"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, January 03, 2010

Isu Allah oleh Al Syeikh Al Ustaz AdukaTaruna Al Hafiz.

Oleh : AdukaTaruna

Gua ringkaskan jer la pandangan gua dalam isu Allah oleh agama lain nih. Memula pendapat peribadi gua dulu. Keadaan skang umat Islam produk UMNO sejak 60 tahun dulu tidak bersedia bhai menghadapi tipu daya yang terbuka akibat kebenaran penggunaan nama Allah oleh agama lain. Gua lebih condong kepada Taib Baling.

Tapi masalahnya, Allah tidak halang. Malah hujah waqi' (suasana) oleh beberapa ulama (seperti hujah Taib Baling) pula adalah pendapat ulama. 3rd party punya Islam. So, antara follow Al-Quran secara jelas (bahan mentah) atau memilih 3rd party ulama?

Khalid Samad.


Khalid Samad setuju penggunaan Allah oleh bukan Islam. Katakan gua tak setuju. Tapi gua tak setuju atas hujah apa? Hanya atas hujah peribadi yang umat Islam skang bla bla bla... Nak lawan dengan apa yang dibentangkan Khalid Samad, yakni bahan mentah, gua ingat satu benda yang tidak munasabah. Melainkan terdapat bahan mentah yang lebih auliya yang gua tak tahu, yang boleh menenggelamkan bentangan Khalid Samad.

Nik Aziz.


Nik Aziz penjaga dasar. Mursyidul Am. Sebagai penjaga dasar, Nik Aziz sudah bagi pendirian tentang isu ini. Yakni penggunaan word Allah oleh bukan Islam memang dibolehkan. Itu dasar. Kita tinggalkan kejap tajuk ni.

Hadi.


Masalah mamat sekor nih. Ghaib sekali lagi dalam gua Hiraq. Kengkonon taraf nabi la tuh. Presiden penjaga organisasi, penjaga taktikal.

Katakan Presiden berpendapat taktikalnya, penggunaan Allah oleh bukan Islam perlu dilarang. Hujahnya apa sahaja. Tapi katakan, itu pendapat Presiden.

Maka, dasar Nik Aziz tadi (falsafah jati), bertembung dengan taktikal (falsafah cabang), bagi mendapatkan falsafah jati itu sendiri. Mengikut Hukum Aduka Taruna 1, maka, dasar Nik Aziz boleh ditangguhkan. Dengan cara apa? Dengan kenyataan rasmi Presiden yang berbunyi begini (contoh) :
  • Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.
  • Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Namun, dalam keadaan umat Islam yang 60 tahun dilahirkan melalui pemerintahan serba silap ini, pihak jawatankuasa PAS mengambil ketetapan sementara, bahawa, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam perlu ditangguhkan.
  • Bagaimanapun, kami bersedia untuk menerima rundingan meja bulat dari mana-mana pihak yang membantah pendirian kami ini.
Kenyataan yang berwarna merah adalah satu percaturan. Gua tak tahu bidang perlembagaan negara atau undang2. Tapi dalam n3 ini, andaikan perlembagaan dan undang2 negara memang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Nak lawan lagu mana pun memang tak boleh. Kecuali ISA atau melakukan pembunuhan etnik jer. Selain itu, memang tidak boleh kerana perlembagaan negara membenarkannya. So, di sinilah fungsi kenyataan warna merah. Rundingan.

Dari kalah sia-sia, lebih baik dapat sedikit tawaran. Maybe PAS boleh tuntut pihak NGO Kristian :
  • Dalam bentuk dana bagi tujuan penjelasan kalimah Allah sebenarnya dibenarkan dalam Al-Quran. Cetakan, pembelian ruang iklan di akhbar bahasa Inggeris, Cina dan Tamil selain akhbar tumpuan Melayu, penganjuran forum, etc.
  • Dalam bentuk persetujuan mengadakan dialog terbuka membincangkan perkara ini. Antara ulama PAS + bebas dan Mubaligh Kristian.
  • etc.
Itu kalau perlembagaan penjajah memang menetapkan begitu. Tapi, kalau ada ruang untuk halang, berbeza plak kenyataan Presiden. Maybe seperti ini :
  • Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.
  • Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Dalam tajuk demokrasi, kami menghormati pihak Kristian yang menggunakan kaedah demokrasi, aman dan bertamadun bagi mendapatkan tuntuan mereka.
  • Dan dalam tajuk demokrasi juga, PAS mengambil ketetapan sementara menghalang tuntutan mereka. Ketetapan sementara ini diambil berdasarkan keadaan umat Islam hasil pemerintahan 60 BN ini tidak mampu mengharungi situasi yang mengejut seperti ini.
  • Satu hari nanti, mungkin dalam beberapa penggal terdekat, kami pasti kembali kepada dasar yang telah kami jelaskan. Juga menegaskan, kami tidak mengambil tindakan menghalang yang kasar, ganas, tidak bermadun, di luar demokrasi. Malah kami mengutuk tindakan seperti itu.
Mungkin la. Mungkin Presiden sepatutnya mengeluarkan kenyataan begitu. Asalkan tidak ghaib, dan terus wafat. Mayat tempatnya di rumah mayat atau di rumah bakar. Bukan di atas kerusi Presiden PAS.

