"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, May 17, 2010

Peristiwa 13 Mei - Surat Dr Mahathir pada Tunku Abdul Rahman

NOTA EDITOR: Dari surat Dr Mahathir kepada Tunku ini, jelas yang dipersalahkan oleh Dr. Mahathir kerana terjadinya 13 Mei adalah Tunku Abdul Rahman sendiri. Jadi, hairan saya kenapa Berahim PERKASA nak salahkan orang Cina pula. Selamat membaca.

Bila baca surat ni teringat saya minit-minit mesyuarat Agung PAS yang arwah bapa saya simpan dari tahun 60an dan 70an. Ejaan dan jalan bahasanya adalah serupa.
Surat Terbuka Dr Mahathir kepada PM Tunku Abdul Rahman Putra
bertarikh 17 Jun 1969


Batu 6, Titi Gajah,
Alor Star,
17hb. Jun 1969

Y.T.M. Tunku,

Patek berasa dukachita kerana tujuan patek membuat kenyataan kepada akhbar telah di-salah faham oleh Y.T.M. Tunku. Sa-benar-nya tujuan patek sama-lah juga dengan tujuan Tunku, ia-itu untok menyelamatkan negara ini daripada bahaya yang menganchamkan-nya.

Pendapat-pendapat Tunku berasaskan kepada cherita-cherita yang di-bawa kepada telinga Tunku oleh orang-orang yang mengelilingi Tunku yang chuma suka mencherita kepada Tunku perkara2 yang mereka fikir Tunku suka atau patut dengar sahaja. Benarkan-lah patek bercherita berkenaan dengan keadaan, fikiran dan pendapat2 rakyat yang sa-benar-nya supaya Tunku dapat faham tujuan patek membuat kenyataan yang di-tegor itu.

Tunku biasa cherita kepada patek sendiri ia-itu Tunku mengelakkan rusohan dengan menahan hukum bunoh yang di-jatohkan kepada 11 orang subversif China. Sabenar-nya tindakan Tunku ini-lah yang mengakibatkan rusohan dan kematian yang berpuloh kali banyak yang terjadi semenjak 13 Mei.

Tunku selalu "bertolak-ansor," ia-itu memberi kepada orang2 China apa yang mereka tuntut. Punchak tolak-ansur ini ia-lah pembatalan hukum bunoh tadi. Pembatalan ini menimbulkan kemarahan yang besar oleh orang2 Melayu.

Orang2 China pula menganggap Tunku dan Kerajaan Perikatan sebagai pengechut dan lemah dan boleh di-tolak ke-sana ke-mari. Sebab itu orang2 China tidak takut lagi menolak Perikatan dan orang2 Melayu pula tidak ingin kepada Perikatan. Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu. Kalau Tunku biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah Tunku faham perasaan orang Melayu.

Orang2 Melayu yang Tunku fikir tidak memberontak telah-pun menjadi gila dan mengamok sehingga mengorbankan nyawa mereka dan membunoh orang yang mereka benchi kerana Tunku terlangsong bagi muka. Tanggong-jawab tentang mati-nya orang2 ini, Islam dan kafir, terpaksa di-letak di-atas bahu pemimpin yang salah pendapat.

Patek mohon ma’af tetapi patek ingin sampaikan perasaan orang-orang Melayu kepada Y.T.M. Tunku. Sabenar-nya, orang2 Melayu sekarang, baik PAS baik Umno, betul2 benchi pada Tunku, terutama orang2 yang di-hina-kan oleh orang China dan yang kehilangan rumah-tangga, anak-pinak, saudara-mara kerana tolak ansur Tunku.

Mereka kata Tunku chuma ingin di-kenal-kan sebagai "The Happy Prime Minister" walau-pun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat-pun Tunku ashek bermain poker dengan kawan2 China Tunku. Budak2 polis mencherita yang Tunku mengguna-kan kenderaan dan eskot Polis untuk menchari kaki poker.

Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit-pun hormat kepada Tunku. Mereka berkata Tunku "naïve" dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang tak dapat patek sebut-kan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hinggga China becha.

Pada masa lewat2 ini lagi satu kesan burok telah timbul. Orang2 Melayu dalam Civil Servis, dari Perm. Sec. ka-bawah, pegawai2 tentera dan polis Melayu tidak ada lagi kepercayaan dan respect kepada Tunku. Patek tahu kebanyakan mereka sokong PAS dalam undi pos. Pegawai Melayu dari Polis, tentera dan askar biasa maseh patoh kepada kerajaan oleh kerana arahan sekarang sesuai dengan kehendak mereka sendiri. Kalau Tunku membuat apa2 yang tidak di-ingini oleh mereka, patek perchaya mereka tidak akan menurut kata Tunku.

Patek tahu Tunku takut kominis mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Patek lebih takut kalau kerajaan mula "lose control over the armed forces". Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Tunku biasa jadi "Happy Prime Minister" tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai "happiness" apa2.

Patek harap Y.T.M. Tunku jangan-lah menipu diri dengan berkata "satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya". Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Patek ingin sampaikan kepada Tunku fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk Tunku bersara dari menjadi perdana menteri dan Ketua Umno.

Patek faham betul2 kuasa yang ada pada Tunku dan patek masih ingat nasib Aziz Ishak. Tapi patek tak akan jadi sa-orang yang bertanggong-jawab kalau patek tidak terangkan apa yang patek sebut-kan. Kalau di-penjara sa-kali-pun patek terpaksa kata apa yang patek telah kata-kan.

Patek di-beritahu ia-itu Tunku berkata patek Pakistani. Patek tidak perchaya kata2 orang kerana patek tahu Y.T.M. Tunku tidak akan berkata begitu. Patek-lah yang selalu mempertahan-kan Tunku apabila orang2 PAS kata yang Tunku anak Siam yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi Tunku juga akan mempertahan-kan patek walau-pun maseh ada dua sudu darah Pakistani dalam tubuh badan patek.

Patek sa-kali lagi mengulangkan ia-itu kenyataan yang patek buat itu ia-lah menchegah kejadian yang akan menambah perasaan benchi orang2 Melayu terhadap kerajaan dan menggalak-kan orang2 China menjatohkan lagi maruah orang2 Melayu. Rusohan yang lebeh besar akan berlaku jika ini di-biarkan. Tentera sendiri tidak akan dapat di-kawal. Dan lagi kalau T.H. Tan dan dewan orang China boleh membuat kenyataan, kenapa ketua2 Umno tidak boleh?

Patek menulis surat ini dengan hati yang ikhlas dan harapan bahawa Y.T.M. Tunku akan bacha surat ini dengan sa-penoh-nya sendiri. Patek berdo’a ke-hadhrat Allah subhanahuwataala supaya di-buka hati Tunku untok menerima kenyataan yang sa-benar ini walau-pun pahit dan pedas.

Patek Yang Ikhlas,

(Dr. Mahather bin Muhammad)

26 comments:

Anonymous said...

agak ko ni buta huruf, baru aku tauu....

Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu.

dah terang lagi nak bersuluhh...

Anonymous said...

bleh caya ke broo...tah2 si azmin yg karang surat ni. sain anwar pun dia pandai tiru.

Anonymous said...

hidup PAS, takbirx3.

sebab menangkan DAP di sibu. Baru tuhan sayang pada PAS. sekarang di Sibu boleh gunakan nama Allah anytime.

benedict

Anonymous said...

1.Sudah tiba masanya puak-puak yang naik kerana jasa bapa dalam umno berambus!najib!hishamuddin!nazri!mukriz!dan seangkatan dengannya!
2.Sudah tiba masanya puak yang kena cucuk idung dalam Pas berambus!nik aziz!khalid samad!dan puak edorgan!!
3.Sudah tiba masanya puak yang dah pencen!madey!paklah!dok diam dalam surau atau masjid!masa hangpa dah berlalu!berkokok macam mana pun!!orang dok gelak jee!!
4.Sudah masanya umno dan pas bersatu!!atau bekerjasama!Zul kulim pun joint sama!
5.Terketaq kepala lutut puak kapiaq harbi!!jika ini menjadi kenyataan!!!

