"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, February 07, 2009

Najib: Ambil Perak Ikut Perlembagaan - malaysiakini

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan persepsi sesetengah pihak bahawa Barisan Nasional (BN) mengambil alih kerajaan negeri Perak menggunakan kaedah bertentangan dengan perlembagaan negeri.

Beliau berkata, tindakan BN mengikut perlembagaan dan Sultan Perak turut bertindak dalam bidang kuasanya di bawah peruntukan perlembagaan.
  • "Apa yang kita lakukan mengikut perlembagaan. Tidak ada yang tidak mengikut perlembagaan," katanya.
Beliau berkata, Pakatan sebelum ini telah memulakan dahulu prinsip untuk mengambil alih kerajaan pusat dengan cara berhasrat untuk 'mencuri' 31 wakil rakyat BN.
  • "Tolong tanya Pakatan Rakyat, kenapa mereka mulakan perkara ini yang mereka uar-uarkan nak tubuhkan kerajaan pada 16 September?
  • "Maknanya prinsip ini yang telah disebut-sebut Pakatan Rakyat sebagai satu prinsip yang mereka terima dan telah cuba amalkan.
  • "Jadi siapa yang mulakan prinsip ini? Bukan BN tapi mereka," katanya selepas merasmikan sambutan Hari Kastam Sedunia Ke-37 di sini, hari ini.
Berhubung tindakan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang dilihat menderhaka kepada Sultan Perak berikutan keenggannnya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar, Najib berkata, apa yang dititahkan tidak boleh diingkari dan mesti dihormati.
  • "Kita mesti menghormati keputusan Sultan dan apa-apa yang Tuanku putuskan kerana sebagai bekas Ketua Hakim Negara, sudah tentu Tuanku amat memahami peranannya sebagai Raja Berpelembagaan.
  • "Jadi, tidak ada sesiapa patut mencabar keputusan Tuanku kerana itu bererti kita mencabar institusi Raja Berpelembagaan," katanya.
Sehingga hari ini, Nizar masih enggan meletakkan jawatannya kerana menyifatkan beliau masih Menteri Besar yang sah di bawah Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

TP - Perlembagaan kepala Pak Hang la Bijan...!!!

18 comments:

tok ggawo said...

SALAM !

semalam semasa sidang media MB NIZA
dalam pukul 6 petang lebih kurang, aku ada kat situ, jadi berok sumbang

kalau nak tahu antara ramai ramai kat luar tu yang pakai pelikat hijau sandang beg biru kecik, itu lah aku
selekeh nya aku.

selepas MB nizar keluar, tak lama pas tu aku hampiri seseorang yng berdiri selepas bercakap ngan press cina, dia ni pun baru keluar dari bilik press juga, kaadaan masa tu tak sibuk sangat pun.

aku tanya dia , kenal TP perisek rakyat, dia kata tak kenal, aku bagi tau dia, TP kata sampai IPOH call dia, orng ini kata pitanya press ramai ramai tu la, kenapa aku tanya dia? kerana aku tengok dia ramai kenal press dan dia aku pasti dia blogger atau staff MB, mustahil tak kenal TP

kebetulan aku tak lih call TP, sebab talipon aku battery kong, hanya sekali aku sms TP, aku sms TP
aku kata aku kat kediaman MB, aku malas nak tanya sapa sapa lagi dah.

aku pun ajak kawan aku terus balik klntan, sebab aku tumpang dia, kawan aku kata apa ? lagu ni ko ohge dale pejabat MB, aku diam saja.

bagi aku hanya nak tengok islam subur di perak negeri kelahiran isteri aku, tanggo jawab sebagai sedara sesama islam, tenggok blog aku, aku kata cubit paha kiri paha kanan terasa juga,

aku juga merasa bom asap di masjid ubbudiah, sebab aku ingin merasai apa yang sedara aku rasa.

tujuan nak jumpa? aku nak belajar itu saja

ingat! PAS bukan untuk orang Elite saja .

tengok komen aku kat al banjari http://politikbanjar.blogspot.com/2009/02/sumbangan-untuk-bloggers-rakyat.html

Anonymous said...

Baca ni...

http://art-harun.blogspot.com/2009/02/perak-crisis-unsolicited-legal-opinion.html

lepas tu jolok kat lubang jubor Najis (eh eh silap taip, Najib) tu... Ikut Perlembagaan konon.. Ikut perlembagaan kepala bini kau..

