"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, March 04, 2009

03032009 dalam kenangan

Petikan comment dari blog yang teman lusuri.
  1. Dalam chinese 3 - 3 - 09 adalah Sang Sang Weng Kau yang bermaksud alive forever more
  2. Demokrasi bawah pokok , dari rakyat , untuk rakyat , demi rakyat
  3. MIT and Harvard have commencement in open space. Front of the dome (MIT). Under trees (Harvard)
  4. The birth of democracy from The Tree Of Democracy. Let it plant the seeds of wisdom and justice in all of us and let it grow in all of us and prosper for a better and brighter Malaysia

لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً


Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu Ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya;

surah Fath : 18

Lu orang apa hal pulak?
Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini melarang Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak sah.
Atas akta apa? seksyen berapa? cer bagi detail sikit. At least rakyat akan faham. Setakat cakap melarang itu melarang ini sesiapa pun boleh. Kalau dah kata tak sah tak pa la. Kami terima tapi sampai bila Speaker tak boleh panggil dewan bersidang? Ingat lebih 6 bulan dewan bubar secara automatik. Lagi satu Sidang Tergempar DUN Perak habis pukul 1033 pagi. Keputusan tak dah pukul 1045 pagi. Apa cite pulak tu?

Teman confuse la pulak
Majlis Peguam Malaysia mempertikaikan keputusan melarang peguam persendirian mewakili Speaker DUN Perak V Sivakumar seperti diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini.
Nak kena pakai Penasihat Undang Undang Negeri ye. Masalahnya Penasihat Undang Undang Negeri dah mewakili Zambry; jadi boleh ke dia wakil kedua dua nya bila deme berlawan antara satu sama lain? Kalau boleh macam mana ek?


Kenangan menyaksikan sidang dewan bawah pokok juga akan menjadi bahan untuk teman ceritakan kepada anak cucu teman nanti. Dengan berpayung kan pokok dari terik matahari. Rakyat yang berbilang bangsa berpegang tangan membentuk benteng sebagai dewan. Ianya satu nostalgia. Ianya satu kenangan buat teman.

peihong

Whatever pun sidang tergempar tu dah dijalankan, sah atau tidak dari segi perundangan atau pun tempat bersidang; apa teman pedulik bagi teman yang kurang cerodik ni teman nampak usaha Nizar dan ADUN Pakatan Rakyat yang juangkan nasib rakyat negeri Perak. Bagi teman itu dah memadai untuk teman tido lena malam ni. Sama ada Sultan Azlan Shah perkenan atau tidak DUN Perak bubar, itu teman tak boleh nak ulas. Kalo diperkenan alhamdulillah. Pilihanraya satu negeri. BN menang teman terima PR menang teman terima. Bukannya tak biasa hidup bawah pemerintahan kerajaan BN pun. Sepanjang hidup baru 11 bulan je merasa pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat. Kalau tak diperkenankan life goes on.

Cuma mintak mintak teman kalau diperkenankan jangan memberontak pulak puak UMNO. Ingat UMNO tak pernah derhaka pada Sultan...

wa chow sin

-de' anje online

54 comments:

Anonymous said...

Salam..

Hati2 dengan berita dibawah.

Sumber: Perak Bangkit.

Berdasarkan beberapa sumber yang kukuh, ada ura-ura, Sidang Tergempar DUN Perak bakal diadakan oleh Kerajaan Negeri Perak antara lain, usulnya ialah.....

Menyingkirkan Sivakumar Sang Penderhaka sebagai Speaker DUN.

Sidang tersebut dijangka akan dipengerusikan oleh Timbalan Speaker memandangkan Usul yang ingin dibawa ialah Menyingkirkan Tuan Speaker.

Bagaimanapun Sidang tersebut hendaklah tertakluk kepada Keputusan Mahkamah terhadap keabsahan Kerajaan Negeri yang baru serta status Tiga ADUN diputuskan.

SEMUA kehendak Undang-undang hendaklah dipatuhi terlebih dahulu sebelum pihak yang mengemukakan Usul mengadakan Sidang Dewan memohon perkenan Tuanku Paduka Seri Sultan Perak.

Petang tadi PK Tuan Ridwan telah memutuskan bahawa Perintah menghalang sidang DUN diadakan telah dibenarkan. Oleh yang demikian tiada Sidang Dewan boleh diadakan tanpa perkenan Paduka Seri Sultan Perak menurut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri

Anonymous said...

Macam cerita P.Ramle lak , Kerajaan PR meeting bawah pokok , apa nak jadi ni , kalau nak berkuasa pun , professional le tindakan tu , jgn orang ketawakan , tindakan mcm budak-budak.ingat kan hebat sangat , cara ni nak mintak rakyat Perak sokong kerajaan tak bertamadun.
.... buat malu je

Hamba Miskin said...

Salam bro risik,

Majlis peguam malaysia dah suruh perak bubar dun. Tolong keluarkan posting mengenai kenyataan majlis peguam ya!!

