"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, March 03, 2009

339: Hari Ini Dalam Sejarah (bhg 2) - malaysiakini

Reactions: 
Jam 9:20 pagi YB Lee Boon Chai (Ahli Parlimen Gopeng) tiba dan memberikan sedikit kenyataan tentang jadual para ADUN dan EXCO Pakatan Rakyat hari ini.

Elok je YB Lee habis buat kenyataan, para penyokong Pakatan Rakyat pakat laungkan "Hidup Pakatan Rakyat..!" dan dan pulak ada orang menyampuk "Pakatan Rakyat B***H..! dan beberapa kata-kata makian pada Pakatan Rakyat.

Jam tu jugak semua wartawan berpaling pakat-pakat carik dari mana datang suara kurang hajar tu termasuk aku jugak mencarik. rupanya ada mamat songkok tinggi dekat belakang aku tak tau mana datang dok buat provokasi. haram jadah betoi..!

Lepas tu bila semua wartawan dah paling dekat dia, mat songkok tinggi tu terus dok jerit lagi ngan kata-kata kesat dok maki Pakatan Rakyat (video akan diupload kemudian). kami pun apa lagi, pakat-pakat serbu la mamat ni pi amik gambo dia.

Dekat sebelah ni gambo mamat songkok tinggi yang mulut tak de insurans campur kurang ajar tahap anak anjing baru beranak.

Korang tengok trio depa... macam "Pendekar Bujang Lapok...". korang teka la yang mana satu Ramlee, mana sati Sudin, mana satu Ajis, mana satu pendekar Musytar dan yang lain-lain tu hangpa pandai-pandai la bagi nama.

Tapi aku rasa tak sesuai nama-nama dekat atas tadi... aku ingat Sarip Dol & The Gang ok kot..?

Kalau tak silap aku, mamat songkok tinggi tu anak Omardin yang nak bantai Karpal Singh King dekat Parlimen hari tu kan?

Tak tau la kot-kot aku silap. hangpa tolong perbetoi la kalau aku silap. ada geng pi interview dia lepas sessi "amikl gambo samseng". aku tak dapat tangap banyak. yang aku dengar lebih kurang mamat tu cakap dia datang sorang. dia tak mewakili mana-mana parti cuma dia nak Negeri Perak Aman dan bukan macam sekarang.

Bingai betoi la mamat ni... sebelum dia datang tadi ok je, tak de kecoh-kecoh pun. semua orang ok je, polis ok, orang awam ok, wartawan ok... tetiba dia datang buat kecoh dok maki-maki Pakatan Rakyat, lepas tu tuduh Pakatan Rakyat pulak buat negeri tak aman.

Dasar bingai... ni bukan tuduhan. ni kenyataan. aku ada rakaman video keadaan awal sebelum dan selepas mamat songkok putih ni datang. wartawan dekat seratus orang jadi bukti.

Dekat akhirat nanti lebih dari 50 anggota polis akan jadi saksi bila malaikat soal mamat ni sape yang buat kecoh pagi tadi.

Lepas tu ada lagi mamat ni buat hal. ADUN Simpang Pulai kene gasak dekat mamat bingai ni.

bersambung bahagian 3...

43 comments:

Anonymous said...

Yang pakai songkok tinggi tu lah pawang tolak bala...

depa datang nak jaga keamanan.. macam FRU, SB, dan sbg....

Jadi janganlah buat komen yang tak baik...


Nama dia sebenar memang sarip dol dari Tanjung Rambutan

Anonymous said...

Topeng perak ko baikk jaga.. mamat sarip dol ni ilmu tinggi orang nya... dia pernah bertapa kat cameron highland dengan orang asli..

aku dengar dia ni boleh jalan atas angin dan terbang dari pokok ke pokok..

ko tak perasan ke semalam dia kat parlimen KL hari ni dia kat ipoh..

Ko jaga jaga,....

Dia boleh tiup dan buat ko pening dan bisu... silap silap ko masuk Tanjung rambutan..

Songkok tinggi dia dah ada isi.. orang tengok semua takut.. karpal singh pun takut, PDRM pun takut,.. Pak lah pun takut,,,, semua takut...

Anonymous said...

ko la bodoh@bahlol

yg buat kecoh ialah ADUN PR yg nk buat persidangan tergempar haram jadah,..

yg tmbah kecoh ialah pencacai yg dok berkumpol,..

ank2 haram yg dtg sokong adalah ank haram yg sama dimana2 pun,..depa xbyk sikit je

cilaka punya melayu PR

Anonymous said...

hahaha,..bodoh2 belaka rupanya juak penjilat jubur anwar nie,.

Tu bukan ank Datuk Omardin la,..bahlol

Aku kenal sgt Tn Hj Megat ketua pemuda Gombak tu,..

chot said...

anom 5:32

mak bapak ko tak anta ko pg skolah??

ko nak emosi persis kantoi melancap dengan mak ucu ko pasal apa?

nak kene starlet??

bangang!!!!!!!!

Anonymous said...

chot,..kahkahkah

pondan penjilat jubur anwar

kahkahkah

chot said...

anom5:36

Kalau tak silap aku, mamat songkok tinggi tu anak Omardin yang nak bantai Karpal Singh King dekat Parlimen hari tu kan?

kan ada unsur pertanyaan di situ

bangang btol...tak padan dgn main longkang

tau nak nyalak jek...lain kali..baca bagi paham...baru komen..

ni keje nak menyalak jek...nak jadi apa? monyet??

bangang..ko dgn bos ko pon bangang...

ko ni spesis tenuk ke??

