"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, September 13, 2009

UMNO Seksyen 23 vs Saidina Umar Al-Khattab

Reactions: 
Keadilan Saidina Umar Al-Khattab Terhadap Rumah Ibadah Agama Lain

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengemukakan sebuah kisah dari zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab (r.a) untuk tatapan dan renungan tuan-tuan sekalian.

Melalui pendedahan ini, adalah diharap sebahagian dari ummat Islam yang tidak memahami konsep keadilan Islam terhadap agama lain, akan sedikit sebanyak dapat memikirkan kembali sikap dan pendirian mereka itu.

Kisah yang ingin dikemukakan adalah kisah Saidina Umar dan Kanisah (gereja) Al-Qiamah yang terletak di Quds. Kisah ini adalah petikan dari muka surat 114, kitab Itmam al-Wafa’ fi sirah al-Khulafa’, tulisan as-Syeikh Muhammad bin al-Afifi al-Banjuri, Darul Ibnu Hazim.

“Dan apabila masuknya Saidina Umar ke dalam kota, maka masuklah beliau ke dalam Kanisah (gereja) al-Qiamah, dan beliau duduk di ruang utama gereja tersebut . Setelah tiba waktu solat asar, maka berkata Saidina Umar kepada Patriach Kanisah tersebut, “Saya ingin mengerjakan solat.” Jawab Patriach: “Solat sahajalah di sini”.

Tetapi Umar menolak cadangan Patriach dan solat (di luar) di tangga yang berada di hadapan pintu gereja tersebut secara bersendirian. Selepas beliau menyelesaikan solat asar, beliau (masuk kembali lalu) berkata kepada Patriach al-Quds :
  • “Sekiranya saya mengerjakan solat tadi di dalam gereja tuan, saya merasa pasti bahawa ummat islam pada zaman akan datang akan menyatakan bahawa Saidina Umar mengerjakan solat di dalam gereja ini, maka kita boleh menukarkan gereja ini kepada masjid untuk melaksanakan solat di dalamnya”.
Kisah di atas menceritakan respon Saidinna Umar kepada cadangan Patriach supaya beliau solat di dalam gereja al-Qiamah. Respon Saidina Umar merupakan satu respon yang mengambil kira kepentingan golongan Nasrani dan Patriach sambil dalam masa yang sama melindungi Kanisah mereka.

Sehubungan dengan itu, sekiranya ummat Islam adalah peroboh kuil, gereja dan synagogue seperti yang didakwa oleh musuh-musuh Islam dan turut dipercayai oleh segolongan ummat Islam yang jahil, sudah pasti Saidina Umar akan bertindak sebaliknya. Maka amatlah malang sekiranya ummat Islam sendiri tidak memahami konsep keadilan yang dipertahankan oleh Islam sepertimana yang telah dizahirkan oleh Saidina Umar. Konsep keadilan ini meliputi berbagai perkara, termasuklah keadilan terhadap orang bukan Islam sendiri.

Khalifah-Khalifah Islam sebelum mengutus tentera Islam sentiasa berpesan supaya tidak dibunuh kanak-kanak, orang tua, orang yang berlindung ditempat-tempat peribadatan dan tidak diroboh rumah-rumah peribadatan mereka. Begitu juga, tidak dibunuh haiwan ternakan kecuali untuk dimakan dan tidak dimusnahkan tanam-tanaman dan menebang pokok-pokok tanpa alasan.

Keadilan yang sebeginilah yang melonjakkan ummat Islam ke kedudukan istimewa satu ketika dahulu! Bukan kekejaman dan bukan kezaliman.

Menurut kisah ini juga, maka adalah jelas bahawa Saidina Umar memasuki gereja dan berbincang dengan Patriach di dalamnya. Dengan itu, adalah diharapkan tiada pula dari golongan jahil yang akan menggelar Saidina Umar dengan gelaran ‛Umar Gereja’ di atas sebab ini.

Saya sememangnya cukup hairan dengan sikap sebahagian dari ummat Islam dewasa ini.

Mereka berhajat besar untuk memimpin dunia, tetapi tidak menzahirkan sikap yang memungkin cita-cita ini tercapai. Terlalu banyak yang disensitifkan sehinggakan tidak mungkin berbincang dan berunding dengan yang bukan Islam sama sekali. Manakan mungkin menjadi pemimpin dunia yang majoritinya bukan Islam, sekiranya kita sendiri tidak mampu untuk berinteraksi bersama mereka bagi membuktikan keadilan Islam itu sememangnya untuk semua.

Wallahu a'lam
KHALID SAMAD

91 comments:

Anonymous said...

Arak: MB Kedah terkejut cadangan Pemuda Pas

"Bila pula Dewan Pemuda Pas ada kuasa ke atas kerajaan negeri" kata Datuk Seri Azizan Abdul Razak
???????????????????????????????????????????????????????????????

john said...

itu cadanganlah..kalau kerajaan nak terima ke tak nak terima ke.suka hati dialah..azizan ngan ngko sama2 ngok!

Anonymous said...

john arak

takheran aku ..bahlol!,tolol!,bodoh!,kenapa cow respon cepat sebab cow tu.. memang kaki botol,peminum arak tegar samsu cina todi keling tapai@montokok@bahar kadazan

bukan kerana arak kencing iblis tu.. yang aku herankan Pas dengan Pas tak sekate.. dasar pemabuk john arak bongok100x

KEMBOJA said...

Lembu2 di seksyen 23 tu semuanya dah dicucuk hidung....tak boleh buat apa dah......mungkin tunggu musim korban aje yg boleh di sembeleh....

bodo macam lembu....
bingai macam banghal...

Anonymous said...

KEMBOJA

enkau dah buang tabiat.. bagi aku kencing mulut enkau dulu..

Anonymous said...

