"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 29, 2010

Ku Li: Kelantan Berhak Dapat Royalti, Bukan "Wang Ehsan"..!

Matlamat untuk mengumpulkan 100,000 orang di Stadium Sultan Mohd IV tercapai untuk program Solat Hajat dan Majlis Penerangan Royalti Minyak oleh YBM Tengku Razeleigh Hamzah malam tadi.

"Berbanding dengan Forum Wang Ehsan anjuran UMNO yang dihadiri oleh hanya 500 orang (yang digembar-gemburkan 5,000 orang oleh media arus perdana) menunjukkan bahawa rakyat berdiri teguh bersama kepimpinan Kerajaan Negeri di dalam isu Royalti," tegas seorang pemimpin PAS yang sempat GB hubungi dan mengikut maklumat yang aku (TP) dapat, majoriti yang hadir ke majlis Forum Wang Ehsan anjuran UMNO ialah para pendidik yang dikerah supaya menghadirkan diri.
Sambil menegaskan kehadirannya pada sesi penerangan malam ini mendapat perkenan Istana Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, Negeri Kelantan berhak menerima royalti petroleum sebanyak 5% dan bukannya "wang ehsan" seperti yang terkandung didalam perjanjian antara Negeri Kelantan dengan Petronas.

“Saya maklum kepada Tuanku perkara ini, Tuanku perkenan. Pemangku Raja kata bagus Tok Li, bagus, beritahu rakyat perkara yang sebenar..!” kata beliau pada program penerangan isu tuntutan royalti di sini.

Justeru, Pengasas Petronas itu mengesahkan Kelantan berhak menerima bayaran wang royalti sebanyak 5% seperti yang termaktub didalam perjanjian antara Negeri Kelantan dengan Petronas.

Pada masa yang sama Tengku Razaleigh juga berkata beliau tidak mempedulikan apa jua tohmahan orang berhubung kehadirannya malam ini.
“Kalau ada orang kata atau tohmah apa-apa, jawapan saya - peduli apa orang lain,” kata beliau sambil menambah, kehadirannya adalah sebagai seorang rakyat Kelantan yang bertanggung jawab kepada negerinya dan demi kepentingan Negeri dan rakyat Kelantan.
Pada sidang media selepas ceramahnya pula, Tengku Razaleigh menyifatkan Pengerusi UMNO Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed sebagai pengampu manakala Utusan pula adalah "akhbar dongeng".

“Jangan sebut nama itu depan saya. Mustapa pengampu Utusan dongeng,” katanya ketika diminta mengulas kenyataan Mustapa bahawa Kerajaan Pusat hanya akan membayar wang ehsan kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

Ditanya konflik antara wang ihsan dan royalti beliau berkata, “royalti bukan wang ihsan dan wang ihsan bukan royalti, wang ihsan tidak wujud dalam perjanjian yang ditandatangani sebaliknya yang wujud hanyalah royalti.”

Bagaimanapun beliau menyerahkan kepada Kerajaan Negeri untuk menolak atau menerima bayaran royalti atau wang ehsan.
Terdahulu, Tengku Razaleigh dan Dato' Paduka Husam Musa tiba di sini kira-kira jam 9.30 malam tadi dengan diarak oleh 50 beca dari Persatuan Pengayuh Beca Kelantan dan hampir 30 buah motosikal Honda Klasik daripada Kelab Honda Klasik Kelantan sebagai tanda sokongan dari pelbagai pihak terhadap isu tuntutan Royalti Minyak Kelantan.

Difahamkan iringan beca adalah atas kehendak Persatuan Penarik Beca Kelantan sendiri untuk membawa Tengku Razaleigh sebagai tanda sokongan penerangan beliau terhadap tuntutan royalti negeri.
Majlis bermula dengan solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, diikuti solat Isyak yang diimamkan oleh Ustaz Mohamad Mustafa manakala solat hajat dipimpin oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Ucapan Tengku Razaleigh berjaya menarik perhatian orang ramai yang memenuhi padang Stadium Sultan Mohamad IV itu berakhir kira-kira jam 10.50 malam.

Beliau yang juga bekas Pengerusi Petronas dan Ahli Parlimen Gua Musang menyatakan Kelantan ada hak untuk mendapat royalti minyak sebanyak RM2 billion dan akan menjadi negeri yang terkaya.

Beliau turut mempersoalkan mengapa Kelantan tidak mendapat royalti minyak sedangkan Sabah dan Sarawak memperolehinya.

Memorandum berhubung tuntutan royalti itu diedarkan kepada orang ramai untuk ditandatangani dan akan diserahkan kepada Pemangku Raja dan Perdana Menteri.

Kira-kira 7 petang tadi, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hadir dengan diiringi timbalannya dan EXCO-EXCO Kerajaan Negeri Kelantan, Wakil Rakyat serta Pegawai Kerajaan Negeri.

Sumber - Kelab GreenBoc, editing dan gambar oleh Topeng Perak® Unmasked

82 comments:

Anonymous said...

Amin...moga2 terbuka hati Kerajaan BN utk kembalikan hak rakyat kelantan.. - Neo

Anonymous said...

1.Amin!selepaa ni moga-moga Tengku Razaleigh akan jadi MB kelantan!!.
2.Apa khabaq kickdefella!Apa khabaq Hussam!!!!!!
3.Tahniah ariffahmi!!!syoknya hang!!!sapa kata aku bersalah!!!!siap hangpa!!!!!!

