"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, May 03, 2010

Surat Terbuka YB Dato' Husam Musa Kepada Perdana Menteri Malaysia

السلأم عليكم ؤرحمة اللة ؤبركاتة

Yang Amat Berhormat
Dato’ Sri Hj Mohd Najib bin Tun Hj Abdul Razak
Perdana Menteri Malaysia
Blok Utama, Bangunan Perdana Putra,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62502 PUTRAJAYA

Yang Amat Berhormat Dato’ Sri,

PENYERAHAN SEMPADAN LAUT MENGANDUNGI DUA MEDAN MINYAK BLOK L DAN M KEPADA BRUNEI DARUS SALAM - POHON PENJELASAN.
_________________________________________________

Saya yakin YAB sudah mengikuti laporan media mengenai isu sempadan perairan Malaysia yang telah diserahkan kepada Brunei - seperti kenyataan akhbar bekas Perdana Menteri pada Juma'at lalu.

Bersekali dengan penyerahan sempadan laut ini, dua medan minyak yang kaya yang dulunya milik negara kita, juga dengan sendirinya menjadi milik Kerajaan Brunei.

Dua blok minyak itu dulunya adalah milik Petronas dan Petronas telah pun menganugerahkan konsesi kawasan ini untuk pengeluaran kepada Petronas Carigali dan Murphy Oil sejak 2003 dan berkuatkuasa bulan April tahun ini, perjanjian konsesi berkenaan terpaksa ditamatkan.

Isu yang lebih besar dan memerlukan penjelasan awam yang segera dari Kerajaan pimpinan YAB ialah bagaimana Kabinet Malaysia pada 11 Februari 2009 boleh bersetuju dengan pelepasan kedaulatan Malaysia ke atas wilayah berkenaan.

Seperti disebutkan dalam kenyataan Tun Abdullah, ia adalah 'overlapping area'. Jika ianya 'overlapping area' sebagaimana kawasan-kawasan lain seperti JDA dan CAA, mengapa Malaysia dengan mudah melepaskannya? Jika kawasan lain tidak kita lepaskan kedaulatannya, mengapa yang ini kita lepaskan?

Adakah Malaysia tidak yakin bahawa kita mempunyai hak ke atas kawasan perairan ini dan adakah Malaysia telah mengkaji dengan teliti bahawa tuntutan kita ke atas kawasan ini memang tidak kukuh?

Jika kita tidak mempunyai hak ke atasnya sama sekali, bagaimana Brunei boleh mengizinkan kita terlibat sama dalam perkongsian pengeluaran bagi kedua-dua blok itu dalam tempoh empat puluh tahun?

Mengapa pula sebelum ini kita telah menandatangani perjanjian konsesi dengan Murphy Oil jika kita tidak yakin ia adalah milik kita?

Bukankah selama ini kawasan ini dalam perairan kita dan tiba-tiba kita tidak mempunyai asas yang kukuh untuk terus memilikinya?

2. Selepas keputusan Kabinet dibuat dan langkah menandatangani perjanjian dengan Brunei dilakukan pada 16 Mac 2009, mengapa rakyat Malaysia tidak dimaklumkan mengenai keputusan Kerajaan menyerahkan perairan bersekali dengan medan minyak itu?

Mengapa tidak juga ada penjelasan Parlimen dibuat?

Rakyat Malaysia hanya mendapat tahu kedudukan ini melalui kenyataan Murphy Oil kepada NYSE selepas konsensinya dibatalkan.

YAB sendiri tidak pernah berterus terang dengan keputusan ini dan tidak mengambil langkah menjelaskannya kepada umum sampai hari ini.

Mengapa ia harus disembunyikan jika fakta-fakta tuntutan tidak menyebelahi kita dan kita tidak mempunyai pilihan lain melainkan menyerahkan wilayah ini kepada Brunei?

Jika sebaliknya, iaitu kita sememangnya mempunyai fakta kukuh ke atas tuntutan ini dan penyerahan ini hanyalah kerana keputusan politik semata-mata, rakyat berhak untuk tahu apakah sebab politik mendesak sehingga keputusan seperti itu dibuat.

Adakah ia semata-mata untuk menyenangkan hati Perdana Menteri waktu itu dan seluruh Kabinet menerima keputusan ini walau pun ianya merugikan negara?

Jika sebiji pulau kecil sebesar Batu Putih kita perjuangkan hingga saluran terakhir, mengapa wilayah sebesar dan sekaya itu kita lepaskan sebegitu mudah?

Apakah asas-asas yang dterima untuk Kabinet memutuskan sedemikian?

