"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, November 25, 2011

Mansuh Ordinan Darurat 1969: PETRONAS WAJIB Bayar Royalti Petrolium Kelantan Darul Naim

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini.Mekasih...

20hb. Februari, 2010, KERAjaan melalui akhbar-akhbar proksinya telah mengeluarkan iklan penuh 1 mukasurat (rujuk keratan akhbar diatas) dengan tajuk: Penjelasan Isu Tuntutan Hasil Petrolium Negeri Kelantan.

Antara hujah-hujah KERAjaan dalam iklan berkenaan ialah (gua siarkan entri penuh penjelasan dibawah):
Semua negeri termasuk Kelantan bertaraf sama di sisi Akta Kemajuan Petroleum 1974. Semua Negeri yang mendatangani perjanjian dengan Petronas pada tahun 1975/76 akan mendapat bayaran tunai sebanyak 5% daripada nilai petroleum yang dijumpai dalam negeri berkenaan.

1. Apakah istilah yang disebut dalam Akta kemajuan Petroleum 1974 mengenai pembayaran hasil minyak dan gas?

Istilah yang diguna pakai bagi maksud pembayaran tersebut adalah "bayaran tunai" sebanyak 5% dan perkataan "royalti" tidak digunakan dalam mana-mana istilah Akta berkenaan.

2. Apakah kelayakan kerajaan-kerajaan negeri untuk mendapatkan bayaran tunai 5% seperti yang disebut dalam perjanjian antara Petronas dan kerajaan Negeri tahun 1975/1976?

Telaga minyak atau gas mesti berada dalam sempadan negeri iaitu bumi negeri berkenaan serta perairan wilayah negeri iaitu sejauh 3 batu nautika yang diukur dari paras air surut (ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) No.7 Tahun 1969).

3. Adakah Kerajaan Negeri Kelantan atau mana-mana kerajaan negeri di Semanjung berhak menuntut bayaran tunai hasil minyak dari Petronas?

Negeri Kelantan atau mana-mana kerajaan negeri di Semanjung tidak berhak kerana semua telaga minyak dan gas ynag mengeluarkan hasil di semenanjung pada masa ini berada di luar perairan wilyah negeri melebihi 3 batu nautika. Oleh yang demikian apa-apa hasil ynag diperolehi di luar perairan negeri melebihi 3 batu nautika adalah hak milik Kerajaan Persekutuan.

4. Apakah kedudukan Sabah dan Sarawak dalam isu pembayaran royalti?

Sebelum tahun 1974, kerajaan negeri Sabah dan Sarawak teleh sedia mempunyai kedudukan tersendiri terhadap hak royalti melalui kuatkuasa perjanjian serta kuatkuasa Akta Pelantar Benua 1966. Ia merupakan sejarah dan hak istemewa yang diiktiraf semasa menyertai Malaysia pada tahun 1963.

5. Apakah yang dimaksudkan dengan bayaran Wang Ehsan?

Wang Ehsan adalah sumbangan atau bantuan yang disalurkan berasaskan budi bicara Kerajaan Persekutuan kepada negeri-negeri termasuk Kelantan. Sumbangan ini adalah di luar skop/bidang kuasa Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan perjanjian yang ditandatangani antara Petronas dan kerajaan negeri pada tahun 1975/76. Bantuan ini diberikan adalah semata-mata atas kesedaran dan tanggungjawab berasaskan keprihatinan Kerajaan Persekutuan terhadap kebajikan negeri dan rakyat.

6. Mengapakah Wang Ehsan yang ditawarkan oleh Kerajaan Persekutuan kepada negeri Kelantan hanya berjumlah kira-kira RM20 juta?

Kerajaan Persekutuan memberikan peruntukan ini atas dasar ehsan berhubung dengan gas yang dihasilkan di kawasan perairan Persekutuan. Kerajaan negeri kelantan tiada hak dalam kawasan itu kerana ianya di luar perairan 3 batu nautika.

7. Apakah kedudukan kenyataan dari bekas Pengerusi Petronas, YB Tengku Razaleigh Hamzah bahawa royalti patut dibayar kepada negeri Kelantan dari hasil petroleum yang diperolehi dari luar perairan negeri tersebut serta mempertikaikan pemberian Wang Ehsan.

Kenyataan YB Tengku Razaleigh Hamzah, ahli parlimen Gua Musang perlu dilihat sebagai pendapat peribadi beliau semata-mata. Sebarang keputusan yang diambil berkenaan hak pembayaran royalti perlu dibuat berasaskan peruntukan undang-undang yang berkaitan serta perjanjian-perjanjian yang ditandatangani di antara Petronas dengan kerajaan-kerajaan negeri.

