"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, March 04, 2009

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 4) - malaysiakini

Reactions: 
Jam smilan malam tadi penat sangat, aku bantai tido. ni baru bangkit. sambung balik entri tadi. masuk bahagian ke-4 pulak.

Lepas mangkaq-mangkaq tadi buat kecoh, para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat buat keputusan untuk berundur bagi mengelak dari berlaku perkara yang tak diingini. jadi kami berundur dan berkumpul dekat bawah Pokok Sena dulu manakala separuh lagi yang hadir masih tak berganjak dari tempat tadi dok halang mangkaq-mangaq tu supaya dari terus menyerang Dato' Seri MB.

Lepas tu secara drastik, para ADUN dan EXCO bergerak sepantas kilat melalui jalan pintas ke Bangunan SUK dan semuanya berjaya melepasi halangan pihak polis sebab masa tu polis tengah leka. depa pakat-pakat buat bodoh konon tak nampak perbuatan mangkaq-mangkaq tu dok provoke orang ramai yang masih berkumpul dekat tempat tadi.

Dalam depa dok buat bodo tu, depa telah dibodokan oleh para ADUN dan EXCO sebab depa tak perasan rombongan ADUN dan EXCO menyerbu masuk melepasi kawalan keselamatan yang pertama.

Lepas kawalan keselamatan yang pertama, para ADUN dan EXCO terpaksa berdepan pula dengan halangan dari FRU yang dari awal telah mengepung Bangunan SUK. rundingan cuba diadakan tetapi tidak mendapat kerjasama sepenuhnya bilamana pihak FRU hanya membenarkan Speaker dan ADUN Barisan Nasional memasuki Bangunan SUK.

Dalam-dalam dok runding tu pulak, sempat jugak beberapa ADUN dan EXCO kita merasa penangan buah tangan dari FRU. ada yang kene cekik, ada yang kene tolak sampai nak tersungkur.

Tapi yang aku sedih sangat bila ada sorang cina (aku tak kenal siapa dia ni tapi aku rasa salah sorang setiausaha ADUN/EXCO Pakatan Rakyat kot...) yang tergolong dalam golongan kurang upaya (cacat sebelah kaki) kene rentap dekat FRU dan SB-SB yang bertugas. aku tengok depa layan dia ni macam anak patung je.

Aku rasa itu adalah tindakan yang PALING ADIL pernah dibuat oleh pihak FRU. langsung tak nampak unsur-unsur BERAT SEBELAH. syabas kepada FRU kerana berjaya MEMBUKTIKAN KEPADA DUNIA bahawa sistem DEMOCRAZY memang wujud di Malaysia dan pihak-pihak yang berkenaan telah berjaya MEMANIPULASI pihak keselamatan untuk kepentingan diri mereka. SYABAS...!!!

Rundingan berlaku hampir 15 minit tapi tak membuahkan apa-apa hasil sebaliknya diugut pulak dengan siraman air chemical. para ADUN dan EXCO diarah supaya meninggalkan kawasan luar Bangunan SUK yang jadi Kubu FRU sejak malam selasa. kalau tak keluar, tindakan akan diambil.

Macam tu pihak keselamatan melayan para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat. aku suka dengan bila ada orang pro Pakatan Rakyat dan BN bagi alasan depa cuma menjalankan tugas je... jangan salahkan depa.

Dulu aku boleh terima alasan macam tu. tapi bila aku fikir balik, kalau bos korang bagi arahan pi bunuh orang, WAJIB ke korang ikut? Undang-undang dah sebut bahawa pihak polis tidak ada kuasa untuk menghalang mana-mana ADUN atau EXCO menghadiri Sidang Dewan Undangan Negeri dan arahan untuk menghalang depa ni adalah satu kesalahan dan boleh dihukum penjara hingga 7 TAHUN..!

Polis yang sepatutnya menegakkan Undang-Undang di Malaysia melanggar Undang-Undang. ini betul-betul sistem DEMOCRAZY..!

Lepas gagal mendapat kerjasama dari pihak FRU melalui rundingan, para ADUN dan EXCO sekali lagi mengalah dengan berundur semula ke kawasan lapang lebih kurang 50 meter dari Bangunan SUK.

Sampai bila-bila aku ingat muka ni sebab dalam ramai-ramai selain Mamat Songkok Tinggi, dia ni la yang kedua paling kurang ajar masa kecoh-kecoh tu. Songkok Tinggi nak pi bantai Dato' Seri MB dia buat bodoh, tapi bila Petugas Unit Kawalan Keselamatan Pakatan Rakyat halang Songkok Tinggi, dia ni dok jerit-jerit macam anak anjing baru beranak "jangan berani sentuh dia...!!! jangan berani sentuh dia...!!!" bajingan sungguh...!!!

