"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, February 27, 2009

Tol Naik: Marah Pasai Apa...??? - malaysiakini

Reactions: 
Pagi ni kita bincang pasal isu tol... wajar tak rege tol dinaikkan? dekat bawah ni beberapa pendapat yang aku kutip dalam yahoogroups aku dan ada antaranya aku setuju. hangpa baca lepaih tu komen...

*mana pi zali? selalu dia yang 1st. komen, tapi dalam artikel yang [ni] dengan yang [ni], zali tak timbul... line internet tak baguih ka? selalu disconnect ka (alasan biasa puaka-puaka UMNO/BN bila tak leh nak jawab mana-mana persoalan dalam mana-mana artikel...)?
  • Walaupun kenaikan itu selaras dengan terma perjanjian konsesi yang ditandatangani antara kerajaan dan pemegang konsesi lebuhraya, kelulusan yang diberikan Kabinet beberapa minggu lepas mungkin tidak sesuai dengan situasi sekarang, tambahnya.
Komen - Patut naik la sebab dah janji cam tu... manusia berpegang pada janji... betul tak?

TP - betul-betul... teman setuju... jadi teman nasihatkan Pak Lah supaya tak payah la kaji-kaji lagi... naik kan terus rege tol tu kalau boleh tahap maksimum...

Takat naik sampai 300% tu pun teman rasa tak de masalah sebab selalunya KERAjaan dah buat kajian dan semua keputusan kenaikan tu selalunya TIDAK MEMBEBANKAN rakyat (skrip lama ni... tak kan tak reti-reti nak manipulasi..?)

Kah kah kah kah kah kah ... !!!
  • Perdana menteri meminta Kabinet menimbang semula kenaikan tol di lima lebuh raya yang akan dinaikkan mulai 1 Mac ini kerana kenaikan itu tidak sesuai dalam keadaan sekarang.
Komen - Apalak tak sesuainye? Naik lah banyak mana pun kami di Kelantan tak terlibat. Tak dok tol pon kat tempat kami... keh... keh... keh... maju konon... nak bayar tol pun berkira..!

TP - amik kau..! yang dok sokong "PEMBANGUNAN" (baca - PEMBANGANGAN) oleh KERAjaan UMNO/BN tu jangan marah no..!

Kah kah kah kah kah kah ... !!!
  • Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.
  • Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sprint, Lebuhraya Ampang, Lebuhraya Sungai Besi dan Lebuhraya NPE.
Komen - Hang pa dok marah tol naik ni pasal apa? Aku orang Kelantan tak marah pun. dah hampir 50 tahun aku hidup tak dak masalah ngan tol pun. Cuma baru ni aku pi Alor Star kena tol hampir RM10 JE DARI SG PETANI KE ALOR STAR SELATAN. Balik kena lagi tapi tak habis pun RM20. La... tak sesak dan TAK MISKIN KERANA TOL PUN...!!! apa susah sangat. Tak mau bayar tol mai dok di Kelantan la..!

TP - tajam tuh... PEMBANGUNAN - PEMBANGANGAN... Kah kah kah kah kah kah ... !!!

Lagi komen yang best - Tol memang patut naik sebab kadar tol kita adalah paling rendah. Apa tidaknya baru2 ini saya berpeluang bawa kereta dari bukit kayu hitam ke Pattaya dan singgah di Bangkok semasa lalu balik. Saya tak jumpa pondok tol pun.

Tahun 1998 saya bermusafir ke Australia selama 4 bulan. Puas ronda ngan keta dari Melbourne ke Adelaide, kemudian lalu jalan lain ke Canberra terus ke Sydney. Balik ke Melbourne melalui jalan lain, juga tak jumpa Tol.

Patutlah Pak Mahathir dulu kata kadar tol kita paling rendah didunia. Tak boleh nak banding. Paklah pun tak sangkal... memang patutlah dinaikkan supaya jadi nombor 2 ke, no 3 ke tertinggi... barulah bersaing namanya... he... he... Melayu, melayu...

TP - mana "Melayu UMNO" ni? mana "geng BPN" ni? tak dak yang nak berkokok ka?

Zali mana? dah GAGAP ka???

14 comments:

jinbara said...

zali mane ada dh kalu ada pun ddk kat bwh katil tkt punya psl laaaaaaa..telur x ada ka zali...

Isa said...

Dalam blog aku, dah ucapkan terima kasih pada kerajaan kerana berjaya membebankan rakyat.

Bersyukur aku kerana kerajaan kuat dan kukuh atas pertolongan rakyat.
Bagitau saja berapa nak pakai duit rakyat mesti bagi punya.

