"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, January 19, 2011

RM10 Juta: Saja Nak Usik Kerajaan Negeri selangor

Reactions: 
Kerajaan negeri Selangor mengumumkan peruntukan RM10 juta bagi membantu umat Islam yang terbabit dengan urusan penjualan arak mencari pekerjaan alternatif, kata exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari.

"Menerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Usahawan, wang tersebut akan digunakan untuk menawarkan mereka latihan keusahawanan dan bantuan modal bagi memulakan perniagaan.

"Antara sektor perniagaan yang ditawarkan bantuan modal adalah kecantikan, jahitan, masakan, membaiki telefon bimbit dan lain-lain," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, larangan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dalam menguatkuasakan Enakmen Jenayah Syariah Selangor yang menghalang umat Islam melibatkan diri dalam urusan penjualan arak merupakan satu langkah untuk membendung mereka daripada terjerumus kepada pekerjaan yang tidak halal.

"Enakmen tersebut juga menggesa agar umat Islam supaya memilih pekerjaan yang memberikan rezeki yang lebih berkat.

"Kerajaan negeri merasa simpati kepada umat Islam yang berkerja di premis-premis seperti kilang arak, kelab malam dan premis-premis yang melibatkan arak dalam sektor pekerjaan mereka.

"Justeru, kerajaan negeri telah memperuntukan RM 10 juta untuk membantu mereka untuk memilih pekerjaan alternatif yang lebih lumayan dan berkat," katanya.

Menurut Yaakob, mereka yang berminat boleh terus ke Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN), Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam untuk memohon bantuan berkenaan.
Aku ada sikit pemahaman yang aku tak paham dalam hal berkaitan...

Betul..! Kerajaan Negeri Selangor memperuntukkan sejumlah RM10 juta untuk membantu golongan-golongan ini memulakan kehidupan baru yang bersumber kepada rezeki yang halal. yang ni sangat-sangat bagus.

Tapi, ada baiknya kalau Kerajaan Negeri Selangor menarik balik lesen penjualan arak di kedai-kedai serbanika dan juga pasaraya-pasaraya yang ada sekarang sepertimana yang telah dikuatkuasakan di Negeri Kelantan sejak sekian lama.

Dengan berbuat demikian, masalah sosial hasil dari "penonggangan arak" dikalangan golongan muda sekurang-kurangnya dapat diatasi kalau tak banyak, sikit pun jadi la... macam kata Tok Guru Nik Abdul Aziz - "Beras, kalau ada seguni, tak dapat nak ambik semua, ambik segenggam pun cukuplah..."...

Masalah paling kritikal pada zaman Barang Naik ialah - Peluang Pekerjaan.

Aku tak fikir dalam keadaan rakyat tertekan dengan pelbagai kos sara hidup yang saban hari semakin meningkat (TERIMA KASIH BN - Barang Naik, Bila Naik..? Baru Naik, Berapa Naik..? Banyak Naik..!), mengeluarkan sejumlah wang yang banyak akan dapat membantu mereka-mereka ini meneruskan penghidupan yang semakin tertekan.

Tengok lojik la... berapa ramai lulusan yang ada kemahiran tersadai tanpa pekerjaan..? masalah dalam negara kita sekarang ialah, kita ada ramai lulusan yang berkemahiran tinggi tetapi kita tidak ada menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka-mereka ini.

Jadi kalau mereka-mereka yang berhenti kerja ni (sebab penguatkuasaan undang-undang terbaru) berhenti kerja kemudian terus diberi latihan dan dana macam yang dinyatakan oleh Kerajaan Negeri Selangor, apakah jaminan bahawa mereka-mereka ini akan dapat memulakan perniagaan sendiri pada masa hadapan sedangkan kita tahu peniaga-peniaga kecil menghadapi masalah dalam meneruskan perniagaan sekarang.

Berhenti kerja sebab tak nak kena tindakan 1 hal yang bagus & bermoral, tapi kalau dah berhenti kerja, rasa-rasanya cukup ke kewangan mereka-mereka ni untuk menampung kehidupan sebelum memulakan perniagaan sendiri..?

Apa salahnya kalau Kerajaan Negeri Selangor sekalikan penguatkuasaan undang-undang pekerja permis arak tu berserta dengan menarik balik lesen penjualan arak di permis-permis serbanika & pasaraya.

Dengan cara ni, mereka-mereka yang sedia bekerja ditempat-tempat berkenaan boleh saja meneruskan pekerjaan mereka dengan gaji baru yang sumbernya lebih halal dalam masa yang sama, mereka-mereka ini juga berpeluang untuk menimba ilmu perniagaan tanpa perlu memikirkan tentang kos sara hidup semasa mendapatkan latihan tersebut.

Tak cukup lagi ke penjualan arak di pusat-pusat hiburan yang ada sekarang sampaikan terpaksa juga dijual di kedai-kedai serbanika yang pelanggannya dari pelbagai peringkat umur..?

Tak salah kalau buat 1 keputusan yang agak susah tetapi dalam masa yang sama memberi kebahagiaan kepada orang ramai.

