"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, April 24, 2009

Anak kekal agama: Keputusan Kabinet disambut baik..? - malaysiakini

Reactions: 
Susulan dari apa yang berlaku semalam seperti yang dilaporkan dalam berita (petikan dekat bawah)
  • Anak kekal agama: Keputusan Kabinet disambut baik
  • KUALA LUMPUR: MCA menyatakan rasa puas hati dengan keputusan Kabinet berhubung penyelesaian pertikaian mengenai agama anak-anak yang kekal menganut agama asal ibu bapa masingmasing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka memeluk Islam.
  • "Langkah ini adalah selaras dengan konsep 1Malaysia gagasan Perdana Menteri YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak untuk meningkatkan harmoni.
Hari ni aku dapat email dari DMM 599 DAK 4950 <missezu_ska@yahoo.com> yang menarik untuk dibincangkan

salam sume....

saya ni x ler alim n waroq.... tp nk mencelah jugak...

setau saya la kan... kalo dah ketua rumah tu... dah islam... o masuk islam... bukan ke sume kena islamkan ke???

ya la cam pujuk pelan... abis cam ner kalo... laki masuk islam... bini still nak K... B... abis jadi cam indon la... 1 rumah 3 agama ada... runtuh akhlak tul...

lain la kalu anak masuk islam... mak kekal agama asal ok la.... mungkin x terbuka hati lagi... tp anak kan bin dengan bapak... so how..? kalo dari islam masuk kristian anak still islam kan..? x kan nk soh anak masuk kris plak..? cam ner ni... ada nas dalam Qalamullahkan???

boleh tolong tak..? kepada sesiapa yg arif...

saya tersentuh sebenarnya...

apa yang DIA nak sebenarnya...

baca petikan di bawah ni pon cam nak mendidih... kabinet kabinet... apa nak jadi...padah bila Al-Quran di jauhi...

Ya Allah... ampunilah hamba mu ini... sesungguhnya aku kerdil... tidak pernah terlalai dari dosa...

Semoga hidup ku hari ini lebih elok dari kelmarin dan esok lebih sempurna dari hari ini...

37 comments:

Ihya said...

Aku pun bersedih..petanda akhir zaman. terbukti sudah siapa ikut cakap siapa..

dewadurjana said...

tiada paksaan dlm islam.. pd "PENDAPAT SECARA PERIBADI" terserah pada empunya diri utk wat keputusan klu budak tu dah kata nak hidup cara hindu.. biarkan lah.. x guna klu kita paksa dia masuk islam.. yg mana sudah tentu dia tidak akan solat cara islam dan pastinya dia akan menyembah dewa hindunya.. Jika dlm islam secara otomatik org itu akan murtad.. maka di sini telah jelas.. bahawa budak ini tidak mahu beragama islam... jadi jgnlah kita kerohkan keadaan lagi..kelak persepsi non muslim akan menggangap
agama islam adalah agama paksaan

LanaBulu said...

Nasib malang lagi..Demi menjaga kedudukan mereka sanggup menggadi kepentingan agama. Inilah bala dari tuhan. Mahkamah syariah terkebelakang lagi..Sedangkan anak2 tu kalau diberikan pendedahan agama Islam tentunya akan mengikut .. Kenapa tidak ada perasaan sayang kepada agama ..??
Begitu mudah sekali dilepaskan..?
Najib..najib..rupa2nya kamu lebih loqlaq langkah mu berbanding pak lah...malang sungguh malaysia ku..

soklan said...

dewa durjana, moga kamu tidak durjana diakhirat kelak. apa yg dibincangkan ialah kanak2 yg belum baligh, kanak2 yg tak tahu apa2 yg memerlukan ibubapa yg mencorakkannya. maka sewajarnya ibubapa kanak2 tsbt yg telah Islam menerangkan kpdnya ttg Islam dan sbg penjaga yg sah membawa anaknya kpd Islam. stlh dijaga oleh ibubapanya knp pulak kanak2 tsbt disuruh kekal dgn agama asal mereka??

tlg jangan guna "tiada paksaan dlm agama" sbg modal jika kamu sendiri tidak arif dlm bidang pentafsiran Al-Quran yg mulia.

mana mufti perak yg arif lagi bijaksana??lihatlah tok mufti agama kamu dimainkan kamu diam membisu, kuasa yg ada pada kamu, tidak langsung digunakan. smg Allah menimpa celaka kpd mereka yg mempunyai kuasa ttp diam melihat agama-Nya dipersenda.

