"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, April 23, 2009

Mana Semua "Melayu" Woi..? - malaysiakini

Reactions: 
Perdana Menteri yang baru, Najib Razak hari ini mengumumkan bahawa kuota 30 peratus ekuiti bumiputera dalam sektor perkhidmatan awam dimansuhkan serta-merta (Sila baca petikan berita di [sini]).

Woi..!

Mana Umno yang kononnya memperjuangkan hak Melayu?

Mana Ibrahim Ali dan Perkasa?

Mana Osman Bakar dan Badan Bertindak Perpaduan Melayu?

Mana Prowaris?

Kah kah kah kah kah kah kah kah...!!!

Khak Ptuih...!!!

45 comments:

Anonymous said...

bravo najib, lepas ni hapuskan pula quota tanah rezab melayu, bravo UMNO yang berjuang menghapuskan hak melayu, BPN bravo anda berjaya dalam misi pertahan hak melayu, apa lagi hip hip horeyyy, hip hip horeyyy.

Baginda Reformasi said...

kawan ang tuNGOK langit taknak komen ke PP?

Anonymous said...

Apa lagi layu lah...........kalau berjuang untuk bangsa inilah jadinya.Apakah menang sorak dan tidak tergadai kah hak.Hei.....rakyat kampungan,pinggiran dan bandaran, mike yang dikatakan hero dalam drama beberapa tahun,bulan dan hari mana dia? Percayalah takut kat TUHAN maka kekal aman.

soklan said...

bagus jugak cdgn tu, baru ada persaingan jgn dok harap kuota je, kalau ada kuota 30% pun yg dptnya kroni UMNO gak. aku rasa najib nk ciplak idea PR-kesamarataan/keadilan utk semua rakyat. ingat kita bangsa Malaysia!

Anonymous said...

umno memang ternyata menjual Melayu.. dulu bahasa skrg hak Melayu. Mana pergi totok2 umno konon2nya memperjuangkan Melayu??? semua nya retorik jer lebih.

madkri said...

Mengapa 30% saja sepatutnya 100%.Barulah One Malaysia.
Sebenarnya PM dah mengetahui rata2 penyokong parti kerajaan dah kaya raya pendapatan melalui politik wang (rasuah) sudah cukup untuk menyara keluarga.Kita tunggu apa lagi pengistiharan PM yang menggemparkan.

IRON MASK said...

salam.....apsal hangpa semua marah najib batalkan 30% hak melayu tu.....

pada pendapat aku....tak dak hal....biar la....org melayu ni mmg camtu....nak harapkan kuota jer....nak harap baja, ayam,kambing,lembu subsidi....bila dah dpt jual kat org lain....kalau nak buat apa pun...kena la usaha....kualitikena elok...mantap...baru maju....anyway....ni la perkara pertama yg najib buat....aku sanjung...biar org melayu kena bersaing utk maju...bukan harap subsidi dan kuota jer....

bravo najib...bravo...

Orang Tanjung said...

Mana di mana anak lembu saya
anak lembu dah ilang teloqnya
La kita tengok sapa jual bangsa
Sapa lagi kalau bukan umno yg sia-sia

Kah kah kah...

tuan-komrad said...

ko buat la apa je najib woi....

aku sampai mati dah tak percaya kat umno nih....

kalo hati dah itam dan memang gila kuasa,buat apa saja pon sanggup...bunuh orang pon rela....

pegi jahanam la najib dan ameno nya...

soklan said...

cuma skrg aku nk tunggu komen totok umno jer, sibuk nk bela malayu konon, nizar bg tanah kat cina kecoh seantero malaya, ni najib dh hapus kuota melayu mana pencacai umno (tungaulangit, zali yg paling lama hilang ntah2 kena colek hantu kopek, si anon lembu akronim dll)? kahkahkah..akhirnya najib jugak yg iktiraf keadilan semua kaum spt yg diinginkan PR..kalau pencacai umno setuju ngan najib, nampaknya mereka menjilat ludah, kahak, dan muntah mereka sendiri yg dulunya menyerang nizar dan pemimpin PR. credit harus diberi kpd najib..wunnek malaysia najib berjaya dizahirkan..

