"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 31, 2009

1Malaysia..! 31hb. Ogos, 2009 - Hari KeBANGSATan Negara..!

Reactions: 
Terkini dari stesen minyak diseluruh negara - semua pam-pam minyak kecuali pam-pam diesel dilihat sedang bekerja keras mengeluarkan hasil bumi yang telah diproses untuk diisi kedalam tangki-tangki besi mesen-mesen bergerak di seluruh negara.

Para pemandu kelihatan berpanas-panasan dan berpeluh-peluhan didalam kereta masing-masing sambil mengunyah juadah berbuka puasa.

Kelihatannya seperti perayaan susulan sambutan hari kebangsaan negara. lebih tepat lagi, 31hb. Ogos, 2009 perlu juga diingati dan disambut sebagai "Hari KeBANGSATan Negara".

31hb. Ogos, 2009 - 1Malaysia, Rakyat DidaHULUkan, Isi Minyak Diutamakan..!

106 comments:

Anonymous said...

Bani Najib aldayus tantuya..

najib lelaki dayus di malaysia kerana tak berani suruh rosmah tutup aurat..

Anonymous said...

Bani Najib aldayus tantuya

membenarkan bini dia berpakaian yahudi macam bini ehud barak

Anonymous said...

hadiah daripada rosmah sundal sempena kemerdekaan ke-52..ni bukan merdeka namanya tapi penindasan,bodoh

Anonymous said...

rakyat dikerjkan kroni dikayakan.. harga minyak naik...khas untuk rakyat Malaysia

Anonymous said...

rosmah gedik tak malu berpakaian wanita yahudi

Anonymous said...

najib bodoh tak pandai urus ekonomi,.kenapalah umno nak sangat najib laki rosmah yahudi ni jd PM ke-6?
memalukan malaysia sahaja di dunia

Anonymous said...

wanita pertama malaysia rosmah mansor tidak menutup aurat sebijik macam wanita yahudi

Anonymous said...

tunku abdul rahman
tun abdul razak
tun hussein onn
tun mahathir
tun abdullah
tun najib

mereka semua ni 6 jehanam

Anonymous said...

berarak kepala lembu

matlamat umno menghalalkan cara yahudi

Anonymous said...

berarak kepala lembu

matlamat umno menghalalkan cara yahudi

Anonymous said...

duit malaysia dah abis oleh umno.
umno guna untuk kempen prk seluruh malaysia.
pakej ransangan 1 dan 2 tak tahu apa dah jadi,mungkin rosmah beli kondom dr JJ kat usa.

yobleh said...

didaerah kinta, kebanyakan stesyen minyak hanya menjual minyak ron 95 sahaja hari ini dengan harga rm1.75 seliter. bagaimana tempat lain?

Anonymous said...

selepas berjaya membeli 4 ekor katak dari PR..tidak mustahil selepas ini akan berlaku lagi..dengan menaikkan harga minyak..subsidi tersebut kemungkinan besar akan digunakan untuk menjadi duit tabung bagi memancing katak dari PR..

zionis takkan berputus asa..zionis rasa ini lah jalan terbaik untuk menghukum rakyat kerana menolak UMNO
naikkan harga minyak biar padan muka rakyat lepas tu mereka guna duit tersebut untuk merasuah katak-katak dari PR..

inilah akibatnya jika najib al-kafirun mengambil khidmat nasihat dari yahudi..

Boikot najib..gulingkan Najib...

kemboja said...

Round 1:

Minyak naik......harga barang akan naik


Round 2:

Letrik naik (sbb minyak naik)......harga barang sekali lagi naik


Round 3:

Tol naik......harga barang sekali lagi naik


Round 4:

Angin dah naik.....tapak tangan ni melekat kat muka najib.

kemboja said...

Round 1:

Minyak naik......harga barang akan naik


Round 2:

Letrik naik (sbb minyak naik)......harga barang sekali lagi naik


Round 3:

Tol naik......harga barang sekali lagi naik


Round 4:

Angin dah naik.....tapak tangan ni melekat kat muka najib.

Anonymous said...

ini lah keja umno menyusahkan rakyat 1malaysia.
baik pecat saja laki rosmah gedik

Anonymous said...

Najib dah takdak duit nak beli adun.

Anonymous said...

umno hanya menyusahkan rakyat 1malaysia.kata rakyat didahulukan..pirahhh
pegi jahanamlah lah umno macam 6jahanam

Anonymous said...

Duit nak wat upah zali tak cukup.Perangai Zali ni kalau tak dapat upah dia taknak masuk blog ni.

Anonymous said...

rosmah algedik..
tak reti ke nak tutup aurat,lebih baik kau tak payah pakai pakaian..
najib tak ada duit ke nak belikan tutup kepala kau tu,.
atau dikepala kau tu ada babi

Anonymous said...

zali ngok ni sah ngok lagi bodoh nak ketua macam najib aldayus..
subsidi minyak kelantan pun tak mampu nak bayar..
tu la naikkan harga petrol..
bodoh betul 6jahanam ni

Anonymous said...

pukimak najib...kalau pakai duit bapak dia tak pa laaa...ni duit rakyat..termasuk duit penyokong umno..

penyokong UMNO memang bodoh...hijrah lah jadi macam aku..tengok krisis perak..kerana kuasa najib dan si negro jadi lembu ngan katak 2 ekor iaitu jamal dan osman.apa yang katak tu ndak akan dipenuhi oleh lembu tersebut..sampai jawatan exco pun katak 2 ekor tu ndak..berterabur laaa UMNO perak ..mana boleh bagi katak pegang jawatan..

dulu umno kini PR(selama-lamanya)

pesanan untuk UMNO..kita jatuhkan UMNO..dah banyak menyeleweng..aku dah tak larat tengok kawan-kwan termasuk aku makan duit rasuah..

insaf laaa...wahai penyokong umno...insaflah sebelum anda disembahyangkan....