Orang Tanjung said...

Tok mufti nak bagi komen? KIRIM SALAM ajer laaa...

Depa akan komen bilamana berkaitan politik kepentingan umno sahaja.

Kekadang terfikir jugak, jadi Tok Mufti tentunya berilmu tinggi dlm hal agama Islam TAPI pasai pa depa ni tak berani menegakkan kebenaran?

Oh ya, depa pun manusia yg perlukan $$ dari umno tapi manusia ka mcm tu. Mcm lembu kena tarik hidung ajer..

Terkedu aku baca soklan punya perenggan akhir.

Kah kah kah...

Semporna said...

setuju dengan dewadurjana. Kita tak boleh paksa dia masuk Islam. Terpulanglah pada dia untuk ikut agama mana yang dia hendak. Semoga diberi hidayah agar akhir dia memeluk Islam. Sebenarnya, kita jangan komen terburu2 kalau tak tau kes tersebut. Apakah tujuan Si bapa memeluk Islam? Jika hanya disebabkan "loop hole" di dalam undang-undang beliau menuntut hak penjagaan anak-anak.

Setahu saya, Bapa saudara Nabi pun tak pernah peluk Islam, Nabi pun tak pernah memaksa beliau.

Nik Aziz Nik Mat said...

salam..
mana anwar aljuburiiiii..
mana ustaz DAP..
x kan diam jer..
nmpak sgt PKR dan PAS pn sokong idea Najib..!!!!!!

joepengkalan said...

betoi la kate madey nazri ni tak layak jadi menteri..same gak mcm madey…tak tau agama dok sebok nak citer pasey agama…habeh dah maruah Islam di gadey dek puak2 lahanat ni….senang je deme juey agama Islam yg suci ni…dulu deme dok kate PAS kene kude dek DAP..tapi sebeno nye deme ni yg di kuda kan MCA dgn MIC..punye kemaghok nak dapat mandat dari cina dgn hindu..sanggup gadey maruah agama…

tak kene batang hidung sendiri boleh caghite le…deme ni jenih menganggap semua agama tu same…kepala bapak deme….cube kome bayangkan kes yg kat perak tu…suami dia masuk islam dan cuba nak selamatkan akidah anak2 dia..kenape???Nabi ada pesan”Sayangi lah saudara mu sebagai mana kamu menyayangi diri kamu sendiri”..itu Rasullallah SAW cakap saudara..ni anak sendiri….nak ke kamu lihat anak2 kamu sendiri mati dlm keadaan tidak islam di sebab kan oleh kebodohan pemimpin yg konon nye islam itu…mana pegi pejuang2 melayu yg buat laporan polis pasey NGA baca ayat quran haghi tu??adakah itu lagi bahaya dari undang2 lahanat yg di buat oleh kabinet ni?

kome tepuk dada tanya iman..cube kome pikiorkan masa depan anak2 kome..balik ghomah cube kome tgk muke anak bini kome…ada kah terjamin dah masa depan deme dek undang2 ni????dan selamat kah deme dari ancaman2 syaitan yg sekarang tgh rancak memurtad kan org2 islam di Malaysia ni??

kome pikior la sendighi…..

Anonymous said...

teras islam ialah KEADILAN.

si bapa bawa lari anak2 tu, termasuk yg berumur setahun, untuk diislamkan...adil tak kepada isterinya?

si isteri langsung tidak diberitahu, dan dia mungkin takkan dapat melihat anak2nya ...adil tak? lagi2 budak setahun tu jangan2 menyusu lagi...adil tak?

perceraian secara otomatik kerana suami dah masuk islam dan isteri nak cerai tapi tak boleh buat kat mahkamah sivil sebab lelaki tu dah islam...mana hak isteri bukan islam tu? adil tak?

saya tak pertikaikan hak sesiapa untuk menukar agama, termasuk si lelaki itu yang telah memasuk islam. tetapi kita tak boleh menzalimi pihak yang bukan islam hanya kerana mereka bukan islam.

jika tidak, benda2 camnilah yang buat orang bukan islam makin benci islam.

farha

iam_khufu said...

Masalah ni dah ada jalan penyelesaian dari dulu lagi.

1) Kalau anak itu belum masih menyusu hak penjagaan pada ibu (walaupun ibu belum islam).

2) Kalau belum mumayyiz biarlah pihak mahkamah yang tentukan siapa yang mendapat hak penjagaan sehingga budak itu mumayyiz. Selepas mumayyiz mahkamah boleh memerintahkan anak itu memilih nak tinggal dengan siapa dan memilih agama apa.

