"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, January 26, 2010

Aduka On Trial: Dari Mahkamah

Reactions: 
Aduka Taruna diperintah tahanan reman sehingga 29hb. Januari, 2010. Berita selanjutnya akan menyusul.

32 comments:

SATU JARI said...

KENYATAAN MEDIA :MB Perak, Mahkamah Persekutuan putuskan 9 Feb
10 Safar 1431H


Mahkamah Persekutuan akan memutuskan pada 9 Februari depan kes pertikaian berhubung siapakah Menteri Besar Perak yang sah . Demikian satu kenyataan rasmi yang dimaklumkan kepada Sekretariat pakatan Rakyat Negeri Perak oleh MB Rakyat perak, Dato Seri Ir. Hj. Muhammad Nizar Jamaluddin sebentar tadi

Beliau juga memaklumkan telah menerima surat rasmi dari mahkamah berkenaan dan mahkamah akan bersidang pada jam 9.30 hari berkenaan.

Sehubungan dengan beliau memohon dari seluruh pendokong dan penyokong Pakatan Rakyat supaya mendoakan kepada Allah SWT agar mengembalikan keadilan dan kemakmuran di negeri Perak .

"Saya menyeru supaya semua pihak mendoakan kepada Allah agar mengembalikan keadilan dan kemamuran untuk negeri Perak" Katanya dalam kenyataan itu.

KENYATAAN MEDIA/25 JAN 2010

YB. DRS. KHALIL IDHAM LIM
Sekretariat Pakatan Rakyat
Negeri Perak.
dicatat oleh drs. khalil idham lim di 2:08 pm

KEPADA SELURUH RAKYAT PERAK YANG MAHU MELIHAT KEADILAN KE ATAS NEGERI PERAK TERCINTA MARILAH KITA BERSAMA-SAMA BERSEDIA UNTUK MEMPERTAHANKAN KEMAKMURAN DAN KEADILAN NEGERI DENGAN MEMBERIKAN SEPENUH KERINGAT DAN TENAGA MENUMBANGKAN ZAMBRY DAN UMNO NEGERI PERAK...

Pengasas said...

Salam PerisikRakyat,
Semoga AT dilindungi Allah.

muor76 said...

kesian pulak aku tengok khairul nizam abd ghani nih.... kesian kat keluarge dia...
tu ler.. cakap boleh berdego-dego.. tapi ontok-ontok ler... tapi kalo dah posting pengor dan kenyor camtu memang tak dpt nak elak ler.. report pon dah banyak.. kene ler gi rumah pasong.. dia kene tahan kat ner? rumah pasong muo ker?

Anonymous said...

Semoga keluarga dan AT dilindungi ALLAH -amin

Anonymous said...

Aku harap polis berlaku adil dan tidak mengapa-apakan saudara AT semasa tahanan reman.kepada keluarga AT bersabarlah dengan ujian ALLAH pasti ada hikmahNya.

zaminc said...

Semoga AT tabah...
rileks bro, ujian utk lu...

Anonymous said...

Ingin bertanya la, saya ni pengundi baru berdaftar, begini kah cara PAS mentarbiah ahli2 nya?
Maksud saya AT tu..sedih saya baca posting dia..tak melambangka seorang Islam atau pejuang Islam, hampir semua orang tak betol, sampai Aisah (r.a) , para sahabat pon dia berani kondem..sapa sebenrnya dia nie? Adakah dia orang yg tak sioman atau pecacai UMNO yg di hantar utk merosakan PAS?

niezam84 said...

Sembunyi tidak lama
Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my
2010/01/26
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.


Lelaki berusia 28 tahun yang menggunakan nama pena Aduka Taruna itu ditahan di sekitar Kota Bahru jam 4 petang semalam. Difahamkan penulis blog yang beralamat di Seremban, terpaksa menyembunyikan diri selepas menerima beberapa ugutan bunuh pihak tertentu yang tidak berpuas hati dan marah dengan kenyataan melampau yang diposkan ke blognya www.adukataruna.blogspot.com.


Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, yang mengesahkan penahanan lelaki itu berkata, suspek akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar bagi siasatan mengikut Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 selepas laporan awal diterima di IPD terbabit. “Polis berkemampuan menjejaki pihak bertanggungjawab yang menyalahgunakan saluran multimedia dan berharap penahanan ini akan menjadi pengajaran serta mencegah individu lain daripada turut berbuat demikian,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Sehubungan itu, katanya, polis menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang penghinaan, fitnah mahupun tuduhan tidak berasas di blog. Mohd Mokhtar berkata, sehingga semalam, pihaknya sudah menerima 31 laporan polis yang dibuat orang awam dan ahli politik seluruh negeri berhubung penulis blog berkenaan, termasuk 23 laporan di IPD Kluang, IPD Batu Pahat (4), Johor Bahru Selatan (3), IPD Seri Alam (satu). Jika didapati bersalah, penulis terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan. Penulis blog dikatakan mempamerkan nombor akaun bank di blognya menyebabkan golongan yang tidak berpuas hati padanya lebih mudah mengesan nama serta alamat berdasarkan akaun bank berkenaan. Kelmarin, akhbar menyiarkan penulis blog Aduka Taruna menerusi laman blognya, adukataruna.blogspot.com lancang mengeluarkan kata-kata berunsur penghinaan terhadap Almarhum selain mencaci kerajaan negeri yang dianggap bodoh. Penulis blog terbabit menerima lebih 1,000 komen susulan kenyataan beraninya dengan sebahagian besar daripada pengunjung blog menyatakan rasa tidak puas hati terhadap kenyataan melampaunya termasuk menyatakan ugutan bunuh. Kelmarin, kira-kira 300 Pemuda Umno Johor dan Belia 4B berkumpul di Pusat Maklumat Pelancongan Johor (Jotic) di sini, bagi melakukan bantahan aman terhadap penulis blog terbabit selain berarak sejauh kira-kira 500 meter ke Balai Polis Sentral untuk membuat laporan polis.


Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Fadil Muskon yang mengetuai bantahan itu menganggap kata-kata penghinaan Aduka Taruna itu tidak boleh dimaafkan walaupun penulis itu sudah memohon maaf di laman webnya. Mohd Fadil, berkata Institusi Raja wajib dilindungi selama-lamanya seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan tulisan yang dilakukan benar-benar mengguris perasaan pihak istana dan rakyat yang masih bersedih dengan kemangkatan Almarhum. Sementara itu, Exco Pergerakan Pemuda Malaysia, Ali Mazat, berkata rakyat perlu tahu peranan masing-masing dan kebebasan bersuara mempunyai batasan.

Katanya, permohonan maaf penulis tidak boleh diterima berdasarkan kesalahannya itu kerana ia bakal mengundang masalah lebih besar.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sembunyitidaklama/Article/index_html

KEJADAH APE NIE?

Anonymous said...

aku orang johor, aku tak respek pun kat arwah sultan johor tu.

dia memang terrorIST masa muda-muda dulu, itu semua adalah fakta sejarah yg tak boleh diubah-ubah lagi.

siapa mangsa dia, memang dendam sampai kiamat.

cuma satu saja aku respek kat arwah sultan johor tu, dia saja yg berani pergi ke bukit aman dulu dan belasah IGP bila dapat tahu Anwar kena belasah.

arwah sultan johor saja yg betul-betul gedebe!

Local Fighter said...

Semoga AT akan ditimpa lahanat bukan selamat!!

Memang Tok Guru Pas ajar bahasa kesat ker? Islam apa kebenda ni..!!

Ni sorang lagi anon 12.14. Komen kutuk Almarhum tapi penakut takde telor!

Kalau berani bagitau le sapa lu!!

Puak pencacai Pas memang selalu macam ni. Komen tapi letak sebagai anon! Penakut dan tidak bertangggungjawab!!

Anonymous said...

sendiri yang mulut bacul..nak salahkan orang lain....sendiri makan sendiri berak la wei...takkan la nak suruh orang lain berakkan kot...

Patutnya orang dah meninggal sedekah al-fatihah la, dikutuknya buat apa, kata menjunjung Islam dan keadilan, apakah yang dicari dengan penulisan yang sedemikian rupa...

moga AT dan keluarga dilakhanat Allah S.W.T dan diletakkan dalam golongan kufur dan fasik

amin...

Anonymous said...

BENAR TETAP BENAR..

Buat AT dan teman2,
Perjuangan perlukan pengorbanan.
Berjuanglah sehingga titisan darah yg terakhir..

Baik dibalas baik,
jahat dibalas jahat.

Teruskan perjuangan..

Anonymous said...

anon ataih,.

Memaki-hamun itukah PERJUANGAN??

Oh ya,.. perjuangan menegakkan ISLAM cara PAS

Anonymous said...

cara hamPAS

Anonymous said...