Jalan paling mudah.

Jalan paling mudah ialah ikut Al-Quran. Maybe ada hikmah yang satu hari nanti baru kita nampak mengapa kita 'terpaksa' benarkan penggunaan word Allah oleh bukan Islam dalam waqi (suasana) Malaysia.

At least kalau Allah tanya kita nanti, kita boleh jawab yang kita follow Al-Quran. Dah benda alah tu tidak dilarang, kan. Apa pun, diakhir kata, 4 mazhab menetapkan tanpa khilaf, tempat mayat berada di rumah mayat. Bukannya di kerusi Presiden PAS.

Wallahualam.

p/s : Eh... ringkas ke nih?

14 comments:

Anonymous said...

Kenyataan yg mengelirukan dan menyesatkan. Pusing sana pusing sini. Konfius. Go back to the basic. Allah Yg Maha Esa, itu saja.

Anonymous said...

Sila menonton video oleh blogger ini dimana orang Kristen bangsa Arab gunakan Allah semasa sembahyang. Juga di Indonesia.

http://malaysianunplug.blogspot.com/2010/01/malay-muslim-groups-and-umno-in.html

Muhammad said...

Assalamu Ala man Ittabaa' al-Huda.

Umat Kristian adalah betul dalam istilah mereka menyebut nama Allah selagi mereka tidak mengatakan dan bermaksud Allah itu Isa.

Bahkan dengan pengakuan mereka bahawa Allah swt itu wujud, akan membolehkan kita berdebat bersama mereka untuk mengatakan bahawa Allah swt itu tidak ada anak.

Dalam Islam juga ada perselisihan mengenai Allah swt bertempat atau tidak. Ahluss Sunnah mengatakan bahawa Allah swt tidak bertempat. Wahabi Pula mengatakan Allah swt itu bertempat. Kedua-dua pihak masing-masing menggunakan dalil-dalil dari al-Qur'an dan sunnah.

Sebenarnya dua-dua tidak dapat mempastikan mana yang salah dan mana yang betul. lalu kata-kata siapa yang boleh di ikut.

Sebenarnya Nabi Muhammad saw sendiri pernah melarang kita untuk membicarakan perkara yang misteri ini lebih jauh daripada apa yang telah diajarkan di dalam al-Qur'an dan Sunnah.

Tentang roh yang ada di dalam tubuh kita sahaja, kita tidak tahu hakikatnya. Apatah lagi Allah tuhan yang maha esa. lalu jawapan bagi pertikaian itu ialah berhenti dari memikirkan samada Allah itu diam di suatu tempat atau tidak.

Mengenai dengan penggunaan Nama Allah pula, selain dari menggunakan Mahkamah Islam Antara Bangsa. Kita juga boleh menggunakan cara perdebatan di antara muslim dan non muslimm. Cara ini pun baik juga kerana Islam membenarkannya.

Mungkin dengan cara ini masyarakat non muslim akan lebih tahu mengenai Islam berbanding dengan sebelumnya. Amin.

Sila layari: http://rahsia-rahsiabesardalamal-quran.blogspot.com/

dan

http://surah-al-kahfi.blogspot.com/

wassalam

Anonymous said...

bukankah the herald adalah majalah dakyah katolik malaysia so
masih khilaf kah bahawa herald tu alat dakwah trinity katolik malaysia
tidak khilaf lagik katolik triniti sesat
menentang surah ikhlas

ikhlaslah UMNOngok

Anonymous said...

assalamualaikum...........
apa yg perlu kita selidiki mengapa baru sekarang gereja2 ini mahu menggunakan perkataan allah di saat akidah anak muda org islam semakin lemah dan kejahilan sesetengah penganutnya di pendalaman terutama sabah n sarawak!
mengapa perlu kita sokong sesuatu yang akan mengelirukan akidah anak2 kita nanti!
allah hanya untuk org islam demi mengelakkan kekeliruan dan menghentikan agenda halus yg jahat!