3) Kalau semasa bercerai anak itu sudah mumayyiz, biarlah anak itu menentukan agamanya.

4) Kalau dah baligh tu pandai2 la pikir sendiri.

Islam itu adil jadi kalau salah seorang pasangan itu masuk islam sedangkan sorang lagi tak masuk islam, adilkah secara automatik anak2 nya masuk islam.

iam_khufu said...

Masalah yang tak selesai lagi adalah seksyen 51 Law Reform(Marriage & Divorse). Seksyen tu cakap mana2 pasangan yang bertukar agama islam, maka pasangan yang belum islam itu sahaja boleh mintak cerai. Pasangan yang sudah islam tak boleh mintak cerai.

Benda ini dah lama orang komplen, sebab menyusahkan. Lebih lagi melibatkan isu perwarisan.

joepengkalan said...

fahami lah maksud keadilan itu dulu...keadilan itu bermaksud meletakkan bende di tempat yg betul..bukan nye pembahagian yg sama rata....
adil kah seorg ayah yg islam membiarkan anak nya dlm keadaan bukan islam???sedangkan dia tau hak dia...
sebagai contoh...seorg anak tinggal bersama ibu nya..dan dia merupa kan penagih dadah bersama ibu nya...SALAHKAH seorg ayah menculik anak tersebut utk membawa anak nya berubat dari terus hidup dlm keadaan mcm tu??

pikir2 lah sendiri dgn iman...kita tak pernah sedar bila tak kena kat batang hidung sendiri...pikir2 kan lah jika ada saudara mara kita yg murtad tapi tiada apa yg dapat di lakukan..dan kita hanya mampu melihat tanpa dpt melakukan apa2 di sebabkan oleh UNDANG2 TOGHUT ni...

Anonymous said...

aku tak tau. nak tanya mufti perak la.mufti perak. manakah dikau. takkan senyap jaa???? bagi la pandangan dengan isu ni.

iam_khufu said...

joepengkalan ,

Kalau anak itu memilih jalan bukan islam apa boleh buat

joepengkalan said...

iam_khufu...
kalo dia memilih yg bukan islam pada saat dia sudah baligh itu lain isu...
tapi ini dia belum pun baligh...sebab itu tanggungjawab seorg ayah utk menyelamatkan akidah anak nya...kerana tentu ia akan di persoalkan di akhirat kelak....
Bagi awok ini bukan isu politik atau isu kesamarataan tapi ini isu menyelamatkan akidah...

Anonymous said...

Apakah masalah ini merupakan satu bala dari Allah??
Apabila bala dari Nya datang menimpa,maka ia akan menimpa semuanya tanpa mengira yg baik atau jahat..
Apakah bala ini menimpa kerana kita tidak melaksanakan Islam sepenuhnya??
Mungkinkah Allah inginkan perjuangan kita dlm menegakkan Daulah Islamiyah ini dgn cara yg lebih keras??
Bukan hanya sekadar melalui Pilihanraya, kerana perjuangan kekasihNya pun penuh dengan pengorbanan jiwa??
Bala yg menimpa umat Palestine adalah dlm bentuk peperangan, dan bala yg menimpa kita pula adalah dlm bentuk masalah sosial,ekonomi dll..
Mungkinkah Allah berkehendakan perjuangan semulia As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya atau Ustaz Samudera atau mungkin juga seperti Al Maunah??
Memang amatlah pening memikirkannya...semoga Allah gerakkan dan tunjukkan kami akan cara perjuangan yg Engkau kehendaki dan redhai......

Anonymous said...

LEPAS NI KITA RAMAI2 TOLAK UMNO DAN BN KE LONGKANG.

jukhoman said...

Masalahnya, yang jadi ketua keluarga ni x reti resam pemimpin. Keputusan macam tu kena buat atas persetujuan bersama, x boleh putus ala Lone Ranger gitu. Sebabnya, implikasi macam tukar agama tu besar, lebih2 lagi masuk Islam kat Malaysia, dah masuk x boleh nak menyesal.

Jadi, cara penyelesaian yang seeloknya, kalau si suami berkeras nak memeluk Islam, si isteri x berkenan, kena cerai. Harus dipertahankan hak asasi isteri untuk beragama. Fasal anak2 pulak, harus ditentukan di mahkamah sivil, sebab perkahwinan dan kelahiran anak2 tersebut berlaku sebelum si suami memeluk Islam. Hal2 conversion anak harus ditentukan SELEPAS keputusan mahkamah sivil menentukan hak penjagaan.