Anonymous said...

Ucapan ariffahmi selepas solat hajat!
Wahai rakyat kelantan!Ambo terharu!sungguh terharu!!!Lepasni kita bukan saja boleh beli kek yang berharga RM300!yang harga RM3000.00 pun ambo bole beli!!kita pakat-pakat makan bersama!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sapa Pengkianat?? said...

Perghhhhhhhh...biar btol apa ak nmpk ni..rmai nya org..asal majlis umno x seramai ni ek?? ada yg x kena ke??

hahaha...ak mmg tabit spring laa kat PR..buat ceramah sentiasa full..umno wat ceramah sentiasa full jugak..full kerusi kosong wakakaa

Ketuanan melayu said...

ini baru di pangil islam..smpi brape ribu ntah org yg datang...klu umno dok menyalak psl kalimah allah tu..bape org je..sampai 10ribu ke?? kah3...

last2 apa jadi skrg??gereja kena bakar daaa..surau plak jd sasaran..

bodoh nya umno!!


umno??islam la sgt...


PAS FOR ALL~


UNDI PAS DAPAT PAHALA
UNDI UMNO DAPAT DOSA

btol x??

tepuk dada tnya iman bukan selera!!


wakkaaka selera wang besar?? haha

ORG ISLAM VS ORG UMNO said...

wahh...kena solat laaa...mmg cool laa..ceramah sambil solat..umno leh wat??

owh..umno ceramah sambil menari...

umno org islam ke?? melayu kan?

united malay national organisation

wakkkakkakakkak

Taliban said...

tak ada org bawak bendera parti pun.

sbb tu umno boleh join skali perhimpunan ni.

mmg cool

Anonymous said...

Anon 7.13am Tak perlu la nak bawak bendera parti kami bukan parti rasict mcm UMNOngok sampai terdesak nak bawak bendera "MELAYU UMNOngok".bendera tak penting buat perabis duit rakyat ja nak beli banner sampai kos juta2 untuk 1malam.itu lah PAS kelantan takdak bazir2 nak bawak bendera sana sini.duit bagi untuk pembangunan rakyat lagi baik.
jgn jeles pencacai UMNO.nak tumpang popularity murahan pulak dah...memang aku dah nampak PRU13 nnt dalam sejarah UMNO hilang 200% cleanshit dari muka bumi malaysia.

KNNT said...

alhamdulilah.....yang baik kita jadikan tauladan,yg buruk kita jdkan sempadan.....ALLAH MAHA AGONG....

Anonymous said...

ini adalah demonstrasi cara islam, perhimpuanan ini adalah untuk memperjuangkan hak rakyat kelantan...
sebagai rakyat kelantan mestilah kena sokong,
jangan jadi pengkhianat macam 2 orang tu...

anakmuaallaf said...

Salam,
Kesatuan hati rakyat Kelantan amat-amat tersentuh hati kecil akak.
Demi perjuangan dan hak fahaman politik diketepikan untuk anak cucu cik siti wan kembang..

mohon copy n3 ni ya..

mudz said...

TP.....sape ambil gambor??. Memang Bermakna.

Kagum aku melihat lapisan-lapisan saf...puak penentang pasti gerun melihat saf-saf ini.

Takbir....Pegi Mampos UMNgOK.

Edyes said...

100 ribu??

aku rasa baru 2-3 ribu orang kat stadium tu. Sebab aku selalu baca UTUSAN...

Anonymous said...

Alhamdulillah. Diharap semuanya lurus hati dan kekal iman tanpa ada apa-apa perkara berselindung disebalik himpunan ini.
Lepas ni TRH (Tg Razaleigh Hamzah) boleh mohon masuk PAS ikut jejak Zaid Ibrahim. Dan boleh jadi MB Kelantan pun cukuplah sbb selama ni dok kempunan tak dapat jadi PM atau TPM..
Yg ramai-ramai menadah tangan tu jangan lupa doakan supaya islam akan terus dilindungi. Doakan supaya kes kepala babi jgn sampai ke Kelantan. Mohon kpd Allah (yg islam punya) supaya kesucian agama islam akan tetap dipelihara..mohon utk kebaikan negara dan rakyat jelatan. harap-harap dlm solat hajat dan doa-doa yg dipanjangkan oleh hadhirin tersebut janganlah Nik Aziz mengetuai doa memohon pada Allah utk buncitkan perut atau utk meletupkan perut dan kemusnahan pada Najib serta pemimpin-pemimpin dan ahli UMNO yg mereka dendam dan memusuhi dari dulu, kini, dan mungkin selama-lamanya..

Anonymous said...

kuli kata berhak buleh royalti 2billion,ari tu kata 1billion,stopa kat 2o juta,lpas tu ada la org pas g oyt patut buleh 40 juta...wat mana se ni wei..

payah2 gak saman jela payah2 sgt gak...kuli pun kata mmg hak rakyat kelate..mesti buleh menang kalu g2 gak...saman bulehh 40trillion..

Jebat Durjana said...