Anonymous said...

hehe mana muka2 yg dok wat demo dpn SUk selangor hari tu?xnk wat demo ke harga myk dh naik nih hehe...

Anonymous said...

tak payah sembahyangkan dorang ni..
mereka ni terang lagi nyata tolak islam dan sokong yahudi

Anonymous said...

zali..
suka la najib naikkan harga minyak,boleh enjoy dengan rosmah gedik kat us sama JJ

faizal said...

apa nak jadi malaysia nie..

ekonomi meleset,barang naik.. tambahan pula musim nak raya nie..makin bertambah perit laaa rakyat termasuk lah aku sekali..


kejam betul...

semoga Allah melaknat pemimpin yang zalim-amin

Anonymous said...

zali alkafirun..
suka la kau kan minyak naik,almaklumlah keluarga kau umno yang support kan.
bapak,mak,abang,adik,ipar,datuk,nenek,anak,cucu,menantu,mentua,sepupu biras,besan kau kan..
entah haram ke halal terima sogokan dan beri kepada ahli keluarga kau..

kemboja said...

AKU LANGSUNG TAK TERINGIN NAK KIBAR BENDERA MALAYSIA......

SELAGI MALAYSIA TAK DI MERDEKAKAN DPD MELAYU UMNO YG KURANG AJAR TU...SELAGI ITULAH AKU TAK NAK KIBAR BENDERA MALAYSIA.

BUGARO UMNO....

Anonymous said...

Mlm esok semua kroni2 UBN yang dapat duit hasil kutipan kenaikan petrol akan mula mengira duit.

Aku tak halal duit aku walau satu sen pun. Rakyat makin susah... termasuk aku yang semakin terasa
kesusahan. Macam mane nak raya nanti nie.

Bagi zali mesti dia suka sbb berjaya menyusahkan bangsa sendiri. ZALI PENGKHIANAT MELAYU.

Anonymous said...

Kenapa nak sambut kemerdekaan?
Apa yang kita sambut sebenarnya?

Sebab British bagi balik tanah kita dekat kita?
Itu yang kita sambut?Itu ke kemuncak perjuangan UMNO?Dapatkan balik sesuatu yang dah memang hak kita tanpa tumpah darah?Semua urusan dekat meja rundingan,buat meeting dalam bilik air cond sambil makan biskut.Tunggu approval British sebab bila kita nak merdeka,British bagi syarat macam-macam kat kita dan kita tau,pemimpin2 kita terpaksa akur.Nak merdeka punya pasal.

Dan sedarkah anda,bangsa Melayu diselamatkan dan diberi hak keistimewaan atas approval kerajaan British?Mungkin sebab itu kot kita masih lagi RESPEK sama orang putih,kot?Sebab tu UMNO itu United Malays National Organisation kot?

Selamat Menyambut Hari Terakhir Bulan Ogos tahun ini.

Anonymous said...

Kenapa nak sambut kemerdekaan?
Apa yang kita sambut sebenarnya?

Sebab British bagi balik tanah kita dekat kita?
Itu yang kita sambut?Itu ke kemuncak perjuangan UMNO?Dapatkan balik sesuatu yang dah memang hak kita tanpa tumpah darah?Semua urusan dekat meja rundingan,buat meeting dalam bilik air cond sambil makan biskut.Tunggu approval British sebab bila kita nak merdeka,British bagi syarat macam-macam kat kita dan kita tau,pemimpin2 kita terpaksa akur.Nak merdeka punya pasal.

Dan sedarkah anda,bangsa Melayu diselamatkan dan diberi hak keistimewaan atas approval kerajaan British?Mungkin sebab itu kot kita masih lagi RESPEK sama orang putih,kot?Sebab tu UMNO itu United Malays National Organisation kot?

Selamat Menyambut Hari Terakhir Bulan Ogos tahun ini.

Anonymous said...

najib bodoh bapak tak ajar dia sebelum mati

Anonymous said...

Rasulullah SAW yang sabdanya yang bermaksud : Bukan dari kalangan kami mereka yang menyeru kepada asabiyah(bangsa).

Anonymous said...

Minyak naik, Gurujib tengah Yam Seng dengan mamat-mamat kepala lembu, termasuk ZALI lembu.

Merdeka said...

Jangan disamakan isu minyak dengan 31 Ogos bro. Buta sejarah tu... Apa kat orang-orang tua yang berjuang dengan jiwa dan raga dahulu untuk kesenangan kau... itulah bebudak sekarang... tak reti sejarah... Lu nak kutuk minyak, lu kutuklah, tapi jangan dibangsatkan hari yang budak kecik pun tahu apa maknanya. Jangan dibutakan hati demi politik... Sedorlah sikit kat mana kau pijak bumi ni... jangan takbur.

Anonymous said...

zali alkafirun..
melayu mengamalkan perkauman seperti tercetus semasa penarikan diri dato onn dari umno..
kerana dato onn membuka keahlian kepada kaum cina dan india..
tapi ditolak oleh melayu jahanam dalam umno..

Topeng Perak® Unmasked said...

Merdeka - kau yang buta sejarah atau aku yang buta sejarah..?

31hb.Ogos, 1957 - Hari Kemerdekaan/Kebangsaan.

31hb.Ogos, 2009 - Hari KeBANGSATan.

Tak betul ke..?

Kau ingat tarikh 31hb.Ogos tu tak de sejarah lain dah ke..?

Lain kali baca betul2..!

Anonymous said...

merdeka ngok..
ngok betul kau ni macam zali dan najib..kalau nak umum pun tuggu la esok..
aku tanya kau ni,,
kalau hari jadi orang bagi hadiah apa maknanya tu?

