"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, March 13, 2009

Faktor Sebenar Pembelotan Jamaludin dan Osman Jailu di Perak - malaysiakini

Reactions: 
Saya berkesempatan makan tengahari dengan seorang kawan baik kepada Jamaluddin dan Osman Jailu, dua bekas ADUN PKR yang melompat ke UMNO di Perak. Saya telah cuba mengorek cerita mengapa mereka ini telah sanggup membelot parti mereka sendiri dan amanah rakyat.

Dari cerita beliau, saya dapat membuat beberapa analisa:

a. Sikap tidak puas hati Jamaluddin ini bermula sejak dari masa penubuhan kerajaan negeri lagi. Kita jangan lupa bahawa majlis angkat sumpah di Istana Kuala Kangsar pernah ditangguh. Pengangguhan adalah kerana Jamaluddin telah memberitahu Raja Nazrin bahawa beliaulah sebenarnya calon MB yang layak dan bukannya Nizar

b. Sikap tidak puas hati ini terbawa-bawa sepanjang pemerintahan Kerajaan PR di Perak.

c. Oleh kerana "background" Osman dan Jamaluddin hanyalah tokeh bundle dan tokeh kantin, setiap kali mesyuarat exco mereka sering gagal untuk mempertahankan idea mereka.

d. Berbanding dengan pimpinan PAS yang mempunyai latar belakang professional dan DAP yang rata-ratanya peguam, maka Osman dan Jamaluddin sering mendapati idea-idea mereka tidak bernas dan cetek.

e. Untuk membalas dendam, Osman dan Jamaluddin telah menyebarkan fitnah kononnya Nizar lebih tunduk kepada DAP berbanding dengan mereka. Hakikatnya, tiada siapa yang mahu mendengar idea dari orang-orang yang cetek seperti Osman dan Jamaluddin.

f. Dan, dari Osman dan Jamaluddin lah cerita fitnah berkaitan tanah dan tunduk kepada DAP didengari ramai.

Oleh kerana populariti Nizar di Perak semakin lama semakin besar, mereka melihat harapan Jamaluddin untuk menjadi MB menjadi semakin malap. Malahan, fitnah yang mereka taja juga tidak mampu menggugat popularity YB Nizar di Perak.

Akhir sekali, mereka mengambil keputusan untuk menerima pelawaan/pembelian dari UMNO yang menjamin laba kewangan yang sangat besar.

Kalau kita perhatikan, portfolio yang mereka pegang juga amat malap dan tidak berfungsi sama sekali. Mereka adalah seperti kayu mati yang terapung di atas Sungai Perak.

Ertinya, semua krisis di Perak berpunca dari sikap Jamaluddin yang tidak puas hati kerana tidak dilantik sebagai MB Perak. Itu sahaja. Cerita-cerita lain adalah fitnah semata-mata.

Semua cerita fitnah berkaitan tanah dan tunduk kepada DAP juga datang dari dua ekor beruk ini kerana kegagalan mereka untuk mengutarakan idea mereka angkara kebodohan dan kerendahan tahap berfikir dua ekor beruk ini.

-Tulang Besi

12 comments:

Tok Moh said...

Kah..kah..Kah..
Tokey bundle dan Tokey kantin rupenya...patut la kepala otak macam sial..

Taksedar diri nak mampos, tapi belagak macam pandai..harapkan pakai kot je lebih..kepala otak tahap cipan..kah..kah..kah..

Woi Orang UMNo hangpa nak ambil dua ekor tu ambil la...
kah..kah...kah..
UMNO Memang tempat pemimpin haprak, bodoh nak mampos, tenggin,hampeh..kah..kah..

Woi Penyokong Gerombolan...
Pemimpin korang bodolah...kah..kah..
otak jamban...

jual bundle ade hati nak jadi MB..
kah..kah..kah..

Politikanjing(PA) said...

AUK AUK...MEREKA BUKAN BERUK TAPI ANJING.

AUK AUK...KAU ORANG BLOGGERLAH YANG BERUK...AUKKKK

MASA DIA ORANG DALAM PR DULU, KAU ORANG PUJI....AUK AUK...BILA DIA ORANG LOMPAT...AUK AUK KAU ORANG KUTUK.

AUK AUK...MEREKA ANJING DAN KAULAH SBENARNYA YANG BERUK..AUKKKKKKKK

Anonymous said...

tak baik woo kutuk lebih-lebih, mudah je pakat orang perak hadiahkan kat mat terperasan tu cermin banyak-banyak,

cuping merah said...

dalam pr ni kita perlukan pejuang rakyat...tak kiralah toke kantin atau bundle..
tapi klau dah berebut jawatan tu dah kira bukan pemimpin rakyat..
klau dah bukan pemimpin rakyat selayaknya mereka ini diterajang terus dari pr dan menyertai be"end.
itulah selayaknya dia..tu pon kira tk lama sampai pilihanraya yang akan datang habis la dia...

sepat_ronggeng said...

Ahaksss...

Cuping Merah.. jgn salah statement..

"tapi klau dah berebut jawatan tu dah kira bukan pemimpin rakyat"..

Bahaya statement tu... nanti org ingat DSNJ pun sama bukan pejuang rakyat.. sbb dia pun berebut jugak skarang ni...

Cuba renungkan sedikit pendapat yang mungkin ada kebenaranya...

Sehingga hari ini.. PR masih belum mempunyai PANJI sendiri.. PRU yang lalu memperlihatkan keseluruhan calon daripada PR bertanding di bawah PANJI parti masing2... Kalau Calon PAS akan bertanding di bawah PANJI PAS.. Kalau calon PKR akan bertanding di bawah PANJI PKR.. dan begitu jugalah yang sewaktu dengannya.. Kenapa tidak diwujudkan PANJI PAKATAN RAKYAT sendiri...( contoh logo peti ais ke.. logo radio ke..)

