"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, May 09, 2009

Video Sekitar Sidang DUN Perak

Reactions: 


19 comments:

Anonymous said...

tenguk monyet bend sedang bersidang

Anonymous said...

salam.. aku malu dengan Malaysia la ni..malu2

Video Ulasan MB Nizar

http://langgah.blogspot.com/2009/05/dun-perak-7-mei-penjelasan-hj-nizar.html

Anonymous said...

Pandangan Aku sebagai anonymous....

Peristiwa dalam Dewan Undang Negeri Perak pada 7hb. Mei, 2009 sungguh memalukan, sedih, marah dan lucu. Ianya tak ubah seperti perlawan bola sepak diantara Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat.

Dalam perlawanan itu, pengadil (speaker) telah mengeluarkan kad merah kepada 7 pemain Barisan Nasional yang diketuai Zambry Abd. Kadir supaya keluar padang tapi mereka ingkar perintah. Malah mereka telah memanggil orang luar masuk padang sebagai menghuru-harakan suasana. Dalam pada itu mereka telah melantik pengadil baru (Ganesen) dan mereka pula yang menyuruh pengadil (V. Sivakumar) yang sah keluar padang. Keadaan menjadi kalam kabut.

Oleh kerana V. Sivakumar tidak mahu keluar padang atas alasan beliau adalah pengadil yang sah dilantik oleh ahli Dewan dan disaksikan oleh raja maka pihak Barisan Nasional menjadi terdesak menyuruh pemain tambahan (polis) mengusung V. Sivakumar keluar padang dan dikurung dalam bilik persalinan. Dengan cara itu boleh disifatkan sebagai V. Sivakumar tidak hadir dalam padang.

Dengan ketiadaan V. Sivakumar dalam padang maka segeralah penolong pengadil (Hee) mengambil alih tugas pengadilan atas alasan V. Sivakumar tidak mampu menguruskan pertandingan (persidangan). Oleh yang demikian mereka mengambil kesempatan itu untuk melantik pengadil baru yang mereka pilih.

Kemudian tanpa ada perlawanan (bahas usul) mereka berlari disekeliling padang sambil bersorak dihadapan juru gambar dan penonton (rakyat) bahawa mereka dipihak yang benar dan menang…

Tanpa rasa malu dan rasa bersalah Perdana Menteri Malaysia Datok Seri Mohd. Najib telah menuduh pihak Pakatan Rakyat telah bermain kotor dengan tidak mematuhi peraturan dan undang-undang dalam padang, kononnya pekara itu tidak sepatutnya berlaku..

Oleh kerana itu FAM patut dibubarkan dari bumi Malaysia.

madkri said...

Mengapakah UMNO sanggup mengaibkan Raja dalam persidangan DUN paling kelakar dalam sejarah Malaysia(MALAYSIA BOOK OF RECORD).
Kembalilah kepada Rakyat Tuanku dalam menyelesaikan masalah yang makin berserabut(Bubarkan DUN).
Ambillah jalan tengah dalam mendamaikan dua pihak yang bertelagah.Daulat Tuanku.

AkuMalu said...

Waddefak is this???

Anonymous said...

Kejadian ini benar-benar membuktikan bahawa Polis adalah ANJING BN...

Amat memalukan POLIS 'DIRAJA' MALAYSIA... sanggup di perBODOHkan oleh orang lain..

Anonymous said...

Sivakumar la bangang! Dasar DAP gila kuasa..terkena badi dekat NIZAR.

mahkamah dah putuskan yng arahan tu dulu xsah( dibuat di luar dewan), buat apa nak ikut!!, tak da asas langsung! Brulang-alik dri mhkamah, last2 tak ikot plak arahan mahkamah. Lebih baik Sivakumar tk payah pi bicara kt mahkamah!!Kalau aku jadi ADUN pon aku usulkan jgak pemecatan speaker. Sengaja! buat2 tidak paham undang.

