"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 08, 2011

BERSIH 3.0: 1 Individu Boleh Mengundi 4 Kali..!

Reactions: 
Sebelum korang baca artikel penuh gua, gua harap lu orang dapat singgah dekat sini, sini, sini, sini, sini, sini, & sini sebagai bahan rujukan terpenting untuk abad ini. Mekasih...

Hari ni gua bawak lagi 1 kes yang perlu diambil perhatian... Kes yang agak unik... 1 individu dengan 1 Kad Pengenalan Lama, memiliki 2 MyKad yang nombornya berlainan,1 MyKad telah dituntut oleh individu ini manakala 1 lagi MyKad belum dituntut dan masih berada dalam simpanan JPN Wilayah Persekutuan (KL).

Paling menarik ialah, individu ini telah disahkan oleh SPR sebagai pengundi berdaftar yang sah dan layak mengundi di 2 Parlimen dan 2 DUN yang berlainan.

Berikut adalah butir-butir individu.

No Kad Pengenalan Lama: 6397062
No MyKad 1: 620108-08-6991 (Kad telah diambil)
No Mykad 2: 620108-08-6713 (Kad sedia diambil)
Nama: Mohd Rashid bin Ismail

Bukti semakan dalam laman sesawang JPN seperti dibawah:


Berikut pula adalah hasil semakan di laman sesawang SPR:


Sekiranya segala pendedahan yang dibuat ini tidak membawa sebarang perubahan didalam SPR dan juga JPN, gua fikir ada baiknya Gerakan BERSIH 3.0 dilancarkan 3 bulan dari sekarang.

Kita akan ke Jalanraya dan kali ini gua tak rasa Jalanraya di Kuala Lumpur sebagai tempat yang menarik. Ada baiknya kita kejalanan dan seterusnya berkampung di perkarangan Ibu-Pejabat SPR dan perkarangan Ibu-Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia.

Terus berkampung disana sehingga Perubahan dilakukan didalam Daftar Pemilih. Kalau SPR dan JPN cuba nak main gila dengan Rakyat, Rakyat pun boleh tunjukkan apa itu "Gila".

12 comments:

Amuraria said...

KERJA-KERJA PANDI KUTTY ATAU NASIHAT DARI APCO ?

Anonymous said...

ilham Star oF David....

AvanzaG said...

bro..

kalau bleh check kat JPN pakai sistem gantian mykad on9 kan?

kalau individu tu apply mykad on9 baru bleh check kat situ. kalau permohonan di kaunter...tak boleh check...boleh cuba...

maknanya...kalau betoi semakan kat website tu pemohon mesti mohon on9...

cuba hang siasat org2 yg dok ulu banat yg takda internet?kalau ada gak...bkn depa yg buat laa...

hanya pandangan

cil said...

Eloknya Tuan Punya Mykad tu saman jer JPN kalu tidak, naya jer nanti macam kes dibawah neh,:

AJAIB, JPN TAWAR NO MYKAD BARU?
Oleh: BERNAMA

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin menolak satu permohonan bagi mengetepikan saman kecuaian oleh seorang pemandu teksi yang mendakwa bahawa Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) telah mengeluarkan dua kad pengenalan dengan nama dan nombor yang sama bagi individu berbeza.

Pesuruhjaya Kehakiman Lee Swee Seng membuat keputusan itu, di kamar selepas mendengar hujah, bagi mengetepikan permohonan yang difailkan oleh bekas dan Ketua Pengarah JPN pada masa ini, Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan.

Peguam Yusfarizal Yusoff dan Mohamad Zaid Daud mewakili plaintif Mohammad Daud Salleh dan peguam kanan persekutuan Suhaila Haron mewakili keempat-empat defendan.

Yusfarizal memberitahu pemberita bahawa mahkamah mendapati wujud tindakan yang berasas untuk saman itu dibicarakan dan tidak diketepikan.

Beliau berkata mahkamah bersetuju dengan hujahnya bahawa penduaan kad pengenalan itu telah menimbulkan masalah kepada Mohammad Daud.

Yusfarizal berkata mahkamah menetapkan 24 April untuk pengurusan kes saman itu supaya defendan dapat memfailkan pernyataan pembelaan terhadap saman itu.

Pada 4 Jan, Mohammad Daud, 42, memfailkan saman terhadap keempat-empat defendan itu selepas mendapati JPN telah mengeluarkan kad pengenalan kepada orang lain dengan nombor yang sama beberapa tahun lalu.

Katanya, apabila beliau pergi ke JPN bagi menggantikan kad pengenalan lamanya kepada MyKad pada 2005, beliau terkejut apabila jabatan itu memberitahu bahawa ada orang lain telah mengambil MyKadnya dengan nama dan nombor yang sama. Selepas itu, JPN mengeluarkan MyKad dengan nombor yang baru kepadanya.

