"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, February 11, 2009

K'jaan Pakatan Perak berjaya selesai isu-isu tertunggak...

Reactions: 
Sepanjang 10 bulan mentadbir Perak, kerajaan negeri telah dapat menyelesaikan dalam masa yang singkat, isu-isu yang sudah lama tertunggak, kata Presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga.

ambiga sreenevasanKatanya, antara isu-isu yang dapat diselesaikan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat Perak ialah ialah:
  • Sebagai menteri besar, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin membatalkan kesemua aktiviti membalak dan perladangan di kawasan Orang Asli di sekitar Gopeng yang menjejaskan lebih 2,000 penduduk Orang Asli.
  • YB Sivanesan mengumumkan pemulangan kira-kira 400 ekar tanah nenek moyang Orang Asli kepada masyarakat tersebut, yang telah diperuntukan untuk aktiviti pembalakan oleh kerajaan sebelumnya di Mukim Teja dekat Gopeng.
  • Kerajaan negeri telah mengumumkan pemulangan kira-kira 500 ekar tanah nenek moyang Orang Asli kepada masyarakat Orang Asli Kampung Chang Sungai Gepai di Bidor, yang telah diperuntukkan sebagai tapak Taman Botani, oleh kerajaan sebelumnya.
  • Sebuah pasukan khas mengenai hak tanah Orang Asli ditubuhkan untuk mengiktiraf secara rasmi semua tanah adat Orang Asli di Perak. Pasukan itu mempunyai dua peringkat. Peringkat kedua dikendalikan secara eksklusif oleh masyarakat Orang Asli sendiri dan dewan mesyuarat di bangunan SUK disediakan untuk kegunaan Orang Asli.
  • Kerajaan negeri telah melantik seorang pegawai khas Orang Asli bagi negeri Perak yang ditugas untuk menyelesaikan semua masalah yang dihadapi Orang Asli di negeri tersebut.
  • Mengadakan siri perbincangan dengan rakyat dan NGO mengenai aktiviti pembangunan di Ipoh. Sebagai contohnya, pandangan awam diminta berhubung cadangan pembangunan Pasar Yau Tet Shin.
  • Penduduk Melayu dan Cina di kampung baru dan kampung tersusun diberi hakmilik kekal secara berperingkat.
Ambiga berkata, Majlis Peguam gembira melihat hasil-hasil yang positif yang dicapai dalam tempoh masa yang singkat untuk menangani isu-isu terbabit.

"Kita berharap kepentingan yang sama akan diberikan terhadap perkara-perkara berkenaan dan terus dilaksanakan tanpa sebarang kelewatan," katanya dalam satu kenyataan hari ini..

"Malah, kita menggesa kerajaan negeri supaya bersikap pro-aktif berhubung isu-isu yang membabitkan Orang Asli, masyarakat yang terpinggir dan kurang bernasib baik," katanya.

-malaysiakini

15 comments:

mat s said...

"Penduduk Melayu dan Cina diberi hakmilik kekal"..orang melayu pun dapat..kenapa barua2 amno kata cuma cina je yg dapat??? memang bangsat le juak2 amno ni,asyik sebar fitnah je....

Anonymous said...

Kamu jangan lupa luak juak umno lah yg tolong menyelesaikan masalah tanah orang melayu ppinang untuk diambil dan dijadikan tapak jambatan dan sebagainya....atas dasar pembangunan dan LASTLY melayu PPinang terpinggir...Itu lah jasa mereka...Sebab itulah yg buta perut masih menjilat umno nih....

Anonymous said...

nak tanya saper gambar disebelah kanan tu antara najib dah paklah saper sorang lagi tu
kena dia jugak kena "disaster"

Anonymous said...

Jangan mengata orang... berdosa... ishhh... ingat hukum tuhan... didunia selamat... di akhirat belum tau lagi... Kenyataannya UMNO dan PAS sama je... hasil daripada aspirasi org melayu yang gila kuasa... pangkat.. dan kedudukan... boleh lah dikategorikan sebagai MELAYU BODOH yang tulen....

Hehehehe... amat menjijikkan bila tengok muka-muka melayu dari kedua2 parti ni beri kenyataan dalam TV.. Beria2 menegakkan benang yg basah...

UMNO mmg terkenal sbb pemimpinnya sombong.. bongkak.. macam bagus.. rasuah.. kronisme..

PAS pulak cerita pasal perjuangan agama.. ntah ye ke tidak agamanya tu.. pendirian pon bersepah...kejap itu..kejap ini.. kejap haram..kejap idak...

KEADILAN lagi pulak.. lagi hancus.. geng ni apa pun boleh... x kira le semua d sodok nye.. hehehe.. tangkap muat punya parti.. janji org suka dah.. pengikutnya semua dari jenis org yg nak merusuh je.. ntah apa2.. mcm zaman batu..

DAP..... hehehehehe.. ini la contoh.. inilah kebanggaan... penuh dengan idea... kaya dengan budi pekerti.. sumber aspirasi rakyat... hasil daripda bijak pandai... hehehehehe.. tapi selalu lupa ini malaysia... ASALNYA DULU TANAH MELAYU... ada sultan.. ada raja yang memrintah... nasib baik aku bukan sultan.. kalau tidak dah lama aku halau semua g duduk kat ROHINYA tu.. x pun RWANDA ke.. hehehe... mangkuk nye DAP..