Api said...

betul tu laa IRON MASK, dulu masa menteri besar selangor nak wat kuota 10% utk non-bumi ko gak yang melenteng, skrg baru ko sedar yg MB tu dulu wat sbb apa, ko jugak yang bagi jawapannya

Anonymous said...

celaka umno celaka umno celaka umno

Anonymous said...

Ya tak ye cuma 30% aje. tak adil, tak adil. Kan lebih baik hapuskan semua 100%, baru ada persaingan.

Pencacai-pencacai dan totok-totok Ameno dah hilang teloq ke atau korang memang tak ada teloq.

Ku sangkakan korang ni jantan, tapi sayang dilahirkan pondan

tuan-komrad said...

aku nak tengok reaksi para pemimpin umno yang dikatakan "pembela" nasib melayu mengenai tindakan najib nih...
adakah mereka akan....

a)mengutuk tindakan najib sampai buat demo dan mogok
b)beri pujian setinggi langit dengan mengatakan najib seorang yang prihatin dan peka terhadap nasib kaum lain??
c) buat bodoh je sebab diorang memang bodoh....

jawapanya dah memang kita boleh agak.....kita tunggu dan lihat...

Anonymous said...

Alhamdullilah..sekarang barulah kaum Melayu boleh menunjukkan bahwa mereka boleh bersaing dengan bangsa lain.Tahniah Najib.Najib nak tanam bahawa bukan kerajaan pemberi rezeki tapi ALLAH.Kalau kerajaan asyik bagi kouta nanti kena terima kasih kat kerajaan pulak.Satu pendekatan akidah Islam yang UMNO pakai.Bagus Najib. Teruskan perjuanganmu.

Anonymous said...

ning xde buat demontrasi ke.....heheee biaselah kerajaan demokrasi

Anonymous said...

Awang Luku cakap......
aku rasa bukan apa.. yg 30% ni nak diisi oleh selain melayu elalui bawah meja. maklumlah skang ni dah gawat... cara lain dah tak nampak jalan.

LanaBulu said...

Sebenarnya hangpa semua kena tolong najib tu..bukan salahkan dia ...dia tu kan gabra..kerja buat semua nya tak kena..Nampak gaya Pak Lah kena buat usul undi tak percaya dalam dewan rakyat kat najib nih... Dan lantik KJ pulak jadi calun TPM...kah....kah..maju UMNO..maju umno dan cari lubang besaq terjun masuk ,,,Habis cerita..Daripada hidup menyusahkan orang lebih baik berhenti jadi orang!

Hanif Nasir said...

kalau yg buat tu UMNO, takpe plak ek... kalau Lim Guan Eng buat, fuh meletop satu malaysia!!!!

mana korang wei...

Anonymous said...

Librelisasi sektor perkhidmatan tanpa bergantung 30% akuiti bumiputra bukti Melayu semakin berani bersaing.

Ini mungkin menjawab pengkritik bahawa Melayu tidak berani bersaing dalam bidang ekonomi.

Namun Najib masih menyimpan hak tanah kepada bangsa Melayu. Duit boleh di cari tapi tanah belum tentu lagi....

Hidup UMNO!.. Hisup Melayu!... Hidup Islam....

mamatparang said...

itu baru permulaan je,baru 2 minggu pegang jawatan dah mansuhkan kuota 30 peratus dalam perkhidmatan awam tak tahulah lepas ni mansuhkan apa pulak kalau mansuhkan ISA ke, mansuhkan AUKU ke tak pe jugak le

Anonymous said...

Najib sedang buat yang terbaik untuk rakyat.Sama2 doakan supaya sesiapa pun yang menjaga hak rakyat dan hak Islam akan terus sejahtera.Tidak kira UMNO atau PAS.

CAKAP2BOLA said...

Dia ikut cakap sifu dialah si mamak bendahara. Kan Mamak Bendahara tu hapuskan kuota Melayu ke IPTA..guna ikut meritokrasi...buka MRSM kepada bangsa lain...lepas ni Puak2 UMNO nyanyi jelah lagu Anak Kecil main Api tu banyak2....

Anonymous said...

malang sungguh ko nizar...
ko dilahirkan dlm arus tsunami politik.