Alhamdulillah... Ni la cara Islam...Ada sikit info,
Kawan saya yang bekerja di pelantar minyak di kelantan, nak tau kerajaan malaysia tak keluarkan permit kerja kepada mereka( dengan alasan tak mau rakyat malaysia bekerja di sana dan terbongkarlah segalanya ). Oleh itu dia terpaksa berulang alik ke kedutaan Thai di KL untuk meminta permit kerja..Dan kerajaan Thai meluluskan permit kerjanya...Dia rasa amat terkilan dengan apa yang kerajaan Malaysia buat kat dia... Lagi satu sekiranya dia nak pergi ke pelantar minyak tu dia kena pergi melalui thailand ( kerna permit kerja dikeluarkan oleh kerajaan Thai )yang mana lebih jauh jaraknya berbanding pergi melalui kelantan hanya mengambil masa 45minit ( kalau cuaca elok ). Lagi satu yang di hebohkan oleh Kerajaan malaysia tentang keuntungan daripada telaga minyak yang diorang nak bagi royalti tu hanya satu sedangkan ada lagi berpuluh2 telaga minyak ( field ) yang didiamkan oleh kerajaan.
Itu lah sebabnya kenapa UMNO perlu sangat menawan kembali kerajaan kelantan kerana kekayaan minyaknya yang harus dibolot seperti mana negeri terengganu. Tu la pasal Mustapha Mohamad nak bagi sangat duit royalti tu kat rakyat dia sendiri, kerana dia tahu kalau UMNO menang dikelantan,akan jadi kaya-rayalah semua orang UMNO ni....

atas pagau said...

Puji ! kawe rasa demo guna teknik super imspose nih...x kan la rama mace tu maghi dngar..kata kerajaan klate x dok prghe sokong doh..bayar kot nih..

Rakyat Perak said...

ada benarnya apa yang jebat durjana ni cakap.aku harap TP risik2 kan la isu ini dgn bloggers yg lain...aku taknak anak2 cucu pemimpin UMNoo je hidup senang lenang melancong sana sini...aku nak semua rakyat hidup senang.kita bukan hamba...dah mcm hamba pulak aku rasa

Batu Gajah said...

Aku tgk live dari mykelantan.tv malam tadi terharu benar kawe...

Anonymous said...

hebat sungguh perhimpunan ini. tahniah kepada penganjur.datang pula bukan dibayar.tersentuh hati melihat semangat mereka....

Anonymous said...

Takbir!!! Takbir !!!
Tahniah rakyat kelantan kerana berani turun dalam perhimpunan tuntutan hak untuk rakyat kelantan. Semoga rakyat negeri lain menjadikan contoh ..

AYer Keroh said...

Setelah 50tahun merdeka pertama kali dapat tgk UMAT ISLAM berkumpul ramai mcmni.mcm dekat baitulmaqdis je...semua rakyat tak mengira bangsa agama keturunan kecuali pencacai2 UMNO dah makin sedar penipuan dan kronisme oleh pemimpin dan anak2 ayam dari UMNOngok ni..alhamdulillah.baru la anda semua dapat rasa apa yang kami rasa...secukup rasa bersama-sama. -amin

ada video posting tak???nak tgk lagi...

Anonymous said...

Kepada pencacai taik UMNOk tak nak ulas ke tentang himpunan nie .. Barua2 UMNOk semua mesti tengah cari idea merapu mereka tentang himpunan inikan so... korang rujuk la berita hairan / utusan meloya / RTaikM / TV3suku tapi confirm gambar kat atas x disiarkan..

Ampang Keling Perak said...

tak sabar nak balik Perak nak mngundi untuk YB NIzar ni...aku nak kat PERAK 1day dapat buat mcmni jugak.aman damai je aku rasa...tak perlu la FRU kami tahu baik dan buruk.tahniah tuan guru nik aziz anda telah berjaya menjadi MB yg disayangi rakyat jelata.tak sia-sia perjuangan tuan guru

SUA GAMIS said...

assalamualaikum, TPU..

hampir setiap hari saya buka blog saudara selepas (kali pertama dan terakhir setakat ini) kita jumpa di belakang Pelangi Mall sewaktu saudara, Pakaq dan sorang lagi (x ingat dah nama gapo) berada di sana atas urusan tertentu (ketika itu-isu hangat AF). Masih ingat lagi? Waktu tu, Kelantan dilanda banjir besar. Air sungai pun dapat dilihat mengalir dengan lajunya!

tadok gapo2, cuma nak minta jasa baik saudara, saya nak copy paste gambar ni (& bagi kredit gambar ni ko blog PR) untuk diletakkan dalam FB saya. Saya turut dapat melihat saudara di stadium malam tadi namun tidak berkesempatan nak g tegur sebab duk jauh. kawan saya pun ada ambil gambar juga, tapi belum dapat dimuat turun lagi dalam masa terdekat sebab dia ada program.

Unknown said...

aku menagis gembira bila lihat gambar nie.... thanks bro..... semangatku naik kembali.. ayuhh cybertrooper PR hentam cybertrompet umngok

Walud said...

Terharu tngok gambar dan sokongan rakyat hok pandai berfikir, ambo bangga ada kerajaan negeri staro ni kat kelate, moga2 kerajaan kelantan kekal sampai bila2, insyallah..

Perantau Pulau Cupak said...