Khalid Samad
ok juga artikel kau tu,tapi..sebelum aku memberi persetujuan,aku tanya dulu al-fadil ustadz Ronnie Liu yang keluarkan fatwa orang islam boleh minum beer/bir yang mengadungi alkohol 5%

Anonymous said...

'sweeping perisik rakyat back to indon' risik-risik,perisik rakyat niekan bangsa indon

Anonymous said...

KHALID SAMAD,

Apa yang anda ceritakan dalam artikel itu hanya untuk segelintir manusia saja yang faham. Sedangkan selebihnya tidak faham langsung apa itu sejarah berkaitan dengan keadilan Saidina Umar Al Khattab.

Tidak keterlaluan kalau dikatakan bahawa mereka kesemuanya adalah buta sejarah islam kerana dewasanya mereka hari ini tidak diasuh dengan agama islam diwaktu mereka remaja lagi.

Lihat saja layanan UMNO-BN terhadap sekolah agama islam yang ada dalam setiap kerajaan negeri. Apakah mereka benar-benar memberi penekanan pembelajaran agama islam diwajibkan kepada semua anak-anak penganut islam...?

Malahan kita lihat kementerian pelajaran tidak bersungguh-sungguh untuk menjadikan pelajaran agama islam sebagai subjek utama dalam pelajaran sekolah rendah dan menengah.

Hari ini kita boleh lihat remaja yang berketurunan dari penganut islam tidak faham langsung apa itu rukun islam dan rukun iman.

Mereka bukan penganut islam tetapi sekadar pengikut yang mengikut apa yang orang lain buat. Tak ubah seperti kakaktua bercakap tapi tidak faham apa yang dicakapkan.

Tambah malang lagi bila kita bercerita tentang sejarah sahabat nabi seperti Saidina Umar Al Khattab, mereka jadi tercengang kerana tidak pernah mendengar atau membaca tentang sejarah para sabahat nabi.

Begitulah malangnya penduduk seksyen 23 yang kebanyakannya dilihat sebagai orang yang menganut islam tapi perangai mereka bukan melambang mereka orang islam.

Peristiwa kepala lembu dan amok seksyen 23 perlu dijadikan sebagai penilaian bahawa agama islam diNegeri Selangor perlu dibaikpulih.

Kita perlu bersatu menegakkan syiar islam dalam Negeri Selangor dan menangkis segala serangan hasad dengki dari pari UMNO-BN menyebabkan penganut islam tidak setia pada agamanya.

Anonymous said...

non 7:37PM
'Ronnie Liu jugak adah.. ok'

KEMBOJA said...

Betoi tu anun 737,
Berlagak kunun memperjuangkan agama...tapi dlm hati bencinya adalah pada kuil yg hendak dibina....utk minta simpati org beragama islam digunakanlah kata2 utk menjaga akidah penduduk....porahhhhhhh...

Jenis dasar Melayu Umno yg kurang ajar....racist...khianat....bangsat.

Pi duduk dalam hutan la kalau tak boleh terima kaum dan agama yg lain.

Bikin malu pada negara luar aje....Wa yg duduk kat negara orangpun....yg majoritinya bukan agama islam dia orgpun boleh hormat sama agama yg minoriti

Betoi la orang cakap,,,Melayu Umno ni macam Yahudi....tak boleh tengok orang islam....sikit2 tembak...sikit2 usir...

Tak Kurang ajar kah cam tu...???

Anonymous said...

'sweeping KEMBOJA' back to Cambodia,Country of Hindu

Anonymous said...

Tengok tu baru cadangan puak2 UBN mula mencari point untuk dijatuhkan kerajaan PR. Mintaklah maaflah bro lu ingat ini UBN ke???
Kami PR sentiasa memberi cadangan untuk dibincangkan bukan mcm UBN. Ketua kata makan tahi korang makan.

dulukini said...

To: 7:27 PM

Ronnie Liu tu Islam ke nak tanya ko??? Cuba ko tgk gambar hishamuddin minum air kencing syaitan? nape ko tanya dia??? Air arak hishamuddin tu halal ke?

dulukini said...

Tengok tu baru cadangan puak2 UBN mula mencari point untuk dijatuhkan kerajaan PR. Mintaklah maaflah bro lu ingat ini UBN ke???
Kami PR sentiasa memberi cadangan untuk dibincangkan bukan mcm UBN. Ketua kata makan tahi korang makan.

dulukini said...

Tetiba pulak juak juak UBN nie sweeping?? dia tahu ke makna sweeping tu ape?? orang indon sweeping diapun nak sweeping kekeke. Itulah UBN cakap tak guna otak tapi guna kepala lutut.

Anonymous said...

perangai UMNgOk S23 tu sama dgn puak2 yg nak ganyang Malaysia pasal tarian pendet, mentaliti takde kelas punya, tengin betul. yg menyokong pun tengin. tapi mcm mana boleh sesat tgh pekan, aku pun x tahu.

Anonymous said...

mmg sah2 BoNgok, ade ke ronie lie dipanggil ustaz, org kate bodoh marah, tapi nak wat camne dah mmg NGOk.

dulukini said...

Juak UBN nie tak ade point nak salahkan sape, sbb tu dia orang point kat Ronnie Liu.

Dalam video tu Haji Azmir Md Zain terang terang cakap "Puki Mak"(sorry) itu ape?? nama aje Haji tapi darjat hina dan jijik macam tahi. Mamat tu aku tahu dah tak ade projek kat shah alam sebab tu melalak macam bangsat.

Lagi satu mamat yang melalak kata nak rogol YB rodziah tu ape ke hal??? Cuba kalau orang kata balik nak rogol adik dia baru dia terasa cam mane?? takpun kata nak rogol isteri dia mcm mane??

