"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 16, 2009

Awas..! Lembu Berkeliaran Dalam Blog... - malaysiakini

Reactions: 
Baca komen dari Tungaklangit -
  • Masyallah
  • Apakah maksud TP mengeluarkan gambar ini?
  • Adakah ini dalah satu mainan politik syaitan?
  • Dalam kesibukan menghentam UMNO jangan kita mempermainkan soal agama?
  • Konon-konon untuk tunjuk PAS/PKR/PR mengamalkan sikap terbuka sampai tok sami sembahyang sekali? Ini boleh timbul fitnah besar dalam masyarakat islam Malaysia.
  • Sekiranya benar tok sami dah masuk islam kenapa tak ada seorang yang warak menasihati mereka ini menukar baju sebelum sembahyang?
  • Kalau belum masuk islam, maka sahlah orang islam Melayu telah ditimpa musibah dan fitnah besar diakhir zaman? Inikah islam yang diperjuangkan oleh oang PAS dan PKR?
  • Masyallah apa nak jadi dengan umat islam Melayu Malaysia ni?
  • sesungguhnya saya bersaksikan dengan kalimah Allah bahawa sanya saya bebas dari fitnah ini dan saya menyeru supaya semua pembaca kembali mengingati Allah..
  • jangan dipermainkan agama kita...
  • kelakuan tok sami ini kalau tidak dilihat dengan ikhlas akan menjadi fitnah besar...
  • bertaubatlah kita semua
  • tahniah untuk TP yang membiakkan fitnah ini... saya tidak terlibat dalam fitnah ini
  • salam
Mintak tolong kawan-kawan pembaca-pembaca sekelian perjelas sikit dekat Tungaklangit ya... hamba mohon sembah derhaka... apa masalahnya dengan pakaian bekas tok sami tu?

Tak tutup aurat ke?

Berdosa ke dalam Islam kalau pakai pakaian tok sami?

*Awas..! Lembu Berkeliaran Dalam Blog..!*

61 comments:

joepengkalan said...

wakakakka...
ayat lawak betoi la mamat tu...apa salah nya dgn pakaian sami tu??yg penting menutup aurat...dia belajo kat islam hadhari lain kot...kat islam hadhari syarat sah semayang kene pakey baju melayu kot...aduss...sekarang ni dia la pembawa pitnah yg paling beso....ada hati nak nuduh org.....

Topeng Perak® Unmasked said...

agaknya syarat sah sembahyang kalau ikut Islam HadHari macam mana ya?

mungkin gini -

-Baju Melayu Kaler Merah Putih

-songkok tinggi

-keris dipinggang

-cincin besar kene pakai

paling penting, tiket no ekor kene ada dalam poket... wakakakaka..!

semua tu aku agak la, aku bukan penganut Islam HadHari pun... aku Islam.

apa kata Tungaklangit?

Anonymous said...

sama la jawapan tunggak dacing tu bagitau kat dak tadika,"solat pakai spender lam kain batal tau"...
ahak! ahak!.... "Dalam kesibukan menghentam UMNO jangan kita mempermainkan soal agama?".... tonggak dacing tau tau ker masa tun det berucap di ganu diwaktu dulu2 (dia dah dan memang lupa dahh....)... die cakap/tafsir ayat, "....ya aiyuhallazi na amanu...". ada ka dia tafsir,"...ya org ameno,.... maknanya Allah dah bagitau org ameno memang yg beriman...."...... sapa yg permainkan agama dan ayat quran???

iam_khufu said...

Alahai awat la bengong sangat. Memang la tak digalakkan seorang sami tu kekalkan pakaian sami lepas masuk islam atas dasar tak nak orang islam keliru dan nak membezakan islam dengan bukan islam. Tapi melaui gambar tu macam2 cerita boleh jadi. Mungkin sami tu datang dari wat dia nak berhujah dan bertanya pasal islam, last2 dia masuk islam. Lepas masuk islam tak sampai 5 minit masuk waktu jadi dia sembahyang la. Lepas ni tak payah la pakai baju sami tu lagi.

Lagi satu yang kau keluarkan gambar macam tu kenapa?

joepengkalan said...

islam tu senang je kan...

pakaian menutup aurat dan suci...apa lak yg menimbulkan fitnah nya....sedangkan solat dlm gereja pun boleh...kalo islam hadhari mau jadi pitenah gak tu...

satu je le...tolong la beza kan Islam dgn melayu ye..terbawak2 sgt dgn KEMELAYUAN nya sampai lupa apa yg ada dlm islam..

wakakak...teket no ekor pun masuk sekali..mcm haram TP....