Rakyat kelantan telah membakar semangat rakyat negeri-negeri lain untuk sama-sama terus berjuang untuk keadilan rakyat...nik aziz dan pemimpin yang lain anda telah berjaya membuka hati,minda kami untuk berjuang untuk anak-anak cucu kami dari penjajahan UMNO parti kronisme...
ya allah berikanlah kami keamanan kepada negeri kami sperti di kelantan darul naim..........amin

Anonymous said...

ariffahmi mari tak male wei..

dia xwe penerangan ke lagu mana caro2 tuk belanjakan duit 2 billion wat kuli oyat tu...

maklum la mat arif tu kan ceo paling cerdik skali ats muka bumi ni muga hok pilih dia jadi ceo tu org paling cerdik skali di malaysia ni..

john said...

Salam...

KEPADA PENCACAI UMNO DALAM BLOG NI..GUNAKAN HUJAH BODOH ANDA..

ANTARA HUJAH BODO AMBO UNTUK UMNO:
-rakyet kelate keno kecing ko pas
-rakyat kelate belakon jah tu..
-superimpose je tuuu
-khayalan je ni bukan realiti..
-pas bayar so-palo hok gi rm100 rial
-pas pakso rakyat kelate gi..
-bla..bla..bla..

sasaudengo said...

Salam TP...

Tahniah! Satu permintaan aku...

Boleh tak nko buat post ttg "Forum Wang Ehsan anjuran UMNO yang dihadiri oleh hanya 500 orang" berserta dgn gambo2! Baru kita buat perbandingan kehendak rakyat Kelantan, sokongan rakyat Kelantan dan kekuatan kerajaan Negeri Kelantan! bagi besar sikit gambo TokTapa Pengampu yg dikelilingi penyokong seramai 5 juta tu... ke sama byk dgn nilai wang ehsan yg dtawarkan mengikut media Utusan Dongeng Melayu...

Berita Forum Wang Ehsan UMNgOk utk perbandingan... please!

pamie@malaysia insider travel said...

Tuan Topeng Perak,
ambo cilok gambar-gambar tuan hambo yang comel molek ke website kawe.

harap dimaafkan. kredit untuk tuan.

Anonymous said...

tak sampai pon 700 org..

Unknown said...

alaaa,,bukan 700 org laa...7 org wakakaaka...berita hairan mind :p

Harris said...

Sungguh..Terharu sgt2 ngan khadiran ribuan rakyat kelantan..Diri bulu2 roma gua nih!Para pencacai ameno x pyh komen la.Nanti tselah kebodohan dlm komen lu tuh.Simpan lelok bodoh bingai tu dlm kocek jgn kasik org len tau.Bikin malu 1malaysia jek nanti!

Anonymous said...

KALAU BETUL LAH KORANG SMUA WAT BENDA NIE SMUA, insyallah ALLAH akan tlg PAS.... tapi masalahnya Allah sendiri xtlg PAS, renung-renungkan la yea, wat la solat hajat mcm-mcm pun......pikir sendiri kenapa ALLAH xnak hantar bala bencana kpd UMNO...

aku pun xtau ,..xdak jawapan

TAPI nampak mcm PAS xdiredoi je...

Mengkudu said...

Terkeluar air mata ku bila melihat Imam membacakan doa. Semoga Allah memberi balasan yang setimpal pada PEROMPAK2 wang kerajaan Kelantan.

AMIN...AMIN...AMIN

sasaudengo said...

Anon 1.02pm menunjukkan kejahilan beliau dan keTOTOKannya dlm UMNgOk!

Sah puak2 yg kepedihan untuk menelan kebenaran dan kenyataan... tak memahami Islam yg sebenarnya.

Awang Dogol said...

Ala.....boleh setakat berhimpun di situ aje la. Kau orang duduk berkampung kat situ pun kita orang tak hairan. Wang Ehsan juga yg akan di beri.

Itupun kalau kau orang mahu...kalau tak mahu boleh jalan da. Sombong nak mampus.

Dah la sombong...undang2pun tak tau baca.

Yg blogers2 PR ni pi promosi apasal...nak ikut BANGANG serupa dia orang jugak.??? Tapi memang BANGANGpun blogers2 PR ni.

Anonymous said...

eh3 byk komen teh atas ni... aku rasa gambar2 tu superimpose jah tu... mana ada ramai setara tu org hok gi nih... x cayo2... mst hok g berapa ratus jah tu... tu pon kena paksa... tengok hok program forum hari tu, ramai kan... ramai sampai penuh dewan...

saje je ayat diatas sebagai sindiran je... terkejut aku tengok rakyat kelantan bersatu hati untuk menunjukkan mereka menuntut hak mereka...

Tengku, saya berterima kasih kpd Tengku sbg rakyat kelantan, rasa bangga sbb Tengku meninggalkan ideologi politik dalam bersama-sama rakyat kelantan menuntut hak yang sepatutnya...

knp Bekas Pengerusi PETRONAS mengatakan kelantan ada hak, sedangkan kerajaan kata x de hak...

perjanjian antara PETRONAS dan kerajaan negeri... so...

kepada pemilih, pilihlah pemimpin anda yang seperti di Kelantan selain dari Jeli pada PRU-13 nnt...

sekian, kalau dapat royalti tu, ambo bangga dengan semua yang menjayakan tuntutan ini...
terima kasih je lah yg mampu diucapkan...

muhammad isa said...

kalaulah himpunan nie utk memastikan hudud terlaksana atau kalimah Allah tidak dipermainkan..alangkah moleknya..tetapi himpunan nak dapat RM RM RM..sanggup mereka meredah malam..tah2 berapa le Husam habis kali ni..

apa pun tahniah kpd org UMNO..kerana mereka tak sebodoh org PAS..tengok jer Tengku Razaleih..korang puji bagai nak rak..alhamdulillah

Kapten Zero said...

