"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 16, 2009

Fatwa Baru UMNO: Tidak Salah Muslim Kerja Tempat Jual Arak..!

Reactions: 
  • Timbalan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi membidas tindakan JAIS menahan seorang penyanyi kelab malam, Azlina Abas, beserta 24 orang Islam yang lain di Restoran The Ship, Damansara Utama, tengah malam 10 Jun 2000 dan mendakwa tidak menjadi kesalahan bagi setiap Muslim untuk bekerja di tempat menjual arak.
  • Isu serbuan JAWI di Kelab Zouk pada 13 Januari 2005 dan menahan penyanyi Jeslina Hashim, 27, dan beberapa pengunjung Islam atas dakwaan meminum arak, Ketua Pemuda UMNO, Khiary Jamaluddin mengkritik tindakan JAWI malah menegur Exco Pemuda UMNO, Shamsul Najmi Shamsuddin yang menyokong tindakan JAWI. Khairy mengatakan tindakan Shamsul hanya pandangan peribadi dan bukannya pendirian Pemuda UMNO.
  • Ekoran bantahan pemimpin UMNO, pada 15 Februari 2005, JAWI mengeluarkan surat pembatalan saman terhadap Jeslina dan rakan-rakan muslimnya yang turut ditahan di kelab tersebut.
TPU - UMNO memang hebat..!

Lepas ni makin ramai anak muda beragama Islam akan melayan kaki tonggang sebab UMNO dah keluarkan "Fatwa" - "tidak menjadi kesalahan bagi setiap Muslim untuk bekerja di tempat menjual arak".

Apa kata penyokong UMNO..?

29 comments:

Anonymous said...

Inilah akibatnya kalau Allah dah tutup pintu Hati ..Itulah bala..
Jauhilah diriku bala mcm ni..

sasaudengo said...

Zali...TungakLangit...Jeffry!
(Putra Merdeka boleh masuk sekaki)

Mai la cepat bagi komen! Mano poi ekau ni jang, bilo kono tang palo, ekau sonyap yo... sakit ko, alahai anak omak!

kemboja said...

Itu lah manusia bertopengkan syaitan....

What happen to you UMNO.

Tak payah la bertepek dgn membawa sepanduk.....wayang aje...rakyat dah tahu perangai orang2 cam hampa tu...

DurianKampung said...

sasaudengo...

Ada sekoq lagi hang tertinggal.

Si Parpukari mulut busuk mcm gulai basi... apa komen??

cakcibor said...

Durian Kampong...
Ada sekor lagi mike tertinggal !!!
GOMO..,kawan baik parpukari...siang malam deme mencarut dlm blog masing-masing...

Anonymous said...

Zali.. itulah dia Parti tonggang ko.. silap2 ko pun sama tonggang???
Lu pikirlah sendiri...

Anonymous said...

Hidup umno, hidup arak

Anonymous said...

hahahaaa....si azmin dan shamsidar apa citer? GANJA si Topeng dgn ARAK apa bezanya?/????wakakakaaaaaaa..Perisik Rakyat@Topeng@Poji kaki GANJA!

ujang x-pkr said...

Anwar tidak ada membuat satu penyerahan rasmi borang keahlian PKR kepada Presiden Datin Seri Wan Azizah pada malam Black 14. Pada malam April 14, 2008 itu, Anwar dibenarkan aktif dalam politik setelah syarat masa yang dikenakan mahkamah ke atasnya sudah luput.

Anwar ke sana sini hanya sebagai Penasihat PKR dan Ketua Pembangkang. Dia tidak lagi menyertai sebagai ahli PKR. Tidak ada satu pun laporan berita - baik dari berita arus perdana atau alternatif atau online atau pun antarabangsa - yang melapur Anwar secara rasmi menjadi ahli PKR yang rasmi. Perkara ini diperakui oleh sumber-sumber dalaman dan ahli-ahli Parlimen tertentu PKR. Ramai antara mereka yang dapat menemui Anwar secara tertutup memberitahu dia sendiri mengaku bukan lagi ahli PKR.

