"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, June 14, 2011

Pemilihan AJK Masjid Pulau Pinang: Apa Masalahnya..?

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

Puak UMNO Penang kecoh bila Pemilihan AJK Masjid Pulau Pinang bakal diadakan dalam bentuk Pilihanraya.

Jadi apa masalahnya dekat sini..? Bagi gua perkara begini sangat baik untuk perkembangan Agama Islam di Pulau Pinang. Kalau nak sebut berlaku perlanggaran Perlembagaan bagi gua, ianya langsung tak tepat.


Perlembagaan menetapkan, sebagai Negeri yang tiada Sultan, segala HAL EHWAL UGAMA ISLAM perlulah mendapat PERKENAN Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong sebagai KETUA UGAMA ISLAM di Malaysia.

Kita juga sedia maklum bahawa bagi setiap lantikan yang mengikut Perlembagaan, nama-nama individu TIDAK DINAMAKAN SENDIRI oleh mana-mana Sultan, Agung mahupun Yang Di Pertua sebab nama-nama tersebut dipilih oleh 1 Jawatankuasa kemudian di PERSEMBAHKAN kepada Sultan, Agung ataupun Yang Di Pertua untuk di PERKENANKAN.

Puak-Puak UMNO Khawarij ni jenis tak paham Bahasa Melayu, tak leh nak beza antara DIPILIH dengan DIPERKENAN. dasar bongok.

Kalau ikut sistem pengundian, penduduk setempat atau Qariah Masjid akan memilih mana-mana individu untuk memegang Jawatan-Jawatan yang bakal diisi dan bagi gua sistem ini sangat-sangat relevan untuk dipraktikkan di Malaysia.

Qariah masjid setempat pasti tahu siapa yang layak memegang jawatan tersebut... Qariah Masjid pasti kenal ilmuan-ilmuan agama yang "Kaki Masjid" dan berkelayakan memegang jawatan berdasarkan kepada ilmu mereka melalui pergaulan dengan masyarakat setempat.

Kalau nak ikut cara UMNO Khawarij alamatnya - Ketua Cawangan je lah yang bakal pegang jawatan... lepas tu jangan harap la nak nampak muka AJK Masjid lantikan UMNO dekat Masjid teruttamanya waktu solat subuh.

Biasa kalau pergi Masjid yang AJK nya adalah lantikan puak-puak UMNO Khawarij, yang nampak muka dekat masjid waktu subuh cuma Imam, tu pun kadang-kadang...

Ada jugak puak UMNO Khawarij yang mainkan isu kununnya DAP cuba mencampuri urusan Agama bila sistem pengundian AJK diadakan nanti dan ianya juga adalah cubaan untuk memecah belahkan "Bangsa Melayu".

Ni gua nak tanya... Yang bakal dipilih memegang jawatan nanti dah tentu beragama Islam... Jadi apa masalahnya..? Kalau yang terpilih nanti tu berbangsa Cina atau India atau Siam atau Mamak atau lain-lain bangsa tetapi beragama Islam, berpendidikan dan berkelulusan Pengajian Islam... Apa masalahnya..?

Yang tu 1.000.000 kali lagi bagus dari dapat AJK Melayu UMNO yang tak de pendidikan dan kelulusan Pengajian Islam tetapi cuma seorang Ketua Cawangan UMNO.

Ketua Cawangan UMNO yang tak de pendidikan atau kelulusan agama Islam nak jadi AJK..? nak jadi Imam..? Nak pimpin jemaah..? Nak ajar anak-anak bawah Qariah mengaji Al-Qur'an..?

Piiiiiirah mabuk..!

16 comments:

Anonymous said...

ckp senang la.. ko dok kat tempat lain bukan kat penang..