Anonymous said...

chot bangang kuda longkang kahkahaka

chot bangang kuda longkang kahkahaka

chot bangang kuda longkang kahkahaka

chot bangang kuda longkang kahkahaka

chot said...

anom 5:39

ko panggil aku pondan penjilat jubur anwar tara hals...

kecik punya hals..

tp aku tak main longkang cam ko

weii mak ko pesan..jgn main longkang musim hujan...nanti babi laut makan kuku kaki ko...

hahahaha

bangang

geng2 anom2 ni..semua main longkang...

Anonymous said...

alo itu anom 5:32, awk ade bikin cakap cilaka pada ni blogger tak pe.. itu atuk saya juga ada bikin cakap cilaka pada pemuda umno lu ada bikin mau pukul itu punya atuk karpal singh punya kepala..

itu ada adil ka...

itu atuk karpal singh atuk saya punya juga.. itu nanti tarkul lu baru awwk ada tahu

Lada said...

Provoke bukan sebarang provoke..
Ini provoke MASYUK...
datang ke Ipoh dah dpt RM20, jerit2 buat kacau dapat lagi RM20..Balik kang dapat pulak sehelai pelikat.. jadi la...

chot said...

anom 5:42

ko ni sure yg dpt 5 hinggit je kan

sbb IQ ko mcm ekzoz motor aku...

hahahahahaaaa

Anonymous said...

chot,.

hahahah mmg la tara hal,..

sbb mmg betoi ko penjilat jubur anwar &,..karpal singh

kahkahkah

cahaya said...

udah la chot, jgn dilayan puak2 umano ni..kalo hang layan depe,silap2 hang pun blh jd mcm depe..kurang adab

mcm yg hang tau la,depe ni kan suka buat provokasi..

tengok bhs yg depe guna pn aku dah tau,iman mesti kurang didada

chot said...

anom 5:45

apa la sgt setakat anwar & karpal

ko nak hired aku jd penjilat jubur famili ko pon tara hals...

aku on jek?

ko on?

hahahahaa

Anonymous said...

chot,..aku skit perut la,.

nk terberak sbb kebodohan ko,..

nti tlg jilat jubur aku plak ye,..

hahahahahhaa

akira8047 said...

jangan gaduh-gaduh.....
tak guna nak bertekak ngan pencacai Ameno.... lepa mana ada otak.....
kalau ada otak pun taraf orang utan kat bukit merah ja...

aku rasa lepa marah sangat sebab yang songkok tinggi tu bapak tiri lepa kot.

chot said...

anom 5:48

bagus le kalau ko nak terberak..

pg le berak..toksah le pamer bangang ko ke kat sini

geng2 anom....ko dgn bos2 ko sama bangang...

ko jgn nangis dalam hati dah le...sebab ko tak dpat buat aku marah


hahahahaa

bangang...

geng2 anom dan bos2 dia main longkang....

Lada said...

Ntah nya chot..
Takyah layan org bengong tahap gaban tu..
BTW, bila nak nak update cerita YAB Nizar pi mengadap sultan?
Ada sapa2 tau?

Anonymous said...

sebab tu lah anak depa kat sini jadi pencarut... ilmu yang ada di dalam sarip dol songkok tinggi yalah ilmu mencarut...

Anonymous said...

awat la hang nie...mak bapak anta gi skolah ko dok monteng,nie dok kata kat org buat malu mak bapak ja..pd chot aku di pihak hang tapi layan la dak2 kureng IQ nie,bikin sakai je kat blog nie

Anonymous said...

ni lah tahap melayu bodoh,,, otak dah tak de, belajar tak nak.. ponteng sekolah,.. lepas tu duduk CC main posting mencarut.. sambil tengok anu pompuan.. sebab tu jadi moron.. muka dah macam muka anu pompuan siap dengan otak nya sekali..

yang pakai songkok tinggi kunun nya jadi pejuang melayu, sultan lah.. kunun nya..

tapi mulut keluar mencarut.. tak sekolah tinggi... harap kan mulut mencarut..

akira said...

aku rasa mak bapak dia guna duit yang najib bagi masa time nak mengundi... kira macam duit haram la tu..(kategori rasuah)... tu yang dok bangang sampai laa.

chot said...

saudara2 sekalian

aku bukan apa..
aku sian kat depa geng2 anom ni...

kdang2 dok merapu sungguh....

apa yg depa mau?nak sakitkan hati sapa?nak provok apa?sapa?

aku percaya banyak rakan2 bloggers dan pengikut blog ni semua sudah matang..

tak berapa kisah sgt ttg propaganda tahap longkang punya...

mcm budak2 junior up...
jahat sungguh propaganda...

rata2 yg dlm ni semua islam

tak kisah le org umno ke org PR



tp selagi aku bleh layan geng2 kuda longkang ni....bawak datang jelah...aku layan je

hahahaha...

Faqih's Politician said...

Salam semua. Wei!!! Kau sape PENDEKAR? Pendekar bodoh! Cari Populariti. Aku tahu yang kau ni tali UMNO "PEMBUNUH Tantuya!". Pakai songkok tapi perangai lebih teruk pada BABI! Lu x ade otak utk pikir. Sampah Masyarakat!!

paloi bin mulau said...

chot,

teman paham apa mike buat. tapi kalau teman memang malas2 layan cik anon yg pemalu ni lebih2. plg2 layan 1x cukup hehehehe bagi dia syok sikit ada org respon dia.

kalau depa nak bercakap benda yg fakta ke matang ke ok jugak. ni stakat main ejek2 mcm budak apa kelas muahahahaha

jadi pada teman jgn layan pencacai2 amno yg takde kelas ni muahahahaha

Anonymous said...

Sayalah pendekar mastor dari gua semanggol duduk bertapa di cameron highland.

Saya belajar dengan rimau cucu pada tok batin di gua semanggol.

sekali sekala saya terbang ke awan macam halilintar puting beliung.