3. Rakyat Malaysia juga berhak untuk tahu apakah tawaran gantian kepada Murphy Oil atau sebarang ganjaran atas penamatan konsensi berkenaan?

Sehingga satu kenyataan rasmi dikeluarkan oleh Kerajaan, isu ini sungguh memilukan kami rakyat Malaysia. Pilu bukan sahaja kerana hilangnya wilayah kita dengan sebegitu mudah, malah timbul keraguan terhadap tahap tanggungjawab pemimpin negara, bahkan tahap kemampuan mereka membuat keputusan untuk kepentingan negara dengan wajar dan tepat.

Sekian. Wassalam

“MEMBANGUN BERSAMA ISLAM”

DATO’ HJ HUSAM BIN MUSA

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan
2 Mei 2010.

s.k

YAB Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan

17 comments:

Anonymous said...

aku pon hangin menda nih! mmg cilake si dolah bedahwi buat perjanjian2 yg merugikan negara..

ini adalah mutual agreement..mmg si dolah bedahwi ni org nye baik..tp bodoh dari segi pentadbirannye..org ni telah merugikan negara..sempat lagi dia sign deal bila mane ketika itu dia sepatutnye dok kemas bilik dia utk memberi laluan kepada NAJIB!..

najib kata win-win situation..
ko Brunei dapat pengiktirafan blok L & M dia punye, but brunei kena kasi sole rights to Petronas utk melalukan carigali dikwasan tersebut..WIN-WIN..JUGA, Brunei kena la INVEST berbilion2 di ISKANDAR MALAYSIA..(tv3 melaporkan Iskandar Malaysia meraih RM60billion pelaburan dari pelbagai investor termasuk Brunei)..WIN-WIN lagi..agaknye ini yg dikatakan win-win situation lebih2 lagi dgn jiran terdekat yg selalu bersama Malaysia iaitu BRUNEI..

tp..MALAYSIA kehilangan "KETUANAN" sekali lagi..akan TETAPI, jika benar spt APE YG TUN M kata, Malaysia telah kehilangan USD100 billion dgn termeterainya DEAL ini, SO soalan aku - MANA WIN-WIN nye!

anti-firaun

p/s: Tun Abdullah ni sepatutnye dok jaga Islam Hadhari, sesuai dgn background study dia, sedarlah anda tiada kelayakan..ANDA MCM NUAR, tiada kelayakan dalam MENILAI Commercial TERm dan selok belok pentadbiran, ternyata anda BODOH dari segi ini..tp NUAR bijak berpolitik, aku admit ni, but POLITIK FITNAH DAN KOTOR, buat ape ye tak? Menang yg sementara..

joostspring said...

haa...poji..

kl mu buat isu ni kan bgs..

sama2 nak memajukan mlysia...

aku sokong mu poji dlm isu ni..

Tundun bodohlahwi kena jawab isu ni..jgn buat senyap je..

isu mcm ni la br betul nak tubuhkan suruhanjaya diraja...

Anonymous said...

Husam:
Gano mu ni. Tok sah lah nak cakap hal minyak Brunei,Mahathir dan Lim Kit Siang dah tanya kat kerajaan. Biarlah yang lebih berpengalaman uruskan hal negara ini.

Tapi mu cerita kami semua, kaitan tuduhan Kickde fella.Mana dia dapat 4 juta itu. kami rakyat Malaysia mahu tahu perkara sebenarnya. jika benar buruk tuduhan kickdefell, maka bazir sungguh 4 juta itu.

Anonymous said...

anon 11.32am

Husam telah ditugaskan oleh PR utk "mengacau hal ehwal minyak negara" - exco MINYAK PR la ni..bab2 minyak, PR kena rujuk kat dia

Exco2 lain..

Gobind - Exco POLIS, SPRM, dan penguatkuasa2 kerajaan
Lim Kit Siang - Exco Suruhan diraja
Khalid Samad - Exco Belia dan Agama2 bukan Islam
Ronnie Liu- Exco ekonomi kaum CIna
Tian Chua-Exco hal ehwal Pejabat NUAR (Nuar's OFFICE)..ni kira sama taraf ngan Nazri ni..
Karpal Singh - Exco Undang2 dan hal ehwal tugas2 dan kuasa sultan/agung
Nicky Ajis - Exco majlis fatwa PR
Azmin - Timbalan Nuar Juburit
Elizabeth Wong - exco Secretarial
Nizar & khalid Ibrahim - Exco penerangan DAP

anti-firaun

p/s: ni la antara peranan2 dan tugas2 specific PR dalam mengacau bilaukan keharmonian dan keamanan negara

tuan komrad said...