Melayu Islam UBN nie adalah melayu bangsat. Dah ler rasuah tahap dewa buat keje macam haram.

Atok said...

Minta bertenang...semua penyokong pakatan rakyat,jangan layan geng anony aka umno yang memang bongok,rasis serta kurang dapat cahaya barakah ramadan karim.....

geng anony umno nie antaranya

anak lenggong,

zali

mr aku

joostsring,

jerfy,

media cyber,

dll..semuanya rasis dan kurang ilmu...jangan nak tukar topik

dah 50 umno memerintah isu kuil dan masjid diam di selangor kerana media pencacai diamkan....langsung tak berstruktur...tahniah kepada pakatan rakyat teruskan usaha agar ADIL pada semua.....

Anonymous said...

"sweeping semue keldai penyokong pr@mahadewa a'War" masuk tong sampah macam mamat2 indon yang tolol+bongok-bahlol tu.

dulukini said...

aku tahu mereka semua tu, dia orang diupah untuk buat kaco kat blog2 PR>

Atok said...

kan...kan..dah kate siapa yang kurang akhlak dan kurang ilmu....nampak tak semua penyokong pakatan rakyat kat sini? anony 10.02 punya ulasan dan komentar...baik sikit daripada budak tabika kemas..kih...kih....kih.....

dulukini said...

juak2 UBN tak tahu nak cakap ape pasal psal menteri dia orang hishamuddin minum air kencing syaitan??? adakah mereka kaki tunggang juga??? 99.999% maybe

KEMBOJA said...

Dasar lembu yg kena cucuk hidung....cam tu laaaaa... selagi tak di tarik tali selagi tu la tak tau nak bermasyarakat....bila ada kaum selain dpd sejenisnya...mula la mati akai...nak buat kacau sana...kacau sini....domba sana...domba sini...racist sana...racist sini..dia orang ingat dia org saje dok kat malaysia ni....pooooorah

Dasar Melayu Umno yg kurang ajar....penuh dgn racist.

Semua kaum kat Malaysia ni dah tak nak kawan dgn hampa. Mana boleh hidup senang aman damai selagi Melayu Umno yg racist tu bangga dgn racistnya.....

Aku rasa kalau tauk dlm hutan...kera2 dan monyet2pun tak nak kawan.....habih semua cabut lari...ha...ha...ha...

Anonymous said...

'KEMBOJA' Sweeping back too to Cambodia,Country of Hindu

Anonymous said...

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu berkata masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau.

Sebaliknya, ahli politik berusia 73 tahun itu berkata beliau dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu.

"Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya yang gagal mempertahankan kubu kuatnya di parlimen Sungai Siput dalam pilihanraya Umum Mac tahun lalu.

MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.

Anonymous said...

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu berkata masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau.

Sebaliknya, ahli politik berusia 73 tahun itu berkata beliau dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu.

"Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya yang gagal mempertahankan kubu kuatnya di parlimen Sungai Siput dalam pilihanraya Umum Mac tahun lalu.

MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.

Sumber dari Malaysiakini.

Anonymous said...

SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat UMNO dan Barisan Nasional (BN) mungkin akan mengalami nasib sama seperti Parti Liberal Demokratik (LDP) Jepun yang ditolak rakyat negara itu.

Beliau berkata, situasi politik yang berlaku dalam UMNO dan BN dilihat seakan-akan mengikut jejak langkah negara Jepun dan tidak mustahil pilihan raya akan datang, fenomena yang sama turut berlaku.

Menurutnya, parti-parti yang berjuang dan mencapai kemerdekaan di beberapa negara lain, telah hilang begitu saja seolah-olah rakyat di negara itu tidak tahu berterima kasih dan tidak peduli ‘perjuangan dan pengorbanan’ parti-parti itu dan pemimpinnya.

“Saya begitu hairan, tidakkah mereka tahu mengucapkan terima kasih? Apa yang saya lihat, ada kebenaran dan kesahihannya kerana mendapati sikap pejuang kemerdekaan itu dan mereka yang menggantikan pejuang kelihatan berubah hampir sepenuhnya,” katanya dipetik dalam blognya, semalam.

Tsunami revolusi pilihan raya di Jepun 30 Ogos lalu, menyaksikan kemenangan Parti Demokratik Jepun (DPJ) menyingkirkan pemerintahan Parti Liberal Demokratik (LDP) di negara itu sejak Perang Dunia Kedua.

Kehancuran kuasa LDP itu menyaksikan DPJ memenangi 308 dari 480 kerusi parlimen negara itu.

Dr Mahathir berkata, mereka menjadi tamak dan angkuh serta tidak lagi mempedulikan negara dan rakyat.

Walaupun menyatakan bahawa pengundi Melayu begitu setia kepada BN, Dr Mahathir mengingatkan bahawa wujudnya bukti pada pilihan raya umum tahun lalu pengundi setia memberikan undi kepada pembangkang.

Sementara itu, Dr Mahathir berkata, gejala yang melanda parti itu tidak boleh dinafikan lagi.

“Rasuah semakin menjadi-jadi dalam UMNO dan parti-parti komponen (BN) yang lain.

“Dengan adanya pemimpin sedemikian, negara dan rakyat diabaikan. Pada dekad lepas, walaupun berdegar-degar dengan cakap-cakap bahawa berbilion ringgit diperuntukkan kepada koridor dan sebagainya, tidak ada bukti yang ketara dan boleh dilihat.

Berkenaan parti komponen BN, Dr Mahathir berpendapat, BN hanya boleh diselamatkan jika prestasi pembangkang lemah.

Sumber dari SINAR HARIAN.

dulukini said...

Tak boleh dibayangkan juak2 UBN menyokong kemungkaran yang bertentangan dengan Islam. Tapi masih mengaku sebagai jaguh konon.