Kalau awak nak jumpa dan berdebat dengan saya sila jumpa. Tapi jaga-jaga saya boleh cakap dua perkataan ... BUTUH dan PUKIMAK KAU


Pendekar Mastor songkok tinggi
Rumah Sakit Tanjung Rambutan
Wad 7 barat

Anonymous said...

KONGSI GELAP MELAYU!!!

PAGI LAYU

PETANG LAYU

MALAM PON LAYU....


ITU LAH PROSES MELAYU AmNO BeEND!!!

Anonymous said...

Yang songkok tinggi tu Pendekar kelas F.. dia belatih silat goyang kaki jer.. sebab kerja2 semua Ah Chong yang buat.. kutip komisen jer.. sejak 10 bulan lalu Ah Chong dah lari.. tarak masyukk.. Tu pasal dia jadi gila mencarut.. kadang2 Pokok Rambai pun dia maki.. marah sangat dgn PR.. Sekarang ni dia buat part time jadi Celaka Upahan.. Kalau korang nak tahu dia lah Anon 5.32..

TKR STUDIO said...

Ceh..songkok tinggi ni depan SB dan FRU berani le. Jom 1 lwn 1. Kalau nak lawan pastikan aku mati..kalau tak engkau yg mamposs.

Anonymous said...

biarkan pemuda yg kurang ajar@biadap nak tunjuk samseng.harap songkok je tinggi.mesti kebodohan dia diwarisi dari mak bapak dia.jgn layan sgt..nanti korang pun sama2 bodoh mcm diorg

Anonymous said...

Perhatian..pengumuman rasmi.Makhluk yg memakai songkok hitam baju belang hitam putih dipercayai terlepas dari zoo taiping.Makhluk tersebut adalah dari spesis monyet yg hampir pupus di muka bumi ni.sapa2 terjumpa makhluk ni sila tangkap untuk diserahkan kpd pihak zoo.

kudisitajadikamikacau said...

Apalah bingai sgt songkok tinggi tu..dapat baru berapa sen dah nak memalukan mak bapak dia...Tgk muka dah tua tapi akai macam lembu..malanglah siapa yg berkawan @ bersaudara ngan org camni...aku rasa dia baru lepas kena gam kot..hehehe

thaliana_damia said...

malu aku weh ...songkok tinggi itu sebangsa dan seagama dengan aku .... bodoh punya songkok tinggi ...kat akhirat esok lu jawab ah depan tuhan sebab mengacau bilau keadaan

Anonymous said...

mak datuk.maki hamun kaw kaw nampak.udah lah tu.kesimpulanya macam nie.di bumi malaysia yang tercinta nie, hak asasi manusia hanya dapat di kecapi oleh ahli UMNO aje.kita yang lain nie takde apa lah.two sets of law in this country.one for UMNO and one for u and me. so terima aje lah hakikat ni.usah dilawan UMNO nie.Nanti yang merana u and me juga!
UNtuk Pakatan Rakyat, demi rakyat termasuk u and me, hentikan lah.bubarkan parti.biar UMNO aje mentadbir negara nie.kan senang.nanti pasti tidak ada siapa yang akan sakit hati, tension atau menangis melihat perkara atau isu yg berlaku disekeliling kita.
udah lah.hentikan semua.UMNO terlalu kuat.tak boleh lawan.

cuping merah said...

nasib baikla ketua2 kita ajar banyak bab sabar ni klau tk mamat songkok tinggi tu ke icu

cuping merah said...

tapi klau dilihat ngan betul mamat songkok tinggi tu betul2 gangster parut bertompok2 fuuh!!takut woo..
tu blum bukak baju..agaknya penuh ngan tatoo kris wakahkah..

Anonymous said...

aku pelik la,. apsal sume org kata songkok tinggi,..??

aku tengok tu saiz biasa jer,..

jeBAT durJANA said...

Songgkok memang tak tinggi, tapi tahap kebodohan dan kebangangan dan kebingaian yang tinggi....ko tak perasan ker??

Anonymous said...

Klik Iklan Di Bawah
Nuffnang Ads
Jumaat, 2009 Januari 30
Tiga Line?

Teringat kenyataan Pemangku Presiden Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islam Malaysia, Pekida, Jamaludin Yusof dalam sidang media di Kuala Lumpur tidak lama dahulu.

“Kalau nak jadi ahli kena memasang niat ataupun mempunyai iktikad, dia mesti berpegang teguh kepada konsep perjuangan berpandukan Al Quran dan hadis dan kita punya cogan kata, amal makruf nahi mungkar”

Beliau berkata demikian semasa melancarkan program ‘pemutihan’ berikutan laporan media mengaitkan ahli Pekida dan kegiatan berunsur jenayah.

Tidak menghairankan, sebelum ini sebilangan mendakwa ahli Pekida dilapor terbabit dalam kes pergaduhan sesama Melayu. Ada antara mereka kaki tonggang dan terjebak dalam kes peras ugut warga asing. Pekida dilaporkan mempunyai lebih 72,000 ahli di seluruh negara termasuk mereka bekerjaya penarik kereta dan bouncer pusat hiburan.

Kini timbul persoalan, apa pula kumpulan ‘Tiga line’, dianggap gangster Melayu? Kumpulan seringkali dikaitkan dengan Pekida. Adakah mereka juga mempraktikkan cogan kata sama, ‘amal makruf nahi mungkar’?
Posted by Mazidul Akmal Sidik at 12:22
41 comments:

Framestone berkata...

entah la bro..mana2 pergi ada saja ahli mereka..

ada yang megatakan pekida belah sane xbetul yg sinie betul

lambang sini betul..sana xbetul

cara sana xbetul ..sinie betul

erm alahai.... entah sapa yang betul dan siapa yang tidak..orang atas leh la cakap pasal landasan Pekida..tapi ada x orang bawah tau pasal nie..entah2 sekdar join untuk kumpulan je
Jumaat, 2009 Januari 30 12:53:00 MYT
Dj Epoi berkata...

