"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, February 07, 2010

PAS REFORM vs PAS ORTODOKS?

Reactions: 
Oleh : xenan

Merujuk pada posting di forum tranungkita, suka wa melihat persepi ahli PAS terhadap apa yang di katakan tentang PAS REFORM. Islam dan Demokrasi

1. Gua percaya sifat azali manusia, tak kira bangsa and agama mempunyai konsep keadilan dan kebaikan yang agak universal. Yang baik di sokong dan yang jahat di tentang.Pendapat awam (common sense) tentang baik dan buruk adalah sunatullah.

2. Menjejak sirah Rasullulah SAW yang berhijrah ke madinah, secara politiknya boleh ditafsirkan adalah untuk menapak di tempat yang majoriti awamnya bersetuju dengan Islam bagi memudahkan urusan Dakwah.(Madinah bukan semua orang islam).

3. Bagi wa, dalam konteks Islam di malaysia, proses demokrasi(Untuk mendapat sokongan majoriti) adalah sangat penting dalam usaha dakwah sebagaimana rasullulah berhijrah.

Formulanya : Rasullullah berhijrah = pemboleh ubah dakwah Islam
Pas menang pilihanraya = pemboleh ubah dakwah Islam

Persoalannnya : "kami rela kalah asal Islam menang" - boleh pakai ke pikiran selapis camnih?

Masalah PAS dan Demokrasi

Contoh 1 persepsi :- Bro , study la sikit sekular tuh ape demokrasi tuh ape.Jangan main langgar je. Demokrasi cuma proses penyelesaian organisasi, sekular adalah idealism. Demokrasi boleh membawa kepada apa2 pemerintahan tak kira Islam, sekular, sosialis, komunis atau diktator sekalipon.

Lu boleh jer buatkan Demokrasi Syura seperti Iran kalau lu nak.Yang penting lu pemenang la.

Contoh persepsi 2 :- Bab ni gua terpaksa attack sikit org2 besar yang lu sokong tu sbb ni kene menilai "action" diorg yang zahir.Yang batin tuh antara dia dgn allah jer yg tahu.

1. Apa yang Islam dan strateginya sgt dalam berjumpa secara gelap dengan UMNO selepas pilihanraya sedangkan sebelum pilihan raya berkempen bersama PKR dan DAP. Alasan PR tak wujud lagi langsung tak terpakai bro.

Apa Islamnya dalam khianati pengundi yang menaruh kepercayaan pada PAS untuk menentang UMNO?Mungkin PAS boleh memerintah dgn strategi camnih tapi Islam dan orgnya akan dicemoh rakyat teramai sebagai pengkhianat dan tiada maruah.

Inikah strategi yang bagus sangat untuk menyuburkan Islam pada rakyat?

2. Kes Khalid vs Hasan Ali
Tak payah gua terang semua dah tau kot kes ni. Point besarnya Khalid Penyokong kuat PR dihukum berat dan Hasan Ali pemecah kuat PR di hukum ringan.

Pendapat awam mmg mengatakan tidak adil, sementelah sebilangn PAS pula kata kene wala'

Betul lu org boleh wala', tapi Islam tak dapat disuburkan mcm ni.PAS sekarang di samakan dengan penzalim dan penyokong pengkhianat.

3. Gua nak tambah pula kat geng Gganu (UG). Time pilihanraya bukan main korang guna faktor Anwar untuk dapat undi. Ni mamat tuh tgh susah, haram Pres ngn Timbalan pres langsung tak nampak muka,Bagus sangat la strategi penyuburan Islam korang!

Strategi haram jadah ape yang sedang dipakai nak menyuburkan islam ni?

22 comments:

PAShamPAS said...

hahaha ortodok la reform la ape la..dah macam kristian korang ni..ape2 pun..sapa2 ada kaPAS dan kerja doktor cam najib..tolong lcheck jubo aku..aku dah kena liwat dengan orang PAS>..sbb aku kutuk diorang suke makan liPAS..malangnya aku tak terlePAS..batang masing2 sumenye kerassssss tolong nyahhhhhhhhhhhh!

Pakurawan said...

Bila anak didik AT ni pun nak cakap pasal Islam...nak ketawa aku.