Anonymous said...

Tulang Babi a.k.a Rahman Babi, ko lah seorang yg bangsat dan hina. Kalau betul kandungan surat ini, Ko jgn nak pusing cerita mengatakan Mahathir menyalahkan TAR berkenaan 13/5.
Apa yg Mahathir buat ialah utk mempertahankan orang Melayu dari terus dihina dan ditunjuk butuh sana sini. Mahathir menyelar TAR kerana pengecut dan takut bertindak utk melindungi bangsanya hingga TAR sendiri dihina oleh mereka siciana bangsat ni....Yg ko pulak Rahman Babi pergi bela pulak perbuatan kurang ajar cina-cina kt Jln TAR/Chow Kit/ Tiong Nam...
Memang keturunan Rahman Babi dah mencekik babi cuba utk memusing dan memutar belit sejarah.
Wahai Rahman Babi, ko ni bangsa apa ha, bangsat...Ko ni keturunan pengecut, bacul dan keturunan babi cina....go to hell and burnt in hell...you Rahman Babi...

Allahuakbar...Hidup Melayu!!!

Anonymous said...

1.Kumunis mungkin telah kalah dalam hutan!Chin Peng memang kalah dan dok bangsat di siam!namun dendam mereka masih membara!mereka telah tanamkan dendam mereka pada anak cucu depa!mereka tak akan kalah!kumunis tak akan kalah!perjuangan mereka masih memabara!
2.Seabad telah berlalu!mereka muncul kembali!kumunis yang telah membunuh askar melayu muncul kembali!komunis yang membunuh polis di Johor!membunuh askar melayu di perak! dan askar dayak disarawak muncul kembali!melalui legasi anak cucu mereka!!
3.kemenangan dap di selangor!diperak!dan yang terbaru disibu!membuktikan komunids kini telah berjaya menawan kemabali tanah melayu!Dulu tali barut komunis seperti rashid maidin!telah insaf!kini lahir pula talibarut komunis berbentuk moden!orang melayu sendiri yang menyokong komunis bertapak semula ditanah melayu!
4.Siapa kata komunis telah kalah!!mereka menang!dan mereka mulai menguasai pemikiran orang melayu!mereka berjaya menanamkan perasaan benci pada pihak polis!!musuh mereka!mereka yang telah membunuh orang melayu dibukit kepung!kini mereka berjaya menarik perhatian puak-puak melayu yang bodoh!
5.Telah lahir komunis bentuk baru!tidak berada dalam hutan!kini berada dibandar-bandat!sedang giat melakukan perang saraf keatas orang melayu!Dan yang paling malang sekarang ialah orang-orang melayu yang menyokong komunis!paling kuat menyokong kumunis ialah tulang besi!!
6.Buktinya!dia pecahbelahkan sesama islam!antara pas dan umno!dia juga pecahbelahkan sesama pas!dia juga alat propaganda yang sedang menaikan komunis sekarang!Dia juga sedang melakukan serangan secara perang saraf untuk menyakinkan orang melayu bahawa orang cina komunis adalah puak yang benar!yang salah ialah askar melayu!polis dan pemimpin politik melayu!
7.Wahai orang melayu dan islam!!perlukah kita manusia seperti TB a.k.a abdul rakman ini!kalau dahulu talibarut komunis!datuk nenek kita nyahkan dati bumi tanah melayu!!tung!Apa kita nak buat pada manusia yang bernama Tulang Besi ini!!hanhgpa fikir sendiri!!

ofekenofee said...

kah!kah!kah!
apa la yang anon2 atas tu baca...
kah!kah!kah!
sorang baca bumyi arab...
sorang baca tak der bunyi...
kah!kah!kah!
yang pasti...
1.sorang PiEm jadi PiEm pasal merdeka jah...
nak mengisi merdeka tak tau nak buat camna...
ye lah...merdeka pun separuh masak jer...
2. sorang lagi ultra Melayu...
memang sahih cauvanist melayu totok aka yahudi aka klu klux khan...
bangang nak mampus...yang setuju dengan draf merdeka tajaan British siapa?
wakaka...
padan muka...