Bestnya Kalau YBM Tengku Razaliegh masuk Pakatan bersama YB Yusoff, YB NOzula dan YB Adhan.boleh ajar stopa dan brahim katak cara main politik.

Anonymous said...

Kepada Awang Dogol mmg Dogol :
Ko tu yang Dogol x tau undang-undang sama la dengan pemimpin UMNOk ko tu baik ko gi study dulu ape yang termaktub dalam perjanjian petronas dengan kerajaan negeri baru la ko komen kat cni DOGOL!!!

JebatModen said...

TP! mintak kebenaran utk publish gmbar2 yg ko punya ni lam facebook ambe k...

Anak Lenggong said...

Sebagai orang muda - apakah yang saya ingat tentang Tengku Razaleigh? Pertama penglibatannya dalam BMF (klik sini dan sini). Kedua, pengkhianatan terhadap UMNO pada tahun 1988 (klik sini). Ketiga, tawarannya untuk bertanding jawatan Presiden Parti dalam pemilihan UMNO 2008 ditolak mentah-mentah oleh ahli UMNO (sini).


Apakah yang saya tidak ingat tentang Razaleigh? Saya tidak ingat apa jasa dan peranannya sebagai Menteri Kewangan semasa dia memegang jawatan tersebut. Apa yang pernah saya baca adalah kritikan penulis politik, Syed Husin Al-Attas tentang kemampuannya sebagai Menteri Kewangan berbanding kemampuan Tun Dr Mahathir yang dilihat jauh lebih berwawasan.


Semalam dalam twitternya Razaleigh dengan sombong berkata - "I stand here representing only myself. I am here upon principle." - jawapan kita - hmmm berdasarkan track record dia, kita tidak nampak dia sebagai seorang yang berprinsip sebaliknya seorang yang tidak setia kepada perjuangan dan pentingkan diri.


Katanya, "How are we to ask investors to have confidence in us if we can't even keep contracts between ourselves" - jawapannya - kerajaan negeri yang diperintah oleh pihak yang diragui tentang amalan kronismenya (klik sini) serta dilihat sebagai tidak mengutamakan pembangunan rakyatnya tidak layak dan diragui kemampuan mereka untuk diberi kepercayaan menguruskan hasil minyak.


Balok habih, pembangune tok nampok (klik sini) merupakan rintihan rakyat, dengan adanya amalan kronisme yang tidak boleh dipertikai dan dipersoal oleh rakyat, yang teraniaya adalah rakyat.


Lebih-lebih lagi jika negeri diperintah oleh seorang Menteri besar yang mempunyai integriti yang diragui apabila mengaku menerima tajaan untuk menunaikan haji dari syarikat yang mendapat manfaat dari perniagaannya dengan kerajaan negeri.


Dengan bongkak, katanya lagi, "Kelantan may be poor. But we are not beggars. We demand what is righfully OURS." - jawapan kita - Kelantan mungkin miskin, tapi Razaleigh, Nik Aziz dan kroninya tidak.


"Righfully OURS" itu siapa? - Rakyat atau Razaleigh? Pas? Nik Aziz dan almenantunya? Hanya rakyat yang layak menerima wang hasil minyak; dan bukan Razaleigh, Pas, Nik aziz atau almenantu kroninya.


Sambungnya - "Let us re-examine the terms of Federation Agreement signed in 1948" - jawapan kita - "Let us decide on the new terms and agreement. New reality needs new agreement and terms. Especially when the state is burdened with credibility issues" - kronisme dan almenantunya. Tidak perlu cakap banyak Razaleigh - "Let us bring the matter to the court".


Bagi BN - RAKYAT diutamakan. Bagi Razaleigh dan Pas - kenapakah KEHENDAK MEREKA perlu diutamakan melebihi kepentingan rakyat? Jangan ada kawtim di belakang sudahlah? Kalau pergi Haji pun boleh kawtim, tak tahulah apa yang nak jadi lagi...


Tidak cukupkah lagi hasil balak di Gua Musang dan Kelantan? Hasil minyak pula mahu digomo. Untuk RAKYAT kah? atau untuk kroni dan ALMENANTUNYA kah?
Posted by Tun Faisal Ismail bin Aziz

Anonymous said...

Salam,

Saya ni takde la nk kata gambar tu superimposed. Saya bersyukur bila tengok gambar tu kerana masih ada lagi orang Islam bertapak di Malaysia. Ingatkan dah pupus, almaklumlah.Isu kalimah Allah sume taknak masuk campur. Atas sebab apa tak tau..

Berbalik kepada isu royalti,untuk menerangkan apa yang berlaku di KELANTAN, perkara yang berlaku di Terengganu boleh dijadikan rujukan dengan kenyataan Ku Li pada tahun 2000.

New Straits Times (Nov 1, 2000) melaporkan Ku Li yang merupakan salah seorang yang terlibat dalam Perjanjian 1974 di antara Petronas dan kerajaan Terengganu on payments involving petroleum, said the State was NOT ENTITLED to any royalty from the national petroleum corporation.