YB Tengku Razaleigh Hamzah pernah menjelaskan bahawa kerajaan PASA Terengganu tidak boleh mempertikaikan kedududkan Wang Ehsan kerana wang disalurkan selama ini walaupun atas nama royaliti minyak, bukanlah hak negeri.

Beliau juga menyatakan semasa Petronas ditubuhkan telah dinyatakan bahawa tiada sebuah negeri pun di Semenanjung berhak ke atas hasil minyak yang dijumpai di kawasan yang berada di luar "wilayah" mereka (Bernama - 1Novembe, 2000).

Walaupun YB Tengku Razaleigh Hamzah telah mengubah pendiriannya pada masa ini, kedudukan undang-undang masih tidak berubah. Rakyat dan negara wajib menghormati undang-undang negara.

8. Apakah Ketua Pembangkang maklum tentang kedudukan hak kerajaan-kerajaan negeri dalam hal ini?

Berdasarkan kedudukan peruntukan perundangan yang sedia ada, Ketua Pembangkang sedar kerajaan negeri tidak ada hak terhadap apa-apa bayaran tunai atau royaliti berkaitan hasil petroleum yang diterokai di luar perairan wilayah negeri. Oleh keran itu, Ketua Pembangkang pernah cuba mengusulkan cadangan pindaan Akta kemajuan Petroleum 1974 di Parlimen pada Disember 2009 yang lalu.

Dengan itu Ketua Pembangkang sendiri menyedari bahawa kerajaan negeri Kelantan tiada hak atas mana-mana telaga minyak atau gas yang berada dalam kawasan Persekutuan.

Diterbitkan oleh: Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) Malaysia
Sekarang kita pergi kepada hujah no 2 pada iklan tersebut dimana KERAjaan menyebut bahawa:
2. Apakah kelayakan kerajaan-kerajaan negeri untuk mendapatkan bayaran tunai 5% seperti yang disebut dalam perjanjian antara Petronas dan kerajaan Negeri tahun 1975/1976?

Telaga minyak atau gas mesti berada dalam sempadan negeri iaitu bumi negeri berkenaan serta perairan wilayah negeri iaitu sejauh 3 batu nautika yang diukur dari paras air surut (ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) No.7 Tahun 1969).
Seterusnya gua pergi pada tarikh 24hb. November, 2011:
Najib bentang usul mansuh tiga proklamasi darurat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini membentangkan usul memansuhkan tiga Proklamasi Darurat pada persidangan Dewan Rakyat.

  1. Tiga proklamasi yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong itu adalah:Proklamasi Darurat 1966, Proklamasi Darurat 1969 dan Proklamasi Darurat 1977.
  2. Proklamasi Darurat 1969 dikeluarkan pada 15 Mei 1969 berikutan rusuhan kaum pada 13 Mei tahun itu.
  3. Proklamasi Darurat 1966 dan Proklamasi Darurat 1977 yang masing-masing dikeluarkan pada 14 September 1966 di Sarawak dan 8 Nov 1977 di Kelantan bertujuan menyelesaikan pertikaian politik yang berlaku di kedua-dua negeri berkenaan.
Perdana Menteri, semasa membentangkan usul itu, berkata langkah memansuhkan proklamasi darurat itu dilakukan berikutan keadaan yang mengancam keselamatan dan ketenteraman awam pada masa proklamasi itu berkuatkuasa, tidak lagi wujud pada masa ini.

Katanya, apa-apa ordinan yang dibuat di bawah Proklamasi Darurat berkenaan dan undang-undang yang dibuat di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan semasa Proklamasi Darurat itu akan terhenti berkuatkuasa selepas tamat tempoh enam bulan dari tarikh Proklamasi Darurat itu dibatalkan.

Beliau juga menyifatkan pembatalan perundangan itu sebagai penting lagi bersejarah, dan sama berani dengan langkah-langkah pemimpin terdahulu untuk mengisytiharkan darurat.
"Pembatalan Proklamasi Darurat tersebut itu membuktikan bahawa kerajaan sentiasa bersedia untuk melakukan pembaharuan dalam undang-undang negara supaya selaras dengan kehendak semasa dan mengukuhkan lagi usaha kerajaan untuk memastikan negara ini sentiasa maju ke hadapan.

"Tindakan ini juga diambil kerana kita percaya dengan kematangan rakyat Malaysia," katanya.

Katanya, langkah pemansuhan proklamasi berkenaan ialah fasa kedua terhadap Program Transformasi Politik (PTP) seperti yang diumumkan sempena sambutan Hari Malaysia September lalu.

Fasa pertama membabitkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 dan Akta Kediaman Terhad 1933.

"Justeru, kerajaan akan membentangkan rang undang-undang yang perlu pada Mac tahun 2012," katanya.