Muhammad said...

Assala Mu Ala Man Ittaba' Al-Huda.

Memang Benar, bahkan semasa zaman Nabi Muhammad saw sekalipun ugama Kristian sudah sesat.

Namun Allah tetap menggunakan namanya sendiri untuk disebut di dalam al-Qur'an pabila umat Kristian menyebut namaNya.

Sebenarnya, kitalah yang harus akur terhadap penggunaan Nama Allah swt dalam al-Qur'an apabila disebut oleh kaum kristian itu. Sebagai hamba Allah yang beriman tentu kita lebih berserah kepada Allah swt.

Walaupun Ulama Kristian menentang Islam dan mereka masih juga menggunakan Nama Allah swt, tetapi mereka tentu tidak akan dapat menentang Hidayat Allah swt dari masuk kedalam hati umat kristian lain.

Sepandai-pandai mereka mengaburi mata umat kristian, maka semakin kuatlah umat kristian mencari kebenaran.

Oleh itu perkataan Allah adalah baik untuk mereka.

Mengenai dengan muda-mudi Islam yang lemah ketika ini. Perkataan Allah swt didalam majalah Herald ini tidak boleh disalahkan.

Banyak perkara lain yang perlu dirujuk dan dikaji dan dibetulkan. Sistem pembelajaran, sistem persekolahan, sistem pendidikan, sistem pergaulan masyarakat, sistem pentadbiran, sistem perundangan semuanya perlu dikaji dan dibetulkan.

Bahkan sistem masjid sendiri ketika ini perlu dikaji dan dibetulkan, adakah sistem yang digunakan ketika ini betul mengikut sunnah dan al-Qur'an.

Kerana jika kita tidak mengikut huda yang betul, maka bagaimanakah kita akan dapat menjalani jalan yang lurus, dan kalau kita sendiri tidak berjalan dijalan yang lurus, maka bagaimanakah kita hendak membetulkan orang.

Oleh itu kita perlu membetulkan diri kita terlebih dulu, maka mudahlah orang lain untuk mengikut. Kalau kita sendiri tidak betul, maka bukan sahaja orang sukar untuk mengikut, tetapi mereka akan semakin jauh dan semakin sesat.

Allahhu 'A'lam bissawab.

Terima kasih kerana membaca ulasan ini dan menyiarkannya.


Sila layari:

http://rahsia-rahsiabesardalamal-quran.blogspot.com/

dan

http://surah-al-kahfi.blogspot.com/

wassalam

kulatlapok said...

salam Bro:

Ularmamak Padang Pasir mana ko dapat ni...aku baca leh jadi gila dibuatnya. Tapi betul juga kalau yg ko copy ni penulisnya dah hilang waras... nampaknya (tak waras) untunglah dia tak wajib sembahyang.. rasanya masuk lah syurga ulamak yg ko copy ni he he he he... amin

Anonymous said...

Hadi.

Masalah mamat sekor nih. Ghaib sekali lagi dalam gua Hiraq. Kengkonon taraf nabi la tuh. Presiden penjaga organisasi, penjaga taktikal.

Astghfirullah...marilah kita sama2 beristhfar agar tidak jadi seperti umno yg tidak tahu dosa pahala..

Anonymous said...

Satu lagi perkataan yang ulama umno melarang menggunakannya adalah perkataan "Altantuya dan kapal selam". Nanti akan dimarahi oleh Gurujib. Tuhan orang umno.

kucah said...

mana boleh aduka pakai gelaran ustaz, ustaz-ustaz ni tak main le dia pakai gelaran lain, dia kan mengaji atas planet, mazhab-mazhab ni tak main lah, mayat di rumah mayat, mayat dalam kubur le bengong tu pun nak kena ajar ke

Anonymous said...

Jagalah diri kita semua dari perbuatan syirik.

Pemimpoin PAs kena berhati2 bila berbincang isu Allah. Ulama mungkin tak ada masalah. Tapi kebanyakan orang biasa bukan kuat iman. JIka salahtafsiran buruk akibatnya, banyaklah soalan akan diajukan akhirat nanti kepada YB Khalid Samad atas kenyataan isu Allah yang dia katakan. Niat YB Khalid bteul tetapi harap2 dia berdoa bersungguh2 agar tidak terpesong akidah generasi sekrang dan akan datang akibat kenyataannya.

PAS kenapa tak tegas? Memang boleh ke?