Penjelasan NIZAR kt TV PAS tu takda maknanya..hakikatnya apa yang BN buat jelas ikut undang2 negeri perak. Tokok tambah tu adala, tapi tak penting. Ntah btol atau tdak pon x tau.

Dulu persoalan 16 Sept bkn main gendang, skrang pertikai plak di Perak. Walhal Prkara dia sama saja....

Rakyat dah sedar dah, Undian melayu/islam di bukit gantang meningkat pada BN walaupun tewas...tak lama lagi ALLAH TAALA tunjuk la pemblasan.

Polis anjing BN?? Ntah la, kalau betol la BN buat arahan sbegitu, korang ada pikr ada sebab apa? TIDAK MAHU SIDANG DUN JADI LEBIH KECOH!!! Menyampah tengok tian chua dan ZURAIDA. Buat buat HERO konon! Lepas kena tangkap, ada yang laung Hidup Rakyat! Tmpat korang kat Selangor woi!! Jagala tempat sendiri! Rakyat kt sana lebih perlukan korang!! Kalaula polis tak keluaq arahan mcamtu, agaknya segala penyokong PR serbu dah sidang dun....

Sudah la tak sedar diri! buat laporan polis pulak!! Ada yng tuduh pihak tertentu besubahat dngan BN tutup mikrofon sidang dun. Fitnah!! kalau sidang dun tidak di tutup mikrofon, lagi haru biru la keadaan. Cuba pikir la sikit!! Asyik asyik konspirasi, kononnya!!

Tiada pikiran lain dah dalam minda wakil rakyat PR, kalau berlaku yng buruk di sebelah mereka, terus tuduh BN buat konspirasi. Kalau ini berterusan, PR akan berjaya dengan asas-asas fitnah. Dan sedia maklum, kerajaan penfitnah akan berhadapan cabaran ALLAH yng lebih besar malahan mungkin terjatuh tersungkur ke tanah sambil dipijak-pijak orang..

-aku dah benci PR!!

Anonymous said...

haha..komen yang bodoh

nyle said...

salam perjuangan bro,

mohon kehadiran suara ke blog kami "Misi Membebaskan Tahanan ISA" dengan mendesak agar pimpinan PAS/PKR menunjukkan keikhlasan dengan berani menawarkan letak jawatan kerusi ADUN/PARLIMEN sebagai ugutan kepada pihak kerajaan.

sila lawat: http://bebaskanmereka.blogspot.com

seterusnya, mohon menandatangani petisyen kami di:

http://www.petitiononline.com/mujahid/petition.html

JZK

tok iskandar said...

Demokrasi dah hampir mati di Malaysia.eloklah mulai hari ni semua pencinta dan pejuang demokrasi memakai baju hitam mengenangkan betapa restu rakyat hanya menjadi alat permainan UMNO-BN.

Tok nak cadangkan elok dijual baju hitam dengan gambar kartun Hee Yit Fong kerana beliaulah yang bertanggungjawab melantik speaker haram ketika Dun Perak bersidang.Boleh pulak tu rampas kuasa speaker...lainlah kalau sivakumar tu tak dapat hadir atas masalah kesihatan atau sebab-sebab yang tak dapat dielakkan.

Tok yakin pengundi Jelapang semakin benci kat Hee dan kalau jual baju hitam gambar kartun Hee ni kat Jelapang...sure laku punya.

Apapun Sivakumar telah menjadi wira baru kaum India kerana gigih memperjuangkan demokrasi sehingga diheret secara kasar oleh polis dan diusir keluar dari dewan sedangkan dirinya adalah tuan rumah.

Dalam Pakatan Rakyat wira muncul silih berganti.Tok Guru Nik Aziz,Tok Guru Haji Hadi,Anwar,Lim Kit Siang,Lim Guan Eng,Nizar,Sivakumar,Gobind Singh Deo,Manoharan dan ramai lagi.

