"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 16, 2009

Tahniah PAS..!

Reactions: 
Walaupun dah agak lewat, tapi aku tetap nak ucap jugak... Tahniah diatas perubahan yang berlaku dalam PAS..! tolak sebarang cubaan dan usaha menggabungkan UMNO dan PAS..! kukuhkan Pakatan Rakyat adalah matlamat utama kita.

Cilok dari malaysiakini.

Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, yang baru menang di Bukit Gantang, kini antara calon popular untuk jawatan naib presiden PAS.

Manakala Datuk Husam Musa pula ingin diangkat sebagai pemimpin nombor dua parti itu, menggugat kedudukan timbalannya sekarang Nasharuddin Mat Isa.

Menteri besar Pakatan Rakyat itu melonjak popularitinya susulan krisis politik di Perak dan kemenangannya di kerusi parlimen tersebut, menyerlahkan lagi ketokohannya di mata akar umbi PAS.

Manakala Husam, naib presiden PAS dari Kelantan pula, ingin dinaikkan bagi menguatkan suara penyokong aliran pro-Pakatan Rakyat dan sekaligus menolak sebarang bentuk rundingan dengan Umno, termasuk kerajaan campuran yang disuarakan oleh presidennya.

Bagaimanapun kedudukan Datuk Seri Abdul Hadi Awang - pemimpin teratas yang mewakili suara pro-rundingan dengan Umno - setakat ini belum lagi dicabar.

Seorang lagi pemimpin terkanan PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang sering bertentangan pendapat dengan Abdul Hadi, enggan mengulas jika jawatan presiden dicabar, dengan alasan kenyataannya "boleh dianggap mempengaruhi proses pertandingan" dalam parti itu.

PAS akan mengadakan pemilihan dan muktamar ke-55 awal Jun ini di Stadium Malawati, Shah Alam. Mesyuarat peringkat kawasan dan tiga sayap utama - Dewan Pemuda, Muslimat dan Ulama - akan berakhir bulan depan.

Pertembungan dua aliran

Persidangan tahun ini juga bakal menyaksikan pertembungan lebih sengit dua aliran utama parti itu - pro-muzakarah dengan pro-Pakatan (atau "kumpulan Erdogan") - yang mengundang perdebatan hangat sejak muktamar di Ipoh, tahun lalu.

Tinjauan Malaysiakini di kalangan beberapa pemimpin di Pahang, Selangor, Kelantan dan Kedah mendapati mereka meramalkan aliran pro-muzakarah, akan mengharungi jalan sukar sekiranya wujud pertandingan di peringkat jawatan tertinggi parti.

Mesyuarat kawasan-kawasan di negeri-negeri tersebut, cenderung menaikkan pemimpin beraliran pro-Pakatan, selain mencalonkan tokoh-tokoh yang tidak pro-muzakarah, termasuk ingin mempertahankan naib presiden sekarang, Mohamad Sabu.

Tokoh-tokoh yang dilihat cenderung kepada pro-muzakarah "semakin tidak popular" dan "susah mendapat pencalonan" untuk bertanding jawatan-jawatan tertentu pada pemilihan Jun ini, kata seorang pemimpin PAS Pahang.

Majoriti 14 kawasan di negeri itu menolak sebarang usaha muqabalah PAS-Umno, katanya yang enggan dikenali.

Tambahnya, PAS negeri "tidak mempunyai masalah" dengan PKR dan DAP, apatah lagi pesuruhjayanya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Nik Aziz, yang juga menteri besar Kelantan.

Cenderung kepada pro-Pakatan

"Dalam banyak hal, beliau lebih cenderung kepada pendirian tok guru (Nik Aziz)," katanya.

Manakala di Selangor pula, yang dipertua PAS Kelana Jaya yang baru, Izham Hashim memberitahu Malaysiakini, PAS di Selangor secara umumnya lebih cenderung kepada pro-Pakatan.

Pesuruhjayanya, Datuk Dr Hassan Ali, yang juga exco kerajaan Selangor, bagaimanapun dianggap lebih cenderung pada aliran pro-muzakarah.