Gua.....Rasa Pertubuhan PEKIDA ni kalau diikut-ikutkan pada Konsep Perjuangan nya memang sempoi abis....
Memartabatkan Orang Islam dan Melayu

Tetapi di persikitaran skank ramai sangat yang berlagak mengunakan/menjaja nama PEKIDA...untuk kepentingan yang songsang......esp ( orang Melayu sendiri )......
sedar2 lah cikit....memalukan kaum kita jer!!!...
Jangan jadi macam peribahasa LEMBU PUNYA SUSU..SAPI DAPAT NAMA!!!!
Kalau dapat nama elok tak apa....ini yang tak elok!!!!

Tiga LINE Gua kurang pasti?
Citer ckit kawan2 ?
Jumaat, 2009 Januari 30 13:13:00 MYT
amirul berkata...

Salam saudara,
Kata pepatah melayu "Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih" mungkin kata2 ini amat sesuai buat PEKIDA. Betulkanlah diri sendiri tu dahlu...
Jumaat, 2009 Januari 30 13:15:00 MYT
rainningheaven berkata...

betol kater framestone..senang citer celah rumput jer dah nmpk pekida ni..

kalau guna nama atas jalan yang betul tk per la jugak ni guna nak tindas melayu sendiri..ape kebodohnyer dieowng nih..

lantak korang la nak pekida ke tiga line ape ker..yang penting hati kena bersih dan berani berjihad untuk bangsa dan agama

p/s: kalau rase nak tunjuk kuat sepatut nye dieowng patut anta jer kat sepadan GAZA..ade berani?
Jumaat, 2009 Januari 30 13:34:00 MYT
adzroy berkata...

salam

konsep dan perjuangan pekida sangat murni. secara senyap, telah berpuluh tahun lamanya menyatukan orang melayu. namun semakin lama, imejnya semakin tercalar kerana sikap ahli-ahlinya.

berdasarkan pengalaman peribadi, saya yakin pekida masih berguna untuk orang melayu. perpaduan yang terjalin adalah lebih baik berbanding situasi yang biasa kita dengar tentang sifat berpecah-belah, hasad dengki sesama bangsa, terutama dalam bisnes.
Jumaat, 2009 Januari 30 13:48:00 MYT
rainningheaven berkata...

adzroy, betul kata-kata anda pekida kalau di ikutkan pada landasan yang benar mmg berguna,tapi sikap ahli sekarang yang membuatkan pertubuhan PEKIDA semakin tercalar..

berkenaan pengalaman peribadi anda saya menyokong dengan hati yang terbuka..
Jumaat, 2009 Januari 30 13:57:00 MYT
Hulubalang Derhaka berkata...

Kebiasaannya bila sebut saja 'Tiga Line', serta-merta terbayang di otak kita tentang PEKIDA.. Seolah-olah ianya satu mesin slaid yang menayangkan gambar..

Pada asasnya PEKIDA ialah pertubuhan yang dimulakan di Kedah
(dari perbualan seorang ahli PEKIDA)
Tag 'Amar Maaruf Nahi Mungkar' itu telah dipraktikkan dengan betul dan sempurna.. Namun ada diantara ahli-ahli yang menyalahgunakan nama pertubuhan itu dengan berlagak dan memeras-ugut sebilangan orang luar.. Yuran bulanan mesti dibayar.. Mereka perlu memanggil ketua mereka dengan nama 'Tok Ayah'..!! Ini yang saya dengar sendiri dari bekas pengikut Tiga Line.. Setiap kali ahli mereka terlibat dalam pergaduhan, ahli yang lain akan dikerah supaya membantu..

Ini jelas bertentangan dengan slogan yang terpampang pada setiap banner, logo atau apa sahaja yang menjadi lambang pertubuhan mereka..
Difahamkan, PEKIDA sendiri mengetahui tentang kewujudan perkara seumpama ini dan berusaha untuk memperbetulkannya.. Disebabkan oleh warna pertubuhan mereka yang berjalur tiga, mereka juga digelar oleh orang luar sebagai 'Tiga Line'..!! Kebanyakannya ahli-ahli mereka yang menyeleweng kuasa ini seringkali mempamerkan lambang 'kemegahan' mereka pada kereta atau apa sahaja..

Harap ada ahli PEKIDA yang benar-benar 'Amar maaruf nahi mungkar' tampil supaya menjelaskan masalah ini..

Salam..
Jumaat, 2009 Januari 30 15:10:00 MYT
KeBaYa BaTiK berkata...

Betul ke org2 pekida ni ada trademark bila brsalam?
Jumaat, 2009 Januari 30 15:19:00 MYT
H.E.H berkata...

Contoh kumpulan dlm PEKIDA

Kumpulan naga.. kura-kura.. merak..burung hantu.. ikan emas..rimau..labah2
pakua yin & yang.. tokong 3 beradik..gaharu 3 btg... gaharu 5 btg..

Contoh nombor PEKIDA

04,08,18,30,36,77,99,360,432.108

Contoh senjata PEKIDA

pistol.. samurai... pedang.. kerambit...

Contoh Motto PEKIDA

bersatu aman sejagat.... amanah taat setia... beramal asas sejati.... 7 petala langit 7 petala bumi.... selendang merah.... taat setegap.... sama sejagat


MACAM-MACAM ADA...
Jumaat, 2009 Januari 30 15:29:00 MYT
GC berkata...

Apa sumbangan PEKIDA kepada bangsa Melayu yang kita boleh jadikan kayu pengukur untuk membezakan PEKIDA dengan kumpulan2 Melayu yang lain???

Saya selalu dengar pasal PEKIDA tapi kurang paham.....kalau ada yg sudi menerangkan, sila....