Kenapakah demikian? Kalau dia bukan ahli PKR, bolehkah dia bertanding di Permatang Pauh atas tiket PKR? Ini tidak menjadi persoalan kerana ada beberapa kawasan yang mana tidak ditandingi oleh ahli PKR tetapi atas tiket PKR. Contohnya Wee Choo Keong di Parlimen Wangsa Maju, Dr Micheal Jeyakumar Devaraj di Parlimen Sg Siput dan Dr Nasir di DUN Kota Damansara. Dato Ibrahim Ali bertanding di Pasir Mas sebagai bebas atas tiket PAS.

Kenapa Anwar boleh terlibat sebagai Penasihat PKR dan bertanding atas tiket PKR tetapi tidak menjadi ahli PKR? Ramai membuat spekulasi Anwar masih mengharap mahu kembali menyertai UMNO. Harapan ini sentiasa ada dalam jiwa Anwar tetapi dia tahu dia tidak akan dapat kembali dengan menusuk sekali kebencian ahli UMNO terhadap Anwar. Dia hanya boleh berpolitik buat masa ini atas politik PKR dengan sokongan undi bukan Melayu, khususnya kaum Cina.

Kenapa dia masih tidak mahu terus jadi ahli dan memegang tampuk jawatan PKR sebagai Presiden? Jawapannya terselindung disebalik kenapa dia tidak benarkan Abdul Rahman Osman menentang Wan Azizah sebagai Presiden di pemilehan parti yang lepas. Dengan Wan Azizah, dia masih boleh mengekalkan kuasa tetapi tidak dengan Abdul Rahman. Pengaruhnya dalam parti masih dapat dikekalkan.

Kenapa dia mahu mengekalkan secara demikian? Menurut seorang aktivis PKR, Perlembagaan PKR jelas menetapkan seorang Presiden hanya boleh memegang jawatan tersebut untuk dua penggal sahaja.

PKR belum jelas boleh ambilalih kerajaan Persekutuan dan Anwar boleh ambilalih jawatan Perdana Menteri. Kalau Anwar pegang jawatan Presiden siang-siang, dia akan terpaksa gugurkan dalam dua penggal.

Dibuatnya PKR lambat lagi berjaya menjatuhkan BN, Anwar sudah tidak layak menjadi Presiden PKR masa PKR dpaat ambilalih kerajaan Persekutuan. Pastilah pengganti Anwar yang akan naik jadi Perdana Menteri. Anwar yang memikir, merancang dan bekerja, orang yang lain yang dapat.

Cita-cita Anwar hanyalah satu ia-itu untuk jadi Perdana Menteri dengan apa cara sekali pun hingga sanggup menjadi pengkhianat bangsa. Adakah Anwar akan biarkan peraturan itu kekal dalam Perlembagaan PKR? Pastinya tidak. Percayalah Anwar bukan benar-benar berpegang pada prinsip-prinsip demokrasi sedemikian. Semuanya mengenai Anwar mahu jadi PErdana Menteri.

anakbukitgantang said...

Salam ziarah,

DBKL ada Akta Hiburan (yang mana mengadungi penetapan penggunaan arak) oleh orang Islam yang dibuat oleh DBKL.

Manakala di Selangor ada Enakmen Hiburan yang diwartakan dibawah Kerajaan BN pada tahun 2007

Kedua dua akta dan enakmen ini saya dah teliti.

Komen saya hanya satu, jika buat komen, sila lihat bidangkuasa siapa, jangan tuduh kErajaan BN atau sesiapa-lihatlah bidang kuasa siapa . Walau apapun yang buat akta selalunya PBT, YANG BUAT eNAKMEN SELALUNYAyang buat enakmen selalunya kErjaan Negri.

Saya nak tanya semenjak berkuasa paa PR buat utk tambahbaik akta/enakmen/undang undang yang sedia ada bagi lindungi hak orang Islam, halang orang Islam minum arak?

Kalau BN buruk sangat, tambahbaik penguatkuasaan atau yambahbaik akta yang ada, janganlah mengutuk sesama umat Islam. Malangnya cakap berdegar deganr, jasa kepada Islam belum lagi kelihatan!

Sedarlah umat Islam, amsa kita dah terlalu suntuk, bacalah surah At Taubah dan Al Anfal, elak diri dari jadi kuda tunggangan Yahudi.