Anonymous said...

Salam semua....
Hak Rakyat Perak...so..amat besarlah harapan agar KEADILAN dapat ditegakkan di Perak...
Pada saya pergi mampos lah pemimpin zalim maha firaun cam najib tu....bangkai ....

Anonymous said...

MULAI DARI SEKARANG...KE MANA SAJA NAJIB ATAU MB KERAJAAN PENYAMUN PERGI KITA RAMAI2 G PROTES...BIAR DIA ORG MALU,....TERUTAMANYA ARI JUMAAT...MESTI MB PENYAMUN TU SEMAYANG KAT MANA2 KAN... JGN LUPA WEI....HAK RAKYAT MESTI DI TUNTUT...

LAWAN TETAP LAWAN...

Anonymous said...

puak umno nie bila ada kepentingan bukan main lagi berbaik gan Sultan ...ikut pelembagaan la...

bila tak suka Sultan abis dilujutkan kuasa (zaman Che Dat)...mcm2 komen tentang sultan.

Pak Lah cakap ...ni tak ikut pelembagaan (kes MB terengganu)...

kami nak idris natang...ada pemuda umno buat report polis... Tahi kucing...nanti ko orang tahu lah kat akhirat nanti..

org umno nie dah dikaburi dengan duit...halal-haram apa depa peduli...yang penting dapat kuasa...dan duit.

MB perak (Umno) masa dalam TV habis semua disalamnya tak kira mahram dan bukan mahram... nie MB yang umno pilih... tahi kucing...

Anonymous said...

Disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan, Himpunan Kembalikan hak rakyat yang dijadualkan berlangsung di Chenderong Balai, Teluk Intan telah ditukarkan seperti berikut.

Himpunan Kembalikan Hak Rakyat

Tempat: Kediaman YAB Menteri Besar Perak, Ipoh

Tarikh: 8.2.09

Masa: 9.00 malam.

DATANG JGN TAK DATANG...BIAR SESAK IPOH TAKPE...JANJI BAGI SOKONGAN PADA NIZAR...

Anonymous said...

Kepada penyokong Pakatan Rakyat,

Jangan hilang fokas, UMNO sekarang cuba mengalih perhatian dari rampas kuasa kepada menderhaka pada sultan.

Mereka gunakan sultan sebagai perisai sebagai mempertahankan dirinya.

Pencacainya kini sedang sibuk buat lapuran polis kononnya ahli dan pemimpin Pakatan Rakyat telah menderhaka yang mesti diambil tindakan.

Kemungkinan polis akan beri tumpuan yang lebih pada kemelut negeri perak, namun kita perlu belajar dari polis bagaimana menjadi zalim dan ganas !

UMNO sedang cuba sekali lagi strategi 13hb.mei 1969 !

"LAWAN TETAP LAWAN"

Anonymous said...

diorang recycle apa yg Maha dah buat.

Maklumlah anak didik..

adakah kita nak dia jadi pemimpin kita?

iam_khufu said...

Bawa kat mahkamah je lepas tu tunggu keputusan mahkamah. Tapi jangan harap sangat nak belah PR. Sebab paham2 la. Sekarang kita tahu hanya tinggal seorang je sultan yang boleh kita percaya, yang lain tak boleh pakai

Anonymous said...

Najis ni bukan ikut perlembagaan undang2 Tubuh Negeri Perak tapi ikut undang2 Tubuh Bik Mama ...
Kalau ikut undang2 Tubuh Bik Mama memang apa2 pun boley..

Anonymous said...

Bakal PM m'sia yg paling teruk dlm sejarah M'sia.. Aku tkleh byg ape yg akn jd lepas bulan 3 nti. Hrp2 Pak lah tkkn bg jwtn ni kt Najib. Huru-hara m'sia..

Anonymous said...

eehh....napa takleh masuk blog DSAI???

kene serang hacker ker??

camner dgn blog2 yg lain??

Dang Anum said...