Salam
-GC-
//genuscatasetum.blogspot.com/
Jumaat, 2009 Januari 30 15:34:00 MYT
nurdaniella berkata...

salam, kalau kat tempat saya ni, diorang panggil budak2 tiga colour.. bukan tiga line..
Jumaat, 2009 Januari 30 15:39:00 MYT
royadly berkata...

betol tu..
di terengganu wujud perkara sebegini sehingga menular di sekolah.. kumpulan ni kumpulan samseng yang di anggotai oleh remaja. ianya bertentangan dgn tujuan PEKIDA ditubuh kan.. contohnya salah seorang anggota mereka dipukul, maka, yg lain akan datang menolong.. harap bro mazidul dpt kupaskan persoalan ini.
Jumaat, 2009 Januari 30 15:46:00 MYT
zeqzeq berkata...

yang tak betul tu siapa yg tolong betulkan..
ada aktiviti rampas Isteri org pun ada bantuan PEKIDA ni kes tak betul..takkkan KETUA tk tau??
Jumaat, 2009 Januari 30 16:56:00 MYT
Chuckiesd berkata...

dah banyak sangat ahli die..macam-macam hal berlaku..skang ni tak tau pulak aper perjuangan mereka sebenarnya..
Jumaat, 2009 Januari 30 17:09:00 MYT
dandon berkata...

salam bro dan semua blogger, saya x tahu sangat tentang pekida atau tiga line ni. Tapi apa yang saya dengar setakat ni semua pasal keburukan. Cubalah ketuanya ambil prhatian untuk membetulkan keadaan.
Jumaat, 2009 Januari 30 17:35:00 MYT
AL-K berkata...

konsep pekida memang murni...cuma ahli yang terpesong dan mencari ahli baru yang lebih terpesong,itu yang akhirnya mat rempit pun jadi ahli...
ahli pekida ni bila jabat tangan ada satu stail....masa time raya baru perasan....
Jumaat, 2009 Januari 30 17:42:00 MYT
rantong berkata...

PEKIDA ni saya cuma dengar namanya saja. Aktiviti, tak pernah dengar langsung. Kalau pertubuhan ni baik, kenapa tak digembar-gemburkan agar penyertaan org melayu boleh ditambah.
View Profile: Rantong
Jumaat, 2009 Januari 30 18:57:00 MYT
hazlin berkata...

Salam bro,
mungkin kena refresh balik kenapa dan apa matlamat pertubuhan ini diwujudkan. Kadang-kadang bila dah ramai sangat mulalah "macam-macam".

Bro jadi ahli ke???
Jumaat, 2009 Januari 30 20:02:00 MYT
Mazidul Akmal Sidik berkata...

Frames, saya menghubungi 'Abang long' Pekida, tanya apa beza Pekida dengan 3 line, dia jawab 'Entahlah, huru hara sekarang ni' :)

DJ, 'amal makruf nahi mungkar', pernah tengok lelaki menjerit2 marah berhampiran pusat hiburan. Saya tanya, siapa tu? Orang jawab, budak 3 line katanya. Terlintas di hati mungkin tak faham maksud cogan kata pertubuhan dianggotainya.

Amirul, bukan semua ahli, sebilangan daripada mereka :)

Raining, pernah ada orang datang tanya saya, abang Pekida ker? Saya hanya tersenyum. Dalam hati, dia ni tak tengok cara aku bersalam ke? Mana ada korek2!

Adzroy, mungkin ...

Hulubalang, saya suka tengok bila ahli 3 line buat kenduri, ramai datang membantu. Jimat tenaga kerja, jimat duit.

Kebaya, betul. Tapi nak terangkan pun tak pandai.

HEH, terima kasih atas maklumat dikongiskan bersama bloggers lain berhubung Pekida.

GC, sabar yer, mesti ada antara kekawan pandai mengenai Pekida. Awak nak tahu fasal apa yer?

Royadly, kegiatan macam tu berlaku di seluruh negara. Terjemahan maksud 'brotherhood' mungkin.

Zeq, ada kes macam tu ke? Adus!

Rantong, betul juga. Kalau pertubuhan baik, ahli baik, kegiatan baik, kenapa tidak dihebahkan? Macam acara nikah kahwin, projek baik, kena hebah kat orang ramai agar tidak timbul syak wasangka :)

Hazlin, kira kena muhassabah la, kan?
Jumaat, 2009 Januari 30 21:22:00 MYT
Framestone berkata...

betul tue bro.. abg long pun xtau nk cakap apa...pengikut pulak lebih memandai.. mazhab mne la dorg amalkan ek..

niat yang mulia disalah fahami dan disalah gunai..

erm alahai
Jumaat, 2009 Januari 30 22:55:00 MYT
bazLa' berkata...

1st time dengar perkataan 'pekida'..huhu
Sabtu, 2009 Januari 31 02:16:00 MYT
echah_syed berkata...

baru2 ni saya & famili pergi kenduri kawen anak salah seorg pengikut pekida..ya rabbi ramainyer anak muda yg dtg kenduri tersebut.seumo hidup saya inilaa pertama kali saya tgk.

disebelah ptg saya dgr rockers awie pun datang..

apa yg saya 'dgr' dari cikgu cikgi disebuah sekolah diperak..anak2 murid dia( anak melayu) sekecil tingkatan satu pun dah pandai main ugut2 bergadoh disekolah mungkin terpengaruh dgn org dewasa dikalangan famili yg terbabit didlm kumpulan mcm gini..

teringat kata2 'takan melayu hilang didunia..' melayu mcm begini kot :p

*oopps betol ke saya 'dgr'pekida ni hanya berani bergadoh dikalangan bangsa sendiri saje..kalo dgn bangsa lain semua cabut larik :D
Sabtu, 2009 Januari 31 14:35:00 MYT
+ iNaMoRaTa + berkata...