Tungaklangit said...

Saudara TP

Lihat hasil fitnah kamu telah menyebabkan wujudnya pendapat yang mengerunkan dari segi akidah Islam

kalau bukan ahli dalam agama jangan kita komen sewenang-wenang mengikut akal yang dangkal..

kalau nak komen komenlah secara ikhlas demi kesucian agama Islam dan Allah

Saya bukan nak menaikkan UMNO atau sesiapa tapi saya lihat pekerjaan saudara ini adalah satu punca fitnah dalam masyarakat kita..

sekiranya benar mereka (tok sami) itu masuk Islam.. janganlah dikeluarkan gambarnya... bimbang akan menjadi kekecohan dalam masyarakat Islam kita sekarang

Saya pun tahu apa yang nak jadi..

mula-mula isu penggunaan nama Allah

kemudian pemimpin PKR guna ayat dan bagi salam

diikuti dengan telatah pemimpin DAP menggunakan ayat suci dalam ceramah politik

dan akhir sekali gambar ini..

sedarlah semua umat Islam

Anonymous said...

tunggaklangit ni mmg bengong jgn dok layan.... nanti kita sama2 tengok azab Allah ke atas org2 yg macam tunggaklangit dan seangkatan dgnnya..

Topeng Perak® Unmasked said...

TuNGOKlangit - apa yang fitnahnya? tok sami masuk Islam kau cakap fitnah?

kau tak suka ke tok sami masuk Islam?

habis kau suka apa?

kau suka Islam murtad atau bukan Islam masuk Islam?

ni dakwah apa ni?

apa yang fitnahnya?

joepengkalan said...

tunggaklangit...

apa pitnah yg terhasil dari situ?cerita sket...dlm islam yg benar ada kah salah memakai pakaian begitu??bukan kah syarat nya pakaian mesti la suci dan menutup aurat...

persoalan nya sekarang yg menjadi kemusykilan saya di mana FITNAH yg di perkata kan tu???bukan kah perkara yg baik bila kita berjaya memuslimkan seseorg...dan nampak seperti saudara yg cuba membangkitkan fitnah itu sendiri...

Topeng Perak® Unmasked said...

TuNGOKlangit tak suka orang bukan Islam masuk Islam...

Bila orang bukan Islam masuk Islam dia cakap fitnah.

TuNGOKlangit ni nak pertahankan agama apa ni?

nape kau marah sangat tok sami tu masuk Islam?

Kau ni Budha ke?

Tok Sami tu sifu kau ke yang kau marah sangat dia masuk Islam?

ish... musykil la...

Anonymous said...

apesal dangkal sangat pemikiran pencacai umno ni? tule! suruh mengaji ilmu tauhid tak mahu, lansung rendah benor akidah mereka.
inile produk 51 tahun bn memerintah.

yobstim.

saif al mansur said...

ibarat kata Aduka Taruna:

Gen Melayu nie (bg penulis sesetengah shaja) memang bangap. Contoh terbesar adalah TungokLangit, dah bangap cuba bangapkan orang lain pulak. Pantang tengok orang bukan melayu minat ngan Islam, terus dia kata membawa fitnah. Macam lah Islam tu hanya milik bangsa yang bernama 'melayu'. Aku pun melayu gak, tapi tak ada gen bangap macam TungokLangit. Moga gen-gen macam tu akan pupus dalam dunia Melayu.. Allahuakbar!!

iam_khufu said...

Ala tunggak langit ko sembahyang tak pakai baju aku tak bising pun

Topeng Perak® Unmasked said...

Anon 10:41 - produk macam ni la yang dok perosak agama.

jauhi diri anda dari produk macam ni.

hahaha...

kurang-kurang ada la jugak "punching bag" kita hari ni ya...

kah kah kah kah kah...!!!

Topeng Perak® Unmasked said...

saif al mansur - aku nak bawak kes ni dekat Aduka Taruna... kita tengok apa kata dia pulak...

wakakaka...!!!

joepengkalan said...

kalo bawok kes ni ke Aduka jawab nye tahan telinga dgn mata je le..wakakkaka...kat sini kira penuh kesopanan lagi la...erkkk..sopan ke??wakakkaka

Anonymous said...

abis org gi wat haji kat Mekah pakai ihram tu camner lak?

aper beza nya ihram dgn pakaian sami tu?

sivvisa said...

hahahaha..apa punya ngoi laa 'tungaklangit' ni..

xyah dok b'lakon alim laa...aku x sokong mana2.tp setakat la,pktan rakyat yg t'baik...