Kerajaan Lanun tu tau apa makna perlembagaan ke??

ya...sekarang umno nak alih view dari rampas perak macam lanun kepada derhaka pada sultan. umno tau citer bab-bab derhaka kat sultan ni memang laris punya...macam citer hindustan la

so... buat semua penyokong PR, be cool n jangan cepat melatah. yang umno mau sekarang adalah lebih citer sensasi utk diketengahkan dan lepas tu akan ditokok tambah lagi supaya pihak PR nampak seperti lemah n bermasalah.

Keep cool...be cool... once the oppurtunity comes... we strike like a deadly cobra!!

Anonymous said...

ya... kita lwn kat mahkamah..
syarat tubuh kerajaan perak MB mesti MELAYU....
skrg MB bn d perak MAMAK...
rasa2 camne?

Anonymous said...

PALA HOTAK HANG NAJIB.... AKAI CETEK KE TAKDAK AKAI MCM LEMBU GAK....

NAJIB KATA DIA PUN BOLEH BUAT DEMO GAK.... BUAT LAA AKU NAK TGK?

KALAU SETAKAT HIMPUN ORG DENGAN GUNA DUIT NGAN POLIS TAK PAYAH SEMBANG LAA....

SETAHU AKU PENYOKONG2 UMNO SEKARANG YANG TINGGAL HANYA LAA SALURAN 1....DAH TUA2 NAK MAMPUIH..

Anonymous said...

Saban hari rakyat Malaysia disajikan dengan trajedi di Semenanjung Gaza, penderitaan rakyat Palestin dipaparkan di kaca televisyen.

Namun apa yang berlaku di Kuala Kangsar semalam digelapkan daripada kaca televisyen kerana BN malu mengaku kezaliman mereka.

Seorang penulis blog, Azizul NIzam Zulkifli memberitahu beliau melihat Dr. Lo' Lo' menitiskan airmata apabila merawat kanak-kanak sekolah yang berusia 10 tahun pengsan akibat asap tebal gas pemedih mata.

Rakyat dan juga dunia menyaksikan gas pemedih mata dibedil anggota FRU ke dalam masjid Ubudiyah.

Tidak kira yang muda mahupun yang tua, disepak terajang oleh anggota FRU tanpa belas kasihan. Ada yang cedera ditembak dengan peluru getah.

Ramai yang sesak nafas dan pedih mata akibat gas tersebut. Masjid bukan lagi tempat yang selamat daripada serangan polis.

Anggota pasukan keselamatan digunakan sebagai perisai untuk memisahkan rakyat daripada pandangan mata pihak pemerintah dan raja.

Rakyat kini bagaikan pengemis yang menunggu rezeki di tepi jalan dan tidak perlu dihiraukan mungkin 'mereka' melihat rakyat pun umpama satu dosa agaknya.

Rakyat mahu keadilan, kembalikan kuasa kepada rakyat untuk menentukan siapa berkuasa di negeri ini, BN atau Pakatan Rakyat.

Bubarkan DUN Perak, itulah pinta rakyat._ HARAKAH

DI SINI MEMANG AKU TAK PUAS HATI PASAL POLIS DENGAN FRU...

SEPATUTNYA PIHAK POLIS MELINDUNGI RAKYAT YANG BAYAR CUKAI UNTUK NEGARA INI. INI TIDAK SEBALIKNYA LAIN PULAK TERJADI. KAMI YANG BAYAR GAJI POLIS KENAPA KAMI TAKDAK HAK SEBAGAI RAKYAT..

TUGAS FRU SETAHU AKU HANYA MENCEGAH BUKAN MELAKUKAN SESUATU LUAR DARI BATASAN.

AKU MOHON PADA SAPA2 YANG CEKAP ATAU MAHIR DALAM BIDANG PERUNDANGAN SILA JELASKAN KEPADA ORANG RAMAI APA ERTI POLIS UTK RAKYAT.HAK RAKYAT

Anonymous said...

POLIS ADALAH anjing-anjing kepada PARTI KERAJAAN MEMERINTAH....Mereka memang suka melakukan perkara keji cam tu....
Dunia nie kau selamat lah ..akhirat nanti kau jawab depan ALLAH......

Unknown said...

Ni lah hikmah nye...PRU13..B.end willbe endd...

bertambah orng benci pada depa...

Depa ingat perancangan depa cantekk..tapi depa lupa YANG MAHA KAYA...lagi baik perancangan nye...

Diorang lupa PRU12 agaknya...

inilah kesan jangkapanjang yg depa kena tanggung...