Anonymous said...

dulukini bahlol 1000x
Ronnie Liu tu..kan kafir laknatulAllah tetapi memandangkan die dah kuarkan fatwa orang islam boleh minum beer/TAKEBEER kandungan alkohol 5% takreti.. bahasa ke..Ronnie Liu tu..pon dah sekongkol ngan tok2guru PR

Bila alfadil ustdz ronnie liu keuarkan fatwa nie.. tok2guru senyap jer.. hahahakahkahkah

Anonymous said...

Anony 10:17...memang tak ade point nak tulis...setakat copy paste.....budak tabika kemas pun tahu

Atok said...

anony 10:24 pun serupa......setakat komen sampah boleh le....kih...kih...kih...

KEMBOJA said...

Melayu umno yg racist ni memang patut di kuburkan.....

Lembu2 yg racist ni...betoi2 membusukkan nama Malaysia di luar negara.

Memang CILAKO....

Anonymous said...

non 1017
bahlol+tolol+bongok1000x

hang! mabuktodikling+samsucina ke?

dulukini said...

Ronnie Liu tu..kan kafir laknatulAllah tetapi memandangkan die dah kuarkan fatwa orang islam boleh minum beer/TAKEBEER kandungan alkohol 5% takreti.. bahasa ke..Ronnie Liu tu..pon dah sekongkol ngan tok2guru PR

Bila alfadil ustdz ronnie liu keuarkan fatwa nie.. tok2guru senyap jer.. hahahakahkahkah


Kekekeke... bila masa Ronnie Liu tu jadi Ustaz dah bila masa dia masuk Islam. Wahai juak UBN takkan orang cina dan orang Islam pun dah tak boleh nak dibezakan disebabkan dah tak dpt projek?? Takkan orang cina boleh kuarkan fatwa pulak. kalau iyepun fatwa takkan nak ikut kot?? Mungkin ko akan ikut sbb ko mungkin tunggang mcm hishamuddin.

Kami PR islam walaupun dia kuarkan fatwa sekalipun takkan kami bodoh macam hangpa UBN yang makan duit rakyat. Itulah masalah juak UBN bila ada pemimpin cakap semua nak membuta tuli ikut tanpa menggunakan akal fikiran. Aku rasa sebab korang jadi cam tu kerana teruk sangat makan duit rakyat. Hati dah tertutup rapat, terkunci, dah hitam abis.

Ape apepun baru hari nie aku tahu juak2 UBN dah naik taraf ronnie liu jadi ustaz. Itulah UBN yang dikenali dari "dulu" hingga "kini".

Anonymous said...

anon 10:34PM

takkkk hanya bengang tengok karekter penyokong pr yang bongok

Atok said...

ye le...kih...kih...kih....anony 10:17 boleh tanya anak Tun Mahathir yang bukak dan control kilang air syaitan di Filipina.....nie baru lah take beer.....

Anonymous said...

tak sangka TDM pun tak nampak perbezaan jepun berbanding m'sia,,,di jepun penduduknya berbangsa jepun,,,di m'sia berbilang kaum & etnik juga berbagai agama,,,,mana boleh nak samakan jepun dgn m'sia ,,,

KEMBOJA said...

Anon 1034

Lembu2 Melayu Umno ni fobia bila tengok bangsa selain dpd bangsa depa....racist katakan

Fobia sbb busuh hati....
Busuknya pula mcm "SHIT"
Kalau bau busuknya dalam negara aje tak pa la....ini...sampai ke luar negara.....Weakkkkkkkkkk mau muntah.

Anonymous said...

meroboh untuk melenyapkan tidak sama jika dibandingkan dengan memindahkan lokasi,,,,perkara semudah itu pun tak faham,,,

Atok said...

oops.....komentar sebenar TAHNIAH KEPADA PAKATAN RAKYAT YANG ADIL KEPADA SEMUA KAUM DI DALAM MENYELESAIKAN ISU KUIL DAN MASJID SERTA PETEMPATAN KAUM..TAHNIAH....TAHNIAH....

kepade semua penyokong pakatan rakyat biar anony umno terus merapu kat sini.....

tak pe tak lut punye sebab idea diorang setakat sampah dan air longkang aje...
kih...kih....kih....kih...

Anonymous said...

Betul! masa zaman kegemilangan islam di Sepanyol, khalifah-khalifah islam membenarkan orang kristian mengamalkan ajaran agama masing-masing tanpa rasa takut.

Islam agama tolenrasi dan hebat sebab itulah ajaran islam yang sebenar. pada masa itu lahirlah banyak para ilmuan dan cendekiawan islam hebat-hebat dan di pelajari oleh orang kristian.

Tamadun islam di Andalusia patut di jadikan contoh oleh umat islam di malaysia yang mana bersikap intellectual dan mempuyai sikap toleransi yang sangat tinggi terhadap agama lain. barulah ramai lagi yang akan memeluk islam sekiranya mereka dapat melihat sikap baik umat islam.

Islam bawaan umno tidak memberi gambaran baik kepada penganut agama lain untuk menghormati islam apalagi untuk memeluk agama yang paling hebat di dunia ini.

dulukini said...

Jika dipikirkan, dibandingkan UBN adalah perosak Melayu Islam dimalaysia. Merekalah yang membawa budaya lebih kurang dalam soal agama maka setelah diperintah sekian lama rakyat sudah tidak dapat membezakan diantara Islam yang sejati dengan palsu. Contoh yang paling dekat adalah komen dari juak2 UBN dalam blog nie.

KEMBOJA said...

Sikap racist yg terlampau melayu lembu umno ini menyebabkan agama islam tercemar di mata penganut yg bukan beragama islam.....

Apa maknanya "bertakbir" melayu lembu umno tu...tetapi...racistnya kuat.