Saya heran kepada korang yang tak boleh maafkan AT atas ketelanjuran kata-katanya dlm blog. Sedarlah wahai kalian sesungguhnya Allah Maha Pengampun kenapa ente tak boleh..rasa-rasa ente lebih tinggi dari Allah Subhanahuwata'alla ke? Cermin-cerminkan diri dan beristigharlah saudaraku

Anonymous said...

LocalFighter budak hingusan. Masa zaman arwah sultan iskandar pukul orang dulu-dulu, LocalFighter tu belum keluar dari telur bapak dia lagi.

Cakap banyak LocalFighter, tok kau pun tak berani biarkan mak kau pergi Johor masa tu, bapak kau pun tak berani nak jejak kaki kat jb masa tu.

Kau pergi tanya mak bapak kau dulu baru nak cuba tunjuk hero kat sini.

Bodoh nak mampos!

asam_pedas said...

Wakaka.....

Si mulut bacul dah di BERKAS
Padan muka kau.....muka mangkok tandas
Orang2 Johor akan tunggu kedatangan kau....
TMj juga sure mau tengok si mulut celupar ni.....jenis bangsat

SATU JARI said...

Local Fighter nick pun sebijik mcm sampah UMNO.kalau ada 10 manusia mcm kau dlm malaysia memang rosak rakyat sebab perangai kotor kau ni.patutla org UMNO mcm kau ni hidup tak senang kalau tgk org senang, org susah pun kau nk rompak lagi.aku tak doakan keburukan kepada AT tapi kebaikan.untuk kau Local Fighter sampah aku doakan keluarga kau yg dilaknat itu lebih baik aku rasa.
paling kurang pn aku mintak bapak kau mandul dan mak kau mandul sekali supaya takkan lahir manusia mcm kau kt dunia ni.

kEEP BEBAL BENGAP MCM UMNO!

Anonymous said...

Buat apa nak hormat pada manusia kalau manusia itu tak hormat pada manusia lain, lagi-lagi kalau tak hormat pada Allah s.w.t.

Yang penting orang islam kena takut dan patuh pada Allah dan bukannya takut pada manusia yang mereka agung-agungkan.

Kalau gerak-gempa dah semakin menghampiri Malaysia, takkan manusia kat Malaysia ni dok takut kat manusia lagi kot pada hukuman dunia? Kalau Allah menghukum pula satu Malaysia dan Johor sekali akan ranap.

Jangan ambil mudah, kelmarin gempabumi berlaku di Sibu Sarawak scala 3.0 Tuan-Tuan. Masih takut hukuman dunia ka? Pikirlah sikit jangan jadi macam perangai kafir.

akuumnobangang said...

fakta..beb

dia menyerah,,bukan polis berkas

fakta beb

dia ada jantan..sebab tu serah dirI

fakta atau tak?

almarhum balun IGP kat bkt aman masa anwar ibrahim dibelasah..

ada sape2 pernah dengar cerita ni beb

kalau betul..CITER SIKIT

bravo almarhum

LAST ...

ALFATIHAH BUAT ALMARHUM

Anonymous said...

tq. baru tahu dia yg p belasah igp kerana nak bela anwar. tq, moga2 sedikit kemaafan dari Allah utknya. aaminn

Anonymous said...

Kalau orang Malaysia kata parti UMNO itu adalah parti haramjadah, tapi ramai juga yang menyokong dan membodek parti tersebut.

Begitu juga dengan Adukataruna... ramai orang terutama ahli PAS yang bangang berhujah mengutuk Aduka kerana kritikan yang kasar dan tegas namun ada juga orang yang menyokong ketrampilan Adukataruna sebagai penulis blog.

Nak salahkan Aduka bahagian mana..?

DAH MAMPOS BUAT CARA MAMPOS LA. BOLEH PLAK SIMPAN MAYAT NAK TUNGGU DATUK BENDAHARA BALIK DARI SHOOPING. BOLEH MEETING ISTIHAR SEDANG TGERLENTANG, PADAHAL DAH MAMPOS PAGI TADI. PERGI MAMPOS SAMA LU. BODOH PUNYA KERAJAAN SPESIS STUPID....

Dalam penulisannya tidak ada menyebut nama seseorang cuma penulisan dia hanya berbentuk persepsi saja. Sesiapa saja boleh mengeluarkan pendapat dan tuduhan yang berbeza terhadap artikel yang dikeluarkan.