tp,apa2 pun,tungaklangit mmg ngoi...hahahahahaha..apa punya tuur ;p

blues untuk rakyat said...

kah...kah...kah......


suruh je TUNGAK LANGIT masuk ISLAM....

kah...kah...kah....

chot said...

tungak langit kene taik burung

aisey...juak2 umno ni

sami tu masok islam ke , pura2 masok islam ke? atau apa kemungkinan yang ada

itu antara individu itu dengan Allah

setiap manusia tidak akan terlepas dengan penghakiman Allah

so penilaian yang di buat adalah bersifat peribadi

usah hukum menghukum antara satu sama lain

cam lahanaaaaaaaaatsssssss jek

hahaa
bangang

ko ni geng kuda longkang

Baginda Reformasi said...

TP, rasanya baju sami tu lebih kurang rupe orang g haji (ihram), takde jahit cume kaler oren tu je beza takkan nak pki baju cam rosmah br le smayang n tangkap gambar... aku ingat TL nih ada masalah perkauman... cina adalah budha, melayu adalah islam... dia tak tauke beza pakaian/kaum/agama

cuping merah said...

bodooh betul tungak langit
bebal pulak tu..

berulang kali aku dah pesan
TUNGAKLANGIT NGAN ZALI tk yah citer pasal ugama..kau makin menyesatkan orang2 melayu umno..
kau tak tau apa2 pun pasal ugama..
camna aku nk terangkan pada ko yang bengap ni adoohh!!
mintak tolong la TUNGAKLANGIT kau tk yah komen bab agama ok!ok!ok!

klau nk belajar..ko pi beli buku sejarah nabi pastu kau buat perbandingan ngan citer ni

dah le..

Anonymous said...

wa rase tungak langit ni nanguk di ayor keroh jek....xdak ikhlas dlm memartabatkan islam.... memperjuangkan islam jauh skali. Ianye lahir sbg spesis perosak islam jek..

Nampak mcm bagus jek tapi pencacai agama jek

lovespiraldownwards said...

salam semua.

nak bagi komentar sket. dlm konteks gambar ni apa cerita sebenar di sebaliknya TP? harap boleh dikongsi. bukan apa, mmg Islam itu mudah. tak tersurat pun apa syarat pakaian dlm solat asalkan menutup aurat. semua maklum untuk lelaki mcm mana, pompuan macam mana. tapi islam juga tidak mau terjadinya fitnah2 yg boleh membawa kemudaratan kepada penganutnya. Umum maklum baju dengan kain kaler oren tu adalah baju utk pengamal2 budha yg tahapnya agak tinggi (tak smestinya tok sami wat). sesiapa pun bisa memberi komen yg negatif bila sekali tengok foto tu. katakan le ceritanya mcm ni, imam masjid tu nk brdakwah pada penganut budha. dia pun pakai kain oren tu. ada org amik gambar dan sebarkan. tak ke boleh jadi fitnah yg membawa mudarat? niat dia mmg suci tapi oleh kerana kita hidup dlm masyarakat dan implikasi atas apa yg dia buat tu sgt besar maka wajib bagi dia utk tidak buat mcm tu.

adakalanya adat menjadi lebih penting dari apa yg dikehendaki agama dlm sesetengah hal dlm masyarakat kita ni. mcm cerita kenduri tahlil, talkin, dsb. saya satu ketika dulu mmg pegang pendirian tak suka susah2 pikir benda yg tak disuruh Rasulullah mcm benda2 tu. tapi bila 1 hari saya dpt peluang berkongsi pendapat dgn seorg studen Syariah UKM, dia jelaskan yg ada beberapa pendapat ulama muktabar berkenaan dgn hal2 adat di dalam masyarakat yg mana sekiranya tidak langgar batas syariat itu sendiri walaupun Nabi SAW tak buat maka ia jadi harus dan dapat pahala pulak kalau ianya menjauhkan fitnah.

Pernah mendengar ceramah oleh mantan mufti Perlis, Dr Asri. ada 1 topik yg dikupas lebih kurang dgn cerita ni. mmg di zaman Rasulullah dulu iaitu di tanah arab rata2 org berjubah. kita ambil pegangan itu sebagai sunnah. tapi kalau dalam konteks kita hidup zaman ni, katalah kita kerja nelayan. nak turun ke laut, adakah sesuai jubah itu dgn kerja kita. kalau ianya tidak bersesuaian dan menimbulkan fitnah (org berkata2) maka jadi wajib kita tidak memakai jubah itu. dan bila diteliti lebih dalam, bukan sepanjang masa pun Nabi SAW berjubah dlm urusan sehariannya.