Anonymous said...

Merdeka said...

Jangan disamakan isu minyak dengan 31 Ogos bro. Buta sejarah tu... Apa kat orang-orang tua yang berjuang dengan jiwa dan raga dahulu untuk kesenangan kau... itulah bebudak sekarang... tak reti sejarah... Lu nak kutuk minyak, lu kutuklah, tapi jangan dibangsatkan hari yang budak kecik pun tahu apa maknanya. Jangan dibutakan hati demi politik... Sedorlah sikit kat mana kau pijak bumi ni... jangan takbur.
....................................................................
PUKIMAK KAU MERDEKA...LU YANG BANGSAT PAKAI NAMA MERDEKA TETAPI LU MEMANG BANGSAT..BANGSAT TAHAP GABAN DAN CIPAN..

Anonymous said...

merdeka

ngok tak ingat sejarah,
31 0gos 1957 hari merdeka
31 ogos 2009 hari menyusahkan rakyat

budak tadika pun reti la merdeka ngok

Anonymous said...

MERDEKA GUA TAHU LU MARAH SAMA NAJIBTUYA.. JANGAN LAA U MARAH ORANG LAIN..

TAKKAN NAK JILAT PUNGKOQ NAJIBTUYA LAGI...

NAJIB TERJUN MASUK NERAKA TAKKAN LU PUN NAK TERJUN MASUK NERAKA..

ISUNYA SEKARANG HARGA MINYAK BUKANNYA HARI MERDEKA...

TAK SAMBUT MERDEKA PUN TAK JADI APA-APA..LEBIH BAIK BUAT AMAL IBADAT ADA GAK FAEDAH DARIPADA ANJURKAN KONSERT MERDEKA YANG TAH APA-APA TU...KATA NEGARA ISLAM..

Anonymous said...

MERDEKA

31 OGOS 52 TAHUN LEPAS TANAH MELAYU MERDEKA
31 OGOS 52 TAHUN LEPAS MERDEKA RAKYAT DIJAJAH DENGAN KENAIKAN HARGA MINYAK

Anonymous said...

NAMA AJE MERDEKA TETAPI BODOH SEJARAH..

Hari Malaysia BUKAN 31 Ogos. Projek Malaysia bermula pada 16 September 1963.

ADA FAHAM...

Anonymous said...

merdeka yang bodoh lagi jelas dan terang kebodohannya..

sekarang ni rakyat dijajah oleh pemimpin 1malaysia dengan kenaikan harga minyak.

tu la bajet pun takde nak buat sambutan hari lahir kau

Anonymous said...

aku tak anggap malaysia lahir 31 0gos 1957 tapi 16 september 1963

1983 said...

merdeka al bengap..

apa makna merdeka ni..
aku tak bangga pun..
aku cuma bersyukur kerana islam telah ada ketika aku lahir

Anonymous said...

najib aldayus tak reti jaga isteri nak urus ekonomi 1malaysia..
urus la bini kau tu najib,ajar pakai tudung dengan sempurna.ajar anak kau tu najib tutup aurat..
lepas tu baru urus ekonomi 1malaysia ni..

Anonymous said...

najib al dayus..
macam mana rakyat nak ikut kau,kau sendiri tak ajar bini kau tutup aurat..
kau nak jadikan agama yahudi sebagai agama rasmi negara 1malaysia ni ke macam personaliti bini kau tu..

Anonymous said...

zali..
tak paham aku macam mana najib urus 1malaysia ni..
tu la ijazah dah ada,doktor falsafah dah..
singapura penganut yahudi pun tak naik harga minyak..
opec pun tak naik..
kau pandai-pandai pulak naikkan harga minyak di 1malaysia ni..
dah la jahil agama,tambah lagi jahil ekonomi

Merdeka said...

Jangan disamakan isu minyak dengan 31 Ogos bro. Buta sejarah tu... Apa kat orang-orang tua yang berjuang dengan jiwa dan raga dahulu untuk kesenangan kau... itulah bebudak sekarang... tak reti sejarah... Lu nak kutuk minyak, lu kutuklah, tapi jangan dibangsatkan hari yang budak kecik pun tahu apa maknanya. Jangan dibutakan hati demi politik... Sedorlah sikit kat mana kau pijak bumi ni... jangan takbur.

Anonymous said...

marah-marah pasal minyak naik ni kejap je,lepas tu reda sebab dapat sesuaikan keadaan,mengundi lagi pas tu orang kampong masih undi BNgsat.najib ni dah memang2 orang senang keluar dari perot mak dia memenag dah jadi orang senang,so dia takkan heran punya susah orang lain.tapi tak taulh azabnya mak dia nak lahirkan beliau ni sebab dah besar kote bebulu lebat ni jahat sangat,dok pikir nak dajal rakyat je.najib kau memang SIAL.mati hidup balik memang kau seorang insan yang sial.aku doakan kau mati lidah terjelir mata terbeliak,AMIN........

Anonymous said...

najib golongan elit,keluar saja kat dunia tak reti hidup susah..
tu la asyik nak susahkan rakyat saja..
duit habis digunakan untuk gula-gulakan rakyat.dah takde modal..
sekarang nak susahkan rakyat..
oiii tak pikir ke nasib kami dikampung ni???????

kau pikir nak isi perut rosmah yang tembam saja ke

Anonymous said...

zali alkafirun aljahil..

aku malu jadi rakyat 1malaysia kerana PM malaysia ni jahil tentang ekonomi,OPEX pun belum naik lagi harga minyak dunia..
apa ke bahalul lagi terang jahilnya najib anak abdul razak ni..
bapak saja PM ke-2 tapi anak,susahlah mau cakap..

Jay Sham Mraz said...

Salam Semua n salam ramadhan...