Apakah permohonan Maaf kepada seluruh rakyat malaysia menandakan bahawa dia sudah mengaku salah kerana menghina Sultan Johor..?

Biarkan semua orang yang anti pada Aduka mengeluarkan komen stupid namun Aduka sendiri tidak stupid.

Kami akan terus menyokong AdukaTaruna demi memantapkan kekuatan parti PAS dalam Pakatan Rakyat.

awang sengkawang said...

KEBODOHAN TAHAP TERTINGGI BANGANGNYA IALAH MEMBANGGA-BANGGAKAN KEBIJAKSANAAN SENDIRI, TAHAP KEDUA BODOH IALAH MENGAKU BIJAK DAN TAHAP BODOH YG KETIGA IALAH MEMPERLEKEHKAN PERATURAN..

nota,

Budak tu kalau dia rasa dia masih bijaksana lagi maka dialah pemuda yg paling bodoh lagi bangang di M'sia sekarang.

Awang Dogol said...

Penyokong2 Aduka Taruna adalah penyokong2 yg bangang

Teruk betol......

UMNO mana yg ajar dia...cakap???

Ada otak tapi tak nak fikir...boleh jalan la. Sendiri bikin sendiri tanggung. Jangan nak salahkan orang lain.

Anonymous said...

orang yang dok sokong si lahanat tu ada orang yg tak ada pendidikan agama..termasuk kau perisik rakyaat..bodoh..dugaan tuhan konon..tuhan tak suruh kita mmbt pekara2 yg tak baik..pas tu salah kan org...BODO...

Anonymous said...

Pengumuman!

yang ramai2 kluar buat pulis repot tu ambik perhatian....

sila buat claim anda segera....boleh tambah sekali kos perjalanann dari rumah ke balai pulis dan balik. Kalu naik LRT jangan claim naik teksi ok!....

1 repot pulis, claim RM 3.50 sen sahaja.....ingat rate ni kay!

sekian...bloggers pembela power ranger!

The MIND!!!

Anak Lenggong said...

Bukan salah ibu mengandung menjadikan khairul@aduka menjadi manusia biadap..kesian mak bapak dok memberikan ajaran agama supaya menjadi manusia yang berguna tetapi disebabkan tersalah pilih jalan..hasil tarbiah daripada tok lobai pas menjadikan dia saorang yang hina dan bangsat adap sopan sebagai saorang manusia yang berakal..sepatutnya mamat ni di ikat dibawah pokok kat kawasan persemadian almarhum tuanku dan biarkan dua hari dua malam kat situ...

Cencaluk said...

ALLAH ada berjanji setiap insan akan diberikan balasan buruk dan baik. ITU YANG PASTI.

Setiap orang pastinya akan meninggalkan dunia ini. ITU YANG PASTI.

Setiap ibu bapa yang waras akan memberikan didikan dan asuhan yang secukupnya kepada anak mereka. ITU YANG PASTI.

Jadi apabila seseoran itu telah melakukan kesalahan dan kerosakkan jangan disalahkan mak bapa ataupun ALLAH.

AT kau sepatutnya menyesal dengan apa yang telah kau lakukan. Engkau telah menghina dan mencaci orang yang telah meninggal. Apa yang kau lakukan sama seperti kau membunuh dan menikam berkali-kali ke atas mayat yang tidak dapat melawan.

Cuba kau bayangkan kau masih boleh memohon kemaafan kepada ibumu, tapi adakah kau akan mendapat kemaafan dari orang yang telah meninggal dunia itu. Kau akan membawa dosa kau itu sehingga ke akhirat untuk kau tuntut kemaafan itu, yang mati dah tentu dosanya sudah terputus tapi yang hidup dosanya akan terus berterusan selagi masih hidup.

Cencaluk said...

Perisik rakyat.

Sebagai muslim kita sepatutnya mengajar dan menasihat orang ramai membuat kebaikan,apa yang selama ini telah kau lakukan.

Cuba kau renungkan dengan sedalam-dalamnya apa yang paling membanggakan telah kau buat untuk menuntut UMAT ISLAM DAN MELAYU dalam menyelusuri kehidupan mereka selama ini.

Apa yang pernah kau bakar untuk memastikan hidup mereka terang dan bercahaya.

Atau kau kaburkan dan hitamkan lagi kehidupan manusia di bumi ini.

Cuba ingat akan perkataan ini "ALLAH YANG MAHA ESA"

Kalau nak diberikan kau balasan tuhan tak kira masa dan tempat dalam tandas pun dia boleh kira CASH dengan kau.