PEKIDA..
huhu..saya rasa byk buruk berbanding baiknya..

spt pgalaman yg sy lalui..
ada seorg awek ni..ex-bf dia suka kat sy..pas tu awek tu leh msg sy dan maki hamun sy..shingga sy terduduk di maki hamun mcm tu..sy xpenah dmaki mcm tu..sy xtau dr mana dia dpt num sy..sy ckp awk sape nak maki hamun sy mcm tu..dan awek tu amatlah berlagak..dia kata dia geng PEKIDA..pas tu dia leh buka pekung di dada dgn mgatakan bhw yg dia dah dua kali gugurkan kandungan dia ngn x-bf dia yg suka kat sy tu..tak tahu la dia tu btul2 ke atau saja ckp mcm tu spya sy anggap x-bf dia tu seorg yg jahat..dan spya dia tak bg sy berkawan ngn x-bf dia..ntah la..dia siap blh ckp nak halau sy dari negeri dia..*sy study d negeri dia*..sy ckp awk sape nak halau sy dgn suka hati..dia ckp dia tu 'cucu Tok Ayah'..sy tertanya2 sapa 'Tok Ayah' ni..stelah bc komen dr semua ttg entri ni..baru sy tahu..'Tok Ayah' tu adalah ketua PEKIDA rupanya..
sy jadi tertanya2..mengapa snggup berkelakuan demikian..walhal gadis tersbut baru berusia 17thn..
sungguh jahil bangsa kita sekrg..
Sabtu, 2009 Januari 31 15:17:00 MYT
KeBaYa BaTiK berkata...

Abg MAS, org2 PEKIDA ni klau salam yg 'brpusing2' n mcm 'korek' tapak tgn kan? Pnah tgok bbrapa kali ada sorg mmber ni duk salam mcm tu .. bila tanya knapa pelik sgt bila brsalam, dia kata +- "Ni salam khusus utk 'adik bradik' PEKIDA je!" .. Trus trg.. prangai dia .. huh! hampeh! AUTA je lebih!
Sabtu, 2009 Januari 31 20:55:00 MYT
Pewaris Reformasi berkata...

Pekida ni dah jadi sarang budak2 baru nak naik masa dan lepas sekolah..

Kalau nak ungkit sejarah, semua suci murni...

Islam Melayu - nilai atau bentuk?

Sebenarnya di Malaysia ni kita semua ada masalah attitude. Maka, buat apa pun tak berapa nak jadi...
Sabtu, 2009 Januari 31 21:47:00 MYT
rainningheaven berkata...

sekarang dah banyak yang menyamar bro..semua nak tunjuk yang masing2 ade power..belum kena boleh la masing2 nak tunjuk kuasa..bile dah kena baru diri tu nak sedar..sekarang dah amat complicated..

ape yang penting tunjukkan kita ni islam yang sebenar..jangna jadi AMAR MAKHRUF NAHI MUNGKAR JADI AMAR MUNGKAR NAHI MAKHRUF..

PEACE
Ahad, 2009 Februari 01 18:52:00 MYT
PADUKA AYAHANDA ZUL PPT PJK berkata...

salam ukhuwah buat ahli perjuangan. yang baik dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan kita.. usahlah kita menunding jari kepada orang lain.. lihatlah pada diri kita.. bak kata sahabat kita saudara AZIZ DESA cermin cermin lah diri..
semua manusia tidak sempurna..
Ahad, 2009 Februari 01 23:18:00 MYT
Zulshaari berkata...

Salam dari kami majlis jemaah PEKIDA WILAYAH PERSEKUTUAN.
Isnin, 2009 Februari 02 01:01:00 MYT
Mazidul Akmal Sidik berkata...

Zul dan Zulshaari, Pekida seharusnya menerangkan kepada masyarakat fungsi sebenar pertubuhan. Kini dipercayai ramai 'samseng' menggunakan nama Pekida semasa melakukan kegiatan bercanggah dengan ajaran Islam.

Contohnya, kekadang kita melihat 2 kumpulan mengaku ahli Pekida bertarung sesama sendiri. Ramai terkeliru.
Isnin, 2009 Februari 02 02:37:00 MYT
GC berkata...

Salam,
Sekurang-kurang nya ada penjelasan yang jelas kenapa atau bagaimana kumpulan ini di tubuhkan. Yang dah lepas jgn di kenang.
Cadangan saya moga ada pihak yang tampil untuk menjernihkan air yang keruh. Supaya generasi baru yang sedang tertanya-tanya APA ITU PEKIDA tidak terus terpesong.
Cakap2 sembang2 kosong saja x membantu.

Sekadar Pandangan
-GC-
Isnin, 2009 Februari 02 09:03:00 MYT
Mazidul Akmal Sidik berkata...

Semua, saya tengah menunggu penjelasan daripada ayahanda, abang long dan adik beradik :)
Isnin, 2009 Februari 02 09:07:00 MYT
kamal fnd hashim berkata...

PEKIDA tu NGO je. Sptmana NGO lain yang penaungnya Perdana Menteri, asal tujuan penubuhannya baik.

Cuma,ada ahlinya yang menyeleweng dan akhirnya di buang. Bebudak khususnya yang dibuang @ kumpulan serpihan ni la yang dok buat perasugut la, pow sana sini, gaduhgempar la dan macam macam lagi.

Yang di buang ni yang buat semak lagi cacat...samseng kampung! Kenapa? konon lesen diberi Perdana Menteri dan mereka lebih hebat dari Polis.

Angkat sumpah pakai pedang dengan quran macam kat sek 20 shah alam. Keluar baiah kira murtad!Amik bebudak sekolah join coz senang nak pow duit. Budak sekolah kan pengor lagi. Jadi senang le depa ayat.