Ramai yang tak sabar nak tengok peristiwa yang berlaku di Dun Perak dan menunggu jualan CD atau buku mengenainya.Setakat tengok You Tube tak puas lagi.....

CD ini nantilah akan menjadi bahan kempen di PRK Penanti.SPR elok kira jumlah polis yang hadir di sana pasal tok bimbang melebihi jumlah penyokong parti yang bertanding.Kalau dah kemaruk sangat bolehlah seorang pegawai kanan polis letak jawatan bertanding atas tiket bebas atau UMNO.mana-mana pun boleh.

Tok gembira pasal pemimpin HINDRAF dibebaskan.Sebabnya UMNO-BN takut perhimpunan sejuta orang membantah ISA yang akan diadakan tidak berapa lama lagi.UMNO juga takut Manoharan,seorang ADUN di Selangor meletakkan jawatan kerana ditahan di bawah ISA.Kalau PRK diadakan lagi,takkan najib nak cakap tak nak bertanding.malulah UMNO pasal badut-badut dalam umno muncul silih berganti.Ada member tok orang Perak kata Zambri tu macam Joker,watak musuh Batman yang dilakonkan oleh Jack Nickolson.Tok tanya dia pasal apa dia cakap macam tu.Yelah setiap kali buat jahat dia akan tersenyum.Jokerlah tu.

TP reti tak buat gambar joker dengan muka zambri.kalau boleh tok nak tengok kat sini.

Pembebasan HINDRAF juga bertujuan untuk memecahkan sokongan kaum India kepada PR.Dijangkakan pemimpin HINDRAF akan membentuk parti baru.itulah motif UMNO.bagi tok yang positifnya ialah jika ditubuhkan parti baru dan menyertai PR,jumlah parti komponen PR menjadi 4.Kita memerlukan 3 lagi komponen untuk membentuk satu pakatan yang sah dan jitu.

Penahanan penyokong dan pemimpin PR pada hari sidang DUN Perak menjangkau jumlah 69 orang.Ada yang kena tangkap tengah minum di warung kopi dan ada yang kena tangkap ketika memakai baju hitam.Pelik bila sepupu najib,hisham kata kehadiran polis ke dalam dun perak untuk elakkan pertumpahan darah.itu mat sabu yang kena tahan di KL apa citer.Tok harap-harap UMNO-BN jangan main sentimen perkauman dan mencetuskan rusuhan sehingga berlaku pertumpahan darah.Rakyat Malaysia sekarang cukup bijak.Macamana nak tahu mereka bijak.KPInya ialah majoriti mereka mengundi PR dan tidak BN lagi.

Keputusan mahkamah mengenai status MB Perak ialah pada 11 Mei.Tok jangkakan keputusan akan menyebelahi Zambri dan tok harap penyokong dan pemimpin PR jangan terpedaya dengan provokasi UMNO-BN yang mungkin akan mengadakan perarakan di atas keputusan mahkamah itu.mana-mana penyokong PR yang memakai baju PR dan cuba cetuskan kekacauan kita tahan dan serahkan kepada polis.Tok percaya mereka ini penyamar.

Kalau kita sanggup menunggu sehingga 50 tahun,apa sangatlah 2 tahun lagi untuk PRU.Perak akan menjadi pusara buat UMNO....percayalah.Perak juga telah melahirkan wira seperti Nizar dan Sivakumar dan tidak lupa penyangak seperti Zahid,Zambri,Hee dan katak-katak yang melompat.

Ingatlah semua kita sekarang tengah berhadapan dengan One Malaysian yang demokrasinya ala Mahathir dan Najib sekadar boneka Mahathir.

Kita akan mengalami krisis demokrasi seperti yang berlaku ketika mahathir memerintah.Pembenci Mahathir bukan seorang dua dalam UMNO.Ramai,bahkan dulu zambri juga salah seorang penentangnya dan pernah ditahan ISA kerana menyertai gerakan reformasi.