Sebab tu pada saya, mungkin ada yg betul dan ada yg keterlaluan dlm komentar saudara Tungaklangit tu. sesiapa boleh membuat bermacam2 andaian melalui 1 pandangan. Cuma cara dia tu mcm agak over la sbenarnya. takde isu agama dipermainkan pun saya rasa. cuma untuk tidak menjadikan perkara ini menjadi fitnah yg lagi besor, adale lebih baik kalau apa 'kisah' di sebalik foto ni diceritakan. Harap maklum..

joechanker said...

beb... aku cuba jwb skit.. dengan ape yg aku tau...

oraitss.. 1st ko kena tau bezakan.. antara org islam dengan bukan islam...

org islam.. aku rasa x payahlah aku terangkan..sbb ko pon x tau ape maknanya kan?

orang bukan islam... kalo dia baca alquran.. mmg x ada apa yg salahnya.kalo sebutannya salah..wajib bg kita org islam membetulkan sebutannya....

kita patut runsing.. masih ada lagi orang islam sendiri yg x tau mengaji dengan betul hinggakan x boleh utk membetulkan sebutan[makhraz] orang bukan islam.

kalo orang bukan islam nak belajar sembhyang.. wajib bg kita ajar... ini sebagai dakwah.depa nk terima ke atau tidak terserah.INI kerja ALLAH..

sedangkan bapa saudara nabi sendiri pon mati dalam bukan islam.

tapi.. azabnya dikurangkan dari warga2 kafir yg lain.kerana ape?kerana beliau bekerja bersama2 nabi ALLAH iaitu anak saudaranya sendiri.

cuma ko kena ingat. orang bukan islam bebas utk mendekatkan diri dengan agama islam.Tetapi orang islam dilarang utk belajar ape2 dari agama yg lain.

dari tulisan tunjanglangit... [Saya bimbang nanti ada kumpulan yang membawa anak orang islam sembahyang dalam kuil kerana atas alasan kami boleh sembahyang belakang imam kamu sekarang kamu juga boleh sembahyang belakang tok sami kami mengikut cara Buddha.] ---- aku rasa dia ni betul2 dlm dunia konfius antara keistimewaan agama islam itu sendiri.sbb nya kalo mereka itu faham islam[beriman dengan sebenar2 iman].. x kan lah dibuat seperti ape yg dia bayangkan ini.

sbb itu kena bykkan belajar... hadir kuliah agama........ peace all

sepat_ronggeng said...

Ahakkssss...

Salam Bro TP...

Pakaian tidak lah menjadi masalah yang besar dalam mendirikan solat... tidaklah di ukur dari segi warna dan jenis fabriknya.. tidak juga di nilai dari mahal atau murah nye pakaian itu.. yang paling penting mestilah menutup aurat... bagi yang lelaki wajib dari paras atas pusat hingga bawah lutut... cuma kalau lebih sopan dan sedap mata memandang pakailah dengan sempurna pemakaian.. tutuplah keseluruhan.. adalah menjadi kebaikan untuk mengenakan pakaian yang sempurna untuk ibadat yang mulia...

Cuma yang dikhuatirkan ialah : benarkah tok sami berdua itu telah memeluk islam... andai benar.. alhamdullilah... tetapi kalau tidak benar.. maka gambar itu hanya menunjukkan bahawasanya Islam telah di permainkan...
Seperkara lagi.. sebaiknya mintalah tok sami berdua itu menukarkan pakaian yang mereka kenakan itu untuk ber solat.. mmg dari segi hukumnya tidak mengapa.. cuma dari segi pandangan umum adalah tidak baik.. ini kerana pada kebiasaanya pakaian yang tok sami itu kenakan adalah pakaian yang di gunakan oleh tok sami ketika di kuil atau tokong budha.. pakaian untuk upacara sembahyang budha.. Jadi bagi mereka yang percaya hanya dari pandangan mata melalui gambar tersebut.. pastinya akan berfikiran seperti tuan... tetapi bagi mereka yang tidak mempercayainya.. pastinya kan menimbulkan fitnah...

Cukup dengan mengenakan sepasang seluar panjang dan sehelai kemeja T pun sudah memadai...

Wallahualam..

pemerhatibebas said...

Orang islam masuk buddha tak mungkin....


tapi kemungkinan besar pemuja tok sami yang akan mengikut jejak langkah tok sami itu untuk mempelajari islam...

pemerhatibebas said...

Dulu ..

kamu semua ingat tidak??

Pope John Paul sembahyang di masjid ?? Ingat lagi tidak???