Pergi perbetulkan tuan Guru kau tu dulu ....Dr Asri dah kata biadap pada guru kau tu sbb hina isteri rasullullah dan sahabat nabi.

Siapa mau caya orang yg sesat macam kau2 orang tu.

Dah sesat kemudian nak menyesatkan orang lain pulak.

Ha...ha..ha...

Anonymous said...

Betul, PAS hendaklah mengutamakan undi rakyat dahulu baru dakwah islam boleh berkembang. PAS tak boleh harap pada umno untuk dakwah islam sebab umno tu memang parti tak boleh dipercayai macam zionis israel.
Hari ini cakap lain, besok lain pula jadinya.

PAS mesti percaya pada rakyat daripada pada umno, jika tidak PAS adalah sejarah.

Tidak kira parti lain tidak sepenuhnya islam, tapi PAS akan dapat memenuhi cita-citanya dengan mengembangkan islam, kerana umno tidak mempunyai kelebihan berbanding dengan parti bukan islam itu. Sebab umno dah terbukti melanggar undang2 negara ini, hatta juga melanggar undang2 islam, buktinya pusat perjudian terbesar di dunia ada di Malaysia. Tak payahlah umno nak cakap pasal islam, kalau judi di Malaysia tak dapat di hapuskan.

Awang Dogol said...

Bang....Bang....Bang.....ayoyo silap la bukan itu macam bunyi nya...bunyi nya ini macam la...BangANG...BangANG...BangANG. he...he...he..

Wauuuuu....film koboi baru sudah terbit. Mari ramai-ramai kita tonton. Kita tengok siapa yang kojollll....

Anonymous said...

..alahai..
1.aduka taruna haghi tuu!puak pas yang mana!!reform or ortodok!!!
2.Tenguk keadaaan fizikal dia dan bini dia masa pi report polis!tenguk gaya dan lengguk bahasa setiap entry dia!!puak umnopun tak mau kat dia oiiii!!!
3.samala jugak dengan hang xenon oiii!!!

Anonymous said...

alahai..
1.kalau awang dogoiii ada komen kat sini!!laghii topeng perak!!!takutttt!!
2.aku dok pikiaq jugak!apa pasai awang dogoiii kasaq!loklaq sangat!!firasat aku ialah:
2.1.waktu final piala malaysia tahun lepas!!dia kena tumbuk dan jentik telinga dengan puak baju meghahhh!!
2.2.dulu dia dengaq kata puak pas!sokong jee!masuk syurga!malam tu dia mimpi!tok wali datang pada dia!khutbah pada dia!nak masuk syurga!kena kuat keimana!kena takwa kepada Allah.Jangan ikut Aduka!cakap bab Islam!bini tak pakai tudung pun!!
2.3.Dulu dia penyokong kuat pas dan pkr kat peneng!last sekali gerai dan tanah dia ambik oleh puak kapiaq harbi!
2.4.Ada saudara jauh dia!dah masuk kristian!puak kristian pakiam punya pasai!pujuk kata nama tuhan sama!last sekali masuk kristian!!sebab nama tuhan sama-Allah!!
2.5.Tok wan dia diperak!lama usaha tanah!last sekali Nizar bagi tanah kat puak cina komunisla pulak!tok wan dia dulu askar melayu!Putuih kaki lawan komunis waktu diGerik dulu!!
2.6.Sepupu-sepusat dia diselangoq!elok-elok dok dirumah anak yatim Selangoq!Khalid gagap kacaula pulak!!kata tak bayaq cukai!!sama-sama melayu!sanggup buat naya!yang kuil hindu haram!!kira tak pa!!kira halal!!siap tapak baghu pulak kat syah alam!!besaq pula tu!!!
3.atas sebab-sebab diatas!hang buatla mana yang patut awang dogoiii oii!jangan hang pi tetak depa sudah!!susah nanti!aku jugak kena jamin hang!!aku mana ada duittt!!!
4.Topeng peghak!bila hang masuk jeee!!terus laghiiiii!tak cukup tanah!!tapi hormatla jugak kat dia!tak delete komen hang noo!!!!tak penghambat hang keluaq!!dia pi mana!!dok penghambatt tupai kottt!oiii!duit minyak tak dapatla lagi!!!tak usah beghangan tinggi!!pi la hangpa kerjala no!jangan dok haghap ehsan oghang jeee!!!macam minta sedekah jee!bunyinya!!!