Dalam ucapannya, Perdana Menteri sempat membidas pembangkang yang sanggup menjanjikan apa sahaja bagi mendapatkan sokongan rakyat.

"Ujian sebenar bagi sesebuah kerajaan adalah melakukan sesuatu apabila ia sedang berkuasa berbuat demikian. Lantas, jika masih belum membentuk kerajaan, maka kita dapati pihak tertentu boleh saja secara sembrono menjanjikan bulan, bintang mahupun cakerawala Bima Sakti.

"Barangkali juga mereka mengatakan, 'cubalah dahulu', namun saya yakin dan saya pasti bahawa rakyat Malaysia tidak akan sekali-kali tega memperjudikan masa depan mereka secara melulu, sebaliknya akan terus memberikan kepercayaan mereka kepada barisan kita, yakni 'the tried and tested' (dicuba dan diuji)," katanya.
Merujuk kepada perkembangan dan pengisytiharan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden UMNO & juga Presiden Barisan Nasional, gua amat-amat bersetuju dengan kenyataan dibawah:
PM Perlu Isytihar Kelantan Berhak Dapat Royalti.

Ahli parlimen PAS menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membuat satu perisytiharan bahawa Kelantan berhak mendapat bayaran royalti petroleum.

Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian) ketika membahaskan usul pembatalan Ordinan Darurat di Dewan Rakyat berkata, dengan pembatalan Ordinan Darurat 1969, bermakna sekatan royalti kepada Kelantan juga perlu dihentikan.

Seksyen 4(2) Ordinan (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1969 menyebut negeri di dalam Malaysia mempunyai perairan wilayah hanya setakat tiga batu nautika (5.5 kilometer) diukur dari paras air surut.

"Inilah hujah yang digunakan Datuk Seri Nazri Aziz sewaktu menggulung perbahasan kami dalam isu royalti bahawa Kelantan tak berhak mendapat royalti.

"Jadi dengan pembatalan ordinan ini pada pagi tadi, jelas PM mesti kembali isytiharkan bahawa Kelantan berhak mendapat royalti," katanya pada sidang media selepas itu.

Turut serta pada sidang media itu, Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena) dan Dr. Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor).

Membuat desakan lanjut, Salahudin yang juga Naib Presiden PAS berkata, tidak ada guna pembatalan tersebut jika perkara-perkara yang diwartakan dibawahnya masih kekal dikuatkuasa.

Pagi tadi Najib membentangkan usul membatalkan Proklamasi Darurat yang masih berkuat kuasa selepas lebih daripada 40 tahun ia digubal.

Ianya adalah Perisytiharan Darurat 1966 di Sarawak, Perisytiharan Darurat 1969 di Persekutuan dan Perisytiharan darurat 1977 di Kelantan.

Suruhanjaya siasatan

Sementara itu, Dr. Dzulkefly menggesa satu suruhanjaya siasatan ditubuhkan bagi mengkaji semula kesan penggubalan ordinan darurat itu sejak 40 tahun lalu terhadap hak asasi manusia.

Selain itu, beliau turut meminta kerajaan khususnya menteri di jabatan perdana menteri menyenaraikan ordinan yang digubal sepanjang tempoh darurat itu dikuatkuasakan.



13 comments:

Anonymous said...

1: Alhamdulillah semua tindakan KERAjaan zalim Be eNd terkantoi.
2: Ingatlah dan yakinlah , tatkala telah tibanya pertolongan ALlah, tiada kuasa yg akan mampu pertahankan kamu wahai KERAjaan zalim lagi khianat Be eNd. sepertimana tidak aa kuasa yg mampu pertahankan Firaun, Mubarak, Muammar Ghadafi, Zeinal Abidin Ali dsbnya.
3: Kami rakyat dan pegawai kerajaan yg sekian lama kamu zalimi dan khianati sentiasa doakan agar ALlah hancurkan KERAjaan dan parti kamu dengan sebangsat-bangsat kehancuran, insya ALlah yg terburuk dalam sejarah moden ini. Kami amat yakin dgn janji ALlah bahawa tiada hijabnya doa orang yg kamu telah dan sedang zalimi dengan ALlah.

Jeo Botak said...

Mengapa AKU benci dan tak sokong Umn-BN?

Kerana Umno-BN suatu kumpulan RASIST yg tak bertempat. Mereka memusuhi bangsa lain dan bangsa sendiri.
Mereka hanya mementingkan kelompok mereka sahaja. Mereka memungkiri janji yang telah termetrai. Mereka melakukan pembohongan yang besar. Mereka menggunakan wang rakyat sesuka hati. Mereka memperbodoh2kan rakyat. Kejahatan yg mereka lakukan dilindungi oleh undang2 yang mereka cipta.