Anonymous said...

1.Perang saraf komunis!
2.Frasa pertama_pecahbelahkan sesama melayu dan islam_telah berjaya!
3.Frasa kedua-tanamkan kebencian pada pemimpin melayu-telah berlaku!
4.Frasa ketiga-tanamkan kebencian pada anggota polis-telah berlaku!
5.Frasa keempat-tanamkan kebencian pada askar melayu-sedang diusahakan!!
6.Nasib hangpa la pak kaduk-pak kaduk oiii!!jadi alat komunis!!!

teratailiar said...

anon 1:54
yang Najib dok buat lawatan kat China tu camna?...
buat hubungan dengan negara komunis?...
alahai...
kata BN mampu berubah...
tak berubah pun perangai pencacai2 ni...
heh...lagi satu
awat pakai nama anon jer ari ni?
kot pejuang sejati...
x perlu rasa malu...

cahaya malam said...

fuh....
macam tgk drama hindu..kahkahakahakah

Anonymous said...

Ahli 100007 PWTC,

kalaulah ada orang tulis surat kpd PM Najib macam mahathir buat pada Tunku hari ini, agaknya dah kena lah....... surat mahathir ni kalau di kelaskan masuk dibawah akta menghasut.... tolong rakyat hari ini komen.

matkambing said...

melayu memang mudah lupa, tetapi sejarah lampau ada pencatitnya! manusia tak boleh lupa sejarah.

Anonymous said...

kepada benedict di atas..di negaara2 arab juga org2 kafir menggunakan nama Allah malah mengucapkan assalamualaikum...apa bezanya dengan org kafir kat m'sia? kenapa tidak blh guna..?

Anonymous said...

yg bg lulus lesen judi tu apa plak??
bkn utk bg cina kaya ke?? sape yg luluskan?? pas ke pkr ke dap ke?? apa pnya bengap la puak2 umngok ni..
luluskan lesen judi tu tak komunis la kunun2 nye.. pikir la kesan jangka masa pnjg ckit.. apa punya bahlol daa....

melayutulenbkncelup said...

ha ha ha...abis la malaya kena jual dek mamak bendara. korang sayang sgt kat madey korang punya pasal tapi satu hakikat yg korang tak boleh nafikan, dia bkn melayu. Dan dia takde hak utk bercakap bg pihak melayu kecuali bg pihak melayu umno. pelik korang boleh percaya bulat2 kat madey ni yg jelas malu utk ngaku asal usul keturunan dia. manusia jenis madey ni sebenarnya amatlah bahaya...menghasut, melaga, memecahkan belahkan masyarakat ini korang sayang? sebuah parti melayu yg di pimpin oleh seorang berketurunan india?. bodohnya melayu umno!

Anonymous said...

"melayutulenbkncelup" inilah contoh talibarut DAP dan cina komunis yg telah menyusup masuk disegenap ruang siber utk menjayakan perang sarafnya. Dia ni keturunan dari kader-kader yg simpati dgn cina dan komunis sama spt Rashid Mydin, Shamsiah Pakeh, dan Abdullah CD. Sedikit masa lagi dia akan membunuh orang-orang melayu sama spt mana kaum2nya yg terdahulu.
Awasilah golongan spt ini...

teratailiar said...

anon 9:02...
tak kenal siapa Rashid Maidin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh?
jangan sembang banyak2...
nanti orang tau hang bangang...

Anonymous said...

sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud: "orang yang memperjuangkan asabiah (perkauman) akan mati dalam jahiliah dan tidak akan diakaui sebagai umat baginda"

kOn said...

