"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, January 01, 2010

Majoriti Orang Melayu Semakin Miskin & Tertekan Dibawah UMNO Walau ada DEB

Reactions: 
Sebelum ini saya ada mengeluarkan artikel berkaitan dengan betapa semakin ramai Melayu yang mahu meninggalkan Malaysia. Artikel tersebut bertajuk Ramai Belia Melayu Mahu Meninggalkan Malaysia?. Artikel tersebut menunjukkan betapa semakin ramai belia Melayu mahu meninggalkan Malaysia dan membina hidup mereka di negara lain. Trend ini cukup menghairankan kerana orang Melayu di Malaysia ada Dasar Ekonomi Baru yang sentiasa membantu mereka.

Bagi menyokong lagi artikel saya itu, suka saya membawa beberapa fakta ekonomi yang dapat memberi keterangan berkenaan dengan trend baru di kalangan belia Melayu ini.

Sila rujuk data di bawah. Pekali GINI (atau GINI Coefficient) adalah indicator menunjukkan jurang kekayaan antara yang miskin dan kaya. Dalam carta di bawah, dipecahkan jurang ini mengikut bangsa :
JURANG ANTARA KAYA DAN MISKIN DI KALANGAN MELAYU SEMAKIN MELEBAR

Kalau dilihat, jurang antara kaya dan miskin di kalangan Melayu telah melebar dari tahun 1990 ke 1997. Ertinya, hanya dalam 7 tahun jurang tersebut melebar dari 0.428 ke 0.4495. Pelebaran jurang dalam jumlah 0.022. Ertinya, hanya dalam 7 tahun, jurang tersebut melebar dengan jumlah 0.022.

Kalau mengikut trend ini, maka pada 2004, jurang ini akan mencecah 0.472. Ini bererti jurang antara kaya dan miskin pada 2004 telah sampai ke tahap sebelum DEB dilaksanakan (yakni pada tahun 1970:0.466). Ini juga bererti DEB telah GAGAL SAMA SEKALI di bawah pengawasan UMNO.

Mungkin kerana inilah Kerajaan UMNO/BN sudah berhenti menerbitkan jumlah Pekali GINI mengikut bangsa. Mereka takut kegagalan UMNO akan terserlah lagi.

MELAYU KAYA MAKIN KAYA, MELAYU TAK KAYA MAKIN MEREMPAT

Ini bererti UMNO gagal untuk membangun ekonomi majoriti dari orang Melayu. UMNO hanya kesah mengkayakan mereka yang sudah kaya. Mereka2 ini lebih dikenali sebagai UMNOPUTRA. Mereka adalah elit-elit Melayu yang hanya tahu menghisap kekayaan negara untuk kepentingan mereka dan sanak saudara mereka sahaja. Manakala majoriti orang melayu adalah seperti kerbau kepada mereka.

Jadi, tak hairanlah semakin ramai belia Melayu meninggalkan Malaysia untuk membina hidup baru di negara lain. Saya pernah berjumpa dengan seorang pemuda Melayu sewaktu saya transit di Bahrain. Pemuda itu juga transit di Bahrain kerana pulang bercuti dari kerja beliau.

Saya bertanya beliau bekerja di sebuah hotel sebagai pembasuh pinggan di Dublin, Ireland. Saya bertanya mengapa beliau bekerja di Dublin dalam kerja-kerja “kuli” sebegitu. Beliau kata, gaji yang beliau dapat sebagai kuli di Dublin lebih tinggi dari gaji yang beliau dapat sebagai eksekutif di Malaysia.

Hakikatnya, belia Melayu tidak akan teragak-agak untuk meninggalkan Malaysia walaupun ditawar kerja sebagai kuli di negara-negara Barat. Bagi saya, UMNO semakin gagal untuk memberikan peluang ekonomi kepada belia-belia Melayu walaupun berjalannya DEB.

DEB HANYA ALASAN UMNO UNTUK MENGKAYAKAN ELIT UMNO

Dalam berdegar-degar UMNO mempertahankan DEB, sampai menganjurkan demonstrasi mempertahankan DEB, rupa-rupanya MAJORITI Belia Melayu tidak merasa apa-apa dari DEB.

Biasiswa sudah tiada. Bila keluar universiti sudah berhutang. Bila keluar university, kerja pula tiada. Kalau ada gaji rendah. Kerja teruk. Kalau nak bisnes, kena jadi kroni UMNO. Bila jadi kroni, berapa la sangat boleh buat untung. Semuanya kroni2 UMNO sapu.