WAASSALAM. SAMPAIKANLAH KEBENARAN WALAUPUN IANYA PAHIT UTK DITERIMA

www.anakbukitgantang.blogspot.com

http://anakbukitgantang.blogspot.com/2009/08/tanda-orang-munafik-bila-berjanji-tidak.html

Anonymous said...

anakbukit gantang, kau ni marah sangat kat Zahid Hamidi si Lalang dan kat adik mat Moggol si Nazir anak Razak sebab bersekongkol ngan Yahudi ke?

Kalau macam tu kau komenla kat bolg pencacai najis umNO... Kat sini takda sapa nak sampaikan mesej ko kat talibarut Yahudi seperti nama2 diatas....

Hidup umNO... Hidup Yahudi....
Mari minum BEER....

kemboja said...

Rupanya ada juga manusia yg tak sabar tentang perubahan. Tunggu la. Pihak kerajaan PR sedang merancang suatu makanisma yg adil dan saksama.

Tapi....baru isu arak kau orang dah bising macam ayam tercabut ekor..
Masa 50 tahun memerintah S'ngor, kau orang diam membisu aje. Kenapa hahhhh....???

Walau bagaimanapun terima kasih memberi peringatan pada kerajaan PR. Bagus juga ada pembangkang macam BN ni.

anaklangkawi said...

Ya-lah apa kurangnya PAS di Selangor.. dlm ceramah berkobar2 cakap Islam .. arak.. maksiat..
tapi bila dah berkuasa.. kes remeh pun takboleh settle..

cakap tak serupa bikin

kemboja said...

Anaklangkawi....kau ketinggalan zaman....dia orang dah settle dah dan dpt makanisma yg baik

Tapi....

Apa dah jadi dgn Langkawi...jualan arak bersepah sana sini.

Dengar kata "sotong2 kering" makin banyak terdampar kat sana.

Jengok2 la sikit kat tempat hang tu....sound la sikit kat hang punya YB tu.....Takkan nak tunggu PAS ambik alih Langkawi baru hang nak tegok?

Aku pi kursus kat sana...tengok Langkawi....'Masya-Allah" sudah hampir mau jadi mcm Pantai kat California, US.

Apa ni......!!!!!!

bodik said...

umno dengan arak dah jadi darah daging...x blh d pisahkan. bila puak2 umno kata x slh bekerja d tempat arak...ini menunjukkan umno ini jahil sgt2. umno ni blh berkawan dengan abu jahal dan abu lahab.

Anonymous said...

itulah pemerintah dari gulungan umeno.... macam2 dah depa buat cuma utk sandiwara politik je....
bila pembangkang buat depa hebuh juga utk slot politik mereka...
en........... tak taulah apa nak depa buat pulak
kalau lama sangat duduk tangtu sawan dan nyanyuk pun sampai...

Anonymous said...

UMNGOK..UMNGOK dah menjadi dasar suka putar belit......

Anonymous said...

UMNGOK..UMNGOK dah menjadi dasar suka putar belit......

Anonymous said...

UMNGOK..UMNGOK dah menjadi dasar suka putar belit......

Anonymous said...

Pendukung Ajaran Syaitan apa kurangnya. Sebelum dapat kuasa.. takbir. Bila dapat kuasa.. takebeer..!!!! Berkokok kejap tapi bila ronnie pegang leher terus senyap. Islam dihina DAPigs celaka tapi N.Ajis angguk kepala. "Ambo bulih belako, amoi bogel pun ambo belo, nok kisah gapo". Cuba MIC atau MCA yang berkata, boleh terbalik dunia diceramahnya. Kata UMNO tolak Islam, alih2 tok2 bulu yang jadi fader2 dan Pope john untuk jahanamkan Islam. Islam kini bakal dimusnahkan PAS yang mengaku memperjuangkan Islam padahal entiti ini yang sering berlaku mungkar, bohong bila berkata, mungkir bila berjanji. Lagi?? Cukup la. Itu pun dah pedih telinga pak2 kopiah dan pak serban, tok2 bulu, ustater2, uu..laa..maakkk... korang. Cawcincau.... Selamat Berdakwah.
Zali, tungaklangit, jeffery n gang.. u all superb.

Anonymous said...