Ku Li menyatakan bahawa Terengganu menerima bayaran tahunan daripada Petronas bukan kerana mereka mempunyai hak atau sebab wang tersebut milik kerajaan negeri. Tetapi, kawasan penggalian berada di luar persisir pantai negeri. Dari segi undang-undang, semasa Petronas ditubuhkan, negeri-negeri di Semenanjung tidak mempunyai hak ke atas minyak yang ditemui di persisiran pantai.

KESIMPULANNYA, telaga minyak Kelantan telahpun disahkan melebihi 3 nautika oleh Ku Li SENDIRI dan mengikut fakta di atas, memang Kelantan tidak layak menerima wang royalti minyak.

Terima kasih,

jimmy said...

Cool! Real cool..

Anonymous said...

Ada sapa-sapa nampak Sheikh Kickdefella, pejuang rakyat (jaguh kampung kata Husam) sembahyang hajat kat stadium?

Rasa-rasa tak ade kot sbb. dia tu kaki wang ehsan..

Awang Dogol said...

kah..kah..kah....

Buta undang2 ka atau BANGANG undang2???
pR semuanya BANGANG..!!!!

azean said...

kalaulah semua org umno mempunyai semangat macam Tengku Razaleigh pasti nasib orang melayu terbela dan tidak merempat di tanah air sendiri,mcm mca dgn dap yg bersatu demi bangsa mereka, jadi check and balance antara mereka. mudah2an Allah ujudkan perasaan utk membela agama,negara dan bangsa di hati ahli umno bukan hanya cakap di bibir saja,amin.

Anonymous said...

semoga Allah membuka pintu hati Awg Dogol dan kwn2 nyer ke jalan yg benar, kejalan yg diredhai dan kejalan yg selamat...Amin ya rabbal alamin.....

Unknown said...

Tuan,
1.Ku Li tu tahuka kawasan mana yang dipertikaikan...

2.Tak payah bandingkan dengan SABAH dan SERAWAK...mereka dah ada minyak sebelum masuk MALAYSIA dan itu antara syarat perjanjian sertai MALAYSIA..

3.KU Li dulu menteri kewangan...tapi apasal masa ALLAH berikan kuasa...tak beri juga royalti kepada TERENGGANU...

4.PAS ada hujah, UMNO ada hujah..kenapa takut masuk mahkamah...belajarla dari si anwartu...

5.Yg Jelasnya inilah ISU yg PAS gunakan untuk PRU 13 nanti....jika ini terjadi malang sungguh...

6.Kepada semua pemimpin dan penyokong PAS ada beberapa perkara yg perlu anda teliti dan kaji sebelum bercakap pasal royalti...
a)Takrifan sempadan negeri...
b)Jarak Telaga 301 dari daratan kelantan....
c)Di telaga 301 tu ada minyak ko gas aje..

6.Ana tahu tapi malas nak beritahu...

Unknown said...

Topeng,

Kenapa ramai benar si pengecut dan bacul yang memberi komen kat sini.

Semuanya Ibu Bapa dia tak bagi nama.

Satu lagi, orang lenggong tak payah campur. Lenggong apa ada? baru je dapat balik dari PKM.

Anonymous said...

semoga Allah membuka pintu hati Layar dan kwn2 nyer ke jalan yg benar, kejalan yg diredhai dan kejalan yg selamat...Amin ya rabbal alamin.....

X2Pas said...

cik azean dan sekutu2nyaa..kalaulah ahli PAS juga punya sikap wala..sikap tak mencaci org seagama..alangkah bahagianya bumi Malaysia dan alagkah indahnya Islam..tengok DAP,Tengok MCA,Tengok MIC..mereka berjuang bukan kerana mereka dengki dan irihati pada perjuangan kaum mereka..tetapi keran mereka mahu membela nasib mereka..

ahli PAS tak senang tengok ahli UMNO senang..ahli PAS tak senang tengok ahli UMNO berilmu agama..ahli PAS tak senang tengok ahli UMNO tak caci maki mereka..ahli PAS menjadi tak keruan pabila UMNO menegakkan kalimah Allah..kenape yeer..kerana hati bersalut iri atau kerana iman tak selari kehendak hati..

Ore kito said...

mountdweller..ko jgn merapu dulu..komen takde nama kat sini bukan sebab ibubapa tak bg nama..tp sebab taknk publisiti...kalu nk berdakwah, contohi Rasulullah s.a.w..insya'Allah baru org kapir pun leh terbukak hati..bukan dgn kata2 kurang ajar..

Insya'Allah PAS for all..
Islam itu cara hidup kita, baru selamat dunia akhirat...

Doakan semoga Allah bukakan pintu hati org2 1malaysia menerima islam dgn sepenuhnya...

Takbirrrrrr !!!!

Awang Dogol said...

Blogers2 PR

Lepas ni kalau tak dapat Royalti cuba-cuba lah pulak minta sedekah dgn TEKUN NASIONAL.

kah..kah..kah...BANGANG-BANGANG

Anonymous said...

kenapa orang umno suka bakar gereja? runtuhkan masjid?... bodo ke ape?

Anonymous said...

huh..nampak gaya nyer, Awg Dogol masih tidak dibukakan pintu hati nyer lg..

Takpelah, kesian dia masih dibelengu oleh sifat bangang-bangang beliau..

Sama-samalah kita berdoa supaya sifat Bangang2 beliau tu buleh hilang..Amin

Awang Dogol said...

Blogers2 PR?