Ada orang islam masuk kristian bila Pope John Paul sembahyang di masjid??

Yang ada..ramai pengikut kristian masuk islam adala...

Tinta Hitam said...

Saya dah lihat gambar tu.Cuma yg mushkilnya adakah ianya superimposed photo?

Persoalannya adakah tok samy tu masuk Islam? takda sapa boleh verify..Dia sembahyang kat masjid mana?

Kalau gambar superimposed taka payah bahas bahas la.BUang masa aje.

Anonymous said...

Yang..artis2 pakai nampak dada..yg datin2 pakai baju namapak yg tu yg ni..yg bini menteri tak pakai tudung..hang tak kata Masyallah pulak??Tak timbul fitnah pulak tu..otak umno jenis ni...memang bagus..senang sikit nak buang dalam laut!!

abgBro said...

dulu org cina cakap pasai apa tak mau sokong pas, derang cakap kalu sokong kena potong..sapa cakap? umno cakap laa...tu le peel geng2 tunggakumno~ haa!

paloi bin mulau said...

tunagklangit,

hehehehe apa masalah mike dgn gambar sami tu? cuba citer sikit fitnah bagaimana yg berlaku akibat tp siarkan gambar tu? itulah masalah melayu yg baru tengok gambar fikiran jauh melayang2 hehehehehe

patutnya mike tanya kat utusan meloya kenapa siarkan gambar kuli pakai tengkolok kadazan masa nak pilihanraya 90 dulu hahahahaha itu baru fitnah tahap gaban. nak tahu sbb apa fitnah? sbb niat utusan utk menggambarkan kuli tak kuat islamnya hahahahaha

ataupun majalah mangga siar gambar awek berkemban ok kot...takde fitnah hehehehe

Anonymous said...

bro tp,
sudah sampai masa kita terjah puok2 ni cukup2...memang kurang ajar...kalau kat mykemut..habis segala org dio panggil lembu..paling terharu nik aziz dia kata ulama songsang..bangsat punya org

i'm no king

lovespiraldownwards said...

fitnah tu banyak cabangnya. kalau kawan sbelah menyebelah meja ko sok sek sok sek cakap mulut ko busuk pun tu kira kategori fitnah. apa saja yg dikata atau dibuat kesimpulan oleh org lain juga kategori fitnah. harap maklum

Anonymous said...

xperlulah nak bertelagah mengenai sami ni..klo dia xmasuk Islam,xkan lah tok imam dan para jemaah xmenghalau??

kepada TongakLangit,
maybe saudara marah kerana sami ni masuk Islam sebenar dan tidak Islam Hadhari..tiada nas atau dalil dalam Al-Quran mahupun hadis mengenai wujudnya Islam Hadhari..
renung2kan lah dan selamat beramal.

sepat_ronggeng said...

Ahaksss...

Saudara Paloi...

minta jelaskan maksud nama saudara... PALOI.. kalau x keberatan la..

Anonymous said...

tungak langit bodo..haha..

Anonymous said...

tungaklangit diam jer..

pasai dier tau, die ni xcukup ngaji, nak tunjuk pandai..

ape daaaa...

pigi daaa jauh2...

blaja luuuu

marauhirang said...

Salam Bro Semua...

Untuk Paloi.....Jangan Mare..nie tesis aku mengenai maksud paloi

Sebenarnya nama Paloi ni adalah satu nama gelaran yang digunakan oleh orang banjar...gelaran ini digunakan untuk orang yang cerdik membuat tipu helah dan cerita dengan cara yang lucu dan diri mendapat keuntungan...Ala macam abu nawas la....Tapi tindakan si paloi x akan menyusahkan orang lain dan kadang dapat menyindir serta menasihatkan msyarakat sekeliling....Nak tahu lebih lanjut cuba cuba pergi ke laman web banjarmasin post...Di sana ada cerita si paloi....Kalau x jelas cuba tanya wak banjar.....

hehehehehehehe
p/s
Ada ke yang tahu maksud hirangmarau....

madkri said...

Orang UMNO sebenarnya memang masih keliru dengan Islam.Jika Tok Sami nie sembahyang dengan orang Islam pun jadi masalah besar macam manalah kita nak menjalankan seruan dakwah untuk menarik orang kafir masuk Islam.
Aku setuju blogger siar gambar2 yang macam nie.Kalau boleh gambar paderi yang sembahyang dalam masjid pulak.

Anonymous said...

Apa baghal sgt pencacai nie,.

Bukan kah itu sami,. tya budak tadika pun tahu,.

klu depa tu bukan sami,..salah depa lah krn berpakaian spt sami,.