Kesimpulanya MELAYU bertambah BODOH.. peratusan kenaikan KEBODOHAN nye semakin naik secara mendadak..

Terima lah hakikat... bahawa MELAYU MMG BODOH...

Anonymous said...

Kerajaan Pusat pun MEMBANTU JUGAK LAH!

TGK :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0211&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_19.htm

tariff dah turun!

LOL! lol!

Penipu Rakyat said...

Kah kah kah

Hebat sungguh Nizar

Kah kah kah

Inilah pemimpin yang kita mahu

Kah kah kah

Selalu tolong orang asli

Kah kah kah

Sebab tu bn wujudkan jabatan hal ehwal orang asli

Kah kah kah

Sebab tak nak tolong orang asli

Kah kah kah

Sebab tu bn wujudkan sekolah dan biasiswa untuk orang asli

Kah kah kah

Sebab tak nak tolong orang asli

Kah kah kah

Tapi kita jangan risau

Kah kah kah

Sebab ada nizar yang bela orang asli

Kah kah kah

Biar lawan cakap sultan

Kah kah kah

Janji boleh jadi tok batin orang asli

Kah kah kah huk huk huk ptuih..

n said...

ak tgk kbayakan pengkomen2 umno ne suke meludah. Cth terdekat org kat atas ne heh2..

Penipu Rakyat said...

Kah kah kah

Aku memang suka meludah wahai n

Kah kah kah

Aku belajar dari sedara topeng perak dan tukar tiub

Kah kah kah

Kami kan sama geng PR

Kah kah kah

Sebab tu suka meludah

Kah kah kah

Cuma bezanya topengperak bagi aku komen

Kah kah kah

Tak penakut macam tukartiub

Kah kah kah

Tak keluarkan komen aku

Kah kah kah

Maknanya gelak dia gelak jambu

Kah kah kah

Tukartiub si jambu dari jelebu

Kah kah kah huk huk huk ptuih..

Anonymous said...

Tanah Rezab Melayu pun UMNO gadai inikan pula tanah Orang Asli. Sapa yg jadi ahli UMNO tu patut malu la...tak kesian ke kat Orang Asli, rata2 mereka ni miskin, tanah pula UMNO rampas.

BIAWAK UMNO said...

jangan nak jadikan isu tanah sebagai alasan pulak.kat kolumpo tu byk tanah melayu dah kena rembat...nampak ke buat-buat buta..yg tinggal cuma kat kg baru je...itupun umno nak rembat jugak..
sume yg buta tu memang buduss asbestoss...yg komen cakap melayu bodoh tu dia lagik buduss asbestosss...takde pelajaran punya orang...crite main belasah je...buduss...

Penipu Rakyat said...

Kah kah kah

Ya umno rampas tanah org asli

Kah kah kah

Undang2 tanah orang asli diwartakan boleh rampas

Kah kah kah

Sebab tu ramai orang asli pajak tanah mereka pada koperasi untuk dimajukan

Kah kah kah

Pasal orang umno rampas

Kah kah kah

Tanah rezab melayu pun umno gadai

Kah kah kah

Bukannya pajak saja 99 tahun

Kah kah kah

Sebab tu kita bagi pajak lebih lama 999tahun

Kah kah kah

Sebab nak lawan umno yg suka pajak tanah sebab nak dpt duit

Kah kah kah

dapat duit utk sapa

Kah kah kah

Untuk penipu rakyat macam aku

Kah kah kah huk huk huk ptuih..

Anonymous said...

yg kau ketawa terbahak-bahak ni kenape...buang tebiat nak mampuss...sebenornye aku pun nak ketawa jugak...buatlah lawak sikit..setakat ketawa sorang2 lebih baik kau panjat pokok main dgn berok...

Anonymous said...

Orang lain bagi tanah 99 tahun, Nizar pembela DAP dan Hindraf ni bagi 999 tahun, Cina bagi pajak Hong Kong kat British 99 tahun, Kalau Nizar bagi 999 tahun baru ada ong! selamat menyambut Tahun Lembu,. Otak orang PR jangan macam lembu juga.

n said...

Penipu Rakyat tu salah urat kot.. bia je la die.. kang nnti die komen lg kne ludah plak blog ne.

Anonymous said...

pemimpin umno...dan dosanya
pemimpin pas ...dan dosanya
pemimpin keadilan dan dosanya
pemimpin dap kapiaq laknat dan dosa nya
dan kesemua penyokong2 parti dan dosanya...tiada yg maksum kecuali nabi..oleh itu muhasabah lah diri anda samada nak kutip banyak dosa atau pahala..adakah apa yg anda lakukan itu diredhai Allah dan rasulnya..berbaliklah kpd quran dan sunnah..sebaik2 peninggalan untuk umat manusia terutama yg di panggil islam....lebih baik ada pemimpin yg islam walaupun berdosa daripada mempunyai pemimpin yg kapiaq laknat.....pandai je tak cukup kalau tak de cerdiknye...lu pikir le sendriiiiiii...