"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, December 21, 2009

Blog Adalah Sumber Kebenaran Dalam Dunia Media Malaysia yang Penuh Fitnah

Alhamdulillah Syukur kepada Ilahi, Tulang Besi telah selamat menghadziri Konvensyen Blogger yang berlangsung di Markaz Tarbiyyah pada hari Ahad, 20/12/2009.

Tulang Besi mengucapkan terima kasih kepada penderma KawanlamePPP yang telah menderma RM1000 untuk tiket kapalterbang. Juga tidak lupa kepada penderma misteri yang telah menderma RM400. Harga tiket kapalterbang sahaja telah mencecah RM1200.

Lagi RM200 tu Tulang Besi guna untuk makan dan perbelanjaan perjalanan biasa.
Tulang Besi meminta para penderma supaya dapat meng “emai”l Tulang Besi pada malaysiawaves@rocketmail.com. Terima kasih kepada kawanlamePPP dan juga penderma misteri yang telah menderma RM400. Minta sangat supaya menghubungi saya melalui email di atas.

Saya bersyukur berjumpa dengan teman-teman lama terutamanya teman seperjuangan dalam kampus dahulu. Saya bersyukur kerana Ustaz Idris Ahmad juga masih ingat pada saya. Lama sungguh tidak bertemu sayang masa tidak mengizinkan untuk kita berborak panjang. Saya juga jumpa wakil PAS PJU yang telah menggantikan tempat saya sebagai Ketua Penerangan PAS Kawasan PJU. Ada juga rakan-rakan dari beberapa PAS Kawasan yang saya temui serta beberapa rakan yang saya kenali dalam Facebook.

Beberapa Komen Sepintas Lalu

Di sini, Tulang Besi ingin memberi beberapa komen :
  1. Kertas kerja kedua bertajuk “ Blog Sebagai Arena Dakwah Bukan Medan Memfitnah” yang sepatutnya telah dibentang oleh Ustaz Ghani Shamsuddin.
  2. Bagi saya PAS atau sesiapa sahaja tidak perlu takut dengan “fitnah” dalam dunia blog. Ini kerana kalau ada blog yang menyebarkan fitnah dan kata-kata dusta, secara otomatik blog tersebut akan disisih dari para pembaca.
  3. Ini kerana para pembaca blog adalah golongan yang berfikir dan mampu menilai. Seolah-olah pihak penganjur mahu menyamakan pembaca-pembaca blog dengan pembaca-pembaca Utusan Malaysia dan Berita Harian.
  4. Jadi, kertas kerja ini (yang dibentangkan oleh Hj Suhaimi Embong bukan Ustaz Ghani Shamsuddin) sebenarnya tidak perlu. Masyarakat pembaca blog yang akan melakukan penapisan mereka dan setakat ini mereka telah membuat keputusan yang betul.
  5. Mengapa saya kata mereka buat keputusan yang betul? Dari pembentangan Dr Abu Hasan, didapati keputusan PRU2008 telah dipengaruhi oleh blog dan beliau telah menaqalkan sebuah kajian yang dibuat oleh Universiti Harvard.
  6. Dengan kata lain, pembaca-pembaca blog telah berjaya mengatasi fitnah-fitnah yang dilayangkan oleh UMNO melalui media-media mereka dan telah mengundi Pakatan Rakyat serta memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat di 5 negeri serta 1/3 kerusi Parlimen.
  7. Itu bukti jelas BLOGGER tidak mudah dipengaruhi fitnah dan blog sebenarnya medan menyebar kebenaran bukan fitnah.
  8. Dunia blog adalah dunia hala. Sekiranya kita dituduh dan difitnah, maka kita berhak untuk menjawab dan para pembaca akan menilai sesuatu isu. MIsalnya, saya sendiri telah difitnah oleh seorang penulis bernama “Batu Api”. Dia berkata saya menyerang Dato Hasan Ali kerana saya mintak kerja lepas tu tak dapat. Saya lantas telah bersumpah dengan nama Allah menafikan fitnah tersebut. Dan sehingga sekarang si Batu Api ni tak berani menjawab fitnah saya.
  9. Namun, Songkok Putih/Tranungkite Online masih menyiarkan tulisan-tulisan beliau menyerang saya padahal terbukti Batu Api ini seorang pembohong dan penyebar fitnah. Ertinya, Laman Tranung Kite ni pun sumber fitnah dalam dunia cyber Malaysia.
PENUTUP