Bukan apa... aku risau kalau-kalau mereka-mereka yang sedia bekerja di permis jualan arak sekarang berhenti kerja serta-merta mengejar peluang sebab ada "Dana", habis latihan tersadai dekat rumah tanpa peluang pekerjaan atau perniagaan...

Esok-esok mereka-mereka ni la jugak yang akan menentukan Kerajaan sedia ada... kalau program ni gagal... hermmmm

19 comments:

Anonymous said...

Saudara tuan punya blogger,

Saudara tak baca ke politik PR selangor? Dalam bab arak di selangor ni, PAS dan DAP tak sehaluan. Ronnie berkeras tidak mahu lesen arak ditarik balik sbb dia yang berkuasa dalam hal ini. Oleh itu jalan yang terbaik bagi PAS, PKR dan PR sendiri ialah dengan menawarkan kerja lain. - imam

Marhaen Kacak said...

apa-apa pun akan jadi caca marba jika islam tidak didaulatkan..:)

Isu Semasa : Siapa Tak Pernah Fuck Dia Loser!!!

Anonymous said...

kerajaee kelate sedia tambah lesen minuman arak.. para-para ulam-mak di kotek bharu dah luluskan 28 lesen kedai menjual arak lawat sesawang "malasie kentut"

pulamak.. @#%*#$** pening-pening pusing-pusing hahahahahahahahah

Anonymous said...

Syarat jual Arak di Klate: Tidak boleh jual secara terbuka, hanya untuk orang bukan Islam, minum di permis tertutup. Berbeza di Selangor yang dijual secara terbuka, anak2 muda Islam kita bebas membelinya.

Anonymous said...

isu arak....pas seyap je...ops lupa pulak....take.....bear!

UmnoFuckup said...

Ya la....
Cakap pasal arak ni aku teringat masa2 MB Toyol memerintah.

kah..kah..kah....apapun dia tarak buat....

Yg dia buat cuma membuncitkan perut dia konon dengan memberi makan kroninya.

Kroni diberi terus tawaran kerja berjuta2 rupa2nya ada timbal-balik utk si Toyol ini. Patutpun istana macam kayangan juta2 ringit harganya. Rupanya ada "give-and-take" dalam urusniga tu.

Inilah malangnya rakyat bertuankan Umno/BN. Harta rakyat dah jadi harta mereka. Jakun bebenar..... berebut nak jadi pemimpin rupanya nak kejar dan melahap harta rakyat.

Anonymous said...

Siapa cakap PAS senyap. bodoh punyer UMNO. korang memerintah dulu korang buat ape bodoh.buat bodoh...

izhar said...
This comment has been removed by the author.
izhar said...

salam...
walau pn dlm byk perkara aku xbrapa setuju dgn ko tp dlm hal ni aku sgt bersetuju...
cantik cara pemikiran ko, baik ditarik terus lesen arak tu dipasaraya n kedai serbaneka..jd xperlu umat islam nk berenti keja n tpaksa cari sumber lain..n bkn senang nk mndapatkan keja baru dlm ms tdekat..dlm soal ini, btkn keputusan yg tegas walaupn ronnie melalak...jgn asyik hidung dicucuk..

tuan komrad said...

harap maaf..jgn dok kutuk umngok ye...

pantang tok nenek orang maki hamun parti termulia ni...

sape kate umngok tak buat aper2 berkaitan arak...??

kalo pas halang arak...sudah dikira bagus,tapi sebenarnya tidak

umngok lagi power sebab geng2 umngok tonggang arak trus...

tgk..hebat tak hebat keturunan melayau umngok nih...

korang tak bangga ke org umngok jadi tokey kilang arak??bangga la sikit...jual arak,minum arak...hidang arak...ini sudah pastinya akan membantu bisnes kompeni arak melayau hingga mencapai tahap piawaian antarabangsa..

kalo melayau tak tolong melayau,sapa lagi nak harap??
pas?? diaorg tak minum arak pon...tak guna punya pas...tak habih2 nak Islam...apa salahnya mabuk sekali sekala...

maner hilang bangsa melayau pas???

dewatawanberapi said...

ada telor ke pas nak tarik balik lesen arak tu...nak kena pelempang si ronnie pukimak komunis....

ps/ si anjing belaan ni takde kerja lain asyik mengadap tenet 24 jam...

anjing...anjing

tuan komrad said...

org melayau yang tak suka minum arak memang jahil..tak moden..ketinggalan zaman....ortodoks...sakai...kekampungan

berbanggalah dengan umngok melayau yang selamba dek je tonggang arak dipub2 dan juga hotel2 terkemuka...malah anak2 muda umngok boleh membeli carlsberg secara borong di 7 e dengan mudah sekali...nak beli air ketum pon lagi payah beb...

yang paling mengembangkan lubong idung adalah dgn adanya penglibatan tokoh keparat melayau dlm pembikinan samsu,wiski,beer,khamar,scotch,wine secara profesional...bangganya..bangganya...tu sape tu..orang umngok jugak..

orang pas???takat jual air penerang hati bleh lar...punya la mundur puak2 serban nih...tu pon ada hati nak tarik lesen..lihat umngok...rileks je..siap bagi lesen lagi,nak tarik usah harap la..

gua tetap yakin,org melayau umngok akan berkembang maju dan berjaya dengan meminum arak dan menjualnya secara terbuka...melayau boleh

sape2 melayau yang takut tonggang arak..korang memang bacul...chicken...takde telor

PuteraPuteriUmno said...

