"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, February 01, 2009

Perkataan Baru Untuk Hari Ini - malaysiakini

Reactions: 
Kemaskini 3:07 am - Hari ni atas persetujuan Kulup Sakah, maka kita cuba untuk mencadangkan supaya perkataan "Rasuah" dimansuhkan dan diganti dengan "UMNO"...
  • UMNO ganti rasuah
  • sebut pasal karamnya Umno, satu permintaanku agar perkataan "umno" diabadikan sebagai memperingati sejarah kewujudannya.
  • Aku cadangkan perkataan "rasuah" dimansuhkan dan digantikan dengan perkataan "umno"... jika pada tahun 2020 nanti seorang pegawai polis didakwa menerima rasuah laporan akhbarnya mesti bertulis :-
  • contoh ayat - seorang pegawai polis didakwa di mahkamah kerana terlibat menerima UMNO dari seorang peniaga.
TP - Aku ingat lagi dulu bro... masa tu keter aku nak kene saman ngan MPAJ, aku mintak tolong jangan saman...

skali pegawai tu mintak UMNO ngan aku bro... aku mana la biasa UMNO, UMNO nih...

tapi pegawai tu cakap kalau tak nak kene saman, wa kene UMNO jugak...

tapi wa kuat bro... wa rela bayar saman dari bagi UMNO bro...

lu tau tak slogan polis yg depa pakai kat baju depa tu?

"KAMI ANTI UMNO!"

betoi dak???

Karang aku tambah lagi... aku nak pi minum sat...

Hangpa ada apa-apa idea, hangpa tinggal dekat komen... chiaw...

*woi...!!! jangan UMNO woi...!!!

#ralat - mulai hari ini 2 makna ayat ini perlu ditukar
  1. UMNO menjadi Rasuah
  2. Rasuah menjadi UMNO
Contoh penggunaan perkataan UMNO didalam teks :

UMNO
merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang dimana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) dari pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak-pihak tersebut. Menurut Suruhanjaya Pencegahan UMNO Malaysia terdapat empat kesalahan UMNO yang utama:
  • Meminta/Menerima UMNO
  • Menawar/Memberi UMNO
  • Membuat Tuntutan Palsu
  • Menyalahguna Jawatan/Kedudukan
Pemberian UMNO jika tidak dibendung akan mengakibatkan banyak masalah sosial kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenayah dan ketidakadilan akan berleluasa. UMNO di kalangan penguatkuasa adalah perkara biasa di kebanyakan negara pengeluar petroleum dan negara miskin terutamanya di Amerika Latin.

Indeks Persepsi
UMNO

Indeks ini ialah Indeks Persepsi UMNO yang dikumpul dari ahli perniagaan atau bisnes yang memberi mata dengan skala 0 hingga 10 dengan 10 (bersih dari UMNO) dan 0 (kadar UMNO yang amat tinggi). Indeks ini telah dirangka oleh Transparency International satu badan antarabangsa yang menganalisa ketelusan serta kadar UMNO di peringkat sejagat.

Antara negara-negara yang mempunyai kadar UMNO yang amat tinggi dan mendapat mata di antara 1.5 dan 2.0 dalam TI Corruption Perceptions Index 2004 termasuklah:
Di kalangan negara ASEAN (selain Myanmar), Indonesia mempunyai mata yang sangat rendah iaitu pada 2.0. Manakala Malaysia terletak di bahagian yang lebih tinggi iaitu dengan mata 5.0. Namun negara ASEAN yang mendapat keyakinan paling tinggi ialah Singapura dengan 9.3 - artikel asal rujuk [sini].

Cuba korang buat karangan/teks korang pulak... kita tengok siapa paling terror guna ayat UMNO.

7 comments:

manjungmari said...

Aku setuju sesangat....

Che said...

Badan Pencegah Umno..
Suruhanjaya Pencegahan Umno Malaysia..
Polis pula pakai tag pada baju:
Saya Anti Umno..
hahaha

DEWAN MUSLIMAT PAS KEDAH said...

RASUAH? UMNO?

Aku tak suka UMNO,
Aku meluat UMNO,
Aku menyampah UMNO,
Ramai kena siasat kerana UMNO,
Siapa suka UMNO masuk penjara,

Aku tak mau UMNO kini dan selamanya,
Ini semua kerana;
"Rasulullah SAW bersabda; Akhir zaman wabak UMNO cukup bahaya,
UMNO nanti amalan tak diterima,
tak boleh masuk syurga kerana UMNO,
Duit UMNO tak halal"

Wallahhua'lam...

kulupSakah said...

orang Melayu berlindung dalam umno...(jgn huruf besarkan perkataan ini)

kulupSakah said...

WAHAI KAWAN2 BLOGGER..!!

AKU SETUJU TERBALIKKAN PERKATAAN RASUAH JADI UMNO DAN UMNO JADI RASUAH..

mulai hari ni kita praktikkan !!

radenjowo said...

Sesungguhnya menerima dan memberi 'umno' adalah haram di sisi Islam.

Wakakakak !!!
Belasah la labu.

Anonymous said...

THE DAY NAJIB KILLED ZAKARIA DEROS

1.On March 8th 2008, Malaysia’s opposition parties had won unexpected victories in the states of Kedah, Penang, Perak, Selangor and PAS maintained Kelantan

2.The BN was in serious trouble and could not believe that the economic powerhouses of Penang and especially Selangor had fallen.

3.Zakaria Deros, the assemblyman who was largely faulted for Selangor’s fall together with Khir Toyo was informed of an emergency UMNO meeting on the night of March 10th 2008 at Najib’s house.

4.However on arrival, Zakaria was surprised to see that there was no one there except for him, Najib and his bodyguards. “Where are the rest?” Zakaria asked. “This is a confidential meeting between the both of us only” Najib replied

5.Najib, then Defence Minister, came straight to the point. Remember 13th May 1969, the incident that my father was involved in? I want you to start a similar incident in Klang. I will call in the army and impose emergency rule afterwards. If you agree, you will be rewarded amply; otherwise you will pay heavily for your corrupt deeds and for the fall of Selangor.

6.Zakaria in his loud and gruff voice not only made it clear that he will not be a party to a riot in Klang but also barked at Najib that he knows well that Rosmah pulled the trigger to kill Altantunya and Najib Oked the C4 of the body.

7.Zakaria further screamed at Najib that he will expose this to the public.

8.The enraged Najib instructed his bodyguards who set upon Zakaria and beat him up till he became unconscious eventually suffocating him by strangling and killing him.

9.The well oiled team covered up the entire incident as Zakaria having a heart attack at just after midnight March 11th 2008.

10.His body was quickly brought back to his mansion in Klang, and sent off for burial in Malacca by late morning March 11th 2008.

11.Corrupted to the core though Zakaria was, he saved the people of Klang from falling for Najib’s evil calling although his sons did try to start an incident unsuccessfully in Telok Gong. Zakaria however paid a heavy price. His own death. If his body was excavated, apart from the strangulation, the injuries include multiple rib fractures, punctured lung and a possible a liver tear.

12.The depth of cruelty and evil that both Najib and Rosmah bear is unknown to many Malaysians. The country is really entering a very dangerous period of its history. UMNO’s culture since Razak, has been that the end justifies the means. Malaysians will now have to decide how bloody this end is going to be.

Look here : https://mt.m2day.org/2008/content/view/17456/84/