Secara umumnya, saya nampak program ini dianjurkan sebagai respon kepada pendedahan-pendadahan yang dibuat oleh dunia blog dalam beberapa isu yang melibatkan pemimpin-pemimpin PAS. Tema sebenar konvensyen ini adalah menyatakan rasa kecewa sesetangan kepimpinan PAS kepada pendedahan-pendedahan ini yang banyak mengagalkan perancangan puak-puak pro UMNO dalam PAS. Sebab itu isu ‘fitnah” di ulang-ulang baik dalam Ucapan Perasmian mahupun dalam Kertas Kerja kedua.

Dunia blog telah menjadi terlalu panas untuk pemimpin-pemimpin PAS terutamanya mereka yang pro kepada UMNO. Segala tindakan dan perancangan mereka telah didedahkan kepada ahli-ahli, perwakilan-perwakilan serta aktivis-aktivis parti oleh dunia blog.

Konvensyen ini diadakan dengan tujuan supaya kredibiliti blog dapat di minima kan di kalangan dalaman parti supaya kesannya tidak mendalam terutamanya pada masa-masa hampir waktu pemilihan PAS. Kalau nak tahu sikap sebenar penganjur dan pimpinan2 PAS pro UMNO berkaitan dengan program ini, silalah ke Laman Tranung Kite.

Akhir kata, saya agak keliru dengan ucapan perasmian Presiden pada program ini. Pada satu masa beliau berkata :
  • "Tak semua fitnah itu bohong, fitnah ada bohong ada benar, tetapi tidak semua fitnah boleh disebar begitu sahaja walaupun ianya benar, benar tapi jahat.
  • "Kita perlu meletakkan yang benar pada tempat yang betul," katanya.”
Tapi pada waktu yang lain, beliau berkata :
  • "Jihad paling afdal adalah bercakap benar," katanya lagi.”
Apa-apa pun, sebagai orang Islam kita tidak sepatutnya takut dengan kebenaran kerana ISlam itu diasaskan kepada kebenaran. Saidina Umar mengalu-alukan rakyat menegur beliau dengan pedang, inikan pula dengan blog.

Kalau Saidina Umar masih hidup, nescaya beliau akan berterima kasih sangat-sangat dengan bloggers kerana dengan bantuan Bloggers, Saidina Umar RA tidak perlu lagi meronda malam-malam mencari apa-apa kelemahan dalam pentadbiran beliau. Saidina Umar RA cuma perlu membaca blog sahaja dan dapat menyelesaikan banyak masaalah negara.

Tulang Besi

p/s - di bawah adalah beberapa gambar yang saya ambil sewaktu program tersebut.

21 comments:

joostspring said...

mu la org yg sebarkan fitnah tu tule babi!!!!

bukti paling nyata dan jelas mase PRK di N9 ari tu..pasal mamat kebal kulit buaya si air sirap..

tu yg dah kantoi..yg xkantoi bersepah lg taik dan fitnah yg tlah kau sebarkan..

Anonymous said...

"mu la org yg sebarkan fitnah tu tule babi!!!!"

PAS akan terus kalah jika masih ada ahli PAS yang membuat ungkapan ayat sperti di atas.

tok iskandar said...

www.thestar.com.my
ruangan star biz

Friday December 18, 2009
Gamuda proposes way to value water assets
By SHARIDAN M. ALI


Discounted cashflow accounts for future profits to determine net present value

SHAH ALAM: Gamuda Bhd, one of the three main water concessionaires for Selangor, hopes the Federal Government will strongly consider using the discounted cashflow (DCF) valuation method when making the takeover offer for the concession assets.