apo ko merepek ni setan???

wakakakakakakakaka

ni tertelan bijik halkum ka sampai meraban tak habih2 nih...

p/s- aku nak fakta...bukan autaaaaaaaa

lepaih ni malaysia bleh dijual pada bangla dengan rege 1 kaki seragak.......

hidup yahudi....

joostspring said...

poji..

tule babi duk mana??

aku kata dah si tule babi tu bkn lwn kick..hahhahahahha.

tuan komrad said...

dah mentekedarah 4 juta,baru nak bising2...aparaaa

"eh,aku makan taik ke,makan ice cream nih?"soal mr kick mengkonfiuskan dirinya

wakakakakakakakakakakakka

juden sungguh....

Anak Lenggong said...

ELOOWWW..KUSAM MUSANG...TAK PAYAH LAA KO CUBA NAK TWIST ISU KO PULAK JAWAB DULU PERSAOLAN DARIPADA X-STAFF KO TU:-

nI..HAA..JAWAB LAA EN KUSAM MUSANG OII...:

Semalam Kickdefella mendedahkan nama lima individu terlibat menyalurkan peruntukan RM4 juta kepadanya untuk operasi gerak saraf bagi mewujudkan persepsi buruk terhadap Tun Abdullah Ahmad Badawi. 'Geng 5' tersebut ialah seorang Exco Kerajaan Negeri Kelantan, seorang ahli majlis kepada sebuah kerajaan tempatan. pengarang sebuah akhbar propembangkang, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan dan pemimpin Dewan Pemuda Pas Kelantan. Peruntukan disalur melalui syarikat perunding media, Global Media Channel Sdn Bhd (GMC) mulaui julai 2007. Syed Azidi berkata, sumbangan diperoleh daripada ahli majlis terbabit bermula Julai 2007 sehingga November 2008 berjumlah lebih kurang RM2.66 juta. "Urus niaga ini dilakukan ahli majlis terbabit ini dan pemilik bangunan setelah ianya dipilih saya sendiri antara Mei sehingga Julai 2007. "Jumlah yang sama juga diberikan peguam ini di antara Mac sehingga Mei 2008 untuk membayar hutang pilihan raya GMC. Kesemua wang ini dibayar kepada seorang pemilik syarikat percetakan," katanya. Menurutnya, daripada sumbangan itu, sebanyak RM1.2 juta digunakan untuk membeli sebuah bangunan empat tingkat yang dijadikan pusat operasi GMC. "Sejumlah RM160,000 diberikan secara tunai pada 17 September 2008 untuk membayar kos operasi bulanan GMC dan Pas TV manakala baki RM100,000 diberikan kepada saya pada November 2008 untuk operasi GMC," katanya.

Menurut Syed Azidi, Husam mengetahui operasi GMC . Bekas Adun pula menyumbang sebanyak RM1.28 juta yang dibuat melalui sebuah syarikat di antara Mei 2007 sehingga Januari tahun lalu. kesemua wang itu diserahkan di tiga tempat berasingan iaitu di pejabat GMC, kediaman Syed Azidi, di Demit dan tempat meletak kereta Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Menurutnya, di antara Jun hingga Ogos 2007 beliau diserahkan wang sebanyak RM350,000 secara tunai dan cek untuk membeli peralatan penggambaran bagi kegunaan operasi GMC oleh seorang pengarang akhbar propembangkang.

Anonymous said...

so cakap sape nak dipercayai?, baru je smlm Husam menimbulkan persoalan yg Rm4 juta tu datag dari UMNO..lantas si Kick menelah- amik ko - 5 individu terlibat!

satu lawan lima - kelima2 sekali diheret utk mempertahankan diri..husam awal2 lagi da menimbulkan persepsi yg ia dilakukan UMNO..lihat - dgn MUDAHNYE menuding JARI kearah org lain sedangkn DIRI SENDIRI TAHU PERKARA YG SEBENAR - dan dgn ayat "azimat" si husam itu sahaja membuatkan ANJING2 PR menelan dgn lahapnya - termasuk TB..sebijik stail NUAR JUBURI - KUAT KENCING!

anti-firaun

p/s: wahai PR, da berlambak2 bukti anda diperbodohkan dgn NUAR dan PR, masih tak sedar2 lagi?

Anonymous said...

huawrggghhhh....ngantuknya..

yaaa..aku sudah tersedar..tersedar dari tidur....

siasat..jangan tak siasat....kita tgk sape terbungkang...