MyKad baru tidak selesaikan masalah

Bagaimanapun, MyKad yang baru itu tidak menyelesaikan masalahnya apabila beliau menerima beberapa saman trafik bagi sebuah kereta bukan miliknya dan diikuti dengan lebih banyak panggilan dari bank untuk pembayaran semula pinjaman kereta dan beliau menafikan ada membuat pinjaman sedemikian.

Dalam pernyataan tuntutan, Mohammad Daud berkata beliau enggan menerima MyKad itu kerana beliau telah menggunakan kad pengenalannya yang lama untuk semua transaksi termasuk bank dan sijil kelahiran anaknya dan begitu juga dengan sijil nikahnya.

Katanya, MyKad baru dengan nombor baru tidak akan menyelesaikan masalahnya kerana pihak ketiga masih menggunakan nombor kad pengenalannya dan namanya.

Dalam samannya, Mohammad Daud menuntut agar JPN membatalkan kad pengenalan pendua dan membuat satu pengisytiharan bahawa beliau mempunyai hak ke atas kad pengenalan lamanya.

Beliau juga menuntut ganti rugi teladan dari JPN berhubung kecuaian jabatan itu mengeluarkan dua kad pengenalan dengan nama dan nombor yang sama kepada orang yang berbeza sehingga menyebabkan beliau menghadapi masalah kerana ada individu lain menggunakan kad pengenalan lamanya.

Anonymous said...

Ake ake
antara dongengan2 fozi aku tertarik n3 nih. Memang tidak tersilap kalau pemegang mykad ini akan berhak mengundi didua lokasi kerana disahkan oleh spr....he he
dimana dan bagaimana kesilapan sebegini boleh berlaku? Logiknya tentu ada samada tidak disengaja atau tidak. uhhh meletak keberangkalian siapa yang mau dipersalahkan semakin sukar untuk aku he he..tolong eh!
NAMUN AKU MASIH RASIONAL
Demi Islam ambilan dari reputasi dan pendekatan BN,BN tetap lebih ok dari pr. Aku tak kan menzalimi diri seperti mereka2 yang meminta dunia dari orang kafir yang sentiasa menjual kekafiran tersebut ditanah bertuah ini. he he aku sokong hassan ali tapi tak undi hek.
JPN dan SPR tolong ler citer dan Mohd Rashid hang jangan ler buat lawak

BN OK dari PR

Anonymous said...

1.biasala!!bila uruskan berjuta pengundi!mesti ada kesilapankan!
2.dah dapat kenalpasti kesilapan!hangpa pila pebetui dengan puak-puak SPR tu!!kan puak SPR dah kata!!kalau ada kesilapan!!pi bawak bukti kat depa!!
3.ada berani!!!!

Anonymous said...

kad belum diambil dah berdaftar SPR ke.

Anonymous said...

biasala pekebende... takkan mendaftar kat SPR dua kali dgn kad lain2?...

no kp lama kan sama tu..

pr menyokong murtad said...

oi bdk pr bodo n poji yg bodo...korng xtau ke yg identiti siit al wuzara yg hina agama tu dh diketahui rmai..ni blog minah gile babi tu http://makcikhajjahsittalwuzara1001.wordpress.com/

pembongkaran identiti minah gile ni blh bc kt sini

http://1peluru.blogspot.com/2011/08/wajib-baca-hajjah-sitt-alwuzara-melayu.html

rupenye minah murtad ni penyokong tegar pr,dap,ambabiga n bersih...oi org2 pr...korng sedar x yg pr ni sebenrnya rmai pertubuhan2 murtad kt malysia ni adlh penyokong tegar pr n dap..KORNG SDR X YG SECARA XLANGSUNG KORNG JGK MENYOKONG MURTAD SBB BERSEKONGKOL DGN DAP...TAUBAT LA WEH..MURTAD TU SIAP BLH DIBUNUH LG..KORNG TGK LA PERKEMBANGAN MS SERBUAN GEREJA ARITU..XPSL2 HASAN ALI KENE..SEMATA2 KORNG NK JG UNDI BKN ISLAM...XMALU KE OIIIIII!!!!

Anonymous said...

Puak umno baru dapat duit...tu komen berlambak..macam sampah.....PM pi Vatican ape cite?......

pr menyokong murtad!! said...

hahaha..ape mslhnye pm g vatican..bknnye menyebabkn tergelincir akidah..yg pasti bersih,ambiga n pr tu disokong oleh golongn murtad dan aties..syabas pr sbb disukai oleh golongn murtad..nk tngkap org murtad pon xblh..mntri besar sel marah...bodo punye puak pr..

Anonymous said...

g vatican PM nak betul akidah dia je..kat malaysia kekadang akidah dia terpesong jugak..terpaksa g jumpa dgn org kuat ler..nak adjust balik..tu jerr!!
kalo ada pecacai umNo yg x faham..patut pun jd pecacai...sbb bodoh!!