Salam..

Hamba Miskin said...

Masya Allah,Subhanallah, Allahu Akbar!!

Kenapa setiap perangcangan PR ada kena mengena dengan setiap apa yang Allah firman kan?

Sesungguhnya hati saya amat tersentuh membaca ayat ini serta tafsirnya..:(

Benar lah Firman Allah " wama karu wama karAllah,wallahu hoirun makirin".. Manusia merancang,Allah merancang,maka perancangan Allah yang lebih baik.

Kalau kita dah tahu apa yang akan terjadi,buat apa merancang? Sebab tak tahu apa yang akan terjadilah kita kena merancang. Seterusnya pulangkan kepada Allah..

Anonymous said...

pejuangan tetap perlu di teruskan walau 50 or 100 tahun lgi utuk menegakan demokrasi myb 50 or 100 tahun lagi nama perjuangan demokrasi sekarang akan terpahat dlm buka sejarah malaysia..teruskan perjuangan anda

Anonymous said...

Masih banyak ruang untuk Pakatan Rakyat membuat bantahan. Sudahkah diperinci perkara larangan terhadap Speaker mengambil pakai barisan peguam persendirian. Apa kata Perlembagan Malaysia dalam hal ini??, apakah definisi "Pegawai kerajaan Negeri" termasuk Jawatan Speaker DUN. Apakah masyuarat tergempar ini, satu masyuarat baru hendak di adakan atau ianya merupakan satu masyuarat yang ditangguhkan. Kita sebagai penyokong PR harus di beri faham akan perkara -perkara asas dalam isu diPerak. Perjuangan wajib diteruskan, diteruskan berdasarkan peruntukan perundangan dan perlembagaan Negara. Ramai diantara cerdik pandai dan pakar yang menyokong tindakan YAB Menteri Besar DS Ir Nizar dan Speaker dengan argumen dan hujjah yang berauthority, mengapa tidak ianya diketengahkan. Keadilan harus ditegakkan perlaksanaannya untuk kesejahteraan hidup rakyat.
Lawan Tetap lawan!!!!!!!!!

Anonymous said...

Aku dah bosan dengan Malaysia dan seluruh tanah bawah jajahannya.. bosan..

Aku nak belah...

Anonymous said...

Mana lagi nak meeting kalau tak kat pokok sena...abis smua tempat tak di bagi meeting.Macam mana nak professional kalau dah org lain pun tak professional.Yang gelak bila meeting kat pokok tu lagi tak professional.Kalau nak meeting kat mana2 pun boleh...janji ada sumber yang nak di bincangkan.

Kamal Sanusi said...

Tiada ku berburuk sangka terhadap institusi kehakiman tetapi sekarang ni setiap kenyataan atau perintah dari mahkamah hanya akan menyebabkan chain-reaction yg lebih hebat teruknya.

Terbuka mata hati lepas membaca komen anom 9:16 AM di ataih.

Kah kah kah...

Anonymous said...

TERFIKIR JUGAK SAYA KEBELAKANGAN INI, APA YANG SEDANG BERLAKU DENGAN PARTI KEPIMPINAN ANWAR BERAHI NI ADALAH MERUPAKAN BALASAN DARI TUHAN?

HMMM...SEMENJAK DUA MENJAK NI, MACAM2 KISAH YANG SEDANG MENIMPA SI ANWAR BERAHI NI, DARI KEHILANGAN NEGERI PERAK, SKANDAL SEX, PENIPUAN 916 DAN MACAM2 LAGI...TIDAKKAH INI TANDA TANDANYA MENAMPAKKAN YANG ANWAR INI SEDANG DI MAKAN SUMPAH SEKARANG NI???

INGAT LA PENYOKONG FUCKATAN RIOT, ESPECIALLY PENYOKONG PKR, SATU2 BALA SEDANG MENIMPA PARTI ANDA, TIDAKKAH ANDA RASA MASA INI ADALAH TERBAIK UNTUK ANDA SEKALIAN BERMUHASABAH DIRI ANDA, APA BENARKAH ANDA BERADA DI PARTI YANG MEMPERJUANGKAN KEADILAN ATAU SEKADAR MEMPERJUANGKAN CITA CITA POLITIK SI ANWAR BERAHI INI??

SAYA RASA INILAH MASA TERBAIK UNTUK PAS DAN DAP PUN MEMIKIRKAN SEMULA PERHUBUNGAN DENGAN PKR, COME ON LA TUAN TUAN SEMUA, TAKKAN SEMUA BENDA BERLAKU ADALAH SALAH BN....TIDAKKAH SEKALI PUN DALAM FIKIRAN KORANG TERLINTAS YANG INI ADALAH SANDIWARA ANWAR BERAHI UNTUK MENUTUP KEMALUAN DIA DAN KONCO-KONCONYA..