Di Kelana Jaya, Izham mengalahkan pemimpin kawasan itu Roslan Shahir Mohd Shahir, yang juga setiausaha akhbar Abdul Hadi dan ketua penerangan PAS negeri.

Roslan adalah antara pemimpin PAS yang sering bersuara sealiran dengan presiden parti.

Dalam mesyuaratnya baru-baru ini, Kelana Jaya mencalonkan Husam sebagai timbalan presiden, Mohamad dan Nizar untuk naib presiden. Ahli parlimen Baling, Taib Azamudden Md Taib turut dicalonkan untuk jawatan naib presiden.

PAS di Selangor mempunyai 22 kawasan.

Tolak muqabalah PAS-Umno

Di Kelantan pula, exco Pemuda PAS negeri, Dr Rosli Allani Abdul Kadir, berkata hampir semua daripada 14 kawasan di sana tidak dapat menerima usaha muqabalah PAS-Umno dan berusaha untuk memperkukuhkan Pakatan Rakyat.

"Hampir semua (kawasan) menolak cadangan tersebut. Semua berada di belakang tok guru," katanya.

Penolakan cadangan tersebut antara lain ekoran pengalaman pahit kerjasama PAS dan Umno di Kelantan sehingga tercetusnya darurat di negeri tersebut, tambahnya.

"Ia satu perangkap kepada PAS," kata Dr Rosli.

Katanya, kawasan-kawasan di Kelantan, termasuk Bachok, cenderung mencalonkan Husam, yang juga exco kerajaan negeri, sebagai timbalan presiden.

Parlimen Bachok diwakili oleh Nasaruddin, tokoh kedua penting selepas Abdul Hadi yang menyokong muzakarah.

Perkukuh k'jaan Pakatan

Di Kelantan, Nizar juga popular untuk dinaikkan bagi mengisi satu daripada tiga kerusi naib presiden. Nama-nama lain termasuklah Mohamad, Tuan Ibrahim dan Salahuddin Ayub, yang tidak mempertahankan jawatan ketua Pemuda PAS, Jun ini.

Sementara di Kedah, umumnya 15 kawasan di negeri tersebut cenderung untuk memperkukuhkan kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh menteri besarnya, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

"Isu muqabalah tidak diminati oleh pemimpin di sini, sebaliknya memikirkan bagaimana untuk memperkukuhkan Pakatan," kata ahli parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar kepada Malaysiakini.

Beliau, yang juga exco Pemuda PAS, berkata Azizan juga tidak bercakap tentang isu muzakarah PAS-Umno di negeri itu, sebaliknya menasihati pemimpin PAS Kedah untuk berkhidmat kepada rakyat dengan lebih berkesan.

PAS negeri pula ingin menaikkan Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar mengisi kerusi naib presiden.

22 comments:

IkhwanMuslim said...

Insyallah... takkan ada perebutan kuasa dalam PAS.
Selama saya mengikuti perjuangan PAS, mereka berjuang diatas nama Islam dan bertanggungjawab diatas amanah yang diberikan Rakyat.
Bukan kemewahan dan kemasyuran yang dicari.
Puak Erdogan atau Pro-Pakatan dan lain-lain lagi adalah propaganda pihak musuh.
Selagi PAS berjuang dengan penuh ikhlas seperi selama ini, Insyallah kemengan akan tiba satu hari nanti di Bumi Kita.....

Anonymous said...

BERJUANGLAH DEMI AGAMA,BANGSA & NEGARA TERCINTA MALAYSIA(TANAH MELAYU)

JANGAN PINGGIRKAN RAKYAT YG MENYOKONG KALIAN SEMUA DALAM PAKATAN

SEMATKAN KOD ETIKA DALAM PIMPINAN ANDA..

NAFIKAN RASUAH...
KUKUHKAN KEJUJURAN.

BANJAQ30//

soklan said...

ramai org PAS kata PAS tak berpuak, tapi apa yg aku nampak mmg berpuak..

malas nk citer pasal muzakarah/kerajaan perpaduan ni, pasal org PAS sendiri xpaham atau buat2 xpaham??

apapun aku doakan moga golongan yg liberal dlm PAS tidak berjaya dlm misi dakwah mereka.