Malam ni tak nak kumpul lagi ka?
Buat la pulak dangdut ka...tarian gelek ka...atau...panggil DAP tayang Wayang Tongkol depa tu.

kah...kah...kah....
BANGANG...BANGANG.

tulang stainless steel said...

Puak PR dok banggo sgt..Ku Li dtg. Sape xkenal Ku Li org yg sebijik mcm Anwar. Bejuang utk kepentingan diri sendiri. Biarla Ku Li mempertahankan periuk nasik dier utk medapat sokongn terus dari rakyat kelantan.

Aku paham undang-undang. PAS tahu dan menyembunyikan fakta bhw telaga tersebut berada di dlm kawasan PERTINDIHAN MALAYSIA-THAILAND. Ckpla berape2 billion nak tuntut pun..tp kita terpaksa menerima hakikat kita terpaksa berunding dgn Thailand terlebih dahulu untuk ape2 tuntutan.

Aku xkesah wang yg diberi tu wang ihsan ker xpun wang royalti. Kalo Kelantan nak tuntut hak dier, Silalah bersama2 dgn kerajaan Pusat untuk menuntut hak tersebut. Ko igt senang2 Najib dan Pak2 Menteri lain pegi berunding dan Petronas mengeluarkan berbillion wang untuk gali telaga nih..Kerajaan Negeri senang2 jer tuntut 11 billion. Oit xmalula woi.. Org lain buat keja korg dok rileks pi sembahyang hajat, doa-doa pastu dok melopong jer xmembantu memperjuangkan hasil minyak nih.

Apa sumbangan PAS dlm usaha mencari hasil telaga baru nih??. Da nmpk hasil baru korg dok sibuk nak perjuangkan. Apesal sejak dari perjanjian ini temetrai dari tahun 70-an korg xsibuk pulak nak wat roadshow tuntut royalti minyak?
Kalo xde kerajaan Pusat ko igt minyak tu nak dpt ker?

Aku cdgkan Husam yg arif sgt smp xbrani nak bwk isu ni pegi mahkamah watla satu team carigali sendirik. Korekla kwsn yg ko rase ade minyak tuh. Kalo da dpt.. xkesahla minyak gamat ker, minyak kuda ker, minyak masak ker ko kautla untung tu. Xpayah nak wat perjanjian ngn Petronas xpun kerajaan Persekutuan yg korg rase zalim tuh.

Ape2 pun. Aku aminkan jerla doa-doa dlm program solah hajat yg dianjurkan tuh. Amin...

Anonymous said...

kenapalah pencacai umno ni bodo-bodo semo.... make babi ko?

Anonymous said...

to awang dogol

apesal pemuda-2 umno tengah kecoh ni dunia dah nak kiamaat ke ????

best jugak baca si parpukari ulas pasal k.j ni dlm blognya house pk

Harris said...

Gua dh kate dh komen2 pencacai ni sumenye bangang2 blake.Byk sgt yg kona lipatnye.Wlu ape pun,syabas rakyat kelantan!!Tuntut hak kamu smua yg tlah dselewengkn oleh kerjaan pusat!!!Allah pasti bsama dgn org2 yg benar..pasti!

Aidi-Safuan said...

mak aih.ramainyer datang solat hajat. alhamdulillah~

matrengganu said...

Esok semo hidung, gi ko klenek 1Malaysia...tak malu ker ? Mitok la duit dari Ku Li ...

tokiyudeng said...

daripada mu dok tuntut,baik mu cari sendiri telaganya,mu gali sendiri,mu ambil pitihnye dan mu bagi la kat puak2 yg dok sokong mu..mu ajak rakyatmu yang hok datang dengo kuli gi redah laut..gamakmu tak jumpa minyak,mu belilah minyak lintah or minyak gamat..tak pon minyak pati ikan..kaya mu wehhh..kaya..adik aku dulu male2 solat hajat minta tuhan turunkan pitih..aku kate keje,keje baru dapat pitih,takat mu solat tapi tak usaha tuhan tak gi kat mu nyer..PAS pon gitu gak..keje..keje,jgn asik dok sabong ayam je

Anonymous said...

ini bukan soal RM.ini mengenai hak rakyat kelantan.HAK!!!

pak chu said...

video ceramah n perhimpunan ni ada kat youtube..

http://www.youtube.com/watch?v=5fUMW6ozpxg

kagum ngan semangat org kelantan.. dok ribut-ribut kemelut dalam surat khabar tapi org kelantan tetap bersatu dengan kepimpinan islam.. syabas rakyat kelantan.. syabas kepimpinan islam PAS

Anonymous said...

Puak mana yang paling ramai masuk skim pak man telo ala baru!!Puak kelantanla!!Tenguk Nik abduk pun dah ada syarikat pak man telo ala baru!!haritu masuk syarikat tok guru!!Jual ubat!boleh cegah beribu penyakit!Ubat geliga otak pun ada!!hangpa jual islam oiii!!!Aku hairan anak tok guru boleh terlibat dengan skim piramid!!!
Gitula sifat orang kelantan!kerja penyegan!main dam besaq,sabung ayam,belaga belalang,hambat tupai!Tapi nafsu besaq!!nak kaya cepat!!!!Tak faham konsep TAWAKAL yang sebenaq!!!Ngaji ugama bagi habisla dulu oiii!!!!

Anonymous said...