SAYA PERCAYA BAHAWA TERDAPAT RAMAI ORG YANG BAIK DALAM PKR INI, APA KATA KALAU SEKARANG MASA YANG PALING SESUAI TUAN2 SEMUA UNTUK MENINGGALKAN PARTI YANG MENGAMALKAN SEKS SONGSANG DAN SEKS BEBAS NI, SERTA MENJADI AGEN YAHUDI...FIKIRKANLAH

AKU PERCAYA TAKDE ORG BERANI NAK SUMPAH DALAM MASJID SEMATA MATA UNTUK DUIT LA, TAK KIRA LA BERAPA BANYAK JUMLAH NYA PUN...JGN LA KITA MEMPERTIKAIKAN SUMPAH ORG....

ANDA SEMUA KENA FIKIR SEMASAK MASAKNYA SEBELUM TERLAMBAT, INGAT TIADA SIAPA PUN BOLEH LARI DARI BALASAN ALLAH AZZA WAJALLA....

BANYAK TANDA KITA DAH NAMPAK DAH...JANGANLAH BUAT2 TAK NAMPAK..

SEMOGA ANDA TIDAK DISELUBUNGI MISTERI LAGI...

http://parpukari.blogspot.com/

Anonymous said...

anom 9.50am.. ko punya ayat ni cam pernah ku baca..tapi dimana ye...

EQUILIBRIUM said...

parpukari,

muahahahaha apakah tragedi di perak ini satu bala atas sumpah sepol kepada amno muahahahaha

sekarang satu dunia dah nampak huduhnya politik amno. ni mungkin pasai sumpah sepol la tu muahahahaha

silap2 najib naik pm pun tak lama muahahahahaha teman tak tahu le mcm mana najib nak tepis sumpah sepol dlm menghadapi pru nanti

parpu hang tak tau ka sepol buat tuduhan dan sumpah lepas kana brainwash kaw2 punya muahahahahha

niat niat niat utk selamatkan malaysia dr anwar. anwar tu bla bla bla jadi sepol kau perlu sumpah. niat kau baik dan murni sepol. kalau niat kita baik sumpah tak betol pun takpe muahahahaha. yg penting jiat kau murni muahahahaha

Anonymous said...

mana chot pondan penjilat jubur nie,..???

Paloi,.pasal tutup mulut??? mesti mulut busuk,..

zali said...

'teman nampak usaha Nizar dan ADUN Pakatan Rakyat yang juangkan nasib rakyat negeri Perak'
___________________________________________

menperjuangkan nasib rakyat?
sejak bila pulak pr memperjuangkan nasib rakyat?

selama memerintah perak apa nasib
melayu yang diperjuangkan pr
berbanding nasib cina dan india yang
'banyak unto maa'?

sedarla...pr hanya memperjuangkan
kuasa untuk cina dan india...melayu pr
cuma jadi kuda di perak.

mengapa jadi begitu?
kerana melayu di pr hanyalah minoriti.

melayu pr hanya sebagai 'unit
amal/unit keselamatan' yang sibuk
menjaga buntut adun cina dan buntut
kauli si negro siva...

cuba cerita...cina dan negro mana yang
sanggup bertumbuk untuk nizar?

Anonymous said...

Ahaksss...

Zali... agak kasar bahasa tuan...

Ahakssss... Master Yoda termenung seketika... itulah bezanya antara majoriti dan minoriti...

Master Yoda yakin... ada diantara pro Dark Site yang nampak... tp x brani untuk berpatah balik.. mungkin juga kebanyakannya hanya sekadar nak melihat negara huru hara.. x kiralah ianya perbuatan dari puak mana sekalipun...

Cuma yang tinggal lagi... pendapat Master Yoda.. seandainya puak Dark
Site menggunakan pendekatan yang lebih halus.. berhemah dan tersusun.. nescaya lebih banyak ahli `underground' UMNO yang akan menyokong kepimpinan Dark Site...

Ini apa yang dapat kita lihat hari ini... Puak Dark Site hanya cenderong untuk merusuh.. menunjuk perasaan... dan huru hara... kalau ini dapat di elakkan.. perubahan sokongan pasti akan berlaku...

kalau x silap zaman nabi dulu pun xde rusuhan mcm ni... yang ada hanyalah 2 pilihan... sama ada pilihan melalui cara berdakwah dengan cara yang amat halus, musyawarahh... atau PERANG sahaja..

Ahaksss..... begitulah pesan Master Yoda..

Anonymous said...

Zali,

Awak memperjuangkan apa....?

Ketuanan Melayu?


Untuk Apa dan siapa..

Ini Zaman 2009 dan 2020 tak lama lagi seperti yang di war war kan Tun Dr. Mahathir...

Kamu tak habis nak mengeji cina dan india dan juga melayu yang anti UMNO....