Pokoknya, UMNO memang parti bangsat, parti penipu, parti pembohong. Bila orang Melayu marah, dia salahkan Cina, salahkan DAP, salahkan semua orang. Yang dia mentekdaghah duit sampai buncit perut tu tak salah.

Kalau orang Melayu mahu hidup selesa dan menjamin masa depan, mestilah mereka menolak UMNO sepenuhnya dalam pilihanraya depan

Tulang Besi

P/s - Saya petik dari WIKIPEDIA berkenaan dengan mengapa Anwar Ibrahim dipecat :
Anwar dipecat dan difitnah kerana Anwar nak pastikan kekayaan negara dapat dinikmati oleh lebih ramai orang Melayu, tidak hanya UMNOPUTRA.

16 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Mohon kepada pengendali web agar jangan berbohong. Rujuk sini untuk data yang tidak diseleweng.

http://darahtuah.wordpress.com/2009/12/26/rakyat-malaysia-miskin-bertambah-miskin-kaya-semakin-kaya-%e2%80%93-betulkah/

Anonymous said...

Betul TB, Orang melayuputra kaya tapi tiada pun bisness yang mereka lakukan. contohnya yang melakukan demonstrasi ketika kerajaann BN tumbang di Pulau Pinang yang melalak di jalanan itu hanyalah pemimpin2 umno yang tak puas hati sebab mereka tak boleh lagi merompak harta kerajaan negeri. Anak-anak muda yang berstatus rempit di hulur RM50 seorang untuk mencemar nama Anwar pengkhianat, tapi hakikatnya merekalah pemimpin umno yang mengkhianat. Rumah pemimpin umno negeri Pulau Punang macam istana mengalahkan kediaman PM ketika itu di Putrajaya, sehingga Paklah sendiri pun tak percaya. Tapi mereka melalak macam anjing jalanan demi untuk menipu melayu lagi.Padan muka.

Anonymous said...

Data bohong.
Perisik Rakyat dah mula berbohong kepada Rakyat.

Syabas!!!!!!
Bohong selalu

tulang stainless steel said...

TB adalah makhluk yg busuk ati. Busuk ati kepada uMNO sgt mendalam sehingga tetutup atinye dan bekawan ngn Ronnie Liu bapak komunis.Kemungkinan selepas ini spender yg disidai depan umahnya kene curik terus je tulis blog kate uMNo curik spender beliau. Xpun uMNOPuTRA ade buat komplot nak curik spender dier hari2.

Inilah artikel paling klentong aku jumpe. Ape ko igt yg Melayu pegi keje kat oversea tu seme keje cuci pinggan je ker? Ramai yg migrate kat sane menjadi profesional dlm pelbagai bidang. Kebanyakan profesional ini mendapat peluang pekerjaan selepas mereka menghabiskan study di peringkat tertinggi di luar negara. Dan sy jamin kebanyakan mereka ini endapat tajaan pelajan dr kerajaan melalui JPA. Kat situla dasar DEB nmpk bekesan. Ko igt TB xder DEB ade anak Melayu nak pegi overseas? Yg taja ko blajar tu pun saper? PAS ker? kerajaan jgk.. ko nih mmg manusie xbersyukur.


Aku rase mmg btolla ape yg diluahkan Tuan Guru Nik Ajis tempoh hari yg lepas,
"Celako..meme Celako blog nih...Celako samo skali..Celako TB..Celako blog sampah gini"

Hahahaha...

Pembayar Roadtax said...

Sapa tak sayangkan RUMAH SENDIRI...tapi kalau BAPAK yang diharap dah GILA SAWAN meroyan..asyik tukar kereta, tukar bini, jual tapak rumah, pergi disko, cekik air setan, gila no ekor, cari betina sundal..

Bila habis DUIT..balik rumah..UGUT anak2 suruh bagi DUIT..naik CUKAI GST, naik harga gula, naik harga petrol..

Urusan kerajaan banyak yang sewel dan lembab..menyusahkan orang BIASA..

Aku dah jual kereta WH 7028 sepuluh tahun lalu kat kedai..beli kereta lain CW.... di kedai itu jugak..bila aku nak bayar Roadtax di JPJ tak boleh..kereta lama tu ada saman..kali kedua pulak..

Kali pertama 2007..aku dah selesaikan..tulis surat kat BOSS2 JPJ Pahang dan Trengganu..aku anggap selesai..sebab aku boleh ambil roadtax untuk CW....macam biasa aje 2008..