Aku benci...aku benci...UMNO-BN

Download PERCUMA Teknik Lambat Tewas Diranjang! said...

petronas2.....

tganu ko byr..kelantan ko xbyr lak...ape daa

papagemok said...

Umno kalau tak bodohkan rakyat takkan hidup dia orang tu.

Cuma lembu2 saja yang mudah di bodohkan mereka.

Jeo Botak said...

Kau orang tengok tak tv 3/4 semalam.

Tu la... orang dok kata. Kalau manusia ni BODOH memang lebih teruk dpd lembu.

Ada ka para peguam nak pegi hantar memo kat menteri di parliment, maka, para lembu2 PUKIDA & PERKASAM tajaan UMNOPURUNO boleh kata para peguam tu nak tmbangkan KERAjaan yang ada ni. LEMBU2 ni boleh kata "KAMI AKAN PERTAHANKAN SEHINGGA KETITISAN DARAH TERAKHIR JIKA PARA PEGUAM2 INI NAK TUMBANGKAN KERAJAAN YG ADA NI"

kah...kah...kah...
Cuba hampa tengok....BANGANG ka tak BANGANGnya lembu2 umno ni.

Dah la BODOH, kemudian boleh MEMPERBODOHkan pengikut2 mereka.

Peguam2 tu bukan nak berperang, bukan nak bergaduh, bukan nak jatuhkan KERAjaan, mereka cuma nak hantar MEMO.

Tu la orang kata, memang dah dasar SAMSENG, memang dah dasar LEMBU. tak dak lain nak gaduh aja. Nak buat kacau aja.

Patutpun rakyat MELUAT dengan dpa2 ni.

Dulu masa BERSIH 2 pun sma juga. Rakyat nak hantar MEMO kat istana, maka, adalah sekok MAHARAGU SILAT LANCAU kata benda yang serupa " kita akan lawan sehingga ketitisan darah terakhir jika BERSIH 2 nak jatuhkan Agung".

Wa mau kata sama itu PERKASAM...sama itu PUKIDA....sama itu Umnopurno... LANCAU LU LAAAAAA...........!!!!

papagemok said...

Najis kata kita hendaklah tentang habis-habisan 'PENGKHIANAT2" yg nak jatuhkan Melayu, yg nak menghakis dan menjatuhkan raja2 dan yang yg menghancurkan islam.

kah..kah..kah...

Siapa PENGKHIANAT nahhhhh!!!!
Siapa yang yg selama ni yang menghakis hak2 bangsa melayu hah????
Siapa kah selama ni yang menghapuskan imuniti raja2 hahhhh???
Siapakah yang sebelum ni yang telah cuba nak jatuhkan dan menelanjangkan raja2 melayu hahhh???
Sipakah yg menentang sangat islam selama ni bila mana hukum allah hendak ditegakkan?
Siapa....siapa...siapa...???

Itulah orang kata...
Bila Ketua penyamun berucap kat depan penyamun, maka penyamun mana yang nak ngaku dia penyamun...

Dasar Umno GAMPANG yg merosak bangsa dan agamanya sendiri.

Anonymous said...

hidup umno !!! hidup islam !!! hidup melayu !!! ayuh kita hancurkan pakatan haram ini...ingatlah anwar ibrahim pemimpin yg belasah china doll.ingatlah mat sabu berkhalwat di hotel bernombor 121 dan ingat lah nik aziz menghina Nabi Muhammad S.A.W

Tipah Ghompang said...

ingatlah...umno porno penipu perompak rakyat..

lu berani lu masuk said...

siar dlm tv3 la klu berani/

Mata Lembu said...

Umno buat taik...Umno makan taik
kah..kah..kah...
Lembu pun tak teruk semacam tu...

Anonymous said...

Apa tu PUKIDA, PUKIDA banyak pengikut bodoh kaki ponteng sekolah. keja dah lah jadi despach lepas dok makan hasil bini sebab duit tak cukup. Tak cukup lagi jadi balaci UMNO cukup dapat duit bayar minyak motor. PUKIDA UMNOPORNO PEKASAM semua sial dan kepala butuh.

Anonymous said...

UMNO/BN perompak rakyat...sape lah yg buta hati dan pekak telinga...buat2 tak tahu..dayus betul...yg duk kutuk DSAI dan PR tu, ape yg rakyat dapat... engko buleh tolong ke...kami mahu pemimpin yg membela rakyat...dah lebih 50 thn UMNO jadi bos...melayu hancus..islam di permain2kan...taubatlah org UMNO, jgn abis nyawa sebagai penyokong kezaliman, penfitnah, perasuah,penjudi,...semua ada kat UMNO

Anonymous said...

UMNO fuck PAS. PAS fuck UMNO. Both are fuckers.

UMNO & PAS are the fuckest of fuckers.

Both are better dead.