This is following 15 months of futile negotiations between the Selangor government and the water players which had failed to reach an agreement as the offer was deemed “too low”.

Group managing director Datuk Lin Yun Ling said the real issue behind the failed negotiations was the price, as the value of the concession lay in the recurring earnings and not the net book value.
Over the last 10 years, we have invested a lot in making the plant cost efficient and increased our profit margin.

“Everything has turned out quite well and recurrent earnings have become quite substantial. Moreover, we still have another 20 years in the concession,” he told reporters after the company AGM yesterday.

The Federal Government, via Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB), recently stepped in to resolve the takeover issue as it is a part of national initiative to regulate the water services industry for Peninsular Malaysia and Labuan under the Water Services Industry Act 2006 (WSIA).

Lin said DCF valuation was more suitable for the taking over of a concession asset as it accounted for the future profits (from the remaining future concession years) to determine the net present value.

“But we are willing to give a discount based on that valuation as a sign of goodwill,” he said.

PAAB was reported to make a new offer this week but nothing has been announced up to yesterday

tok iskandar said...

Over the last 10 years, we have invested a lot in making the plant cost efficient and increased our profit margin.

“Everything has turned out quite well and recurrent earnings have become quite substantial. Moreover, we still have another 20 years in the concession,” he told reporters after the company AGM yesterday.

The Federal Government, via Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB), recently stepped in to resolve the takeover issue as it is a part of national initiative to regulate the water services industry for Peninsular Malaysia and Labuan under the Water Services Industry Act 2006 (WSIA).

Lin said DCF valuation was more suitable for the taking over of a concession asset as it accounted for the future profits (from the remaining future concession years) to determine the net present value.

“But we are willing to give a discount based on that valuation as a sign of goodwill,” he said.

PAAB was reported to make a new offer this week but nothing has been announced up to yesterday.

The Selangor government, via Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB), had in February offered to acquire Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) and Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) for RM3.12bil, Konsortium Abass Sdn Bhd (Abass) for RM525.67mil and Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Bhd (Splash, in which Gamuda owns 40%) for RM2.06bil.

However, the offers were rejected by all four concessionaires as being too low.

In June, KDEB raised the offer price for PNSB and Syabas to RM5.297bil, Abass to RM1.892bil and Splash to RM2.975bil but it was rejected by both PNSB and Syabas, aborting the entire offer.

Lin said although the WSIA reportedly allowed the Energy, Green Technology and Water Minister to tear up the agreements that were entered into freely and willingly by both sides and could not be challenged in court, Article 13 of the Constitution clearly stated that no law shall provide for the compulsory acquisition or use of property without adequate compensation.

On Gamuda’s other businesses, Lin said the construction division was progressing well with its RM3bil works on Doha Airport and Sitra Causeway Bridges in Bahrain, both slated for completion by the end of next year.

“In Vietnam, for the Yen So Park construction, we have secured the sufficient financing of RM1.5bil, of which RM1bil is from banks and the remainder from the group’s equity,” he said.

He added that the company aimed for equal earnings contribution from its local and overseas jobs in the next financial year ending July 31, 2011.

Currently, two-thirds of the contribution comes from local projects and the rest from abroad.

Lin also said the electrified double-tracking project from Ipoh to Padang Besar would continue in the coming months as the Government had more or less finalised the land acquisition in Penang and Kedah.

“The Government has given us a one-year extension in view of the land acquisition delay. The completion of the project, as of now, is slated to be end of 2013,” he said.

The outlook was bright for its property development division, which was forecast to double its unbilled sales to RM1.5bil in two years from RM700mil currently, Lin added.

These positive developments were expected to contribute substantially to the group’s earnings in the current and next financial years, he said.

Gamuda posted a net profit of RM193.6mil in its financial year ended July 31, down 40.4% from a year ago

tok iskandar said...

The Selangor government, via Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB), had in February offered to acquire Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) and Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) for RM3.12bil, Konsortium Abass Sdn Bhd (Abass) for RM525.67mil and Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Bhd (Splash, in which Gamuda owns 40%) for RM2.06bil.

