"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 05, 2010

60.000 Hilang Pekerjaan Tahun 2009..!

Reactions: 
Sekurang-kurangnya 60.000 Penjawat Awam Bertaraf Kontrak (PKS) telah dimansuhkan atau ditamatkan jawatan/kontrak mereka sepanjang tahun lalu. ini bermakna kadar pengangguran di negara semakin meningkat dan bukannya menurun seperti yang diwarwarkan oleh KERAjaan Pusat.
60.000 bukan 1 jumlah yang kecik beb... letaklah 60.000 bahagi dengan 12 negeri yang masuk dalam list 1Malaysia = sekurang-kurangnya setiap negeri ada 5.000 orang yang menghadapi masalah diatas.

Jadi untuk PRU-13 nanti, masih ada masa untuk Pakatan Rakyat berkempen menarik mereka-mereka yang teraniaya bagi menyokong Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti. kalau kena pada cara, setiap sorang dari 60.000 orang tu dapat tarik 2-3 orang untuk bersama sokong Pakatan Rakyat pun daj dikira cukup bagus.
 
Tunggu apa lagi..? mulakan kempen - "Rakyat didungukan, Kroni diutamakan"
 
PRU-13 kita tolak UMNgOk/Beer eNd sehabis-habisnya..!
 
Nak sokong lagi ke Parti yang membelakangkan rakyat..? jangan jadi BODOH macam pentaksub UMNgOk/Beer eNd..!

7 comments:

Kaki Merayap said...

Xpe2...
kadar pengangguran kt Malaysia adalah yang terendah di rantau Asia....

Lingam cakap ape??

corect..correct..correct
hidop Babi Negara(BN)!

Anonymous said...

Dalam bab ni aku sokong Nik Ajis;

Dalam keadaan ekonomi buruk sekalipun, tiada orang yang akan dibuang..

Apa rahsianya ya?

Sebenarnya dia tak ada buat apa-apa pun, banyak orang Kelantan berhijrah ke luar negeri sebab nak mencari kerja.. Bila kerja tak da waktu makmur di Kelantan, waktu susah gerenti tak da orang kena buang sebab kerja memang tak ada disana.

Anak Lenggong said...

Nak buang pekerja cam ner sebab kat kelantan pun takde keje sebab tu laa gro kat kl ni kebanyakan nya orang kelantan...

tulang ikan said...

pekerja kontrak di tamatkan tempoh kerana da xda keje nk buat...xkan nk duduk2 saja kt ofis tunggu duit masuk tiap akhir bulan?????dan kebanyakkan penjawat pekerja kontrak adalah dikalangan org kelantan???apa kes????

Anonymous said...

TB, aku teringin nak tengok PM 1Malaysia tak de kerja selepas PRU13 ni. Jangan haraplah malaun tu jadi PM lepas ni, aku nak buat kenduri besar bila dia dah tak jadi PM. Sebab dia tu manusia bonggok..

Harris said...

Kite kenduri 1malaysia!!Hah ha!!

Anonymous said...

Kena faham definasi kerja secara kontrak. Dlm ikatan kontrak tersebut mesti ada terma-terma yg membolehkan pekerja ditamatkan kontraknya jika tiada lagi keperluan utk mereka bekerja atau tiada lagi kerja yg perlu dibuat oleh pekerja berkenaan. Bila dah sain kontrak bermakna kedua-dua belah pihak telah bersetuju dgn terma kontrak tersebut. Oleh itu jika pekerja diberhentikan disebabkan salah satu terma yg telah dipersetujui tiada perlanggaran syarat dan kontrak.
Sebelum ini pun pekerja-pekerja kontrak ini telah disambung kontrak mereka bertahun-tahun lamanya. Sampai dah beranak penak.
Jadi apa kes? Siapa yg menganiaya?

Tahap pemikiran TP ni masih lemah dan lembab. Banyakkan membaca dan buat rujukan dan kajian sebelum mengeluarkan kenyataan.

Tapi tak heranlah kan, semua orang tahu TP ni siapa sebenarnya..dam dam dum daun betik..sbb itulah kenyataannya agak tolol sikit..

Sori ya TP, gua nak kejutkan lu sikit dari khayalan asap tu..