Anonymous said...

semporna n dewa durjana...ape ke ceteknyer pemikiran ko ni..budak2 kecik maner tau nak peluk agama aper...mak ayah yg menentukan...mmg xder paksaan dlm Islam..tp klu dier dah besar br leh pk nak msk agame aper...skrg ni untuk kes budak2 kecik..

Mohd Fadzli said...

Bagi aku, ape saje yang melibatkan Islam mesti pegi mahkamah syariah. Biar mahkamah syariah tentukan.

Yakinla dgn mahkamah syariah. Yang kabinet pegi setup awal2 apsal lak.

dewadurjana said...

kepada soklan : apa yg sy maksudkan ialah tiada paksaan dalam menganut agama islam.. tetapi kita di pertanggungjawabkan untuk berdakwah..apa bila kita dah sampaikan terserah pada individu untuk menerima islam atau tidak.. apa gunanya menganut agama islam tetapi hati masih pada menyekutukan Allah.. kesimpulannya pucuk pangkal adalah pada hati.. x kiralah klu sekarang hati budak tu belum terbuka.. kita doakan sahaja moga2 bila dia dah dewasa dan boleh berfikir dgn matang.. hatinya boleh menerima hidayah dari Allah.. amin

markoko said...

kabinet buduh xmakan sayur...

Anonymous said...

dulu ms mufti bg ulasan ms org bukn Islam bc Al-quran, memang aku terasa dan membuatkan aku berfikir tentang perjuangan PAS terutamanya...

terfikir apakah perjuangan PAS sudah lari dr perjuangan yg asal iaitu berlandaskan dasar Islam...

namun setelah difikir-fikirkan tatkala mufti membuat ulasan ianya memberi kelebihan kpd UMNO shj. ulasan akan diberikan bila berkaitan dengan PAS shj dan ianya adalah politikal mileage UMNO...

kini aku sedar, mufti berpihak pada kerajaan... byk krjaan bt salah tp tidak diulas oleh mufti... nyata terlalu byk kslahan yg dilakukn oleh krjaan namun ianya tidak disiarkan oleh media.

skrg br aku sedar bhwa, perjuangn PAS tetap seperti dahulu... ianya memberikan keyakinan kpd aku... Alhamdulillah...

dewadurjana said...

kepada Anonymous : pasti anda belum tgk pengakuan budak tu.. itu yg awak kata saya berfikiran cetek..budak itu mengatakan dgn tegas.. I am to be a Hindu.. pergi tgk youtube Malaysiakini..

Anonymous said...

Satu soalan, Pasai apa persoalan yang berkait tentang agama ni tak diumumkan oleh menteri yang jaga agama yang baru tu. Kan lebih elok, krn dia jaga agama Islam. Baru la syok kalau Dato' Jamil Khir yang umum. Baru syok jadi UMNO. Baru la syok orang2 Sedaka. Boleh la depa berbangga dengan pencapaian yang diperolehi oleh orang kampung depa. Baru la syok (????) pak ngah Baharom, Baru la syok Zul baharom.

Tp kenapa yang Umumnya adalah Nazri Aziz. Tak syok la dia yang umum.

Anonymous said...

Mufti Perak sudah meminta isu ini untuk di rujuk kepada badan mufti ...

Kita tunggu apa yg berlaku..


takkan mufti Perak jer ..

Kita ader satu negeri satu mufti..

Negara Islam paling ramai mufti..

Anonymous said...

to dewadurjana

jika di jadikan undang 2 maka bukan budak di dalam YOUTUBE yang akan terlibat ..

bayi dalam kandungan ..
bayi yang baru lahir sehari
bayi baru menyusu
bayi yg tak kenal org selain ibu bapa


bayi dalam kandungan ..
bayi yang baru lahir sehari
bayi baru menyusu
bayi yg tak kenal org selain ibu bapa

kau memang durjana.. kalu kau Islam bertaubatlah.. mana tauhid kau pegang

bodik said...

dewa durjan...durjana sungguh ko ni!!!...ko x phm bahasa ke???...soklan kata...anak2 yg blm baligh lg ibu bapa yg mencorakkannya. budak2 tu x tahu apa, jadi kalau mak bapak dia masuk islam x kan nak tinggal anak dia anut agama lain. walauapapun ibu bapa yg masuk islam x kan tergamak nak biarkan anak mereka dlm agama lain. memanglah islam tu x memaksa tp bila budak2 tu blm baligh lg ibubapa lah yg bertanggungjwb. apa punya durjana ko ni...aku rasa ko ni daah terlalu byk baca komik dewa durjana ni...sb itulah huraian ko x kena pd apa yg d bincangkan.