"heeeeeii..berbulu je aku tgk ezam kotak jadi senator...aku pon nak gak"kata mr kick sambil menunjing-nunjing kepalanya..

wei..negara dah kena jual kat brunei plak dahhhhh....

juden sungguh....

Anak Lenggong said...

Jangan laa pulak nak berangan anom 12.42 oii..ko nak perkenalkan diri pun penakut dok berangan nak jadi senator...main jauh2 laa...lain la kalau yang berangan tu si Rahman@TB dan Poji ni..dah puas dok melobi dan membodek..mana laa tau dah banyak dapat hasil upahan daripada dok menjadi pengganti kick...maybe next pku leh jadik YB pulak sebab tu sekarang dok jadi YANG BANGANG....

joehan said...

kali ni aku xstuju dgn pak dollah ni.seb baik dolah ni dh xjd pm. kite sume kne tau sec detail psl kes blok minyk yg dah lps kt brunei tu.ikut kate dolah,brunei akn gugurkn tuntutan ke ats limbang.tu yg win2 najib ckp agknya.brunei dpt minyak n petronas akn diberi konsesi crgali hingga 40 thn n malaysia dpt limbang.tp sec detail xde la aku tau sgt.
nmpk sgt bdk pro bn xmcm bdk pr.otak udang.kalo bdk pr mesti yg slh pon die skong.hahahaha.
kpd encik husam..xyah la nk tuding jr kt umno plak psl rm4juta tu.nik aziz pon xnk jwb isu tu.xtau nk putar cmne agaknya.nk kate duit tu jth dr langit xlogik.umno yg bg pon xlogik.gune duit pasti kot.hahahhaha.

apela pas ni.gune duit rakyat utk buruk2kn parti lawan.dah xde kje lain ke.lps tuka slogan buang perkataan islam dari "membangun bersm islam" kpd "pas 4 all(sm cm israel 4all)"..trus cr gerak kje pon korang tuka.
korang jdkn matlamat menghalalkn cr.xgitu nik ajis.
hehehehe.

tuan komrad said...

wakakakakakakakaka..dah takde idea la tu...

wei anak benggong...eh silap,anak lenggong..lu nyalak kat sini pehal...

takkan bengkek kot,jadi pencacai tapi tak dapat per2 pon..4 juta x dapat,senotor pon lebuh....

wakakakakakakakakakak

lu jadi yuden sesuai wooo..

tuan komrad said...

" eh,diorang tak leh bagi 4 juta senang2 cam tu je..haram tu..kata Islam"ujar mr yuden kepada pencacainya...

"kita plak cam ner tuan yuden?"soal pencacai lagi....

"kita takpe,..sebab kita dah convert dari melayau ke juden..duit 77 juta dah jadi halal" tambah mr yuden tersengih-sengih...

lepaih nih bleh la puak2 yuden wat bar mitzwah..sambil2 minum todi san miguel..

wakakakakakakakakakakakaka..

islam hadhari jual rete negara kat brunei..

1malaysia plak jual kat yahudi...

bagus sangat lah tu....

mlaysia dah kena lelong dek juak2 yuden...

Anonymous said...

halo firaun.
x payah ko cerita siapa patut percaya. 2/5 lg si husam dah cabar sprm siasat tuduhan si kick. 3/5 br kick nei nak cerita siapa yg terlibat.
Sprm buat bodoh jer. Ini lah dia strategi Umco. Seorang buat tuduhan, tindakan tggu dulu, biar cerita nei kecoh d media agar semua org tahu kerajaan K'tan tdk amanah kemudian baru siasat lepas tu SENYAP.
Inikan strategi2 yg umno yahudi selalu buat. Lihat sj kes al tantunya, kes kapal selam, enjin jet, Pkfz, batu putih byk lg kalau aku nak sebut kes2 yg senyap.
Tp x pyhlah ko siarkan artikel2 rm4j jgn terperangkap strategi si kick tu.

Anonymous said...

ye betul lah. Aku pun dah tak sabar nak tunggu siasatan dari sprm. Nik Aziz pun dah beri tahu dia akan beri kerjasama 100% jika sprm mula menyiasat.
Apa yg aku nampak ada kebenaran kata2 husam jika sprm tdk mulakan siasatan.

Anonymous said...

Isu rm4juta digunakan utk menengelamkn apco 77juta. Nasib baik husam pandai perang saraf .. lepas ni bolehlah GST dilaksnakan kut, sbb depa pikir rakyat dah menari rentak umno.. satu lagi iaitu dgn menghitamkan orang supaya diri nampak putih dan bersih.. taktik lama tu bro ..