However, the offers were rejected by all four concessionaires as being too low.

In June, KDEB raised the offer price for PNSB and Syabas to RM5.297bil, Abass to RM1.892bil and Splash to RM2.975bil but it was rejected by both PNSB and Syabas, aborting the entire offer.

Nampak isu pengurusan air ni.bila baca tulisan akhbar the star ni,persepsi rakyat kat syarikat dan konsortium air ini mula berubah kerana nampak sangat cuba hisap darah rakyat.kerajaan negeri selangor telah tingkat kat tawaran kepada mereka tapi masih ditolak.ada sumber menyebut jika rundingan air ini gagal,pengurusan air selangor akan diambil alih oleh kerajaan pusat dan tarif air atau caj air di lembah kelang termasuk KL dan selangor akan meningkat kepada 30%.

Sudah sampai masanya kita buka mata dan mula menolak umno dan BN kerana dalam isu ni jelas mereka tak perjuangkan nasib rakyat

tok iskandar said...

Tabik kepada kerajaan pakatan rakyat selangor yang diketuai MB Khalid Ibrahim yang berusaha membela nasib rakyat marhain dan rakyat selangor sepatutnya merasa beruntung dapat kerajaan seperti pakatan rakyat.dahlah dapat air percuma,kerajaan pakatan rakyat berusaha mempertahankan pengurusan air selangor dan NGO juga rakyat selangor perlu bangkit mempertahankan kerajaan mereka.jika gagal korang semua kena bayar lebih caj air sampai 30%.mamak teh wunek RM2.50 segelas

taipingmali said...

sama-samalah kita bersaing mencari pelanggan. dan tugas Parti ialah menjual parti kepada rakyat. hanya produk yg baik menjadi pilihan.

MC_Shaharul said...

x abis2 la nk ungkit pasal UG,ish knp lah suka sgt buat2 cerita,heran aku...

tok iskandar said...

macamana nazir adik najib pm kita boleh dapat gaji paling banyak antara ceo company yang dimilik kerajaan.cimb kita tahu bukan milik swasta.
ini boleh mendatangkan marah rakyat.MP Pakatan Rakyat boleh tanya di parlimen ni.

tok bukan macam cybertroopers totok umno,cakap tok penuh isi dan hujah tok bukan kosong.korang nilailah sendiri nak undi lagi ke tidak umno dan bn lepas ni.cerita kat bawah ni

tok iskandar said...

dalam star biz akhbar the star hari jumaat 18 dis 2009 juga laporkan


CIMB in talks to sell down Seasam stake


KUALA LUMPUR: CIMB Bank Bhd is in talks with a few specialist parties to sell down its stake in its “bad bank” Southeast Asia Special Asset Management Bhd (Seasam) that manages its legacy non-performing loans (NPLs).

The country’s second largest bank by assets said it would consider a cross-listing in Indonesia if rules permitted.

“Logically, we would like to deconsolidate Seasam. (Selling) more than 51% would be nice,” CIMB Group chief executive Datuk Seri Nazir Razak told the media yesterday.

A wholly owned unit of CIMB, Seasam is a special purpose company that holds gross loans amounting to RM8.4bil and has a net book value of RM928mil.

CIMB yesterday signed a NPL sale agreement to dispose most of its legacy bad loans to Seasam.

The majority of the NPLs originated from the retail consumer segment and some dated back to the late 1990s, said CIMB in a statement.

It added that while the portfolio had been written down to RM928mil, the total value of the collateral was estimated to be RM2.1bil. Nazir feels Seasam would make a profit over time.

CIMB Bank inherited about RM14bil in legally claimable bad debts from its predecessor banks Bumiputra-Commerce Bank and Southern Bank with a net book value of RM4.8bil,

As at end 2006, the gross and net NPL ratios of the newly formed CIMB Bank were 9.7% and 6.1% respectively.