SATU LAGI PROJEK MEGA kerajaan Kltan,. kumpulkan rakyat utk dgr ceramah perdana

rkyt dtg utk dgr kepandaian MB berceramah smbil diselitkan kisah nabi dan ayat-ayat suci

pentadbiran ngri????????

sampai bilakah rkyat kelantan terus BODOH

Anonymous said...

Anon 2:24

Tak pandai tadbir ? Cuba check hutang Kerajaan negeri sebelum PAS amil dan sekarang. Bezakan yang tu dulu.

UMNO pandai tadbir ? Kenapa dalam tahun 2009, rezab negara susut dengan teruk ?

Anonymous said...

Awang Dogol. kenape kau tak ajak ramai lagi gerombolan kau mencacai di sini. aku ingat kalau umno buat himpunan pun cuma orang-orang tua melayu yang dah mampoih saja yang mai. Kalau hang tak da kawan nak mencacai di sini, aku boleh temankan kawan baik aku seDogol macam kau. Nama dia kepala botak leher panjang..

Anonymous said...

Alhamdullilah ....Semoga Allah menolong orang orang yang benar

Anonymous said...

tuh duit org kelantran Ku li dah sapu dlm skancal BMF Bank bumi in the 80s. apa cerita bilion tu suma kat situlah.
abt time tis old almost expire corrupt olitician as Kuli TO DUDUK DIAM DIAM. AFTER ALL DIA DAH KENYANG ANAK BERANAK MASA DIA JADI FINANCE MINISTER.
SO BEAT IT.
DO NOT CAST THE 1ST STONE ,IF YOU HAVE HAND IN THAT SORT OF SHIT.

PLUS POLITICIAN MCM KULI NI OBSOLETE. ORG TAK NAK DIA DIA MASIH NAK PUBLISITI, SO LUDAH PARTI YG DIA PUNAH RANAHKAN MASA DIA ONE OF THEM. HE DOEST NOT HAVE ANY RIGHT TO CLAIM ALL THESE AS HE WALLOP ALL OF IT WHILE INPOWER ANAKA SEDARA DIA, KERABAT DIA SUMA ANGKUT.

Rohaifi Azri said...

Alhamdulillah aku antara org yg bkesempatan turun ke stadium menyertai Himpunan tersebut & PAS tidak membayar aku sesen pun utk hadir. Semoga royalti 5% dipulangkan kepada Rakyat Kelantan.

Wak Aji said...

Alhamdulillah... ramai yang turun solat berjamaah, besar pahala tuh.

Bab royalti ni sudah pasti PAS ada bukti kot, kalau tak, tak begitu kuat berkempen menuntut hak... SYABAS

Bagi kerajaan BN pulak, sudah pasti juga ada hujah-hujah untuk menangkis segala kemungkinan yang bakal di bawa oleh PAS.


Kata tak layak royalti, hanya layak wang Ihsan sahaja, apa salahnya bagi je wang ihsan tu pada kerajaan negeri, bukankah kerajaan tu pilihan rakyat, agaknya takut tak boleh masuk poket kot.

Nak tanyalah... Terengganu dengar khabar tak layak dapat royalti, yang peliknya mula-mula layak,kemudian tak layak dan sekarang ni layak balik, dah bersetuju pun Pusat nak bagi royalti. Agaknya masa mula2 gali, telaga tu dekat pantai, pahtu masa PAS memerintah, telaga tu bergerak nun jauh ke tengah laut.. tu yang tak layak royalti tu, la ni pula telaga tu bergerak balik masuk ke area pantai terengganu kot,.. tu yang layak tu..ENTAH LAH, TELAGA MINYAK PUN BOLEH BERJALAN KOT..

Kan senang kalau cakap terus terang.. royalti akan diberi jika BN memerintah... rasanya ramai pengundi akan undi BN.

Anonymous said...

kalu ado 2 pilihan jah bg negeri Klate....
1. Nak Pas perintah ko?
2. Nak Duit Royalti?
Kawe sanggup pilih PAS merintah lagi.... sampai hari Kiamat!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AMIN

Anonymous said...

kalu ado 2 pilihan jah bg negeri Klate....
1. Nak Pas perintah ko?
2. Nak Duit Royalti?
Kawe sanggup pilih PAS merintah lagi.... sampai hari Kiamat!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AMIN

Anonymous said...

kalu ado 2 pilihan jah bg negeri Klate....
1. Nak Pas perintah ko?
2. Nak Duit Royalti?
Kawe sanggup pilih PAS merintah lagi.... sampai hari Kiamat!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AMIN

Anonymous said...

Sajo jah BN putar belit...
padahal xsir wi so sen habuk pun ko Klate.....
takut Klate kayo....
maju lebih dari negeri lain...
Habihlah org Klate balik kijo negeri klate...

Anonymous said...

Hui... heranlah.... bakpo kedekut sgt BN ko klate..... putar belit supo ular sawo...

Xpo lah.... sembahyg hajat, kalu Allah xjadikan kenyataan pun..muga2 Allah tukarnya dengan pahala dan kebaikan ... Allah itu maha adil....
Allah nak uji... lagi byk ujian maknanya Allah lagi sayang....
Allah xuji apa yg tidak termampu ditanggung oleh hambanya...
maknanya... rakyat klate mampu menghadapi itu ini semuanya...........

hui ramai sungguh org g sembhyg hajat... aman jah tengok....
beza ngan konsert BN... satu malaysia lah... islam hadhari lah...