JADI cuba ingat ALLAH tu banyak-banyak dan hindarkan diri dari segala kemungkaran yang telah kau dan AT serta Tulang besi lakukan selama ini. Jauhkan diri dari HUSAM kerna duitnya itu haram dan jika kau berikan keluarga kau makan maka mengalir wang haram didalam darah mereka.

AKU BUKAN PRO KERAJAAN TAPI AKU BEBAS Hidup Ibrahim Ali (PERKASA)

Sumo Piar said...

Jadilah dapat makan peri 3 - 4 hari. Malukan kawan jek.

Anonymous said...

Apabila seseorang muslim itu dalam kesusahan, kita tidak perlu mentertawakan dia, kerana manusia bukannya maksum. Manusia buat kesalahan walaupun pada mata sesetengah manusia itu ekstrem, tapi tak semestinya pandangan itu salah.

Ulama-ulama pun manusia biasa yang juga boleh ditegur sama seperti orang biasa. Sebab itu dalam satu hadis Nabi s.a.w. yang di riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, baginda pernah memberitahu sahabat-sahabatnya dengan kata "Addin nun nausehah", dalam bahasa Melayunya, islam adalah nasihat. Maka bertanya mereka pula. "Lim man", kepada siapa?. "Lillahi", kepada Allah katanya.

Bukannya menasihati Allah,tapi menggunakan Kalam Allah untuk menasihati sesama manusia. Seperti yang di katakan tadi manusia adalah makhluk yang lemah dan selalu melakukan kesilapan, kecuali para nabi saja yang tidak melakukan dosa.

Adalah salah bagi sesiapa di dalam blog ini mencaci manusia seperti AT, walaupun dia melakukan kesilapan atas apa pun sebabnya.

Oleh itu tak da gunanya mengutuknya orang yang dalam kesusahan kerana mungkin dia cuba menasihatkan pemimpin negara ini yang kebelangkangan ini banyak membuat kemusnahan dan kebejatan didalam pemerintahan, kerana sesiapa pun boleh ditegur dan di berikan nasihat, bila mereka-mereka itu sudah menyeleweng, tak kira dia siapa. Harap dia di nasihatkan dan di lindungi Allah. Sedangkan Allah boleh memaafkan makhluknya inikan manusia. Terima sajalah permintaan maafnya itu secara terbuka.

Umat islam harus sedar, nasihat menasihati adalah penting bagi memperbetulkan keadaan. Kita hendaklah mengambil ikhtibar tentang jatuhnya kerajaan islam Abbassiyah di Baghdad di masa zaman kegemilangan islam dahulu yang melahirkan ramai cendekiawan seperti ahli perubatan dan saintis. Sejarah tidak akan menipu manusia. Di kala itu, ketika dibawah pimpinan selepas Khalifah Ar-Rashidin iatu di bawah pemerintahan Khalifah Al-Mustaqqimbillah umat islam telah lalai.

Di zaman itu, ulama disiksa dan iman Safie dan Malik di siksa oleh pemerintah ketika itu gara-gara menegur kealpaan dan kesesatan hidup dalam gaya mewah pemerintah masa itu dengan mendera rakyat dengan pelbagai cukai-cukai yang tinggi bagi melangsungkan keborosan mereka.

Jadi Allah telah menurunkan bala kepada pemerintah itu, dengan di serang oleh tentera-tentera monggolia yang di ketuai oleh Genghis Khan, bukan Najib Khan. Bayangkan sungai tijlah di Baghdad menjadi hitam disebabkan dakwat-dakwat dari buku cendiakiawan islam di musnahkan untuk memberi laluan pada kuda-kuda tentera monggol melintasi ke Baghdad. Jadi hancurlah kerajaan Abbasiyah itu. Oleh itu perlu manusia-manusia dalam blog ini mengambil ikhtibar dari pengajaran kejatuhan empayar islam yang mahsyur ketika itu dari berlaku di Malaysia, kerana bila itu berlaku, doa-doa dari orang alim tidak akan lagi diperkenankan oleh Allah.

Anonymous said...

Kita di sini buat apa bising-bising. Amalkan budaya orang Melayu, yakni tidak menghina orang-orang yang telah meninggal dunia.

Tapi betul ke al-marhum Sultan Johor telah membelasah bekas IGP Rahim Nor. Ini berita baru aku dengar, tapi best.