Kalu gini lah mentaliti orang melayi aku rasa 2020 hanyalah laungan dan angan angan macam mamat pakai songkok tinggi.

chot said...

anom 10:24

saya ada ni...baru online ni..

ada apa masalah???

jali..

cuba cerita...cina dan negro mana yang
sanggup bertumbuk untuk UMNO?

melayu umno hanya sebagai 'unit
cium keris ' yang sibuk
menjaga buntut tokey cina dan buntut kau jali..

mengapa jadi begitu?
kerana melayu di umno hanyalah minoriti...tp lagak persis raja

sedarla...umno hanya memperjuangkan
kuasa untuk diri pemimpin sendiri dan anak2 branak jeks...

jali..ko sure keje makan gaji dgn RM4000 sebulan..terpaksa le buat part time jadi kaki busuk dlm semua blog...untuk menampung kehidupan kau...

selama umno jd pemerintah malaysia (50 taun lebey) kenapa melayu masih miskin?

adakah sbb melayu malas atau para pemimpin pujaan umno sibuk memenuhi duit di bank untuk kegunaan sendiri??

apa dasar2 umno??

setakat ckp itu ini...aku pon bleh cakap...

hahahaha

bangang!!!!!!!!

geng kuda longkang....


ko tgk le hujah semalam di tv9...setakat nak jd gengster si zahid hamidi...tak payah...baik suh isa lg bagus..atleast penjelasan dia...rasional dan mantoppp

chot said...

sepat

Puak Dark Site hanya cenderong untuk merusuh.. menunjuk perasaan... dan huru hara.

ni nak komen skets

merusuh ..tunjuk perasaan ni subjektif...so aku bg soalan..

adakah umno dan bn tak penah merusuh??

sila jawab dgn cermat...sbb ada banyak fakta from me...

senario mudah....

Anonymous said...

UMNO memperjuangkan KETUANAN MELAYU/ISLAM,..kaum lain xdilarang ambil bahagian malah digalakkan tetapi TUNJANGNYA mestilah org melayu.

PR,..entahlah apa perjuangannya,.malah bercanggah antara satu sama lain. DAP dgn konsep Malaysian Malaysianya,PKR dgn konsep persamaan hak dan PAS dgn Islam(kono)

PR cuma bersatu utk menjatuhkan UMNO/BN. Dijangka jika PR menang akan berlaku satu perebutan kerusi kabinet yg maha dahsyat,..

zali said...

anon 11:17

saya?
saya memperjuangkan kemerdekaan.
bebas dari dijajah atau digunakan oleh
orang lain...

jangan di harap pada orang kafir untuk
membela islam atau bangsa yang sinonim
dengan islam.

mereka mempunyai agenda tersendiri...
cukup-cukup lah dijajah dibumi sendiri.

berangan-angan lebih baik dari jadi
alat untuk meralisasikan angan-angan
orang lain.

Tok Sidang said...

Dlm PC pun nmpak jelas sapa yg berkuasa,..

Nizar ke Ngeh????

Yg berdiri plak,.. masyaallah,.. kopiah putih dok kt tepi/belakang jer,...

Sesungguhnya perkara yg jelas tu xperlu disuluh lagi bagi jiwa2 yg tenang,..

Anonymous said...

SIAPALAH AGAKNYA TUNJANG YG MEMERINTAH PERAK?

Anonymous said...

aku tak nampak UMNO memperjuangkan Melayu/Islam.....

Malah Islam tu pun tak patut diletak

Yang aku nampak ialah $$$$$$$$

tu je yang ada sekarang.

UMNO dulu kini dan selamanya tak berubah

zali said...

chot kata : selama umno jd pemerintah malaysia (50 taun lebey) kenapa melayu
masih miskin?

ini bukan pasal kerajaan tak tolong melayu tapi...

sebab melayu tak mahu gunakan kemudahan dan bantuan yang diberi oleh kerajaan.

kerajaan telah lama mengubah dasar dari 'memberi ikan' kepada 'memberi pancing'

tapi pasal melayu nampak duat si ah chong lagi mudah...dengan pancing habis di jual.

chot said...

zali....

melayu mana yang nampak duit ah chong???

melayu umno? melayu PR? atau melayu bebas cam diri aku?

melayu mana yang dpt projek?

melayu mana yg dapat bantuan?

Anonymous said...

Ahaksss...

Tuan Chot yang budiman...

Sesungguhnya daripada pengamatan Master Yoda ialah pendekatan yang di gunakan oleh puak Dark Site tidak lagi relevan pada ketika ini... Kenapa masih teruskan perjuangan dengan menggunakan pendekatan yang tidak ampuh dan tidak mampu menembusi benteng ilusi yang di bina oleh UMNO...

Telah sekian lama memperjuangkan nasib rakyat melalui Pakatan yang di bina dengan menggunakan pendekatan yang sama.. tidakkah tuan nampak bahawasanya setiap kali cubaan pasti di patahkan oleh UMNO dengan menggunakan angkatan `Underground' nya...

Jadi kesimpulan yang ingin saya nyatakan disini ialah.. ubahlah pendekatan tersebut kepada yang lebih berilmu.. Rakyat akan lebih mennyanjung usaha Pakatan andai cara yang digunakan lebih berdiplomasi dan berilmu...