Sebenarnya inilah kerajaan paling perihatin dalam dunia ni. Ada lagi yang lebih kejam....

paloi bin mulau said...

teman pun tak kesah le mcm tu muahahhaha

jgn deme naikkan rege dunhill udah muahahahahah

bila teman pikio balik kenape le kerajaan buat dasar penswastaan yg bodoh gini?

bagus kerajaan sendiri buat lebuhraya dan kutip tol. dah sah untung besor. teman pun boleh dapat bonus ujung tahun muahahahaha

sasaudengo said...

zali tengah dok perati, toll..lur dia naik ke tidak?

Jangan risau pasal die sebab dia akan sokong langkah-langkah kerajaan tersebut yg dibuat demi untuk Ugama, Bangsa dan Negara. Malah zali dikhabarkan agar membayar kadar tol yg digunakan bukan sekadar 5% tetapi 50% semata-mata atas sokongan beliau kepada KERA...yg betul BERUKjaan BeEnd

MATSAMANKATI said...

Pukimak ko la nak bising psl tol kunun. Ceh!!! yg ko masuk blog aku kutuk aku pe hal mamngkuk? Dkt dgn aku ko geng aku bila ko balik KL ko caci aku. Cilaka lu...

Khak...Ptuih... Mmg sial la kwn mcm ko nih...

meredahbelantara said...

apa cita ni TP ngan MSK ni ..jangan la cam ni….buat sama sama la….kita dalam kumpulan yg sama…buang yg keruh ambil yg jernih noo… nanti diorang amik kesempatan..aku selalu baca blog hangpa memang bagus....so jangan bagi anasir jahat kaco kita ok...salam....

Abidin said...

Dah naik apa nak buat? yang dok pangkah dacing tiap tiap PRU tu ngapa. Tak ngerti atau kurang pertimbangan? Kalau setakat dapat kain pelikat satu, payung satu, harga tak sampai RM30 masa kempen, tapi dalam tempuh PRU-PRU kena balun dek lanun pun tak bolih nak compute, confius.

Anonymous said...

Salam sahabat, beruntunglah kita mendapat KERAjaan macam sial ni. Tak tau apa lg lepas ni nak naik. Dah Lah naik takde yg turun, cuma bahan api je yg turun itu pun dah kena picit pelio. Kepada pengampu2 UBN apa kata depa?. Pengampu2 ni mana ada telo bila bab2 macam ni. pengampu2 UBN tau yg turun lepas naik cuma pelio. mnm4774

Ezy said...

meredahbelantara..
takde nyer msk nak bertekak ngan TP.. ang tgk la "MATSAMANKATI said..." bile mase plak abg mat pakai nick mcm tu.. die ader trademark die sendiri. takat nak provoke.. clon nick masukkan ip bleh la.. ni takde keje lain puak2 lawan nak provoke nak laga2 kan blogger la ni.. jgn terpedaya semua.. derang terdesak dan semakin terdesak hingga menggunakan taktik kotor..

Anonymous said...

semua pon tau sejak pak lah kawen baru ni harga barang dengan barang barang dia naik sekali...ape nak heran orang lama .......hehehehe
Pakat naik moto jer la atau naik bas...jual je keta secara tak langsung boikot highway gak tu.Macam tol naik ni cerita dia macam drama swasta gak..macai cadang naik pas tu ketua dia bantah kununnnnya...ade buah sebalik bra kata TT...erm betul ker cam tuhhh

The rusty "Lok" said...

"kalau dibandingkan dengan negara lain, Malaysia masih rendah"...macam selalu dengar je ayat ni???

kat Iran ada satu tol, itupun bila keluar dari airport...alasan Kerajaan Iran kenakan tol adalah "yang naik kapalterbang tu orang miskin ka?, tu sebab kena tol" tapi tol dia RM 0.20...sekali lagi RM 0.20!!! lain2 lebuhraya beribu KM tak dak jumpo! ada lebuhraya perjalanan makan masa 24 jam untuk sampai detinasi tapi TAK DAK TOL!!! tapi Malaysia ni kan "BOLEH"! syabas kepada apa tu...BERUKjaan BeEnd?

The rusty "Lok" said...

"kalau dibandingkan dengan negara lain, Malaysia masih rendah"...macam selalu dengar je ayat ni???

kat Iran ada satu tol, itupun bila keluar dari airport...alasan Kerajaan Iran kenakan tol adalah "yang naik kapalterbang tu orang miskin ka?, tu sebab kena tol" tapi tol dia RM 0.20...sekali lagi RM 0.20!!! lain2 lebuhraya beribu KM tak dak jumpo! ada lebuhraya perjalanan makan masa 24 jam untuk sampai detinasi tapi TAK DAK TOL!!! tapi Malaysia ni kan "BOLEH"! syabas kepada apa tu...BERUKjaan BeEnd?

meredahbelantara said...

oo ye ke....thaks to ezy sebab info ni...sebab saya tgk kat perak ekspress pun ada juga benda ni..apa la diorang ni tak abis abis nak laga laga kan org his..tak baik betul la.....moga moga kebenaran di pihak kita ....

Anonymous said...

penipu rakyat...cerita basi...