“Our strategies of reducing NPLs have been hugely successful with net book value of NPLs declining to RM2.3bil, or 52%, in less than 3 years.

“CIMB Bank’s gross and net NPL ratios (excluding CIMB Thai) have been brought down to 5.2% and 2.2% as at Sept 30, 2009,” said Nazir in a statement.

Nazir said the group was looking at the possibility of setting up a similar “bad bank” for its Thai business, where CIMB Thai had a bad debt value of RM300mil.

CIMB Group will seek a dual listing in Thailand next year as it wants to demonstrate its commitment to the country as well as to give investors there a sense of how big the group is.

hutang cimb cecah rm14 bilion.the star pernah melaporkan nazir razak ceo yang menerima gaji paling besar

Anak Bugis said...

Bukan senang nak memuaskan hati semua orang, malah sepandai-pandai pemimpin pun masih ada yang mempertikai dan menentang Pada pemimpin terimalah kritikan untuk menjadi pemimpin yang lebih baik dan pada mengkritik hendaklah menegur bagi memperbaiki kelemahan dan memperkuatkan lagi gabungan kita.

tok iskandar said...

macamana nazir adik najib pm kita boleh dapat gaji paling banyak antara ceo company yang dimilik kerajaan.cimb kita tahu bukan milik swasta.
ini boleh mendatangkan marah rakyat.MP Pakatan Rakyat boleh tanya di parlimen ni.

tok bukan macam cybertroopers totok umno,cakap tok penuh isi dan hujah tok bukan kosong.korang nilailah sendiri nak undi lagi ke tidak umno dan bn lepas ni

tok iskandar said...

juga pada hari jumaat 18 dis 2009 ruangan star biz the star melaporkan

Friday December 18, 2009
Maybank completes An Binh stake buy


It now owns the maximum allowed 20% of the Vietnamese bank

KUALA LUMPUR: Malayan Banking Bhd (Maybank) has completed the acquisition of 17.8 million shares or 5% in Vietnam’s An Binh Commercial Joint Stock Bank for about 356.3 billion dong (RM66.4mil).

“Currently, we have a 15% stake in An Binh Bank and the additional purchase will raise our stake to 20%,” president and chief executive officer Datuk Seri Abdul Wahid Omar said after a signing ceremony between Maybank and MoneyTree (M) Sdn Bhd to sponsor a year-long financial literacy programme for schoolchildren as well as the Maybank-MoneyTree Young Entrepreneur Start-up Challenger yesterday.

In a filing with Bursa Malaysia yesterday, Maybank Investment Bank Bhd said on behalf of Maybank that the bank currently held 60.56 million shares in An Binh following its latest acquisition

Maybank had on Dec 10 received a letter from An Binh Bank confirming, amongst others, that all approvals including regulatory approvals required from the Prime Minister’s Office, the State Bank of Vietnam and the State Securities Committee had been received.

Earlier, the country’s largest lender spent RM430mil to acquire a 15% stake in An Binh Bank.

With a 20% stake, Maybank’s holdings in the Vietnamese bank are at the maximum allowed for a foreign partner in Vietnam.

On another note, Wahid said Maybank’s exposure to Dubai was limited. “Our exposure is very small and it is manageable. It is less than 0.2% of our total assets,” he said.

To a question, he said: “Maybank has no intention of absorbing the RM50 service tax for credit cardholders proposed in Budget 2010.”

Wahid said if the bank were to absorb the service tax, it would defeat the Government’s purpose to encourage smart spending.

Maybank, which has about 1.6 million credit cards in circulation, is aggressively promoting debit-card usage

tok iskandar said...

Senior executive vice-president and consumer banking head Lim Hong Tat said Maybankard Visa Debit cards, launched in March 2008, had grown to over one million cards and would hit two million in a month or two.

Commenting on its outlook, Wahid said the bank was bullish on the economy next year. “Our in-house economists expect the economy to grow 4.5% next year. We expect 2010 to be a better year on the backdrop of an improving economy.”