Master Yoda hanya beri pandangan...

Anonymous said...

Chot,.

Melayu Kltan yg dh lebih 18 th bwh PAS semua kaya ke?

Kesimpulan: klu dh miskin jgn salahkan kerajaan, salahkan diri sndiri yg malas berusaha

chot said...

anom 11:59

aduhs...apa le slow sgt ni..

ni perbandingan...umno 50 taun lebey

pas 18thn beza kan...

ibarat bapak dgn anak...

kalau bapak tak kaya...anak pun payah le nak kaya...terpaksa gigih skets..

aku tak penah nak salahkan kerajaan

tp aku cuma nak tau..kenapa jali ckp begitu dan ramai pemimpin umno..

memang org melayu bleh idup..tanya pendapatan perkapita mereka?compare dgn bangsa lain..

padahal banyak projek di anugerahkan kepada kaum bumiputra melayu...tp end up..kaum lain yang kaya...ni lah dasar yang jali ckpkan

"kerajaan telah lama mengubah dasar dari 'memberi ikan' kepada 'memberi pancing'

tapi pasal melayu nampak duat si ah chong lagi mudah...dengan pancing habis di jual."

so aku nak tau...kenapa begini??

adakah ini kerana memperjuangkan melayu??

Anonymous said...

Org biz xkira sapa perintah akan terus berniaga.

Bila UMNO memerintah depa jadi kronie UMNO,..bila PR perintah depa tukar kulit jdi kronie PR plak,..

PR baru 11 bln perintah Perak dh ada kronie sndiri,..MSK salah sorang drinya,.

Anonymous said...

ko lagi slow chot,.. apa bezanya 18 dan 50 bgi org yg xmahu berusaha,..

klu org malas bagi 100 th pun mcm tu jgak,.

tapi klu rajin + guna otak,..tup-tup 2/3 tahun dh jadi millionaire

Anonymous said...

Govt dh buat mcm2 nk bantu org melayu,tpi mmg melayu ni bangsa yg sukar dibantu,asyik nk cari jln mudah saja.

Nk salahkan sapa? Nk kutuk bangsa sndiri,..tpi inilah hakikatnya

Anonymous said...

Ahaksss...

Tuan Chot dah maju setapak kehadapan...

Tidak lagi men, ter, sesaje carut..

Bagus.. petanda perubahan telah berlaku.. sekurang2nya debat di blog yang berinformasi ni tidak kotor...

ada benarnya Anom 12:10..
Kalau nak seribu daya.. kalau x nak seribu dalih nya...

Anonymous said...

anon 11:49

klu xfaham jgn masuk cmpur. UMNO memperjuangkan supaya KUASA MELAYU terus memerintah Malaysia.

Dgn kuasa politik kita akan terus membuat dasar2 yg membantu bangsa melayu,.wpun bgsa melayu ni bkan saja sukar dibantu,..malah menggigit balik

Anonymous said...

nak harap PR,..kita org melayu yg berjuang berbaring dijln,. tapi DAP yg memerintah,..

Utk pengetahuan semua,.BANGSA CINA 100X LAGI KUAT PERKAUMAN DARI BANGSA MELAYU,.. ini fakta yg bleh dilihat dimana-mana saja

Anonymous said...

ala boring la plak xde chot nie,.
aku kuar lunch dulu la ye,..

Unknown said...

elo000..tolong la sket yer..jgn nk kutuk2 kelate.. kami xmiskin spt yg diuar2kan puak2 ameno..pelisss laa... cube tgk ler statistik ye semua.. negeri ygg kaya minyak pon lagi miskin dari kelate.. and,bila nak bahaskan pasai perak,tlg ler jgn nak selitkan negeri kami.. ape da..

chot said...

anom 12:10

layakkah saudara bergelar bangsa yang maju?

usaha??
apakah ada keadilan di sebalik usaha?

adakah seorang kontraktor bukan umno berjaya memperolehi tender ??

kalau ada berapa peratusan nya? percaya lah...tidak lebey dari 10%


saya suka ayat saudara ni..
"tapi klu rajin + guna otak,..tup-tup 2/3 tahun dh jadi millionaire"

adakah saudara tergolong dalam kumpulan tersebut??

jika ya...sudikah berkongsi dengan melayu lain??


anom 12:42..

aku ada le..aku pg makan kat melawati td...

Anonymous said...

chot,.

Betul kah kenyataan anda? Anda kontraktor kah? Betul kah kontraktor bukan UMNO hya dapat kurang 10% projek?

Klu begitu lebih baik jgn dikeluarkan lesen kontraktor kpd bukan ahli UMNO.

Anda berckap sesedap mulut tanpa bukti. Anda ada pernah cuba masuk tender JKR atau PLB kah?