C2 said...

anon 1:40 itu awang dogol yg palsu.. sila ambil perhatian.... huh! gatai nya kpla dogol aku ni.. knape ek!...

PAShamPAS said...

C2! ko ada nampak awang dogol tak... lobang jobo aku tgh gatai ni.. lama tak pekena dogi stail.. kalau dia takdak..hang lah ganti dia bleh ka...? takyah kondom..free stail je...

AbgTuah said...

HANGAT..NIK AJIS DAN KELATE BERHOK NIMATI ROYALTE..

http://abangtuah.blogspot.com/2010/02/penulis-mengaku-nik-ajis-memong-ado-hok.html

PAShamPAS said...

hai ..abg tuah.. mai la sini... main punkoq aku yg tgn gatai ni...

C2 said...

anon 5:29 PM juga adalah palsu.. sebenar dia ni juga kaki tutuh jobo...

Anonymous said...

baru aku tau awang dogol disponsor oleh anon2.28pm. mamat anon ni mesti mahafiraun ch**et. xkan mahafiraun x de duit. kan dh banyak duit bapak aku yg jadi duit bapak ko..p*****k punye chedet...eh tertulis habis lak nama baruah ni...

Anonymous said...

alooo anon 2.28pm list tu sikit sangat kalu nk dibandingkan list yg umno buat pedajal kt org melayu. kalu berani sangat suruh ler org malaysia bila g ngundi celup dulu jari diaorang dgn dakwat hitam yg mcm spr g buang ari tu..acam ada berani tengok org malaysia pilih sape, baru power. tp jangan celup lubang jubor pulak mcm datok yg g taruk bini dia ari tu....org umno memang kaki jubor kalu x caya tengok berapa ramai gay korang yg dh terlepas kt sini...ha...ha...ha...

Anonymous said...

gay umno tengah mencari customer kt sini sbb org umno dh xdapat pinjam duit Tekun lg utk langgan diaorang sbb ari tu dah pakai habis duit Tekun....ha..ha..ha..

Anonymous said...

alamak buruknya kelaku.. Pakatan dah nak roboh jangan pulak TB suruh PAs pecah dua.. hanyut nanti..

Awang Dogol said...

PAShamPAS..terima kasih..ni no fon i..

0123456789...
call ok..
aaaaawwwwwwwwww auw auw auw jangn lupe bawak KY Jelly OK..HIDUP UMNO!!!

Anonymous said...

MAI SUMA RAKYAT FLAGKAN BLOG KURANG AJAR NI !!!!!! MAOKAN ISA BLOG HINA ISLAM KURANG AJAR BLOG HINA TOK GURU !!!

http://jeffrydamien09.blogspot.com

Anonymous said...

pas dah berperangai mcm umno....

sembang pasal keadilan rakyat, tp sembang x serupa bikin....x sedar diri & x belajar dr sejarah...sama la korang...aku menyesal sokong korang...

kalau perangai serupa hantu....PRU nanti jangan harap tadbir negara...negeri pun x tentu...hantu

PAShamPAS said...

aauwww.. jangan la bang.. nak flag kan blog ni..sini tempat cari makan la... auwww... auw... bang dogol...ooo bang dogol bangang.. mana bang ni.. lobang jobo aku tgh gatai ni bang dogol oiiii..

auw...auw,,.

Awang Dogol said...

sorii lah PAShamPAS.. aku baru je lepas klimak...esok la kitA MAIN k.... JOBOQ hang tu..

ooo bangang...bangang

C2 said...

Perhatian
Anon 8:59 & 11:31 Adalah Awang Dogol palsu. Mereka telah menggunakan nama samaran tersebut utk mengabui blogers di sini. Jaangan tertipu.

PAShamPAS said...

ek eleh.. macam penting sangat wak dogol tuh... palsu ke ori ke... kedua2nya bangang... wak dogol ni bleh blah la woi!