Apa maknanya menyalak "walau nyawa habis...walau darah mwengalir..." tapi...menyalak tak kena tempat.

...ITULAH DIKATAKAN BODOH MCM BAGHAL

KEMBOJA said...

Sikap racist yg terlampau melayu lembu umno ini menyebabkan agama islam tercemar di mata penganut yg bukan beragama islam.....

Apa maknanya "bertakbir" melayu lembu umno tu...tetapi...racistnya kuat.

Apa maknanya menyalak "walau nyawa habis...walau darah mwengalir..." tapi...menyalak tak kena tempat.

...ITULAH DIKATAKAN BODOH MCM BAGHAL

aku budak baik said...

aku bukan apa, korang baca sendiri pasal khalid samad ni

dia nak samakan dengan siapa ??

http://www.ccmalaysia.org/news/20080406mp_meets_church_parish.htm

On March 27, Khalid Abdul Samad became the first elected Muslim Member of Parliament to step into the Roman Catholic Church of the Divine Mercy since it was completed in 2005.

The congregation gave him a standing ovation.

Perhaps more stunning is that Khalid is from Parti Islam SeMalaysia and was the one to initiate contact. And he reassured the Christians in attendance that they could continue to use the word "Allah" in their worship without fear of persecution.

Previously, the federal government had banned Christians from using the word "Allah" in referring to God in their worship for fear that it would confuse the Muslim Malays and lead them astray from Islam. Bibles printed in the national language were also seized. This was reversed sometime last year, but the damage was already done.

Khalid said that in all Arabic-speaking communities, "Allah" just means "God", therefore it is not "unique to Islam". He had once attended church in the Middle East and heard a Christian priest preach in Arabic with no trouble.

"For us, the problem is we're not an Arabic-speaking country. Therefore some people question why non-Muslims have to use this word when it is not really necessary. People then make all sorts of speculations about idealogy. But there's no reason for the word to be banned from Christian worship. We're quite happy if people use it.

"It's not just my personal opinion but is consistent with the party's view. Basically it shouldn't be any problem. And I made it quite clear to the people in church that night," Khalid explained over the phone yesterday.

Anonymous said...

Sweeping pencacai umngok ni dari blog ni..hahaha..sami velu sendiri pun membenci umngok..takde dah orang nak suka kat umngok tu lagi..Jijik..Ptuiiih!!

Anonymous said...

Indon sial pun tak suka..umngok tiru bendera dia..hahaha..Buat bendera sendirilah umngok,keris tu tukar dengan kepala lembu barulah nampak garang dan bodoh sikit..

Anonymous said...

Slogan terbaru lembu-lembu UMNO..

"HiP HiP HoRReY"
"HiP HiP HoRReY"
"HiDuP MeLaYu"
"HiDuP MeLaYu"
"HiP HiP HoRReY"
"HiP HiP HoRReY"
"HiDuP MeLaYu"
"HiDuP MeLaYu"

HarHArHArHarHar............

Anonymous said...

Melayu UMNO..
entah kenapa negara Malaysia kita makin ketinggalan jauh kebelakang dari negara membangun lain.nk dibandingkan dgn singapore jauh beza sgt.hasil bumi kita byk,hutan,balak,kelapa sawit semua cukup lengkap untuk kita merasai hidup mewah di malaysia.tetapi kenapa ekonomi negara masih xmembangun.berbillion-billion duit mane hilangnya???gaji rakyat masih pada nilai yg lama.yg mewah pemimpin,yg kaya raya pemimpin,duit hasil tax yg dikutip daripada rakyat,tol,entah kemana disalurkan.padanlah malaysia xsemaju singapore.tax malaysia bukan main tinggi lagi.yg rugi rakyat.yg senang lenang pemimpin,hidup mewah sana sni.seolah-olah kita ini dijadikan sebagai hamba UMNO/BN untuk memperkayakan mereka-mereka ini supaya mereka mampu hidup mewah dan rakyat berkerja untuk mereka sebagai hamba.

jauh merenung kezaliman UMNO.

"HiP HiP HoRReY"
"HiP HiP HoRReY"
"HiDuP MeLaYu"
"HiDuP MeLaYu"
"HiP HiP HoRReY"
"HiP HiP HoRReY"
"HiDuP MeLaYu"
"HiDuP MeLaYu"

Ummi Kalthum said...

Salam.
Ada juga jawapan kepada komen anda.
Terima kasih atas teguran.
Wallahualam.

Anonymous said...

pencacai angkat najis umno ni bangang tak bortompek,pandai tak buleh diikut,bodoh tak boleh diajar,macam calun bagan pinang tu,dah tau mentedarah duit laei nak jadi calun,huh bangang la orang bagan pinang pilih dio laei,bortambah buncit la porot,orang kampung yo yang makan pasir,

Anonymous said...

'Kempen anti Islam bimbangkan Britain'

Kerajaan haramkan pembinaan Masjid di bumi Denmark

Walau apa jua kebaikan umat Islam kafir laknatulAllah tetap memencil dan melumpuhkan pergerakan Islam

Di Malaysia apa jua pemimpin kafir kalau di lihat baik kepada Islam itu hanyalah retorik *baik di luar tak baik didalam kerana ada sesuatu agenda yang tersembuyi ?????

bas laju said...

Di sarankan 'teruskan Mirzan Mahathir' hapus kepada 0% perniagaan beer San Miguel gantikan kepada perniagaan yang halal..

Saranan jua kepada kerajaan Kelantan hapuskan menanam dan menjual Tembakau kerana merokok itu haram disisi Islam sebab boleh memudaratkan kesihatan diri..

KEMBOJA said...

Di Malaysia yg ritoriknya ialah Melayu Umno....