Poorahhhh,...

klu baru peluk Islam,.. takkan terus pandai niat sembahyang,.tapi xsempat tukar pakaian tokong,.

ikai letak kt lutut,.

TP,..baling batu sembunyi tgn,.perosak masyarakat

Tungaklangit said...

SALAM

SAYA BERTERIMA KASIH KEPADA SEMUA PENGUNJUNG ATAS PELBAGAI PANDANGAN YANG DIBUAT ATAS KOMEN SAYA YANG DISIARKAN BEKAITAN DUA INSAN BERPAKAIAN SAMI BERSEMBAHYANG DALAM SAF YANG SAMA DENGAN PENGANUT AGAMA ISLAM...

KOMEN SAYA ASALNYA ADALAH BIMBANG AKAN WUJUDNYA FITNAH DALAM MASYARAKAT KITA INI YANG RATA-RATA TIDAK KUKUH IMANNYA..

NAMUN... SAYA BEGITU SEDIH TAPI BERLAPANG HATI ... SESEORANG YANG INGIN MENEGUR AKAN SESUATU YANG DIJANGKA AKAN MENJADI FITNAH DIPANGGIL DENGAN PELBAGAI PANGILAN KHASNYA LEMBU OLEH TP..

KAMU PEJUANG PR MEMANG SEMUA HEBAT DENGAN ILMU AGAMA DAN SUKAR UNTUK MENERIMA TEGURAN ORANG LAIN...

BUAT SEKETIKA CUBA KITA LUPAKAN FAHAMAN POLITIK...

KITA LIHAT DARI ASPEK KESUCIAN AGAMA ISLAM...

DALAM BANYAK GAMBAR YANG ADA KENAPA GAMBAR DUA ORANG YANG BERPAKAIAN SAMI DIPAMERKAN?

APAKAH NIAT SDR TP MEMAPARKAN GAMBAR ITU?

KENAPA tp MENCABAR MUFTI MEMBERI ULASAN KEPADA GAMBAR - GAMBAR BERKENAAN...

TEPULANGLAH KADANG-KADANG KITA LUPA BAHAWA KELEBIHAN YANG ALLAH BERIKAN KEPADA KITA SEBENARNYA ADALAH DUGAAN ALLAH..

KEPADA SEMUA YANG MENGHINA DAN MENUDUH SAYA YANG BUKAN-BUKAN INGATLAH RASULLULLAH TIDAK PERNAH MENGAJAR UMATNYA MENCERCA DAN MENGHINA ORANG YANG HANYA SEKADAR INGIN MEMBERI TEGURAN IKHLAS DEMI AGAMA ALLAH..

SALAM

Anonymous said...

Gambar tu kat selatan Thailand laa...
bukan kat perak
Sbb orang sana makan nasi dengan sudu kuah,
lepas tu plak kat sana tanah berpasir
hidung orang melayu sana plak mancung..hehe

Anonymous said...

kalau tak cukup lagi agama di dada, jangan lah gatak nak tunjuk gambar tu. Dah menimbulkan macam macam fitnah. Pakailah hotak sikit.

Anonymous said...

Tungak Langit

Apa masalah nya gambar tok sami sembahyang?.. aku tengok dengan penuh perasaan syukur.. mudah2an mereka mendapat hidayah.. lepas ni aku nak tengok Tok Samy Vellu pulak sembahyang.. nak tau gak ko nak komen apa?

Muhd Aizat said...

takde masalah ape pon gambar tue..bodoh tungak langit nie!!!! geram lak aku tgk org bodoh sgt..

Tungaklangit said...

sdr muhd aizat

kalau kamu tak mempunyai perasaan apa terhadap gambar tu tak tau lah nak kata apa...

apakah makna kalau ada orang memakai pakaian yang boleh menimbulkan fitnah sembahyang dalam masjid...

bukankah baju tok sami tu melambangkan imej agama buddha dan adakah kita bersetuju imej buddha itu disamakan dalam ibadat kita?

bukankah ini akan menimbulkan fitnah?

kalau tak faham apa yang saya cuba utarakan janganlah komen dan pangil saya bodoh.. kadang2 orang yang kita bodohkan itu tahu lebih dari kita..

ini soal kesucian agama Islam...

ada faham ke?

salam

TP celaka sial said...

aku suka blog ni,..krn

1- tuan rumah suka me'lembu'kan tetamunya,..(rasa aku ni bukan kali per pertama,.)