Dan memang benar ramai kalangan yang songsang ini dah kena tangkap coz langgar undang undang.

Kepada ahli PEKIDA yang di jalan yang benar, selagi seseorang boleh berkorban untuk ummahnya, ia perlu diteruskan.

Kepada samseng kampung yang berjaya membusukkan nama ugama,bangsa dan negaranya, tell me when and where. I'll look forward for it!

kamal fnd hashim
Isnin, 2009 Februari 02 15:20:00 MYT
ejailazir berkata...

PEKIDA apa kita perlu ada pertubuhan macam ini....?
Selasa, 2009 Februari 03 01:43:00 MYT
Nik Muhammad Hafiz berkata...

apa nie 3 line? 3 line ker 4 line ker...yang saya tahu mereka nieh kebanyakan nyer dah terpesong dengan apa yang telah diajar atau disuruh untuk mengikuti...frankly saya cakap..saya tak minat sungguh dengan perkataan 3 line nieh..apatah lagi melihat gelagat mereka..sorry to say laa...menyampah!!! but the fact is..not all of em are like that...saya kenal segelintir mereka yang masih berpegang kepada ajaran dan kepercayaan...yang saya katakan tuh adalah bebudak yang baru nak naik...sudah sudah laa cari pasal dengan org and then nak panggil back up...tak der K**ek ker nak lawan one by one...
Selasa, 2009 Februari 03 10:18:00 MYT
Hulubalang Derhaka berkata...

Hahahaa..
Setuju dengan Kamal..

Jelas dan jitu biarpun beliau bukannya ahli..

Telah saya katakan, kerana nila setitik.. habis jahanam susu sebelanga..
Selasa, 2009 Februari 03 11:14:00 MYT
Zulshaari berkata...

zul atau zulshaari adalah orang yang sama serta blogger yang sama. terima kasih buat saudara Mazidul Akmal Sidik. PEKIDA atau TIGA LINE bukan ahli yang sama.. kami ahli2 PEKIDA tidak mengaku kami orang tiga line dan kami bukan orang tiga line.. apa maksud tiga line ? kami berdaftar dan bergerak sebagai badan NGO membantu, menolong dan memulih nama baik PEKIDA. bagi kami yang merosak atau menguna pakai nama PEKIDA angaplah seokor kerbau bawa lumpur maka sekumpulan kerbau kena lumpur. kalau benar ahli PEKIDA mesti seorang itu mempunyai KAD KEAHLIAN dan berdaftar dengan PEKIDA maka dapat di pantau oleh PERTUBUHAN.. untuk pengetahuan sekarang macam2 nama pertubuhan yang berdaftar, perjuangan sama, ayahanda sama, segala2 nya sama.. bukan PEKIDA sahaja satu pertubuhan yang kita sebut-sebut... contoh di sini PAPIM, SAHABAT, PEWARIS, PANJI dan banyak lagi.. janganlah kita melihat pada PEKIDA sahaja. saya tahu ramai orang salahkan PEKIDA dan marahkan PEKIDA .. semua pengelaman saya telah lalui. saya cuba yang terbaik untuk menerang dan memberi kefahaman agar tidak salah faham erti PEKIDA.. berbagai program dan aktiviti kami lakukan untuk menerangkan yang PEKIDA ini bukan kumpulan SAMSENG.. LIHAT LAH BLOG SAYA DENGAN AKTIVITI SEHAT SAYA DENGAN ANAK2 BUAH SAYA.. ayahandazul.blogspot.com > ( terima kasih juga kpd En Kamal fnd )
Selasa, 2009 Februari 03 19:05:00 MYT
Mazidul Akmal Sidik berkata...

Datuk Zul, terima kasih atas respon di atas. Saya pun terfikir, kekadang dalam satu keluarga tidak semua anak 'menjadi'. Ini kan pula bila dah berpuluh ribu.

Ada satu kes, 8 bulan lalu. Saya mengarahkan wartawan 36o merekodkan kenyataan pengurus rumah urut di Damansara Damai, Petaling Jaya, Selangor. Rumah urut terbabit menjalankan kegiatan urut batin menggunakan gadis warga asing. Selepas tugasan terbabit, kedengaran cerita kumpulan 3 line di kawasan sama marahkan dan mencari wartawan saya sehingga dia gusah untuk pulang ke rumah. Ketika itu terfikir, mengapa rumah urut dikacau, kumpulan 3 line terusik? Lalu saya nenghubungi seorang daripada ayahanda Pekida, memohon bantuan. Akhirnya, semua selesai. Kekadang tindakan sebegitu mengelirukan :)
Selasa, 2009 Februari 03 20:01:00 MYT
AnnysS berkata...

pekida nie pertubuhan apa sebenarnya. Adakah dia memperjuangkan martabat Melayu dan menitikberatkan Agama Islam? boleh abg mazidul komen sikit tak
Khamis, 2009 Februari 05 21:58:00 MYT
angeldream berkata...

salam.

takkan rosak kalau perjuangan alif ba ta dalam minda .
Rabu, 2009 Februari 11 17:52:00 MYT
Nan_travolta berkata...

Boleh dikatakan skng nie majoriti yg masuk bukan sebab"amar maaruf nahi mungkar"...Honestly bro aku tengok even kat kawasan aku nie,yg ahli Pekida a.k.a 3line pakai subang,tidik,rambut warna,lepak kedai makan time solat jumaat,berlagak baik dan macam2..kawan2 aku yg masuk pn sama..Aku rasa perjuangan asal Pekida sudah tidak ada makna..Aku tengok melayu sama2 melayu pn gaduh..aku xsalute org cmni..Lebih baik tabligh tue lagik..sebab terang2 mengajak kita ke masjid..
Sabtu, 2009 Februari 14 16:28:00 MYT
Nan_travolta berkata...