Berbangga lah menjadi ahli Umno
Kerana Umno lah kita hidup di Msia
Kerana Umno lah kau orang boleh jadi manusia
Kerana Umno lah banyak jalanraya di bina
Kerana Umno lah kau orang boleh bersekolah jadi pandai
Kerana Umno lah cina dap tak boleh jadi PM
Kerana Umno lah India Hidaraf tak boleh jadi PM
Apaaaaa... kau orang suka cina dap/india Hindraf yg genster tu jadi PM? Kalau tak suka kau orang kena undi Umno.

Pilih lah Umno utk kesejahteraan Melayu.

Anonymous said...

bodoh tak habis2..tugas pemimpin(kerajaan) adalah menjalankn segala tanggungjawab yg diamanahkan..bukan meminta segala balasan atau dikenang segala jasa2 yg dibuat kpd rakyat dan negara.Harus ingat segala harta dan segala2nya adalah hak kerajaan iaitu rakyat bukan hak parti..kenapa pencacai2 politik spt puteri2 umno masih tak boleh membezakan semua ini...banggang nak mamposss

freemalaysiakini said...

layarilah www.freemalaysiakini.com

percuma tanpa bayaran

PuteraPuteriUmno said...

Weiiii...
Kerajaan tu sapa?
Sekarang ni BN yg diketuai oleh Umno adalah kerajaan. Bila majoriti rakyat dah pilih dan menang, maka itulah kerajaan. Hampa puak minoriti.

So, bila kerajaan buat sesuatu projek atau pembangunan...maka secara tak langsung BN/Umno lah yang buat dan bukan pembangkang
yang buat.

Weiiii...kalau tak ada Umno, mampos la puak melayu. Mana nak duduk lagi. Mana nak mengadu lagi. Habis la Islam kalau puak "kafir harbi" (cina dap/India Hindraf) ni memerintah. Depa tak pandang lagi islam...depa tak pandang lagi raja2 melayu.

Hampa kan faham....orang kafir ni baik macamanapun tetap jahat....macam musuh dalam selimut. Jadi, hampa toksah nak pakat2 kerjasama dengan cina dap atau india hindraf tu lah. Lebih baik sokong Umno.

Umno untuk kesejahteraan Melayu.
Hidup Umno....

Anonymous said...

kat jepun sapa perintah humno ke sapa ? kenapa dia buleh maju walaupun tanpa petroleum ?

Anonymous said...

Hampa kan faham....orang kafir ni baik macamanapun tetap jahat....macam musuh dalam selimut. Jadi, hampa toksah nak pakat2 kerjasama dengan cina dap atau india hindraf tu lah. Lebih baik sokong Umno.
-----------------------------------
ko punya otak mcm binatang...umno kepala korok ko. bodoh buta ko ni otak mcm binatang xbleh pikir. umno kan kongsi kuasa dgn parti porno mca dgn parti samseng mic. bodoh betul la binatang ni sekali aku sepak pungkoq ko karang baru tau. parti porno siap terang2 nak TPM2. bodoh binatang ni tau mentedarah je. kalu dah pemimpin, bini dan pompuan simpanan diaorang pun dh sama dgn kapir siap sma2 dgn pelakon porno hina islam kat tenang apa kes. binatang oohhh binatang...dulu mak kko lahirkan ko dlm rupa manusia tp bila besar dh rupa binatang pulak. kesian mak ko dpt anak binatang.

PuteraPuteriUmno said...

Lau orang nak tau kenapa kau orang aku ruh joint Umno.

Kerana Umno kuat dan berpengalaman memerintah Msia. Umno tunjang kerajaan. MCA atau MIC tak boleh buat apa punya. Dia orang cuma boleh cakap dan menjerit macam hampa ja...tapi...tak boleh buat apa punya.

Lelaki purno (MCA) tupun kami tak suka. Mana boleh lantik jadi pemimpin. Lagi rosak la. Nanti lagi rosak nama Umno. Lelaki purno tu memang dah rosak. Jadi, hampa toksah takut la pada lelaki purno tu atau india keling (MIC). Kalau hampa joint UMNo, dan kita kuat, dia orang ni (si sepet and keling : macam tahi cicak) boleh kita kick-out aja. Jenis "kafir harbi" (pinjam kata2 YB Zulkifli Nordin), memang tak boleh caya. So, hampa kena caya kat kami. Kitakan Melayu.
So, mai la joint UMNO.

Sekali lagi aku ulang...
Kalau Melayu kuat...Melayu Bersatu..."tahi cicak" tu tak boleh buat apa punya.