shbt2 dlu pun de tersalah ckp jgk..chill chill..cume kdg2 agak terasa jgk sbb mcm2 tohmahan y dlemparkan kpd ank2 jati kelantan..xknal p ckp byk..standard BN..bodo p x blaja..so blaja la..or so knal la dlu..berkat kesabaran kite..berhad kepimpinan kite sebenarnye..

pape pun..tv3 mmg 3 suku..haha..da xde modal..cau2..salam,.

umNO..!!! said...

Takder isu asal negeri maner. Orang pahang ader gak yg kaya ader gak yg miskin, sama gak macam orang kelantan. Yg jadi isu nya org yang memerintah.

Kalau cara umno nie, tak mustahil makin ramai org merempat.Hidup kat negara sendiri dah macam hamba abdi. Kena tindas, kena rompak, kena tipu.

Hampeh tul.

Maisara said...

Merampas....Menindas....Merompak....Pengkhianat.....!!!!

Tak lain tak bukan, itulah UMNO.

Dah lebih 53 tahun memerintah....ada rakyat masih miskin.

Berkurun2 dilantik jadi Menteri Besar dari golongan UMNO.....masih terdapat jugak orang miskin terbiar kat negeri depa tu.

Dah di beri peluang jadi PM M'sia lebih 53 tahun dari golongan UMNO...masih ada jugak terdapat golongan miskin di negeri kelahirannya yang miskin.


Apa punya kejadah macam ni UMNO woiiiiii.....!!!!!

Sape nak tengok barang baeekk punya? said...

bile la nk setel isu ni....tunggu tukar kerajaan baru?

Anonymous said...

Betoi ke kelantan jadi mangsa rompakan kerajan pusat? Ape yang yang nak dirompaknya kelantan tu? budu? serban nikajis? Taupun yang merantau dapat bawa balik macam-macam kemewahan (katanye?) kepada keluarga. Itulah bangsa yang dah hitam hati perutnya dan otak sekali....

Maisra said...

Kah...kah...kah...
Woiiiii Anon 4:17
Sekelian alam ketawakan kau laaaaa termasuk beruk2 di hutan.

Apa la punya ghapla mangkok hayun ni. Kau orang tu la yang hitam hati, busuk perut, tuli dan bangang....tak tau nak bezakan antara pemungkir janji, pembohong, penipu, busuk perut dan sebagainya.

Dah terang lagi benderang...tak payah nak suluh2....benda dah termetrai di atas kertas....itupun puak hang boleh menipu.

Memang beruk la puak2 hampa ni. tunggu la kat mahkamah. kau akan tengok barisan pengubal perjanjian asal antara Petronas dan Kerajaan negeri akan memberikan kesaksian pada Kerajaan Negeri Kelantan mengenai isu ini.

Busuk tak busuknya peruk puak2 beruk UMNO...tunggulah episotnya nanti. Akan terbongkar segalanya,

tuan abid said...

Woiiiii Anon 4:17

perghh..bijak gile..bukti mne?ko ckp mmg pkai lutut la..akai ada guna la..jgn jd bodo cam lembu..

maisara..salute anda..hehe

x pelik lau benda2 kufur berlaku..zaman nabi pun de..owg2 y tolak islam cam bn..bn lau nk islam ak pun sokong..p x..so ak x sokong la..ak sokong pas..sbb pas janjikan islam..lau ko nk ckp sekutu2nye x bg..atleast dorunk janjikan islam..ak org islam..so ak nk islam..lau ko xnk islam x pyah..jd la kapir..bangang..x mcm bn..janjikan islam pun x..hadoii..x yakin lgsg ngan agma sndiri..org kapir lgi bek la..even x sembah Allah dorunk yakin ngan agama dorunk..kite y sembah Allah x yakin..pe la bangang sgt..

admin..yew dosa ni saye tgg sndiri..hehe

skali lg..lau x thu blaja..jgn jd bodo..sory agk kasar..sbb anda pun kasar..

Blog Kesihatan Klik Sini said...

Ni la hakikat kehidupan rakyat. Sudah la pendapatan rendah, dibebani lagi dengan itu ini. Bila nak selesai masalah