Anonymous said...

korang tak tanya ker sape yang pengerusikan mesyuarat kabinet tu... itulah jadinya kalo bagi pada yang bukan hak

Anonymous said...

salam semua, belum apa2 lagi nampak najib ni dah seolah2 mcm beralih angin cara PR. dari konsep 1 malayasia yg diceduk dari malaysia malaysian yg diperjuang oleh DAP. Sebelum tu hak 30% ekuiti bumiputra, sekarang hak beragama pun sama seperti yg diperjuangkan oleh DAP,MCA GERAKAN MIC HINDRAF. So dlm apa jua tindak tanduk baik PR atau BEE END yang rugi adalah melayu Islam. Melayu Islam tak habis2 bertelagah sesama sendiri yang untung bangsa lain, melayu sibuk meludah khakkkkkk pptuih jatuh atas muka sendiri heheheheheheh takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Anonymous said...

en bodik..dlm situasi ni hanya bapa budak2 tu sahaja yg masuk islam.. bukan ibu.. en bodik yg tak paham kes ni sebenarnya,

Anonymous said...

Masalah bila ader kes, maka akan terjadi repeatetion kes

Sekarang berlaku pada bapa , besok lagi 5 tahun pulak ...

Takkan nak tunggu anak umur 18 tahun baru masuk Islam

takkan dari anak bayi bapa umur 50 , tunggu punya tunggu ..

tak sempat masuk Islam dah mati..

Org akan tuntut d mahkamah jika kerajaan ada ketetapan yg bodoh mcm nie...

Org yg nak masuk Islam akan merasa di tindas

sepatutnya kerajaan mengatasi isu murtad dan termurtad .. sekian

Anonymous said...

jika anak belum baligh, bapa Islam maknya hindu

kalau anak nak ikut bapa.. masuk Islam tak boleh..


Jika akan datang mak nak Islam, bapa nak kekal Hindu

hak jagaan jika anak tu bapa yg menang tapi anak ikut maknya Islam..

pasti bercerai
hak jagaan ..




Org Melayu baru2 lahir dah Islam,tak paham perasaan org lain

kes nie org yg dah nampak cahaya Islam untuk mengislamkan org kesayangannya

Org Islam menutup pintu org bukan Islam untuk melafazkan kalimah syahadah secara senyap

Anonymous said...

anak di lahirkan umpama kain putih bersih, maka mak ayah lah yang mencorakkannya.... apa hak seorang Islam bila dia tidak dpt menyelamatkan anak-anak dan sdr2nya dari kemurtadan?. Dan adakah kita sebagai umat Islam hanya mampu melihat segalanya tanpa ada upaya untuk membetulkannya?. Saya sangsi dgn komen2 yg di berikan oleh yg menyokong keputusan kerajaan ini. Siapakah anda?.

bodik said...

ANON 706...Ko pun bangang juga...nak berckp soal hukum jgn separuh2...jahanam jadinya. sepatutnya sebelum keluarkan fatwa atau ckp2 pemimpin umno rejim yahudi ni...rujuklah Quran dan Hadis...bkn rujuk kat org india atau cina. yg keluarkan kenyataan org melayu berislamkan umno. itulah org melayu x nak rujuk Quran, apa punya banganglah puak2 ni, bila org cina baca Quran siap terjemahkan ayat...umno yahudi marah...ckp x blh lah, menghina Quranlah mcm2. hbs org melayu umno x rujuk Quran dan Hadis ni x menghina ke???.

Anonymous said...

Assalamualaikum kawan2

KIta biarkan mufti dan Ulama uruskan dan perjelaskan..jika salah kenapa tiada yg sanggup menarik diri daripada menjadi boneka kerajaan .. maksudnya mereka betul atau kerajaan betul .. atau mereka sanggup menjawab untuk rakyat Malaysia di padang masyar...sekian

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=20495&Itemid=1

Anonymous said...

Kau orang semua ni bermati-matian mempertahankan ISLAM tapi beginikah cara orang ISLAM mempertahankan ISLAM dengan mengunakan perkataan-perkataan yang tidak bercirikan ISLAM langsung. Mengutuk sesama ISLAM seolah-olah diri tu dah ISLAM sangat. Beginikah cara berdakwah sebagai orang ISLAM.

Renung-renungkan..