Lu org semua jgn terkejut klu skng aku tgh kibarkn jalur gemilang sambil pijak gambar Najib Tentuya, hahaha...

Najib mmg bangsat..., padan muke semua yg sokong najib trmasuk si Zali ngok-ngek tu...

Huahahaha...

Anonymous said...

merdeka ni mesti si anak haram zali

sah si anak haram tu menyamar jadi merdeka

Zali kau nie memang haram punya anak haram

Anonymous said...

ayuh kumpulkan tandatangan mendesak datok seri NaZak & mahyuddin letak jawatan kerana telah banyak menyusahkan negara

Anonymous said...

Memang bangsat..kuil sebelum buat pun rakyat kepala lembu boleh bantah dulu.Tapi ni nak naik minyak terus je naik tak tanya rakyat dulu.
Mana slogan rakyat didahulukan.Lubang jubo dia

Anonymous said...

Memang bangsat..kuil sebelum buat pun rakyat kepala lembu boleh bantah dulu.Tapi ni nak naik minyak terus je naik tak tanya rakyat dulu.
Mana slogan rakyat didahulukan.Lubang jubo dia

Anonymous said...

pukimak najib..aku dengar cerita time..time gawat ni si najibtuya ngan puaka selalu pergi bercuti di luar negara..terutama di perth.. atas urusan peribadi pulak tu...pakai jet kepunyaan negara..salah guna kuasa tu..mangkuk punya mongolian


haram bejadah...babi...khinzir..babi tunggal punya najibtuya ngan puaka..perabis duit rakyat..

Anonymous said...

slm wbt

kawan-kawan sekalian...marah adalah hak kalian. cuma berpada-padalah. jagalah tutur kata. kan kita dalam bulan ramadhan? bulan yang Nabi kita cukup rindui. jom banyakkan istighfar. moga2 'bencana minyak' di dalam ramadhan ini ada hikmah lebih besar menanti. insyaAllah :)

oh-ya, kita doakan sama semoga pemimpin UBN diberi hidayah..doa tersebut akan kembali terkena pada kita, insyaAllah

jom banyakkan ibadat. kejor pahala yeop!!! :)

-kawan-

Anonymous said...

tq..kawan ingat kan sesama kawan..

zali ke tuuu...jangan laa nak menyamar...


kalau kata babi(najib) tu babi tak pe kan..

babi punya babi.

Anonymous said...

pemimpin yang khianat kepada amat rakyat perlu ditentang.

Anonymous said...

Jangan pekakkan telinga sahaja apabila ketidakadilan berlaku sbb nanti kita akan dipijak2. itulah yang berlaku setelah UBN memerintah Malaysia.

zali said...

kenaikan harga minyak di m'sia
adalah berikutan harga minyak
dunia yang naik dari 40 kepada
80+ dollar setong.

mampukah kerajaan nak menanggung
kenaikan harga minyak dengan
memberikan subsidi kepada kepada
semua rakyat malaysia?

walaupun begitu...kerajaan yang
mengutamakan rakyat tidak la
terlalu singkat jalan penyelesaiannya...

pelancaran ron95 mengantikan
ron97 manakala ron97 dinaiktaraf
sebagai petrol premium.

bererti...dulu guna ron97 harga
RM1.80/liter kini guna ron95
harga pun sama RM1.80/liter
bermakna tiada kos peningkatan
yang perlu di bayar...

kerajaan memang bijak dalam
menangani isu ini...tahniah!

Datuk Seri Ismail Sabri
Yaakob...memang cekap dalam
menangani masalah rakyat sesuai
dengan slogan ! malaysia...

rakyat di utamakan!

Anonymous said...

kepala hotak kau zali....

cukup apanya..OPEX tak umum pun pasal kenaikan minyak..UMNO ni tak habis-habis nak menipu rakyat..

kenaikan tu tak tetap..bila-bila masa boleh menjunam..baru naik sekejap dah umum kenaikan minyak..

bangsat punya zali al-munafikun al-kafirun al-babirun

zali said...

jangan risau adik-adik abang
kakak pak cik mak cik...raya akan
tetap meriah...

minyak masih juga perlu bayar
pada harga yang sama...rm1.80
seliter seperti sebelum ni.

kerajaan sentiasa mengutamakan
rakyat dan tiada sebab mengapa
kita perlukan kerajaan baru yang
tak tentu hala lagi.

bersama membina m'sia cemerlang.

faizal said...

sabar rakan-rakan..mari kita bongkarkan penipuan si zali dan parti yahudi..

kata-kata si zali ini satu bentuk penipuan kerana sebelum ini kerajaan telah mewar-warkan tentang pengenalan petrol jenis RON 95 bagi menggantikan RON 92 dengan harga yang lebih murah dan memiliki kualiti yang hampir sama dengan RON 97. Ini kononnya akan menjimatkan kos di pihak pengguna dan memberikan alternatif kepada kenaikan harga RON 97.

Pada permulaannya, RON 95 diperkenalkan dengan harga RM 1.75 seliter berbanding RON 92 yang berharga RM 1.70 seliter. Tiba-tiba kerajaan mengumumkan kenaikan harga 5 sen seliter bagi RON 95 menjadikannya RM 1.80 menyamai petrol yang selama ini kita gunakan iaitu RON 97.

Ini bermakna, petrol bergred rendah telah dijual dengan harga sama dengan petrol RON 97 sebelum ini. Dalam bahasa mudahnya, harga tetap sama cuma kualitinya semakin kurang.