Anonymous said...

perlu ke pilihanraya masjid nih??? masjid pun nak politikkan ke???? aku sokong bende ni kalo kerajaan pulau pinang pun buat pilihanraya untuk gereja, kuil hindu dan tokong cina... kalau setakat tuk masjid je baik TAK PAYAH..... aku pernah solat kat satu masjid kat pulau pinang... sebab aku dk kat bandar perda BM. disbabkan imam tu dipilih oleh BN diorg geng2 satu lagi xnak solat kat situ... aku pelik la bende nih.... sepatutnye masjid ni x yah dipoitikkan... aku x suke tengok orang islam berpecah belah....

-ridzuan-

big boob mama ros said...

ntah ye ke tidak le ko ridzuan. ngakal kuat. bila punye kes ko ckp ni. 20tahun lpas ke. masjid kt negeri umno xleh buat pilihanraya sbb x cukup jemaah. kah.kah.kah. biasanya sape2 yg dtg mesyuarat maka dialah yg akan dilantik smpai sorang kena pegang 2-3 jawatan.kah.kah.kah. tu sbb binatang2 umno menyalak pastu diikuti pulak penyokong binatang ni. kalu kt negeri pr banyak pilihan. ramai yg bijak pandai hukum hakam agama sbb tu kena pilih terbaik antara yg terbaik. senag ckp umno mmng susah hati kalu makin ramai org islam dtg ke masjid. tu je. mc yahudi la yg takut kalu org islam makin ramai sembahyang subuh berjemaah. dah penasihat binatang pun dr kaum yahudi laknatullah ape nak di herankan. tp yg buat heran tu ade lg org melayu islam yg pi sokong binatang belaan yahudi ni. ish.ish.ish. kesian kt korang. malang jd manusia pastu suruh beruk jaga negeri.ish.ish.ish.

Anonymous said...

ridzuan ko ni memang kerak umno ni. bila nak diberi peluang buat pilihan je mesti ko ingat politik. perrrrggghh sempit gila pemikiran juak umno ni. ye la org yg xpernah diberi peluang utk buat pilihan yg dia tau dulu, kini dan selamanya umno. makan nmpak umno, minum nmpak umno sbb umno yg bg dia rezeki bukan tuhan. rosmah berpeluk2 dgn bukan muhrim pun dia sanjung siap gesel2 pipi. ye la wanita pertama umno la katakan. sume yg pr buat salah dan bertentangan dgn hukum islam tp bila umno buat semua betul dan mengikut hukum islam. korang je yg bodoh nak politkkan benda ni. bg org2 pr xrasa pun bnda ni dipolitikkan sbb rakyat diberi peluang utk memilih pemimpin x mcm umno lantik diri sendiri jd pemimpin walaupun sebal janji duit masyuuuk...

Anonymous said...

Pasal apa puak umno ni takut sangat perkataan 'pilihanraya'. Depa tak takut kalau pilehanraya umum ke pilehanraya kecil ke...sebab...ni le peluang di orang dapat duit. pilehanrya masjid tak boleh le....mana ada mashuk....
pilihanraya- bermaksud satu pemilihan orang yang layak untuk sesuatu jawatan. kalau orang umno layak, orang umno lah akan dipilih, kalau orang pas layak, pilih lah dia. Jadi apa masalahnya??
kalau memakai pemikiran "pemimpin" umno penang yang mendakwa bahawa pilihanraya akan memecahbelahkan masyarakat melayu, maka pilihanraya di peringkat yang lebih tinggi - pilihanraya umum/kecil - akan lebih memechbelahkan masyarakat. jadi tak perlulah ada pilihanraya langsung. Inilah pemikiran orang umno. nilailah sendiri

twilight_brigade1999 said...

pilihanraya masjid? nampak macam hebat,cuma orang yang dilantik tu tak kisah lee UMNO ke PAS ke PKR janji orang yang betui-betui amanah dan menjalankan tugas sebagai AJK Masjid.Peduli apa denghan parti dia tujuan kita nak buat ibadat bukan nak tengok parti apa.........yang penting masjid diimarahkan kerana ALLah swt

Anonymous said...

pemilihan masjid, orang warak yg x pandai politik akan diketepikan oleh org munafik yg mahir berpolitik... AJK masjid akan dipimpin oleh org2 yg kejar keduniaan... sbb setiap AJK kan diberi elaun..jd depa nk kejar kan elaun tu... bukan nk pimpin masjid sbnrnya...

ada kau dengar pilihanraya kuil??? pilihanraya tokong??? pilihanraya gereja???

fikir2fikirkn... depa nk memecahkn orang melayu... biar org melayu gaduh sesama sendiri...x sedar lg ke???