Majoriti dalam UMNO bencikan Mahathir yang berlagak pandai dan menjadikan najib seperti budak suruhannya.Kat luar UMNO lagi ramai yang membenci mahathir.

Kemasukan Mahathir ke dalam UMNO setelah keluar 3 atau 4 kali sebelum ini akan mempercepatkan lagi kejatuhan UMNO.

UMNO dah tak dapat buat apa-apa selain mengerahkan polis untuk menyelamatkan partinya.itulah komen seorang rakan tok.Tapi sampai berapa lama.............?Polispun ada yang meluat kat Mahathir,tambah rakan tok lagi.

TP,cuba kau buat gambar joker berlatarkan zambri

tok iskandar said...

Menarik dalam the star online hari ni untuk dikongsi bersama.....

Saturday May 9, 2009
Bare naked on Johor isle
Compiled by SIM LEOI LEOI, BEH YUEN HUI and A.RAMAN


AN ISLAND off Mersing in Johor has become a hot spot after it was used as the location for a European reality show, which had its participants running stark naked.

Scenes from the Survivor Robinson Ekspeditionen programme, which had been broadcast over TV3 in Denmark, were published on an online newspaper ScandAsia.com.

A reader with family ties to Malaysia alerted Harian Metro about the programe.

In the scenes, both men and women were seen running along a sandy beach without a stitch on.

The Danish national who e-mailed the images to Metro said he was surprised that the Malaysian authorities had allowed the filming although the show was soft porn.

It is believed that this was the first time the programme had made 16 out of its 22 participants strip naked for the run while five others got to keep their underwear on.

It is also understood that a woman who refused to strip was kicked out of the show and sent home to Denmark.

An official at the Mersing District Council said it had only allowed the filming after telling the producers that they could not have naked scenes on the island as it might offend local residents.

“The filming was originally scheduled at Pulau Besar for this and next month before moving to other islands,” he said.

P/S:siapa lak beri kebenaran berbogel di Mersing ni.Hisham kena jawab ni..dulu umno heboh se malaya bila eli,adun lanjan dikatakan berbogel sedangkan perkara itu tidak benar....

Xenan said...

bro TP,

mohon bantuan support n hebahan demi nasib tahanan ISA.Apa lagi lah senjata yg kita ada nak lawan.

http://bebaskanmereka.blogspot.com/2009/05/desak-pas-pkr-sediakan-2-penjihad.html

Harap boleh ajak kawan2 sign petisyen

tok iskandar said...

Ramai yang bertanya sah ke Ganesan sebagai speaker pasal tak angkat sumpah pun depan Sultan atau Raja Muda Perak.
Ini lagi satu silap besarnya UMNO
sekarang Hee dan Ganesan atau zambri boleh dituduh penderhaka
paling best soalan orang ramai...semalam du perak bersidang ke masa Sivakumar diusir sedangkan Raja Muda Nazrin tiada di dewan ketika itu
pening lagi mahkamah dan dunia akan mentertawakan kita
najib paling besar menanggung malu

Naruto sensei said...

Salam ?

Apakah UMNO tak merasa malu dengan PAS, hanya nak mencari kelemahan PAS sahaja walaupun UMNO tahu PAS dalam keadaan yang kukuh mendapat sokongan dari Melayu dan bukan Islam sekarang ini?

UMNOlah yang sepatutnya malu dengan sendiri kerana dalam 51 tahun.. walaupun mempunyai parti komponen MCA dan MIC belum pernah dia mendapat sokongan yang padu walaupun dari komponen mereka sendiri..

UMNO merasa cemburu apabila PAS mendapat sokongan padu daripada DAP sehingga PAS yang mempunyai kerusi tersikit dalam DUN Perak pun boleh melantik MB dengan sokongan DAP dan PKR..