Pelik gile tgk komen kat sini...ape yg dipost lain...pastu yg annon2 ni komen lain pulak...apeke buta huruf org yg tulis komen ni?xfaham betul ak...dh terang lagi bersuluh...kalau yg annon ni semua melayu...malu ak nk ngaku diri ak ni melayu...

Pejuang 13 said...

melayu lah juara segalanya di 1 Malaysia ni...
pemerintahnya melayu,rakyatnya majoriti melayu tapi perangai melayu2 kat 1 Malaysia ni melebihi perangai zionis yahudi.......
judi,arak ,pelacuran,dadah,dedah,pusat serenti,banduan melayu,buang anak,zina,rosak akhlak ini semua adalah benih2 yang ditanam dulu oleh pemimpin2 melayu semasa perikatan dan kininya uMNO.....
fikir-fikirkanlah samada adakah DAP,PKR,PAS @ parti2 sebelum ini yang menjahanamkam bangsa melayu 1 malaysia.sendiri mau ingat wahai UMNO......

Anonymous said...

teratailiar,
hang tak tau siapa dia rashid mydin, abdullah cd n shamsiah pakeh? hang lagilah bangang dan bodoh tak tau sejarah..or hang ni keturunan depa keturunan kominis. Tok nenek hang yg komunis tu lah telah bunuh ramai orang melayu kat johor nu?? await hang tak nak mengaku...hang dgn tulang babi memang bapak keturunan komunis, dapat mykad tapi darah dlm badan adalah darah keturunan komunis...pergi jahanam, masuk neraka hang keturunan komunis liar, liar, liar....

Anonymous said...

orang melayu yang menjadi askar dan polis semasa semasa pemerintahan british dahulu adalah pengkhianat bangsa yang telah berjaya diperdayakan!

mankeldai.

org lama said...

mahazalim from kerala nie anak penjual rempah bangsa malayalam dan bapanya tue ialah pengintip british, doktor mahakera-la nie ialah doktor asuhan masonic, di ajar dlm bidang psiko dan putar belit alam kalo tak caya tgk surat tue, surat nie ialah permainan minda yg wujud dlm program mind control iaitu melemahkan semangat musuh dgn kata dan pura2 berbuat baik dlm masa yg sama . Bangsa malayam anggap kerja dokter nie mcm dewa boleh ubat2 org tapi dia nie sebenarnya dijadikan doktor (dooktoer gila!!) utk mudah menyerap ke masyarakat melayu dan masuk politik

robina said...

Sorry beb.. kalau asasnya berpokok pangkal dari ingatan dendam kesumat, maka semua umat melayu harus bangkit melawan cina, maka dimana letaknya pecahan bagi MCA, Gerakan dan DAP - bukankah semua tu cina. Kalau asas dendam diambil kira, semua umat melayu kena tolak atau halau puak-puak ni lah. Yang selama ni dok bela puak cina MCA & Gerakan tu sapa? Sampai kaya raya puak ni, bersenang lenang.. Atau kita bangsa yang tak boleh lihat orang senang, waima bangsa sendiri? Kalau DAP menang kat Sibu tu komunis, yang menang kat Hulu Selangor tu pulak dari puak mana? Tapi kalau BN menang kat Sibu, adakah cerita komunis ni keluar? Kalau orang melayu kawan DAP tu pengkhianat, bagaimana pula orang melayu kawan dengan cina MCA dan Gerakan? Kan kita tahu DAP tu parti pembangkang, adakah permintaannya dilayan oleh kerajaan (BN)? Tapi bila MCA dan Gerakan yang minta, senang pula dapat. Dimana justifikasi bertimbangan melayu-melayu ni..

Anonymous said...

Apa2 pun umno adalah petualang bangsa! Sapa yg bg kerakyatan kat cina dan india? Umno! Jadi jgn bising la dumno!

Anonymous said...

Bodoh semua...ada otak tapi tak mau fikir.ada fikiran tapi tapi lupa..!