Anonymous said...

bila2 anak Topeng Perak dan anak Aduka Teruna pun kata "ayah2 tuhan org kirstian Allah jugak kan?", AT dgn TP pun jawab.. "betul.." anak2 mereka pun kata "klu gitu, kita nok sembahayang kat gereja org kristian pulak lah, kat sana kita leh nampak Allah, kat surau dan mesjid kita tak nampak"

hahahahahah bodoh punya budak dua ekor ni TP dgn AT

Anonymous said...

assalammualaikum..........
saudara-saudara ku sekalian sedarlah mengapa gereja katolik ini hanya ingin gunakan pada majalah terbitan mereka sahaja tapi tidak digunakan kata nama allah dalam bible mereka! terang-terang ada agenda tersembunyi!(majalah tersebut mudah dieadarkan kepada anak2 muda dan diolah mengikut citarasa penerbitnya) ketepikan seketika fahaman politik kita, bersatu atas agama tercinta ini aku akui UMNO lah yg banyak merosakkan agama yg suci ini tapi dalam hal ini aku sependapat! mengapa perlu tegakkan benang yg basah!

Anonymous said...

Pro-UMNO MCA Is Anti Buddhist !
Contributed by Anak Mami

Ven. Phra Piya Thammo,
Rumah Pangsa
Blk A-7-9- Jln Padang Tembak,
11400 Pulau Pinang,
Malaysia

Dear Devotees,

Before I commence of my letter-writing toward. All of you, I would like to inform all of you that I am not satisfy with the lawyer, Dato YIP KUM FOOK (MCA chairman Gombak) due to his bad inspirit impressions because he sent an inspector to come to our SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia to arrest me without any good reason, moreover, the lawyer, YIP KUM FOOK is not satisfy with Chief monk.

When the Chief monk had me to go to his Temple already and he went away and left me alone to take care until Chief monk come back to the Temple first and he also told me not to leave the Temple if any committees or the chairman want to chase me out, you don’t leave the Temple at all understand? Then I said, alright? To the chief monk! On the second Day, YIP KUM FOOK(MCA Man) came to our Temple and talk to me. He tired to make some inquiry from me and he asked me, where I come from? I told him that I came from Penang.

Then, I told to the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) that the chief monk came to Penang and fetch me and invited me to accompany him to go to his temple in K.L. I am not aware that YIP KUM FOOK(MCA chairman Gombak) is not in a good terms with the chief monk, chief monk already in this way, YIP KUM FOOK try to create trouble with me unnecessary. That is why, the lawyer want to chase me out of the Temple. Then I asked the lawyer, why you want to chase me out of the temple? Moreover, the Temple is not belonging to you, UNDERSATAND? Then, I asked him, who are you? I don’t know you at all, you have no right to chase me or control me at all, UNDERSTAND? You are just like a layman only. Do you know the regulations that any the chairman or committee cannot control the monks and the Nuns at all, also UNDERSTAND?

I scolded him like that. Then the lawyer (YIP KUM FOOK, MCA Man) is not satisfy with me and he told me that he will called the police to come to the Temple and arrest me. I told him to go ahead and called the police to come and arrest me. I won’t run away, I said to him like that. I have done nothing wrong toward you, why you want to arrest me? He said, he doesn’t like me to stay here. I asked him, why? Again. After this he got very angry with me, then he phoned up to the police and the police came to the Temple and told me to leave the Temple.

I told to the inspector of the again, I am sorry, I won’t leave the Temple because the chief monk had instructed me not to leave the Temple without his consent, UNDERSTAND? Then the inspector told me to leave, again. I told him I cannot leave the Temple because the Chief Monk hasn’t come back yet. This time, the inspector got very angry with me and he took out his handcuff and try to threaten me, then I immediately show off my hands for him to lock me up but he scare, then again, the inspector told me leave the Temple again but I still don’t want to leave the Temple.

Then I phoned up to the chief monk again and I told him that the inspector insisted want to arrest me, you better come back to settle the case for me. After this incident, Chief Monk came back to the Temple and take me to go to another temple and stay their. That’s all about this incidents! Last of all, I would like to inform all of you, that no committees or the chairman can control all the monks and Nuns at all also UNDERSTAND? “They are higher than the King,” also! So how can the laymen, the committees and the chairman to control them: – EVEN THE KING ALSO RESPECTED THE MONKS AND NUNS. Why the chairman doesn’t respect the monks and nuns? They will carry the sins later on, UNDERSTAND?

Yours in Dhamma

Ven. Phra Piya Thammo
Penang, Malaysia