Ape bende yg ko buat, kena kutuk satu m'sia. macam la ko ni balaci cine..

tapi malang sungguh si pengkutuk ko nizar. sume apa yg si bijan buat, sumenye 2-thumb up!!.

......sebab mulut ko tak merah delima..... kah! kah! kah!.... (suke big moma)

tak de ke gomo & the gangs nak komen bibir merah nyer motion ni....

"bersatu kita bersatu"....

Anonymous said...

hati-hati dgn pengumuman Najib ni. Ada udang sebalik batu... so, jgn kutuk2. Tak lama lagi akan adalah NGO2 melaungkan slogan2 berbau perkauman. Masa tu, sendiri mau ingatla.

Anonymous said...

haah en. iron mask..btl ape en. api ckp..dulu mb s'ngor nk bg 10% kuota utk non-bumi, siap bpiket bagai dgn bdk2 u (eh bkn..bdk2 u umno)...skang ape cite?

Anonymous said...

Ada siapa-siapa nak taja ?

Mai pakat ramai ramai pi bising buat protes bawah Komtar, Pulau Pinang macam ari tu, pastu dapat makan pree sama wang saku.....

Lada said...

Aku melangut depan tiwi bernama, nak tengok headline berita mlm ni.. nak dengar komen2 dr juak2 umeno, ingatkan mesti jadi berita hangat punya.., tapi hampeh.. xde pun depa nak keluarkan... Takut ke?

Anonymous said...

anon 3:30
Mana tanah rizab melayu di bandar-bandar besar semenanjung.apa jadi (status) tanah pertanian (kelapa sawit) di selangor.mana tanah melayu di kuala lumpur selain kg baru.mana tanah melayu di johor bahru selain majidee.mana tanah melayu di bandar melaka, ipoh, p. pinang?hidup Islam tu patutnya nombor wahid!!! wahai fanatik buta.

IRON MASK said...

salam....ish marah bebenor hangpa no....aku org PAS....ISLAM....ahli seumur hidup....

hangpa(masuk aku jugak ler kot) jugak yg marah dgn umno yg memperjuangkan bangsa melayu....la ni kita perjuangkan ISLAM....so... lu fikir la sendiri

p/s...nak tanya skit ler...yg tau pasal kuota 30% ni...apa untungnya org melayu...kalau dihapuskan pun apa untungnya kaum lain....

p/s...kepada yg duk daerah kerian dan kawasan yg sewaktu dgnnya....mlm esok(24hb April) ceramah kat markaz PAS titi serong....salahuddin ayub mai....sila sila...jgn tak dtg....

adli hasan said...

penjuak umno (tungoklangit) xde teloq!!!bacul pengecut!

BLACKHAWKDOWN said...

Syabas PM Baru , akhir nya yang tinggal kepada orang melayu hanya lah Keretapi Tanah Melayu (KTM) dan Baju Melayu................!

Anonymous said...

Najib umumkan penghapusan hak istimewa orang Melayu sebanyak 30% dalam sektor perkhidmatan ekonomi...


KAH KAH KAH KAH KAH KAH....
UMNO??....PEMBELA KETUANAN MELAYU??KAH KAH KAH KAH KAH KAH....
MNA mNA mana manaaaaa pembela perjuanagn melayu ni???

agama dah umno tolak tepi...
tulisan jawi dah kene buang jauh...
tanah rezab melayu dah lama kene lapah....
bahasa dahh nak di PPSMI kan....
imuniti raja raja pun dah dirogol..
meritokrasi kemasukan Uni pun dah kene kubur....
MRSM pon dah majmuk....
kementerian pembangunan usahawan pon dah tak nampak rupe....
ekuiti 30% pun dah masuk tong sampah....

ASAL tampuk kemewahan diri dan kroni terjaga temboloknya seme perkara UMNO boleh longkangkan

BESTNYE UMNO sebagai PAYUNG Melayu


KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH...
kesian aku orang yang masih nyokong UMNO lagi...kesian najib Mongoloid

bodik said...

kalau pr umumkan nak bg keselesaan samarata, puak2 umno bingai ni melenting nak tunjuk baguih konon...skg ni melentinglah najib dah umumkan pemotongan 30% hak org melayu...apa cerita!!!. itulah aku kata, semua kaki bodek umno ni sanggup jilat punggung kalau bernanah atau berulat pun x apa janji ada habuan.