On its partnership with MoneyTree, he said the programme was part of Maybank’s corporate responsibility efforts to promote financial education and awareness among the younger generation and cultivate entrepreneurship among tertiary students.

“The programme will enable them to be savvy banking customers and avoid personal debts and business losses,” he said.

Both programmes are expected to benefit about 25,000 participants.

MoneyTree chairman Datuk Nik Kamaruddin Ismail said growing credit-card debts, overspending and inability to service bank loans were clear indicators of the growing need and importance of promoting financial literacy.

“We cannot play down the importance of helping the young develop good money habits,” he added

tok iskandar said...

Senior executive vice-president and consumer banking head Lim Hong Tat said Maybankard Visa Debit cards, launched in March 2008, had grown to over one million cards and would hit two million in a month or two.

Commenting on its outlook, Wahid said the bank was bullish on the economy next year. “Our in-house economists expect the economy to grow 4.5% next year. We expect 2010 to be a better year on the backdrop of an improving economy.”

On its partnership with MoneyTree, he said the programme was part of Maybank’s corporate responsibility efforts to promote financial education and awareness among the younger generation and cultivate entrepreneurship among tertiary students.

“The programme will enable them to be savvy banking customers and avoid personal debts and business losses,” he said.

Both programmes are expected to benefit about 25,000 participants.

MoneyTree chairman Datuk Nik Kamaruddin Ismail said growing credit-card debts, overspending and inability to service bank loans were clear indicators of the growing need and importance of promoting financial literacy.

“We cannot play down the importance of helping the young develop good money habits,” he added

tok iskandar said...

KUALA LUMPUR: Malayan Banking Bhd (Maybank) has completed the acquisition of 17.8 million shares or 5% in Vietnam’s An Binh Commercial Joint Stock Bank for about 356.3 billion dong (RM66.4mil).

Maybank habiskan rm66.4 juta untuk beli 5% saham bank vietnam ni.berbaloi ke? Earlier, the country’s largest lender spent RM430mil to acquire a 15% stake in An Binh Bank.

RM66.4 juta tambah lagi RM430 juta untuk beli 20% saham bank ni.kos hampir setengah bilion tu.

sebelum ni maybak cetuskan kontroversi beli bank indonesia dengan kos yang merugikan dan dipertikaikan oleh lembaga pengarahnya.ada sumber memetik lembaga pengarah yang menentang telah disingkirkan.eloklah MP pakatan rakyat kaji perkara ni dan bawa ke parlimen.

jalak said...

tok iskandor ni mung nok citer mender ni...serabut aku tengok...

buker blog sediri laa wehh

Anonymous said...

Pelik juga. Bila Nik Amalina fitnah orang, itu dibenarkan sebab MEMPERTAHANKAN DIRI.

tok iskandar said...

1.isu pengurusan air selangor
2.isu cimb hutang rm14 bilion
3.maybank habis banyak duit beli bank indonesia dan vietnam
4.minyak,air dan letrik akan naik tahun depan.sekarang harga minyak dunia 73 dolar setong.tahun depan sure cecah 80 dolar setong
5.isu GST yang akan menyusahkan rakyat dan harga gula dan barang keperluan lain yang akan naik

Anonymous said...

Ayuh rapatkan kembali jemaah. Insya Allah yg ditegur dah sedar & yg menegur tu udah2 la ngungkit benda sama.
Aku suka artikel ni...

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23770:-pas-dan-blogger&catid=27:surat-pembaca&Itemid=46

Tok Pepijat

Semasa dan selepas era reformasi, blogger politik lahir bagai cendawan tumbuh lepas hujan. Pengunjung warung kopi yang bergelar "Penganalisa, speaker, ahli politik dan wakil rakyat" bertukar tempat. Dari warung ke komputer. Mereka mula mainkan peranan lebih berkesan.

PAS juga mendapat manfaat hasil ledakan "revolusi pemikiran dan teknologi" ini. Hasilnya keputusan PRU 12 juga impak sedikit sebanyak daripada penulisan blogger politik yang pro PAS dan PR.

