"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, February 26, 2009

Tanah Kerajaan Dan Tanah Rizab Melayu Tergadai..! (siri 2) - malaysiakini

Fakta 5

Senarai sebahagian rekod kebaculan UMNO/BN menggadaikan tanah Kerajaan dan Tanah Rizab Melayu ke tangan Gergasi-Gergasi perniagaan kaum Cina dan syarikat asing :

1 - Tauke-Tauke Cina (KLK) telah dianugerahkan dengan TANAH KERAJAAN di kawasan Lekir, Manjung seluas 2,000 ekar.

2 - United Plantation (Syarikat milik WARGA ASING) telah dianugerahkan dengan TANAH RIZAB MELAYU di kawasan Beruas, Manjung seluas 5,000 ekar.

3 - 1,500 ekar TANAH KERAJAAN di kawasan Bandar Baru Kampar pula telah dianugerahkan kepada MCA untuk membina Kampus UTAR (Universiti Tuanku Abdul Rahman) dimana pembangunan ini sepatutnya diberi peluang kepada Kontraktor Melayu yang berkelayakan.

4 - Pengusaha Pertanian Kaum Cina telah dianugerahkan dengan TANAH KERAJAAN di Cold Stream, Bikam, Bidor seluas 12,000 ekar.

5 - TAPAK KILANG PERAK HANJONG di kawasan Padang Rengas, Kuala Kangsar seluas 200 ekar bertaraf TANAH KERAJAAN telah dianugerahkan kepada YTL Corporation (Yeoh Tiong Lay). maklumat tentang YTL boleh dilayari di[sini].

*Tidak termasuk ratusan kes lain lagi yang melibatkan keluasan sederhana dan ribuan kes melibatkan keluasan kecil di seluruh negeri Perak telah tergadai sepanjang 50 tahun UMNO/BN menguasai Negeri Perak.

Fakta 6

Kerajaan Pakaatn Rakyat Negeri Perak berjaya menghentikan skandal "gadai tanah" kerajaan di beberapa lokasi komersial di Ipoh, Taiping, Bidor, Kinta dan Perak Tengah yang dijanjikan oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN kepada Taukey-Taukey besar Cina menjelang Pilihanraya Umum 2008 kerana mempunyai sebab-sebab yang mencurigakan.

Kerajaan Pakatan Rakyat Perak menghalang rancangan itu sebaik sahaja mendapat mandat pada pertengahan Mac, 2008.

Fakta 7

Ketetapan memberikan hak milik selama-lamanya kepada penduduk Kampung Baru (bangsa Cina), Kampung Tersusun (bangsa Melayu dan India) dan Kampung Adat (orang Asli) adalah janji PAS dalam menifestonya untuk Pilihanraya Umum ke 12 dan bukannya janji DAP..!

Fakta 8

Dengan pemberian hak selama-lamanya kepada penduduk Kampung Baru, Kerajaan Negeri Perak akan memperolehi tambahan revenue kerana kenaikan kadar premium tanah tersebut. Anggaran bayaran premium yang akan diperolehi oleh kerajaan ialah antara RM300juta - RM450juta.

Nilaian tanah itu juga akan meningkat kepada RM1.6billion dipasaran. dengan status hakmilik selama-lamanya, pemilik boleh mendapatkan pembiayaan yang tinggi jumlahnya daripada institusi kewangan dengan mencagarkan tanah tersebut. Hal ini akan merangsang pembangunan penempatan yang lebih sempurna di Kampung Baru dan merancakkan aktiviti ekonomi.

*Pendedahan ini BUKAN BERTUJUAN untuk membangkitkan sentimen perkauman sebaliknya untuk menjawab tohmahan UMNO/BN dan menunjukkan betapa mereka telah menggadaikan tanah kerajaan dan tanah rizab melayu untuk kepentingan parti dan beberapa individu tertentu sahaja - Urusetia Penerangan Pakatan Rakyat Perak.

4 comments:

Anonymous said...

Aku cukup benci pada bangsat yang menggunakan perjuangan melayu tapi untuk meratah kekayaan orang melayu...

Anonymous said...

itulah umno, dahulu, kini dan selamanya akan begitu...
perlukah kita pertahankan mereka?

Anonymous said...

nape puak umno diam je ni?? xde komen ape2 ke?? hahaha


hahahaha


hahahahaha


umno sekarang bkn lagi berjuang utk melayu...


aku sedar bila aku dpt tahu yg bekas perdana menteri malaysia dato mahadir tu...dia buat pengakuan di youtube dan live ...so aku x caya lagi ngan umno hehe =.=!!

Anonymous said...

hangpa ni dah chek betoi2 ka.aku tau la umno x pernah buat lagu ni,yang buat ni org yg baru printah tengah gila kuasa