Semalam bila aku nak bayar roadtax untuk CW..tiba2 JPJ tahan tak boleh..sebab WH 7028 ada saman lagi pada Mac 2009 di Trengganu..aku duduk di Selangor..

Jadi aku yang duduk di Malaysia dengan penuh taat ikut peraturan..TAPI PENIAGA KERETA..tak bertanggungjawab untuk TUKAR nama pemilik..dan BOSS2 JPJ Pahang dan Trengganu..lepas tangan..aku dah berasa sebagai RAKYAT kelas DUA..

Ini satu.. dari ribuan contoh bila urusan kita berkaitan dengan JABATAN kerajaan BN Umngok..

Anonymous said...

aku nak cerita sikit, tapi bukan bab politik ini bab harga barang yg
harga melampau, di tempat aku ada sebuah restoren, kedai minuman teh atau kopi panas harga secawan korang nak tau ke? Rm 1.20sen,aku banyak kali terkena..kenapa takde tindakan daripada pihak yang berwajib.? takde pulak tanda harganya,heran lagi mengherankan ramai jugak pelanggan nya.

Anonymous said...

--gula naik 2 kupang hangpa hingak!!!Yang dok tempah kereta baru bila ada model baru ,boleh pulak!!!Tukaq handphone tak sampai sebulan sekali!Boleh pulak!!!

Tulang Besi said...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Mohon kepada pengendali web agar jangan berbohong. Rujuk sini untuk data yang tidak diseleweng.

http://darahtuah.wordpress.com/2009/12/26/rakyat-malaysia-miskin-bertambah-miskin-kaya-semakin-kaya-%e2%80%93-betulkah/
.

Sayang seribu kali sayang. Semua data yang digunakan oleh penulis blog di atas TIDAK TEPAT.

Yang kita nak ialah pecahan GINI COEEFICIENT mengikut kaum.

Data ini tiada dalam analisa penulis blog di atas menunjukan penulis blog itu tidak faham hujah saya.

malaysiabaru said...

UMNOPUTRA SUDAH MEROMPAK SELAMA 50 TAHUN

SAMPAI DUIT PETRONAS KERING KONTANG KATA ORANG KUAT UMNO SENDIRI IAITU KU LI... ROMPAKAN YG TAK KENAL MASA DAN MANGSA ...

ROMPAKAN PALING DASYAT DALAM KURUN INI ... SEJAK PARAMESWARA MENJADI KETUA NEGARA..BELUM PERNAH BERLAKU ROMPAKAN NEGARA MALAYSIA OLEH PELAKON BUMIPTRA YANG SEDASYAT INI.

TABIK PADA TUN DAIM ADA MULTINASIONAL BANK LEPAS BERSARA DARI JAWATAN MENTERI KEWANGAN!

KESIAN PADA PAK MAT DAN KAK MAH DI KG YANG BERHEMPAS PULAS NAK TUAI PADI DI MERBOK. SAMPAI SKRG BELUM DPT BELI PROTON...

PETIKAN WWW.MALAYSIABARU.COM

Jeffry said...

WALAU APE PUN..UMNO MASIH MENGEKALKAN KALIMAH ALLAH SESUCI YG MUNGKIN HINGGA TAK TIMBULPUN SOAL NAK GANGGU GUGAT DAN KUSUCIAN ISLAM HINGGLAH SI MELAYU MURTAD ALJUBURI AL BUNTUTI & PADERI KHALID GEREJA SENDIRI DH MEROSAKKAN KESUCIAN ISLAM TU SENDIRI

PAK AJIS MAKIN SAKIT KEPALE SBB BALA DAH TIMPA ATAS KEPALE. SYABAS BETEY!! KEHKEHKEH

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

TAKEBEER!!

Anonymous said...

Hadiah tahun baru 2010 dari PAS kpd agama kristian di malaysia bersesuian dgn slogan PAS FOR ALL..

Perkataan ALLAH dibenarkan digunakan untuk majalah katolik herald…

Bravo dan sekalung tahniah kpd pas kerana benar2 dapat mengaplikasikan slogan PAS FOR ALL

Dlm kamus dewan skrg, ALLAH bermaksud Tuhan Yang Esa..

Nampak gaya kamus dewan kena revise blk maksud ALLAH.

Perkataan ALLAH tidak pernah ada dlm bible sblm ini dan tahniah sekali lagi kepada PAS kerana telah mencipta satu sejarah baru bagi umat islam dan kristian di malaysia….

Faisal Tehrani ada mengulas mengenai isu ni… tehranifaisal.blogspot.com

Anonymous said...