Islam itu cuma simbol aje.....dah 50 tahun Melayu Umno ni diberi peluang memerintah....tosah nak tipu la

Lihat apa yg pemimpin2 Melayu Umno cakap:

20 April, 1993 Najib Tun Razak "Negara akan huru-hara sekiranya undang2 islam dilaksanakan"

9 Feb. 1983 Tunku Abdul Rahman " Negara ini hendaklah terus menjadi negara sekular dengan islam sebagai agama rasminya"

1994 TDM "Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yg diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud"


Sebab itu aku kata...Melayu Umno ni kurang ajar
Retoriknya aje yg lebih....
Penipunya aje yg besar.....

"Walau nyawa habis....walau darah mengalir...semata2 tak nak tengok kuil kat seksyen 23"....kah...kah...kah....kah...retorik...retorik..

Melayu Umno....Melayu Umno....layu lah kau sebagai daun layu yg akan gugur tak lama lagi....

Anonymous said...

sebagai seorang penganut agama hindu tegar tak heran aku ngan KEMBOJA asik mempertahankan pembinaan kuil murukemboja kat seks.23 I respect ngan you konpom menempah masuk ke NERAKA!

bas laju said...

anon 6:21am

Tak salah seseorang mempertahan idealogi (teologi) diorang..engkau kena hormat dengan pegangan pemahaman die itu akan dihormati..

nasihat saye kurangkan bahasa kesat kalau takleh dihapuskan,sebagai umat islam kena berhemah dalam tuturkata jangan seperti mereka yang bukan islam itu budaya dan prinsip maki hamun biase ler..

MC_Shaharul said...

woii mangkuk2 umno nie pn mamat indon ker nk sweeping2 org?korang tue pn prangai da mcm indon,utk pengetahuan korang klu korang nk knl org umno korang pegi la kt indon,perkauman,menindas org,rasuah,korupsi,jauh dari agama Islam,bikin huru hara,benda kecik perbesar2 kn,mmg sebijik la perwatakan diaorg nie ngn indon tue,xyah nk kata org beb..dah mmg umno tue mewarisi prangai dari indon..pemimpin diaorg pn kuat mkn duit haram,dari ketua kg smpai la menteri2,cuma diaorg nie bgs skit,mahkamah diaorg nie x dikuasai sgt oleh KERAjaan,malaysia nie perundangan abis sume hancusss..

Anonymous said...

Ronnie Liu kata orang islam boleh minum Arak kerana kandungannya cuma 5%. dalam erti kata lain tidak memabukkan.

Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana SALAH FAHAM terhadap ISLAM dikalangan orang bukan Islam di Malaysia itu sendiri. Ini semua adalah hasil dari kerja 52 tahun kerajaan yg mnemerintah.

Tak caya, cuba buat survey tentang BABI. dah tentu meraka akan kata, orang islam hanya dilarang memakan BABI. tapi makanan yg dibuat menggunakan bekas/peralatan yg digunakan ada bekas BABI takde masalah. orang Islam dibenarkan.

Begitulah dangkalnya kefahaman orang bukan Islam di Malaysia terhadap Islam & Hukumnya. SALAH SIAPA???? dah tentu orang Islam sendiri & yang paling bersalah KERAJAAN 52tahun

Jeffry said...

JOM VIGIL BERAMAI2!. JOM KOW TOW RAMAI2 TANDA SIMPATI! JOM TEPUK TGN RAMAI2 SBB LGE @ UMAR AL-KHATTAB DH BERJAYE 'TOLONG' PENDUDUK KG BUAH PALA DGN JANJI2 MANIS ALA2 BUAH KURMA SEMASA PRU12..JOOMM!!

TAKEBEER!!...TAKEBEER!!...TAKEBEER!!

KEHKEHKEH

Sape PR/BN nak panjangkan zakar? said...

takbirr!!

adi- said...

Ya Allah ya rabbi. Takbir, bukan takebeer. jangan hina ALLAH. sudah2 la tu saudara2 ku sekalian. kalau nak berpolitik pun berpolitik la. jangan la sampai hina ALLAH. ingat akhirat sama, ingat mati sama. kalau rasa ilmu tak cukup tu pegi la mengaji ngan tok guru2 mana2 pun. kembalilah kepada islam yang sebenar. janganlah hina ALLAH lagi. tolonglah...

dulukini said...

Wahai jeffri UBN isu kampung buah pala PR berjanji akan menyelesaikan masalah tersebut dan sekarang seperti yg kita ketahui semua penduduk telah menandatangi surat untuk berpindah. Kampung buah pala adalah antara tahi yang telah UBN berak merata kat Penang. Ade orang UBN telah mengapi apikan isu tersebut dan PR tahu sape mereka.
Penduduk kampung telah ditipu utk menjual tanah dengan harga yang murah sewaktu dizaman jahiliah UBN.

Sekian.

dulukini said...

To 6:21 AM:

sebagai orang yang menerima rasuah aku tak heran 6.21AM mempertahankan UBN yang telah memberinya rasuah projek2 hasil dari duit rakyat jelata termasuk aku. Wpun pak menterinya minum air kencing syaitan dia masih kata minum coke.
ishk ishk

chot said...



jefry...bila masa laks LGE @ umar al khatab?

ni mesti bapak ko kelepets ko ni..

itu le...kalau bapak melancap bersiul...anak melancap celah tiang...

kalau nak jadi bodoh...biarlah sikat rambut...

ko ni geng kuda longkang ke jepri?

Anonymous said...

aku mmg memang tak boleh blah dgn si jeffri, banggang tahap gaban Z, tak pernah hujah dia bernas, kalau ada pun copy past, takde klas punya pengacau.. buat salah, hina Allah, tapi bangga, ape lah...

dulukini said...

Jeffri tu mmg macam tu dari dulu hingga kini, macam parti UBN yang maha bangsat lagi maha tak kasihani.
UBN adalah parti yang rasuah tahap dewa tipu rakyat tahap gaban.