Sedangkan kita lihat mereka cuba memainkan sentimen kaum sehingga mereka sendiri ditolak oleh kaum yang lain..Pernah ke UMNO mendapat sokongan Gerakan di Pulau Pinang? sehingga ke hari ini tak pernah pun melantik menteri dari kalangan melayu walaupun mereka mempunyai kerusi agak banyak suatu masa dahulu di Pulau Pinang.

Malah di Sabah sendiri mereka sendiri tak mendapat sokongan padu dari parti komponen mereka sendiri apabila berebut2 hendak menjadi KM sabah sehingga terpaksa mengadakan sistem penggiliran KM Sabah..

Jika benar UMNO mendapat sokongan sudah tentulah parti komponen mereka sanggup memberikan sokongan dan meletak jauh kepentingan
masing2 dalam memimpin negeri yang mereka menangi...

Tetapi yang saya lihat parti komponen mereka sendiri kadang kala membuat tuntutan yang UMNO sendiri anggap tak munasabah untuk di turuti contoh apabila MCA menuntut ekuiti 30% dihapuskan di semua kementerian...bukankah MCA sudah masuk campur dalam urusan dan hak2 Melayu kenapa tiada orang pun ahli UMNO yang membantah...?

Sememangnya mereka ini bekerjasama dengan UMNO atas dasar kepentingan bangsa masing2 dan poket sendiri sahaja..mereka mempertahankan hak Cina dan India tetapi mereka sendiri menggadai kepentingan hak2 melayu yang termaktub didalam perlembagaan..?

Melalui UMNO jugalah Hak2 kita banyak yang tergadai.. Fikirkan.. sejak merdeka sampai sekarang berapa banyak tanah melayu yang hilang dari kita.? bukan tanah sahaja tetapi membawa kepada kehilangan negeri seperti Singapura dan Pulau Batu Putih.. adakah tergadai ke bangsa lain kalau tak ke bangsa Cina yang menguasai Singapura..?

Kita lihat pula berapa banyak budaya Melayu yang dipupuskan oleh UMNO? dari tulisan Jawi sehinggalah kepada bahasa sendiri malah tak malu menghina bahasa sendiri kononnya belajar sains dan Mate dalam inggeris boleh maju..

Sedangkan kita lihat banyak budaya2asing yang di bawa masuk sehingga kita sebagai Melayu keliru yang mana benar budaya kita sendiri..
Siapakah yang bertambah kaya? bukankah tokey Cina yang membuka gedung2 pakaian berbagai fasion mengikut budaya asing..

Inilah kelemahan UMNO dalam 51 tahun ini dalam mengekalkan dan mempertahankan budaya sendiri sehingga kita sekarang semakin hilang Identiti kemelayuan kita.

Dan sekarang kehancuran yang UMNO bina ini mahu pula diletakkan kebahu PAS adakah UMNO langsung tidak tahu malu? Berpuluh tahun PAS berjuang menegakkan Islam dan mempertahankan Melayu..

Sedangkan UMNO sendiri melalui berbagai Program pula menyesat dan menghilangkan nilai budaya melayu sehingga Jatidiri orang melayu hilang sedikit demi sedikit malah semakin parah dewasa ini.. adakah UMNO muhasabah diri dan melakukan perubahan? jawapannya tidak ..malah menyalahkan orang lain pula..

Sekarang apabila PAS mendapat sokongan DAP mereka memfitnah dengan berbagai tohmahan dan cacian sedangkan mereka sendiri gagal mendidik kawanan mereka dari parti MCA dan MIC sendiri yang tak sudah2 nak menghapuskan hak2 melayu sendiri..

Walaupun PAS mendapat dokongan dari DAP dan PKR, PAS tidak menggadaikan prinsip Islam malah berjaya menonjolkan imej yang baik kepada bukan Islam sehingga mereka tertarik mengkaji Islam dan membaca Al-Quran sesuatu yang tak bisa dilakukan oleh UMNO dulu,Kini Dan hampir mati..