Anonymous said...

biasa la bro..politik umpama bayang2. lu x pandai lu koya le, bila lu pandai rakyat akan sanjung lu. jangan main api udah le. TAKBIR!!

pengliporlari said...

muktamar ni ada live tak?tv1...

unconnor0124124527 said...

satu jer yg aku nak mintak dalam pemilihan pucuk pokok pas ni
JANGAN JADI MACAM PUCUK POKOK UMNO
yang "layu layu" pun masuk gak
macam pucuk pokok teh kat cameron highland tu...bukan saja layu...pucuk kering pun buat bodoh jer mat mat bangla kat ladang teh cameron tu selamba jer boh dalam uncang teh boh CEH!
DALAM TAU MAKSUD AKU
REFER BALIK KES PEMILIHAN UMNO
its UM! to say NO
pikiaq la sindri

Anonymous said...

Seronoknya kalau aku tengok barisan pimpinan PAS,kalau presidennya Tuan Ibrahim Tuan Man:,Timbalan Presidennya Husam Musa :,dan 3 Naib Presiden,Dato'Seri Nizar Zakaria,Salahuddin Ayob dan Mat Sabu.....memang Dream Team,aku gerenti ,mesti PAS dapat takluk Malaysia.....

Anonymous said...

takbir.....

Anonymous said...

a,kum...toksah lah nak bebaik ngan umno...dan toksah la pas nak join ngan umno...depa bukannnya ikhlas....penipu besaq....cuba pikiaq....masa pas,dap,keadilan sorang sorang dulu depa pepak satu satu...pas tu depa ludah....la ni bila depa x boleh pepak depa pujuk ajak join....join kepala b.t.h......sesiapa orang pas yang dok ajak jugak join..elok orang tu kita semelih dulu karier politik dia...apa punya bingai...sampai cam tu punya kotoq umno pon depa x bulih baca....TOK SAH JOIN...DI ULANGI TOK SAHHHHHH JOINNNNN DENGAN UMNO HIPOKRIT LAKNAT....PAHAMMMMMMM....

Anonymous said...

puak2 ni tang mana pon wa rasa ada...

macam puak man utd dengan puak liverpool la.. wakaka

sama jugak puak kelantan dengan puak selangor dalam liga super... wakaka lagi..

tp wa nak mintak maaf dlu la, ni wa pnya pndapat pasai PAS(wa bukan ahli)..

wa nampak PAS ada byk puak...

1.PAS sokong UMNO tak sokong PKR dan DAP
2. PAS tak sokong UMNO dan sokong PKR dan DAP
3.PAS sokong PKR tak sokong UMNO dan DAP
4. PAS sokong DAP tak sokong UMNO dan PKR(ni wa rasa skit kot..tatau la)
5.PAS yang cuma nak PAS saja..

banyak gak ni.. lain2 lu orang tlis la...

wa?? wa sokong PAS, PKR dan DAP atas nama PAKATAN RAKYAT...

matlamat cuma menjatuhkan BN...

wakaka...

-bukancalon-

Anonymous said...

HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!HAPOSKAN FRAKSI UMNO DLM PKR,PAS !!!

Anonymous said...

jgn jd batu api yg celaka!!!!

Anonymous said...

MU kita jumap di final...

Anonymous said...

jgn jadi barua umno dalam pas, pkr atau dap...

Anonymous said...

nak pakat apa bendanya dengan puak amno ni atas dasar nak selamatkan melayu ke...melayu dah layu..pasal deme

selamatkan dan mantapkan ISLAM di malaysia. Biar berjuang atas dasar perjuangan Islam sebenar. Kemenangan pasti hadir juga.

Takbir!!!

soklan said...

mso ada ulas sikit pasal puak liberal dlm PAS: disinihttp://msomelayu.blogspot.com/2009/04/menjelang-muktamar-2.html

Ya Allah, semoga puak liberal ini tidak berjaya dlm misi dakwah mereka. amin.

Anonymous said...