Anonymous said...

BRO...NAMA PUN KHAWARIJ

PUAK2 NI,,,KITA DISEBELAH PR BUAT SEMUA SALAH

F..K U KHAWARIJ

AKU AKAN JOIN KORANG..KALAU KORANG BOLEH MENANG SEMUA KERUSI YANG DIPERTANDINGKAN DALAM PILIHANRAYA UMUM 13 NANTI

PENYEBAR FITNAH KORANG,,TAK KERING KERING DOSA MEMUTAR BELIT DALAM KENYATAAN MEREKA SEOLAH OLAH SEMUA PUAK DALAM PR NI HAPRAK DAN SELURUH UMAT MANUSIA DALAM MALAYSIA MAHUPUN SELURUH ALAM NI DAH TAK SOKONG PR SAMPAI KIAMAT

AKU CABAR KORANG SUPAYA MENANG DAN JANGAN TINGGAL WALAU SATU KERUSI PUN DIMENANGI OLEH PR DALAM PLIHANRAYA NI

MASA TU AKU AKAN KELUAR DALAM TV DAN AKAN SERAHKAN SENDIRI BORANG MASUK PARTI KORANG DAN AKAN MENJADI PENGIKUT YANG PALING TAAT UNTUK BANGSA MELAYU DAN TANAH MELAYU

AMACAM..BOOLEH KORANG BUAT ???

Anonymous said...

Saya rasa sebagai seorang Muslim kita buat sesuatu yang baik. Apa yang semua orang tak suka?? Rasuah, kezaliman, penyalahgunaan kuasa, penipuan dan .... sesiapa yang memperjuangkan untuk menghapuskan (atau mengurangkan, sekurang-kurangnya)unsur-unsur tersebut harus di sokong. Kita sokong pemilihan AJK masjid (kita harap dibuat secara telus)kerana ini cara terbaik, untuk menentukan kepimpinan masyarakat setempat. Kita sokong BERSIH kerana ia bermatlamat untuk mengikis unsur-unsur di atas. Jadi apa masalahnya.
Orang yang menentang usaha-usaha seperti ini adalah penentang kebaikan.

Anonymous said...

(Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

(Dato’ Seri Najib TunAbd Razak 20/4/93) ‘Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan’.

(Tun Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). “Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam”.


TERANG X PAYAH2 SULUH2 LAGI..UMNO MMG X PERCAYA ISLAM, DEPA ISLAM TAPI MUNAFIK!!!

PEMILIHAN AJK MASJID AKAN MELAHIRKAN SATU JEMAAH YG MAMPU BERKHIDMAT PADA JEMAAH MEREKA.
AMALAN MASJID DAPAT DIPERHIDUPKAN, bukan dikunci buka hanya waktu solat maghrib & isyak sambil balut rokok daun @ lampu terang benderang waktu kepala penyamun umno nak mai ada kenduri.

Jeo Botak said...

Yg selalu bagi kecoh, yg selalu bagi perhimpunan kucar-kacir adalah pihak polis. Mereka yang sepatutnya menjaga situasi perhimpunan bertindak berlawanan pulak dgn mekporak perandakan perhimpunan dgn menyembur air pemedih mata la, merempuh perhimpunan yang aman tu la dgn menggunakan anggota polis.

Pendek kata dari pengalaman2 perhimpunan aman yg lepas, memang jelas, pihak polis lah yang bertanggungjawap mengkucar-kacirkan suasana.