2- Di blog ni bebas mencarut dan memaki hamun sesuka-hati,... yahoo

Puki mak hang TP,.. kuar tajuk bodoh utk penjilat hg yg bongok dan bahlul belaka,.. hahahha

haram jadah nak haram celaka sial ni mmg suka melaga-lagakan org,.

dasar PKR anjing babi celaka laknatullah,.. yahudi sesat dajjal
go to hell,.

puki mak hang tembam xcukur serabut mcm cibai haram jadah,..

hahahahahhah

xsabar nk jadi rakyat bkt lenjan nk rasa "perkhidmatan" ADUN nya,..yeah,..yeah,..yeah,..

Liverpool yahudi live forever,..

Anonymous said...

Topeng perak,

Tungaklangit hanya "BIMBANG AKAN WUJUDNYA FITNAH DALAM MASYARAKAT KITA INI YANG RATA-RATA TIDAK KUKUH IMANNYA.."

Aku faham apa yang ingin dimaksudkan oleh Tungaklangit tu tapi fahaman yang dia ingin sampaikan tidak jelas dan mengelirukan.

Untuk pengetahuan "Tungaklangit"... dalam masyarakat melayu malaysia memang tidak pernah melihat orang asing (bukan islam)melakukan sembayang seperti itu. Itu memang dilihat sebagai pelik.

Tetapi kalau kita pergi ke mekah, kita akan dapat melihat berbagai keranah manusia yang lebih hebat daripada itu.

Sebagai penganut islam, kita tidak perlu bersusah hati terhadap apa saja yang sedang berlaku dihadapan mata kita. Tugas memberi bimbingan kepada penganut islam adalah orang yang telah dilantik oleh kerajaan dalam jabatan agama.

Kita mesti memberi tugas ini pada mereka laksanakan. Jika anda sibuk ingin melaksanakan tugas itu maka orang yang telah diberi amanah itu akan jadi ahli politik memeralatkan agama untuk kepentingan diri sendiri seperti mufti perak.

Kita perlu merujuk pada "MUFTI NEGARA" sekiranya terdapat apa-apa kemusykilan dalam beragama.

soklan said...

nampaknya ada manusia yg terasa dirinya lembu di blog TP ni..wakaka

Anonymous said...

utk yg pkai nick 'TP celaka sial'.. Wah, hebat benar 'zikir' kamu.. Mmg wa respek kt org2 UMNO.. Bab2 mencarut, toksah lwnla, mkn asap la korang.. bab2 mengaji quran, mtk maapla.. Wakakakaka.. Bkn ssh nk knl org UMNO. Kt mana2 pun tipikal aje.. Bab2 mencarut, mmg power..

TAMING SARKAS said...

kepada TP celaka sial:

eh eh..
zikir baru lerrrr..
ajar la kami..

tungaklangit..??
ape cer??
nasihat skit orang kamu nih...

wakakakakakaa

Anonymous said...

pehal lak ....gambarkan menceritakan seribu mcm makna. Terpulanglah nak anggap apa selagi gambar itu bukan super impose so ianya tak mungkin jadi fitnah. Yg sedihnya bila tengok gambar org islam yang hidup bebas mcm orang kafir. Sesetengah tu isteri2 VVIP, anak2 VVIP...so yg itu fitnah besar pada Islam, sbb membuatkan org bukan Islam menganggap Islam itu tak ubah mcm agama2 yg lain. Maknanya, di pisahkan kepada ibadat dan cara hidup. Ibadat hanya solat 5 waktu, baca Al Quran. Dah buat 2 perkara tu, bebas lak buat maksiat sbb pastu boleh mintak ampun dalam solat...tak gitu tungaklangik?

havoc said...

salam,

Aduhai sempit tul laa..mamat tu..kalu camtu kite sume tak leh guna songkok le kalu nak sembahyang pasalnya sume MP yg cina india bajau kadazan pakai songkok masa angkat sumpah jadi ahli....hahaha...apalah baju tu pun jadi kecohhh..yang ramai manusia islam tak sembahyang, pegi dangdut, berjudi no ekor, tak lak kecohh..bodoh tahap cipan la...bab2 solat pulak fitnah huuhuhu...

mad_kb said...

Salam...
Selepas sy membaca komen yg dipost kn,nmpaknya berlaku sedikit salah faham...

So,sy ingin sekadar berkongsi ilmu yg ada..

" Tak tutup aurat ke? Berdosa ke dalam Islam kalau pakai pakaian tok sami? "

BERKENAAN AYAT TP NI,SY SANGAT2 TIDAK BERSETUJU..