Sebahagian kecil dari pemimpin PAS yg melampau dan tergesa2 sangat hendak ke putrajaya tu, apasal? sampai mengagung2kan sorang tu yg bukan dari parti sendiri, apasal? sampai pemimpin dan ulamak sendiri pun di hentam habis2an, termasuklah di sesetengah blog2 pejuang Islam, apasal? Kalaulah seseorang tu telah lama berada dalam jemaah, telah lama ditarbiyahkan, telah lama mengikuti usrah, tidaklah begitu perangainya!!!
Yang melebelkan kumpulan2 dalam PAS ni, siapa ya??? Kembalilah, lipatgandakan kekuatan jemaah sendiri, perteguhkan kepimpinan ulama' nescaya kita tidak terbabas!

soklan said...

anon 10:18,
malangnya ada ahli jemaah??(diorg ni ahli ke??) yg terlalu mengagungkan org luar dari kepimpinanan TG..

Emmer Hakimi said...

Pemimpin yang suka mukabalah tak perlu dalam PAS especially Timb. Presiden yang tok kenang budi TGNA. Orang kelate akan tolak pemimpin macam ni. Lepas ni kalau nak jadi calon PAS tak payah la nak angan-angan bertanding kat kelate. Aku akan make sure dia akan kalah walaupun terpaksa berpaling ke UMNO laknatullah.

Anonymous said...

mana2 pemimpin2 pas yg gatai pongkoq
nak rasa duduk kerusi empok jawatan mb/menteri nak bawak pas join umno
kito pakak hampok/kerkok ngan kelokoh/tempurong nyior atas palo mereko & kito pepoh belakang pemimpin2 tok gheti baso tu ngan pelepoh kelapo bior dio mapuh bahe tanah belako. maaf kasar ckit.

Anonymous said...

Hapuskan fraksi UMNO dalam PAS, Hapuskan Pro lib dalam PAS, Hidup kepimpinan ulamak

Anonymous said...

kalo nak jadi baik kawan le ngan org baik bagi yg terlanjur tu nasihatlah,islam kan ke ugama nasihat, bukan ke ini saranan dalam islam....kalo pas tu dianggap baik dan kuat pegangan islam nye kenapa tak nak baik ngan umno(yg rata2 nye islam)bukan ke berbaik dgn umno tu dapat membetulkan apa yg x betul.....org pas kan ke ahli dlm ugama dan (tabligh) tu bukan ke sifat rasul,inilah masa dan peluang pas utk membetul mana yg x betul dan berdakwah kearah kebenaran(bila dah berbaik kan ke senang)........dimana fatonah(bijaksana)org pas bukan ke pas itu parti islam kenapa dibiarkan umat islam berpecah belah sedangkan pas mampu utk melaksanakan (amanah) Allah ini sekiranya dapat berpakat bersama umat islam dlm umno ...........kenapa tidak mahu bersatu,kenapa sanggup melihat perpecahan........kenapa umat islam yg lain sanggup menghina,mengumpat,memfitnah sesama islam bukan ke islam itu bersaudara..........sanggup kah anda menanggung azab Allah yg maha keras.....kuat kah anda?sudah pasti nya anda akan dipertanggungjawabkan atas setiap perbuatan anda.........berlaku (siddiq)benarlah anda dalam setiap urusan didunia ini semata2 kerana Allah dan bukan kerana pangkat,puji-pujian,harta dunia dan nafsu syaitan kerana ini lah puncanya empayar2 islam gugur ditelan zaman......jgnlah sejarah berulang lagi kerana persepakatan itu membawa berkat supaya kita x jadi umat yg rugi.....bersatu lah wahai umat islam supaya kita tidak lemah,dipermainkan dan ditindas dan ingat lah syaitan suka kpd perpecahan..........berdoalah utk perpaduan ummah dan jgn berdoa utk perpecahan ummah kerana anda akan dipertanggungjawabkan segala perbuatan anda........akhir kata INGAT!!!!! rahmat ALLAH mendahului kemurkaannya..............ya kaum ku berubahlah kearah perpaduan ummah.