Peniaga2, penghuni2 dan pengguna2 jalanraya pun berang dgn sikap polis yg tak ubah macam "anjing2 kelaparan yg di lepas dijalanan yg nak menyerang mangsanya"

Jadi, macamana tak kucar kacir.

Bagi aku, tindakan polis2 ni memang tak bertamadun dan jauh lebih teruk dpd polis2 di barat.

KITA AKAN TETAP LANCARKAN PERHIMPUNAN AMAN BERSIH....

Mengenai dgn ugutan pihak PUKIDA dan PERKOSA yg akan membuat perhimpunan sama dan menentang perhimpunan BERSIH, aku nak cakap kat sini....PIGI MAMPUS LA KAU ORANG....SAMSENG JALANAN.

anti kerajaan tajaan yahudi 1957 said...

betul la joe botak. semalam kt tv3 ade awek yg ditemuramah (peniaga) dia kata bila ade pihak yg pakai bom asap masa tu la jd kecoh. diaorang kena tutup kedai cecepat sbb takut barang abis rosak. celaka punya binatang umno. ko siap lpas pr printah malaysia baru ko tau ape tu keadilan. masa tu polis semua kita bg agong jaga. pulangkan semula kuasa raja2 melayu. hukum binatang perosak negara lebih 50tahun. mamak babi melayu mudah lupa buat fitnah lg semalam. celaka punya mamak. usia dh lanjut masih lg nak hina islam. ko tunggu bahagian ko xlama lg. aku nak juga tngok mcmana nyawa binatang ni kena cabut. Allah dh banyak kali warning dia tp masih mudah lupa. cuma nak ingatkan sekali lg. umno adelah sekumpulan manusia yg mengangkat segerombolan biatang utk sebagai pemimpin. so sendiri pikir nak jd binatang ke nak jd manusia.

eicanatin said...

awat suma gambaq oarpu kari....

Jeo Botak said...

Bercakap pasal SAMSENG JALANAN PUKIDA & PERKOSA, aku memang sokong filem yang ditayangkan oleh Datok Yusuf Haslam tu.

Dah memang betoi...apa nak saman2 lagi.

Kat tempat aku ni (itu hari)...perempuan punya pasal dua geng anak muda PUKIDA yg berlainan tempat sampai nak bergaduh...sampai serang rumah bawak geng masing. Bila orang kampung taman aku tegur...dghn lagak SAMSENG, bebudak ni kata "jangan masuk campur...ini PUKIDA...karang orang taman ni yang kamu sapu"

Begutulah bongkaknya bebudan SAMSENG PUKIDA. PUKIDA SAMA PUKIDA pun boleh bergaduh....PONPUAN punya pasal. Memang Hampassssss...... Memang BADIGOL

So, aku memang sokong filem DatokYusof Haslam tu. PUKIDA ni adalah geng GESTER MELAYU....

Polis patut HARAMkan gen PUKIDA dan PERKOSA ni.

anti kerajaan yahudi 1957 said...

joe. polis mana leh haramkan kumpulan gengster ni. tu talian hayat umno tu.kah.kah.kah. karang sape lg yg nak dikerahkan buat demo.nak harapkan pemuda umno?. ramai dah masuk pr.takkan nak harap puteri umno. puteri umno buat penyedap pemuda dgn majlis tertinggi je bleh la sbb wanita umno ramai dh expired.kah.kah.kah.

Jeo Botak said...

Sebut pasai Puteri Umnopurno ni, kekawan aku kat dalam Pemuda Umnopurno tu pernah sebut.....Puteri Umnopurno ni ibarat GUNDIK2 mereka kalau di nilai zaman dahulu la. Sekali petik jari...boleh terus di usung kehulu ke hilir. Yg penting ada pulus...yg penting ada gaye.

kah...kah...kah....

Memang "CHEAP SELL" punya product.