Persoalannya, adakah kerajaan dapat membendung kenaikan harga barangan keperluan disebabkan kenaikan harga minyak ini terutamanya didalam keadaan ekonomi yang tak menentu dan Aidilfitri yang semakin hampir ?

sila jawab zali..jangan nak ubah fakta nanti rakyat sumpah seranah kau..silap-silap tak raya kau tahun nie..

zali said...

saya percaya jika pr memerintah...

dan jika ada kenaikan harga minyak
dunia naik...dah tentu tak boleh
settle punya silap-silap jual satu
pulau nak cover subsidi minyak.

alangkan isu kepala lembu yang
remeh temeh tak boleh
settle...macammana nak settle isu
globalisasi?

hargai dan bersyukur atas
kemerdekaan yang ada...

faizal said...

hai zali nak ubah topik ke..

lain kali jangan laa nak menipu..

yahudi memang keje dia menipu aje..

bukan umno yang buat malaysia merdeka..nak berhujah lagi ke zali

zali said...

faizal..

kualiti minyak tak la berbeza
banyak kerana kita juga mempunyai
kepakaran dalam menentukan
kualiti minyak...

harga yang perlu di bayar tetap
sama...dan tak membebankan
rakyat...itu yang penting.

cuma rm1.80 seliter sama seperti
dulu dengan kualiti minyak yang
tak jauh bezanya.

tak percaya?....cuba lah.

zali said...

jom chat faizal...

faizal said...

ok..aku buka bicara..

bagi rakan-rakan yang lain faham

RON91 dicipta untuk enjin yang mampu menerima petrol berplumbum,

RON95 untuk petrol tanpa plumbum yang juga disebut petrol premium

RON98 atau disebut juga sebagai Super Plus atau Super Premium.

Bermula 1 September ini, klasifikasi penjualan minyak petrol di negara ini akan diselaraskan kepada dua jenis RON (Research Octane Number) iaitu RON95 dan RON97.

Dalam jangka masa kurang dua bulan dari sekarang, RON95 akan menggantikan RON92 yang berharga RM1.75 seliter(tetapi diseleweng menjadi RM 1.80), manakala RON97 akan menjadi petrol premium pada harga RM2.05.

faizal said...

RON95 bermaksud 95 peratus kandungannya adalah oktana dan selebihnya pentana.
Begitu juga dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan selebihnya oktana.

mana boleh zali kata kualiti kedua-duanya tak berbeza..dalam sains point somethings pun dikira banyak perbezaan..ini kan pula beza 2% oktana

faizal said...

masalah akan timbul jika sesuatu enjin dicipta untuk tekanan 97 peratus oktana, maka penggunaan RON95 tidak sesuai. Oktana mempunyai keupayaan mengembangkan tekanan dengan baik, tetapi bukan pentana. Pentana hanya akan melambatkan proses timbal-balik dan di sinilah masalah ketukan berlaku.

silap haribulan jahanam kereta kau zali..

faizal said...

jika enjin kereta zali dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan (knocking).

silap-silap haribulan tak balik raya kau zali..

faizal said...

tidak dinafikan kerajaan mendapat faedah yang banyak hasil dari penggunaan Ron 95 dan Ron 97 iaitu menjimatkan subsidi tetapi banyak kesan buruk terhadap rakyat berbanding kebaikan yang kerajaan dapat..kalau kerajaan untung tak pa.rakyat yang dapat hasilnya semula.tetapi laa UMNO ingat harta kerajaan tu harta mak bapak dia yang punya..

keburukan selepas ini

Ron92 akan dimansuhkan ini menyukarkan para pengguna mesin dan jentera kerana terpaksa menggunakan Ron 95 yang lebih mahal berbanding Ron 92 iaitu mahal 5 sen..naik 5 sen sendiri mahu ingat laaa zali..apa saja perkhidmatan berasaskan mesin yang menggunakan Ron92 dahulu akan naik juga..siapa nak rugi zali..

parti yahudi akan memperoleh 2 keuntungan dan akan menjalankan perang saraf bahawa tindakan mereka adalah demi rakyat..

mari kita huraikan lagi..

pengguna kenderaan Ron 97 semestinya semakin terbeban.. sebab naik 20 sen..

kesimpulannya kerajaan berjaya menipu kita...dari auta menjadi fakta...

Anonymous said...

anon August 31, 2009 9:45PM

kalau lah engkau seorang islam dan muslim

Rasulullah S.A.W bersabda: Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan,pergaduhan antara sesama islam). Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak)

kita melihat hari ini di negara islam yang bertelingkah,sebagai contoh orang kafir amerika memijak orang arab islam di iraq (sezalim-zalim saddam hussien tidak memijak sedara seagama yg tidak berdosa seperti anjing) kerana pergaduhan sesama islam saling kafir mengkafir diantara satu dengan yang lain seperti yang wujud di malaysia hari ini,hanya kerana perbezaan idelogi politik ~orang kafir bertepuk tangan dari belakang .. apa ke ini bala yang akan kunjung tiba kepada kita? orang kafir akan memijak kepala orang islam malaysia?

jangan lupa ketua umum pr mr. anwar ibrahim sahabat amerika! jangan lupa krisis ekonomi 1998 menkew pada masa itu berkeras hendak meminjam tabung imf,jangan lupa imf itu dimiliki yahudi/usa

zali said...

dengan hanya lebih 2%
oktana...ron 95 dan ron97 masih
didalam satu kelompok piawai yang
sama.

bererti pengunaan ron 95 tidak
akan menjejaskan enjin cuma
mungkin prestasi enjin agak
menurun dengan julat yang terlalu
kecil.

kebanyakan enjin di cipta untuk
menggunakan minyak dari kelompok
piawai yang sama...ron95-ron97
tak akan ada masalah.

ron95 juga mematuhi spesifikasi
Euro2M [standard baru bagi petrol
dan diesel] yang akan
mengurangkan kandungan sulfur
daripada 3,000 bahagian perjuta
(ppm) kepada 500ppm.

apapun...kalau rasa duit
banyak...guna la ron97.