Ini kerana umat ISLAM TIDAK BOLEH menyerupai/mengikut/mengamalkan sesuatu amalan/pakaian yang biasa digunakan oleh agama lain berdasarkan hadis Rasulullah SAW,

"Sesiapa yang menyerupai satu kaum maka ia tergolong dalam kumpulan mereka." (Hadis riwayat Abu Daud)

Mybe seperti komen diatas,sami ini baru masuk islam ke,x sempat nk tukar pakaian ke, dll.Tapi selepas itu,sami itu tidak boleh guna lagi pakaian budhha trsebut..

Tapi sekiranya perkara tersebut x berkaitan dgn agama dibolehkan(tapi x digalakkan),cth berkaitan dgn kebudayaan yg x bertentangan dgn islam..(Teringat Tok Guru,bila ada jemputan drpd non muslim,beliau akan bertanya terlebih dahulu adakah upacara/majlis tersebut berkaitan AGAMA @ BUDAYA?Jika agama,beliau menolak,kalu x salah sy la,sekiranya silap tolong perbetulkan)

Oleh itu,sy harap TP & penjenguk blog ini akan faham berkenaan hal ini...

theoddfellas@gmail.com said...

kalau korang perasan..
pakai ihram lebih kurang aja dengan pakaian sami ni..
cuma warna aja berbeza..
so renung2kanlah..
samivbuddha ni sebenarnya meniru pakaian ihram orang Islam..
siap bercukur lagi..
Maha Suci Allah..
orang UMNO sahaja yang x perasan bnde2 macam ni..
sesapa yang setuju ngan cmment aku nih ley emel aku..

Iron_Mask said...

salam....

aku hangin tul la dgn tonggeklangit n TP sial tu....dah la masuk rumah orang...pastu guna huruf besar lak tu...huruf besar tanda meninggikan kata....woi...kat rmh org...buat la rmh orang...jgn duk tunjuk besar kapla plak...

jom kita jumpa nak...korang cakap kat mana korang duk....nanti aku drive pi jumpa hangpa....ader kawan kawan nak ikut aku tak....

saif al mansur said...

salam..

TongukLangit, saudara kena ingat tulisan saudara bukan untuk mengingatkan, tetapi menghukum. Apabila tulisan menghukum bermaksaud saudara kena lah bersedia di hukum kembali di ats kegopohan saudara. Sy secara pribadi tiada masalah untuk dibincang secara ilmiah (malah TP pun rasanya dah banyak berbincang). Tetapi untuk meletakan diri saudara betul 100% dan menghukum sesuatu berdasarkan gambar semata-mata, saya klasifikasikan saudara dalam kelompok yang gopoh. Cuba cari hadith berkaitan orang yang gopoh.. apa Rasulullah kata. tQ.

vader said...

nak jadi fitnahnya apa?apsal bangang sangat.kalau kita tak tahu,bertanya la kepada yang arif ilmu agama.jangan dok pandai2 tafsir yang bukan-bukan.agaknya tu mmg perangai kau tak tungaklangit dan puak2 kau.tak kiralah apa pun niat dia....tu bukan urusan kau.

bodik said...

knp lah bangang sgt tungaklangit ni...bangang x hbs2. islam kan mudah. kamu patut bersyukur pd Allah krn tok2 sami tu tlh di berikan hidaayah oleh Allah. jgn jadi mcm sial. tok2 sami tu ada juga tutup aaurat walaupun pakaaiannya warna oren. aaku nak tanya ko...bini pemimpin2 umno yg x tutup aaurat tu mcm mana?...knp x pertikaikan. kata bini pemimpin2 umno ni org islam, mana tanggung jwb sbg org islam. mcm mana pula ada bini pemimpin umno laga pipi dgn pelakon bollywood...ko x sedar ke aataau ko x sedar diri. aaku tahu ko ni bkn senang tgk org bkn islam baca quran, masuk islam, menterjemahkan ayat2 quran dll. ko ni kena mengucap blk. jgn nak slhkan tok2 sami tu slhkan pemimpin umno dulu. ISA...akta zalim yg x ada dlm Al Quran...kenapa d wujudkan...hukum hudud x nak ikut...itu aku ckp..ko ni tolak hukum tuhan yaakni Allah. kalau ko nak tahu secara automatiknya ko tentang Allah secara terang terangan....TAKUTLAH KPD ALLAH SWT...SIKSANYA TERLALU PEDIH.

Anonymous said...

aku tgk dalam kebanyakan komen, da lebih 44 kali org kutuk TONGAK LANGIT, last2 bangang bebetoi rasa aku..jumpa kat tepi jalan dok bersyarah sorg2 tula tongak langit..ekekeke