Kemungkinan besar yang boleh di simpulkan ialah kerana seandainya diwujudkan juga.. pastinya kejayaan tidak akan di peroleh oleh PR seperti hari ini... kerana belum tentu pengundi PAS akan mengundi calon DAP dan sebaliknya..

Ini kenyataan yang telah diakui oleh pemimpin parti2 PR sendiri yang asas perjuangannya tidak akan sama sampai bila2... jadi apa yang berlaku hari ini PAKATAN RAKYAT sebenarnya di wujudkan hanya untuk kepentingan dan cita2 menumbangkan kerajaan sedia ada... dan kebetulan pula rakyat secara amnya tidak mempunyai pilihan atau alternatif lain... Kalau tidak berpuas hati dengan BN.. jadi pilih lah parti lain yang berlawanan dengannya.. jadi pilihan yang ada hanyalah PAS, DAP, PKR... lalu 3 parti ini mengishtiharkan mereka sebagai PAKATAN RAKYAT...

Kesimpulannya ialah seandainya suatu hari nanti kerajaan sedia ada dapat berubah kepada yang lebih baik.. tanpa korupsi.. tanpa kronisme.. tanpa penyelewengan.. tanpa skandal... dekat dengan rakyat.. maka sokongan pastinya akan berubah kembali secara drstik dan dramatik.... kerana apa yang ada pada PR hanyalah aspirasi sesetengah individu yang ingin mencapai cita2 peribadi dan bukanlah harapan rakyat yang sebenarnya...

cuping merah said...

kepada topeng perak..
aku ingat gambar paklah dah bleh tegakkan sikit jangan banyak...
pasai aku dah dapat story baru,tk bleh crita dulu..
semangat aku tengah berkobar2 ni...

Anonymous said...

alamak...ada citer baru lagi ke? panas lagi le lepas ni...

anakbukitgantang said...

Bismillah Hirrahman Nir Rahim

Assalamualaikum

Cukuplah orang Melayu bertengkar dan merosakkan kekuatan ummah Islam

Sepatutnya Ummah Islam sekarang bersatu sebab telah diselamatkan oleh Seorang Sultan yang Arif Undang-undang

Dah tak cukup tanah 999 tahun zaman DAP memerintah perak?

Tolonglah, jangan orang Melayu menang sorak dan kampung-atau Tanah Melayu tergadai!

Isu realitinya Islamkan pemerintahan Nizar kalau dasar semua nya melebihkan bukan ummah?

Kita tiada pilihan. Tunjukkan Ummah Islam bersatu dengan menyokong UMNO. PERKARA YANG SAMA DIBUAT OLEH ORANG CINA

BILA MCA LEBIH KECINAAN-DAN MAHATIR DENGAR SARANAN CINA HANYA DARI DALAM MAKA MCA DISOKONG

BILA DAP BERJAYA MENYALAK DARI LUAR, MAKAN CINA SOKONG DAP

SEKARANG ORANG MELAYU KENA INGAT-SOKONG PAS MAKNA SOKNG DAP-SOKONG PEMERINTAHAN DAP YANG MENGKAYAKAN CINA DI PERAK

SOKONG UMNO/BN ORANG MELAYU DAN UMMAH ISLAM DAPAT BALIK PERAK?

DENGAN NAMA ALLAH HAMBAMU MEMOHON AGAR ORANG MELAYU ISLAM DIBERI PETUNJUK, MATA HATI DAN DIBUKAKAN HIJAB YA RABBI- PILIHAN KITA HANYA SATU WAKTU KINI- UNDI UMNO UNTUK KESINAMBUNGAN UMMAH ISLAM-AMIN

Saya bukan ahli mana-mana parti-cuma seorang insan biasa yang berjuang demi ugama ad din. Ya Allah, selamatkan ugamaku dengan rahman dan rahimMu

Anonymous said...

anakbukitgantang,hang ni mmg akai tarak mcm pemimpin umno juga,hg habaq mai tang mana org umno ikut cara islam?kalau nak pakai tudung yg senang tu pun tak leh nak buat hak lain tak payah cerita la.apa tak pakai tudung tu dosa kecik ka?ataupun org islam dibagi pilihan samada nak tutup aurat ataupun tidak oleh allah s.w.t?Tolong jelaskan kat aku pasai pa org2 ni payah sangat nak tutup aurat yg satu tu.

Tokey Loji said...

pegi jahanamla anakbukitgantang dan dua bekas adun sialan tuh..

p/s: cuping merah jgn bg tau dulu, aku harap benar apa ko kata. aku optimis terhadap kata2mu itu.

tulang besi said...

anakbukitgantang,

999 tahun tu sebahagian manifesto PAS.

Apasal kau suka memfitnah sesama melayu ni?

cuping merah said...

to anakbukitgantang
hang punya otak belom lagi cair
hang punya mata belum blom lagi celik
benda ciput macam ni kau blom nampak
aku ingat hang rajin2lah melancong pi tengok negeri2 yang ada kat malaysia ni..
satu negeri hang duduk setahun
selepas 12 tahun hang datang komen balik dalam blog ni..
aku nk tanya ko satu seolan mudah
negeri manakah...
mejoriti nya orang melayu
perniagaan dikuasai orang melayu
pembangunan negeri dibangunkan oleh orang melayu
kedai emas orang melayu
pasaraya orang melayu
kereta mewah orang melayu

JAWAAAAAAAAAAAAAAABBBBBB.....