Lain kali jgn cuba msk campur urusan yg anda x faham

chot said...

anom 2:47

dulu aku keje ngan kontraktor..aku tau le skets2 proses citer ni

nak kata teror cam kamu...idak leee..kamu memang manjang gempak jeks...

p masok tender majlis perbandaran di negeri selangor...masa selangor bawah umno

meeting untuk proses tender di jadualkan jam 10:30

aku sampai jam 10:00..layan isap rokok kat lobi...aleh2 tokey2 cina dtg dkt bos aku...ckp itu org si polan bin polan sudah dpt..apa lg mau tunggu..kita balik...sat lg masok meeting....btol ckp apek 2..dia dpt..
maka balik lee kami...

tp yg kelakarnya...sudah dpt tender..tokey cina gak untung..sebab dia dpt beli tender 2 balik...so melayu ni..jadi le ali baba...

itu le yg seingat aku masa aku ikut kontraktor..

ko mana tau...ko pengampu org kaya

hahahaa

chot said...

weii anom 2:47

adakah ko yang mengeluarkan formula

"tapi klu rajin + guna otak,..tup-tup 2/3 tahun dh jadi millionaire"

jawab le soalan ni...tanak kongsi sama ke?

lahanatssssssssss

ckp guna gg...

bangang

geng kuda longkang ko ni

Anonymous said...

weh anom 2:47,

umno ade cerdik disitu utk keluarkn lesen pd sume kontraktor2 (x kira parti) sbb ape ye??? sbb nk dpt lesen2 tu sume kena bayar tau x?? cth mcm cidb yg enforce utk iso la...dhla kena bayo mahal fee die..pastu projek amatlah payah nk dpt..tau x????
lebih pentingkn fee dr award projek pd experienced contractor..ko jgn hrpla nk menang tender kalo ko xdak org dlm..

Anonymous said...

sya bgi amaran,..klu anda mula mencarut,..sya bleh mencarut dgn lebih baik lagi,..ahahahah

Anonymous said...

laa anom 2:47,..

bagi salah x bagi salah,..

baik hapuskan terus lesen kontraktor,.

masuk tender pakai IC jer,.. setuju tak???

Anonymous said...

chot,.

nampak sgt ko lemah dlm bidang nie,.. klu dh x dpt anggap saja xde rezeki,.kan rezeki tu Allah yg beri,.cuba lagi lain kali

Berapa ribu tender kerajaan ngri kluar setahun?? Brape yg masuk dan gagal?? Dh kaji ke sbb2 ko gagal??

Jgn le krn xtahu menari kata lantai xrata

Anonymous said...

bukan anom 2:47,..anom 3:38

Anonymous said...

wah aktifnye berdebat.. korang tak kejer ke.

chot said...

anom 3:55

aku dah agak dah..
jawapan standard jeks..

memang rezeki Allah yang kurniakan
aku syukur sangat dengan rezeki Allah berikan pada aku dan keluarga ku...

banyak ke kurang ke...tp tetap alhamdulilah..insyaAllah rezeki yang aku nikmati ni adalah rezeki halal...insyaAllah.

berbalik pada kes tender..
tp tak nyirap ke darah dalam proposal tender ada letter head umno,surat sokongan puak2 umno.....isi bagus lagi surat tender aku...tp taper...
rezeki ada di mana2...alhamdulilah

itu jelah setiap kali yang kami dpt

kalau aku nak citer pon bukan ko tau

sbb masa thn 2000 hingga 2005 ko masih skolah...

tapi taper lah....sbb memang aku tak pandai menari...tp kalau ko pandai sangat menari...masok le rancangan "u think u can dance"

hahahaa

bangang...

memang sha ko ni geng kuda longkang..


weii...soh boss ko tipon aku weiii

chot said...

aku dulu pon tegar umno...

thn 98/99 aku penyokong umno...
ingat lg aku dan team2 aku melawan gerakan reformasi...

then masok tahun 2000...aku mula slow
aku mula fikir famili..mula to be neutral...tak site mana2..

pg ceramah umno..pg ceramah pas,pkr

paada masa dulu ceramah DAP jek aku serik nak p...sebab depa dok bantai ckp cina...haram aku nak paham..

so skrng ni pon aku masih ahli umno
walaupon aku tak penah bayar...

tp bila banyak dasar2 kerajaan yang ala x-files ni...aku mula start cari2 maklumat...contact geng2 umno aku balik...memang btol ada masalah di dalam umno...

baik umno...baik PR..ada baiknya

masing2 ada weakness n strength
so kita ni...rata2 org islam...kene pikiaq...mcm mana kita nak bg maju umat islam kita..


hang setakat nak bantai bab politik..sampai kiamat tak sudah..
cakap sapa bleh cakap...kerajaan ada dasar itu ini...tapi setakat mana pelaksanaan nya?

apa lonjakan yang kita perolehi??

aku ni tak pandai sgt nak politik..tp aku nak suh kita sama2 pikiaq le...bagaimana kita nak majukan umat islam kita dan bangsa kita...sudah lah...sbb 2 le aku nak cadangkan sket le..