Diharap semoga perjuangan asal terus kekal...amin..HIDUP ORG MELAYU...
Rabu, 2009 Februari 18 10:31:00 MYT

Anonymous said...

Assalamualaikum semua...apa yang nak dipeningkan tentang Pekida ni...Islam kata kembali pada firman Allah :

وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان .

Ertinya :
Dan hendaklah kamu tolong menolong di dalam perkara kebaikan dan ketakwaan dan janganlah kamu tolong menolong di dalam perkara dosa dan permusuhan.

sesungguhnya setiap kumpulan yang dibina atas dasar menyemaikan benih Gangsterism dan pergaduhan merupakan kumpulan yang rosak akhlak dan dipenuhi dengan sifat jahiliyah..Ini adalah kerana di dalam Islam Nabi saw cukup benci dengan perangai samseng Jahiliyah sebagaimana suatu riwayat di mana Abu Zar Al-Ghifari telah mencela seorang hambanya lalu nabi saw menegurnya dengan sabdanya:

إن فيك أمر من الجاهلية

Ertinya: Sesungguhnya pada dirimu masih ada sifat-sifat Jahiliyah..Bila ditegur begitu Abu Zar Al-Ghufari merasa terlalu bersalah sehingga dia meletakkan kepalanya ke tanah lalu meminta hambanya itu memijak pipinya..tetapi hambanya itu memaafkannya..

Jelas wahai saudar-saudaraku..bahawa perbuatan samseng..bermegah-megah dengan kekuatan adalah perbuatan orang jahat di zaman Jahiliyah...sebagai suatu syair di zaman Jahiliyah yang berbunyi:

إن لم تثأروا لأخيكم فالقوا السلاح والأباريق والبسواالحلل النساء والمكاحل والمجاسد وذلك بئس المرهق

Ertinya :
Sekiranya kamu tidak membalas dendam untuk saudaramu maka buangkanlah pedangmu bersama kilauannya..dan pakailah olehmu perhiasan -perhiasan wanita..kerana sesungguhnya kamu sudah menjadi manusia yang kecundang...(syair Arabi)

Menurut Ulamak Adab Wan Nusus(Sastera Arab)syair ini merupakan suatu provokasi yang boleh dijumpai dalam banyak syair Arab dizaman jahiliyah menunjukkan kehidupan sosial mereka yang huru hara akibat suka bergaduh atau dengan kata lain suka menaikkan sentimen yang membawa kepada pergaduhan...dan yang lebih dahsyat lagi mereka ini suka bergaduh walaupun di dalam mempertahankan kejahatan dan ketidakadilan..bagi mereka tiada siapa yang benar atau salah asalkan kamu dari geng kami ..golongan kami..puak kami..kami akan mempertahankan kamu tidak kira kamu berada di puak yang benar atau salah.Inilah yang Islam larang dan Allah telah mengutuskan Nabi saw untuk mengajar manusia meninggalkan fahaman Jahiliyah itu dengan sabdanya:

لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه كما يحب لنفسه

Ertinya :

Tidak beriman seorang pun daripada kamu sehingga kamu mengasihi saudaramu yang lain seumpama kamu mengasihi dirimu sendiri.

Adik-adikku hadis ini jelas melarang kita menyakiti saudara kita yang lain apatah lagi di atas dasar gangsterisme dan asbiyyah berkumpulan..kerana Islam menyatakan bekerjasama mesti di atas dasar kebenaran..bukan membuta tuli membela saudara kita secara tidak betul dan menzalimi orang lain...

Saudaraku...kita manusia tak kuat mana...kalau kita rasa kita kuat ada manusia yANG LEBIIH KUAT DARI KITA..oleh itu sifat merasakan diri kita lebih dari orang lain...adalah sifat Iblis yang merasakan dirinya lebih mulia dari Nabi Allah Adam...atau dengan bahasa yang kita selalu dengar''Takbur''dan dengan sifat inilah Iblis dilaknat selama-lamanya dan dihalau dari syurga.

Pakcik-pakcik ahli Pakida yang sebenarnya..saya tahu bukan semua ahli pakida yang bermasalah..kerana saya berkawan baik dengan seorang veteran pakida di Ipoh dan dia ni memang hebat dari segi ilmu perisai diri sampai dia boleh makan kaca botol di depan saya..dan itu first time saya tengok...tetapi dia taklah berlagak dengan ilmunya,...merendah diri..warak...tak suka menunjuk-nunjuk...dan dia bagitau urusan Pekida ialah membela umat Melayu Islam..mempertahankan mereka agar tidak dizalimi oleh musuh sebagaimana di Palestin dan Bosnia...menjaga kebajikan umat Islam Melayu...tapi katanya..sungguh malang apabila golongan muda sekarang ini yang menyalahgunakan dasar Pekida yang banyak merosakkan imej pekida dengan sikap dan tigkahlaku yang cukup menyedihkan..oleh itu kepada ayahanda-ayahanda...abanglong...otai=otai Pekida tolonglah pastikan anak buah ini mendapat ilmu agama dan tarbiyah Islam yang secukupnya agar Pekida menjadilebih bermakna dan selari penubuhannya dengan tuntutan Islam..dihormati dan boleh diharap sebagai pelindung kepada orang yang lemah...agar Pekida ini tidak disalahgunakan sebagai suatu kumpulan samseng Melayu..yang sah di sisi undang-undang.
(El Azhar ex-student-93-98)El Zagazig

Anonymous said...

Siapa yang nak main Jubor free macam Anuar Ibrahim boleh call BRADER AZHAR kat 0165991717


Tok Guru

Anonymous said...

dah tercatit dalam sejarah jebat PENDERHAKA nak wat pe guna durjana tu lah nak kata bodoh marah tapi akai kurang panjang



bentara