::BeDuK:: said...

salam...kalau ya pun nak marah kat kerajaan, jgnlah hari kemerdekaan diperlecehkan!

al-Fatihah buat para pejuang tanahair spt. Tok Janggut, Hj.Abd Rahman Limbong, Dato' Bahaman dan lain-lain.tanpa mereka kita tidak akan menikmati apa yg kita kecapi hari ini.

faizal said...

Zali masih tidak sedar ada permainan halus yang cuba dimainkan oleh UMNO..

memansuhkan Ron 92 dan mengantikan Ron 95 tetapi dijual dengan harga RM 1.80

jika kerajaan benar-benar ikhlas Ron 95 masih boleh dijual dengan harga RM1.75..bukannya RM1.80..ini adalah permainan silap mata yang cuba dimainkan disini..

kerajaan cukup sedar tentang isu minyak..kerajaan tahu isu tersebut amat sensitif..oleh itu kerajaan telah mencari kaedah yang menguntungkan UMNO dan boleh diputarbelitkan..UMNO sudah lama membuat persediaan pasal isu Ron 95 ini..

sebelum melelapkan mata..

saya dapat simpulkan isu kenaikan minyak ini diumpamakan..

Ada biduk, serempu pula.

Ada nasi dibalik kerak.

Ada udang di balik batu.

Adat gajah terdorong.

Adat lama pusaka usang.

sebaliknya sepatutnya mana-mana pemerintah bersikap

Adat bernegeri memagar negeri; adat berkampung memagar kampung.

Adat di atas tumbuh, pusaka di atas tempat.

Adat pulau limburan pasang.

zali said...

sedar atau tidak juga...
kerajaan telah memberi subsidi :

bagi ron95 ialah 33.81 sen seliter
bagi ron97 ialah 42.72 sen seliter

atau RM304 juta sebulan untuk
rakyat negara ini.

apa untungnya 5 sen/liter jika
kena keluar RM304 juta sebulan?

semua tu untuk siapa kalau tidak
untuk rakyat?...rakyat memang
sentiasa di utamakan dan tiadalah
jalan penyelesaian isu minyak
naik ini sebagai taktik umno nak
kaya...

umno juga membayar harga minyak
yang sama seperti pr...

Anonymous said...

apa pernan sesebuah kerajaan??? memastikan kehidupan rakyatnya terbela & terjaga.

apa untungnya kerajaan berjaya mengurangkan subsidi minyak??
adakah hanya untuk menampung pembagunan lain yg dah di "MARK-UP" gila2 kosnya oleh orang2 UMNONgok

Cubalah lihat bagaimana pentadbiran negara2 lain. buat bandingan yg saksama & jgn bandingkan dgn negara yg jauh mundur @ kaya dari MALAYSIA.

kemboja said...

Umno mana ada duit bang woiiii...
Cuba hang dengar betoi2 pada masa hari perbahasan di perhimpunan Umno yg lepas. Ada seorang wakil pembahas dah kata "Umno kalau nak buat projek tu....tak ada duit....guna duit BN, Umno kalau nak sediakan itu utk rakyat...tak ada duit...masih umbik duit BN, jadi mana dana Umno..??? kata wakil tu.

Jadi nak tanya la pada puak2 Umno yg kurang ajar ni....duit BN tu duit sapa???? Duit hasil rompakan ka atau duit yang dikutip dari rakyat..????

So, kalau duit dpd rakyat, janganlah berlagak macam duit sendiri?

Sebab tu rakyat membenci Umno ni...hanya bergaya, sombong dan bongkak dengan hasil wang rakyat.

Bugaro UMNO.

"Rakyat di tekan, Pemimpin Umno di buncitkan"

BOND 0134331159 said...

kepada penyokong bn ada hadiah untuk hangpa.....

nak ambik hadiah tu.....

masuk link bawah tu

http://bond0134331159.blogspot.com/2009/08/hadiah-istimewa-buat-penyokong-bn-pada.html

Anonymous said...

60 dollar setong laa minyak dunia..


mna ada 80...nmpk sgt nk menipu x jadi!

Anonymous said...

Zali, zali, kau ni betul-betul benak, kalau kerajaan nak bagi minyak free pun kat rakyat ni takde masalah, Malaysia ni negara kaya minyak, terbaru minyak di gali di Kelatan, tak habis-habis Tuhan bagi minyak kat Malaysia, jadi apa yang kau bising-bising pasal subsidi, minyak macam air kat Malaysia ni.

Sebab kerajaan sekarang ni bukan nak tolong rakyat,kerja dia nak mampuskan rakyat saja, tu guru kau tu gurujib.

Anonymous said...

PR/Al Juburi/Nik Aziz/Hj Hadi/Lim Kit Siang/Karpal Singh/Lim Guan Eng boleh gerenti harga minyak turun ke RM1.00 se liter, gula RM0.50 se kg, beras RM0.50 se kg, minyak masak RM1.00 utk 5kg, Tepung RM0.50 per kg, susu RM0.50 se tin, ayam RM1.00 per kg Daging RM1.00 per kg, bil telephone/handset diskaun 50%, bil air free, bil letrik free, guna lebuh raya free, income tax tak payah bayar, sukai pintu tak payah bayar, road tax tak payah bayar, kereta proton separuh harga, motosikal modenas/kris separuh harga, semua tambang pengangkutan separuh harga. Pergi Haji free. Menghadhiri ceramah diberi elaun. Pendek kata semua barang2 keperluan lain disubsidi sampai 50%..

Kalau boleh gerenti semua diatas, Al Juburi dan konco-konconya memang boleh jadi PM dan PR boleh memrintah Malaysia. Kes berjubur DSAI pun boleh kasi selesai..Apa macam??

havoc said...

oooii anony 9:16 bodh le oii.PR kat selangror dah mula bagi air free...aku dah sethun tak bayar air..sekurang2nya baru 1 lebih perintah ada le benda asaa yang dirakyatkan oleh PR tapi Bend harammmm....naik lagii ada...52 tahun perintah 5200kali barang naik...