Mereka tanpa upah siang malam mengadap komputer menaip membongkarkan kejahatan dan kezaliman UMNO dan BN. Sasaran "peluru" mereka hanyalah BN. Tiada yang lain.

Selepas PRU 12, keadaan sudah berubah. Beberapa negeri dapat diperintah PR. Wakil rakyat PAS bertambah. Peranan blogger politik pro PAS juga berubah. Mereka mula kritik apa-apa yang menyalahi prinsip parti.

Mereka begitu sayang kepada PAS. Teguran mereka ada kalanya betul dan tepat. Misalnya tentang rundingan dengan UMNO Selangor untuk kerajaan campuran. Ada pimpinan tertinggi tidak dimaklumkan.

Para blogger menegur tindakan tersebut. Akhirnya pimpinan "mengakui kesalahan" mereka. Tutup kes.

Malangnya ada segelintir blogger masih mengungkit-ngungkit perkara tersebut. Malah perkataan dalam penulisan mereka begitu biadap terhadap pimpinan ulamak. Mereka juga mula membahagikan PAS kepada dua pecahan.

Satu kumpulan pro TG Nik Aziz dan satu lagi kumpulan TG Haji Hadi. Mereka cuba lagakan antara pimpinan tertinggi ulamak.

Kita mula terfikirkan apa tujuan kumpulan blogger ini? Apa motif mereka ? Blogger ini juga mula menyerang peribadi pimpinan.

Kalau sebelum PRU 12, sasaran mereka hanya UMNO dan BN, kini sasaran mereka bertambah satu lagi. Sedihnya, sasaran mereka sesama PAS.

Malah serangan mereka terhadap pimpinan PAS lebih hebat dari serangan media barua UMNO lagi. Dengan memaki hamun dan melaga-lagakan sesama pimpinan.
Kita mengakui PAS bukannya 100% sempurna.

Kita juga mengakui pimpinan PAS juga tidak maksum. Dan kita juga mengakui hak peranan blogger menegur pimpinan. Tetapi biarlah ikut lunas-lunas peradaban dan akhlak Islam.

Sempena perjumpaan blogger di Taman Melewar Ahad ini, kita mengharapkan satu titik persefahaman bakal tercipta antara blogger dengan pimpinan parti.

Apa yang penting, kita masih berpegang, " Orang paling "jahat" dalam PAS, itulah orang yang paling "baik" dalam UMNO ".

Hey kawan ! Sasarkan Kalasnikov AK47 anda hanya kepada UMNO dan BN ! Jangan sia-siakan peluru anda.

Anonymous said...

Pendaftaran Pakatan rakyat akan menandakan saat zaman kegelapan PAS.

Kenapa?

Ingat orang melayu sokong PAS sebab PAS nak wujudkan undang2 dan car a hidup Islam. Orang melayu benci pemimpin rasuah yang beretntangan dengan Islam.

sebaliknya, orang bukan Melayu pula sokong DAP dan PKR sebab parti ini lebih sesnsitif kepada keperluan orang bukan Melayu. isu pokonya ialah mereka tidak suka MCA.MIC dan Gerakan kerana tidak memeprjuangkan nasib keadilan mereka . Isu bumiputera adalah isu utama. PAS berjanji tiada masalah,Semua kaum akan dapat keadilan sama.


Bagaimanapun deklarasi konvesnyen Pakatan rakyat, tidak menyatakan jelas isu undang2 hudud dan hak sama rata semua kaum. Rakyat melayu dan bukan-Melayu akhirnya sedar Pakatan rakyat bukan jalan penyelesaian, suka tak suka rakyat malaysia terpaksa pilih BN keranma tiada pilihan lebih baik. Ini akan dipergunakan Barisan nasional untuk pukul Pakatan rakyat habis2an. Dijangka Pilhanraya akan datang mungkin menjadi satu kemenangan sangat besar bagi BN.


Baik PAS bersendirian, jangan masuk BN dan jangan masuk Pakatan Rakyat. Kalau tak percaya, "cuba- try" pilihanraya nanti.