Kalau ade sesapa dari juak UBN kata statement aku tak betul kat atas sila kemukakan hujah anda??? aku sedia bagi pendapat.

Anonymous said...

lihat lah akhlak@kata2 mrk yg mendakwa mahukan Islam,.

begitu rapat penyokong PR dgn neraka

dulukini said...

Isk.. Parti UBN yang melalak macam anjing kat seksyen23 sekarang dia kata PR pulak yang jahat. Ishk ishk tak paham betul aku dengan orang UBN yang kuat makan rasuah nie.

Siap mancarut lagi... gambar dalam internet nie orang yg paling banyak mencarut adalah hanya orang UBN.
Pertama menteri besar pahang, kedua perhimpunan kat perak, ketiga seksyen23, itu Islam ajar ke??? ke korang yang mmg kurang ajar dan mmg tak boleh nak diajar lagi dah???

Anonymous said...

MC-Shaharul

Tolong teropong kat mana mamat indon tuu menghilang AnaK BugiS@AnaK IndoN

Anonymous said...

ermmmm... bongokkkk.... kloo di pihak koo adee sjee ctee,,,,, atauu carii sajee hadiss... utukk betull kan keadaann,.,,, kloo BN semuaa salahh,,,,,, agak gakk laa weiii... dulu skolahh punn BN bantuu ko.>........
tgkk laa sok tempay ko 1 surau 1 kuil 1 tokongg... baruu ko tahuu cm mane,,

dulukini said...

Masalahnya yang betul tetap betul. Yang ko sokong parti(UBN) rasuah nie ape ke hal??? ko masih tak nampak ke rasuah ke sana sini. Pelik betul manusia mcm ko nie.

Isu kuil dari zaman ko lagi... parti ko buat tahi merata rata kami PR yang kena bersih, ko ingat kami nie Majlis Perbandaran ke???

Sekolah aku BN bayar??... nie ptuihhh itu duit dari hasil harta negara dan juga cukai rakyat jelata termasuk bapa aku. Ko jangan kata itu duit BN atau duit bapa BN. Cakap biar gunakan otak, kalau tak ade BN pun Malaysia boleh lagi maju sebab rasuah BN tahap dewa.

Ko tahu tak kalau negara kite tak ade rasuah macam sekrang kite sebenarnya lebih maju dari sekarang. Negara kita antara yang terkaya sebab minyak tapi nape kite terkebelakang. Nape??? semua nie pasal BN rasuah ko lah.

Negara sebesar Msia dengan jumlah penduduk 28JUTA dan hasil yang melimpah sepatutnya kita lebih maju dari singapura kalau semuanya dimanafaat dengan betul. Tapi malang bila puak puak rasuah makan habis semua sampai bangsa sendiripun miskin.

dulukini said...

Tapi malang sekali rakyat Malaysia telah diperbodohkan termasuk ko... oleh media BN (TV3suku, UTUSAN Meloya, BHARIAN) dengan mengatakan kita maju jika dibandingkan dengan zimbabwe or mongolia.

dulukini said...

Ape ko cakap kuil dan surau sebelah menyebelah..ishk ishk napelah begitu dangkal sekali pemikiran juak2 UBN. Wei... kite nie berbilang kaum, perlu hormat menghormati, jumpa penduduk Islam 60% lebih so bila nak dirikan masjid akan berdasarkan kepada jumlah penduduk kawasan dan keperluan setempat.

Takkan begitu bengap sekali nak buat sebelah sebelah tak ke sibuk nanti jalan tu. Takkan orang yang buat plan tu tak pikir langsung.

Anonymous said...

Umno racist..gunakan isu kaum sebagai jalan terakhir untuk pulih kembali.Tapi rakyat dah cerdik,tak termakan hasutan mereka.Semakin kuat umno menghentam kaum lain semakin jauhlah mereka dgn umno dan semakin cepatlah umno tu mampos akibat kerja bodoh mereka.Disiang hari laungkan satu malaysia dimalam hari satu kaum..hahaha..semua yg dibuat utk perbodohkan rakyat serba tak menjadi.

Anonymous said...

apa nak heran kan,kat malaysia sekarang ni da banyak yang ikut mazhab baru,MAZHAB RM,bkn mazhab shafie lagi dah...

dulukini said...

sebab banyak mazhab baru itulah kite semua perlu(wajib) UBN.

dulukini said...

sorry perlu(wajib) tolak UBN

Mohd Nor said...

Salam..

Sungguh menyedihkan bila melihat keadaan saudara kita di Kg Pondok Kempas, Melaka yang jauh lebih teruk daripada situasi di Seksyen 23, Selangor. Marilah kita sama2 memberi sokongan kpd mereka. Marilah penyokong2 PR, kita perjuangkan nasib saudara kita itu. Usah dipedulikan penyokong2 BN..

http://pondokempas.blogspot.com/

kay said...

wahai khalid samad & tuan punya blog...apa kene mengena kes nak pindah kuil ke seksyen 23 dgn kisah Khalifah di atas...jangan guna agama untuk mendapat keuntungan dunia yg sedikit...wahai khalid samad...

Anonymous said...

dulu kini & kuncu2

memandangkan UBN takde gune lgi kepada penyokong pr,pakat2 kuarkan semua anak2 & sdara2 dari sekolah atao universiti yang di bina UBN sebab semua sekolah tu.. hasil dari wang haram ? poiii!... cakap tak serupa bikin nak kuar baw busuk mulut je... celaka kau! ke neraka jahanam!

dulukini said...

hahahha.... sape kata duit UBN. Tak malu. hahahah

dulukini said...

Itu adalah harta negara, bukan hak UBN dan ko saja tapi hak rakyat. Apelah penyokong UMNO sekor nie.