Kat jepun LDP dah hancus if 2012 PRU cukup 55 tahun B.end perintah...so selamat tinggall...naikkan semua barang selagi ada kuasa ni...puaskan hatii ..huhuhuhu...

Anonymous said...

ha ha ha...anon 9:16. apa kes tukang raba buntut, kes norita, mongolia, ziana zain, video klip lucah vijandran , soi lek, rahim tambi cik, moktar hashim, korek korek korek, bla bla bla....tutup kes ek...pukimak lu la....

PUTRAKENCANA said...

Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Malaysia.

Hargailah dan bersyukurlah dengan Keamanan dan Kesejahteran yang kita rasai kini.

Orang Bodoh dan Gila sahaja yang tidak menghargai Kemerdekaan ini.

MERDEKA.....MERDEKA......MERDEKA

Anonymous said...

Mennndeka!!! Mennndeka!!! Mennndeka!!!
RTM1 pagi 30/08/09 melalui rancangan APA KATA WANITA BERSAMA ZAMZARINA - Jam 10:05 pagi 30 Ogos 2009):
Tetamu Jemputan:
Datuk Datin Paduka Hjh Fatimah Abdul Majid.
DATO’ SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI - Menteri Pertahanan.
Salah satu Perkara yang diUtarakan: MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!!

Bila citer pasal "MENNNDEKA".. Paling menyedihkan bila banyak pihak mendakwa bahawa MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!!
(Kenyataan ini dipopularkan oleh Orang Politik - kunun-kunun mereka sahajalah Pejuang Kemerdekaan)
Kenyataan tersebut sangat mengguris perasaan.. saya tak dapat bayangkan perasaan kaum keluarga Anggota Tentera/Polis yang tercedera, putus-kaki, Isteri menjadi Balu, Anak-anak menjadi Yatim ..sementara org politik sibuk mewarwarkan bahawa MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!!

Di sini saya merayu semua pihak yang senantiasa menyebut bahawa MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!! agar mengkaji semula sejarah negara bermula daripada Portugis Menawan Melaka 1511.
Kerana sejak Portugis Menawan Melaka 1511 lah.. Perjuangan Kemerdekaan negara bermula, sejak itulah TUMPAHAN-DARAH senantiasa berlaku rasanya tak terkira bilangan Pahlawan-Pahlawan yang terbabit dalam Pertumpahan-Darah seperti:
Tok Gajah,Tok Bahaman, Mat Kilau and the Gang = Pahang
Panglima Si-Bongkok, Panglima Putih, Panglima Salleh = Johor
Rentap = Sarawak
Tok Janggut = Kelantan
Dol-Said = Negeri-9
Panglima Datu Mat Salleh, Antanum= Sabah
Datuk Maharaja Lela= Perak
Dan ramai lagi para Ulamak yang Berjihad untuk KEMERDEKAAN.
Majoriti mereka ini adalah Ulamak..
Majoriti mereka ini dipanggil Pengkhianat, Pemberontak, Pengganas dsbnya oleh Penjajah

MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!! ?????

Malaysia di JAJAH sejak 1511(400 Tahun).. Sejarah PERJUANGAN KEMEDEKAAN diwarwarkan hanya dikira 1957(52 tahun dulu)..????

Para-Pejuang Kemerdekaan sebelum 1957 langsung tak diambil kira, kalo diambil kira pun hanya utk dipanggil Pemberontak, Pengkhianat ...
Para-Pejuang Kemerdekaan yang disanjung, diwarwarkan hari ini hanyalah mereka2 yg "dijemput" oleh pihak British untuk berunding.. begitu berkesan dakwah-songsang "mereka" ini..

Di sini juga saya merayu semua pihak yang senantiasa menyebut bahawa MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!! agar mengkaji semula Syarat-syarat yang dikenakan oleh British untuk Malaysia Merdeka.... salah satunya adalah Memutihkan Kawasan HITAM.. dan waktu ini banyak berlaku Tumpahan-Darah.. Kasihanilah kepada semua anggota keselamatan negara termasuk ATM/PDRM dll agensi Keselamatan yang Cedera, Mati, Isteri menjadi Janda, Anak-anak menjadi Yatim, Ibu-bapa kehilangan anak dan sebagainya.. bagi Memutihkan Kawasan Hitam untuk memenuhi Syarat British.

"MALAYSIA MERDEKA TANPA MENUMPAHKAN SETITIK DARAH PUN..!!!" adalah Penyelewengan FAKTA SEJARAH yang paling memalukan, memilukan, mengelirukan, menyedihkan, berkepentingan dan berniat JAHAT.
Ianya telah dijadikan senjata Perang-Saraf oleh pihak lawan... tengok saja bila berlaku ketegangan seperti isu Sipadan/Ligitan/Ambalat dll.. senjata-perang-saraf ini selalu digunakan oleh pihak lawan.

Negara kita dijajah sejak 1511 oleh Portugis,Inggeris,Jepun,Inggeris.. tetapi sejarah Perjuangan Kemerdekaan Malaysia yang diwarwarkan oleh orang politik hanya diambil sejak 1957..????????? memang melucukan...


Saya khuartir generasi akan datang memerlukan Negara Lain untuk menceritakan fakta sebenar mengenai sejarah perjuangan kemerdekaan Negara Sendiri...Memalukan!!!!!

“Pulau Pinang negerinya baru     
Capitan Light menjadi Raja     
Bila terkenang zaman dahulu     
Duduk mengalir air mata”

Ada anggota tentera berkhidmat selama 30tahun tapi tidak dapat apa-apa pingat, Siti Nurhaliza menyanyi tak sampai 3tahun dapat AMN...

walaubagaimana pun..jerit Mennndeka!!!! Mennndeka!!!! Mennndeka!!!!!.

matyie said...