mana tau ada su politik ka..pak menteri ka yang dok baca blog saudara kita ni....tolong dok pikiaq le...

toksah ckp yang canggih2..habuk pon tara..
cakap benda yang org senang nak paham..
contoh kalau buat dasar A..
brp jangkamasanya..
siapa golongan sasaran..
cara yg ada ketelusan..
contoh kalau p kawasan kampong2..
toksah le pakai rider...kalau nak pakai rider pon..jgn buh siren...org kg takot..pas2 dtg ngan keta2 canggih2...bukan apa..ni kisah btol...ni le yg jd kat kuala terengganu..

aku masa to on the balik ke kl..saja singgah di beli kopok lekor...org sana ckp..aku pon saksikan...mcm tak cool lee..mcm nak p perang...

kadang2 aku dok tgk berita..aku gelak bila pak menteri komen...

jgn dok kuat sgt politiking..nanti ngan hangpa semua bungkus...

dan pada ahli2 politik PR...anda pon kena kuat..baru ada kesimbangan...

baru depa ketaq...

hahaha...

ini adalah pendapat 1sen aku...mungkin apa yg aku citer...tak relevan lg...hehehe

Anonymous said...

bagus la klu ko sedar rezeki dri Allah,..Allah juga larang kita dengki dgn rezeki org lain.

Allah suruh kita berusaha merebut rezeki yg ditaburNya dimuka bumi ini.Gunakan kebijaksanaan mengais rezeki,..bukan asyik salahkan org lain,..dia dapat knp aku xdpt.

Sya lihat rmai puak yg dengki ni bukan kontraktor pun,.. kje makan gaji 5-9,.. tapi sibuk tuduh org tu dpt projek sbb UMNO.

Bila tya blik ko ada lesen kelas apa?? biar aku tolong?? Baru sibuk tya mcmner nk apply lesen,..mcmner nk masuk tender,..

Sifat org melayu, dengki xhabis2

chot said...

anom 5:10

memang le aku sedaq rezeki dari Allah..

ko ingat aku ni kapiaq sgt ka?


ckp cam aku p tak skolah..

aku marah niii...


hahaha...

anonymous said...

mmg melayu miskin sbb malas nak berusaha.asyik sibuk hal org lain,cerita kebrukan org lain,demonstrasi sana-sini.tgk org melayu ada yg berjaya sbb mereka berusaha.peluang nak maju byk tp x nak ambil.

cth klo ms kat pengajian dulu.siapa yg ramai cemerlang?bkn melayu gk.dari 10,br 1-2 org melayu kt boleh nampak yg cemerlang.yg lain?sibuk hal yg x berfaedah sehingga terkandas ditgh jln..bila sendiri bermasalah, menyalahkan pihak lain.berbagai bantuan dah diberikan."like spoonfeeding".inilah melayu mudah lupa namanya..klo nak tgk bangsa melayu kuat,kenalah bersatu.pandai pula sebilangan org kita menyalahkan fatah dan hamas x bersatu sehingga mudah diganyang zionis.lebih besar lagi org islam kena bersatu.nak bersatu apa klo org melayu dari parti pas dan umno pun ssh nak disatukan?masing2 rasa diri tu betul..sebaiknya carilah kesepakatan atas nama perpaduan orang melayu.cukup2lah klo nak bertelagah

Anonymous said...

Dah2..

Aku duk perlihat, pemimpin kerajaan pusat sekarang tak adil, banyak rasuah, jahil agama, gila duit...

Mereka lebih mengutamakan undang-undang sekular berbanding undang-undang Islam. Jika benar, pemimpin kerajaan pusat sekarang pembela MELAYU dan ISLAM, pasti undang-undang ISLAM seratus peratus digunakan..

Contoh mudah: perkara melalaikan, banyaknya program2 realiti..

Saya percaya, ramai orang2 kerajaan pusat sekarang, suka ngan benda2 ni..

Maklumla, dunia ni lebih penting dari segala2 nya..

Bila, mereka berbicara pasal hukum agama, seolah2 mereka ini pembela ISLAM..walhal, Ayat AL-QURAN , al-fatihah ngan 3 kul je tau nak baca, tu pun xkonfem leh hafal agy(tak semua la, jangan marah)..

hakhak..

Sadis..sadis...

memang takde akal kalau korang masih mempertahankan pemimpin2 'islam' kerajaan pusat..

okeh...setel..

Undilah,pangkahlah calon pemimpin yang bertaqwa..

kalau kawasan anda de orang bukan ISLAM sebagai calon,jangan duk pangkah..takut nanti, len lak jadinya..angkat la pemimpin ISLAM yang bertaqwa..

Ne leh jadikan orang bukan Islam sebagai pemimpin kita(tuk orang ISLAM)..