Anonymous said...

Terima kasih ... pergolakan politik Malaysia mengajar kita menjadi lebih rasional dan tidak emosional.. dan banyak juga maklumat diperolehi.. bagus utk otak mereka yang berfikiran luas dan terbuka..

Anonymous said...

Islam sememang menghormati agama lain.tapi soalnya mengapa kuil harus di cadang di bina di seksyen23 tempat majoriti org Islam.Sy nak tanya Yb Khalid Samad.Tak payah nak buka sejarah....
Saidina Umar yuh berada di negeri orang Kristian.
Tak boleh ke Kuil di bina di sek.18 yg di cadangkan asal atau seksyen22.....Tuh kan kawasan yg bukan majoriti melayu.Apa salahnya.
Kan sy dah kata....di Klang,Jln Meru ada dua kuil bersebalahan,lain nama kuil dan lain pentadbiran.Tak masalah pun..Di Klang,Pdg Ceti,ada 3 Gereja yang berlainan bersebelahan.
Maknanya apa......Islam itu adil...buat tempat sembahyang mereka di kawasan bukan majoriti Islam

Sudah2 lah tu YB Khalid....kalau nak jaga hati pengundi Hindu pun..jgn sampai mengadai bangsa.

Dah setuju kat seksyen 23 tempat baru...kawasan bukan majoriti Melayu ok lah tu.....Jgn banyak kencadak.....nanti dia orang naik lemak.

Anonymous said...

kesimpulan dlm komen ni...
pencacai umnongok betul2 rasict!
komen2 diorg mcm bukan dari akal fikiran otak diorg.. tapi dari kepala lutut diorg..
tu je yg aku nampak dlm blog ni.
sekian..

p/S: boring aa kalau semua blog, pencacai umno bagi komen yg sama je.. x mencabar langsung.
kalau nak jawab komen diorg pun aku rasa sudah cukup dengan menjawab: pencacai umno bodoh mcm lembu.

huRAIRAH.

bikir perak said...

Tayangan hari raya TV1 100 slot; TV2 100 slot; TV3 100 slot; TV4 100 slot; TV7 100 slot TV8 100 slot belum hiburan tanpa henti astro.

Mari rakyat berpesta dan berlibur dengan Kerajaan 1 Malaysia dikaca TV anda..Rakyat tertipu dan terus tertipu dengan lauk pauk hidangan mata dan telinga eja. Sedangkan perut perlu di isi; kereta perlu ada minyak; bil perlu dijelas dan hutang bank menunggu tiap bulan; Duit belanja dapur dan sekolah anak kian membebankan aduhai sakit oiii....!!!

AllahhuAkbar ..Bangunlah wahai rakyat kita hancurkan KERAjaan UBN al masikh Dajjal di Malaysia.

Anonymous said...

Masihkah kita ingat..Hari ini...MENGENANG SETAHUN PEMBOHONGAN ANWAR PADA RAKYAT MALAYSIA...hasrat nak jd. PM pd 16 Sept. 2008 yg. hanya tinggal mimpi!!!!!Terang lagi bersuluh..Buat apa kita nak bergelumang dengan pembohong besar negara ini...ayuh..lompatlah! Tinggalkan segala Pakatan Rosak yang hanya tahu utk. menjahanamkan rakyat!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Yang dihingar-bingarkan sikap kasar umat Islam semada dialog dengan MB Selangor pada Sabtu 15 Ramadhan 1430/ 05 Sept 2009. Yang diperbesarkan kata-kata kesat dan biadap orang Melayu dalam dialog itu.
Tetapi kenyataan wakil Hindu semasa dialog tersebut menghina azan dengan biadap menyatakan azan lima kali sehari adalah satu gangguan langsung tidak dipedulikan, malah tiada tindakan pun dikenakan. Mana pergi suara Pak Janggut

Apa yang menghairankan, ,mengapa pulak umat Islam yang disuruh bertolak ansur. Mengapa langsung tiada suara dari Pak Janggut menasihatkan kaum Hindu supaya bertolak ansur. Seksyen 23 ada 337 keluarga, tidak sampai 40 beragama Hindu. Mengapa mereka tidak boleh bertolak ansur. Bukan kita menghalang mereka ber’ibadat.
Masih banyak lagi kuil dan tempat ‘ibadat yang mereka punyai.Kaum Hindu pulak, yang berjumlah 647,000 mempunyai 810 kuil berdaftar (ini tidak termasuk kuil yang haram dan tidak berdaftar!). Dan bagi 50,000 penganut Kristian di Selangor, cuba kira berapa jumlah gereja mereka! Malahan tuhan patung hindu yang terbesar didunia juga dok tersergam berdiri dalam negeri Selangor (ehsan daripada Kerajaan UMNo/ Be End dulu)! Itu pun umat Islam dikatakan masih tidak ‘adil, masih tidak bertolak ansur!?
SEDUTAN KOMEN YB ZULKIFLI NORDIN

Aku mmg respek YB ni ngan YB Dr Hassab Ali. Berani bersuara. Yg lain mangkuk hayun hampeh x berani bersuara....dpt pangkat
perangai sama mcm BEE END gak. 2x5 jer

Anonymous said...

boleh x korang tolong listkan sikap2 tolak ansur DAP terhadap ISLAM. Kalu sekadar datang majlis berbuka berbuka x yah nak ckp la. makan sumer org org suke. Ellly datang ngadap tok guru pakai baju kurung apa nak heran, bebudak sekolah kaum lain pun ramai yg dah pakai baju kurung ke sekolah...

Anonymous said...

Ya Allah Ya tuhanku, dengan sesungguhnya aku memohon kepada Mu

hapuskanlah kafir-kafir yang akan merosakan kaum melayu islam malaysia.

Amin Ya Allah