Tuan TP.
Harga minyat memang aku tak setuju naik...nampak sangat UMNO dah nak hancur...aku hairan macam mana dalam duk2 rancang nak ambik hati rakyat umno boleh buat benda bodoh macam ni..jauh disudut hati aku amat suka UMNO yang dulu2...kini jiwaku terusik dan terus terguris..mulut saja kata nak berubah namun tindakan tidak menuju ke arah perubahan..buat Dato Najib..aku malu dengan Slogan 1Malaysia rakyat didahulukan....now nampak sangat perkara sebaliknya dibuat...sedarlah bahawa tindakan bodoh kalian para pemimpim UMNO telah menjadi benih2 kehancuran...seolah-olah memberi peluru kepada pihak Pakatan untuk menembak kamu...peluru yang akan menumbangkan kekuasaan UMNO di PRU13!!!tak kan la itu pun tak boleh dibaca!!!mana pakar strategi kamu!!!!patutla tewas semua PRK yang lalu...kamu lembab ala2 budak yang masuk kelas pemulihan!!!otak2 kamu semua pemimpim UMNO perlu di pulihkan...Aku ikhlas dalam memberi pendapat tidakla seperti zali...aku sedar hakikat sebenar.

aku kecewa najib memang kecewa...aku ingatkan koloborasi Najib & muhyiddin menjadi namun hakikatnya lebih teruk dari Paklah...

Buat rakan pakatan Rakyat..Tahniah anda banyak peluru untuk digunakan bila mana PRK yang akan datang mahupun PRU13.maka bersedialah untuk memerintah malaysia walaupun dengan majoriti mudah...walaupun tanpa sabah dan sarawak...

Untuk UMNO...kamu berubahlah...jika perlu berubahlah 100%...jangan malu kepada PAS dan PKR serta DAP jika memerlukan untuk mencontohi program dan idea mereka jika seandainya itulah yang boleh memberi kebajikan kepada rakyat..ingantlah kebajikan kepada rakyat bukannya kebajikan untuk anak bini kamu sekalian wahai pemimpim UMNO..harapnya selepas PRU13 UMNO tidak dibubar...kerana peluang masih ada...masih ada yang sayang jika kita ikhlas berubah dan tidak membodohkan rakyat...

aku ikhlas
Thanks EN TP

Anonymous said...

bagus matyie, luahan hati yg ikhlas, xmcm zali, xsedar2 lagi diperBODOHkan oleh AMENO Ko KO KO KO rup....

Anonymous said...

Terima kasih kepada UMNO/Barisan Nasiyonal kerana menaikkan harga petrol RON97 kpd RM2.05 seliter.

Jugak terima kasih UMNO/BN kerana menyediakan petrol RON95 pada harga RM1.80 seliter.

Sesungguhnya hanya UMNO/BN lah mampu dan layak memerintah negara ini. Undilah Barisan Nasiyonal.

1Malaysia..
Rakyat diHULUkan,
Kroni dan Keluarga diuTAMAKan !

-UMNgOok-

Anonymous said...

rakyat di bodoh-bodoh dahulukan
pencapaian kroni setan di utamakan...

umngok setan.

Anonymous said...

kepada ahli2 umno ingatlah...neraka jahannam menanti anda sekiranya anda masih lagi duduk di bawah naungan syaitan...insaflah...udah2 le tu bertobatle......banyak sgt makan makanan haram,,,tu yg muke sekor2 cam anak setan....lahir anak pun perangai cam ifrit....umno buduhhh

MeriamBuluh said...

Kalau ikut nak maki Kerajaan UMNO nie memang tak cukup tong nak simpan...
Mintak jatuh kapal terbanglah baik sikit.....
Jadi pemimpin mennyusahkan rakyat...
Minta Allah lantik pemimpin lain...

Anonymous said...

zali..
bernas juga idea kau..
tapi harga minyak dunia brapa sekarang?

Anonymous said...

budak2 smua

saya kasihan melihat budak2 dalam blog nie semuanya sakit tenat, saya fikir budak2 kalian perlukan rawatan segera ~masuk icu..

tidak perlu saling berbalas bahasa2kesat kotor cacian & maki hamun.. menampakkan genetik anak muda malaysia sangat rendah nilainya ..saya doakan smua budak2 nie cepat sembuh dari penyakit kronik hati masing2

dan adalah dicadangkan budak2 semua jumpa tokguru2 & ustaz yang pakar mengubati hati sakit ~sakit hati & moral teruk nie moga dapat diubati

Anonymous said...

RAKYAT DIDAHULUKAN..MINYAK DINAIKKAN

Anonymous said...

minyak dinaikkan rakyat dibelakangkan

Anonymous said...

kanak-kanak PR menyalak...

Minyak naik!!!minyak naik!!!minyak naik!!!

hehehe...

AIZAT BARON said...

kenapa hari kebangsaan nk dibangsat2kan..BODOH!!!! bangsatkan la pada pemerintah...jumpa la bersemuka..korang dah besar kan....jgn jadi budak kecik...31 OGOS hari kemerdekaan mengenang kepada generasi dulu yg bersusah payah memerdekakan tanah melayu..isu minyak????gua dah muak la dgr ia dipebesarkan beb..small matter...

BLACK DIAMOND said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

1 malaysia boleh kat dia..depa ni la pengkianat bangsa melayu yng sebetuinya,,menyamun duit rakyat secara senyap

Anonymous said...

Aku nak bonus je... duit takde tanggungan banyak... kalau dapat bonus senang la sikit hati nak raya, ni hari2 rasa mcm sesak napas je