Len la kalau kawasan tu ada orang bukan Islam je..

p/s: tunggu masa jer kerajaan pusat kat tangan PAS, barulah tenang ngan keindahan ISLAM..

kafe kenyalang said...

kepada jali n the gang,aku nak tanya hang pa..stakat ni,slepas pru 12,pilihanraya kecik mana yg umno@bn menang??

rakyat dah mula jijik dgn umno@bn..terimalah hakikat yg hang pa dah jadi SAMPAH DI MATA RAKYAT..

Anonymous said...

Woi samdul...Melayu miskin bukan sebab malas kerja tapi sebab Umno yang penuhkan perut boroi depa..Sapa kata Melayu malas bekerja tu dia la memang barua ...bukan Melayu malas kerja tapi kerajaan Umno yang tak bagi peluang...bapak aku dulu tentera..biasa la tentera sudah tentu taat kepada pihak pemerintah..dia pencen askar Melayu tahun 1985 pangkat sarjan ada la sikit duit persaraan ..itupun habis buat rumah kayu aku yang seadanya ini...adik beradik aku ada tujuh orang....lepas pencen bapak aku terpaksa kerja keras lagi untuk cari nafkah belanja dengan macam-macam kerja..jual nasi lemak..bangkrap tak jalan...jual apong balik pun tutup tak jalan...jual ikan..orang melayu kita suka berhutang lagi skali ...tutup tak jalan...sapa kata orang Melayu malas kerja memang bangang la otaknya.....haram jadah punya manusia...bapak aku susah tau tak kerajaan UMNO ada ambik tahu...haaa...sekali tu abang aku dapat belajor ke Amerika ..bangga bapak aku...tapi belanja takde....kena pinjam kerajaan..woi kerajaan haram jadah..apa pasal bagi pinjam bagi la dalam bentuk biasiswa hangpa tu kaya raya duit banyak tapi tak mau tolong orang susah macam kami tapi dok pinang artis takpe...hantar hantaran sampai setengah juta..tak boleh ke bagi abang aku biasiswa...kenapa pinjaman kena bayor balik..????depa kata nak bagi rakyat Malaysia berdikari konon jangan harapkan subsidi...kepala bapak kome....!!Menteri yang bercakap tu pun tisu tandas dia rakyat yang bayar tau tak...hidup mewah..semua free rumah..kereta...tak masuk yang tokeh bagi lagi..projek dapat...tol tak payah bayar....ptuihhh nak cakap pasai berdikari woiii cium pungkok aku la menteri umno hangpa tak pernah hidup susah macam aku dan bapak aku...yang paling aku sedih bila mak aku sakit..takde modal nak berubat...doktor kata sarafnya..rosak kena check pakar..kami manalah ada duit nak jumpa pakar...bukan macam menteri UMNO haram jadah..semua ditanggung rakyat ada gerenti letter..adey ptuih bole belah la hampa..sekarang mak aku terlantar sakit...ada MENTERI UMNO NAK INGAT KAT KITAORANG???kalau takat nak mai melawat bawak biskut dua tiga tong baik hampa sedekah kat Najib dan Rosmah Mansur pasai depa ni kuat menketedarah...bila adik aku nak masuk universiti kat Timur Tengah..dia pun kena pinjam jugak...aku pun heran jugak depa ni kerajaan ke atau dah jadi along ceti haram tu.. kalau anak menteri...bodoh dungu bangang pun takpe pasai bapa depa banyak duit..kesian adik -beradik aku sampai sekarang dah kerja pun berhutang....kena bayar hutang...macam-macam hutang dan bayaran cukai tol,indah water..cukai tanah..pintu..installment rumah ingatkan abang aku jadi kakitangan kerajaan mewah la emhhk pungkok hangpa dia kena bayar hutang rumah loan kerajaan sekali ganda dari harga...ha ha kerajaan meniaga pada kakitangannya sendiri bukan nak tolong pemudah lagi punah ranah hisap darah orang macam lintah..padahal abang aku dulu tu orang kuat gpms yang setahu aku adalah persatuan balaci umno macam pukida jugak la...tapi ini nasib dia...bapak aku dah sokong pembangkang...aku..abang aku...adik beradik aku dah sokong pembangkang pasai dari tok aku bapak aku aku dan sesiapa sahaja di bawah pemerintahan UMNO hidup susah...kalau nak minta tanah...kena beri no siri ahli UMNO..nak meniaga kena ada rekemen yb UMNO...nak mintak tender...kena bagi persen...aku tahu la pasai kawan aku bukak syarikat cleaner kat satu sekolah kerajaan negeri masa Tajol Rosli...orang pejabat tu terang-terang minta rasuah(persen)apa la punya jahatnya kerajaan UMNO..maka terbukti...UMNOLAH membunuh kerjaya orang MELAYU...sapa yang sokong orang UMNO lagi buduh dan buduh dan buduh...kalau tak puas hati mai datang Manjoi ....pakida ke...felda...ke....hangpa tak kenai lagi geng padang lintau....