Bersambung bahagaian 5...

15 comments:

Anonymous said...

apsal gmbar last tu mcm bangla sesat je...

Belalang tempur said...

Hati2 cakap wooo.. kang dia cari ko. tak nampak ke dia tgh tgk kat ko..

adie said...

Tengok dengan pandangan yang BENGIS..

Patutla bau pun HAMIS..

Kang aku cepok,jd BERCEBIS2..

CISSSSSSS..

MACAM BAGUS..

PIIIIIIIIRAAAAAHHHH,BALIK BANGLA LA OIIIIII

Anonymous said...

Mamat bangla tu perasan dia hebat, teror, boleh terbang, jalan atas angin... macam lah kepala aku besar.. aku rasa dia asal dari kerala.. atau madras...


Macam lah kerja nak pukul orang... sah aku nak tengok muka dia orang ni beramal berzikir untuk kunun nya nak belasah.. orang.. ni lah asal orang yang digelar terrorist islam.. hantar muka dia kat CIA dan FBI

jeBAT durJANA said...

Tu bukan bangla sesat tu, tu ANAK ANJING BANGLA tu.Bio padan ngan muka, satu malaysia kutuk ko,buleh ker ko nak idop dgn kutukan dilemparkan setiap ari. Potong buang janggut tu, nak pakai sunnah nabi, berjanggut, tapi perangai macam bapak setan.....puas ati aku...

M Khairul said...

kalau org berani sentuh songkok tinggi? ko nak buat ape? ko nak kena pijak?

Anonymous said...

kah!!kah!!kah!!

Nk tunjuk ramai penyokong, bangla sekali diangkut,..sian nyer,..

Indo kat kuale hari tu x dtg ke??

Anonymous said...

Jebat Durjana...

Janggut tu bukan nak ikut sunah lah tapi untuk geli geli...

Songkok tu Songkok dah di asap dek dari Wad 7 hospital bahagia Tanjung Rambutan.

Semua belajar silat - Silat apa ye???

silat banyak silat - silat monyet, silat lincah, silat gayung, silat garuda.. silat ghaib.. ni silat .........

Anonymous said...

Depa yang buat kacau ni adalah dari PEKIDA kerana satu mesyuarat tergempar Pekida telah diadakan kat Jelapang sehari sebelum Sidang Dun. Dan keputusannya nak cetuskan provokasi sampai meletusnya peristiwa macam 13 Mei. Itu perancangan depa bukan saja-saja oii.

jandabaik79 said...

muka mamat bangla nih macam muka pecah rumah.perogol bersiri..takut aku tengok..

Anonymous said...

BETULLAH MUKA PEROGOL BERSIRI KAT KG BARU YANG POLIS CARI DULU. TAPI DIA AHLI PUKIDA POLIS TAK BUAT APA-APA PUN LAGIPUN MAT SONGKOK TINGGI TU TOMPANG SEKAKI.

The rusty "Lok" said...

Itu saya punya nama bukan asal bangla tapi sikit atas Nepal mari...tapi ada manyak hitam sebab masa mari lalu itu Laut Hindi...itu banyak panas. lagi Apak ada asal itu Bangla, Amak asal itu Nepal...tapi saya kira Internasional punya orang...sekarang ada itu Merah punya IC, itu UEMNOU parti sudah kasi...sudah lama kasi, masa itu belum undi Terenganu lagi...saya sudah jadi kira warganegaralah sebab ada layak itu undi...sudah manyak kali juga itu undi...satu kali undi, duit masyuklah...saya muka manyak garang ke? tapi saya ada sikit takut kalu itu satu-satu orang! banyak orang banyak beranilah...ada takut ka???

Anonymous said...

tahniah atas laporan lengkap saudara. tapi kalau ada gambar setiausaha ADUN O.K.U yg saudara katakan dilayan seperti anak patung lagi bagus. sebab itu adalah jenayah kemanusiaan tuh. tp kalo sekadar tokok tambah janganlah. berdosa di padang mahsyar spt yg saudara sebutkan. yg songkok tinggi tu sy percaya sbb ada gambar

Anonymous said...

aku tumpang gelak sket..sian dia..dia tak tau apa arr..main hikut jer..duk umah tak buat ape baik buat kecoh..keekekek

Anonymous said...

hanjing lu pak itam, mana bepatak? wa ingat nk test ilmu santau kt lu laa. //adikmu bagan//