MusangJebat said...

Librelisasi sektor perkhidmatan tanpa bergantung 30% akuiti bumiputra bukti Melayu semakin berani bersaing.

Ini mungkin menjawab pengkritik bahawa Melayu tidak berani bersaing dalam bidang ekonomi.

---------

Bagi juga kuota 10% Uitm kpd non-Bumi....

Apa pelajar Uitm semua bacul tak berani bersaing dengan kaum lain?

Anonymous said...

Dari komen-komen yang dibaca diatas, takde satu pun komen yang diberikan oleh juak-juak dan pengampu-pengampu pembela melayu.

Diorang ni memang bingai, kenapa tak berkokok. Kalau PR yang buat bukan main berkokok. Surat-surat khabar pengampu pun senyap suci.

Anonymous said...

iron mask ckp..
biar org melayu kena bersaing utk maju...bukan harap subsidi dan kuota jer....
..................................
bila penang buat tender terbuka bising puak2 umno kononnya org melayu akan ketinggalan tp bila umno buat mcm2 alasan...ni kita pgl manusia hipokrik

bodik said...

kah15...puas aku ketawa..mana juak2 umno dlm blog ni...depa p serang najib kot pasai najib dah potong 30 persen...kah3 bingai sungguh umno ni...lepas ni depa p mintak pendapat anei jual aiskrim pulak. hidup umno bangsat!!!

Anonymous said...

soklan, p tido je la. Nak tunggu org amno buka mulut? rentikan la. dasar spesis tk bertelo.

Sayanik said...

depa pi serang najib??
Aku rasa depa pi berkumpul ramai-ramai sambil membawa sepanduk

"KAMI SOKONG NAJIB"

"HAPUSKAN KUOTA TINDAKAN BIJAK"

Khak Ptuihh!!! -pinjam TPU

Sayanik said...

Kalau dalam seminggu mangkuk-mangkuk tu tak bersuara..

kalau dalam seminggu takdak laporan polis oleh mangkuk tersbut

memang sah lah...hangpa ni memang tak guna..

hangpa buta bila orang hangpa buat macam tu..

tapi hangpa celik bila PR buat macam tu...

Anonymous said...

hidup dap, hidup mca, hidup hindraf,hidup mic perjuangan anda sudah berjaya, melayu sume ......... heheheheh. melayu khak ptuihhhhhh meludah la lagi sesama bangsa. jatuh pun kemuka sendiri. aku dah boring melayu tak habis2 beretalagah menegakkan masing2 lebih islam masing2 nak masuk syurga bangsa lain diam2 berisi bergabung sesama mereka secara senyap. tak mcm parti melayu atau parti islam yg bertelagah mengumpat mencaci sesama islam seolah tida titik persamaan sedangkan satu agama. hentikan tabiat meludah khak ptiuh buruk perangai sesangat. apapun aku jugak melayu mujur la bini aku jawa....hehehehehe takbirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr marilah kita bersatu demi AGAMA DAN BANGSA KITA. AMINNNNNNNNN

Anonymous said...

iron mask ckp......
apsal hangpa semua marah najib batalkan 30% hak melayu tu.....
...................
bkn kami marah cuma pelik awat org umno seperti pungkuqlangit dgn zali tak marah....ternyata mereka hanyalah menyokong pemimpin umno dan bkn menyokong melayu pun ckp ja

Anonymous said...

BPN blogger pembela najib

biko said...

salam musang jebat.

ingat semua yang belajar UiTM melsyu ke. UiTM jugak ada bukak kepada pelajar2 luar negara dan bumiputra lain.Tujuan uitm ditubuhkan untuk membela bumiputra dan orang melayu. Apa maksud kau kami tak berani bersaing.Ingat kena duduk dalam satu universiti saja ka baru boleh bersaing.Piirah!!!Macamlah kat malaysia ni Universiti ada satu saja. Yang diperuntukan untuk orang melayu pun nak dibagi kat bangsa lain. Macam depa xdapat nak belajaq dah. Awat orong cina mementingkan kroni depa ja bila bagi kerja!awat bacul ka takut nak bersaing.Piiirah!