Anwar dipecat dan difitnah kerana Anwar nak pastikan kekayaan negara dapat dinikmati oleh lebih ramai orang Melayu, tidak hanya UMNOPUTRA.

-----------------------------------

tergelak sakan bila aku baca tule babi tulis ayat tu...lucu yg sangat2..

lu pernah tgk tak rmh nuar kunyit kau tu...rmh azmin lu pernah tgk tak??

lu ni kan mmg pencacai dan penyebar fitnah no 1 r didunia..

gaji tule babi tuk bule 1 mesti up sikit sbb baik duk kipas si aljuburi...

Anonymous said...

org melayu ramai miskin pasal sikap dieorg sndri yg malas berusaha pasal nk mengharapkan batuan kerajaan 100%.
Melayu ni sikapnya suka busuk hati keatas bangsanya.kenapa cina ramai kaya pasal mereka rajin usaha dan bersatu padu.contohilah sikap mereka bukan nak menyalahkan pihak lain kalau bangsa sndiri miskin.Ubah diri sebelum mahu ubah kerajaan.

Tulang Besi said...

Anwar dipecat dan difitnah kerana Anwar nak pastikan kekayaan negara dapat dinikmati oleh lebih ramai orang Melayu, tidak hanya UMNOPUTRA.

-----------------------------------

tergelak sakan bila aku baca tule babi tulis ayat tu...lucu yg sangat2..

lu pernah tgk tak rmh nuar kunyit kau tu...rmh azmin lu pernah tgk tak??

lu ni kan mmg pencacai dan penyebar fitnah no 1 r didunia..

gaji tule babi tuk bule 1 mesti up sikit sbb baik duk kipas si aljuburi...

January 1, 2010 4:35 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

org melayu ramai miskin pasal sikap dieorg sndri yg malas berusaha pasal nk mengharapkan batuan kerajaan 100%.
Melayu ni sikapnya suka busuk hati keatas bangsanya.kenapa cina ramai kaya pasal mereka rajin usaha dan bersatu padu.contohilah sikap mereka bukan nak menyalahkan pihak lain kalau bangsa sndiri miskin.Ubah diri sebelum mahu ubah kerajaan.
.

Benda macam ni biasa diucap oleh juak2 UMNO bila dah tak boleh jawab soalan kenapa masih ramai orang Melayu miskin selepas DEB wjud lebih 30 tahun

JEBAT MENGKUDA said...

Tulang Besi..Di ketuai oleh Jeffry Al Merempat..penulis komen dari Umngok ni lulus DARJAH DUA Tadika KEMAS..apa pun dia orang tulis..Boss lebih bodoh dari mereka.. akan bagi UPAH..

Penulis komen Umngok ni..orang2 miskin Melayu..akibat DEB tulah..

Anonymous said...

WALAU APE PUN..UMNO MASIH MENGEKALKAN KALIMAH ALLAH SESUCI YG MUNGKIN HINGGA TAK TIMBULPUN SOAL NAK GANGGU GUGAT DAN KUSUCIAN ISLAM HINGGLAH SI MELAYU MURTAD ALJUBURI AL BUNTUTI & PADERI KHALID GEREJA SENDIRI DH MEROSAKKAN KESUCIAN ISLAM TU SENDIRI
-----------------------------------
itu kata jeffry yg bodoh x tahu apa itu kesucian islam. aku nak bagitau ko la jeffry and umnongok geng. kesucian islam bukan dok buat masjid, buat bank islam yg x brape ikut islam dan tulis dlm perlembagaan negara je ada paham? ko tengok sendiri berapa ramai bini pemimpin ko yg x tutup aurat. wei bodoh kalu sayang bini bukan suruh dia tayang aurat la bangang..suruh dia tutup aurat supaya besok rambut dia yg besar (mcm badak pendek bini si najis) berkala2 tu x kena bakar dgn api neraka..ada paham? dgn bini pun dah xbleh nak tegakkan syiar islam ko nak org percaya pemimpin ko nak tegakkan syiar islam dlm negara...sudahlah jgn ko mimpi. bab khalid tu masuk gereja apesalahnya bukan dia sembahyang dlm tu..ko ni memang buta islam. langsung x tahu pasal islam tp berlagak mcm pandai. lain kali jgn berzina, jgn minum arak baru hati tu x hitam...bingai....ko cuba senaraikan apa yg DSAI dgn yb khalid buat sampai mencemarkan kesucian islam...aku nak tahu juga..