Tetapi UMNO bukan nak berkerjasama memajukan nilai Islam itu sendiri, malah dengan fikiran politik sempit mereka mengecam orang bukan Islam membaca Al-Quran dan mengenal Islam..Adakah orang bukan Islam di Zaman Rasulullah saw terus saja masuk Islam tanpa mengenal Al-Quran..?

Sedangkan Al-Quran sendiri diturunkan untuk semua manusia supaya beriman kepada Allahswt.. malah didalam Al-Quran sendiri tiada sempadan bangsa dalam beragama Islam, semua manusia adalah sama..

Jadi dimanakah sifat malu UMNO setelah bertubi2 dikalahkan dalam pilihanraya sebelum ini.. Nampaknya UMNO masih lagi mengekalkan sikap sombong dan angkuh mereka malah tak terfikir langsung untuk berubah malah masih lagi mengekalkan ciri2 kezaliman..

Makanya nantikanlah kejatuhan UMNO yang dah diberi peluang selama 51 tahun memerintah tetapi masih gagal meningkatkan kekuatan Melayu malah semakin lemah Melayu itu dibawah UMNO..

Ingatlah tiada sesuatu bangsa di dunia ini...Apabila bangsa itu memerintah bangsanya sepatutnya menjadi semakin kuat, bukan menjadi semakin lemah..

Alahai MelayuUMNO layu jadinya..

Wassalam

tok iskandar said...

Pelik tapi benar?
1.Zambri kemukakan usul tak percaya terhadap Sivakumar tanpa kehadiran Raja Nazrin di dewan.
2.Hee Yit Fong selamba jer menggantikan Sivakumar sebagai speaker perak biarpun beliau masih lagi duduk di kerusi speaker.
3.Ganesan dilantik oleh ADUN BN sebagai speaker perak tapi lupa nak angkat sumpah depan Raja Nazrin
4.Polis ceroboh masuk dewan,heret dan usir Sivakumar keluar dari dewan.
5.Minum kopi kat warungpun kena tahan polis.
6.Pakai baju hitampun kena tahan polis.
7.Kebanyakan masa Dun Perak bersidang,ADUN-ADUN berdiri.Kejap je duduk.
8.Sivakumar jadi hero baru dan pecah rekod dunia sebagai speaker pertama diheret polis dan diusir keluar dewan.
9.Sivakumar pecah rekod tak minum,buang air dan makan selama 5 jam.
10.Najib kata PR malukan negara tapi dalam you tube dan media asing jelas ADUN BN yang memalukan negara.

9.

tok iskandar said...

Lepas ni mungkin polis akan menceroboh parlimen menangkap MP PR yang sedang bertikam lidah dengan MP BN.
Hisham akan beri alasan mengugat keselamatan.

Lepas ni mungkin akan ada Speaker PR yang kena heret polis dan diusir keluar dewan.Elok diluar dewan dipasang papan tanda dengan tulisan Polis dilarang masuk.

Elok jugak semua muka yang menceroboh itu dibesarkan dan disiarkan dalam blog pro PR kerana melanggar perintah polis tidak boleh berada dalam jarak 500 meter daripada Dewan.

Pemimpin PR yang ditahan polis di warung boleh saman pasal jelas menganggu ketenteraman awam

indraputra80 said...

Kepada ADUN BN yang memenagi kursi masing masing kurang dari 100 undi ,berfikirlah secara waras kezaliman dan penginayaan dan kekerasan yang di lakukan terhadap PR,adalah secara jelas nya melanggar tatasusila ,Adat,Dan saranan Agama.

Usah bersekongkol lagi dgn Puak Puak ini,mari lah menyokong PAS demi masa depan yang lebih baik.

Anonymous said...

apa yang perlu dilakukan kadar segera, PR mesti copy cd ni banyak2 tabur seluruh negara, bior rakyat tau, selain dari tuh secara cetak pun mesti dilakukan, jangan duk simpan jer,

Anonymous said...

Where is the law of Malaysia?