Pendukung Ajaran Syaitan apa kurangnya. Sebelum dapat kuasa.. takbir. Bila dapat kuasa.. takebeer..!!!! Berkokok kejap tapi bila ronnie pegang leher terus senyap. Islam dihina DAPigs celaka tapi N.Ajis angguk kepala. "Ambo bulih belako, amoi bogel pun ambo belo, nok kisah gapo". Cuba MIC atau MCA yang berkata, boleh terbalik dunia diceramahnya. Kata UMNO tolak Islam, alih2 tok2 bulu yang jadi fader2 dan Pope john untuk jahanamkan Islam. Islam kini bakal dimusnahkan PAS yang mengaku memperjuangkan Islam padahal entiti ini yang sering berlaku mungkar, bohong bila berkata, mungkir bila berjanji. Lagi?? Cukup la. Itu pun dah pedih telinga pak2 kopiah dan pak serban, tok2 bulu, ustater2, uu..laa..maakkk... korang. Cawcincau.... Selamat Berdakwah.
Zali, tungaklangit, jeffery n gang.. u all superb.

Anonymous said...

heheh.. sekor lagi syaitan bertopengkan manusia.. takbir disamakan dengan t....

kemboja said...

Sbb tu aku dah cakap BN = BiNatang

Lagi kita bagi nasihat...lagi bengap dia orang tu.

Meracau2 tak tentu hala....

Jadi betol la orang kata "Berkokok aje kuat tapi ekor penuh tahi" - BiNatang la tu...

lintahmalaysia said...

kan kita semua dah tau, yang umngok ni kan KAPIR! HABIS DI PUTARBELITNYA ISLAM.

Anonymous said...

Abang sekalian. Oleh kerana Abang semua suka cerita cerita berunsurkan sejarah. Pasal cerita dari tahun 2000 pun dimasukan. Suka saya ingatkan dari sudut sejarah bahawa yang keluarkan fatwa fatwa bukan orang UMNO tetapi saya dengar (orang Pas). Saya tak pandai sangat (orang biasa dan kebanyakkan) tak tahu sama ada sahih atau tidak.

Pasal saya pernah bekerja ditempat yang memang ada arak, iaitu hotel (4 bintang). Yang saya tahu ialah ia adalah atas pilihan orang itu sendiri kalau hendak minum atau tidak. Bagaimana jika kita bekerja dikedai runcit milik orang cina.

Bagaimana pula dengan isu menjual rokok? Haram/tidak? Habis yang menghisapnya seperti abang abang sekalian?

Saya juga menyokong pihak yang buat serbuan jika mengikut undang undang dan bersifat professional.

Saya juga rasa kalau kita hendak mengalakan orang di Malaysia untuk tidak minum kita kena pastikan arak itu mahal untuk tidak mengalakan orang minum.

Anonymous said...

topik nie zali and the gang sure tak jawab.....hehehehe..

Anonymous said...

wahai saudara kenapalah anda ni begitu jahil sangat? tolong lah hentikan mengapi-apikan bangsa sendiri.. malu la sikit dengan bangsa lain yang maikn bersatu.. jangan dok salahkan UMNO... cuba saudara renung kembali sejarah Tanah Melayu.. parti mana yang memperjuangkan kermerdekaan dan hak istimewa orang Melayu? renung-renungkanlah dan muhasabah diri di bulan puasa ini. insyaAllah

Anonymous said...

lintahMalaysia janganlah jadi orang Islam yang tersesat.. kamu ni siapa? nak kata orang UMNO kapir? kamu ni nabi ke? malaikat ke? muhasabah la diri dan buat solat taubat.. nanti Allah akan membalas segala perbuatan orang munafik.. orang UMNO tu orang Melayu dan beragama Islam.. tak semua yang korup...semoga kamu diberikan hidayah .InsyaAllh

Anonymous said...

Ingatlah bahawa Rasulullah menjalankan aktvititi dakwah bukan dengan mencerca, mengkafirkan orang, memaki.. tetapi dengn pendekatan yang cukup halus dan sempurna.. cuba anda fikrikan pemimpin yang suke memaki, mencerca dan mengkapirkan orang lain adalah jenis yang bagaimana? simple as that cuba fikirkan di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini. InsyaAllah...